Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.857
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Døve mennesker kan utmerket godt kjøre bil. Comprende ?
    Døve vet å bruke sine øvrige sanser.
    Har ikke tall på hvor mange jeg ser sitte totalt i sin egen verden i eldre bil og headset på den daglige pendlerstrekningen.
    Senest i dag holdt jeg på å bli nedrent i 90 km/t av en dame i eldre varebil og headset. Hørte ingenting, så ingenting i speilet eller siderute og enset ikke hornet eller at jeg (på MC) kjørte opp på siden av henne etterpå for å dele mine innerste og kjærlige følelser :devilish:

Sporenstrex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.10.2016
    Antall liker
    864
    Det er vel ingen ved sine fulle fire-og-en-halv som bruker hodetelefoner mens de kjører bil:oops:
    Fascinerende. Tenkte just på det igjen i dag, da jeg møtte en (arbeids?) kar i bil med sånne typisk digre lurer med mikrofon og antenne og kaffetrakter.. Faktisk ikke sjeldent jeg møter disse nå, og lurer jo litt på hva polititet sier! 😅 Sanser er vel det viktigste i trafikken.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.600
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har et par gode forslag til et oppsett med RIAA, hodetelefonforsterker (muligens med DAC) og hodetelefoner til ca. 15-20k ?
    Finns der hodetelefonforsterkere med både brukbar RIAA og DAC?

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.368
    Torget vurderinger
    10

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.306
    Torget vurderinger
    1
    De er en hodetelefonforsterker i Cambridge audio Alva duo. Phonoforsterkeren i den er god, men audio science review var ikke begeistret for hodetelefonforsterkeren. Jeg har ikke brukt hodetelefonforsterkeren i min Alva duo.

Mvh
    KJ

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.158
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hodetelefonforsterkeren i Alva Duo er very convenient når man setter opp pickuper og sånn, men det var også hva jeg brukte den til.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.600
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Tenkte at kanskje en forforsterker (evt noe vintage) med phonofosterker og hodetelefonutgang kunne ha vært en mulighet. men er litt usikker om ikke de fleste hodetelefonutganger i sånt er bare en gimmik.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.043
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hva med en forforsterker med RIAA og en line out til HTforsterker? Evt. RIAA > forforsterker > HTforsterker. Sistnevnte funker fint her.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.600
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Etter mye om og men kom jeg frem til mitt «nybegynneroppsett».
    Var bort i hodetelefoner tidligere, men de ble solgt bort pga. lit bruk.
    Nå er nesten hele stereoriggen solgt bort og det blir en ny runde med hodetelefoner blant annet pga. omstillinger i huset og i hverdagen. Burde egentlig poste dette i den andre tråden men jeg har ja ikke noe erfaring enda med å bytte ut høyttalere helt. Kommer nok sikkert om ikke så lenge. :)

Violectric HPA V220
    Fiio FT7
    Fiio FT1 (kunne ikke si nei til den for 1660kr )
    Topping D50III
    IFI Iphono 3 RIAA

Dette blir spennende!

Klarte også nesten holde meg til budsjettet på 20k (ble 3k over)

Mange flere hodetelefoner som frister, men de får komme etter hvert.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.164
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ikke så mye som «gruser» HPA V200 heller.

SaToSo97

Fersking
    Ble medlem
    13.05.2025
    Antall liker
    0
    Sted
    Tønsberg
    Hei alle sammen, jeg har et ønske om å oppgradere mine Hifiman Edition XS og tenker dere kan sakene deres.
    Jeg har prøvd litt diverse og skal prøve å forklare situasjonen min i korte trekk.
    De hele startet da jeg gikk fra trådløst gamingheadset til Philips Fidelio X2HR.
    Disse knuste selv mine Sony XM3 som jeg på den tiden tenkte var designet for å høre på musikk.
    Det gikk noen år og jeg følte det var på tide med en oppgradering og jeg kjøpte Edition XS da de kostet rundt 5000 kroner.
    Jeg drev da disse med min Bluesound node X men har i senere tid byttet til en Loxjie A30. (A30 ble valget da jeg også har noen pc høyttalere)
    Jeg har også prøvd Sennheiser HD650 men de ble solgt da jeg mener XS er klart overlegne.
    Eier også et par Sennheiser momentum 4, disse er kun til reising etc, for enkelhets skyld og kan ikke måle seg med XS.
    Er det fornuftig av meg å oppgradere DAC/AMP før jeg eventuelt oppgraderer hodetelefon, hvor får jeg mest valuta for penga?

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.600
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Ser etter et brukbar skjøtekabel fra lyttekroken til sofaen. Tenker sånn 4-5 meter (pluss de 3m fra selve hodetelefonen).
    Går det an å bruke hva som helst i denne lengden? Tenkte noe fra en eller annen pro sjappe, Klotz, el.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.164
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tipper det meste duger fint, men ville vel ikke kjøpt de billigste fra Temu, eBay og Amazon. Det bør jo være en viss kvalitet på bl.a pluggene.

Duet Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.02.2016
    Antall liker
    66
    Sted
    Oslo/Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Heisann, hodetelefonvenner!
    Vi har en gladnyhet vi vil dele med dere: Vi har blitt forhandlere av både Dekoni Audio og ZMF Headphones! Nå kan du handle disse merkene direkte hos oss som en trygg og seriøs norsk forhandler.

Dekoni Audio
    Trenger du å gi hodetelefonene dine nytt liv med friske puter? Eller har du bare lyst til å oppgradere litt? Vi har nå fått inn flere typer puter fra Dekoni Elite-serien, som passer til blant annet:
    • Sennheiser
    • Beyerdynamic
    • Focal
    • Audeze
    • HIFIMAN
    Alt er på lager og til en hyggeligere pris enn om du bestiller direkte fra Dekoni.

ZMF Headphones
    Snart får vi inn fem modeller fra ZMF som du kan både prøve og eventuelt kjøpe hos oss. Følgende modeller er på vei inn:
    • Atrium Open
    • Caldera Open
    • Caldera Closed
    • Bokeh Open
    • Bokeh Closed
    Og dette er bare starten. Vi kommer til å utvide utvalget etter hvert, med både flere hodetelefoner fra ZMF og mer tilbehør fra Dekoni.

Kom med tips eller spørsmål!
    Er det noe spesielt du savner, eller bare noe du lurer på? Vi tar gjerne imot forslag til produkter du mener vi bør ta inn :)

Med vennlig hilsen
    Duet Audio AS - Munkedamsveien 57, 0270 OSLO.
    post@duet.no
    +47 22 59 90 00
    www.duet.no

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.368
    Torget vurderinger
    10
    Den enkle måten å koble hodetelefoner til høyttaler utgangene på en forsterker er å bruke et adapter slik som f.eks. "Hifiman HE-Adapter", som Duet selger rimelig.

En bruker vanlige høyttalerkabler fra forsterker til adapter, og kobler hodetelefon kabelen i adapteret. Enkelt og greit. En kan i utganspunktet koble alle hodetelefoner slik, men min erfaring tilsier at hodetelefoner som er veldig lettdrevet ikke profiterer noe særlig på denne oppkoblingen...

HifiMAN-HE-Adapter.jpg

HifiMAN-HE-Adapter-1-1.jpg

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.600
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Da kom de inn døren i dag. Førsteinntrykket er bra! Forholdsvis lett og veldig behagelig å ha på (hvis en ser bortifra at det er egentlig alt for varmt til å sitte med hodetelefoner)

IMG_0017.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn