Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    topline skrev:
    Vi har høy levealder men elendig helse der kroniske lidelser, overvekt, diabetes, kreft og hjerte- karsykdommer dominerer helsenorge og verden forøvrig. Kanskje på tide å tenke gamle tanker på nytt? Som Vidar P er inne på, det meste er kjente saker fra før..
    Joda, din forklaring er at folk spiser feil mat, en annen forklaring er at folk spiser for mye i forhold til aktivitetsnivå og generelt spiser usunn mat. Det er heller ikke noe problem å finne et lass med eksempler på folk som går mye ned i vekt på gamlemåten, dvs bevege seg mer og innta færre kalorier. Det er ikke mulig å argumentere mot den enkeltes suksess, det som funker funker jo, og akkurat vekt er enkelt å måle og ikke en synseparameter. Resten er tydligvis mer komplisert.

    Det eneste som er sikkert er at dødsrisikoen ved å være i live er 100% i det lange løp. Greit å ikke kaste bort sin tilmålte tid med å ha et kjipt liv synest nå jeg. Og spiser det jeg har lyst på;)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    4.881
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Denne studien ga litt skremmende resultat for de av oss med kostholdsbevisstløse foreldre:

    You are what your father ate: Paternal diet affects lipid metabolizing genes in offspring.
    Scientists at the University of Massachusetts Medical School and the University of Texas at Austin have uncovered evidence that environmental influences experienced by a father can be passed down to the next generation, "reprogramming" how genes function in offspring. A new study published this week in Cell shows that environmental cues—in this case, diet—influence genes in mammals from one generation to the next, evidence that until now has been sparse. These insights, coupled with previous human epidemiological studies, suggest that paternal environmental effects may play a more important role in complex diseases such as diabetes and heart disease than previously believed.
    Det ser jammen ut til at Lamarck var inne på noe, tross alt. :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Klokket inn 15 kilo mindre på baderomsvekta enn julaften i fjor.
    Utrolig hva fraværet av to brødskiver på morran har gjort. :D
     
    N

    nb

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Klokket inn 15 kilo mindre på baderomsvekta enn julaften i fjor.
    Utrolig hva fraværet av to brødskiver på morran har gjort. :D
    Pappa gikk ned 10 på en vinter, utrolig hva 180 mil på ski gjør;)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    nb skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Klokket inn 15 kilo mindre på baderomsvekta enn julaften i fjor.
    Utrolig hva fraværet av to brødskiver på morran har gjort. :D
    Pappa gikk ned 10 på en vinter, utrolig hva 180 mil på ski gjør;)
    Tørr nesten ikke tenke på hva som skjer når jeg begunner å trene. 7 kilo til skal bort, og da er det tilbake til myggjagere, trange bukser, skjorte og "skinny-tie". ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    coolbiz skrev:
    Denne studien ga litt skremmende resultat for de av oss med kostholdsbevisstløse foreldre.

    Det ser jammen ut til at Lamarck var inne på noe, tross alt. :)
    Jeg tror ikke vi skal friskmelde Lamarckismen.
    Her er det snakk om triggermekanismer tilpasset rådende kostholdsforhold, avstemt etter hva foreldrene hadde av tilgjengelig føde, for å sikre optimalt næringsinntak.

    Vi har en tendens til å glemme at det at folk flest i denne delen av verden kan velge hva de vil ete er meget nytt. Før spiste man det som var tilgjengelig, og skapte seg næringsfortrinn ved å sette seg på en matkilde. Kostholdet kunne være meget monotont, og da ble slike tilpasningsevner viktige. Ulempene lå i at man hadde langt lavere levealder, som følge av mangelsykdommer, svekket motstandskraft som resultat av under- og feilernæring, osv.

    I Norge er det først i de seneste seksti år at man har vært frigjort for smalhans, og der kostinntak for de fleste gradvis ikke lenger er forbundet med hardt og kroppsnedbrytende arbeid.
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    Hvis man under forutsetning at lavkarbo er effektiv til slanking. Da kan jo også det forklare hvorfor det å spise mindre kalorier strategien virker, man reduserer jo da kaboinntaket ;-) Med lavkarbo kan man da få samme effekt uten å redusere kalorinntaket til ett minimum. Det må jo være gode nyheter for folk flest.

    Litt mer om temaet fra Gary Taubes:

    http://www.garytaubes.com/2010/12/calories-fat-or-carbohydrates/

    "Put simply, low-fat diets that also cut significant calories will cut carbohydrates significantly as well, and often by more than they cut fat"

    "Because it’s quite possible that the only meaningful way to lose fat is to change the regulation of the fat tissue, and the science of fat metabolism strongly implies that the best way to do that, if not the only meaningful way, is by reducing the amount of carbohydrates consumed and/or improving the quality of those carbs we do consume."
     
    N

    nb

    Gjest
    Pappa (som gikk ned 10 kg) på en vinter har et "sunt norsk" kosthold, dvs mye brød, mye poteter lite fett osv. Skulle man tro enkelte i denne tråden er det nær umulig å gå ned i vekt med et slikt kosthold.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    nb skrev:
    Pappa (som gikk ned 10 kg) på en vinter har et "sunt norsk" kosthold, dvs mye brød, mye poteter lite fett osv. Skulle man tro enkelte i denne tråden er det nær umulig å gå ned i vekt med et slikt kosthold.
    Det skjer ting på forskningsfronten ser det ut til.

    – Det er mange kostholdseksperter som må revurdere sin oppfatning etter denne rapporten, sier ernæringsprofessor Birger Svihus ved Universitetet for miljø- og biovitenskap til VG.
    Rapporten stammer fra prosjektet Diogenes der åtte europeiske forskningssentre sammen forsøker å finne ut hva som er best å spise dersom du ønsker å forebygge eller behandle overvekt og fedme.
    Rådene er klare: protein er bra, men karbohydrater med høy såkalt glykemisk indeks (GI) er ikke bra.
    http://www.aftenposten.no/helse/article3962926.ece
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Spis normal kost i passe mengde og minst mulig overbearbeidet mat. Litt snacks en gang i uka. Trim litt regelmessig. Det tror jeg får det ganske langt på veien.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    Pappa (som gikk ned 10 kg) på en vinter har et "sunt norsk" kosthold, dvs mye brød, mye poteter lite fett osv. Skulle man tro enkelte i denne tråden er det nær umulig å gå ned i vekt med et slikt kosthold.
    Hvis du har forstyrra hormonbalanse og stoffskifte så er det umulig ja.
    Mange overvektige sliter med akkuart det, mens andre igjen fungerer "normalt". Sistnevnte er det aldri noen utfordring å få ned i vekt.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    oddgeir skrev:
    nb skrev:
    Pappa (som gikk ned 10 kg) på en vinter har et "sunt norsk" kosthold, dvs mye brød, mye poteter lite fett osv. Skulle man tro enkelte i denne tråden er det nær umulig å gå ned i vekt med et slikt kosthold.
    Det skjer ting på forskningsfronten ser det ut til.

    – Det er mange kostholdseksperter som må revurdere sin oppfatning etter denne rapporten, sier ernæringsprofessor Birger Svihus ved Universitetet for miljø- og biovitenskap til VG.
    Rapporten stammer fra prosjektet Diogenes der åtte europeiske forskningssentre sammen forsøker å finne ut hva som er best å spise dersom du ønsker å forebygge eller behandle overvekt og fedme.
    Rådene er klare: protein er bra, men karbohydrater med høy såkalt glykemisk indeks (GI) er ikke bra.
    http://www.aftenposten.no/helse/article3962926.ece
    Lederen av arbeidet med de nye kostholdsrådene, professor Rune Blomhoff ved Universitetet i Oslo, sier at all ny forskning tas med i arbeidet, men at de på generelt grunnlag aldri stoler på enkeltstudier som ikke er bekreftes i andre funn.

    Hadde han giddet å sette seg inn i det som finnes av studier på lavkarbo kosthold i dag, ville han sett at det ikke lenger er snakk om "enkeltstudier". Han tar heller ikke hensyn til at kliniske erfaringer fra en rekke leger også viser at det er riktig.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    En annen ting er at det er simvastatin som anbefales som førstehåndspreparat, ikke Lipitor. Sistnevnte er kun for de med betydelig økt risiko, men som ikke tåler simvastatin.
    Nå er kanskje ikke simvastatin noe særlig snillere enn lipitor på bivirkninger? http://www.menin.no/phpbb/viewtopic.php?f=23&t=2829

    Det finnes også studier som tyder på at det er den betennelsesdempende effekten av statiner som gir lavere dødlighet og ikke det at de senker kolesterolet. For noen er kanskje det likegyldig bare de lever lenger med medisiner, men for en frisk person med "høy" kolesterol (slik som meg!) som ikke er i noen risikogruppe, så er risikoen for å bli satt på uvirksom medisinering stor og unødvendig.
    http://www.drbriffa.com/2010/11/15/...rugs-dont-work-through-cholesterol-reduction/
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    topline skrev:
    Vidar P skrev:
    En annen ting er at det er simvastatin som anbefales som førstehåndspreparat, ikke Lipitor. Sistnevnte er kun for de med betydelig økt risiko, men som ikke tåler simvastatin.
    Nå er kanskje ikke simvastatin noe særlig snillere enn lipitor på bivirkninger? http://www.menin.no/phpbb/viewtopic.php?f=23&t=2829
    Jo, det er mitt soleklare inntrykk, og også årsaken til at det er førstehåndspreparat.

    Hvor mange tror du forresten får bivirkninger som muskelsmerter av simvastatin? Av f.eks 1000 brukere?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan forresten gjøre det enkelt, og se på grovsorteringen av det som har vært rapportert inn gjennom de årtiene simvastatin har vært i bruk;



    Simvastatin og andre HMG-CoA-reduktasehemmere kan i enkelte tilfeller forårsake myopati i form av muskelsmerter, ømhet eller muskelsvakhet og med S-CK-verdier over 10 ganger øvre normalgrense (ULN). Myopati kan enkelte ganger vise seg som rabdomyolyse med eller uten akutt nyresvikt sekundært til myoglobinuri.

    Dette vet alle leger, og det er bl.a derfor man kjører først-prøver og så en kontroll med bl.a CK og annet etter en tid, for å se etter økt enzymaktivitet og CK-stigning. På den måten plukker man ut de med CYP-enzymer som ikke skal ha simvastatin. De som evt "skulker" kontroll, og får muskelsmerter, må bare slutte. Så enkelt er det. Så blir de kvitt plagene.
     

    Vedlegg

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    topline skrev:
    Vi har høy levealder men elendig helse der kroniske lidelser, overvekt, diabetes, kreft og hjerte- karsykdommer dominerer helsenorge og verden forøvrig. Kanskje på tide å tenke gamle tanker på nytt? Som Vidar P er inne på, det meste er kjente saker fra før..
    Joda, din forklaring er at folk spiser feil mat, en annen forklaring er at folk spiser for mye i forhold til aktivitetsnivå og generelt spiser usunn mat. Det er heller ikke noe problem å finne et lass med eksempler på folk som går mye ned i vekt på gamlemåten, dvs bevege seg mer og innta færre kalorier. Det er ikke mulig å argumentere mot den enkeltes suksess, det som funker funker jo, og akkurat vekt er enkelt å måle og ikke en synseparameter. Resten er tydligvis mer komplisert.

    Det eneste som er sikkert er at dødsrisikoen ved å være i live er 100% i det lange løp. Greit å ikke kaste bort sin tilmålte tid med å ha et kjipt liv synest nå jeg. Og spiser det jeg har lyst på;)
    Det var vel denne innstillinga som gjorde at inkafolket fekk rekruttert dei som skulle ofrast - eitt år i sus og dus, og så........
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    topline skrev:
    Vidar P skrev:
    En annen ting er at det er simvastatin som anbefales som førstehåndspreparat, ikke Lipitor. Sistnevnte er kun for de med betydelig økt risiko, men som ikke tåler simvastatin.
    Nå er kanskje ikke simvastatin noe særlig snillere enn lipitor på bivirkninger? http://www.menin.no/phpbb/viewtopic.php?f=23&t=2829
    Jo, det er mitt soleklare inntrykk, og også årsaken til at det er førstehåndspreparat.

    Hvor mange tror du forresten får bivirkninger som muskelsmerter av simvastatin? Av f.eks 1000 brukere?
    Hvilke bivirkninger kan statiner gi?

    De fleste som bruker statiner opplever få eller ingen problemer. Men i forskningsstudier er det etter hvert blitt tydelig at en andel (ca. 10%) av pasientene får noe muskelplager1)Sathasivam S, Lecky B. Statin induced myopathy. BMJ 2008; 337: a2286. BMJ. Dette kan arte seg som lettere muskelsmerter eller muskelsvakhet, men kan også utvikle seg til en muskelbetennelse som i verste fall kan føre til at muskelceller går i oppløsning (rhabdomyolyse)2)Mohaupt MG, Kara RH, Babiychuk EB, et al. Association between statin-associated myopathy and skeletal muscle damage. CMAJ 2009; 181: E11-8. CMAJ. Dersom en under behandling med statiner opplever økende muskelplager er det viktig å kontakte lege.
    Enkelte får lette plager fra magen, med ubehag, diare eller forstoppelse. Noen får litt hodepine. Andre sjeldne bivirkninger er søvnløshet eller utslett.
    http://nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/legemidler/statiner-kolesterolsenkende-7206.html

    10% høres for meg ut som et ganske høyt tall..

    Flere av disse bivirkningene er jo "vanlige" også blant personer som ikke går på statiner. Men da går det som regel an å bli kvitt plagene sine ved å se på de mest vanlige årsakene til dem. I hvilken grad muskeldysfunksjon og smerter linkes opp til medisinbruk velger jeg å tro er veldig individuelt. Hvis de ikke kommer umiddelbart vil det være vanskelig å se eventuell sammenheng? Med mulig underrapportering som konsekvens?

    Og selv om man oppdager bivirkninger vil vel ikke det å slutte med statiner være noe alternativ. Hvis du får vite at valget er en tidlig avreise til himmelporten, eller å leve med smerter.......så høres kanskje det siste ut som det beste valget.

    Debatten har forresten gått noen år alt da..
    http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2554343.ece
    http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2521495.ece

    Men hovedpunktet er fortsatt hvor farlig høyt kolesterol egentlig er.
    Er det en markør for at noe annet er feil i kroppen (på lik linje med feber) eller er det hovedårsaken til flere lidelser?
    http://qjmed.oxfordjournals.org/content/96/12/927.full?ijkey=172mwKXqzgmtE&keytype=ref
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Er fremdeles på Atkins, og har nå gått ned 8 kilo siden august.
    Veier nå ca 61 kg og er vel egentlig ganske fornøyd med det, et par kilo til kan jeg vel saktens gå ned, men det er greit nok som det er og.

    Er fremdeles VELDIG usikker på dette med kolesterol, irriterende at det er så enorm distanse mellom meningene om dette.

    Kom over denne:
    http://www.kursagenten.no/artikkel/359/Kolesterol-og-fett-Er-det-farlig-419.aspx

    som virker som en bra oppsummering, basert på mye jeg har lest i denne tråden, men det er jo det at det er så stor uenighet da...

    Tok en kolesteroltest for et par uker siden, men har ennå ikke våget å ringe og spørre etter resultatet... sist var jeg oppe i 10, hvor 8 var LDL. Da hadde jeg gått på Atkins omtrent en måned..

    Den dyre testen det er snakk om som man kan ta for å skille store og små LDL-prtikler, er det noen som vet hva den heter og hva den koster? (har vel spurt før, men vet ikke om noen har svart)
    Må man i så fall betale alt selv? Det koster tross alt en del å gå på Lipitor også, for staten, så kan de komme unna med en test som viser det det er unødvendig, er det vel verdt det.

    Det står jo også i den linken jeg la ved at verdien av triglyseridnivået viser "det man trenger å vite", så siden jeg har bra nivå på dette, er det ikke så farlig med høyt LDL kan man jo tolke dette som?

    "Hvilken type LDL-kolesterol en har, kan måles i en dyr og avansert blodprøve. Denne er ofte overflødig, da verdiene av triglyseridene (nøytralfett) forteller det man trenger å vite. Hvis man har et lavt triglyseridnivå, kan man med stor sikkerhet anta at man har den ufarlige typen LDL-kolesterol, og vise versa. Dette vil si at høye LDL-tall ikke nødvendigvis er dårlig nytt. "


    Har stort sett klart å holde meg unna karbohydrater i julen, men har spist en del hjemmelaget marsipan da, som tross alt inneholder mest mandler, men også melis. En pepperkake, poteter til pinnekjøttet, fenalåret og svineribben... og sjokoladepudding.. Såpass må man vel unne seg i julen, men strengt tatt savner jeg ikke noe.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg har lest litt rundt på nettet ang ernæring siden datteren min har ymse allergier. Ganske fascinerende, utover følgende:

    - Du skal drikke mest mulig alkohol
    - Du skal røyke mest mulig
    - Du skal spise mest mulig sukker

    Så tror jeg jammen det er mulig å finne støtte for hvasomhelst av kostholdsideer ett eller annet sted.

    Jeg er glad resten av verdens fagfelt ikke er på samme måte, da hadde det sett mørkt ut.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Komponenten skrev:
    Tok en kolesteroltest for et par uker siden, men har ennå ikke våget å ringe og spørre etter resultatet... sist var jeg oppe i 10, hvor 8 var LDL. Da hadde jeg gått på Atkins omtrent en måned..

    Den dyre testen det er snakk om som man kan ta for å skille store og små LDL-prtikler, er det noen som vet hva den heter og hva den koster? (har vel spurt før, men vet ikke om noen har svart)
    Må man i så fall betale alt selv? Det koster tross alt en del å gå på Lipitor også, for staten, så kan de komme unna med en test som viser det det er unødvendig, er det vel verdt det.

    Det står jo også i den linken jeg la ved at verdien av triglyseridnivået viser "det man trenger å vite", så siden jeg har bra nivå på dette, er det ikke så farlig med høyt LDL kan man jo tolke dette som?

    "Hvilken type LDL-kolesterol en har, kan måles i en dyr og avansert blodprøve. Denne er ofte overflødig, da verdiene av triglyseridene (nøytralfett) forteller det man trenger å vite. Hvis man har et lavt triglyseridnivå, kan man med stor sikkerhet anta at man har den ufarlige typen LDL-kolesterol, og vise versa. Dette vil si at høye LDL-tall ikke nødvendigvis er dårlig nytt. "
    Grattis med vektnedgangen, godt jobbet! :)

    Testen du spør etter er ApoB/ApoA1. Mange leger mener at det er den som gir best svar på eventuell risiko. Men de legene som har testet dette har funnet ut at hvis du har høyt HDL og lavt nivå av triglyserider så er som regel også fordelingen av "gode og dårlige" LDL partikler bra.

    En annen forsker som har synspunkter på hvordan redusere faren for hjerte- karsykdommer er Brian Peskin. Han har skrevet en bok som heter "the hidden story of cancer", men i boka kommer han også inn på en rekke andre forhold rundt helse og kosthold.
    Først og fremst viktigheten av å få i seg essensielle fettsyrer, både i forhold til kreft og CVD.
    http://www.brianpeskin.com/
    Men i motsetning til mange andre mener han at fiskeoljer er verdiløse, og at det er de essensielle fettsyrene vi trenger å få i oss, inkluder omega 6. Grunnen er at den store dosen omega 6 vi får gjennom kostholdet er ødelagt under bearbeidingen og kroppen har ikke så god nytte av den. Derfor bør vi ta tilskudd av omega 6 i tillegg til 3.
    Samtidig er ikke EPA/DHA essensieller fettsyrer, kroppen lager dem selv i de mengdene som trengs. Slik at fiskeoljer ikke er nødvendige å tilføre utenfra.

    Boken til Peskin er forøvrig interessant og gir nytt lys på hva et "sunt" kosthold faktisk er for noe. Da med tanke på å unngå de mest vanlige dødsårsakene vi har i dag.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    Jeg har lest litt rundt på nettet ang ernæring siden datteren min har ymse allergier. Ganske fascinerende, utover følgende:

    - Du skal drikke mest mulig alkohol
    - Du skal røyke mest mulig
    - Du skal spise mest mulig sukker

    Så tror jeg jammen det er mulig å finne støtte for hvasomhelst av kostholdsideer ett eller annet sted.

    Jeg er glad resten av verdens fagfelt ikke er på samme måte, da hadde det sett mørkt ut.
    Det nærmeste man kommer en fasit er hva vi genetisk er ment å skulle spise fra naturen sin side.
     
    N

    nb

    Gjest
    topline skrev:
    Det nærmeste man kommer en fasit er hva vi genetisk er ment å skulle spise fra naturen sin side.
    Og det er?

    Hva man kunne spise i virkelig gamle dager og hva som var tilgjengelig når på året varierte nok ganske mye med hvor man tilfeldigvis kom til verden.

    Jeg fascineres dog mest av uenigheten om dette tema.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Og da snakker vi om så store mengder animalsk protein som kun har vært mulig å produsere i et vestlig samfunn de siste...say....40 åra?

    Menneskeheten er rimelig ny vet jeg :-X

     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    3.201
    Vel, jeg har gått ned 16kg siden Juli,
    og eksemen jeg hadde på hender og ankler er helt borte.

    Tror jeg fortsetter å spise fett, jeg .....
     
    N

    nb

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Vel, jeg har gått ned 16kg siden Juli,
    og eksemen jeg hadde på hender og ankler er helt borte.

    Tror jeg fortsetter å spise fett, jeg .....
    Som sagt: Det er ikke mulig å argumentere mot den enkeltes suksess (hva nå målet måtte være). Det som funker for noen funker jo for de det funker for. Finnes sikkert også et lass av folk som har prøvd å slanke seg på lavkarbo/mye fett uten å få det til regner jeg med.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    topline skrev:
    Det nærmeste man kommer en fasit er hva vi genetisk er ment å skulle spise fra naturen sin side.
    Og det er?

    Hva man kunne spise i virkelig gamle dager og hva som var tilgjengelig når på året varierte nok ganske mye med hvor man tilfeldigvis kom til verden.

    Jeg fascineres dog mest av uenigheten om dette tema.
    Ja, det er helt riktig. Det varierte mye før i tiden med årstider og hvor i verden man holdt til. Men det som var felles var at vi ikke overspiste oss på karbohydrater (de store karbo kildene var det uansett dårlig med), og vi hadde mer fett og protein i kosten.

    @ emokid -
    http://www.westonaprice.org/abcs-of-nutrition/267-myths-of-vegetarianism.html
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    slowmotion skrev:
    Vel, jeg har gått ned 16kg siden Juli,
    og eksemen jeg hadde på hender og ankler er helt borte.

    Tror jeg fortsetter å spise fett, jeg .....
    Som sagt: Det er ikke mulig å argumentere mot den enkeltes suksess (hva nå målet måtte være). Det som funker for noen funker jo for de det funker for. Finnes sikkert også et lass av folk som har prøvd å slanke seg på lavkarbo/mye fett uten å få det til regner jeg med.
    Det finnes andre parametre som også kan stoppe vektreduksjon.
    Produksjon av stresshormoner f.eks som også påvirker blodsukker og insulinproduksjon. Eller mangel på essensielle fettsyrer.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har orket å lese igjennom hele tråden. Jeg ville bare si at det er en fornøyelse å se hvor opplyste forummedlemmene her inne ser ut til å være. :D

    Har selv vært på lavkarbo kontinuerlig i over 5 år, og er fortsatt frisk og rask til tross for store doser mettet fett og null frukt. Friskere enn noen gang faktisk. Riktig kosthold har betydelig effekt på immunforsvar, fettforbrenning, muskelvekst, energinivå og generell trivsel.

    Vil for øvrig vise til The Weston Price Foundation for mye fin info om fett; www.westonaprice.org.
     
    J

    J.J

    Gjest
    hey dude ... ;)

    Håper du kan dele mer med oss da du har så lang erfaring, tips og hint er alltid bra - mat-forslag osv ...

    Veldig bra og høre at du har fått et bedre liv .. det er jo ikke mindre enn supert :D
    Kan jeg spørre om vektreduksjon .. det er ikke kjempeviktig men ....
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    topline skrev:
    Komponenten skrev:
    Tok en kolesteroltest for et par uker siden, men har ennå ikke våget å ringe og spørre etter resultatet... sist var jeg oppe i 10, hvor 8 var LDL. Da hadde jeg gått på Atkins omtrent en måned..

    Den dyre testen det er snakk om som man kan ta for å skille store og små LDL-prtikler, er det noen som vet hva den heter og hva den koster? (har vel spurt før, men vet ikke om noen har svart)
    Må man i så fall betale alt selv? Det koster tross alt en del å gå på Lipitor også, for staten, så kan de komme unna med en test som viser det det er unødvendig, er det vel verdt det.

    Det står jo også i den linken jeg la ved at verdien av triglyseridnivået viser "det man trenger å vite", så siden jeg har bra nivå på dette, er det ikke så farlig med høyt LDL kan man jo tolke dette som?

    "Hvilken type LDL-kolesterol en har, kan måles i en dyr og avansert blodprøve. Denne er ofte overflødig, da verdiene av triglyseridene (nøytralfett) forteller det man trenger å vite. Hvis man har et lavt triglyseridnivå, kan man med stor sikkerhet anta at man har den ufarlige typen LDL-kolesterol, og vise versa. Dette vil si at høye LDL-tall ikke nødvendigvis er dårlig nytt. "
    Grattis med vektnedgangen, godt jobbet! :)

    Testen du spør etter er ApoB/ApoA1. Mange leger mener at det er den som gir best svar på eventuell risiko. Men de legene som har testet dette har funnet ut at hvis du har høyt HDL og lavt nivå av triglyserider så er som regel også fordelingen av "gode og dårlige" LDL partikler bra.

    En annen forsker som har synspunkter på hvordan redusere faren for hjerte- karsykdommer er Brian Peskin. Han har skrevet en bok som heter "the hidden story of cancer", men i boka kommer han også inn på en rekke andre forhold rundt helse og kosthold.
    Først og fremst viktigheten av å få i seg essensielle fettsyrer, både i forhold til kreft og CVD.
    http://www.brianpeskin.com/
    Men i motsetning til mange andre mener han at fiskeoljer er verdiløse, og at det er de essensielle fettsyrene vi trenger å få i oss, inkluder omega 6. Grunnen er at den store dosen omega 6 vi får gjennom kostholdet er ødelagt under bearbeidingen og kroppen har ikke så god nytte av den. Derfor bør vi ta tilskudd av omega 6 i tillegg til 3.
    Samtidig er ikke EPA/DHA essensieller fettsyrer, kroppen lager dem selv i de mengdene som trengs. Slik at fiskeoljer ikke er nødvendige å tilføre utenfra.

    Boken til Peskin er forøvrig interessant og gir nytt lys på hva et "sunt" kosthold faktisk er for noe. Da med tanke på å unngå de mest vanlige dødsårsakene vi har i dag.
    Takk for det! Har vel gått enda mer nå etter å ha vært syk de siste dagene og overhodet ikke hatt appetitt... ;)

    Takk for navn på testen, skal sjekke den ut.

    Jeg prøvde å forklare legen min dette med små og store LDL-partikler, men det så ikke ut som han hadde hørt om det.

    Jeg motet meg opp og ringte og fikk resultatet, som var ganske likt til sist:

    HDL: 1,7
    LDL: 8
    Total 10,2

    Triglyserid var ikke målt denne gang, men var normalt sist.
    Blodtrykk: 112/68

    Hva er grunnen til at HDL+LDL er mindre enn totalen?


    Jeg tar tilskudd av omega 6 (nattlysolje), men nå mener altså noen at fiskeolje er bortkastet?
    Hvor skal man da få omega3 fra?

    Bloggen din var kjemeflott, der så det ut til å være mye bra, skal følge med på den!

    Ett tips: orddeling, ville kalt den Helseterapeuten i ett ord. :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette skal jeg ikke legge meg oppi Komponenten, men vil bare notere for ordens skyld at jeg nok hadde sett på en fastende LDL-måling på 8 mmol/L som en potensielt alvorlig risikofaktor jeg ville tatt på ramme alvor, og især hvis det er andre risikofaktorer tilstede samtidig. Det er en svært høy verdi som man sjelden ser i allmennpraksis hos unge mennesker. Man tenker hereditært med en gang.

    Uavhengig av triglyceridnivå så er LDL-C en godt gjennomprøvd indikator for LDL-kolesterol, som i årtier har vist seg å være en nyttig markør for kardiovaskulær risiko; selv om man naturligvis kan forsøke å få noe meningsfullt ut av å skille A- og B-mønster LDL-partikler ved elektroforese, NMR eller andre teknikker.

    Her er en kortfattet og grei gjennomgang av LDL, med klinisk relevans og normalverdibeskrivelser;

    http://en.wikipedia.org/wiki/Low-density_lipoprotein
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Vidar P skrev:
    Dette skal jeg ikke legge meg oppi Komponenten, men vil bare notere for ordens skyld at jeg nok hadde sett på en fastende LDL-måling på 8 mmol/L som en potensielt alvorlig risikofaktor jeg ville tatt på ramme alvor, og især hvis det er andre risikofaktorer tilstede samtidig. Det er en svært høy verdi som man sjelden ser i allmennpraksis hos unge mennesker. Man tenker hereditært med en gang.

    Uavhengig av triglyceridnivå så er LDL-C en godt gjennomprøvd indikator for LDL-kolesterol, som i årtier har vist seg å være en nyttig markør for kardiovaskulær risiko; selv om man naturligvis kan forsøke å få noe meningsfullt ut av å skille A- og B-mønster LDL-partikler ved elektroforese, NMR eller andre teknikker.

    Her er en kortfattet og grei gjennomgang av LDL, med klinisk relevans og normalverdibeskrivelser;

    http://en.wikipedia.org/wiki/Low-density_lipoprotein
    Du må gjerne legge deg opp i det, for jeg setter pris på alle råd, spesielt fra en som vet hva han snakker om..

    Jeg er som nevnt veldig usikker, siden noen leger (vel de fleste må man vel si) sier det samme som deg, mens det da altså finnes en del leger som er uenige.
    Så hva vi andre da skal forholde oss til blir jo et valg, og det er tross alt ikke et valg man har så lyst til å ta.

    I mitt tilfelle er det ingen andre kjente risikofaktorer, og vi har arvelig høyt kolesterol i familien, men ingen kjente hjertelidelser hos min mor eller bestefar hvor det arvelige kolesterolet kommer fra. Men hos min bestefar sine søsken var det vissnok hjerteproblemer.

    Dette med fastende LDL-måling har jeg sett nevnt nylig i denne tråden, jeg har aldri fått beskjed om å stille fastende til test, hvor mye kan dette ha å si for utslaget?

    Pleier å ta test rett etter frokost.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det blir feil arena å legge seg oppi dette Komponenten, og samme hva man har for standpunkt vil det alltid være noen som er skeptiske til det. Selv har jeg aldri truffet noen lege som er skeptiske til gehalten i så solid dokumentasjon som lipiders sammenheng med kardiovaskulær sykdom, så gjetter at de er svært få.
    [EDIT; vil legge til at for en lege (pga skepsis til foreliggende dokumentasjon og retningslinjer) å ikke tilby behandling for alvorlig hyperlipidemi vil være jevngodt med å risikere sin autorisasjon som lege, især dersom det ender i alvorlig kardiovaskulær hendelse for pasienten.]

    Jeg vil ikke ta noen debatt på hyperlipidemi her. Dette er så godt dokumentert som knapt noe annet i medisinsk historie, så en får bare ha i mente at selv om skepsis er sunt så må det ikke få lov å overskygge det store reelle bildet og enkeltindividers helsevalg, og man får kanskje vurdere nøye om man skal satse liv og helse på det mindretall skeptikere helst uten noen faglig ballast sier, gjerne på bakgrunn av statistiske insignifikanser og løse fragmentariske opplysninger. Men som sagt er det bare mitt utgangspunkt, og jeg er ikke med på noen diskusjon om det her. Det burde være rimelig enkelt for enhver å se at holdepunktene for en klokkeklar sammenheng er overveldende.

    Til LDL-C på 8 og totalkolesterol på 10; du bør ta en ny prøve fastende. Dette burde legen din ha fortalt deg. Du må heller ikke drikke kaffe før prøven, og iallefall ikke pulver- eller kokekaffe. LDL er noe følsomt på fastestatus, mens triglycerider er veldig følsomme. Dersom prøvene står seg så kan det godt være at det fins familiær hyperkolesterolemi i din familie, og at du er heterozygot for det. Dette er en såkalt dominant arvelig sykdom. Det vil si at det er høy sannsynlighet for å arve tilstanden, og risikoen kan beregnes som følger:

    - Hvis en av foreldrene har et friskt og et sykt gen (såkalt heterozygot) og den andre forelderen er frisk, er det 50% sjanse for at et barn arver sykdommen
    - Hvis en av foreldrene har to syke gener (såkalt homozygot) og den andre forelderen er frisk, vil alle barna bli syke
    - Hvis begge foreldrene har et sykt gen, er det 75% sjanse for at et barn arver sykdommen
    - Hvis begge foreldrene har to syke gener, vil alle barna bli syke (og alle vil bli homozygote)

    Sykdommen (hos de homozygote) er kjennetegnet ved dannelse av fettkuler i øyeområdet og langs sener. Sykdommen rammer 1 av 400, men utgjør 5% av alle tilfellene med hjerteinfarkt. Disse personene har altså høy risiko for karsykdom i hjertet. Hos heterozygote vil totalkolesterol ofte ligge mellom 8 og 12 mmol/L. Det er gjerne en overvekt av LDL, og dersom det er kombinert ditto så er det en overvekt av triglycerider også. Hos homozygote (kanskje på søskensiden hos bestefar?) vil totalkolesterol ofte ligge over 20 mmol/L.

    Som sagt så skal jeg ikke legge meg i det, og andre får se på dette som et personlig brev til deg hvor jeg ikke oppfordrer til konkret handling som sådan (statiner osv, jeg kjenner deg ikke godt nok til å mene noe om det), men til å reflektere over hva det egentlig er du har å hanskes med her, og oppfordrer deg til å vektlegge informasjon som er etterprøvbar og veldokumentert, og følge gjeldende medisinske råd. De er ikke tatt ut av løse lufta, men basert på kunnskap man har oppnådd etter årtier med forskning på sykdom og dødsfall av de største og fleste aktørene i en hel verden av profesjonelle forskere og medisinere.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Det blir feil arena å legge seg oppi dette Komponenten, og samme hva man har for standpunkt vil det alltid være noen som er skeptiske til det. Selv har jeg aldri truffet noen lege som er skeptiske til gehalten i så solid dokumentasjon som lipiders sammenheng med kardiovaskulær sykdom, så gjetter at de er svært få. -og man får kanskje vurdere nøye om man skal satse liv og helse på det mindretall skeptikere helst uten noen faglig ballast sier...
    Det finnes mange leger som har brukt en betydelig del av livet sitt på å gå igjennom den dokumentasjonen som finnes på dette. En samling av dem finner du her: http://www.thincs.org/members.htm
    Og etter å ha hatt samme standpunkt som deg (og de fleste andre leger) så har de skiftet mening på hva som er de egentlige problemene og utfordringene. Jeg syns det blir noe rart å kalle skeptikerne "helt uten faglig ballast" når de fleste på den vedlagte listen kanskje langt overgår en hvilken som helst fastlege i norge på ekspertise? Hva vet jeg, men helt uten ballast er de hvertfall ikke. I tillegg til at de har gått igjennom kildene for den etablerte oppfatningen i dag, og funnet at den er for unyansert og generell.

    Jeg vil anta at det skal svært mye til før en lege velger å gå ut mot det som er den etablerte oppfatningen på et spørsmål som dette her. Og når det skjer så er det tungveiende grunner for det.

    The International Network of Cholesterol Skeptics (THINCS) is a steadily growing group of scientists, physicians, other academicians and science writers from various countries. Members of this group represent different views about the causation of atherosclerosis and cardiovascular disease, some of them are in conflict with others, but this is a normal part of science. What we all oppose is that animal fat and high cholesterol play a role. The aim with this website is to inform our colleagues and the public that this idea is not supported by scientific evidence; in fact, for many years a huge number of scientific studies have directly contradicted it.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Finner du en liste med 85 mennesker, hvorav fire er døde, ikke alle er leger, noen er holistisk-medisinere, noen veterinærer, noen agrikulturfolk, noen skribenter, noen er ingenører, noen er pensjonerte, noen jobber for naturpreparatfirmaer; folk som med eller uten sin vitende står på en liste?
    Er det argumentene? Som skal få Komponenten til å overse all akkumulert kunnskap verden over, og som hun skal satse sitt liv og sin helse på? Det er rundt 22.000 leger bare i Norge i tillegg til utenlandske vikarer, og jeg som har studert i Oslo og jobbet i Norge hele mitt yrkesaktive liv, følgelig truffet og jobbet med et utall norske leger, har ennå ikke møtt en eneste en som deler ditt syn på dette. Så argumentet om "mange leger" er vel noe søkt.

    Det er nettopp av slike årsaker jeg ikke ønsker å gå inn på en debatt, det blir bare for fjernt fra virkeligheten for meg. For meg er den daglige virkeligheten ikke nettsider men unødvendig sykdom, dødsfall og begravelser vs behandling og forebygging av ymse slag. Sorry, det er i beste mening, og jeg oppfordrer til å videreføre skepsis, det er bare bra det. Men debatten er ikke så interessant for meg; jeg jobber med slike ting til daglig, og snur nesa mot musikksidene her istedet.
     
    N

    nb

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Finner du en liste med 85 mennesker, hvorav fire er døde, ikke alle er leger, noen er holistisk-medisinere, noen veterinærer, noen agrikulturfolk, noen skribenter, noen er ingenører, noen er pensjonerte, noen jobber for naturpreparatfirmaer; folk som med eller uten sin vitende står på en liste?
    Seier på knockout.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn