Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    Anonym skrev:
    osan skrev:
    Anonym skrev:
    Ulempempen med lavkarbo er at det meste som er godt er fullt av karbohydrater.
    Heldigvis er det enda mere god mat som er fullt av fett og minimalt med karbohydrater.
    Nå er det noen ganger godt med god drikke ved siden av.
    Helt klart. Heldigvis er det ikke så mye karber i sprit, tørr rød- og hvitvin. Øl er det nok litt verre med, og at det kan være ett savn har jeg stor forståelse for. Light øl, og lettøl er nok ikke helt fullgodt alternativ for de fleste.
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    osan skrev:
    Anonym skrev:
    osan skrev:
    Anonym skrev:
    Ulempempen med lavkarbo er at det meste som er godt er fullt av karbohydrater.
    Heldigvis er det enda mere god mat som er fullt av fett og minimalt med karbohydrater.
    Nå er det noen ganger godt med god drikke ved siden av.
    Helt klart. Heldigvis er det ikke så mye karber i sprit, tørr rød- og hvitvin. Øl er det nok litt verre med, og at det kan være ett savn jeg har stor forståelse for. Light øl, og lettøl er nok ikke helt fullgodt alternativ for de fleste.
    Jupp.

    Mørkt brennvin er ok, Whisky og Konjakk.
    Tør hvitvin, nesten all rødvin.
    Rignes LITE er av pils-styrke med 30% mindre kal. og 70% mindre karbo.
    Hansa og Tuborg har tilsvarende.
    Dette er jo i utgangspunktet Yallah-øl, men LITE varienten er omtrent lik.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Tor Nado skrev:
    osan skrev:
    Anonym skrev:
    osan skrev:
    Anonym skrev:
    Ulempempen med lavkarbo er at det meste som er godt er fullt av karbohydrater.
    Heldigvis er det enda mere god mat som er fullt av fett og minimalt med karbohydrater.
    Nå er det noen ganger godt med god drikke ved siden av.
    Helt klart. Heldigvis er det ikke så mye karber i sprit, tørr rød- og hvitvin. Øl er det nok litt verre med, og at det kan være ett savn jeg har stor forståelse for. Light øl, og lettøl er nok ikke helt fullgodt alternativ for de fleste.
    Jupp.

    Mørkt brennvin er ok, Whisky og Konjakk.
    Tør hvitvin, nesten all rødvin.
    Rignes LITE er av pils-styrke med 30% mindre kal. og 70% mindre karbo.
    Hansa og Tuborg har tilsvarende.
    Dette er jo i utgangspunktet Yallah-øl, men LITE varienten er omtrent lik.
    Da jeg kom til ølet innså jeg at jeg ikke var fantast…
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Har fortsatt å drikke øl.
    Prøvde noe LITE øl greier, men det var ikke noe for meg.

    Har likevel gått ned 11kg siden juni uten å være sulten i det hele tatt.
    Eneste savnet er god pizza ......

    ;)
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    Synest fordelene ved lavkarbo overgår ulempene. Nå har jeg gått ned 15 kg på ett halvt år, og blitt helt kvitt refluxen som jeg alltid har trodd kom av fet mat. Samtidig er det så befriende å kunne spise masse smør og ikke skjære vekk det gode smakfulle fettet på kjøttet.

    Det ser jo nå ut som det er en viss enighet i ernæringsmiljøet om at mettet fett er en relativt nøytralt for kroppen vår. Nye norske offentlige kostholdråd sier vi bør begrense inntak av mettet fett, ikke fordi det fører til helserisiko, men fordi det har stor energitetthet. Det er jo en viss fornuft i det når det jo ellers anbefaler ett høykarbo kosthold, men for de som spiser lavkarbo er det jo en annen sak. Da må jo bortfall av mye karbohydrater erstattes med fett og proteiner.

    Men fortsatt skriver avisen om den usunne fete maten. For eksempel denne: http://dinmat.aftenposten.no/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/Sunn-mat/Ta-grep-om-fettet
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    Ja, det er jeg forsåvidt enig i. Vi vet jo egenlig ikke så mye om mat og helse, siden vi ikke kan gjøre fullt kontrollerte studier på mennesker. Derfor kan man heller ikke komme med så bastante meninger at mettet fett er farlig i media.

    Men at det er viktigere å endre livstil enn kosthold, har jeg alltid også trodd inntil nylig. Derfor har jeg økt treningsmengden de siste årene uten noe særlig effekt på vekta. Endret så kosthold og fett som er samlet i en 20 års periode er plutselig borte på ett halvt år. Tror ikke dette er så enkelt som spise mindre tren mer. Blandt annet er det endel hormoner som styrer lagring av fett. Hvorfor får menn "ølmage" og damer fett rundt hoftene, det er jo noe som styrer dette.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tor Nado skrev:
    Anonym skrev:
    osan skrev:
    Men fortsatt skriver avisen om den usunne fete maten. For eksempel denne: http://dinmat.aftenposten.no/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/Sunn-mat/Ta-grep-om-fettet
    Det er ikke sikkert det er noen absolutt sannhet hverken ene eller andre veien.

    Rent personlig tror jeg det er bedre å endre livsstil enn kosthold for å gå ned i vekt.
    Hvada ? Fortsette å spise usundt og trene som en gal ?
    Ja, jeg gir trening min varmeste anbefaling.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Problemet med trening er at det er gørr kjedelig.
    Og tar masse tid.
    I hvert fall for meg. ;)

    Å spise god mat og likevel gå ned er morsomt!

    ;)
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    Å trene er nok bra på mange måter. Men tror at effekten det har som slankemetode er noe overvurdert.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    slowmotion skrev:
    Problemet med trening er at det er gørr kjedelig.
    Og tar masse tid.
    I hvert fall for meg. ;)

    Å spise god mat og likevel gå ned er morsomt!

    ;)
    For meg er det motsatt, pils, potetgull, cola og sjokolade er ting jeg liker å kose meg med og trening er veldig godt og morsomt, ofte dagens høydepunkt etter en lang dag på kontoret :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    osan skrev:
    Å trene er nok bra på mange måter. Men tror at effekten det har som slankemetode er noe overvurdert.
    Det finnes mange måter å trene på, ved f. eks. å kjøre tunge knebøy så er forbrenningen høy i lang tid etterpå mens en ved en lett joggetur stort sett bare øker forbrenningen under aktiviteten.

    Det er ikke noe problem å finne eksempler på folk som har mistet vekt ved trening og fysisk form er også viktig, en kan gå mye ned i vekt og fortsatt være råtten i kroppen.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Anonym skrev:
    slowmotion skrev:
    Problemet med trening er at det er gørr kjedelig.
    Og tar masse tid.
    I hvert fall for meg. ;)

    Å spise god mat og likevel gå ned er morsomt!

    ;)
    For meg er det motsatt, pils, potetgull, cola og sjokolade er ting jeg liker å kose meg med og trening er veldig godt og morsomt, ofte dagens høydepunkt etter en lang dag på kontoret :)
    Det er jo greit nok. Så er vi forskjellige! ;)
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    osan skrev:
    Å trene er nok bra på mange måter. Men tror at effekten det har som slankemetode er noe overvurdert.
    Ja, det er mye enklere å regulere vekt med kosthold enn det er med trening. Om du brenner 500kcal på en time så trener du med grei intensitet, for mange mennesker med vektproblem så er ikke det så enkelt. Hvor mye enklere er det ikke å kutte 500kcal i kosten, uten at det "koster" deg noen ting.. ;)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    topline skrev:
    Om du brenner 500kcal på en time så trener du med grei intensitet,
    Hvordan brenner du 500 kcal på en time? I tillegg til det kroppen din bruker for å opprettholde vanlige funksjoner?
    Det må da være trening for viderekomne? og ikke for vanlige mosjonister?
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    slowmotion skrev:
    topline skrev:
    Om du brenner 500kcal på en time så trener du med grei intensitet,
    Hvordan brenner du 500 kcal på en time? I tillegg til det kroppen din bruker for å opprettholde vanlige funksjoner?
    Det må da være trening for viderekomne? og ikke for vanlige mosjonister?
    Tja....her er jo noen eksempler på energiforbruk..

    Energiforbruk, i kilokalorier forbrukt per time
    Kaloriforbruket er anslagsvis beregnet hos en person som veier rundt 70 kilo (kroppsvekten, og da kilo muskelmasse, er svært innvirkende på kaloribehovet hos den enkelte). Tallene om kaloriforbrenning er kun ment som en pekepinn.


    Daglige og vanlige aktiviteter (kcal/time):

    * Gå ned trapper: 414
    * Gå opp trapper: 1079
    * Måke snø 481
    * Sykling, rolig 310

    Treningsaktiviteter/sport (kcal/time):

    * Aerobics, hard: 814
    * Alpint: 591
    * Badminton/volleyball: 318
    * Dansing, høyt tempo: 355
    * Dansing, moderat tempo: 259
    * Fotball: 510
    * Gange, rask: 384
    * Håndball, squash: 466
    * Jogging: 666
    * Langrenn: 405
    * Løping, moderat: 872
    * Løping, rask: 1213
    * Ridning: 414
    * Svømming, rask: 296
    * Sykling, rask: 658

    Kilde: Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Har noen av dere sjekket kolesterolen deres før og etter lavkarbokost?

    Jeg har i flere år gått på kolesterolsenkende midler (Liptor) grunnet familiært høyt kolesterol.

    Da jeg begynte på lavkarbokost droppet jeg tablettene som en test, fordi det stod i Atkins bok at også kolesterolen ville reduseres.
    Jeg hadde time hos legen ca en måned seinere, hvor kolesterolen ble sjekket, legen hadde ikke noe tro på at den ville holde seg nede på denne kosten, og han hadde rett, den hadde steget til over 10 (hvor ca 8 var den dårlige varianten) på bare cirka en måned (har pleid å ligge på 5-6)

    DET ble jeg litt overrasket over.
    Så da var det på an med piller igjen, så får vi se hvordan resultatet blir neste gang..

    Andre som har lignende erfaringer?

    Forstår det sånn at enn så lenge er kolesterol ikke bra i store doser, men hvem vet når det vil endres.. :-\

    Ellers har vekten stoppet litt opp nå på minus cirka 5 kilo etter to måneder, men det er jo egentlig en veldig bra nedgang..
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Komponenten skrev:
    Har noen av dere sjekket kolesterolen deres før og etter lavkarbokost?

    Jeg har i flere år gått på kolesterolsenkende midler (Liptor) grunnet familiært høyt kolesterol.

    Da jeg begynte på lavkarbokost droppet jeg tablettene som en test, fordi det stod i Atkins bok at også kolesterolen ville reduseres.
    Jeg hadde time hos legen ca en måned seinere, hvor kolesterolen ble sjekket, legen hadde ikke noe tro på at den ville holde seg nede på denne kosten, og han hadde rett, den hadde steget til over 10 (hvor ca 8 var den dårlige varianten) på bare cirka en måned (har pleid å ligge på 5-6)

    DET ble jeg litt overrasket over.
    Så da var det på an med piller igjen, så får vi se hvordan resultatet blir neste gang..

    Andre som har lignende erfaringer?

    Forstår det sånn at enn så lenge er kolesterol ikke bra i store doser, men hvem vet når det vil endres.. :-\

    Ellers har vekten stoppet litt opp nå på minus cirka 5 kilo etter to måneder, men det er jo egentlig en veldig bra nedgang..
    Motsatt erfaring! var på 8, kuttet piller og gikk over til Lchf. målte 10 uker senere 4.7.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    65finger skrev:
    Komponenten skrev:
    Har noen av dere sjekket kolesterolen deres før og etter lavkarbokost?

    Jeg har i flere år gått på kolesterolsenkende midler (Liptor) grunnet familiært høyt kolesterol.

    Da jeg begynte på lavkarbokost droppet jeg tablettene som en test, fordi det stod i Atkins bok at også kolesterolen ville reduseres.
    Jeg hadde time hos legen ca en måned seinere, hvor kolesterolen ble sjekket, legen hadde ikke noe tro på at den ville holde seg nede på denne kosten, og han hadde rett, den hadde steget til over 10 (hvor ca 8 var den dårlige varianten) på bare cirka en måned (har pleid å ligge på 5-6)

    DET ble jeg litt overrasket over.
    Så da var det på an med piller igjen, så får vi se hvordan resultatet blir neste gang..

    Andre som har lignende erfaringer?

    Forstår det sånn at enn så lenge er kolesterol ikke bra i store doser, men hvem vet når det vil endres.. :-\

    Ellers har vekten stoppet litt opp nå på minus cirka 5 kilo etter to måneder, men det er jo egentlig en veldig bra nedgang..
    Motsatt erfaring! var på 8, kuttet piller og gikk over til Lchf. målte 10 uker senere 4.7.
    Det er jo dette som er "fasiten" i følge boken..

    Det er vel min gjenstridige kropp som sliter med noen vrange gener da.. :-[
    Min mor og min bror har også høyt, man klarer ikke få det ned med kostendringer, tydeligvis heller ikke lavkarbo.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Komponenten skrev:
    65finger skrev:
    Komponenten skrev:
    Har noen av dere sjekket kolesterolen deres før og etter lavkarbokost?

    Jeg har i flere år gått på kolesterolsenkende midler (Liptor) grunnet familiært høyt kolesterol.

    Da jeg begynte på lavkarbokost droppet jeg tablettene som en test, fordi det stod i Atkins bok at også kolesterolen ville reduseres.
    Jeg hadde time hos legen ca en måned seinere, hvor kolesterolen ble sjekket, legen hadde ikke noe tro på at den ville holde seg nede på denne kosten, og han hadde rett, den hadde steget til over 10 (hvor ca 8 var den dårlige varianten) på bare cirka en måned (har pleid å ligge på 5-6)

    DET ble jeg litt overrasket over.
    Så da var det på an med piller igjen, så får vi se hvordan resultatet blir neste gang..

    Andre som har lignende erfaringer?

    Forstår det sånn at enn så lenge er kolesterol ikke bra i store doser, men hvem vet når det vil endres.. :-\

    Ellers har vekten stoppet litt opp nå på minus cirka 5 kilo etter to måneder, men det er jo egentlig en veldig bra nedgang..
    Motsatt erfaring! var på 8, kuttet piller og gikk over til Lchf. målte 10 uker senere 4.7.
    Det er jo dette som er "fasiten" i følge boken..

    Det er vel min gjenstridige kropp som sliter med noen vrange gener da.. :-[
    Min mor og min bror har også høyt, man klarer ikke få det ned med kostendringer, tydeligvis heller ikke lavkarbo.
    Startet samtidig med store doser vitamin D3 (10000 iu om dagen) kan ha betydning
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    65finger skrev:
    Startet samtidig med store doser vitamin D3 (10000 iu om dagen) kan ha betydning
    Jeg tar omega3 hver dag, vil ikke det tilsvare D-vitamin, eller er D3 noe spesielt?

    Om man leser dette kan man jo lure ja:

    http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/19/509333.html

    http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/22/509673.html

    http://www.dagbladet.no/dinside/2008/03/31/531092.html

    Noen påstår at kolesterol er ufarlig, noen påstår statiner er farlig, hva i alle dager skal man egentlig gjøre?? :eek:

    Så hva ville dere gjort, stolt på de (få?) legene som sier at kolesterol er ufarlig og latt det stige mot uante høyder, eller stolt på legen din som ville at du tok tabletter for å få det ned??
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Komponenten skrev:
    65finger skrev:
    Startet samtidig med store doser vitamin D3 (10000 iu om dagen) kan ha betydning
    Jeg tar omega3 hver dag, vil ikke det tilsvare D-vitamin, eller er D3 noe spesielt?

    Om man leser dette kan man jo lure ja:

    http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/19/509333.html

    http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/22/509673.html

    http://www.dagbladet.no/dinside/2008/03/31/531092.html

    Noen påstår at kolesterol er ufarlig, noen påstår statiner er farlig, hva i alle dager skal man egentlig gjøre?? :eek:

    Så hva ville dere gjort, stolt på de (få?) legene som sier at kolesterol er ufarlig og latt det stige mot uante høyder, eller stolt på legen din som ville at du tok tabletter for å få det ned??
    omega3 gir promiller av de D3 nivåene jeg nevner i innlegget. Mye spennende forskning rundt vitamin D. Je understreker at jeg har ikke kunnskap som tilsier noe sammenheng mellom inntak av høye doser med VitD og lavere kolestrol. Men jeg kjørte i meg de dosene samtidig med omlegging til lchf og kolestrolnivået gikk ned. Tar fortsatt 10000iu hver dag.
    http://www.vitamindcouncil.org/
    http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra070553
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    @ Komponenten: Jeg har nøyaktig samme erfaring, hadde rundt 5 og endte på 9.5. Og dette er det vanligste for personer som legger om, ref masse fora om emnet.
    Verdiene mine av triglyserider har imidlertid gått mye ned og HDL opp og det er det forholdet som ifølge nyere forskning er viktigst. De vanlige testene av kolestrol er veldig dårlige, når du spiser mye fett blir LDL partikklene store og "fluffy" og det gjør at de slår mere ut på testene og den eneste måten og få det rett på er å telle antall- som bare kan gjøres med en mye dyrere test. Jeg ville tenkt meg veldig grundig om før jeg tok medisiner for de har kraftige bivirkninger-hvis jeg var bekymret hadde jeg heller lagt om kosten igjen.
    Hvis du leser de nye kostholdsrettningslinjene (har lest hele, ikke bare små utdrag som pressen gjengir) så ser du at det ikke er funnet sammenheng mellom fettinntak og hjerte/kar sykdom. De er bare redd for kaloritettheten! Har aldri tatt av så mye så fort som når jeg mesket meg bare med fett! Min personlige overbevisning er at sukker og fruktose er den virkelige årsaken til fedmebølgen i vesten.
    Har skrevet det før, les på disse sidene: http://www.paleonu.com/panu-weblog/2010/7/21/statins-and-the-cholesterol-hypothesis-part-i.html
    Her er det masse god info fra en (tilsynelatende) god kilde.

    Mvh Tom
     

    sydspissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    171
    Antall liker
    2
    Jeg har levd 100 % i 6 år nå etter OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi !!
    Begynte samtidig med "VOF" gjengen ! ( Dag V. Poleszynski & Co )

    Kan bare anbefales !!
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    @ Sydspissen: Mye interessant der! Hvordan gjør du det i praksis? Synes det var mye spesielle oppskrifter og regler osv..
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Kan være greit å huske på at kolesterol er en nødvendighet for kroppen din, den fungerer ikke uten. Derfor produserer den også kolesterol selv. Den farlige er små klebrige LDL partikler som tetter igjen blodårer etc.. Store LDL er ikke farlige for de går gjennom systemet som de skal. Så ikke se deg blind på verdiene, Komponenten. ;) Men dette er noe som legen din skal vite!!
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Komponenten skrev:
    Så hva ville dere gjort, stolt på de (få?) legene som sier at kolesterol er ufarlig og latt det stige mot uante høyder, eller stolt på legen din som ville at du tok tabletter for å få det ned??
    Jeg har også forhøyet kolesterolnivå, eller hadde.
    Men etter å ha spist en bolle* med dette hver morgen i ett år, hadde nivået sunket merkbart:



    Det hevdes at havrekli har en positiv effekt på kolesterolnivået og hos meg har det tydeligvis virket.
    http://www.matindustrien.no/article/20100615/NYHETER/100619990/1009/Forskning&ExpNodes=1006
    http://www.forskning.se/pressmeddel...rblodkarlen.5.5b2cb80012693c744e48000250.html

    * bruker da skummet melk og litt fruktose for å gjøre det mere spiselig...
     

    sydspissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2009
    Innlegg
    171
    Antall liker
    2
    Sting skrev:
    @ Sydspissen: Mye interessant der! Hvordan gjør du det i praksis? Synes det var mye spesielle oppskrifter og regler osv..
    Litt rart i begynnelsen, siden det var min kone som var pådriveren. :'(
    Kom ofte inn i ketose stadiet, pga lavt karbo-inntak i begynnelsen, men etterhvert så gikk det over.
    Ble også litt lei av alle de egge-oppskriftene vi testet ut... ;D ( Min kone er farmasøyt og super interessert i kosthold )

    Vi begynte ikke med dette pga vekt, men helt og holdent pga at vi vil holde oss friske fra kreft, hjerte/karsykdommer, diabetes...
    Det vi fikk med på kjøpet, var at jeg gikk ned 10kg, og holder en marsjvekt som er super-stabil !!
    Min kone ble frisk i sin lupus-sykdom, og det hjalp oss vel til å fortsette ! ( Sluttet helt på medisiner, og blodverdiene er fine og stabile )
    Masse andre fordeler... F.eks så mister man lysten på sukkeraktige ting, og tannlege-regningen forsvinner. ;D


    Anbefaler Lutz sine bøker og Kwasnievski sine... Litt vanskelig med polsk, men bruk google oversetter..
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Interessant dette med D3, det påstås til og med at det kan bedre autisme..
    http://www.matoghelse.no/helse/2010/04/19/vitamin-d-er-doenn-noedvendig.aspx

    Får se om jeg får tak i rette sorten. Blir en del kosttilskudd etterhvert..

    Flere som har fått øket kolesterol ja, det var da enda godt.. ;)
    Jeg dropper pillene foreløbig, så får jeg tenke litt på det og lese litt mer.

    Har nok en lege av den litt gammeldagse typen, så regner med at han og jeg ikke blir helt enig angående dette med kolesterol. Om jeg har små eller store LDL-partikler får jeg spørre ham om neste gang.. ;)

    Hva sa din lege til det høye kolesterolet Sting?

    Mye interessant å lese, men man blir jo bare mer forvirret.

    Angående havrekli, dette kan jeg spe på med etterhvert ja, jeg spiste en god del av dette for noen år siden, hadde bare litt oppi en kopp, helte over kokende vann, lot det stå og svelle litt og så spiste jeg det som en grøt, greit nok om ikke akkurat noen kulinarisk opplevelse akkurat.

    I dag har jeg skeiet ut med en kopp varm sjokolade. Vet ikke helt hvor lovlig det er, mørk sjokolade skal vel være bra (?) men det er jo sukker da. Kjøpte en boks med noe som skulle være belgisk sjokolade, tok noen teskjeer av sjokoladen og helte varm melk over. Litt får man vel unne seg i ny og ne.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Komponenten skrev:
    Interessant dette med D3, det påstås til og med at det kan bedre autisme..
    http://www.matoghelse.no/helse/2010/04/19/vitamin-d-er-doenn-noedvendig.aspx

    Får se om jeg får tak i rette sorten. Blir en del kosttilskudd etterhvert..

    Flere som har fått øket kolesterol ja, det var da enda godt.. ;)
    Jeg dropper pillene foreløbig, så får jeg tenke litt på det og lese litt mer.

    Har nok en lege av den litt gammeldagse typen, så regner med at han og jeg ikke blir helt enig angående dette med kolesterol. Om jeg har små eller store LDL-partikler får jeg spørre ham om neste gang.. ;)

    Hva sa din lege til det høye kolesterolet Sting?

    Mye interessant å lese, men man blir jo bare mer forvirret.

    Angående havrekli, dette kan jeg spe på med etterhvert ja, jeg spiste en god del av dette for noen år siden, hadde bare litt oppi en kopp, helte over kokende vann, lot det stå og svelle litt og så spiste jeg det som en grøt, greit nok om ikke akkurat noen kulinarisk opplevelse akkurat.

    I dag har jeg skeiet ut med en kopp varm sjokolade. Vet ikke helt hvor lovlig det er, mørk sjokolade skal vel være bra (?) men det er jo sukker da. Kjøpte en boks med noe som skulle være belgisk sjokolade, tok noen teskjeer av sjokoladen og helte varm melk over. Litt får man vel unne seg i ny og ne.
    veldig gode erfaringer med å handle herfra. innenfor EU er det lov å handle D3 med denne styrken inntil 3 mnders forbruk. dette er et års forbruk. Aldri hatt noen problemer
    http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=260&cid=68&tid=&bid=
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Ok, takk for link, man får ikke tak i dette på vanlig helsekostbutikk her i Norge?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Komponenten skrev:
    Ok, takk for link, man får ikke tak i dette på vanlig helsekostbutikk her i Norge?
    Maks styrke i norge er 400iu, det blir sinnsvakt dyrt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Supertramp skrev:
    Tro hva Karis agenda egentlig er:

    http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10025416

    Kari Jaquesson: «Man HAR ikke fedme, man ER feit»
    ** Ut mot at fedme er sykdom ** Mener overvekt ikke er genetisk


    Kunne det være at hun prøver å selge noe?
    Man er feit, enkelt og greit. Det at man har kalt fedme for sykdom er bare enkeltes forsøk på å dekke over et problem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn