Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Relativt selvsagt fort gjort å ta feil av en Rafaele Martin Baker bang seat handle og....hvadda? Den sort og gule....



    eject16f.jpg

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det sies fra vanligvis informert hold at siste gang det norske flyvåpenet tok med en turist i F-16 endte det på omtrent samme måte. Da ble det brått slutt på bakseteturer.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Litt russisk/sovjetisk sivilflyhistorie. IL-62 ser veldig lik ut som Vickers VC-10. Russerene ble jo ofte beskyldt for å kopiere vesten men denne dokumentaren viser at russerne hadde egne agendaer og løsninger på det meste, I motsetning til VC-10 som var enormt avansert og assisterte kontroller finnes dette knapt på IL-62 og den var visstnok en drøm å håndtere likevel.



    Siste reis for Agnes landing på gressbakke som siste stopp for å bli museum.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Det sies fra vanligvis informert hold at siste gang det norske flyvåpenet tok med en turist i F-16 endte det på omtrent samme måte. Da ble det brått slutt på bakseteturer.
    Den må du linke til, i så fall. Er ganske mange greier du skal igjennom før du bevilges baksetetur i jagerfly, og du skal være ganske plaget med tvangshandlinger før du napper hardt nok i utskytningsmekanismen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Det sies fra vanligvis informert hold at siste gang det norske flyvåpenet tok med en turist i F-16 endte det på omtrent samme måte. Da ble det brått slutt på bakseteturer.
    Den må du linke til, i så fall. Er ganske mange greier du skal igjennom før du bevilges baksetetur i jagerfly, og du skal være ganske plaget med tvangshandlinger før du napper hardt nok i utskytningsmekanismen.
    Nå tror jeg at den saken det vises til var et havari ved Lakselv Flyplass der stasjonssjefen omkom. Men årsaken til havariet var IKKE at passasjeren skjøt seg ut!


    Edit:
    Nå har det vært ganske "mange" episoder der passasjerer har skutt seg ut på verdensbasis. Mange i anførselstegn da dette er slikt som IKKE skal kunne skje, ALDRI! Men med mennesker involvert så skjer det selvsagt ting som var ment å aldri skulle kunne gå an.

    Sverige hadde en slik episode der en utenlansk politiker som skulle se på et svensk jagerfly med tanke på at hans land skulle kjøpe noen eksemplarer. Han oppdaget brått at han dingelt i en fallskjerm uten at han egentlig forsto hva som hadde skjedd.

    Vi hadde et "Tilbud"for noen år siden i Norge også. Da våre gamle F86 skulle sendes til Tyrkia (?) var det en forutseende skvadronsjef på 338 sqn som mente at vi måtte ta vare på i alle fall en av dem med tanke på et framtidig museum. Han "stjal" en maskin og fløy den til Rygge. Der ble den parkert lengst inne i en "mørk krok" i en hangar med beskjed om at den skulle "glemmes"! Det var utrolig hva men kunne slippe unna med i forsvaret i gamle dager! Flyet ble stående der i noen år, men til slutt var det en eller annen som mente at den burde gjøres tilgjengelig for publikum når de arrangerte det som ble kalt "Åpen dag". Flyet ble vasket og tauet over til den hangaren som for anledningen var tilgjengelig for publikum. Der krabbet og krøp unger og interesserte voksne rund og inni flyet. Det var jo selvsagt populært å se på dette gamle flyet.

    Helt til en pensjonert "Crew Chief" som hadde jobbet med F86 tidligere hadde et gjensyn med sin gamle "kamerat". Da ble det brått slutt!

    Flyet hadde jo bare blitt "glemt" så ingen hadde tatt ansvar for det da det kom til Rygge. Utskytingssetet var armert så om en av de søte små hadde dratt i "gardina" ville vedkommende blitt fastklistret i hangartaket! Og om noen hadde trykket på riktige knotter ville 8 stykk 12,7mm mitraljøser ha blåst avgårde "noen runder" skarp ammo!!

    Det kunne blitt en tragisk skandale, men heldigvis har man som oftest flaks! Uten at det ble gjort noe stort nummer ut av det ble sikkerhetspinner satt inn i setet så at det ikke skulle kunne frese ut av flyet og våpnene ble tømt for ammo!
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mener å huske at det var en F-16 nestenulykke med en margin på en hårsbredd med om hukommelsen står meg bi. Det var en toseter F-16 og passasjeren som jeg erindrer var en eller offiser av noen grad eller gren som (med forbehold om hukommelsen) holdt seg fast i joysticken eller så under manøvre i lavere luftlag.

    Hendelsen er reell, detaljer kan avvike. Mener denne saken var beskrevet i en Vi Menn artikkel. muligens gjengitt i Nettavisen eller en annen avis.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ingen skriftlige kilder på det. I min tid som sivilt ansatt i Forsvaret for lenge siden var det en nokså liberal praksis med bakseteturer. Etter en uheldig episode sent på 1980-tallet ble dette kraftig strammet inn, så jeg fikk aldri bli med opp i F-16, men jeg tror ikke den hendelsen ble rapportert i media. Etter det var det bare Saab Safari man fikk lufte seg i. Jeg kan bevitne at briefingen før slike turer i Safari var nokså forenklet. Og at en Safari kan dra ganske bra G, den også.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Det sies fra vanligvis informert hold at siste gang det norske flyvåpenet tok med en turist i F-16 endte det på omtrent samme måte. Da ble det brått slutt på bakseteturer.
    Den må du linke til, i så fall. Er ganske mange greier du skal igjennom før du bevilges baksetetur i jagerfly, og du skal være ganske plaget med tvangshandlinger før du napper hardt nok i utskytningsmekanismen.
    Nå tror jeg at den saken det vises til var et havari ved Lakselv Flyplass der stasjonssjefen omkom. Men årsaken til havariet var IKKE at passasjeren skjøt seg ut!
    Den kjenner jeg godt til, ja. Den hendte i min tid som crew cheif på F-16. Og som du sier, det var noe helt annet enn at "en turist skjøt seg ut" uten grunn.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ingen skriftlige kilder på det. I min tid som sivilt ansatt i Forsvaret for lenge siden var det en nokså liberal praksis med bakseteturer. Etter en uheldig episode sent på 1980-tallet ble dette kraftig strammet inn, så jeg fikk aldri bli med opp i F-16, men jeg tror ikke den hendelsen ble rapportert i media. Etter det var det bare Saab Safari man fikk lufte seg i. Jeg kan bevitne at briefingen før slike turer i Safari var nokså forenklet. Og at en Safari kan dra ganske bra G, den også.
    Før vi (crew cheif'er eller andre involverte) ble klarert for baksete jagerfly, måtte vi på Flymedisinsk Institutt på heldagskurs, inkl. lavtrykkskammer med brått trykkfall og hypoxi, + ha grundig briefing med skvadron + pilot. Dessuten kostet første tur en kasse øl til pilotenes bar. :)

    Og husk at vi allerede kunne disse flyene til minste detalj, teknisk sett.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det demrer noe ift BB sitt innlegg, begge skjøt seg ut på et vis men passasjeren omkom?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Det demrer noe ift BB sitt innlegg, begge skjøt seg ut på et vis men passasjeren omkom?
    De var faretruende lavt da de skjøt eg ut. på F-16 går begge setene om piloten skyter seg ut. Piloten fikk ikke riktige responser på stikkebevegelse, derfor en teori om at passasjeren også var på stikka. Men sikre bevis for dette tror jeg ikke finnes (her svikter min hukommelse, dette var i 85 eller deromkring). Passasjeren traff vannflata uten at fallskjermen hadde rukket å gjøre jobben. Setet på F-16 vil rette opp, og skyte seg oppover om det finnes plass, men det fordrer jo noen meter dersom man har hodet nedover ved utskytning.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Det var en kamerat av meg som satt på vakt i tårnet på Banak da dette skjedde.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Det sies fra vanligvis informert hold at siste gang det norske flyvåpenet tok med en turist i F-16 endte det på omtrent samme måte. Da ble det brått slutt på bakseteturer.
    Den må du linke til, i så fall. Er ganske mange greier du skal igjennom før du bevilges baksetetur i jagerfly, og du skal være ganske plaget med tvangshandlinger før du napper hardt nok i utskytningsmekanismen.
    Nå tror jeg at den saken det vises til var et havari ved Lakselv Flyplass der stasjonssjefen omkom. Men årsaken til havariet var IKKE at passasjeren skjøt seg ut!


    Edit:
    Nå har det vært ganske "mange" episoder der passasjerer har skutt seg ut på verdensbasis. Mange i anførselstegn da dette er slikt som IKKE skal kunne skje, ALDRI! Men med mennesker involvert så skjer det selvsagt ting som var ment å aldri skulle kunne gå an.

    Sverige hadde en slik episode der en utenlansk politiker som skulle se på et svensk jagerfly med tanke på at hans land skulle kjøpe noen eksemplarer. Han oppdaget brått at han dingelt i en fallskjerm uten at han egentlig forsto hva som hadde skjedd.

    Vi hadde et "Tilbud"for noen år siden i Norge også. Da våre gamle F86 skulle sendes til Tyrkia (?) var det en forutseende skvadronsjef på 338 sqn som mente at vi måtte ta vare på i alle fall en av dem med tanke på et framtidig museum. Han "stjal" en maskin og fløy den til Rygge. Der ble den parkert lengst inne i en "mørk krok" i en hangar med beskjed om at den skulle "glemmes"! Det var utrolig hva men kunne slippe unna med i forsvaret i gamle dager! Flyet ble stående der i noen år, men til slutt var det en eller annen som mente at den burde gjøres tilgjengelig for publikum når de arrangerte det som ble kalt "Åpen dag". Flyet ble vasket og tauet over til den hangaren som for anledningen var tilgjengelig for publikum. Der krabbet og krøp unger og interesserte voksne rund og inni flyet. Det var jo selvsagt populært å se på dette gamle flyet.

    Helt til en pensjonert "Crew Chief" som hadde jobbet med F86 tidligere hadde et gjensyn med sin gamle "kamerat". Da ble det brått slutt!

    Flyet hadde jo bare blitt "glemt" så ingen hadde tatt ansvar for det da det kom til Rygge. Utskytingssetet var armert så om en av de søte små hadde dratt i "gardina" ville vedkommende blitt fastklistret i hangartaket! Og om noen hadde trykket på riktige knotter ville 8 stykk 12,7mm mitraljøser ha blåst avgårde "noen runder" skarp ammo!!

    Det kunne blitt en tragisk skandale, men heldigvis har man som oftest flaks! Uten at det ble gjort noe stort nummer ut av det ble sikkerhetspinner satt inn i setet så at det ikke skulle kunne frese ut av flyet og våpnene ble tømt for ammo!
    Den historien høres i overkant merkelig ut, Spiralis. Mulig det var jævelig dårlige rutiner den gang da, men normalt flyr man ikke omkring med skarpe skudd, og normalt sikrer man samtlige farepunkter med pinner ved parkering, samt holdback tool på skarpe kanoner etc. Har hørt rare episoder fra gamle dager, forsåvidt, men allikevel...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    F-16 er fly by wire og allikevel var kontrollene i baksetet «live» med passasjer om bord?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Den historien høres i overkant merkelig ut, Spiralis. Mulig det var jævelig dårlige rutiner den gang da, men normalt flyr man ikke omkring med skarpe skudd, og normalt sikrer man samtlige farepunkter med pinner ved parkering, samt holdback tool på skarpe kanoner etc. Har hørt rare episoder fra gamle dager, forsåvidt, men allikevel...
    Historien er "hearsay". Jeg kjenner ikke detaljer i det heletatt. Hørte det først fra en flygelder på Ørlandet da jeg var der på kurs i 1978. Hørte også denne histroien fra en eldre kollega på Værnes et par år senere. Ingen av disse er i live lenger så jeg har ingen muligheter for å få det verifisert.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Den historien høres i overkant merkelig ut, Spiralis. Mulig det var jævelig dårlige rutiner den gang da, men normalt flyr man ikke omkring med skarpe skudd, og normalt sikrer man samtlige farepunkter med pinner ved parkering, samt holdback tool på skarpe kanoner etc. Har hørt rare episoder fra gamle dager, forsåvidt, men allikevel...
    Historien er "hearsay". Jeg kjenner ikke detaljer i det heletatt. Hørte det først fra en flygelder på Ørlandet da jeg var der på kurs i 1978. Hørte også denne histroien fra en eldre kollega på Værnes et par år senere. Ingen av disse er i live lenger så jeg har ingen muligheter for å få det verifisert.
    Det skjedde mye sjukt før i verden. Jeg har selv hørt de mest absurde historier fra folk som selv var med. Både fra militær og sivil luftfart, det var masse fyll og spetakkel, tollere og syndere i en herlig røre. Så alt i verden er vel mulig. Men heldigvis har verden blitt mer rutinert, for å si det på den måten...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var en enorm endring i sikkerhetskulturen utover 1980-tallet. Tapstallene med F-86 og F-104 var sjokkerende høye sett med nåtidens øyne, mens ting er langt mer profesjonalisert nå. Det synes også i ulykkesstatistikkene.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Det var en enorm endring i sikkerhetskulturen utover 1980-tallet. Tapstallene med F-86 og F-104 var sjokkerende høye sett med nåtidens øyne, mens ting er langt mer profesjonalisert nå. Det synes også i ulykkesstatistikkene.
    Heldigvis! Alkoholiserte eksjagerpiloter, machokultur og ukultur har kostet flere menneskeliv i årenes løp.

    -BB-
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Det var en enorm endring i sikkerhetskulturen utover 1980-tallet. Tapstallene med F-86 og F-104 var sjokkerende høye sett med nåtidens øyne, mens ting er langt mer profesjonalisert nå. Det synes også i ulykkesstatistikkene.
    Heldigvis! Alkoholiserte eksjagerpiloter, machokultur og ukultur har kostet flere menneskeliv i årenes løp.

    -BB-
    Joda, i mine unge dager var jeg selv med på et par turer med 336-skvadronen, og så litt etterslep fra en svunnen tid. Offiserer som poppet opp fra hullene sine når vi skulle ut på tur, folk vi aldri før hadde sett, drita fulle fra dag én, en av dem presterte til og med å sparke ned legen på en italiens flybase, før han stilte seg opp i gangen for å pisse...

    Men før turen var de vi unge som fikk formaningene om at vi nå skulle ut og representere vårt land....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Det var en enorm endring i sikkerhetskulturen utover 1980-tallet. Tapstallene med F-86 og F-104 var sjokkerende høye sett med nåtidens øyne, mens ting er langt mer profesjonalisert nå. Det synes også i ulykkesstatistikkene.
    Det er ingen tvil om at de som kom hjem fra England etter krigen hadde med seg en kultur som vi i dag ser på som ytterst tvilsom. Ikke minst når det kom til alkohol og flyging.

    Men jeg vil ikke direkte kritisere de som hadde med seg denne kulturen heller. Hvis du gjennom flere år vet at hver gang du tar av for å fly er det et lass med gærninger som gjør sitt beste for å drepe deg der oppe er det ikke rart at det kan synes greit å ha litt flytende mot i blodet. De fløy, kjempet og de overlevende som landet i ett stykke drakk hemningsløst utover kvelden. Mange sluknet i puben på basen og gikk rett fra soving under bordet til en rask frokost bestående av te/kaffe og litt mat før de hoppet opp i flyet og tok av. Restpromille var det garatert mye av.

    En sann historie fra et lite norsk flyselskap kan i den sammenhengen deles. Flygesjefen skulle ha en "PFT" ( periodisk flyge trening - en 2X årlig foreteelse ) der en av selskapets piloter skulle vise sjefen at han "kunne jobben sin". Midt i denne økta sa brått flygesjefen ( tidligere Spitfirepilot fra England ): "Hei, det var jo du som kjørte bilen opp til flyplassen! Var du i stand til å kjøre bil du da?" ( De to hadde vært på puben kvelden før sammen med flere andre fra samme selskap. ) Svaret kom ganske kontant: "Er du noe bedre da?" Hvortil flygesjefen bare måtte nikke avkreftende. Og så fortsatte man sjekken. Den historien har jeg fra han som ble sjekket. Og jeg tviler ikke et sekund på at den var sann! Og på den tid var promilelgrensen for å fly 0.4 mens for bil var den 0,5

    Og som det ble fortalt i messa så var det ganske vanlig i Flyvåpenet at piloter med "hang over" kurerte denne ganske greit med å suge 100% oksygen når de kom opp i flyet. Man følte seg mye bedre, men ble vel ikke mere edru av den grunn.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Det var en enorm endring i sikkerhetskulturen utover 1980-tallet. Tapstallene med F-86 og F-104 var sjokkerende høye sett med nåtidens øyne, mens ting er langt mer profesjonalisert nå. Det synes også i ulykkesstatistikkene.
    Det er ingen tvil om at de som kom hjem fra England etter krigen hadde med seg en kultur som vi i dag ser på som ytterst tvilsom. Ikke minst når det kom til alkohol og flyging.

    Men jeg vil ikke direkte kritisere de som hadde med seg denne kulturen heller. Hvis du gjennom flere år vet at hver gang du tar av for å fly er det et lass med gærninger som gjør sitt beste for å drepe deg der oppe er det ikke rart at det kan synes greit å ha litt flytende mot i blodet. De fløy, kjempet og de overlevende som landet i ett stykke drakk hemningsløst utover kvelden. Mange sluknet i puben på basen og gikk rett fra soving under bordet til en rask frokost bestående av te/kaffe og litt mat før de hoppet opp i flyet og tok av. Restpromille var det garatert mye av.

    En sann historie fra et lite norsk flyselskap kan i den sammenhengen deles. Flygesjefen skulle ha en "PFT" ( periodisk flyge trening - en 2X årlig foreteelse ) der en av selskapets piloter skulle vise sjefen at han "kunne jobben sin". Midt i denne økta sa brått flygesjefen ( tidligere Spitfirepilot fra England ): "Hei, det var jo du som kjørte bilen opp til flyplassen! Var du i stand til å kjøre bil du da?" ( De to hadde vært på puben kvelden før sammen med flere andre fra samme selskap. ) Svaret kom ganske kontant: "Er du noe bedre da?" Hvortil flygesjefen bare måtte nikke avkreftende. Og så fortsatte man sjekken. Den historien har jeg fra han som ble sjekket. Og jeg tviler ikke et sekund på at den var sann! Og på den tid var promilelgrensen for å fly 0.4 mens for bil var den 0,5

    Og som det ble fortalt i messa så var det ganske vanlig i Flyvåpenet at piloter med "hang over" kurerte denne ganske greit med å suge 100% oksygen når de kom opp i flyet. Man følte seg mye bedre, men ble vel ikke mere edru av den grunn.
    Fortell dette til de etterlatte etter Grytøya.

    -BB-
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Ikke fly spesielt men nokså mye interessant info ift UK carriers. Ark Royal (fra hukom) var det første hangarskip med mulighet for "arrester hooks" og katapult. Ved en anledning de skulle "launch" en Swordfish. Katapulten var feilinstil til full guffe. Det medførte at vingene ble revet rett av og flyet gikk rett i sjøen foran skipet. Flyet var bestykket med synkeminer innstilt for å gå av på liten dybde og gikk av under hangarskipet. Skadene var ikke fatale så hun kom seg "hjem" og ble reparert.

    Tilfeldigheter..... umulig å forutse... ca 10:30.



    ... og piloten?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    @ Betle Bug.

    Blant annet den ulykken på Grytøya har bidratt til den endringen som skjedde.

    I dag er dette ikke sett på som akseptabelt, men man må kunne forstå hvorfor det skjedde og ikke bare kritisere det helt uten kontekst. Og når galt først var galt så ble det gjort et godt stykke arbeid med å endre holdninger og systemer i flyvåpenet. Det fortjener faktisk en smule respekt å klare å endre slikt som satt så godt fast i veggene som den machokulturen gjorde.

    Jeg hadde selv en instruktør på Værnes som bare noen få dager etter min siste tur med ham havarerte med en annen elev. Eleven overlevde ikke. Instruktøren hadde promille. Om han hadde det de gangene jeg fløy med ham vet jeg ikke noe om, men han skremte meg nesten et par ganger. Han var i overkant "tøff" når vi fløy. Det var i alle fall noen regler om lavflyging som ble ettertrykkelig brutt! I dag er det en helt annen "sikkerhetskultur" som preger Flyvåpenet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ikke fly spesielt men nokså mye interessant info ift UK carriers. Ark Royal (fra hukom) var det første hangarskip med mulighet for "arrester hooks" og katapult. Ved en anledning de skulle "launch" en Swordfish. Katapulten var feilinstil til full guffe. Det medførte at vingene ble revet rett av og flyet gikk rett i sjøen foran skipet. Flyet var bestykket med synkeminer innstilt for å gå av på liten dybde og gikk av under hangarskipet. Skadene var ikke fatale så hun kom seg "hjem" og ble reparert.

    Tilfeldigheter..... umulig å forutse... ca 10:30.



    ... og piloten?
    Det sies ikke noe om det her, mulig info finnes på wiki eller noe men såvidt jeg kan forsto forsvant flyet med pilot og navigatør rett ned foran skipet og ble overkjørt av dette. De må ha vært lynraske til å komme seg ut av maskinen om de overlevde da dypvannsladningene fra flyet gikk av under skipet. Mulig disse var festet til vingene som separerte. Wiki will now.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    @ Betle Bug.

    Blant annet den ulykken på Grytøya har bidratt til den endringen som skjedde.

    I dag er dette ikke sett på som akseptabelt, men man må kunne forstå hvorfor det skjedde og ikke bare kritisere det helt uten kontekst. Og når galt først var galt så ble det gjort et godt stykke arbeid med å endre holdninger og systemer i flyvåpenet. Det fortjener faktisk en smule respekt å klare å endre slikt som satt så godt fast i veggene som den machokulturen gjorde.

    Jeg hadde selv en instruktør på Værnes som bare noen få dager etter min siste tur med ham havarerte med en annen elev. Eleven overlevde ikke. Instruktøren hadde promille. Om han hadde det de gangene jeg fløy med ham vet jeg ikke noe om, men han skremte meg nesten et par ganger. Han var i overkant "tøff" når vi fløy. Det var i alle fall noen regler om lavflyging som ble ettertrykkelig brutt! I dag er det en helt annen "sikkerhetskultur" som preger Flyvåpenet.
    Har selv opplevd en F-5 pilot som definitivt ikke var edru da han fløy (step-uot til Banak på 80-tallet). Kan love deg at jeg fortalte ham eksakt hva jeg mente om den saken, og jeg mente ikke så mye positivt, for å si det sånn. Det hører med til historien at han senere mistet billappen for promilekjøring, men fortsatt fikk lov til å fly jagerfly i det norske forsvaret. Håper han har klart seg i livet, han var antakelig en av de største naturtalenter for flyving som har vært innom forsvaret. Men forholdet til alkohol var vel ikke like elegant.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Det krasjet en ufattelig mengde Spitfire i norge etter krigen. Det finnes en liste et sted over alle men virker som mange av krasjene skyldtes manglende erfaring etc...

    Finner ikke den listen i farta men her er en oversikt over piloter som har omkommet mellom 1950 og 1972:

    https://www.nrk.no/norge/disse-norske-pilotene-omkom-1.11637858
    Denne?
    Militære flyhavarier i Norge

    21 spifire-havarier 1946-50!
    Det får jo F-104 starfighter til å virke direkte trygg!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn