Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Ikke akkurat et fruktfat dette, men sendte sønnen i heimen til Sandefjord i formiddag med en slik, i liten storm fra Flesland. Etter landing i Sandefjord ringte jr for å fortelle at "take off" fra Flesland var en berg og dalbane av en annen verden. Han utbrøt i begeistring : Dette var flyging !!! Ellers var det tilløp til hysteriske utbrudd og lett panikk i kabinen. Disse flyene fortjener all mulig kred. Har flydd med en slik til Svolvær for noen år siden, også i storm. Dette er luftens svar på 4x4 og vel så det. Disse letter pinadø når SAS og Norwegian står surret til bakken som noen lettskremte spurver.
    image.jpg
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    De Havilland Heron:


    Heron..jpg

    HeronG-ANXB-4.jpg britisk 4 motors propellfly. Benyttet i Norge av bl. a. Braathens S.A.F.E. & Luftfartsverket (AVINOR). Av sistnevnte til kalibrering av ymse tekniske installasjoner.


    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hentet poden på Flesland i går. Denne henger i taket i ankomsthallen. Hvis denne har vært flydd med, har den som har flydd drukket myyyye Møllers-tran. Men vakker er den :
    Google finner en aldeles urovekkende historikk:
    Hengende fra taket i terminalen kan du se et seilfly av modellen Schneider DFS 108-14, eller bedre kjent som SG-38. Seilflyet er fra 1938, og ble tidligere brukt som skolefly. Flyet kunne ta en passasjer, som da ble sittende i åpen luft helt foran på flyet. Dette seilflyet er utlånt til flyplassen fra Os Aero Klubb.
    https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=915760281824771&id=122050577862416

    Wikipedia er ikke mye mer beroligende:
    The SG 38 was designed to be a training glider for basic flight training by the Nationalsozialistisches Fliegerkorps (NSFK). The usual launch method was by bungee cord from a sloped hill. Because training was conducted solely by solo flight the aircraft had to be very easy to fly and also easy to repair.
    [...]
    The SG-38 played a critical role in pilot training for the Luftwaffe in the Second World War, as a simple, but robust, trainer for the rapid increase in the number of pilots needed by Germany.
    https://en.wikipedia.org/wiki/DFS_SG_38_Schulgleiter

    En galning som flyr med en slik:

    Jeg tror ikke helt på historien om plass til en ekstra passasjer på nesen av flyet. Vil tro at det ville endre tyngdepunktet såpass mye at dingsen bare ville gått rett ned. Men etter å ha sett den YouTube-filmen forstår jeg hvor understellet på Me-163 Komet var stjålet fra.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tyskerne hadde store begrensninger på bygging av motorfly og trening av piloter som et resultat av Versailles traktaten etter første verdenskrig. Løsningen ble å trene opp stammen i det fremtidige Luftwaffe gjennom seilflyklubber og disse flyene.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan tenke meg at de stakkars Me 163-pilotene ble veldig beroliget av at de skulle lande faenskapet som en SG 38.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ikke akkurat et fruktfat dette, men sendte sønnen i heimen til Sandefjord i formiddag med en slik, i liten storm fra Flesland. Etter landing i Sandefjord ringte jr for å fortelle at "take off" fra Flesland var en berg og dalbane av en annen verden. Han utbrøt i begeistring : Dette var flyging !!! Ellers var det tilløp til hysteriske utbrudd og lett panikk i kabinen. Disse flyene fortjener all mulig kred. Har flydd med en slik til Svolvær for noen år siden, også i storm. Dette er luftens svar på 4x4 og vel så det. Disse letter pinadø når SAS og Norwegian står surret til bakken som noen lettskremte spurver.
    Vis vedlegget 357469
    Luftens 4x4 og widerøe har piloter i a-klassen!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.429
    Torget vurderinger
    23
    Før da jeg reiste mye i utkant-Norge (les vestlandet og nordpå) hadde vi mange barske Widerøeflygninger og ikke minst landinger, i beste Bronco Buck stil, sidelengs, kråkehopp osv. Husker en gang da det var ekstra ille, jeg overhørte pilotene snakke sammen da jeg skulle gå av som sistemann... "Dette skulle de ha prøvd, de amerikanske kyllingpilotene som ikke en gang tør å lande og ta av dersom det er fem cm. snø på runway'en.."
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kan fort bli hög temeperatur i diskutionen mellan en WF-pilot och en Boeing-pilot om just vinteroperationer i nord. :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.429
    Torget vurderinger
    23
    Ja, de norske gutta var ikke veldig imponert. Det ble dramatisert noe verre skjønte jeg, av amerikanerne. Kunne jo ha vært en fleip for alt jeg vet, men Twin Otter gutta VAR tøffe. Og i Nordnorge var ikke dette noe mer pes enn å ta bussen når det var litt drittvær..
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Ja, de norske gutta var ikke veldig imponert. Det ble dramatisert noe verre skjønte jeg, av amerikanerne. Kunne jo ha vært en fleip for alt jeg vet, men Twin Otter gutta VAR tøffe. Og i Nordnorge var ikke dette noe mer pes enn å ta bussen når det var litt drittvær..
    Twin Otter var Nordnorges buss ja. Har flydd denne mye da jeg var i militæret. I stedet for å fly over fjellene flyr den mellom fjellene. Dette var også i den tiden at cokcpitdøren som regel sto åpen og du så rett inn til flygerne. Husker blant annet en tur, flyet skulle egentlig ned i en eller annen småflyplass i Nordnoge. Plutselig snur den ene flygeren seg, ser ut over cabinen og spør om noen skal av her. Da han får negativt svar blir det tatt en sjefsavgjørelse om at vi bare flyr direkte videre til neste flyplass.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Før da jeg reiste mye i utkant-Norge (les vestlandet og nordpå) hadde vi mange barske Widerøeflygninger og ikke minst landinger, i beste Bronco Buck stil, sidelengs, kråkehopp osv. Husker en gang da det var ekstra ille, jeg overhørte pilotene snakke sammen da jeg skulle gå av som sistemann... "Dette skulle de ha prøvd, de amerikanske kyllingpilotene som ikke en gang tør å lande og ta av dersom det er fem cm. snø på runway'en.."
    Jeg fløy (som passasjer) forsvarets TwinOtter i et ikke helt hyggelig vintervær sammen med en amerikansk pilot som hadde fløyet Phantom i Viet Nam. Det var en melkerute innom alle flyplassene i Nord plussminus, inkludert Værøy(?). Da vi til slutt gikk av i Bodø kommenterte han tørt noe slikt som "Viet Nam var ingenting, disse gutta kunne FLY"!
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Fløy en gang med Widerøe på strekningen Bødø - Leknes - Svolvær, en tidlig vårdag. Da vi gikk ombord i Bodø var det en kompis av meg som bemerket mange småbulker i flykroppen innenfor propellene. Kapteinen stod i døren og forklarte at bulkene på flykroppen kom fra is og snø som løsnet fra propellene under vinterstormene. Kompisen min lider av litt mer enn lett flyskrekk og utbøt : Er det sikkert å fly med et fly som har så mange bulker. Kapteinen svarte at så lenge det ikke kom is og snø inn i kabinen under flyturen, ble det regnet som helt greit. Ved mellomlanding i Leknes stod flyet på tomgang, mens passasjerer gikk av og på. Det var som en flygende buss.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fløy en gang med Widerøe på strekningen Bødø - Leknes - Svolvær, en tidlig vårdag. Da vi gikk ombord i Bodø var det en kompis av meg som bemerket mange småbulker i flykroppen innenfor propellene. Kapteinen stod i døren og forklarte at bulkene på flykroppen kom fra is og snø som løsnet fra propellene under vinterstormene. Kompisen min lider av litt mer enn lett flyskrekk og utbøt : Er det sikkert å fly med et fly som har så mange bulker. Kapteinen svarte at så lenge det ikke kom is og snø inn i kabinen under flyturen, ble det regnet som helt greit. Ved mellomlanding i Leknes stod flyet på tomgang, mens passasjerer gikk av og på. Det var som en flygende buss.
    Helt vanlig det VSP. Som regel sitter det en förstärkning på flygkroppen där isen träffar. Vanlig procedur i luften är att öka turtallet på propellrarna under kraftig ising sånn att isen släpper proppellerbladen. Blir normalt relativt kraftiga vibrationer på grund av isen på proppellerbladen som känns tydligt i kabinen och det kan smattra gott när isen släpper och träffar kabinsidan.

    Edit. Är förövrigt liknande procedur som blir gjort på turbo-fanmotorer (jet) när man upplever is på fanblades, men det är av öppenbara orsaker inte synligt från kabinen.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fun fact: I 1944 hadde Luftwaffe både Hs 123 og Me 262 i aktiv tjeneste som jagerbombere. Den ene et biplan med åpen cockpit, den andre en jetjager. Von Richthofen spurte pent i 1943 om Henschel kunne bygge flere Hs 123 til ham, for de var det eneste som fungerte under "field conditions" på østfronten. Da var produksjonslinjene allerede demontert i 1940, så han fikk ikke fler. Den siste Hs 123 ble skrotet i Spania i 1953. Tøff sak. De som fløy dem som nærstøtte også:

    image.jpg

    image.jpeg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    En kompis/bekjent, vanskelig å definere nøyaktig, brukte en smule kronasjer på å fly en MIG-29. Kostet vel 150,000,- eller der omkring.
    Vis vedlegget MIG 29.bmp

    Det må være morsomt å ha så mye penger at man kan ta seg råd til slikt! Men det å bruke pengene til å oppfylle en drøm er heller ikke bortkastet. Vel så fremt jeg ikke spør fruen da! Det svaret vet jeg selv uten å stille spørsmålet!!;)
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    F104 Starfighter!
    Wow, for en herlig skapning! Med sine knøtt små knivskarpe vinger og lang strømlinjet kropp var den lett å kjenne igjen på himmelen når vi var små. Flyet satte en rekke rekorder, bland annet også høyderekord på utrolige 103.389 fot (31,513 m). U2 kom noen år etter og er forøvrig basert mye på F104.

    Hvor mange vet at rekorden for "verdens største vertikale loop" ble satt av normannen Olaf Aspen i 1991?
    37500 fot diameter, med jevn hastighet Mach 0,85!

    631_OlafAspen_looprecord_1964.jpg 61-2631_FN-H_RNoAF_ErikDahlen.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Bevaremegvel - den der finnes på orntli'!
    Towards the end of the Second World War, Luftwaffe pilot Jozef Kurz went through pilot training for the Messerschmitt Me 163 Komet rocket interceptor but the war ended before he was able to make a powered flight in the aircraft. Years after the end of the war, Kurz had become an avid glider pilot and decided to build an airworthy replica of the Komet.
    Tails Through Time: The Messerschmitt Me 163 Komet Takes to the Air Again
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    F104 Starfighter!
    Wow, for en herlig skapning! Med sine knøtt små knivskarpe vinger og lang strømlinjet kropp var den lett å kjenne igjen på himmelen når vi var små. Flyet satte en rekke rekorder, bland annet også høyderekord på utrolige 103.389 fot (31,513 m). U2 kom noen år etter og er forøvrig basert mye på F104.

    Hvor mange vet at rekorden for "verdens største vertikale loop" ble satt av normannen Olaf Aspen i 1991?
    37500 fot diameter, med jevn hastighet Mach 0,85!

    Vis vedlegget 366197 Vis vedlegget 366198

    Mye historie for starfightern i nordnorge... denne endte sine dager noen steinkast unna huset her...

    Bevisstløs i cockpit - Reportasje
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    F104 Starfighter!
    Wow, for en herlig skapning! Med sine knøtt små knivskarpe vinger og lang strømlinjet kropp var den lett å kjenne igjen på himmelen når vi var små. Flyet satte en rekke rekorder, bland annet også høyderekord på utrolige 103.389 fot (31,513 m). U2 kom noen år etter og er forøvrig basert mye på F104.

    Hvor mange vet at rekorden for "verdens største vertikale loop" ble satt av normannen Olaf Aspen i 1991?
    37500 fot diameter, med jevn hastighet Mach 0,85!

    Vis vedlegget 366197 Vis vedlegget 366198
    Bumper en gammel tråd.
    Gleder meg til å se, og ikkeminst høre, dette

    33 år, seks måneder og åtte dager siden den var på vingene skal Starfighteren i lufta igjen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn