Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    samlanes skrev:
    Mat som ikkje danner syre er bra,feks ingefær,kvitløk,sitron(saft),og faktisk potet som er nøytral mtp syre.
    Hirse er også syredempende bra til feks brødbaking,frukostblanding.

Alle urteteer er også bra mtp dempe syredannelse i kroppen,feks brennesle,løvetann.

På helsekost finst faktisk kaffi uten syredannende virkning,skal prøves.

All industrimat i dagens samfunn er tragisk,søppel det meste,og smaker akkurat industri.

Mvh.
    Jeg tror at dette med syre/base mat er noe overdrevet. Kroppen justerer selv pH nivået når den får mulighet til det, dvs når den er i balanse.
    Tror heller ikke at steinalder menneskene tenkte så mye på dette, altså droppet kjøttet pga syredannelsen.. ;)

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Mulig du har rett topline,men personlig trur eg måten maten idag blir framstillt på er verre enn steinalderkost bla mtp akkurat syre.

Er inntaket av syremat primert for stort,tviler eg på at kroppen klerer og ordne ph balanse,som igjen auker fare for leddgikt ol plager.

Er jo heller ikkje bare kjøtt som danner syre,feks havregryn og sikkert masse andre høgkarbomat som danner syre.

Mvh.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    samlanes skrev:
    Mulig du har rett topline,men personlig trur eg måten maten idag blir framstillt på er verre enn steinalderkost bla mtp akkurat syre.

Er inntaket av syremat primert for stort,tviler eg på at kroppen klerer og ordne ph balanse,som igjen auker fare for leddgikt ol plager.

Er jo heller ikkje bare kjøtt som danner syre,feks havregryn og sikkert masse andre høgkarbomat som danner syre.

Mvh.
    Ja det er mange betenkligheter i forhold til dagens matproduksjon, enten vi snakker om ferdigmat, kjøtt, oppdrettslaks eller kyllinger.

Der jeg jobber hadde vi tidligere mye fokus på dette med syre/base og Robert Youngs pH teorier, alle klientene ble pådyttet greens osv.. Og det gav resultater i og for seg, men det vi har sett i etterkant er at om du får stabilisert blodsukkeret, rettet opp omega 3/6 balansen (superviktig) og hormonbalansen så blir folk også kvitt en rekke av de kroniske ledd og muskelplagene. Dette tolker jeg som et tegn på at syrebalansen også bedres når det grunnleggende er på plass. Og at "back to basic" kostholdet holder, det inkluderer selvsagt en passe mengde "basemat" også.

Står forresten et interessant innlegg i siste nr. av VOF om jording og syre/basebalansen. Det viser seg at "jording" også påvirker elektrolyttene i kroppen og at man kan bli mer basisk av å være "jordet". :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å vise til evidensbasert materiale eller faktisk dokumentere dette, istedet for glade fritolkninger hvor premissene justeres etter ønsket resultat? Det hadde vært interessant det.

Burde vært veldig enkelt for noen som ønsket å dokumentere slikt, siden alle levende mennesker faktisk spiser, og dermed er populasjonsmaterialet egentlig lett tilgjengelig.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Hva med å vise til evidensbasert materiale eller faktisk dokumentere dette, istedet for fritolkninger hvor premissene justeres etter ønsket resultat? Det hadde vært interessant det.
    Det er interessant med klinisk erfaring også...

Studier på kosthold er krevende over lang tid.
    Ender gjerne opp med unøyaktige observasjonsstudier med mange variabler.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er jeg enig i som kliniker selv, men en nogenlunde edruelighet overfor evidens er sjelden å forakte innen medisin.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Det er jeg enig i som kliniker selv, men en nogenlunde edruelighet overfor evidens er sjelden å forakte innen medisin.
    La meg ta et eksempel på dette med evidens vs klinisk erfaring da; jeg kan ha f.eks to pasienter på samme dag som begge kommer med magesmerter som klinisk minner om appendicitt, ingen av de fremviser respons på slippømhet over McBurneys. Dette står det i læreboken at de skal ha. Begge sendes til sykehus og opereres for appendicitt. 1-0 til klinisk erfaring.

Men gjennom hele året så har vel 9 av 10 McBurneys tegn. Evidens er fortsatt et signal på at det vanligste er fortsatt det vanligste. Når man beveger seg fra mikrokosmos (ett eller få individer) til en hel populasjon så ser ting helt annerledes ut. Og slik det ser ut er faktisk det vanligste.

Jeg er som resten av skolemedisinen tilhenger av medisinske fremskritt, det er jo det hele medisinen dreier seg om; enten det dreier seg om syrer, baser, fett, ankelbrudd, lungekreft, HLR eller hva det skulle være. Så det burde jo være veldig enkelt å fremlegge noen form for evidens for kosthold som sagt i forrige innlegg, siden alle spiser.

Min kollega oppsummerer noen greiner av behandleryrket ganske bra her;

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4049448.ece

N

nb

Gjest
    Skulle man tro dette forum kan det til tider se ut som alt av helseproblemer ville forsvinne om man bare spiser LCHF og putter i seg så mye D-vitamin som mulig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er akkurat det jeg reagerer på også nb. Men det er jo uproblematisk å være pågående i sine ikke-evidensbaserte råd all den tid man slipper å være stilt til ansvar for konsekvensene av de til slutt.

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det er akkurat det jeg reagerer på også nb. Men det er jo uproblematisk å være pågående i sine ikke-evidensbaserte råd all den tid man slipper å være stilt til ansvar for konsekvensene av de til slutt.
    Nå er ikke jeg lege, men jeg regner med at dersom man f.eks gjør ett eller annet intemst med det å slake seg som Det Altoverskyggende Mål, så er sjansen stor for at man dukker opp i en helt annen statistikk mange år senere pga noe man ikke tenkte på da det å bli kvitt bilringene eller lovehandelsene var det viktigste i livet.

P

Parelius

Gjest
    nb skrev:
    Skulle man tro dette forum kan det til tider se ut som alt av helseproblemer ville forsvinne om man bare spiser LCHF og putter i seg så mye D-vitamin som mulig.
    Nå må vi ikke glemme ut at dette er en tråd om fettbløffen. At det ikke blir så mye plass til kjærlighet og tannpuss får en liksom ta med seg.

Det som kanskje gjør ting litt vanskelig er muligens at vi er ved et lite veiskille når det gjelder hva som snart har evidens. Det er vel liten tvil om at kunnskapen er i en endringsfase når det gjelder fettinntak og karbo, eller er alle parter uenige i det også?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Vidar P skrev:
    Nå er ikke jeg lege, men jeg regner med at dersom man f.eks gjør ett eller annet intemst med det å slake seg som Det Altoverskyggende Mål, så er sjansen stor for at man dukker opp i en helt annen statistikk mange år senere pga noe man ikke tenkte på da det å bli kvitt bilringene eller lovehandelsene var det viktigste i livet.
    Et eksempel på et typisk scenario er at man i en livsstilsomlegging legger om kosthold samtidig som man også gjør en hel del andre grep. Da kan det være vanskelig å skille omkring hva-som-gjør-hva. Jeg synes å ha notert at det er svært få som gjør kun en kostholdsendring; de øker gjerne aktivitetsnivå og andre vaner parallellt, det hele er gjerne en omlegging av flere faktorer samtidig.

Derfor hadde det vært interessant å kunne målt effekt av forskjellige kosthold med alt annet likt. Men det blir nok sikkert verre, for jeg har liten tro på at det foreligger isolert uten øvrig bevisstgjøring hos de fleste.

Parelius; kunnskap om kosthold kommer sigende sakte men sikkert, og det er bl.a et resultat av at man etterhvert har mulighet til å måle harde endepunkter på en etterettelig måte. Hvilken retning den kommende kunnskap vil dra er ikke godt å si. Det eneste som er trygt å si er at ingen vet noe så altfor sikkert om fettinntak, selv om noen mener de "vet"; og at fremstilte sannheter er pr idag ikke etterrettelige nok til å være trygge å anbefale en hel befolkning. Hadde evidens tilsagt endringer i dagens anbefalinger, så hadde endringer kommet.

Endringer kommer med andre ord i takt med evidens, og det er i mitt syn den eneste måten å gjøre ting på. I mellomtiden må andre gjerne være frivillige og overbeviste prøvekaniner for befolkningen, med liv og helse på spill om det viser seg at ikke-evidensbaserte råd er feilslåtte, dem om det.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Vel, jeg sluttet med brød og poteter i Juli i fjor,
    og vel juletider hadde jeg gått ned 18kg,
    mens jeg koste meg med gode middager 2 ganger om dagen.
    Etter jul har det gått langsommere, sikkert siden jeg ikke har vært så 'flink',
    det har blitt litt brødmat og pizza innimellom.
    Var også plaget med eksem, det er helt borte.

Den eneste rette vei? Helt sikkert ikke.

Men jeg trives .... ;)

N

nb

Gjest
    slowmotion skrev:
    Vel, jeg sluttet med brød og poteter i Juli i fjor,
    og vel juletider hadde jeg gått ned 18kg,
    mens jeg koste meg med gode middager 2 ganger om dagen.
    Etter jul har det gått langsommere, sikkert siden jeg ikke har vært så 'flink',
    det har blitt litt brødmat og pizza innimellom.
    Var også plaget med eksem, det er helt borte.

Den eneste rette vei? Helt sikkert ikke.

Men jeg trives .... ;)
    Det er ikke mulig å argumentere mot suksess - det som funker, funker hva nå målet er.
    Selv spiser jeg store mengder av alt jeg vil, trener når jeg har lyst og vekten har vist 83-85 i årevis.
    Det er mange som går ned mye i vekt på ulike måter.

I følge ho karbo-legen (Hexehagen eller hva det nå er) er det mulig å trene veldig mye, innta kun rundt 1000 kCal daglig og likevel gå opp i vekt om man spiser mye karbo. Intent tenkende menneske kan tro på noe slikt.

Var en amerikansk akademisker her for leden som gikk ned 10 kilo kun på småkaker og sukkertøy eller hva det nå var - han spiste bare lite av det, kun for å bevise at termodynamikkens fundamentale lover gjelder også om man skal slake seg.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Den mest effektive slankekuren jeg har prøvd heter giardia lamblia. 8 kg på under to døgn.
    Dog har jeg ingen planer om å stå fram i media for å argumentere varmt og inderlig for den.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.374
    Vel, den aller beste slankekuren jeg har vært igjennom;
    krasjet med motorsykkel da jeg var 18 og havnet på sykehus.
    Gikk ned over 10kg på en uke.

Kanskje ikke å anbefale .... ;D

Jet_Silver

Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Antall liker
    0
    Interessant dette her. Noe så naturlig som å spise blir plutselig vanskelig. Og mettet fett er inne i varmen igjen, ser jeg. Ja, ja så hadde man rett hele tiden, dvs, kroppen hadde. Jeg er 55, veier det samme som da jeg var 25, kolestrol, blodtrykk og alt annet er også som da jeg var 25.

Spiser stort sett husmannskost og har alltid gjort. Lager alt fra bunnen. I dag hadde jeg flesk med deilige melne poteter med masse fleskefett på til middag .

Har aldri spist frokost. Aldri gjort, hvorfor påtvinge kroppen mat når den ikke har lyst på? Frokosten består av 1 kanne kaffe og en 8-.10 sigaretter.

På arbeidsdagene spiser jeg 2 ganger om dagen, i helgene bare 1 gang om dagen, nemlig middag. Bruker ALDRI lettprodukter og hvis jeg trenger sukker bruker jeg aldri suketter eller noe annet kunstig.

Konklusjonen min er at kroppen vet hva som er bra for den. Hvis noe smaker godt er det fordi den trenger det. Dette krever dog at smakene ikke manipuleres med, slik at kroppen får det den ber om og ikke noe som er tuklet med som f.eks kunstige søtningsmidler

P

Parelius

Gjest
    Jet_Silver skrev:
    Har aldri spist frokost. Aldri gjort, hvorfor påtvinge kroppen mat når den ikke har lyst på? Frokosten består av 1 kanne kaffe og en 8-.10 sigaretter.
    I slike stunder gir jeg dr. Vidars evidensbetraktninger min fulle tilslutning.

:)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    Hmm....kan ikke huske at det har vært skrevet "alt" av helseplager. Men hvis du mener at blodsukker, hormonbalanse og fettsyrebalanse ikke har noe med helse å gjøre så er vi på ulike planeter. Sånn tilfeldigvis så justerer disse 3 viktige faktorene seg bedre med LCHF kost enn med tradisjonsrikt korn/potetbasert kosthold. Mener du at det er helseskadelig å ha dette under kontroll siden det utrykkes bekymring for langtideffekten av dette kostholdet?

Det er forresten interessant å lese biokjemi, sette seg inn i hva som faktisk skjer med kroppen når vi spiser ulike makronæringsstoffer....det kan anbefales flere her.

Og til det med evidens.....vi har ca 2,5 millioner års evolusjon å vise til....det bør være bevis godt nok.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Vidar P skrev:

Kanskje det kan være greit å lese hva andre kollegaer av deg sier også...

http://espenrostrup.com/2011/04/06/thomas-geisners-blogg-ny-bloggende-lege/
    "Jeg har et klart inntrykk av at flere og flere leger blir nysgjerrige på karbohydratenes rolle innenfor sykdom, overvekt og helse,- det er en god begynnelse. Skal holde et foredrag for kolleger i neste uke, spent på reaksjonen der."

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    topline skrev:
    Vidar P skrev:
    Vidar P skrev:

"Jeg har et klart inntrykk av at flere og flere leger blir nysgjerrige på karbohydratenes rolle innenfor sykdom, overvekt og helse,- det er en god begynnelse. Skal holde et foredrag for kolleger i neste uke, spent på reaksjonen der."
    Jeg tror de fleste leger er klar over issues med karbohydraters rolle innen enkelte sykdommer og overvekt, det er vel rimelig basalt. Selv har jeg hatt det som en rolle i kostholdsrådgivning til diabetespasienter og overvektspasienter siden jeg begynte å praktisere i forrige århundre. Det er ikke det jeg reagerer på, men på den komplette mangel på evne til å skille mellom viten og tro som endel utviser.

For meg er det samme hva som viser seg å være rett; jeg innstiller meg deretter, hva som er rådende kunnskap altså; jeg har ikke gjort meg opp en konklusjon på forhånd, og prøver ikke som noen å lete frem tvilsomme bevis for å forsvare den; jeg lar bevisene komme først jeg. Så får evt konklusjoner komme på evidens. Det er nettopp det som er å være åpen for kunnskap.

Blogger fra unge kolleger jeg ikke vet noe om, som tror at flere leger er nysgjerrige på karbo, er heller ikke noe jeg baserer min praksis eller kunnskapsforråd på, det blir så syltynt, det er ikke slik skolemedisin og i det hele tatt vitenskap fungerer. Det at mennesket evt er et resultat av 2.5 mill år evolusjon er heller ikke det jeg kaller bevis for noe som helst innen kosthold, men det hadde vært morsomt om du utdypet hva du mente.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    topline skrev:
    Vidar P skrev:
    Vidar P skrev:

Jeg tror de fleste leger er klar over issues med karbohydraters rolle innen enkelte sykdommer og overvekt, det er vel rimelig basalt. Selv har jeg hatt det som en rolle i kostholdsrådgivning til diabetespasienter og overvektspasienter siden jeg begynte å praktisere i forrige århundre. Det er ikke det jeg reagerer på, men på den komplette mangel på evne til å skille mellom viten og tro som endel utviser.

For meg er det samme hva som viser seg å være rett; jeg innstiller meg deretter, hva som er rådende kunnskap altså; jeg har ikke gjort meg opp en konklusjon på forhånd, og prøver ikke som noen å lete frem tvilsomme bevis for å forsvare den; jeg lar bevisene komme først jeg. Så får evt konklusjoner komme på evidens. Det er nettopp det som er å være åpen for kunnskap.

Blogger fra unge kolleger jeg ikke vet noe om, som tror at flere leger er nysgjerrige på karbo, er heller ikke noe jeg baserer min praksis eller kunnskapsforråd på, det blir så syltynt, det er ikke slik skolemedisin og i det hele tatt vitenskap fungerer. Det at mennesket evt er et resultat av 2.5 mill år evolusjon er heller ikke det jeg kaller bevis for noe som helst innen kosthold, men det hadde vært morsomt om du utdypet hva du mente.
    Jeg tror ikke dette handler så mye om evidens men heller om å tviholde på gamle myter som stadig holdes vedlike. Det finnes mange studier i dag som viser effekten av lavkarbo kosthold i ulike settinger. Hvor mange studier trenger du?

Det finnes mange leger som bruker lavkarbo i behandling, ikke bare for diabetes og overvekt, men også fibromyalgi, ME, MS pluss en lang rekke til. Sjekk f.eks erfaringene til Sofie Hexeberg på dette. Dr Wolfgang Lutz behandlet noe sånt som 15000 pasienter med LCHF kosthold gjennom sin lange legepraksis, boken hans anbefales btw på det varmeste. Hvor mange kliniske tilfeller skal til for å sansynliggjøre at dette har noe for seg?

Det vil ta lang tid før antall studier kommer på et slikt nivå at myndighetene snur og endrer sin ernæringspolitikk, de har også andre hensyn å ta enn folks helse. Hva gjør du i mellomtiden? Veldig mange mennesker kunne blitt friske med annet kosthold, på noen fungerer ikke manuell behandling fordi at kostholdet stopper prosessene i kroppen som skal håndtere betennelser. Hvor mange skal "miste" helsen sin de neste 10 årene i påvente av "evidens" som bekrefter det vi nå ser klinisk hver eneste dag?

Det henvises til evolusjonen av en enkel grunn. Kroppen vår slik vi kjenner den i dag har utviklet seg på et kosthold i hovedsak basert på fett og protein med innslag av karbohydrater. Det har utviklet hjernen vår og resten av kroppen fram til i dag. At noen nå hevder at dette kostholdet skal være helseskadelig faller på sin egen urimelighet. Om det stemte ville aldri mennesket overlevd evolusjonen.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Interessant lesning i BT i dag:

http://www.bt.no/sprek/Kastet-alle-pillene-2482628.html

Forøvrig også omtalt i dagens Aftenposten.

- ”I din alder er dette så vanlig”, sa legen. Jeg stolte jo på legen min, det tror jeg de fleste gjør. Og jeg visste jo ikke noe om dette temaet, sier Torheim.

Han gikk på medisinene to og et halvt år. I mellomtiden fikk han ny fastlege, Geir Flatabø i Ulvik.

- Han stilte spørsmål ved dette. Jeg la samtidig om til et lavkarbo-kosthold. Etter tre måneder og nøye kontroll sluttet jeg med kolesterolsenkende medisiner og etter et halvt år med blodtrykkssenkende medisiner, sier Torheim.

G

Gjestemedlem

Gjest
    http://www.bt.no/sprek/Fraraader-Torheim-kosthold-2483594.html

BT Spreks kosholdsekspert Mette Helvik Morken er bekymret for budskapet som blir sendt ut når Egil Torheim i fredagens BT forteller om at han har byttet ut kolesterolreduserende medisiner med mange egg og feit mat. Helvik Morken har doktorgrad i ernæring.

– Jeg vil ikke anbefale det Torheim holder på med. Han og flere andre sier de har fått ned blodtrykket og kolesterolnivået etter å ha gått på et lavkarbokosthold. Men sannheten er nok at de har fått bedre blodtrykk og kolesterolnivå fordi de har klart å gå ned i vekt, og fordi de er blitt mer fysisk aktive.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er akkurat det Gjestemedlem, fallgruvene med feiltolkninger og ditto feil konklusjoner er mange og potensielt alvorlige dersom man forholder seg til "sannhetsvitner" heller enn evidens.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    topline skrev:
    Det henvises til evolusjonen av en enkel grunn. Kroppen vår slik vi kjenner den i dag har utviklet seg på et kosthold i hovedsak basert på fett og protein med innslag av karbohydrater. Det har utviklet hjernen vår og resten av kroppen fram til i dag. At noen nå hevder at dette kostholdet skal være helseskadelig faller på sin egen urimelighet. Om det stemte ville aldri mennesket overlevd evolusjonen.
    Jeg tror mange overdriver hvor mye fett og protein folk spiste i tidligere tider. Det var ikke helt enkelt å felle en mammut, så ofte fikk det nok bli med noen nøtter man rasket med seg på vei hjem, noen oppgravde røtter og forskjellig annen vomfyll..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det er akkurat det Gjestemedlem, fallgruvene med feiltolkninger og ditto feil konklusjoner er mange og potensielt alvorlige dersom man forholder seg til "sannhetsvitner" heller enn evidens.
    Presis.

Det som hadde vært interessant er om noen studie kunne påvise at en omlegging til et mer fettrikt kosthold (med lite karbohydrater) kan medføre lavere blodtrykk og kolesterolnivå hos folk som har har uendret vekt i forsøksperioden.

Får man bukt med overvekt vil det hjelpe enormt på blodtrykk, kolesterolnivå og fare for diabetes 2. Så hvis en kostomlegging kan bidra til redusert overvekt, ja så er det positivt. Uansett hvilken metode man bruker.

Men man må være litt forsiktig med å konkludere hva som er sammenhengene her og ikke trekke konklusjoner som kan være basert på anekdotisk grunnlag, slik at man kan ende opp med å anbefale et fettrikt kosthold til folk som ikke lider av overvekt men likevel har forhøyet blodtrykk og/eller kolesterol.

N

nb

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Jeg tror mange overdriver hvor mye fett og protein folk spiste i tidligere tider. Det var ikke helt enkelt å felle en mammut, så ofte fikk det nok bli med noen nøtter man rasket med seg på vei hjem, noen oppgravde røtter og forskjellig annen vomfyll..
    Og kjøleskap/fryser og konserveringsteknikker var nok også mangelvare. Tar ikke så lang tid før noe er uspiselig der hvor menneskeheten har sin vugge.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Det som hadde vært interessant er om noen studie kunne påvise at en omlegging til et mer fettrikt kosthold (med lite karbohydrater) kan medføre lavere blodtrykk og kolesterolnivå hos folk som har har uendret vekt i forsøksperioden.
    Og alle livsstilsparametre også uendret, så som aktivitetsnivå og -omfang, alkoholinntak etc, slike ting som man gjerne skjerper inn i samme rennet som man bestemmer seg for å bli sunnere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vidar P skrev:
    Og alle livsstilsparametre også uendret, så som aktivitetsnivå og -omfang, alkoholinntak etc, slike ting som man gjerne skjerper inn i samme rennet som man bestemmer seg for å bli sunnere.
    Det er jo hensynet til slike parametre og faktorer som skiller en vitenskapelig undersøkelse fra historier om Petter Spretts slekt og venner som tok av 20 kilo på en baconkur og droppet blodtrykkstabelettene sine.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg har lyst å spørre Topline om, og beklager om det er klargjort tidligere i tråden uten at jeg har fått det med meg, er om han på noe vis i en eller annen form er en aktør i helse- eller livsstilsbransjen? I så fall i hvilken rolle?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det jeg har lyst å spørre Topline om, og beklager om det er klargjort tidligere i tråden uten at jeg har fått det med meg, er om han på noe vis i en eller annen form er en aktør i helse- eller livsstilsbransjen? I så fall i hvilken rolle?
    Epostadressen på nicket er til: http://www.nittedal-muskelterapi.no/

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?action=profile;u=4094

http://www.nittedal-muskelterapi.no/meg.htm

.. så ja, det er vel ingen stor hemmelighet.. "Registrert alternativ behandler MNMF"

http://helseterapeuten.blogspot.com/

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser en rekke kommersielle potensialer her, det er bl.a linket til LFHC forretningsvirksomhet her, mulig det er bare (betalt?) reklame på hjemmesidene til Nittedal Muskelterapi;

http://www.eatclub.no/default.aspx

Veldig greit å få avklart evt økonomiske-/bransjeinteresser iallefall.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg ser en rekke kommersielle potensialer her, det er bl.a linket til LFHC forretningsvirksomhet her, mulig det er bare (betalt?) reklame på hjemmesidene til Nittedal Muskelterapi;

http://www.eatclub.no/default.aspx

... jo

Slitsomt dette mer trening f.eks.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vidar P skrev:
    Jada. Men Topline har nå lagt ut linker i sin profil så det er ikke noe skjult agenda her.

Det er ikke noe galt i å ha som levebrød å gjør folk friskere og sunnere. Hvis det gagner dem som bruker penger på det, så er det nok vel investerte penger.

Men det er som vi alle vet mye humbug og snåseri i bransjen så det er vel verdt å kikke aktører litt i kortene. Koblingen mellom NLP og homøpati f.eks. viser jo at de driver med ren svindel. (Uten at det dermed er sagt alt absolutt alt de holder på med er basert på samme lesten).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Neida, har ikke ment at det er noen skjeletter i skapet mht åpenhet om det, lurte bare på om det var klargjort tydelig i tråden at han tilhører den delen av helse-/livsstilsbransjen som har siktet seg inn på LFHC som en del av forretningsvirksomheten.

Når det så er sagt, hvor fikk du skjermbildet om at trening i verste fall kan gjøre deg sykere fra? Det er jo nokså sjokkerende lese (eller vinkling rettere sagt, da det jo faktisk er mulig å trene seg sykere for noen lidelser/pasientgrupper).

V

vredensgnag

Gjest
    Topline virker velorientert og engasjert.
    Det som er noe synd i disse disputtene er hvordan vitenskapelig tilnærming og produkt av samme settes til side, helt uten hensyn til at den helsetilstanden man nyter i dag er et resultat av denne.

Men jeg stusser fortsatt over hvorfor NLP er blitt så utrolig populært i Norge - møter NLP-trainers overalt.

V

vredensgnag

Gjest
    eatclub.no forsiden, VidarP. Der står det utrolige at trening ikke gjør deg slankere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vidar P skrev:
    Når det så er sagt, hvor fikk du skjermbildet om at trening i verste fall kan gjøre deg sykere fra? Det er jo nokså sjokkerende lese (eller vinkling rettere sagt, da det jo faktisk er mulig å trene seg sykere), iallefall den delen som kom med.
    Fra den siden du selv linket til: http://www.eatclub.no/default.aspx

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn