Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Chucks away lads.... vet denne har vært postet før... likevel... Spitfire Mk 22... finnes ingen andre klipp av denne beauty enn så lenge.. Flygningenen starter ved ca 18 min.... full screen please....

     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Den opplagte parallellen er Hercules'en som fløy inn i Kebnekaise i 2009.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Flyulykken_på_Kebnekaise
    Det ble nylig publisert i media om en tilsvarende nesten-ulykke med norsk Hercules, flyvingen det gjaldt var tidligere i år men ble ikke offentlig kjent før nå nylig. IMC / nattbriller lavt over havet, og terreng (Mosken, øy) som "brått" åpenbarer seg...

     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Spørsmålet er om Otto’en fortsatt er laminær etter å gått gjennom sin første haglskur. Det skal veldig lite ujevnhet til for å bryte opp laminær luftstrøm ved marsjhastighet for et fly.
    Høyst relevant og kjent problemstilling, spesielt innen seilflysporten. I sitt jag på mindre luftmotstand etc så er laminær luftstrøm og minimal luftmotstand de våpnene man rår over da motor ikke benyttes (annet en til take-off eller "padleåre hjem" når seilflyet faktisk har motor).
    Selv eier jeg et seilfly, en Rolladen Scheider LS6a som ble bygget i 1986 der laminær luftstrøm og kompositt for alvor gjorde inntog.
    Såkalt glidetall (Lift/Drag ratio) er ca 41:1, dvs i optimal hastighet synker flyet 1m per 41m fremdrift. De hotteste, oppnåelige seilflyene har L/D på 55+ mens ekstremvariantene pusher opp mot 70...:eek:

    Mitt fly, en typisk 1-seter, vil under slep rett frem kun indusere en luftmotstand på ca 10kg. Dvs at jeg kan holde tauet selv med en hånd om det praktisk lot seg gjøre ;)

    Angående ujevnheter/forurensning på forkant av vingen, så påvirker dette så absolutt lamninær luftstrøm - eller rettere sagt reduserer denne ganske betraktelig.
    Seilfly flyr sjelden i hagl men fluer (bugs) som kræsjer på forkanten gjør samme "nytten"... Ikke et kjempeproblem her i Norden men nede på kontinentet er mengden betydelig større. Nye seilfly i dag har innfelte "bug wipers" som rett og slett skraper av fluelik, in-flight :ROFLMAO:

    FlightComputere som brukes i en del moderne seilfly kan også kalkulere akkumulert motstandsøkning som kommer fra forurenset vingeforkant, som en %-funksjon ifht tid i luften. Dette blir igjen brukt som et grunnlag til å beregne nødvendig høyde mtp å komme tilbake hvor man startet fra (eller ønsket å komme til)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Sandefjord
    Nye seilfly i dag har innfelte "bug wipers" som rett og slett skraper av fluelik, in-flight :ROFLMAO:
    Her er en video som viser en såkalt "bug wiper" i praksis, det er en vinklet brakett som av lufttrykket blir trukket ut til vingetupp, for så bli vinsjet tilbake til kroppen. På rammen ligger det en tynn og stram fiskesene oppå og under, som sklir over forkanten og skraper av.

    For et fly som har høyt glidetall (Lift/Drag ratio) så utgjør de få prosentene oppnådd en betydelig forbedring av potensiell glidedistanse.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Vulcan er et fantastisk fly! Før jeg ble sendt nordover hadde jeg det udelte gleden å jobbe på Værnes mens det var 6 stk Vulcanbombere der. Fyttihælvete for et fly!
    Den var uhyre sprek. Avgang østover på "hovedrullebanen" med umiddelbar høyresving og så passerer dævelskapen Gråkallen i nesten 40.000 fot! Det er ikke bare heftig, det er så man knapt tror det man ser. Engelskmennene kan bygge fly!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    På 70-tallet var Vulcan jevnlig på besøk "på en flyplass nær meg...." I 1985 var jeg i Cambridge i jobbsammenheng og besøkte også Duxford, som også er en del av Imperial War Museum.... der sto jammen Vulcan sammen med andre museumsgjenstander som Lancaster, UK Concorde #1 og alt det andre vi leste om som guttunger....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nesten som den Finnair DC-9eren som tok av fra fornebu.... øyeeplene nede på knærne et øyeblikk.,,,,

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Dette var vel ulykken som Kjell Bækkelund ble berømt for:

    Den SAS maskinen ble liggende ved siden av rullebanen et par dager før de flikk flyttet den og en av de beste kommentarer i luftafarten kom i den forbindelse.
    Tysk Lufthansakaptein til kabinen: "Ladies and gentlemen, welcome to New York. To the right you can see Manhattan and to the left The Airline of the year!"
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En del mindre fly "falling from the sky" i Bluff... (helt nye ulykker)
    Iset ned i Texas nu...

    B-25 krasj mm samt noen ord om MCAS simulasjon mot slutten

    Sirius SR22 ran "bone dry"
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Das Giftige MIG-29 Schlacht Flugzeug. Fortsatt et meget kapabelt fly. I denne episoden forklarer de tyske MIG PILOTene hvor kapable disse maskinene var/er opp mot F16/18. Russerene har oppgradert sine de voldsom de senere år.

     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Som nevnt et paar gangen abbonerte jeg på Flug Revue fra 80 tallet og langt opp i 90 tallet. Heromdagen ryddet jeg litt i gamle saker og der dukket det opp hva jeg trodde var utgaven som omfattet implementeringen av MIG-29 i Luftwaffe etter murens fall. Se klippet over. Den utgaven ga jeg nok bort til en god venn, advokat og flyentusiast for en del år siden. Men jeg fant utgave 6 / 1992. Se bildet nedenfor. Det er forøvrig utrolig hvordan russerne oppdaterer 29n.






    Fab glossy finish og superb kvalitet på alt inkl det redaksjonelle


    Hadde nesten glemt hvor informative disse bladene var. I midtseksjonen fantes en komprimert utgave for engelskspråklige
    Dokument_2020-11-06_010535j.jpg
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fra samme kilde: (Ashton Kutcher involvert på USoFA siden)


     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.873
    Har en kamerat som driver med RC helikopter, dog ikke han i videoen, men hva de gjør med helikopterene er helt hinsides, minner mer om forvirrede veps og vegglus...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn