Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23

    Flyvning har alltid fascinert oss, i alle former og fasonger. Selv er jeg svak for EKTE flyvning, dvs. vintage
    fly som vitterligen må flys pr. definisjon!

    MEN - alt er velkomment her bare det er interessant nok

    Spennvidde (eller vingespenn kanskje); microplanes to Antonov


    mikro.jpg

    an225.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er alltid fascinert av folk som har enda galere hobbyer enn meg selv. Gærninger som bygger en replica av et Farman eller Blériot og så tar av i resultatet er imponerende. For ikke å snakke om de som graver frem en korrodert motorblokk og litt forvridd aluminium fra et hull i bakken og restaurerer det til en flyvedyktig Spitfire. Det var 20 restaurerte Spitfires og Hurricanes på Goodwood flyshow i UK i sommer, 11 av dem i luften samtidig + en Hurricane for å fylle ut formasjonen. Det er en stund siden man sist kunne se en hel skvadron Spitfires scramble for å avskjære innkommende Messerschmitts. Respekt.

    Den karen her har nok flydd Spitfire før:

    Battle_of_Britain_Flypast_15091522.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Nevnte Bleriot har fascinert meg helt siden guttedagene da jeg så en stor skalamodell henge i taket hos Modell-Hobby i Skovveien :cool:

    Drømmen er å fly en slik en - helst i 70 km. motvind da originalen gjorde 60 km/t. på en god dag!

    Asbjørn, hva om vi bygger en slik replika? Tar du utfordringen?


     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    deHavilland-Mosquito-KA114-Military-Aviation-Museum-image.jpg
    De Havilland Mosquito.
    Verden kuleste fly!
    Vakkert, hurtig, kunne gjøre det aller meste, strålende stykke ingeniør- og materialteknisk arbeid!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Vis vedlegget 355794
    De Havilland Mosquito.
    Verden kuleste fly!
    Vakkert, hurtig, kunne gjøre det aller meste, strålende stykke ingeniør- og materialteknisk arbeid!
    En skikkelig arbeidshest, som kom litt i skyggen av Spitfire. Nydelig design.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    En annen kjent og kjær De Havilland maskin, Tiger Moth, så dagens lys i 1931

    Denne ble også bygget i andre land, på lisens, også i Norge!!

    Det ble bygget 37 Tiger Moth og 10 Moth-varianter på lisens ved Kjeller Flyfabrik i perioden 1928 til 1940. Av disse var 13 av typen DH 60 og seks av disse ble solgt til Widerøes Flyveselskap som benyttet typen i årene 193539.
    Det finnes fire flyvedyktige Tiger Moth i Norge, LN-MAX, LN-BDM, LN-KFT og LN-ADC. Alle fire har base på Kjeller Flyplass ved Lillestrøm. De to første eies og opereres av Veteranflygruppen (NRFV), som er i idrettsallianse med Nedre Romerike Flyklubb. LN-KFT eies av Kjeller Flyhistoriske Forening og driftes i samarbeid med NRFV, mens LN-ADC eies av Marius Håkensen.
    Ytterligere en maskin er under oppbygging til flygedyktig stand (LN-KAY) på Kjeller/Skedsmokorset. Det finnes også en havarert Tiger Moth på Rygge som er mulig å bygge opp (LN-VYG).
    Tiger Moth 151 som har vært utstilt på Forsvarsmuseet ved Akershus festning er demontert i forbindelse med andre utstillinger.
    Flymuseet i Bodø har en Tiger Moth bevart i sine samlinger.


    tig.jpg

    tig3.jpg

    tig2.jpg

     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    En skikkelig arbeidshest, som kom litt i skyggen av Spitfire. Nydelig design.
    Ble vel også kalt "The wooden weapon", da den var bygget i tre. F.ø. brukt under flere mislykkede angrep på Victoria terrasse under krigen.


    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Avro Vulcan - bøseste engelske fly EVER



    Dette er rå greier...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Vulcan

    Så en dokumentar om dette i forbindelse med store engelske ingeniørbragder. Ikke bare USA/Russland som kunne bygge bombere.

    Bråker noe så inne helvete, HYLER over et visst turtall. Skremmende doning.





    avro vulcan 1.jpg

    avro vulcan 2.jpg

    avro vulcan 3.jpg

    Avro_Vulcan_B_Mk_2_svg.jpg
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    B-17. Bygget denne som airfix modell som liten, malte den og hele pakka. Senere ble det noen hundre timer bak spakene med B-17 i flysimulator. Glemmer ikke filmen Memphis Belle når den gikk på kino. Stort øyeblikk.

    339125.jpg
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Er en Vulcan ( tror jeg ) som flyr lavt over Hvaler hver vår i dagesvis. Skikkelig torden den lyden der ja.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Fin film, med bl.a den habile pianisten Harry Connick Jr.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Er en Vulcan ( tror jeg ) som flyr lavt over Hvaler hver vår i dagesvis. Skikkelig torden den lyden der ja.
    Det finnes etter sigende bare en igjen, som tas frem og startes opp årlig. Siste flighten var i fjor tror jeg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Må ikke glemme de gode gamle kjente helikopterne

    Her er tre klassikere - antagelig de mest kjente helikoptre gjennom tidene.

    Bell 47, Sikorsky (typenr. avhenger av bruksområde) og Bell Huey - the Vietnam Battleship


    bell47g 1.jpg

    bell47g 2.jpg


    sikorsky 1.jpg

    sikorsky2.jpg


    bell huey.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    For meg er F14 Tomcat det ultimate.. :)

    141.jpg 6980827-f14-tomcat-rear.jpg 825826856626216339.jpg

    Det gjennspeiler seg nok i at jeg som liten og ung så på en serie som het Robotech. Der var hovedvåpenet til de gode en liten kopi av f14 i mine øyne, dog kunne den gjøre en del ting som f14 ikke kan ;)

    Robotech.jpg disp-dest-robotech-movie-03.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 355794
    De Havilland Mosquito.
    Verden kuleste fly!
    Vakkert, hurtig, kunne gjøre det aller meste, strålende stykke ingeniør- og materialteknisk arbeid!

    Det der "er ikke annet" enn to stk. Spitfire som fløy i tett formasjon gjennom en pianofabrikk! ;)

    Helt enig med deg for øvrig. Et vakkert stykke arbeide som ble gjort der. Men så har jo De Havilland masse utrolig vakre fly på samvittigheten også.
    Denne De Havilland DH84 Dragon er vel et av de vakreste passasjerfly som noensinne er bygget.

    De_Havilland_DH-84_Dragon,.jpg

    DH 88 Comet racer var nok også en sterk inspirasjon for Mosquitoen.

    De Havilland DH 88 Comet Racer.jpg

    Og igjen et passasjerfly fra samme hånd. Verdens første jet passasjerfly. De Havilland Comet.

    De Havilland Comet airliner.jpg

    Meget vakker men dessverre så vidt langt framme teknologisk i forhold til sin tid at man fikk lære om metalltretthet "the hard way"!
    Men at det er en skjønnhet kan det ikke rå noen tvil om!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    En skikkelig arbeidshest, som kom litt i skyggen av Spitfire. Nydelig design.
    Ble vel også kalt "The wooden weapon", da den var bygget i tre. F.ø. brukt under flere mislykkede angrep på Victoria terrasse under krigen.


    mvh
    The Wooden Wonder" var vel begrepet.

    ( I all vennskapelighet :rolleyes: )
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Endelig en nerdetråd midt i blinken!;)

    Avro Vulcan har jeg erfaring med. Den er mildt sagt jævlesk stor og TUNG!!! Men likevel er den sprek som en vårkåt fole, den bokstavlig fyker til værs og som noen før sa; den bråker noe aldeles herlig! I forbindelse med utstasjonering av seks stykker Vulcan på Værnes i begynnelsen av 80 tallet kom det først en på besøk. Den ble parkert ved det det som den gangen het "Nyterminalen" som i dag brukes mest av Widerøe og charterfly. parkeringsplassen der var dimensjonert for B747 og MD10, DVs de største sivile flyene den gangen. Vulcan var så tung at hjulene sank ned i asfalten. Brannvakta på flyplassen måtte spyle vann på asfalten for nedkjøling slik at den skulle holde seg fast nok til at flyet kunne stå der. Da alle seks maskinene tilslutt kom ble de parkert på taxebanen foran tårnet. Der ble de parkert hele tiden mens de opererte ut fra Værnes. Ved avgang fra Værnes klatret de så raskt at de passerte Gråkallen i mellom 40-40.000 fots høyde! Og det er sinnsykt sprekt uansett hvilket fly det er snakk om, bortsett fra jagerfly da. En opplevelse for livet å se og høre en slik en på avgang. På grunn av deltavingen gir den et så enormt visuelt inntrykk at det virker naturstridig at dette kan fly i det hele tatt.

    F4 Phantom hadde vi også på Værnes i begynnelsen av 80 tallet. Stor og solid bygget som en tanks. De som fløy den brukte å si at selv om de "mistet en motor" så hadde fortsatt en Starfighter igjen. Den var ikke veldig lett med en vekt på rundt 30 tonn. Det var en imponerende skapning som bokstavelig "blåste asfalten av rullebanen"! Den var heller ikke spesielt lavmælt for å si det slik. En skvadron slike fra "Alaska Air National Guard" var et minne for livet det også.:)
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Jeg er født, oppvokst osv i "flybyen" og har hatt gleden av å se og høre mye men det desidert råeste var for, hmm, tja.. rundt 30 år siden da jeg sto litt i høyden og så SR71 ta av rett mot meg. Lydmuren smalt som faen og borte var den i skyene. Heelt rått..
    Parkert på flyplassen her



    Men det råeste flyet tror jeg må være Sukhoi SU 35

     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Hawker Siddeley Trident:

    TRIDENT_5.jpg


    TRIDENT_3.jpg britisk kort/mellomdistanse passasjerfly som trafikkerte Norge til slutten av 70 tallet. Bråkte noe j....


    mvh
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 355794 De Havilland Mosquito.
    Verden kuleste fly!
    Vakkert, hurtig, kunne gjøre det aller meste, strålende stykke ingeniør- og materialteknisk arbeid!
    og teknologien var videreutviklet fra disse, som jeg synes er noe av det mest snasne som er bygget:





    Edit: Og nå ser jeg (når jeg er kommet til side 2 i tråden) at jeg og Spiralis er tvillingsjeler.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For meg er F14 Tomcat det ultimate.. :)
    En god venn og kollega av meg har klokket 2600 flytimer som pilot i F-14. Han har også 9 timer i F- 4 (det råeste og mest bråkete han har sittet i) og en del timer i A6 Intruder. Han hevder også å "ha skutt ned" ned et par F104 fra sin TomCat under øvelser utenfor norskekysten på siste halvdel av 70tallet "doing 700 klicks at 200 feet - they didn't know what hit them".
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er født, oppvokst osv i "flybyen" og har hatt gleden av å se og høre mye men det desidert råeste var for, hmm, tja.. rundt 30 år siden da jeg sto litt i høyden og så SR71 ta av rett mot meg. Lydmuren smalt som faen og borte var den i skyene. Heelt rått..
    Parkert på flyplassen her



    Men det råeste flyet tror jeg må være Sukhoi SU 35

    Bodø ja :)

    Brutale saker, AKA "Bemannet missil". Noen som husker filmen "The right stuff"? Chuck Yeager ga gass..

    F-104.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    Dette er rå greier...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Vulcan

    Så en dokumentar om dette i forbindelse med store engelske ingeniørbragder. Ikke bare USA/Russland som kunne bygge bombere.

    Bråker noe så inne helvete, HYLER over et visst turtall. Skremmende doning.​
    Opplevde en Vulcan live på flyshow på Gardermoen i 62 eller 63. Gikk vertikalt opp etter takeoff, skremmende opplevelse.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers er dette et meget estetisk bygg:

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    For meg er F14 Tomcat det ultimate.. :)
    En god venn og kollega av meg har klokket 2600 flytimer som pilot i F-14. Han har også 9 timer i F- 4 (det råeste og mest bråkete han har sittet i) og en del timer i A6 Intruder. Han hevder også å "ha skutt ned" ned et par F104 fra sin TomCat under øvelser utenfor norskekysten på siste halvdel av 70tallet "doing 700 klicks at 200 feet".

    Commander i U.S. Navy med svensk-klingene navn??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn