Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.341
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel en trend i tiden fra reklame- og markedsføringsguruene, at logoer og slikt skal være mest mulig intetsigende i forhold til markedet som skal betjenes...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.859
    Torget vurderinger
    0
    Burde vel egentlig vært postet under motorlyder men....



    Det finnes ikke PC høytaler som kommer i nærheten av å kunne levere lyden av disse maskinene! Et hjemmestereoanlegg som har slike ambisjoner blir hysterisk kostbart.

    Jeg har opplevd Merlin, Napier og Griffon "live". Det er bass som dunker forrige ukes middager ut av tarmene! Et eventyr! ;)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kjører alltid MAC lyd over stereoen så det hjelper på :) Har hørt Merlin an masse real life og en gang på 80 tallet fløy det en Shackelton med 4 Griffoner over der jeg bodde. Den gjorde imidlertid ikke så mye ut av seg. Det "høyeste" jeg har opplevd var i 2008 på vei ut av Berlin stående i saktegående kø da det kom en Bf 109G rett over under take-off fra flyshow. Veldig høylydt eksos fra disse...

    Fliegen Den Mann Kann....



    Merkelig så lik lyd det er på disse.....:)


     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.228
    Antall liker
    4.852
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    https://www.reuters.com/article/us-...-goods-with-tariffs-over-airbus-idUSKBN1WT0T2

    GENEVA (Reuters) - The World Trade Organization (WTO) formally authorized the United States on Monday to impose tariffs on up to $7.5 billion of imports of EU goods after an arbitrator’s decision over subsidies to planemaker Airbus (AIR.PA).
    The WTO has found that both Airbus and its U.S. rival Boeing (BA.N) received billions of dollars of illegal subsidies in a pair of cases that have run for 15 years. An adjudication in the Boeing case is expected early in 2020.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Hva flyr han?
    Seilfly - PZL SZD59 Acro
    Heftig kjerre som gjerne tar inntil +7G /-5 :D

    Jeg flyr den selv og har en NM-tittel i seilflyakro med samme maskin.


    Her er en annen video, av undertegnede, fra i sommer - flyr eget fly (LS6a) og må gjøre en ikke planlagt landing på Rauland
    MINUS 5g...! Ouch. Får du ikke hjerneblødning da, er du rimelig godt skrudd sammen.

    Har du den pipelyden på øret hele tiden? Antar at den korrelerer med rate of climb / decend?
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    MINUS 5g...! Ouch. Får du ikke hjerneblødning da, er du rimelig godt skrudd sammen.

    Har du den pipelyden på øret hele tiden? Antar at den korrelerer med rate of climb / decend?
    Det meste jeg har hatt av negativ selv er -4G (når jeg flyr utvendig loop) og det er heftig nok for meg, og ja - man skal være litt var mtp potensialet for blødninger, for kroppen vår er IKKE laget for slike belastninger. Men det er sjelden vi utsetter oss for mye negativ G. Positiv G er mye morsommere / snillere for kroppen ;)

    Ja, pipelyd er korrelerer med tilført energi (climb ifbm stigende luft) eller tapt energi (synkende luft) - lyd brukes for å slippe å måtte stirre på instrumenter, slik at man kan holde utkikk :) Det hender vi er 5-10fly som ligger og sirkler i samme luftstrøm og da er fokus utad pri #1 :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Lettfatelig forklaring på hvorfor Boeing havnet i MAX myra.
    ^ Underlig at de ikke nevner det viktigste punktet. Single point of failure må aldri tillates gi input til flight control!

    Som tidligere nevnt et par-tre ganger i tråden: Situasjonen er at én enkelt AOA-sensor (Angle Of Attack - angrepsvinkel, en slags liten vinge utenpå flykroppen) ga input til MCAS, uten at dette ble kontrollert mot noe annet. Ettersom input fra AOA-sensor trimmer hele haleflaten, mens pilotens stikkebevegelser kun styrer en mindre del av haleflaten, har altså MCAS større påvirkning enn pilot, en fullstendig urimelig tanke, gitt at en eventuell feil på AOA-sensor alene kan sende flyet rett i bakken. AOA-sensorfeil kan oppstå, og jeg er som nevnt ute av stand til å begripe at både Boeing og FAA har sagt "go" til en slik løsning, da det bryter med absolutt alt man har lært.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    For et helvete det må ha vært i kabin og blant passasjerene mens pilotene slåss med MCAS ombord i de to flyene.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Lettfatelig forklaring på hvorfor Boeing havnet i MAX myra.
    ^ Underlig at de ikke nevner det viktigste punktet. Single point of failure må aldri tillates gi input til flight control!

    Som tidligere nevnt et par-tre ganger i tråden: Situasjonen er at én enkelt AOA-sensor (Angle Of Attack - angrepsvinkel, en slags liten vinge utenpå flykroppen) ga input til MCAS, uten at dette ble kontrollert mot noe annet. Ettersom input fra AOA-sensor trimmer hele haleflaten, mens pilotens stikkebevegelser kun styrer en mindre del av haleflaten, har altså MCAS større påvirkning enn pilot, en fullstendig urimelig tanke, gitt at en eventuell feil på AOA-sensor alene kan sende flyet rett i bakken. AOA-sensorfeil kan oppstå, og jeg er som nevnt ute av stand til å begripe at både Boeing og FAA har sagt "go" til en slik løsning, da det bryter med absolutt alt man har lært.
    Selvsagt, men tenkte mest på motorplasseringene og hvorfor det ble slik det ble. At flyet ikke kan fly er jo så sin sak.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Lettfatelig forklaring på hvorfor Boeing havnet i MAX myra.
    Single point of failure må aldri tillates gi input til flight control!
    Software implementeringen virker heller ikke å være spesielt gjennomtenkt med repeterende pådrag til alt er utenfor kontroll.
    Logikken der er grei nok; så lenge AOA viser at flyet er på vei inn i en stall-situasjon, skal systemet trimme nose down. Det springende punkt er fortsatt at en sånn manøver må aldri, aldri skje, med mindre mer enn én input viser at dette er en reell situasjon. Systemet er 100% sikker på at flyet er i en situasjon det må ut av, men problemet er at systemet har feil informasjon, som ikke er verifisert også fra en annen kilde.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nei, jeg skal aldri fly med noen 787 heller. Hadde definitivt en dårlig følelse for den skraphaugen den ene gangen jeg har teist med den og denne reportasjen gjør det veldig enkelt å velge bort 787en no matter what.


     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det glided en slik over her nylig og den var så utrolig lydsvak at jeg måtte slå den opp. Normalt er det 737ere som kommer inn på denne måten men de bråker mye mer. Trodde nesten det var et spionfly eller noe :)

    Welllll...,


    D88ACC47-943A-4632-950D-A68F297D396D.jpeg

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har reist med denne et par ganger, Hawker Siddely/BAE/Avro....

    Veldig behagelig og lavt støynivå. Hadde direkteruter ordentlig Oslo (Fornebu) til Manchesta in the day.

    Dan-Air var selskapet, implementert i British Airways i 1992. https://en.wikipedia.org/wiki/Dan-Air



     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.859
    Torget vurderinger
    0
    Denne flymaskinen var alle småkommune ordføreres våte drøm!

    Den kunne faktisk ( uten for mye tilrettelegging ) brukes på "Kyllingmarkene".

    Og det å være ordfører i en kommune hvis flyplass trafikeres av jetfly med 4 motorer gir i disse kretser status! Gjorde det på 80 tallet i alle fall!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    4 stk. ganske så stillferdige Rolls Royce er ikke alle maskiner forunt å prale med heller, da. Husker DAN Air med affeksjon; Braathens handlet dem på FBU back in the days, har tatt i mot noen sånne i mitt liv, ja. Og vi hadde nattstopp fra Sabena med samme flytype. Hadde et lynkurs på de tekniske sidene på dette flyet, men husker ikke en dritt av det, må jeg innrømme...
    Men husker Dan Air-kapteinen etter oppstart meldte meg på intercom'en "All four APU's running...!" Hørtes vel omtrent sånn ut, også. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.398
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var en av mine favoritter som passasjer. Husker godt en lav innflyvning til Oslo langs fjorden en sen sommerkveld med Sabena fra Brüssel. Men sikkerhetsstatistikken var ikke helt god. 14 hull losses og 297 omkomne på 387 eksemplarer er litt i overkant. Etter at en krasjet på Stord foretrakk jeg å fly noe annet. https://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_Airways_Flight_670
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.859
    Torget vurderinger
    0
    Det var en av mine favoritter som passasjer. Husker godt en lav innflyvning til Oslo langs fjorden en sen sommerkveld med Sabena fra Brüssel. Men sikkerhetsstatistikken var ikke helt god. 14 hull losses og 297 omkomne på 387 eksemplarer er litt i overkant. Etter at en krasjet på Stord foretrakk jeg å fly noe annet. https://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_Airways_Flight_670
    Det er jo en pen stillegående flymaskin. Ikke akkurat noen rakett. Men som du sier så var det visse ting med konstruksjonen som var "mindre heldig"! Og det å benytte den på korte baner var vel heller ikke noe sjakktrekk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.734
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fløy også med den der noen ganger. Særdeles behagelig.
    Kom nå på på historien Pierre Clostermann fortalte fra Typhoon-skolen om at enhver landing som ikke medførte umiddelbare reparasjoner var en god landing.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.859
    Torget vurderinger
    0
    Fløy også med den der noen ganger. Særdeles behagelig.
    Kom nå på på historien Pierre Clostermann fortalte fra Typhoon-skolen om at enhver landing som ikke medførte umiddelbare reparasjoner var en god landing.
    Største problemet med Typhoon og ikke minst Tempest var torquepåvirkning av maskinen ved avgang. På grunn av enormt dreimoment i motoren dras flyet til siden så man må bokstavlig talt "stå på" motsatt siderorspedal. Men i avgangsfasen når hastigheten er lav har ikke sideroret veldig stor virkning så flyet ble ubenhørlig dratt til siden.

    Hvis jeg husker "min Clostemann" ( Luftens Ørner ) korrekt var det vel slik at på den basen der han fløy måtte de rive en hangar etter at et par fly hadde truffet den.

    Har selv erfaring med dette fenomenet ( i mye mindre skala! ) fra den tiden jeg fløy selv. Man ser det ikke så godt fra bakken, men fra "styrehuset" ser man veldig godt at selv småfly med 150hk motor flyr "sidelengs" når man klatrer ut fra flyplassen. En Napier Sabre IV hadde 2250Hk og motorvolum på ca 37,7liter og vanvittig mye mer dreiemoment enn en Lycoming 150Hk med volum 5,25 liter.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ikke fly spesielt men nokså mye interessant info ift UK carriers. Ark Royal (fra hukom) var det første hangarskip med mulighet for "arrester hooks" og katapult. Ved en anledning de skulle "launch" en Swordfish. Katapulten var feilinstil til full guffe. Det medførte at vingene ble revet rett av og flyet gikk rett i sjøen foran skipet. Flyet var bestykket med synkeminer innstilt for å gå av på liten dybde og gikk av under hangarskipet. Skadene var ikke fatale så hun kom seg "hjem" og ble reparert.

    Tilfeldigheter..... umulig å forutse... ca 10:30.



     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn