Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    http://forbrukerportalen.no/Artikler/2009/hva_er_gi_gb_og_gl

    «Dopet» på sukker

    - Sukker og søtsmak er noe matindustrien vet at forbrukerne liker. Vi er evolusjonsmessig tilpasset det å like og oppsøke søt og fet mat. Dette er mat som gir mye energi. Før i tiden var problemet at det var lite mat tilgjengelig, og vi måtte slite for å få tak i den, forklarer dr. Fedon A. Lindberg.

    Når kroppens søtsug møter supermarkedenes bugnende hyller med søt ferdigmat, der vi kan plukke med oss alt vi begjærer uten å forbrenne kalorier på slitsom matjakt, kan det gå galt.

    – Gener, fysisk aktivitet og livsstil for øvrig vil være avgjørende for hva den enkelte kan tåle av karbohydrater og dermed blodsukkerbelastning. De som er arvelig disponert for overvekt, diabetes 2 og hjertesykdom, eller som har utviklet sykdommene allerede, de som er lite fysisk aktive i hverdagen, sover dårlig og stresser mye, bør være forsiktig med å ha et stort karbohydratinntak, sier dr. Lindberg som mener anbefalt kosthold i Norge inneholder altfor mye karbohydrater.
    Karbokutt

    Norske myndigheter anbefaler mye brød og andre kornprodukter samt poteter, men dr. Lindberg mener vi kan redusere forbruket av slike karbohydratrike matvarer.

    – Det vil være fornuftig å spise rundt 80-150 gram karbohydrat per dag, i stedet for de 300+ gram som myndighetene anbefaler til alle, og heller øke inntaket av fett og protein. Det er viktig at karbohydratkildene er fiberrike og næringsrike, altså naturlig mat, sier Lindberg. Selv om myndighetene i flere tiår har advart oss mot å spise fett, mener dr. Lindberg at sukkerholdig mat feter mer.

    – Sukker og stivelse feter mest, fordi disse øker blodsukkeret og insulin. Det øker fettlagringen og hemmer fettforbrenningen. Til tross for at fett gir 9 Kcal/g og karbohydrat 4 Kcal/g, vil et like stort overskudd av kalorier fra sukker/ stivelse fete mer enn fett. Verst er kombinasjonen. Fett feter ikke automatisk slik mange tror, hvis man samtidig begrenser karbohydratinntaket.

    Tvert imot fører det til mindre fettlagring, høyere fettforbrenning, mer stabilt blodsukker, lavt insulin og større metthet og mindre matlyst, sier dr. Lindberg som anbefaler omlegging av kostholdet.

    Kanskje greit og viktig å minne om det med stor skrift særlig, slik at ingen går i den fella at det er greit å lesse i seg fet mat uten å ha et kontrollert lavkarboinntak.

    http://forbrukerportalen.no/Artikler/2009/kjott_med_sukker_pa?expandedtopic=1256720848.55

    Her er en tabell.
    http://kroppsbygging.wordpress.com/2007/03/21/spis-karbohydrater-med-lav-glykemisk-indeks/

    Merk at her dreier det seg om en som driver med kroppsbygging, mye av denne tråden dreier seg om personer
    som ikke trener og veier noe eller mer for mye, tenker da på den delen av tråden som går på slanking via LCHF.

    Mvh.KW
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    zimon skrev:
    topline skrev:
    Og der kunne vi lese
    Mettet fett godkjennes av norske forskere
    Se NRK’s Schrødingers Katt på nett-TV http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/669075/. Her godkjennes mettet fett av Anne Haug, førsteamanuensis ved Universitetet for miljø- og biovitenskap og Tore Midtvedt, professor emeritus ved Karolinska Instituttet. De har også sendt kritiske innlegg i forbindelse med ernæringsplanen som er i vente.
    Fant en kronikk fra 19.11.2009 av Poleszynski, Mysterud, Lindberg og Bruset som kan være av interesse her:
    "Myndighetenes ernæringsråd bør revideres" http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1916562
    Den omtalte "ernæringsplanen", eller forslag til "kostråd" - kan man finne her:

    "Kostråd for å fremme folkehelse og forebygge kroniske sykdommer i Norge - rapportutkast" [pdf, 2569 kB]
    http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00290/Kostr_d_for___fremm_290779a.pdf

    Oppsummering av kostrådene [pdf, 53 kB]
    http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00290/Oppsummering_av_kos_290789a.pdf

    10.11.2010 la Ernæringsrådet ut en side med nedlastbare "kommentarer som har kommet inn fra ulike fagmiljøer og fra enkeltpersoner til rapportutkastet [...]". Se: http://www.helsedirektoratet.no/ernaeringsraadet/kommentarer_til_kostr_dsutkast_771164

    Der skriver de også at:
    Arbeidsgruppen som lager rapporten på oppdrag fra Nasjonalt råd for ernæring, har vurdert kommentarene og sluttfører arbeidet med rapporten i løpet av året. Den skal etter planen være ferdig i midten av januar. Rapporten oppdaterer det faglige grunnlaget for nasjonale kostråd. Deretter vil Helsedirektoratet bruke den som grunnlag for å formidle kostrådene til folk flest og utvalgte grupper med spesielle kostholdsutfordringer.
    Kom ellers over blogg som kan være av interesse for dere som leser denne tråden, http://sunnhet.wordpress.com/, skrevet av fem ernæringsfysiologer som alle jobber for/i TINE, men som presiserer at "Uttalelser på denne bloggen representerer ikke nødvendigvis TINEs holdninger." Bl.a. presenterer/linker de til en del relevant forskning der. Den interesserte kan da finne det verd å bla seg litt bakover i bloggen. Da finner man for eksempel innlegg som;
    http://sunnhet.wordpress.com/2010/10/20/karbohydrater-i-steinalderen/ og
    http://sunnhet.wordpress.com/2010/07/02/enkle-livsstilsendringer-kan-drastisk-redusere-risiko-for-diabetes-type-2/
    http://sunnhet.wordpress.com/2009/11/13/nyttige-verkt%c3%b8y-for-ern%c3%a6ringsinteresserte/
    http://sunnhet.wordpress.com/2009/10/20/ingen-kobling-mellom-mettet-fett-og-hjerteinfarkt/
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    topline skrev:
    100g havregryn gir deg 63g karbo som er greit innenfor lavkarbo grensen.
    Om man ikke er ekstremt sensitiv for karbohydrater så går det gjerne greit å ha grøten på menyen i en passe mengde. :)

    Uansett så blir det en avveining med helsegevinsten ved havregrøt som kan være bra for mye inkl. fordøyelsen.

    Kanskje bedre å kutte ut frukt f.eks.
    Hvordan kan noe med 63% karbohydratinnhold være "greit" hvis man prøver å leve på lavkarbo? Havregryn er sunt på mange måter, men det er ikke stort mer kavkarbo enn å gomle hveteboller. :-\
     
    N

    nb

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Hvordan kan noe med 63% karbohydratinnhold være "greit" hvis man prøver å leve på lavkarbo? Havregryn er sunt på mange måter, men det er ikke stort mer kavkarbo enn å gomle hveteboller. :-\
    Avhenger jo av mengden man inntar da... Eksempelvis øl har jo "bare" noen få gram pr enhet (dvs pr 100g) men så trengs det til gjengeld en 25-50 enheter for en vellykket kveld.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    Avhenger jo av mengden man inntar da... Eksempelvis øl har jo "bare" noen få gram pr enhet (dvs pr 100g) men så trengs det til gjengeld en 25-50 enheter for en vellykket kveld.
    Joda... man kan sikkert sutte på en håndfull sukkerbiter til frokost også uten å komme over en eller annen grense. Men det er neppe en naturlig del av et lavkarbo kosthold det heller. Hvis man stusser og vil ha en litt penere statistikk så kan man jo bare drikke en halv liter vann til sukkerbitene, så blir hele måltidet 10 ganger riktigere når man begynner å regne på måltidet. :-\
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    topline skrev:
    100g havregryn gir deg 63g karbo som er greit innenfor lavkarbo grensen.
    Om man ikke er ekstremt sensitiv for karbohydrater så går det gjerne greit å ha grøten på menyen i en passe mengde. :)

    Uansett så blir det en avveining med helsegevinsten ved havregrøt som kan være bra for mye inkl. fordøyelsen.

    Kanskje bedre å kutte ut frukt f.eks.
    Hvordan kan noe med 63% karbohydratinnhold være "greit" hvis man prøver å leve på lavkarbo? Havregryn er sunt på mange måter, men det er ikke stort mer kavkarbo enn å gomle hveteboller. :-\
    Så lenge du holder deg under 100g karbo om dagen er du på lavkarbo....det er hvertfall en definisjon..
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Sting skrev:
    @ Komponenten: CHD tror jeg er Coronary Heart Disease, hjerte kar sykdom. Jeg fikk også verdier opp mot 10 så det virker litt skremmende. Husk eskimoene ligger på langt over dette (iallefall på opprinnelig kosthold). Legen min er mye fleksere enn de fleste andre leger og han advarer mot for lav kolesterol, da får du kreft sier han. Ellers er det jo en tendens i den profesjonen at de vet best og åpenhet for andre impulser er vel ikke spesiellt vanlig.
    Har du så høyt ennå, og gjør du noe for å senke det?

    Lurer på om noen har forsket på dette med kreft og kolesterol.

    Hadde vært interessant å vite om det er noen klare sammenhenger der, f.eks om de som får kreft (uten typisk grunn som røyking osv.) har i snitt lavere kolesterol enn de som går klar.

    Jeg trodde ellers det var avleiring i blodårene som forårsaket høyt blodtrykk, men det sa legen min at det ikke var, høyt blodtrykk var visst arvelig.

    Ja legen ser mildt sagt litt overrasket ut om man kommer med andre teorier, og ikke så velvillig lytter til deres råd. Alder har sikkert også noe å si, min lege er ganske gammel, sikkert litt vanskeligere å få ham på andre tanker enn en ung med et litt mer åpent sinn..
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    topline skrev:
    Tror det er noe med at hvis en "løgn" blir gjentatt mange nok ganger så blir det en sannhet. Markedskreftene (legemiddelindustrien) har gjentatt samme historien så mange ganger nå at den har bltt en global sannhet, og det har aldri vært forsket på alternativene. Men nå begynner studiene å komme for dagen, både de elendig dårlige som de bygget denne "sannheten" på, og nyere som viser at det ikke er mettet fett eller høy kolesterol som er skummelt.

    Det hele startet med dokumentasjonen på at høy LDL kan gi økt risiko for hjerte-karsykdommer. Mettet fett kan øke LDL altså må fett føre til hjerte-karsykdommer. Problemet med konklusjonen er at det viser seg å være flere grupper av LDL i kroppen. Blant annet de som kalles "large buoyant LDL" som er større og fløffy og ikke gjør noen skade, og "small dense LDL" som er mindre klebrige partikler som limer seg lett fast i blodårer osv. Sistnevnte skal det være andre faktorer som påvirker enn mettet fett.

    En annen sak er jo at det er grunner for at kroppen kjører LDL ut fra leveren. Det brukes blant annet til reparasjon og cellefornying, slik at forhøyet LDL kan være grunnet kroppens behov for kolesterol, og absolutt ikke noe du ønsker å senke til et lavest mulig nivå.
    Jeg har nok arvelig høyt kolesterolnivå, min mor, bestefar, bror osv, har det samme, jeg vet ikke om det er bra eller ikke, jeg har aldri klart å få det skikkelig ned med kostendringer (men opp går fint...)
    Vet du om det med arvelig høyt er verre eller bedre enn de som får høyt bare pga. kosten?


    Er det greit å få målt om man har mest store eller små LDL-partikler?
    Har en sånn test et eget navn?
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    topline skrev:
    100g havregryn gir deg 63g karbo som er greit innenfor lavkarbo grensen.
    Om man ikke er ekstremt sensitiv for karbohydrater så går det gjerne greit å ha grøten på menyen i en passe mengde. :)

    Uansett så blir det en avveining med helsegevinsten ved havregrøt som kan være bra for mye inkl. fordøyelsen.

    Kanskje bedre å kutte ut frukt f.eks.
    Hvordan kan noe med 63% karbohydratinnhold være "greit" hvis man prøver å leve på lavkarbo? Havregryn er sunt på mange måter, men det er ikke stort mer kavkarbo enn å gomle hveteboller. :-\
    20-30 gram havrekli er ganske mye mat faktisk, om man blander ut i kokende vann. Jeg spiste ofte dette tidligere, tok noen spiseskjeer med havrekli i en kopp, helt på vann til koppen var full, lot stå og svelle en stund, før jeg spiste det. Man blir god og mett av dette, kan ha i noen linfrø og. Ikke så veldig smakfullt, men havre skal være veldig sunt, og det blir ikke mer enn ca 20 g. karbohydrater. Det er selvsagt forskjell på om du spiser sukker eller havrekli, selv om begge deler er karbo.
    Jeg blander litt havrekli i lavkarbobrødet jeg baker, det brødet kan jeg virkelig anbefale, jeg synes det er veldig godt, og man blir god av mett av en liten skive.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Komponenten skrev:
    20-30 gram havrekli er ganske mye mat faktisk, om man blander ut i kokende vann. Jeg spiste ofte dette tidligere, tok noen spiseskjeer med havrekli i en kopp, helt på vann til koppen var full, lot stå og svelle en stund, før jeg spiste det. Man blir god og mett av dette, kan ha i noen linfrø og. Ikke så veldig smakfullt, men havre skal være veldig sunt, og det blir ikke mer enn ca 20 g. karbohydrater. Det er selvsagt forskjell på om du spiser sukker eller havrekli, selv om begge deler er karbo.
    Jeg blander litt havrekli i lavkarbobrødet jeg baker, det brødet kan jeg virkelig anbefale, jeg synes det er veldig godt, og man blir god av mett av en liten skive.
    Havrekli er nok et bedre valg i denne sammenhengen ja. Det har litt mindre karbohydrater totalt, og en større andel av dette er fiber. Karbohydratene i havregryn er i det alt vesentlige sukker og stivelse. Havregryn/grøt er god, sunn og mettende mat, men det er overhodet ikke et lavkarbomåltid og passer ikke inn i et slikt kosthold.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Gjestemedlem skrev:
    Karbohydratene i havregryn er i det alt vesentlige sukker og stivelse. Havregryn/grøt er god, sunn og mettende mat, men det er overhodet ikke et lavkarbomåltid og passer ikke inn i et slikt kosthold.
    Havregrynsgrøt til frokost passer fint inn i min lavkarbo-diett, men kanskje ikke i Atkinson eller andre sin. Relativ vs absolutt målestokk med andre ord. Min diett blir da lavkarbo sett i forhold til mengden med karbohydrater jeg puttet i meg før. At havregryn blir sukker i kroppen og gir høyere blodsukker vet jeg. Dog vel litt avhengig av hvor mye du lemper i deg og hva du "tåler". For meg holder 100g til frokost når jeg dertil blander i litt fett og proteiner, f.eks et par eggeplommer og litt rømme eller et "smørøye". Et dryss med kanel og noen rosiner på toppen gjør susen. Nøtter går også. Forsetter med dette jeg inntil videre jeg. :)
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Diskusjonene fortsetter å gå høyt (heldigvis ;D)

    - Dette er en av de store nasjonale helsetragediene, at man ikke inkluderer en kraftig reduksjon av karbohydrater i rådene til diabetikere. Det er det eneste som fjerner problemet. Medisiner fjerner bare symptomene. Jeg mener dette skyldes faglig forvirring og inkompetanse hos så vel Helsedirektoratet som hos de komiteene direktoratet setter ned. Når de så konfronteres med dette, reagerer de med taushet. Det vitner om en faglig arroganse, eventuelt en faglig feighet som er svært uheldig for norsk helsepolitikk, sier Svihus.

    http://www.bt.no/sprek/Krangler-om-kostraad-1203598.html

    Om kreft:

    http://www.personalliberty.com/alternative-medicine/glucose-sugar-feeds-cancer/

    What to do? Withhold the cancer fuel—sugar—and starve the cancer. Cancer tumors are sugar junkies. The more sugar in the diet, the more and faster cancer grows.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    @ Komponenten: Jeg har ikke målt mitt etterpå, dette var i sommer. Vet at det finnes tester som måler størrelse på LDL partiklene men de er dyre. Jeg spiser havregrøt stort sett hver morgen og det virker kanskje litt senkende. Gjør det fordi jeg liker det og at jeg trener for mye til å gå på null karbo. Prøvde et halvt år på nesten null (ca 5-10%) karbo og det funket dårlig med mye trening. Nå tipper jeg at jeg ligger på 60- 100 gr pr dag. Har ikke spist noe med sukker i på over et halvt år og savner det ikke i det hele tatt. 14 kilo forsvant uten at jeg tenkte på det. Og jeg gjør ikke dette for å slanke meg, tror bare det er sunnere å spise slik.
     
    N

    nb

    Gjest
    En liten oppdatering etter halvannen uke. Vekt? Aner ikke, sikkert ikke rare greiene som har skjedd. Porselenet straffes sjeldenere enn før, det er kanskje den tydligste endringen. Jeg spiser som regel tre måltider om dagen, og ikke noe kveldsmat og har vært lite mellommåltider.

    Jeg har stort sett spist følgende.

    Frokost: Ost, spekemat, røkelaks, egg (stekt eller kokt), bacon, lite grovt knekkebrød med MYE smør på. Dette i ymse kombinasjoner. Melk/fruktjuice/vann til drikke.

    Lunch: På jobben - av og til varmmat (kylling, lammekarbonader, fiskekaker) ellers salat, egg, spekemat, tunfisk o.l. Ikke noe brød. Drikker melk og/eller vann.

    Middag: Svineribbe, svineknoke, svinestek, kylling, chili con carne, gulasj, kveite, laks, entrecôte, grønnsaksuppe, rotgrønnsakpuréer, grønnsaker, tomatsuppe. Ikke spist poteter, ris, pasta e.l. Liberal bruk av smør/olje/fløte i sauser og pureer (som alltid - det er jo godt). Vann eller vin til drikke.

    Og sikkert noe jeg har glemt. Blir også litt rå frukt i løpet av dagen på jobb.

    Har egentlig ikke endret så mye hva jeg spiser utover at jeg pleide å spise brød til frokost og lunch, samt pasta/ris/poteter en gang eller tre i uken.

    Mengde karbohydrater, kalorier, fett og proteiner pr. dag har jeg selvsagt ikke den fjerneste anelse om. Spiser til jeg er mett.
     
    N

    nb

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Vær forsiktig med fruktjuice ...
    Joda, men det er godt, og jeg drikker ikke mye av det, et lite glass (ca 1.5dL) og ikke hver morgen. Ingen planer om å befinne meg i ketose uansett.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nb, herlig meny; alt handler vel vel så mye om mengder som om hva slags mat det er så lenge det er balansert; men du spiser jo variert og rikt og lever jo altfor vel til å ødsle bort dette livslange gildet på noe helsefreakeri uten et egentlig endemål (vi har alle 100% dødsrisiko). Enjoy sier nå jeg!
     
    N

    nb

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Nb, herlig meny; alt handler vel vel så mye om mengder som om hva slags mat det er så lenge det er balansert; men du spiser jo variert og rikt og lever jo altfor vel til å ødsle bort dette livslange gildet på noe helsefreakeri uten et egentlig endemål (vi har alle 100% dødsrisiko). Enjoy sier nå jeg!
    ;)

    Nå skal det sies at jeg ikke har noen intensjon om å gå ned i vekt, den er helt stabil og har aldri plaget meg. Heller ingen helseproblemer - er fin støttepasient for fastlegen min, han mottar vel ett eller annet tilskudd for å ha meg på listen, men han ser ikke noe til meg.

    Jeg spiser god og variert mat relativt fri for ymse tilsetningsstoffer (lager stort sett alt selv fra bunnen av) til jeg er mett. Jeg var egntlig bare litt nysjerring på hva som skjer - om noe - om inntaket av karbohydrater begrenses ganske mye, og det er jo bare en måte å finne ut på.

    Jeg syenest som sagt at er fascinerende at det i år 2010 diskuteres hva man skal spise og ikke skal spise om man ønsker å ta av noen kilo. Særlig siden "leirene" ser ut til å være totalt uenige, og empirien burde være ganske god siden det er hundretusenvis av mennesker som prøver å miste midjespekket på den ene eller andre måten.

    Det er nok av forsøkskaniner som ser ut som yokohamafendere å ta av...
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    nb skrev:
    topline skrev:
    Kolesterol - farlig når det blir for lavt!

    http://www.forskning.no/artikler/2010/november/270070

    Kvinner med synkende kolesterolnivå har 2,5 ganger så stor risiko for demens som kvinner med stabilt nivå, viser undersøkelsen som er omtalt i siste utgave av tidsskriftet Neurology.
    Er det noesomhelst i kroppen som ikke er farlig for ett eller annet om det blir for mye eller for lite av det?
    Ikke vet jeg, men det er kanskje ikke så mange stoffer i kroppen som har blitt utropt som hovedfiende nr.1 når det gjelder bestemte sykdommer, og som man da i stor skala har patentert/produsert og foreskrevet medisiner for å senke nivået av? Edit, legg til: 0g foreskrevet kostholdsråd for hele belfolkninger generelt og enkelte (pasient/risiko-)grupper spesielt på grunnlag av?

    Deler nok en lenke i samme slengen her:
    http://www.westonaprice.org/modern-diseases/cardiovascular-disease/1687-myths-a-truths-about-cholesterol.html
    samme info i brosjyre-layout (pdf):
    https://habitation.westonaprice.org/images/pdfs/Trifold-Cholesterol2009.pdf
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    topline skrev:
    Kolesterol - farlig når det blir for lavt!

    http://www.forskning.no/artikler/2010/november/270070

    Kvinner med synkende kolesterolnivå har 2,5 ganger så stor risiko for demens som kvinner med stabilt nivå, viser undersøkelsen som er omtalt i siste utgave av tidsskriftet Neurology.
    Er det noesomhelst i kroppen som ikke er farlig for ett eller annet om det blir for mye eller for lite av det?
    Problemet er hva som defineres som for høyt. Når man setter grensen for "normal" kolesterol på 5, og skal dytte medisiner (eller andre produkter) på alle som har høyere verdier, så blir helsen vår satt i fare pga kommersielle interesser.

    Som f.eks margarinprodusenten Becel i Sverige som hadde en kjempekampanje der de tilbød kolesterol testing på stands rundt om i hele landet. Hvis du hadde over 5 i kolesterol måtte du selvsagt kjøpe margarinen deres for å få nivået ned. Saken er jo at nesten "alle" har over 5 i verdier uten at det er noe galt i det..

    http://www.kostdoktorn.se/becel-lurar-friska-att-ata-industrifett
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Jeg syenest som sagt at er fascinerende at det i år 2010 diskuteres hva man skal spise og ikke skal spise om man ønsker å ta av noen kilo. Særlig siden "leirene" ser ut til å være totalt uenige, og empirien burde være ganske god siden det er hundretusenvis av mennesker som prøver å miste midjespekket på den ene eller andre måten.
    Umiddelbart er det lett å være enig i dette. Det er imidlertid visse problemer med å studere dette på en god måte. Det finnes mange undersøkelser som viser at man ikke oppgir korrekt det man tror man spiser og at man ikke spiser det man tror. Altså så mange feilkilder at evt data ofte vil være meningsløse. Man ser jo mye det samme når det gjelder studier på trening.

    Ellers husker jeg en dansk undersøkelse der man skulle se på dette med lavkarbo kombinert med høy protein/fett. Undersøkelsen kom frem til at denne menyen faktisk gjorde at forsøkspersonene inntok mindre kalorier og at dette forklarte vektnedgangen.
     
    N

    nb

    Gjest
    MML skrev:
    Det er imidlertid visse problemer med å studere dette på en god måte. Det finnes mange undersøkelser som viser at man ikke oppgir korrekt det man tror man spiser og at man ikke spiser det man tror. Altså så mange feilkilder at evt data ofte vil være meningsløse. Man ser jo mye det samme når det gjelder studier på trening.
    Joda, men så stor som slankeindustrien potensielt er synest jeg det er rart at det ikke er gjennomført ordentlige, kontrollerte forsøk der man har full kontroll på faktisk inntak osv. En annen sak er at de som skal gjennomføre en eller annen diett på egen hånd skeier litt ut her og der, tar seg bare en "liten" bit av ett eller annet osv osv osv.

    På den TV-debatten som var her for leden påstod hun lavkarbolegen at hun hadde pasienter som kun spiste 1000 kalorier om dagen men som likevel gikk opp i vekt fordi de spiste mye karbo. Særlig.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    MML skrev:
    nb skrev:
    Jeg syenest som sagt at er fascinerende at det i år 2010 diskuteres hva man skal spise og ikke skal spise om man ønsker å ta av noen kilo. Særlig siden "leirene" ser ut til å være totalt uenige, og empirien burde være ganske god siden det er hundretusenvis av mennesker som prøver å miste midjespekket på den ene eller andre måten.
    Umiddelbart er det lett å være enig i dette. Det er imidlertid visse problemer med å studere dette på en god måte. Det finnes mange undersøkelser som viser at man ikke oppgir korrekt det man tror man spiser og at man ikke spiser det man tror. Altså så mange feilkilder at evt data ofte vil være meningsløse. Man ser jo mye det samme når det gjelder studier på trening.

    Ellers husker jeg en dansk undersøkelse der man skulle se på dette med lavkarbo kombinert med høy protein/fett. Undersøkelsen kom frem til at denne menyen faktisk gjorde at forsøkspersonene inntok mindre kalorier og at dette forklarte vektnedgangen.
    Jeg ser ikke helt bort i fra at dette kan være en del av (eller kanskje hele) forklaringen på fenomenet.
    Jeg tror jeg vil legge til at en av grunnene til det, om det nå er slik (for alle) er at en spiser mindre fordi
    en føler seg så mye raskere mett og at metthetsfølelsen også holder seg bedre enn når karboinntaket er høyere med mer såkalt anbefalt kosthold fra myndigheter/ ernæringseksperter (ca. 300gram karbo pr. dag mot f.eks Fedon sin anbefalte 80-150) og under 100 for de som enkelt og greit vil redusere vekta si.

    Kom til å tenke på muligheten for at myndighetene ikke er interesserte i en såkalt LCHF kosthold, kanskje det rett og slett er et problem om alle (voksne) skulle gå over til det sånn rent produksjon/tilgangsmessig ::)
    Kanskje det ville by på problem med betydelig økt etterspørsel etter kjøtt og smør, sistnevnte istedet for margarin (kjemisk fremstilt så langt jeg har forstått) og selv Vita Hjertegod inneholder nær 50 % av den "gifta" som enkelte benevner det som.

    Mvh.KW
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Tjah ...
    Kanskje tar vi alle feil, og vi fettspisere har gått på den store bløffen.

    Uansett, siden Juli har jeg proppet meg med god mat og øl,
    og har gått ned 15kg uten å tenke på hva jeg spiser.

    Jeg tror jammen jeg fortsetter med fettspisingen, jeg! ;D
     
    N

    nb

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Jeg tror jammen jeg fortsetter med fettspisingen, jeg! ;D
    Godt er det også;)

    Men ingen skal fortelle meg at en voksen person legger på seg av å spise 1000 kalorier om dagen om så vedkommende kun lever på rent sukker. Det var basically det hun lavkarbo-legen sa, hun mener tydlgivis at kroppen kan skape fett ut av intet siden det jo krever ganske mye energi bare å opprettholde kroppstemperatur og andre basale kroppsfunksjoner.

    Om noen konsekvent inntar mindre energi enn de forbruker, så vil de til slutt opphøre å eksistere.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    slowmotion skrev:
    Jeg tror jammen jeg fortsetter med fettspisingen, jeg! ;D
    Godt er det også;)

    Men ingen skal fortelle meg at en voksen person legger på seg av å spise 1000 kalorier om dagen om så vedkommende kun lever på rent sukker. Det var basically det hun lavkarbo-legen sa, hun mener tydlgivis at kroppen kan skape fett ut av intet siden det jo krever ganske mye energi bare å opprettholde kroppstemperatur og andre basale kroppsfunksjoner.

    Om noen konsekvent inntar mindre energi enn de forbruker, så vil de til slutt opphøre å eksistere.
    Det var faktisk det som skjedde i konsentrasjoneleirene under krigen. Altså at de overlevde på mindre energi enn de forbrukte. Kroppen tilpasser seg. Derfor passer ikke kalori regnestykkene bestandig. Kroppen er ikke en maskin. ;)
     
    N

    nb

    Gjest
    topline skrev:
    Det var faktisk det som skjedde i konsentrasjoneleirene under krigen. Altså at de overlevde på mindre energi enn de forbrukte. Kroppen tilpasser seg. Derfor passer ikke kalori regnestykkene bestandig. Kroppen er ikke en maskin. ;)
    Eh... de gikk vel ikke akkurat opp i vekt i de leirene - lite overvekt å se på skrekkbildene fra konsentrasjonsleirene. Mener du at det er mulig å bygge opp et energilager i form av fett ved å konsumere mer energi enn man tilfører? Hvordan skjer i så fall dette?

    Eller mener du at elementære energibetraktninger ikke gjelder for kroppen - rett og slett at kroppen kan skape energi ut av intet eller produsere fett (=energi) selv om den forbruker mer enn den konsumerer?

    Det er greit å synest at lavkarbo er fint (er det sikkert også), men ingen grunn til å gli fullstendig inn i idiotien av den grunn.

    Fritt etter hukommelsen sa legedama at hun hadde pasienter som
    1) Trente nesten hver dag
    2) Levde på 1000 kCal om dagen
    3) Gikk opp i vekt.

    Selvsagt tror ikke noe tenkende menneske på slikt vrøvl.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    Eh... de gikk vel ikke akkurat opp i vekt i de leirene - lite overvekt å se på skrekkbildene fra konsentrasjonsleirene. Mener du at det er mulig å bygge opp et energilager i form av fett ved å konsumere mer energi enn man tilfører? Hvordan skjer i så fall dette?
    Det var nok ikke matmangel men solmangel som var problemet, samt negative tanker.

    I følge Espen R kan man leve på sollys i stedet for mat og vann. Kanskje litt rart at etiopierne ikke er smellfete hele gjengen, men pytt sann de mangler nok bare den rette innstillingen de også. ::)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    topline skrev:
    Det var faktisk det som skjedde i konsentrasjoneleirene under krigen. Altså at de overlevde på mindre energi enn de forbrukte. Kroppen tilpasser seg. Derfor passer ikke kalori regnestykkene bestandig. Kroppen er ikke en maskin. ;)
    Fritt etter hukommelsen sa legedama at hun hadde pasienter som
    1) Trente nesten hver dag
    2) Levde på 1000 kCal om dagen
    3) Gikk opp i vekt.

    Selvsagt tror ikke noe tenkende menneske på slikt vrøvl.
    Når jeg begynte med RYP (treningsprogrammet Helgerud og Hoff har lagd for Tech Nutrition) gikk jeg ned 1 kg i uka de 3 første ukene selv om jeg spiste som en hest og drakk som vanlig >1 liter cola om dagen.

    Det var med 3 tunge treningsøkter i uka. Skulle jeg doblet treningsmengden og mer enn redusert kaloriinntaket ville jeg nok tatt kvelden
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    topline skrev:
    Det var faktisk det som skjedde i konsentrasjoneleirene under krigen. Altså at de overlevde på mindre energi enn de forbrukte. Kroppen tilpasser seg. Derfor passer ikke kalori regnestykkene bestandig. Kroppen er ikke en maskin. ;)
    Eh... de gikk vel ikke akkurat opp i vekt i de leirene - lite overvekt å se på skrekkbildene fra konsentrasjonsleirene. Mener du at det er mulig å bygge opp et energilager i form av fett ved å konsumere mer energi enn man tilfører? Hvordan skjer i så fall dette?

    Eller mener du at elementære energibetraktninger ikke gjelder for kroppen - rett og slett at kroppen kan skape energi ut av intet eller produsere fett (=energi) selv om den forbruker mer enn den konsumerer?

    Det er greit å synest at lavkarbo er fint (er det sikkert også), men ingen grunn til å gli fullstendig inn i idiotien av den grunn.

    Fritt etter hukommelsen sa legedama at hun hadde pasienter som
    1) Trente nesten hver dag
    2) Levde på 1000 kCal om dagen
    3) Gikk opp i vekt.

    Selvsagt tror ikke noe tenkende menneske på slikt vrøvl.
    Poenget var at energi inntaket deres i teorien ikke skulle være nok til å holde dem i live engang. Skal se om jeg finner igjen beregningen på hva de spiste og hva de forbrukte av kalorier, den ligger på nett et sted. Etter at du har brukt opp fettlagrene på kroppen så er du avhengig av energien du spiser, og når du da ikke spiser nok så dør du, hvis du ikke bruker sollys altså...

    Kroppen senker forbrenningen når den må for å holde seg i live. Det er derfor at ekstreme slankekurer noen ganger ikke gir deg fettforbrenning, overlevelsesinnstinktet til kroppen slår seg på og holder igjen prosessen.

    Har et konkret eksempel fra egen hverdag. Samboeren min deltok i Fitness NM tidligere i høst. Etter diverse dårlige kostplaner i sommer fikk hun panikk for fettprosenten, og valgte en diett på 750 kcal siste 2 mnd før konkuransen. Dette var med 2 treningsøkter om dagen...
    Dette kalori inntaket er langt under hva hun teoretisk trenger for vedlikehold, - legg på treningsøktene i tillegg så havner du på underskudd med ca 2000 kcal om dagen. (Nok til å bli kvitt 17 kg fett på 2 mnd). Noen som tror at hun gikk ned i vekt? Not much.....det var ganske frustrerende.

    Jeg så hele prosessen på nært hold, også hva hun faktisk spiste, det var ikke mye og stort sett etter dietten. I teorien skulle det ikke vært mulig å holde vekta på så lite kalorier, men det var det i praksis. Det sier meg at et menneske i teorien kan lagre fett på 1000 kcal om dagen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg syns musklene rundt knærne kunne vært litt bedre utviklet, ærlig talt.

     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    vredensgnag skrev:
    Jeg syns musklene rundt knærne kunne vært litt bedre utviklet, ærlig talt.

    Ikke siden tubgirl har jeg håpet så intenst at et bilde skal være photoshoppet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn