Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.942
    Antall liker
    14.166
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Og ja, det er en kjempebrøler å ha gitt de kostholdsrådene man ga, med utgangspunkt i 60-tallets forståelse av fett og hjerte-/karsykdommer, samtidig som man ignorerte karbohydratene og det som var farlig i den "magre" industrimaten.
    ..og du klarer ikke å se at kostholdsrådene kontinuerlig justeres?
    Istedet skriver du at det er noen som er redd for å tape ansikt og ikke kan endre på det de sa på 60-tallet?
     
    N

    nb

    Gjest
    RoDa skrev:
    ..og du klarer ikke å se at kostholdsrådene kontinuerlig justeres?
    Istedet skriver du at det er noen som er redd for å tape ansikt og ikke kan endre på det de sa på 60-tallet?
    Det har ikke vært de store endringene. Å anbefale noe "radikalt" som lavkarbo/vegan/etc ville være ensbetydende med å si at man har vært fullstendig på jordet de siste 50 årene. Det sitter nok evt lengre inne.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Og ja, det er en kjempebrøler å ha gitt de kostholdsrådene man ga, med utgangspunkt i 60-tallets forståelse av fett og hjerte-/karsykdommer, samtidig som man ignorerte karbohydratene og det som var farlig i den "magre" industrimaten.
    ..og du klarer ikke å se at kostholdsrådene kontinuerlig justeres?
    Istedet skriver du at det er noen som er redd for å tape ansikt og ikke kan endre på det de sa på 60-tallet?
    Det har vært kjempet en lang og innbitt kamp mot dem som har sagt at de offisielle kostholdsrådene var feil, og det kjempes fortsatt. SVT-programmet som ble diskutert tidligere i tråden klargjorde da det i detalj.
    Nå legges kostholdsrådene om, dog ikke uten motstand, og i mellomtiden har vi noen tiår der de helt klart var til skade for folk.

    Vi sitter oss ihjel, noe som er diskutert i tråden, og det viser seg at vi har fått ukloke kostholdsråd. Spis klokere og rør på deg er vel greie råd? Skjønner ikke disse håndgranatkrigene som dette medfører.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nb skrev:
    RoDa skrev:
    ..og du klarer ikke å se at kostholdsrådene kontinuerlig justeres?
    Istedet skriver du at det er noen som er redd for å tape ansikt og ikke kan endre på det de sa på 60-tallet?
    Det har ikke vært de store endringene. Å anbefale noe "radikalt" som lavkarbo/vegan/etc ville være ensbetydende med å si at man har vært fullstendig på jordet de siste 50 årene. Det sitter nok evt lengre inne.
    Selv deler jeg nok nbs holdning til dette - å ikke bli fanatiker, å spise det man liker, men å skjønne hva som er best sammensetning slik at man unngår livsstilsskader. For meg har det totale fraværet av stive ledd, eller smerter i knær og tær, blitt en nærmest religiøs opplevelse - og årsaken er ene og alene en kostholdsjustering, noe jeg har kunnet påvise ved at det vender tilbake om jeg begynner å spise slik jeg nå skjønner er feil. Rene mirakelet - men også dårlig nytt for dem som lever av å kurere revmatisme, og å medisinere samme.

    ;D

     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.942
    Antall liker
    14.166
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    Har du vært i folkeregisteret for å sjekke alderen min? :p

    Det du skriver er forresten BS, å holde vekten med aktivitet alene er langt fra verdens enkleste ting. Sannsynligvis praktisk talt umulig.
    Det ser vi vel av bildene du legger ut av deg selv. Den nest siste setningen din er forøvrig en av de usjarmerende sidene ved HFS.

    At du ser alderen min pinpoint basert på bilder er kanskje å ta hardt i?

    Den nest siste setningen er for å fortelle deg at du ikke kan trene deg vekk fra feil kosthold eller overspising.
    Du kan trene vekk kilo dersom du trener uhorvelig mye, men ikke alt som kommer på av overspising.

    Dessuten føles det som er sterkt overtramp at vi som deler med oss fra hverdag og anlegg kan få sånne utspill som det du kom med angående bilder. For deg som kun linker til det du finner via google blir det ikke like personlig. :p
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Den nest siste setningen forutsetter enten/eller, når det selvsagt handler om både/og. Men når man antar enten/eller, og bruker det for å kaste en BS-granat, så blir det et eksempel på hva som ofte er utrivelig med HFS og diskusjoner her.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    emokid skrev:
    Hysj da Anonym, kolesterol er ikke farlig og prosessert industrikjøtt til massene er helsemat, må du vite!

    Vekk med ferske grønnsaker og frukt, kokt, stekt og kverna døde celler er så mye nærmere natuuuren.
    Skal vi se :-\
    Hvem har prediket "vekk med ferske grønsaker" av LCHF tilhengerne her i tråden.
    Kokt og/eller stekt kjøtt, har du noen bedre forslag desom kjøtt nå først velges, jeg har spist gravet indrefilet på Smuget en gang så det er jo et alternativ.
    Sushi et annet, men dakkars fiskene da..........levende fisk er jo nærmere The Roots.
    Hva mener du med prosessert industrikjøtt?

    <døde celler er så mye nærmere natuuuren.>
    Burde vi i større grad spise mest mulig av dyret før det er dødt?

    Rensker du omhyggelig all frukten din først slik at du ikke risikerer å få i deg noe animalsk i form av småinsekter?...........døde celler ;) eller kanskje til og med levende.

    Dette er (delvis) nivået ditt i denne tråden imo.

    Det er helt greit for meg at du har ditt syn på det moralske aspektet ved mye av det rundt selve dyrene som brukes til menneskemat og produksjonen av de/det, det kan være grunnlag for en egen diskusjon men etter min mening best egnet i alternativ tråd.
    Det er en kjennsgjerning at mennesker helt fra starten har benyttet seg av aninmalsk føde.
    På samme måte som svært mange dyr gjør det, dette er natuuuurlig enten du liker det eller ikke.
    Så blir det imo en annen diskusjon rundt pluss og minus ved hvordan de forskjellige dyrene blir behandlet på veien til vårt middagsbord.
    Jeg føler vel at det er her du får dine problemer opp mot denne trådens innhold og febrilsk prøver å gjøre en innsats for din overbevisning som har gjort deg til veganer.
    Tror neppe du vil kunne omvende særlig mange, ihvertfall i denne tråden og blant LCHFere ;D

    Trolig vil det kunne gjøre større nytte for eventuell omvendelse av div. kjøttetere i egen tråd om emnet.

    Mvh.KW
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    KW skrev:
    <døde celler er så mye nærmere natuuuren.>
    Burde vi i større grad spise mest mulig av dyret før det er dødt?
    Pokker, nå sprutet kaffeen over skjermen her.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Hva er det som er så jævlig levende ved en bolle kokte linser?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    KW skrev:
    emokid skrev:
    Hysj da Anonym, kolesterol er ikke farlig og prosessert industrikjøtt til massene er helsemat, må du vite!

    Vekk med ferske grønnsaker og frukt, kokt, stekt og kverna døde celler er så mye nærmere natuuuren.
    Skal vi se :-\

    Skal vi seee, jeg fikk deg hvertfall på kroken med mine febrilske linjer, eller hva?


    Hvem har prediket "vekk med ferske grønsaker" av LCHF tilhengerne her i tråden.
    Det har fler ganger i tråden blitt predikert at "all sukker er gift", uansett form, behandling, råvare eller inntakshyppighet. Dette er i sannhet absurditet og total trangsynt når det kommer til hva denne tråden handler om; ernæring. I følge mange utsagn av folk som lever av å predikere LCHF i denne tråden skulle de fleste av de sunneste menneskene jeg kjenner vært døde forlengst.

    Kokt og/eller stekt kjøtt, har du noen bedre forslag desom kjøtt nå først velges, jeg har spist gravet indrefilet på Smuget en gang så det er jo et alternativ.
    Sushi et annet, men dakkars fiskene da..........levende fisk er jo nærmere The Roots.
    Hva mener du med prosessert industrikjøtt?
    Nei, det er ingen gode forslag. Poenget er rett under nesen din; dere prater om naturlige, uprossesert mat, mens råvarene dere prater varmt om er både pasteurisert, saltet, røkt, stekt, kokt og fulle av sporstoffer og andre ulumskheter fra næringskjeden under den. Per definisjon har LCHF-praten i denne tråden handlet utelukkende om å spiser MER mat som er MER fjernet fra sitt orginale opphav og sammensetning av nutrienter.Det er DEt jeg mener med prosessert industrikjøtt, det er DÅRLIG mat, et DÅRLIG produkt som du og dine venner ønsker vi skal spise mer av. Mer konsupsjon av dette fører til ytterligere voldtekt av resurser, dyr, utslipp, ødeleggesel av regnskog, noe jeg sikkert har trettet deg med tidligere. Dette fører dog til større press på produksjon og ikke minst pris, som som regel fører til ENDA dårligere kvalitet og ENDA dårlgere produkter. Dere biter dere selv i halen.

    <døde celler er så mye nærmere natuuuren.>
    Burde vi i større grad spise mest mulig av dyret før det er dødt?
    Prøv.

    Rensker du omhyggelig all frukten din først slik at du ikke risikerer å få i deg noe animalsk i form av småinsekter?...........døde celler ;) eller kanskje til og med levende.

    Dette er (delvis) nivået ditt i denne tråden imo.
    Nei. Dette du prater om er lavmål. Selv om du "imo"er om Emo, kommer du ikke særlig langt i din argumentasjon. Om du opplever mine sleivspark her inne som støtende oppnår jeg akuratt hva jeg vil; det har skapt sunn debatt fler ganger enn topline har klart å gjøre gjemt seg bak googlen og sitatfunksjonen sin.

    Det er helt greit for meg at du har ditt syn på det moralske aspektet ved mye av det rundt selve dyrene som brukes til menneskemat og produksjonen av de/det, det kan være grunnlag for en egen diskusjon men etter min mening best egnet i alternativ tråd.
    Det er en kjennsgjerning at mennesker helt fra starten har benyttet seg av aninmalsk føde.
    På samme måte som svært mange dyr gjør det, dette er natuuuurlig enten du liker det eller ikke.
    Takk, og det synet akter jeg å fortsette å proklamere i en tråd som er så vitterlig blottet for oversikt. Denne tråden er absurd i sitt forsøk på å sette mat i politisk kontekst ved å brette opp konspirasjoner og utpeke skyldige organ, nettopp fordi dere forfekter å putte penger i ræva på samme gjerningsmenn dere er ute etter. Dere utfører ingen sunn boikott og presser frem et levesett som er mer skadelig enn status quo på sikt.

    Så blir det imo en annen diskusjon rundt pluss og minus ved hvordan de forskjellige dyrene blir behandlet på veien til vårt middagsbord.
    Jeg føler vel at det er her du får dine problemer opp mot denne trådens innhold og febrilsk prøver å gjøre en innsats for din overbevisning som har gjort deg til veganer.
    Tror neppe du vil kunne omvende særlig mange, ihvertfall i denne tråden og blant LCHFere ;D
    Min diskusjon her inne handler hovedsaklig ikke om etikk rundt dyrs forhold i produksjon, selv om jeg mer enn gjerne bruker argumentet når jeg blir konfrontert med det. Derimot ønsker jeg ikke å sitte på gjerdet når rike snobber som ikke gidder legge om livet sitt for å endre helsen, velger å forfekte et kosthold som til de grader forverrer stiausjonen for alle andre. Globalt sett er vestlige, og kanskje spesielt skandinaviske, matvaner en absurditet og totalt på feil reting i sammenheng med rasjoner, etikk, forurensning, handel, matreise etc osv. Å sitte på en pidestall i Norge og tro at "alle" spiser som oss er ekstremt naivt, spesilt all den tid de sunneste rurale strøkene i verden, som ALLTID har hatt god helse og IKKE har våre sykdomsbilder spiser totalt anderledes enn både LCHF og SND. LCHF er en videreføring av allerede skakkjørt diett og kostholdspraksis, der statlite og private interesser har fått lov til å indoktrinere oss i årevis. Dere er tilogmed ikke i stand til å se at LCHF BYGGER på nettopp denne indoktrineringen som har foregått så lenge jeg kan huske, mens dere snakker om den slemme hvetemannen fra statskassa? Come on! Om det virkelig skal snakke som å frigjøre oss fra sosiale stigma, usosiale båser og faktisk sette mat i en politisk kontekst, er LCHF totalt meningsløst.


    Fantastisk flott at onkelen\fetteren\kollegaen eller whatever fikk lavere kolesterol ved å spise mer bacon den første gangen personen klarte å følge en kontrollert diett. I don't care. Det finnes en bedre metode der ute, for alle.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    65finger skrev:
    Hva er det som er så jævlig levende ved en bolle kokte linser?
    Statistisk sett tarmen min, etter alle LCHF-gutta forlengst har blitt tæra bort av tarmkreft.

    Skjønner imo ikke at dere gidder å gamble sånn med long term health når den 2. mest fatale sykdommen i europa kommer av moderat bruk av matvarer dere ønsker vi skal spise mer av. Klapp på skuldra.

    Gleder meg forresten til å se hvordan det går med benskjørheten i popluasjonen om LCHF virkelig tar seg. Animalsk protein er virkelig ikke bra for benmassen.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    65finger skrev:
    Hva er det som er så jævlig levende ved en bolle kokte linser?
    Har en veganer på jobben, og undres stadig over alt det "rare" han spiser. Lite der som minner om naturlig mat for å si det sånn..
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    emokid skrev:
    I følge mange utsagn av folk som lever av å predikere LCHF i denne tråden skulle de fleste av de sunneste menneskene jeg kjenner vært døde forlengst.
    Hvem er det som har uttalt seg i denne tråden som lever av å predikere LCHF?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Han over deg som lurer hva kollegaen hans spiser, og prater som om en persons matvaner er representabelt for en hel gruppe.

    PS, jeg kjenner mange mindre sunne veganere også.

    Forøvrig flott å se at svarene hittil er oneliners i forsøk på å vri på småord til meninger jeg ikke har.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    emokid skrev:
    Han over deg som lurer hva kollegaen hans spiser, og prater som om en persons matvaner er representabelt for en hel gruppe.

    PS, jeg kjenner mange mindre sunne veganere også.

    Forøvrig flott å se at svarene hittil er oneliners i forsøk på å vri på småord til meninger jeg ikke har.
    Om vi kommer til hva som er gjennomførbart for folk flest, så tror jeg LCHF er et enklere alternativ enn fruktspising for bedre helse. Uansett vil det hjelpe om man kommer bort fra "diett" begrepet, det handler om livsstil og helse. Overvekt i seg selv kan være en bagatell, det viser seg jo at lett fyldige kan leve lenger enn magre skrotter. Bare man styrer unna CVD og kreft gjennom hva du spiser...
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    topline skrev:
    emokid skrev:
    Han over deg som lurer hva kollegaen hans spiser, og prater som om en persons matvaner er representabelt for en hel gruppe.

    PS, jeg kjenner mange mindre sunne veganere også.

    Forøvrig flott å se at svarene hittil er oneliners i forsøk på å vri på småord til meninger jeg ikke har.
    Om vi kommer til hva som er gjennomførbart for folk flest, så tror jeg LCHF er et enklere alternativ enn fruktspising for bedre helse. Uansett vil det hjelpe om man kommer bort fra "diett" begrepet, det handler om livsstil og helse. Overvekt i seg selv kan være en bagatell, det viser seg jo at lett fyldige kan leve lenger enn magre skrotter. Bare man styrer unna CVD og kreft gjennom hva du spiser...
    Forsåvidt flott og fint det; men vi ender på samme sted som vanlig; LCHF er en "grei" snarvei til "grei" helse.
    Å gå fra det og til å ville starte en folkebevegelse med skylappene på, er jeg ikke med på.

    Her er jeg og RoDa meget enig; det finnes ingen shortcuts, cut the bullshit.
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    Høres ut som man absolutt må lide og slite for å bli normalvektig. Hvis det finnes en enkel vei, hva er galt med det? At nå kan til og med de late og glupske gå ned i vekt? Mulig det er det en slags protestantisk moralisme om måtehold som ligger i bunn her.

    Når kreft, diabetes og hjertesykdom er assosiert med overvekt, så kan det vel ikke bli så galt for helsen å gå ned i vekt uansett metode.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    emokid skrev:
    topline skrev:
    emokid skrev:
    Han over deg som lurer hva kollegaen hans spiser, og prater som om en persons matvaner er representabelt for en hel gruppe.

    PS, jeg kjenner mange mindre sunne veganere også.

    Forøvrig flott å se at svarene hittil er oneliners i forsøk på å vri på småord til meninger jeg ikke har.
    Om vi kommer til hva som er gjennomførbart for folk flest, så tror jeg LCHF er et enklere alternativ enn fruktspising for bedre helse. Uansett vil det hjelpe om man kommer bort fra "diett" begrepet, det handler om livsstil og helse. Overvekt i seg selv kan være en bagatell, det viser seg jo at lett fyldige kan leve lenger enn magre skrotter. Bare man styrer unna CVD og kreft gjennom hva du spiser...
    Forsåvidt flott og fint det; men vi ender på samme sted som vanlig; LCHF er en "grei" snarvei til "grei" helse.
    Å gå fra det og til å ville starte en folkebevegelse med skylappene på, er jeg ikke med på.

    Her er jeg og RoDa meget enig; det finnes ingen shortcuts, cut the bullshit.
    Det høres ut som et lite paradoks, men det du spiser mest av på LCHF er faktisk grønnsaker....sånn rundt 500g om dagen om man følger anbefalinger. Dette er godt over en dobling av hva nordmenn spiser i gj.snitt i dag...

    Det du kaller grei helse er for meg optimal helse, inntil det motsatte er bevist. ;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Man må absolutt ikke lide og slite; man burde kanskje ta seg en holdningssjekk om å spise sunn og god mat og være i normal aktivitet er et helvete. Noe av problemet som jeg ser det er at LCHF blir omtalt som den nye sunne livstilen alle burde ta tak i, selv om det i utgangspunktet er en nødkur for overfete mennesker som ikke kunne bevege seg ;)

    Kreft, diabetes og hjertesykdom er assosiert med overvekt, ja, men også med matvarene LCHF forfekter.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    emokid skrev:
    Man må absolutt ikke lide og slite; man burde kanskje ta seg en holdningssjekk om å spise sunn og god mat og være i normal aktivitet er et helvete. Noe av problemet som jeg ser det er at LCHF blir omtalt som den nye sunne livstilen alle burde ta tak i, selv om det i utgangspunktet er en nødkur for overfete mennesker som ikke kunne bevege seg ;)

    Kreft, diabetes og hjertesykdom er assosiert med overvekt, ja, men også med matvarene LCHF forfekter.
    Har en litt spesiell avart av diabetes, alle symptomer forsvant med LCHF-kosthold.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    LCHF er ikke noen "slankekur", det er her hele misforståelsen dukker opp gang på gang. Ja, det er den mest effektive måten å slanke seg på, men helseaspektet er hva det hele handler om.

    Allerede i 2004 kom en fascinerende studie og velutformet studie fra Harvard (2). Den ble møtt med fullstendig taushet. Ingen visste hva de skulle gjøre med resultatet. Hvis fett var farlig, var det umulig å forklare resultatet av studien, så den ble ignorert. I studien fulgte man noen hundre hjertesyke kvinner. Man tok røntgenbilder av kransarteriene deres (blodårene rundt hjertet) og gjentok undersøkelsen etter tre år. Man kunne da se om årene var blitt trangere eller ikke. Det som sjokkerte mange, var sammenhengen med hva kvinnene hadde spist. Jo mindre mettet fett de hadde inntatt, desto mer innsnevret var blodårene deres blitt.



    Referanser:
    1. Howard BV, van Horn L, Hsia J, Manson JE, Stefanick ML, Wassertheil-Smoller S, et al. Low-fat dietary pattern and risk of cardiovascular disease: the Women’s Health Initiative Randomized Controlled Dietary Modification Trial. JAMA. 2006 Feb. 8;295(6):655–666.

    2. Mozaffarian D, Rimm EB, Herrington DM. Dietary fats, carbohydrate, and progression of coronary atherosclerosis in postmenopausal women. Am J Clin Nutr. 2004 Nov.;80(5):1175–1184.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    osan skrev:
    Når kreft, diabetes og hjertesykdom er assosiert med overvekt, så kan det vel ikke bli så galt for helsen å gå ned i vekt uansett metode.
    Hvis metoden gir økt sjanse for hjertesykdom er det i mine øyne bakvendt å bruke metoden for å redusere risikoen for hjertesykdommer.

    Jeg vil heller slå et slag for at man holder seg såpass i form at man er i stand til å løpe i en time. Bare i løpet av treningstimen vil kaloriforbruket for en vanlig mann tilsvare rundt 2.5 liter cola. Karbohydrater er ikke syndebukken, inaktivitet er det.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Anonym skrev:
    osan skrev:
    Når kreft, diabetes og hjertesykdom er assosiert med overvekt, så kan det vel ikke bli så galt for helsen å gå ned i vekt uansett metode.
    Hvis metoden gir økt sjanse for hjertesykdom er det i mine øyne bakvendt å bruke metoden for å redusere risikoen for hjertesykdommer.

    Jeg vil heller slå et slag for at man holder seg såpass i form at man er i stand til å løpe i en time. Bare i løpet av treningstimen vil kaloriforbruket for en vanlig mann tilsvare rundt 2.5 liter cola. Karbohydrater er ikke syndebukken, inaktivitet er det.
    Metoden gir ikke økt fare for hjertesykdommer
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat det er vel en konklusjon som ligger noe frem i tid å ta pålitelig stilling til vel? Enn så lenge så er det vel en hel rekke indiser gjennom mange årtier som indikerer en sammenheng fett/koronare lidelser.
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    Ja, får håpe det blir mye spennende forskning på området fremover. Gary Taubes for eksempel har aktivt prøvd å fått forskningsmiljøet i USA til å etterprøve noen av hans hypoteser i Good Calories, Bad Calories.

    http://www.garytaubes.com/blog/
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Akkurat det er vel en konklusjon som ligger noe frem i tid å ta pålitelig stilling til vel? Enn så lenge så er det vel en hel rekke indiser gjennom mange årtier som indikerer en sammenheng fett/koronare lidelser.
    Ok Vidar, eplekjekk påstand fra min side. Min kropp er uansett lenger unna hjertesykdom nå, enn før oppstart av LCHF for et par år siden. Ihverfall i følge min fastlege :D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I den grad fastlegen kan forutsi slikt. Det jeg mener er at det er en del uavklarte momenter, ting hverken forskere eller fastleger har den fulle oversikt over. Vi regner bare sannsynligheter.
    Må ikke glemme at også normalvektige normotensive ikkerøykende mennesker uten hyperlipidemi i årtusener har lidt av koronarsykdom (og mange andre sykdommer) også, og det er til dags dato ofte uavklarte mekanismer bak. Kolesterol er bare en av mange forklaringsmodeller.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Akkurat det er vel en konklusjon som ligger noe frem i tid å ta pålitelig stilling til vel? Enn så lenge så er det vel en hel rekke indiser gjennom mange årtier som indikerer en sammenheng fett/koronare lidelser.
    Men de legene som begynner å gå indisiene etter i sømmene skifter jo standpunkt?

    Som f.eks...

    http://tgeisner.com/
    http://espenrostrup.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://www.drhexeberg.no/
    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    http://diabetesdoc.bloggsida.se/om
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vidar P skrev:
    I den grad fastlegen kan forutsi slikt. Det jeg mener er at det er en del uavklarte momenter, ting hverken forskere eller fastleger har den fulle oversikt over. Vi regner bare sannsynligheter.
    Må ikke glemme atogså normalvektige normotensive ikkerøykende mennesker uten hyperlipidemi i årtusener har lidt av koronarsykdom (og mange andre sykdommer) også, og det er til dags dato ofte uavklarte mekanismer bak. Kolesterol er bare en av mange forklaringsmodeller.
    Det er et meget komplisert fagfelt. Som jeg har en begrenset innsikt i. For å utrykke meg flatterende ovenfor meg selv ;D
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    emokid skrev:
    KW skrev:
    emokid skrev:
    Hysj da Anonym, kolesterol er ikke farlig og prosessert industrikjøtt til massene er helsemat, må du vite!

    Vekk med ferske grønnsaker og frukt, kokt, stekt og kverna døde celler er så mye nærmere natuuuren.
    Skal vi se :-\

    Skal vi seee, jeg fikk deg hvertfall på kroken med mine febrilske linjer, eller hva?

    Du fikk meg forsåvidt på kroken med det jeg oppfatter som provokasjonen hvor du hevder at dette er en drittråd.
    Jeg pleier som oftest å holde meg unna det jeg oppfatter som drittråder, uansett så opholder/skriver jeg ikke til stadighet i en av meg slik oppfattet drittråd.
    Siste eksemplet jeg kommer på er "verdens verste band/artist" eller hva den nå heter, ser ikke hensikten med en slik tråd så lenge vi vet at smaken er forskjellig.
    Derfor skjønner jeg ikke din grunn til å bruke energi i en drittråd.



    Hvem har prediket "vekk med ferske grønsaker" av LCHF tilhengerne her i tråden.
    Det har fler ganger i tråden blitt predikert at "all sukker er gift", uansett form, behandling, råvare eller inntakshyppighet. Dette er i sannhet absurditet og total trangsynt når det kommer til hva denne tråden handler om; ernæring. I følge mange utsagn av folk som lever av å predikere LCHF i denne tråden skulle de fleste av de sunneste menneskene jeg kjenner vært døde forlengst.

    Da har ikke jeg fått med meg at det er spesielt mye sukker i grønsaker (sett bort fra de som inneholder stivelse og vokser under jorda, tror forøvrig for min del at de ikke er "farlige", men sett i sammenheng med ønsket om lavt karboinntak og å komme i Ketose så kan det være en fordel å kutte de så langt jeg har skjønt, spiser forøvrig mye rå løk.
    Er det du som skal sette dagsorden på hva denne tråden startet av en annen skal handle om?
    Den handler om det som står i overskriften i hovedsak.


    Kokt og/eller stekt kjøtt, har du noen bedre forslag desom kjøtt nå først velges, jeg har spist gravet indrefilet på Smuget en gang så det er jo et alternativ.
    Sushi et annet, men dakkars fiskene da..........levende fisk er jo nærmere The Roots.
    Hva mener du med prosessert industrikjøtt?
    Nei, det er ingen gode forslag. Poenget er rett under nesen din; dere prater om naturlige, uprossesert mat, mens råvarene dere prater varmt om er både pasteurisert, saltet, røkt, stekt, kokt og fulle av sporstoffer og andre ulumskheter fra næringskjeden under den. Per definisjon har LCHF-praten i denne tråden handlet utelukkende om å spiser MER mat som er MER fjernet fra sitt orginale opphav og sammensetning av nutrienter.Det er DEt jeg mener med prosessert industrikjøtt, det er DÅRLIG mat, et DÅRLIG produkt som du og dine venner ønsker vi skal spise mer av. Mer konsupsjon av dette fører til ytterligere voldtekt av resurser, dyr, utslipp, ødeleggesel av regnskog, noe jeg sikkert har trettet deg med tidligere. Dette fører dog til større press på produksjon og ikke minst pris, som som regel fører til ENDA dårligere kvalitet og ENDA dårlgere produkter. Dere biter dere selv i halen.

    Det er mulig jeg ikke har satt meg godt nok inni hva det kjøttet jeg handler består av utover det jeg tror.
    Nakkekoteletter skåret ut av svin så langt jeg vet usaltet, urøkt, ikke pasterurisert, ikke kokt, ikke stekt, hvorvidt det inneholder sporstoffer aner jeg ikke noe om.
    Siden jeg ikke er begeistret for rått kjøtt, så steker jeg det sjøl hjemme.
    Det samme kan sies om laksesidene jeg bruker, pålegget (laks/ørret) er røkt eller gravet, jeg liker ikke sushi.
    Eggene kommer med skall, men det er mulig hønene blir foret med noe som gjør de farlige?
    Derfor har jeg planer om egne verpehøner hvor jeg sjøl bestemmer foret, ikke minst får jeg ferske egg samt flere fugler ;)
    Det ekte smøret inneholder bitte litt salt eller er det så langt jeg vet så naturlig som det vel kan bli ? Hvertfall naturligere enn margarin.

    Brieosten er sannsynligvis ikke pasteurisert i følge dette sakset fra nettet.

    <Upasteurisert melk er brukt som råstoff til flere ostetyper med tradisjonelt opphav i Frankrike. Lignende oster laget av pasteurisert melk blir ikke utsatt for den samme modningsprosessen, og vil derfor smake noe anderledes>


    <døde celler er så mye nærmere natuuuren.>
    Burde vi i større grad spise mest mulig av dyret før det er dødt?
    Prøv.
    Har prøvd gravet laks/ørret det liker jeg, gravet indrfilet var også godt, men helt rått kjøtt er ikke i min gate.

    Rensker du omhyggelig all frukten din først slik at du ikke risikerer å få i deg noe animalsk i form av småinsekter?...........døde celler ;) eller kanskje til og med levende.

    Dette er (delvis) nivået ditt i denne tråden imo.
    Nei. Dette du prater om er lavmål. Selv om du "imo"er om Emo, kommer du ikke særlig langt i din argumentasjon. Om du opplever mine sleivspark her inne som støtende oppnår jeg akuratt hva jeg vil; det har skapt sunn debatt fler ganger enn topline har klart å gjøre gjemt seg bak googlen og sitatfunksjonen sin.

    Ikke enig.

    Det er helt greit for meg at du har ditt syn på det moralske aspektet ved mye av det rundt selve dyrene som brukes til menneskemat og produksjonen av de/det, det kan være grunnlag for en egen diskusjon men etter min mening best egnet i alternativ tråd.
    Det er en kjennsgjerning at mennesker helt fra starten har benyttet seg av animalsk føde.
    På samme måte som svært mange dyr gjør det, dette er natuuuurlig enten du liker det eller ikke.
    Takk, og det synet akter jeg å fortsette å proklamere i en tråd som er så vitterlig blottet for oversikt. Denne tråden er absurd i sitt forsøk på å sette mat i politisk kontekst ved å brette opp konspirasjoner og utpeke skyldige organ, nettopp fordi dere forfekter å putte penger i ræva på samme gjerningsmenn dere er ute etter. Dere utfører ingen sunn boikott og presser frem et levesett som er mer skadelig enn status quo på sikt.

    Kan ikke forhindre deg i det å propagandere ditt syn.
    Jeg kan eventuelt overse de, skal prøve å bli flinkere til det.

    Så blir det imo en annen diskusjon rundt pluss og minus ved hvordan de forskjellige dyrene blir behandlet på veien til vårt middagsbord.
    Jeg føler vel at det er her du får dine problemer opp mot denne trådens innhold og febrilsk prøver å gjøre en innsats for din overbevisning som har gjort deg til veganer.
    Tror neppe du vil kunne omvende særlig mange, ihvertfall i denne tråden og blant LCHFere ;D
    Min diskusjon her inne handler hovedsaklig ikke om etikk rundt dyrs forhold i produksjon, selv om jeg mer enn gjerne bruker argumentet når jeg blir konfrontert med det. Derimot ønsker jeg ikke å sitte på gjerdet når rike snobber som ikke gidder legge om livet sitt for å endre helsen, velger å forfekte et kosthold som til de grader forverrer stiausjonen for alle andre. Globalt sett er vestlige, og kanskje spesielt skandinaviske, matvaner en absurditet og totalt på feil reting i sammenheng med rasjoner, etikk, forurensning, handel, matreise etc osv. Å sitte på en pidestall i Norge og tro at "alle" spiser som oss er ekstremt naivt, spesilt all den tid de sunneste rurale strøkene i verden, som ALLTID har hatt god helse og IKKE har våre sykdomsbilder spiser totalt anderledes enn både LCHF og SND. LCHF er en videreføring av allerede skakkjørt diett og kostholdspraksis, der statlite og private interesser har fått lov til å indoktrinere oss i årevis. Dere er tilogmed ikke i stand til å se at LCHF BYGGER på nettopp denne indoktrineringen som har foregått så lenge jeg kan huske, mens dere snakker om den slemme hvetemannen fra statskassa? Come on! Om det virkelig skal snakke som å frigjøre oss fra sosiale stigma, usosiale båser og faktisk sette mat i en politisk kontekst, er LCHF totalt meningsløst.

    Hva tror du om forurensning hvis folk flest i hele verden og særlig på den nordlige halvkule skulle livnære seg utelukkende på frukt hvor det ikke er alt for gode dyrkingsforhold for dette.
    Drivhus med oppvarming, egne innebygde tropehaver og/eller enda mer flytransport fra varmere strøk?


    Fantastisk flott at onkelen\fetteren\kollegaen eller whatever fikk lavere kolesterol ved å spise mer bacon den første gangen personen klarte å følge en kontrollert diett. I don't care. Det finnes en bedre metode der ute, for alle.
    Obs: alt med grønn skrift over er også en del av svaret i dette innlegget.

    Sakset fra annet innlegg av deg.

    <Statistisk sett tarmen min, etter alle LCHF-gutta forlengst har blitt tæra bort av tarmkreft.>


    Derfor........
    Regner (og håper) du har fettintaket (kjøtt) i tankene og ikke mener at det må massse karbo til i tillegg for å forhindre denne tarmkreften?
    Jeg har som nevnt tidligere spist en del griser i mitt liv, så slik sett så er ikke akkurat det noe jeg har økt på det siste året, det jeg faktisk har økt er fisk i form av røkt/gravet og stekt ørret/laks og egg og ikke minst grønsaker og dermed kunnet senke karboinntaket grunnet en helt annen metthetsfølelse.Jeg vet jo ikke noe om eventuell fremtidig kreft, men er 63 og ved rimelig grei helse/form som stadig blir bedre.

    Hvor gammel er du og har du vært uten sykdom til nå?
    Jeg er som sagt 63 år, aldri blitt operert/skjært i, på sykeshus kun en gang 6 år gammel (høy feber)men de fant ikke ut av det.
    Fikk problemer med for høyt blodtrykk for 7 år siden kanskje litt før, går nå på blodtrykksdempende noe jeg håper og satser på å slippe på sikt.
    Dette har jeg en sterk mistanke om skyldes min livstil (lite aktiv) samt stress (jobb/privat) og kostholdet og ikke den delen som dreier seg om fett, men alt for mye karbohydrater av flere typer.
    Dette nevnte jeg for noen innlegg siden.
    Siste blodprøver over 30 av de, var alle helt fine, lett forhøyet kolesterol 6.
    Jeg føler meg bedre enn på mange år, dog var jeg også i brukbar form for ca. 6 år siden grunnet ivrig trening etter sykdomsperioden med det høye blodtrykket, men det gikk gale veien året etter, nå vet og forstår jeg mye mer om div. årsaker, så får vi bare være uenige om hvilke veier vi velger.

    Mvh.KW
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Det er et meget komplisert fagfelt. Som jeg har en begrenset innsikt i. For å utrykke meg flatterende ovenfor meg selv ;D
    Jeg også. Det er vel noe nær 20.000 mer eller mindre oppegående leger/medisinere i Norge, sikkert rundt det dobbelte i Sverige. Jeg regner meg i all beskjedenhet blant de. Noen få linker til ivrige og utadorienterte folk med (eller uten) kommersielle interesser blir knapt en parantes i den sammenhengen.

    Men også jeg, i likhet med alle de kolleger jeg kjenner (og det er mange siden jeg studerte i Norge/Oslo), er mildest talt skeptisk til den stemningen som råder rundt LCHF og især HF-delen av det selvsagt, det er imo potensielt skumle greier å leke seg med. Så lenge man ikke vet så vet man ikke, annet enn at årtier og mer med indisier tyder på at høyt fettinntak kan assosieres med koronarsykdom mm, og da blir det ekstra trist å se den skråsikkerhet noen her i tråden opererer med.
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    Men er det slik at undersøkelser om mat og helse ikke har de samme ressursene som for for eksempel forskning rundt medikamenter. Det var hvertfall en av påstandene i den svenske dokumentaren om lavkarbo og diabetes for litt tid siden. Det var forsvinnende liten del som ble brukt på forskning om kosthold i forhold til diabetesmedisin. Det virker jo som det generelt er lite sikker viten om kosthold og helse.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vidar P skrev:
    65finger skrev:
    Det er et meget komplisert fagfelt. Som jeg har en begrenset innsikt i. For å utrykke meg flatterende ovenfor meg selv ;D
    Jeg også. Det er vel noe nær 20.000 mer eller mindre oppegående leger/medisinere i Norge, sikkert rundt det dobbelte i Sverige. Jeg regner meg i all beskjedenhet blant de. Noen få linker til ivrige og utadorienterte folk med (eller uten) kommersielle interesser blir knapt en parantes i den sammenhengen.

    Men også jeg, i likhet med alle de kolleger jeg kjenner (og det er mange siden jeg studerte i Norge/Oslo), er mildest talt skeptisk til den stemningen som råder rundt LCHF og især HF selvsagt, det er imo potensielt skumle greier å leke seg med. Så lenge man ikke vet så vet man ikke, og da blir det ekstra trist å se den skråsikkerhet noen her i tråden operer med.
    Jeg er enig i at man bør vise mere ydmykhet ovenfor et så komplisert fagfelt som kosthold og hva det medfører for kroppen. Jeg bruker kun mine egne erfaringer som eksempler. De er ikke almengyldig. Ting kan også endre seg. Også mine oppfattninger.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    osan skrev:
    Men er det slik at undersøkelser om mat og helse ikke har de samme ressursene som for for eksempel forskning rundt medikamenter. Det var hvertfall en av påstandene i den svenske dokumentaren om lavkarbo og diabetes for litt tid siden. Det var forsvinnende liten del som ble brukt på forskning om kosthold i forhold til diabetesmedisin.  Det virker jo som det generelt er lite sikker viten om kosthold og helse.
    Nå har vel diabeteskostholdsviten nådd et nivå som er tilstrekkelig til å gi diabetikere et like langt forventet liv som alle andre; så det synes vel som om noe ytterligere forskning på dette må forventes å holde langt lavere intensitet enn f.eks forskning på nye diabeteslegemidler (mindre bivirkninger etc) som du sier. Fokus dreier seg mer mot veiledning, diabetessykepleiere, dietikere etc. Og medikamenter selvsagt, når de er nødvendige. Synes ikke det virker merkelig i det hele tatt.

    Kosthold og helse er veldig vanskelig å forske på, det er så mange variabler. Det er f.eks eksemplifisert ved at en dag er produkt sunt, neste dag er det farlig. Ettersom hvordan man vinkler (ift kreft? diabetes? koronarsykdom? etc etc) Så det vil sannsynligvis bli slik at vi får belage oss på akkumulert kunnskap og erfaring enda noen generasjoner tror jeg.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    65finger skrev:
    Det er et meget komplisert fagfelt. Som jeg har en begrenset innsikt i. For å utrykke meg flatterende ovenfor meg selv ;D
    Jeg også. Det er vel noe nær 20.000 mer eller mindre oppegående leger/medisinere i Norge, sikkert rundt det dobbelte i Sverige. Jeg regner meg i all beskjedenhet blant de. Noen få linker til folk med (eller uten) kommersielle interesser blir en parantes i den sammenhengen.

    Men også jeg, i likhet med alle de kolleger jeg kjenner, er mildest talt skeptisk til den stemningen som råder rundt LCHF og især HF selvsagt, det er imo potensielt skumle greier å leke seg med. Så lenge man ikke vet så vet man ikke, og da blir det ekstra trist å se den skråsikkerhet noen her i tråden operer med.
    Spørsmålet er - hva er det vi ikke vet? Studier (eller klinisk erfaring) mangler det hvertfall ikke lenger..

    Om man legger om kostholdet til LCHF og i løpet av et år får helt fine blodverdier, redusert vekt og bedre helse. Mener du da at det er sannsynlig at samme person på samme kosthold plutselig skulle få helt forskjelllig resultat de neste årene?

    Det er jo denne julenissen mange tror på når de fortsetter med kostholdet som har gitt dem overvekt, høye blodfettverdier, dårlig HDL, høyt blodtrykk etc.....men venter på at det samme kostholdet plutselig skal gi helt andre resultater en eller annen dag. Og mens de venter blir det pillespising for problemene som tilfører nye bivirkninger, nye problemer og enda dårligere helse.

    Ikke rart at mange blir forbannet på fastlegen sin som de har gått til i tiår mens problemene bare har blitt større og større, så legger de om kostholdet og blir friske på 6-12mnd.....hva om noen hadde fortalt dem det litt tidligere?

    Men jeg skjønner også at for en lege handler det mye om trygghet, og det trygge er å følge strømmen.

    ::)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Fet lyd er fett, og hifinerder er sykelig opptatt av å krangle om fete ting. Fett nok.

    Jeeez...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn