Jeg har nettopp sittet og sett programmet om overvekt/årsaker/løsninger og annet.
Jeg vet meget godt hva jeg mener er det riktige om enn ikke nødvendigvis det eneste riktige.
Ikke overraskende så er jeg mest enig i argumentene til legen og Dag Viljen Poleszynski.
Det betyr ikke at jeg er
uenig i argumentet som Kari Jacquesson kommer med.
Men for meg blir det litt rart at hun viste liten interesse for å diskutere LCHF.
For meg er dette så enkelt (og slik sett
forsåvidt enig med de som hevder inn/ut balansen)
Spis mindre beveg deg mer, dette har jo virket for meg 3 ganger tidligere det, men hver gang så går det galt igjen.....................selv om jeg IKKE har spist
mye...........kun galt i form av for mye karbo.
Det er imo ingen negative ting forbundet med trim/fysiske aktiviteter, bare for meg ikke en ønsket måte å leve på, jeg har da i tankene og måtte trene og trimme slik jeg ved de tre tidligere anledningene løste min
slanking på.
Til det med å spise for mye, ja til hel.... når en blir sulten og får suget så spiser man, hvorfor i helsike da ikke velge det foret som holder en mett på en helt annen måte (han som representerte metodebrukerne for LCHF sa jo også nettopp dette)
Dette er helt i tråd med hvordan jeg opplever dette (LCHF), hadde noen fortalt meg dette før jeg prøvde (grunnet denne tråden) at jeg skulle kunne føle meg så mett på så lite så lenge mellom måltidene så hadde jeg vært svært skeptisk.
Jeg er glad i søtt, men nå merker jeg at også det avtar ganske merkbart, før til middag (utenom fisk av en uforklarig grunn) kunne jeg ikke tenke meg å drikke Farris, eller Bris som jeg velger da.
Da valgte jeg ofte lettøl, men helst cola (sikkert ikke så galt med lettøl), nå merker jeg at jeg oftere og oftere drikker Bris.
Søtbehovet mitt er ikke borte bare redusert, jeg bruker saft av typen Fun, noe som allerede for flere år siden gjorde det mulig for meg å kutte Cola nærmest helt.
Jeg har stadig Cola tilgjengelig og det er min kveldskos med godteri/søtsaker, men ikke hver kveld og ganske beskjedent 1,5 /2 desiliter cola og ca. 3 Safari kjeks (cookies)
Mitt andre søt/kos behov går på 70% kakao (kokesjokolade Freia)
Tilbake til programmet og han unggutten helt til høyre, det skulle vært morsomt og visst hans daglige kosthold, mengde og type.
Dette dreier seg om som flere nevnte i programmet, utviklingen med stadig høyere inntak i den daglige kosten av karbohydrater kontra mer stillesittende jobb og mer kjøring hit og dit, merket meg at folk til og med tok heisen noen etager for så å starte på treningen på S.A.T.S.
Dersom dette med kaloritelling i form av 1kalori inn så en ut, så kan man jo finne ut hvor langt en må gå en kveldstur for å forbrenne en liten sjokolade.........av gal sort :

70% eller mer kakaosjokolade som nevnt over her funker bedre.
Ikke noe galt i om andre som eventuelt er glad i tredemølle/jogge ei halvmil hver kveld e.l. hver dag foretrekker det og så ikke bry seg om hverken kalorier eller karbohydrater.
Et argument som legen kom med og som jeg har nevnt her tidligere er at det kan være en svært grei løsning for folk med vekt som Jørgen var det vel unggutten het, er å komme seg ned en god del kilo ved hjelp av LCHF og så eventuelt kombinere det med trening i tillegg etterhvert.
Jeg har nå såvidt begynt på trimsykkelen i kjellern (7-8 mil foreløbig) , men gud bedre så kjedelig da.
Det går greit nå i mørketiden og jeg gjør det for å trimme pumpa.............alt kan jo ikke bare være gøy.
Jeg holder meg ikke fanatisk til denne LCHF hele tiden og kommer ikke til å søke opp alternative pizzadeigoppskrifter f.eks.
Jeg driver nå med min sjuende kilo ned, så fra ca. 2 kilo i måneden juni/juli til 1-1,5 etterhvert, så går det jevnt nedover og for meg er det helt greit, jeg har god tid og har langsiktig mål og ikke minst har jeg nå en erfaring om hvordan jeg lettere skal kunne holde vekta nede, og det er balansert lavkarbo.
Hovedpoenget for meg blir jo da, nettopp det som vel flere var enige om spis mindre........................
Ja, og for meg går det lett med dette kostholdet sansynligvis
fordi jeg føler meg så mye mettere med mindre inntak OG mindre karbo, enn med det kostholdet jeg hadde før dette.
Jeg er faktisk ikke i tvil og for å si som enkelte hevder om hifi, "ikke uttale seg bastant om noe en ikke har hørt" (i omtalte tilfelle prøvd).
Mvh.KW