Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.250
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

TTs

Lost in music
    Ble medlem
    08.02.2025
    Antall liker
    8.784
    Sted
    Arnestedet
    Torget vurderinger
    3
    Et politihelikopter har tydeligvis vært travelt opptatt med å følge hangarskipet "Gerald Ford" inn Indre Oslofjord i formiddagstimene

IMG_1144.png

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.250
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Flytråddilldall!
    1757690774444.png
    Nei, jeg følger ikke denne instakontoen. Den dukker opp i feeden min fordi jeg liker flyvemaskiner. Gudsens sanning.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.250
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En amerikansk F-35B tar av fra japanske JS Kaga.
    1763714106502.png
    (En artighet: JS Kaga er av politiske årsaker klassifisert som flybærende krysser.)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.250
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mer Japan. Jeg hadde ikke hørt om det maritime patruljeflyet Kawasaki P-1. Boeing P-8 Poseidon til venstre:
    1763716132333.png
    Interessant maskin, i motsetning til Orion og Poseidon utviklet til formålet fra starten av. Japan planlegger en flåte på 60. Wikipedia.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.291
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kaskje vi skulle ha kjøpt de i stedet for Boeingbaserte maskiner?

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.727
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det var nok en ikke ubetydelig del av økonomisk kokkelimonke rundt kjøpet av P8, hvor man endte med å betale betydelig mindre enn den egentlige prisen skulle tilsi.... Akkurat det samme forgikk da man kjøpte P3 på slutten av 60-tallet, hvor Norge betalte under 50% av den egentlige kjøpesummen...
    Alt for få Norge inn i overvvåkingfolden... Ikke at det egentlig var så mye galt i det... P3 tjente Norge godt, - og USA også.... :cool:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.250
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke lett for japanerne å selge egenutviklet militærtech utenlands. Italia har riktignok P-1 på blokka, sammen med P-8 og altmuligmaskinen Leonardo C-27J Spartan som de allerede opererer i den typiske taktiske lufttransportrollen.
    1763720758041.png
    P-1 er tøff. Den trives bedre lavt og langsomt enn Poseidon, går også stillere (Ubåter kan høre), har større rekkevidde, fører større våpenlast, og kan fortsette oppdraget på tre motorer.
    Bilde fra hjemmesidene til De japanske selvforsvarsstyrker.

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.740
    Det var nok en ikke ubetydelig del av økonomisk kokkelimonke rundt kjøpet av P8, hvor man endte med å betale betydelig mindre enn den egentlige prisen skulle tilsi.... Akkurat det samme forgikk da man kjøpte P3 på slutten av 60-tallet, hvor Norge betalte under 50% av den egentlige kjøpesummen...
    Alt for få Norge inn i overvvåkingfolden... Ikke at det egentlig var så mye galt i det... P3 tjente Norge godt, - og USA også.... :cool:
    Norge fikk ikke ubetydelige midler av USA langt innpå sekstitallet. Bl.a store overføringer ifm flåteplanen av 1960. Eksempelvis US 3"50 kanonene (Enkle og doble) til marinen/kystvakten vi kjøpte betalte vi 1$ /stk for. Mye av støtten var "lån", vi gjorde opp lånet for noen år siden. En symbolsk sum. Materiellet skulle USA egentlig ha tilbake igjen.

De første jagerflyene vi kjøpte helt og holdent selv var F - 16.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.727
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Norge fikk ikke ubetydelige midler av USA langt innpå sekstitallet. Bl.a store overføringer ifm flåteplanen av 1960. Eksempelvis US 3"50 kanonene (Enkle og doble) til marinen/kystvakten vi kjøpte betalte vi 1$ /stk for. Mye av støtten var "lån", vi gjorde opp lånet for noen år siden. En symbolsk sum. Materiellet skulle USA egentlig ha tilbake igjen.

De første jagerflyene vi kjøpte helt og holdent selv var F - 16.
    Så kan man jo lurepå hvorfor det var slik... det var jo garantert ikke for at det var jævli synd på lille Norge, og at USA bare var veldig snille i sin uendelige omsorg.. :cool:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.740
    Så kan man jo lurepå hvorfor det var slik... det var jo garantert ikke for at det var jævli synd på lille Norge, og at USA bare var veldig snille i sin uendelige omsorg.. :cool:
    Litt forenkling... ?

USA stod for store deler av det s.k.NATO - budsjettet. Vi "fløt godt" på det . Men allikevel, forsvarsbudsjettet stod for nesten 30% av det Norske Nasjonalbudsjettet i årene etter krigen.

Vår beliggenhet gjorde at vi var betraktet som svært, svært viktige. Vi hadde et utstrakt samarbeid med USA på etteretning. 60% av fotomaterialet av sovjetiske fartøy var levert av oss. Elektronisk etteretning var (er) vi store på. Innhentet til sjøs ("Marjata") og til lands fra i hovedsak Forsvarets Forskningstasjon nr. 1 oppi Gokk. Den hadde også flere "hytter" lenger innpå vidda nærmere grensa mot Russen (som de sier der oppe).

Vi hadde (har ?) SOSUS (Sound Surveillance System) lyttestastasjon også i Nord, for ubåtsporing. Vi utvekslet støysignaturer på sovjetubåter, innhentet fra norske sådane. Orionflyene har også spilt en viktig rolle.

Dette gjorde at vi fikk bl.a det ypperste av etteretningsutstyr som gjenytelse av amerikanerne.

Omsorg.... veldig snille ? Mutual interests - heter det, vi er jo med i NATO, ikke ?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.802
    Torget vurderinger
    0
    @ Elmer.
    La meg bare få understreke at Forsvarets Forsknigsstasjon slett ikke ligger i GOKK!!!! Jeg har i mange år sittet på jobb og sett ned på den og jeg har da ALDRI jobbet i GOKK! Gokk er faktisk en god bit lenger sør enn der grensen mot Sovjet/Russland ligger. Gokk er et område i Nordland ble jeg en gang forklart av en som mente å kunne noe om dette. Etter sigende har det noe med fiskeområder utenfor Nordland å gjøre, uten at jeg på noen måte skal slå meg opp som ekspert på akkurat dette. Men Finnmark er altså en bit nord for Gokk.Opprinnelsen til "navnet" er ukjent men mye mulig stammer det fra samisk og betyr "langt borte", i så fall er jo sør Troms og Nordland naturlige tolkinger. Ellers er jo en annen tolking at Gokk omfatter det aller meste nord for Sinsenkrysset. Begrepet som vel har gått ut av moten nå ble nok mest brukt av gutter sørfra som ble sendt til Nord Norge i militærtjenesten.Men folk "sørfra" er jo ikke plagsomt gode når det kommer til kunnskap om landets geografi.Hadde gleden av å sitte på flybussen fra Værnes inn til Trondheim og hørte en gutt med "søringdialekt" prate men en kompis på telefonen: "Fy fan altså, nå har vi kommet til Gokk. Her så jeg et veiskilt som viste til Narvik!!!"

Lyttestasjoner på Kysten av Finnmark ( Muligens også på Svalbard hvis man skal tro på plottet i filmen "Orions Belte" ) har vært et vesentlig norsk bidrag til NATO i mange år. Verdi/nytte av disse pr i dag er jeg noe usikker på etter at "forfatter/landssviker" Bård Wormdal skrev om dem og la ut både plassering og bilde av stasjonene i sine bøker. Greit at vi har tale/trykkefrihet men der er ikke noe påbud om at hemmelige installasjoner skal "outes" når man "snubler over dem"! Men uansett har Norge i mange år vært en meget viktig brikke i NATO's signaletteretnings virksomhet.

I tidligere tider da fotografier spillte en større rolle enn hva det gjør i dag bidro norske fly med ganske så spektakulære bilder av sovjetiske skip. Sovjetiske "fiskebåter" med mengder av "interessante" antenner var jo et kjent tema for noen få år siden. Det mest artige/interessante av sorten som jeg har sett var tatt av en russisk "fiskebåt" der fotoflyet en RF-84F Thunderflash hadde passert båten i lavere høyde enn dekket på båten og fotografert den på skrå nedenfra og opp. Artig å se ansiktene på mannskapene som sto ved rekka, for dette hadde de klart ikke ventet. De fleste av dem sto med munnen gapende åpen i "sjokk"!.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn