Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Om lavkarbo på NRK1 nååå.
    Kommer muligens på NRK2 i reprise vet ikke når.

    Mvh.KW
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    KW skrev:
    Om lavkarbo på NRK1 nååå.
    Kommer muligens på NRK2 i reprise vet ikke når.
    Mvh.KW
    Puls ja (Nrk1, 19.45) og Puls Ekstra (Nrk2, 20.45)
    Puls, NRK1, mandag 3.10.2011 kl. 19.45
    Programmet om helse og livsstil. Hva er best: lavkarbo eller lavkalori? Og hva skjer med midjemålet når vi plukker det beste fra alle dietter? Programleder Helene Sandvig viser vei i diettjungelen. Fett er ikke lenger fienden, og kokebøker med lavkarbomat ligger på salgstoppen i Norge. I kveldens Puls møter vi en familie som har gjort lavkarbokuren til hverdagskost både for små og store.

    Puls ekstra, NRK2, mandag 3.10.2011 kl. 20.45
    Programmet om helse og livsstil. Hvilket kosthold er det beste for den som vil holde vekta eller minske midjemålet? Diettkrigen fortsetter med debatt i studio. Programleder Helene Sandvig.
    Puls syns jeg var greit informativt. Puls ekstra bare rot. Bortkastet tid for min del.

    Oversikt over når dette går i reprise finner dere på http://www.nrk.no/programmer/sider/puls/
    Regner med man kan se begge via nett-tv når som helst: http://www1.nrk.no/nett-tv/
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    recap: ... the story so far...
    Eat you veggies, with fat, or they ain't gonna work...
    What's my grade, teacher? :p

    Jeg har lest om aper som eter aprikoser, de eter ikke fruktkjøttet, de knekker opp kjernen og eter den...
    Så...

    Jeg kjøper aprikoser, spiser fruktkjøttet, tørker kjerna i 2 uker og knekkern åpen...
    B17 baby.. B17...

    Denne tråden er gull,vakker, helt superb!!!
    Masse bra info her! Dette er virkelig bra saker!!!

    Topline, You tha man!!!

    mvh
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Klokka 0040............om litt over en time fra nå kommer det i reprise på NRK2
    Puls, omhandler litt forskjellig men lavkarbo er sterkt inne som en del av det.
    Intervju med trener og en spiller Odd/Grenland, og selvfølgelig måtte en "ernæringsekspert" som var med (på intervjuet) hevde at det må/måtte jo karbohydrater til for idrettsfolk.
    Ja, ja treneren og spillerne har vel bare ikke skjønt/merket at det går så jævlig dårlig uten og bare fortsetter som før............med LCHF.
    Under selve kampen(e) tror jeg nok trener vedgikk at det gikk med litt karbo i form av hurtigvirkende karbohydrater (muligens noe sportsdrikk av et eller annet slag)

    Mvh.KW............... om tre kvarter fra nuhh. ;)
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    I Puls så vi lege og forsker Espen Rostrup på Hjerteavdelingen på Haukeland som både forsker på temaet og går på lavkarbo selv. Han har egen blogg: espenrostrup.com/om-me/. Mye spennende lesning der. God til å formidle. Se for eksempel hans "Innføring i balansert lavkarbo-diett" , og hans "10 dokumenterte fakta om lavkarbo-diett"+ mye mer. "Lavkarbofamilen" som puls besøkte ved frokostbordet har også sin egen blogg, se: http://sunnfamilie.net/.

    Edit: satt inn lenker til omtalte artikler av Rostrup.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    zimon skrev:
    I Puls så vi lege og forsker Espen Rostrup på Hjerteavdelingen på Haukeland som både forsker på temaet og går på lavkarbo selv. Han har egen blogg: espenrostrup.com/om-me/. Mye spennende lesning der. God til å formidle. Se for eksempel hans "Innføring i balansert lavkarbo-diett", og hans "10 dokumenterte fakta om lavkarbo-diett" + mye mer. "Lavkarbofamilen" som puls besøkte ved frokostbordet har også sin egen blogg, se: http://sunnfamilie.net/.
    Takker for link til Rostrup. Han gjorde et positivt inntrykk i programmet, og som han skriver:

    Da jeg, nærmest ved en tilfeldighet, begynte å lese meg opp på karbohydratenes og insulinets effekt på kroppen og så de gunstige effektene en reduksjon av inntaket av karbohydrater kunne ha, satt jeg litt måpende igjen. At “fettskrekken” hadde et så tynt vitenskapelig fundament var for meg en stor overraskelse. Det finnes svært få holdepunkter for å si at inntak av fett er assosiert med økt forekomst av hjerte- karsykdommer, et standpunkt jeg ikke er alene om å ha. Det var spesielt interessant å lese at professor Rune Blomhoff i Nasjonalt Råd for ernæring deler denne oppfatningen.

    Det kan jo være at legene som går turnus i denne tråden får anledning til å se på feltet med nye øyne.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Turnus-kommentaren var veldig usaklig. For jeg går ut ifra at det er mine baller det sparket var siktet inn på. Jeg har avtjent turnus i forrige århundre, og mest sannsynlig før du kunne sette opp kjemisk struktur på hvilken som helst karbohydratkjede, så neppe noen grunn til denne eplekjekkheten. Jeg tar meg ikke nær av det uansett.

    Jeg føler på at dette er en tråd jeg og mine kolleger på HFS kanskje kunne bidratt i, siden det er vårt yrke, men det er jo bare å si ifra på ordentlig vis dersom man ikke vil ha andre sine innspill i denne tråden vettu.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    To frukt om dagen? Da er jeg ikke halvveis i frokosten engang.

    Haha, dette er latterlig.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Les litt om hvordan fruktose forbrennes, gammelt nytt..
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    emokid skrev:
    To frukt om dagen? Da er jeg ikke halvveis i frokosten engang.

    Haha, dette er latterlig.
    Don`t worry. Neste uke er det sunt igjen.

    Begynner å klare seg med for og imot lavkarbo fra VG og Dagbladet nå ::)
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Det er på en måte synd at lavkarbo forbindes med at man lever på egg, pølser og bacon samtidig som frukt og grønnsaker kuttes ut. Ja, det er mulig å leve lavkarbo på den måten også, men er langt fra optimale. Veldig langt faktisk...

    Optimalt LCHF kosthold inkluderer allsidige fettkilder fra kaldpresset olivenolje, avokado, nøtter, kokos, ost, evt andre melkeprodukter, egg, fet fisk osv...inkl animalsk fett.

    Store mengder grønnsaker, noe frukt, og naturlige kilder til protein - optimalt fra viltkjøtt, villfisk eller gressbeitende dyr, evt organisk fostret fjærkre. Samtidig som vi lever i en verden der ikke alt er like praktisk mulig, men man trenger ikke øke kjøttinntaket på LCHF.

    Så kan man modifisere kostholdet ut fra dette med tanke på hva som er praktisk mulig å få til. Dette er så det kostholdet som blir betegnet som "farlig" for kroppen din. Mens pasta og pizza får nøkkelhullmerke og blir omfavnet som helt ok. Det er som sagt en merkelig verden...
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Jeg føler på at dette er en tråd jeg og mine kolleger på HFS kanskje kunne bidratt i, siden det er vårt yrke, men det er jo bare å si ifra på ordentlig vis dersom man ikke vil ha andre sine innspill i denne tråden vettu.
    Jeg setter hvertfall pris på engasjementet ditt i denne som andre tråder, selv om jeg kan være spiss i argumentasjonen. Det er fortsatt mye vi ikke vet om kostholdets betydning for helsen, spesielt innenfor vitaminenes rolle for immunforsvaret, sagt ut fra litteratur fra de som forsker på området. Samtidig er det mye vi begynner å få kunnskap om blant annet insulinets rolle og hvordan mettet fett påvirker eller ikke påvirker helsen vår.

    Det jeg blir oppgitt over er hvor lite fokus det er på dette i legeutdannelsen, samtidig som leger "uten kunnskap" om ernæring kommer med råd til pasientene om hva de bør spise. Og de rådene spriker nå vilt avhengig om du går til en "lavkarbo" lege eller en av den tradisjonelle skolen som fortsatt mener at egg og mettet fett er noe du bør spise i redusert mengde.

    Vi trenger diskusjoner, flere gode studier, mer klinisk erfaring, fakta og bevisstgjøring. Helsegevinstene her er enorme! :)
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    topline skrev:
    Det er på en måte synd at lavkarbo forbindes med at man lever på egg, pølser og bacon samtidig som frukt og grønnsaker kuttes ut. Ja, det er mulig å leve lavkarbo på den måten også, men er langt fra optimale. Veldig langt faktisk...
    Mye fordommer for tiden ja, sjekk bare Yngve Ekerns matspalte i dagens Aftenposten.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    898
    Torget vurderinger
    1
    osan skrev:
    topline skrev:
    Det er på en måte synd at lavkarbo forbindes med at man lever på egg, pølser og bacon samtidig som frukt og grønnsaker kuttes ut. Ja, det er mulig å leve lavkarbo på den måten også, men er langt fra optimale. Veldig langt faktisk...
    Mye fordommer for tiden ja, sjekk bare Yngve Ekerns matspalte i dagens Aftenposten.
    Ja, her er med inne på noko viktig. Det er jo det same som gjelder styresmaktene sine tilrådingar på mat. Fordommer. Om ein bruker GROVE kornprodukter, grønsaker og avgrensa mengder med kjøt og fett får ein brukbar helse.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.068
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Var en tur innom MAX på Karl Johan etter konsert i går for en liten burger.
    Der hadde de til og med lavkarboburger. 8)
    (Så ut som en burger i salat uten brød)
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Palmaris skrev:
    osan skrev:
    topline skrev:
    Det er på en måte synd at lavkarbo forbindes med at man lever på egg, pølser og bacon samtidig som frukt og grønnsaker kuttes ut. Ja, det er mulig å leve lavkarbo på den måten også, men er langt fra optimale. Veldig langt faktisk...
    Mye fordommer for tiden ja, sjekk bare Yngve Ekerns matspalte i dagens Aftenposten.
    Ja, her er med inne på noko viktig. Det er jo det same som gjelder styresmaktene sine tilrådingar på mat. Fordommer. Om ein bruker GROVE kornprodukter, grønsaker og avgrensa mengder med kjøt og fett får ein brukbar helse.
    Kornprodukter i større mengder har ingenting med god helse å gjøre. Til det er gluten for problematisk også for de som ikke vet at de har intoleranse, i tillegg til andre antinæringsstoffer som finnes i korn. Det bør være et signal om at korn ikke er ment å skulle spises av mennesker..

    Sjekk for ex. ut arbeide som Reichelt har gjort på dette området.
    http://www.alternativ.no/Nyheter/karl_ludvig_reichelt.html
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    freddie77 skrev:
    Kolesterolet mitt økte fra 3,6 til 7,9 på tre måneder. Hvorvidt det er farlig eller ikke, er en diskusjon jeg velger ikke å gå inn i. Her strides de lærde.

    Strides de lærde altså?? Hun bør være glad, for nå er sjansen til å leve lenger mye større!
    Studie på 52000 personer..

    http://healthydietsandscience.blogspot.com/2011/10/higher-your-cholesterol-levels-longer.html

    The study found:
    (a) Compared with women whose cholesterol was under 5.0 mmol/l (193 mg/dl), those with a reading over 7.0 mmol/l (270 mg/dl) enjoyed a 28% reduction of death.
    (b) Compared with men whose cholesterol was under 5.0 mmol/l (193 mg/dl), those with a reading over 7.0 mmol/l (270 mg/dl) enjoyed a 11% reduction of death.
    (c) Compared with women whose cholesterol was under 5.0 mmol/l (193 mg/dl), those with a reading over 7.0 mmol/l (270 mg/dl) enjoyed a 26% reduction of cardiovascular diseases.
    (d) Compared with men whose cholesterol was under 5.0 mmol/l (193 mg/dl), those with a reading up to 5.9 mmol/l (228 mg/dl) enjoyed a 20% reduction of cardiovascular diseases.

    The study shows if you have cholesterol levels above 5.0 mmol/l (193 mg/dl), you will live longer.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Blir spennende med industriens motstøt fremover. Salg av karborik mat faller sterkt, og det får ikke passere uten innsats. Først gårdsdagens forvirrede forfatter med valker om livet, og nå dette som "avklaring".

    http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4253584.ece

    Husker da jeg for noen år siden skrev et innlegg i DN om Synnøve Finden og ost i Norge. Et par måneder etter møtte jeg markedssjefen for TINE, som jeg kjente fra før, og han ville ha en snakk. Han tok opp den kronikken, og fortalte at han hadde vridd og vendt på den og forsøkt å finne ut av hvem i alle dager jeg hadde skrevet den for.

    "Meg selv," svarte jeg. "Jeg er opptatt av dette emnet."
    Gitt min bakgrunn trodde han det var et oppdragsinnlegg med konkret siktemål på vegne av en berørt part, noe flertallet innlegg i media er.
     
    N

    nb

    Gjest
    uob skrev:
    En fornuftig tilnærming er kanskej ikke så dum. Og det han sier forklarer mye om lavkarbo. Når folk går over på lavkarbo spiser de rett og slett mindre.
    Energibetraktninger gjelder ikke i ernæringsdebatten. Basal fysikk er kansellert. Det ser i alle fall slik ut til tider.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.068
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    V

    vredensgnag

    Gjest
    RoDa skrev:
    Hørte denne dama på 1730 på P4 nå i stad. Var ikke like "fresk" i vendingene der, men budskapet var det samme.
    Du kan ikke proppe i deg så mye du vil, selv ikke på fettdiett. Det med kolesterol ble ikke tatt opp.
    Det er jo en temmelig sinnsyk tanke "å skulle proppe i deg så mye du vil" - hva er det for noe vås? Men merk hvordan karborik industri er i ferd med å kjøre ut kanonene nå, fallet i salg er markant i følge en industrikilde jeg har, og man må gå til mottiltak: fra å påstå at det er kjøttindustrien som ligger bak angrepet på karbo, til å så tvil omkring hele lavkarbo tankegangen.

    Som på andre områder skal selvsagt fornuften råde - enkelt og greit handler det om hva kroppen enklest nyttiggjør seg, uten å få lagringsutfordringer fordi den ikke er tilpasset føden den mottar. Og der er det simpelthen ingen grunn til å tvile på at vi får i oss altfor høy andel karbohydrater i forhold til hva vi er skapt for å skuffe unna uten at det lagres på kroppen i form av fett.

    Men det å røre på seg, ha variert kosthold, osv er selvsagt også viktig. Og som et tankekors når det gjelder kostholdsrådene de seneste 25 årene, så har de hatt en ugunstig effekt på folkehelsen. Dette er nå i ferd med å rette seg inn, ved at folk er blitt mer bevisste, og har fått anledning til å konferere via internett, fremfor å lytte til autoritetspersoner som har behov for å forsvare posisjoner de har promovert som må korrigeres.

    Så får man heller velge å ignorere fanatikerne med alle deres totaltabuer - samme hvor de står i lendet.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    RoDa skrev:
    uob skrev:
    http://www.dagbladet.no/2011/10/12/kultur/debatt/kronikk/lavkarbo/ernering/18550748/

    En fornuftig tilnærming er kanskej ikke så dum. Og det han sier forklarer mye om lavkarbo. Når folk går over på lavkarbo spiser de rett og slett mindre.
    Der tror jeg du fant han legen som var på 1730


    Jeg tror den største grunnen til suksessen for lavkarbo eller LCHF er at det er strenge klare regler for hva du kan og ikke kan spise.
    Jeg tror ikke at The RoDa WayTM er en spesielt bra diett, men jeg har beskrevet for folk hva de "skal" spise og i hvilke mengder og dermed funker det hvis de følger opplegget. (Så langt med gode resultater for alle de som har fulgt og følger dietten)
    Du har rett RoDa! Du har funnet veien man bør gå for å gå ned i vekt og samtidig ikke dø av det "The RoDa way" eller beveg deg mer g spis mindre: Nobelprisen venter, dette er sensasjonelt! Ring avisene. Har en anelse om hvordan forsidene kommer til å være
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    RoDa skrev:
    Noe av pratet rundt LCHF er at du skal bare spise deg mett så lenge det er nok fett, så regulerer kroppen selv vekten.
    Tull og tøys. Mange av angrepene på LCHF påstår dette. Men ser man på bøker omkring emnet så finner du at det slett ikke er tilfelle - det som er skjedd er at folk er simpelthen forbauset over at man faktisk kan spise smør og fettholdig mat (ost, godt marmorert kjøtt, bacon) uten å legge på seg i henhold til skrekkscenariene.
    Men så har du dustehuer som hun som skrev i Aftenposten om at hun skuffet innpå, og ble overrasket over at hun fikk "valker rundt livet". Litt gangsyn kan man vel forvente?

    Folk er ulike, man har ulik metabolisme. Jeg og mange med meg reagerer på en måte, og jeg har sikkert også fått endret metabolisme siden jeg var i toppform midt i 30-årene. Og da gleder det meg at jeg kan spise mat jeg liker, og få en meget gunstig utvikling i livvidden i forhold til hvor den var på vei da jeg holdt meg unna slik mat, og fulgte de offisielle kostholdsrådene.

    At du ligger våken om natten og og planlegger spydigheter her inne fordi noen velger å følge LCHF får vi andre se å ta med ro.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    De aller fleste vet at for å gå ned i vekt må man bruke mere energi og dytte i seg mindre energi. Det er ikke kun vektnedgang dette handler om. Jeg har foreksempel diabetes 2 og denne dietten har medført at jeg slipper medisiner og har fått en høyre livskvalitet. Redgjør for at det "RoDa way" løser slike problemer. LCHF er mer enn det å slanke bort noen sofakilo. Du trenger ikke å gå ned et gram med denne dietten og det er ofte heller ikke poenget
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte meg en flott diger ørret på nesten 3 kilo idag (2,966 helt nøyaktig)
    39.- for kiloen.
    Inmat tatt ut før kjøp, og etter at jeg hadde skjært ut to fileter, så satt jeg igjen med 2,4 kilo ren rød fisk ;D
    Da ble det ca. 50.- for kiloen og da snakker vi om 10 kroner (for meg) pr. middag 8) med sunn mat (imo)
    Dama foran meg ved fiskedisken (Smart Club) fylte hele handlevogna 7-9 stykker ;D
    Løp og kjøp ;)

    Hvor lang tid er det greit å ha ørret i frysen før den bør fortæres?

    Mvh.KW
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    KW skrev:
    Kjøpte meg en flott diger ørret på nesten 3 kilo idag (2,966 helt nøyaktig)
    39.- for kiloen.
    Inmat tatt ut før kjøp, og etter at jeg hadde skjært ut to fileter, så satt jeg igjen med 2,4 kilo ren rød fisk ;D
    Da ble det ca. 50.- for kiloen og da snakker vi om 10 kroner (for meg) pr. middag 8) med sunn mat (imo)
    Dama foran meg ved fiskedisken (Smart Club) fylte hele handlevogna 7-9 stykker ;D
    Løp og kjøp ;)

    Hvor lang tid er det greit å ha ørret i frysen før den bør fortæres?

    Mvh.KW
    Noen måneder. Den taper seg i kvalitet etter et par, tre måneder men kan fortsatt spises
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Takker.
    Kanskje jeg kjøper et par til da ;)

    Mvh.KW
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det har seg altså slik at personer som tidligere i livet var meget aktive, på ulike vis, senere i livet har funnet det vanskelig å være like aktive. For min egen del har tiltagende vansker med å bevege meg lett og ubesværet vært en plage, og noe jeg trodde var aldersbetinget -- inntil jeg la om mitt kosthold, reduserte på karbo og begynte å spise mer i henhold til råd som divergerer betydelig fra offisielle kostholdsråd. Beveger meg nå i sammenligning så jeg må smile - vil du tro jeg innimellom hadde så vondt i føtter og kne at jeg syns det var vanskelig å gå ned fra eller opp til en trikkeplattform fra veibanen?
    Nå hopper jeg opp og ned fra samme. Og er også kvitt en del andre ting jeg trodde kom av at jeg har tippet over på feil side av femti, og som altså skyldtes dårlig bevissthet om kosthold.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det er ikke nødvendig å ta noen del av diskusjonen over PM, RoDa. I denne tråden har du vært gjennomgående destruktiv og negativ, til tider spydig. Jeg er ikke den eneste som reagerer, og som stusser over hvorfor du har så fryktelig imot tema i tråden.
    At du melder i PM at du mistenker at 70/80% fett i kosten er uheldig over tid er vel rett og rimelig - hvem faen i helvete er det som gafler i seg så mye fett uten å spy. Drikker de hvalolje, eller hva er det du forestiller deg?
    Det er vel ikke helt etter reglene å offentliggjøre PMer? ::)
    Dessuten er vel LCHF nettopp 70-80% fett i kosten så alle som sier de følger LCHF spiser sånn.
    http://www.side2.no/helse/article3138000.ece

    At du karakteriserer andre som spydig? Vel, jeg holder meg unna deg fremover.
    Det er et poeng så vidt jeg husker å erstatte inntak av karbo med fett for diabetikere. Jeg spiser så mye karbo som mulig og det er ca 40-50 gram om dagen. Er inntaket av karbo høyere merker jeg symptomer som prikking i fingre og tær og at blodsukkeret øker. Spiser mye advokado og nøtter i tillegg til smør, fløte og alt det andre. Tilfører kroppen jod og magnesium i tillegg med god effekt. Problemet med å følge en slik diett er at det kan bli ensformig og at det er krevende å få tak i gode råvarer i dette landet.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Var innom Rema nå ikveld, og der fikk jeg se Møllerens Lavkarbobrød.......ferdigpakke.

    http://www.mollerens.no/Produkter/Hjemmebakt-123/Lavkarbobrod/

    Jeg lurer derfor på et par ting.
    Bør det gå greit å tillage dette i en brødbakemaskin?
    Kanskje dumt spørsmål men jeg har ingen erfaring med en slik maskin ei heller denne pakka.

    Nøytral olje?
    Hva er det og hva med smeltet smør som et alternativ?

    Det er mye karbomat jeg ikke savner, men brød til enkelte ting bruker jeg en sjelden gang i blant (olivenbrød).

    Tenkte at det kunne vært greit å ha et par slike pakker liggende, når de sjeldne behovene melder seg.
    De sjeldne behovene kan være noe til reker bl.a. og gravet ørret, kanskje roastbeef.

    Mvh.KW
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn