Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    klart vi skal spise oss mett, men ikke mer. En kompis av meg er veldig slank - han slutter å spise rett før han er mett, for da er han mett om to minutter, som han sier.

Det strider i alle fall mot vår natur å være for mye i ro. Eller...?

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Viss reguleringmekanismen virker som den skal, så regulereres appetitten ned ved mindre aktivitet, og opp ved høyere aktivitet. Men mye søtsaker og andre karbohydrater klusser med denne mekanismen.

Dette er jo en teori på lik linje med den de fleste mener å tro er riktig, at vi rører for lite på oss. Tror det er vanskelig å få en fasit med to streker under, kanskje en kombinasjon av disse to teoriene?

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.388
    Jeg driver og leser "Bedre uten brød" som det er linket til tidligere i denne tråden.
    Ganske interessant.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    TVprogrammet er ferdig......................kjør debatt ;)

Mvh.KW

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.374
    Torget vurderinger
    1
    osan skrev:
    Viss reguleringmekanismen virker som den skal, så regulereres appetitten ned ved mindre aktivitet, og opp ved høyere aktivitet.
    Da virker ikke min. Jeg har liten apetitt ved mye aktivitet og omvendt. Jeg har aldri med meg mat når jeg går på fjellet; selv om det er en dagstur.
    Jeg eter heller ikke frokost, til tross for at det er dagens viktigste måltid, for da "svimer jeg av" etter kort tid.

N

nb

Gjest
    Voff skrev:
    Jeg eter heller ikke frokost, til tross for at det er dagens viktigste måltid
    Det er vel enda en ting de som diskuterer hvordan man skal ned i vekt er uenige om;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har vurdert muligheten for at ekspertene i de ulike retningene har litt rett og at det finnes flere gode metoder for vektreduksjon?

Forøvrig er jeg ikke i tvil om at lavkarbo fungerer, har lest slankeblogger til folk som har hatt enorme resultater ved bruk av den metoden.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    selvsagt virker lavkarbo, dette vet alle, tilogmed motstanderne.
    problemet er at dette truer etablerte sannheter, forstokkede eksperter, staten og
    diverse helsestudioer (svindelsyndikater,Grete Rhode) og deres lignende avarter.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nettopp sittet og sett programmet om overvekt/årsaker/løsninger og annet.
    Jeg vet meget godt hva jeg mener er det riktige om enn ikke nødvendigvis det eneste riktige.
    Ikke overraskende så er jeg mest enig i argumentene til legen og Dag Viljen Poleszynski.
    Det betyr ikke at jeg er uenig i argumentet som Kari Jacquesson kommer med.
    Men for meg blir det litt rart at hun viste liten interesse for å diskutere LCHF.

For meg er dette så enkelt (og slik sett forsåvidt enig med de som hevder inn/ut balansen)
    Spis mindre beveg deg mer, dette har jo virket for meg 3 ganger tidligere det, men hver gang så går det galt igjen.....................selv om jeg IKKE har spist mye...........kun galt i form av for mye karbo.

Det er imo ingen negative ting forbundet med trim/fysiske aktiviteter, bare for meg ikke en ønsket måte å leve på, jeg har da i tankene og måtte trene og trimme slik jeg ved de tre tidligere anledningene løste min slanking på.

Til det med å spise for mye, ja til hel.... når en blir sulten og får suget så spiser man, hvorfor i helsike da ikke velge det foret som holder en mett på en helt annen måte (han som representerte metodebrukerne for LCHF sa jo også nettopp dette)
    Dette er helt i tråd med hvordan jeg opplever dette (LCHF), hadde noen fortalt meg dette før jeg prøvde (grunnet denne tråden) at jeg skulle kunne føle meg så mett på så lite så lenge mellom måltidene så hadde jeg vært svært skeptisk.

Jeg er glad i søtt, men nå merker jeg at også det avtar ganske merkbart, før til middag (utenom fisk av en uforklarig grunn) kunne jeg ikke tenke meg å drikke Farris, eller Bris som jeg velger da.
    Da valgte jeg ofte lettøl, men helst cola (sikkert ikke så galt med lettøl), nå merker jeg at jeg oftere og oftere drikker Bris.
    Søtbehovet mitt er ikke borte bare redusert, jeg bruker saft av typen Fun, noe som allerede for flere år siden gjorde det mulig for meg å kutte Cola nærmest helt.
    Jeg har stadig Cola tilgjengelig og det er min kveldskos med godteri/søtsaker, men ikke hver kveld og ganske beskjedent 1,5 /2 desiliter cola og ca. 3 Safari kjeks (cookies)
    Mitt andre søt/kos behov går på 70% kakao (kokesjokolade Freia)

Tilbake til programmet og han unggutten helt til høyre, det skulle vært morsomt og visst hans daglige kosthold, mengde og type.

Dette dreier seg om som flere nevnte i programmet, utviklingen med stadig høyere inntak i den daglige kosten av karbohydrater kontra mer stillesittende jobb og mer kjøring hit og dit, merket meg at folk til og med tok heisen noen etager for så å starte på treningen på S.A.T.S.

Dersom dette med kaloritelling i form av 1kalori inn så en ut, så kan man jo finne ut hvor langt en må gå en kveldstur for å forbrenne en liten sjokolade.........av gal sort ::)
    70% eller mer kakaosjokolade som nevnt over her funker bedre.

Ikke noe galt i om andre som eventuelt er glad i tredemølle/jogge ei halvmil hver kveld e.l. hver dag foretrekker det og så ikke bry seg om hverken kalorier eller karbohydrater.

Et argument som legen kom med og som jeg har nevnt her tidligere er at det kan være en svært grei løsning for folk med vekt som Jørgen var det vel unggutten het, er å komme seg ned en god del kilo ved hjelp av LCHF og så eventuelt kombinere det med trening i tillegg etterhvert.

Jeg har nå såvidt begynt på trimsykkelen i kjellern (7-8 mil foreløbig) , men gud bedre så kjedelig da.
    Det går greit nå i mørketiden og jeg gjør det for å trimme pumpa.............alt kan jo ikke bare være gøy.

Jeg holder meg ikke fanatisk til denne LCHF hele tiden og kommer ikke til å søke opp alternative pizzadeigoppskrifter f.eks.

Jeg driver nå med min sjuende kilo ned, så fra ca. 2 kilo i måneden juni/juli til 1-1,5 etterhvert, så går det jevnt nedover og for meg er det helt greit, jeg har god tid og har langsiktig mål og ikke minst har jeg nå en erfaring om hvordan jeg lettere skal kunne holde vekta nede, og det er balansert lavkarbo.

Hovedpoenget for meg blir jo da, nettopp det som vel flere var enige om spis mindre........................
    Ja, og for meg går det lett med dette kostholdet sansynligvis fordi jeg føler meg så mye mettere med mindre inntak OG mindre karbo, enn med det kostholdet jeg hadde før dette.
    Jeg er faktisk ikke i tvil og for å si som enkelte hevder om hifi, "ikke uttale seg bastant om noe en ikke har hørt" (i omtalte tilfelle prøvd).

Mvh.KW

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    og fra ekle glisekari hadde vi følgende:

""Jeg vil helst ikke gå inn på lavkarbo, for det blir litt for mye på detaljnivå føler jeg"

lol

bra innlegg kw.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Tor Nado skrev:
    selvsagt virker lavkarbo, dette vet alle, tilogmed motstanderne.
    problemet er at dette truer etablerte sannheter, forstokkede eksperter, staten og
    diverse helsestudioer (svindelsyndikater,Grete Rhode) og deres lignende avarter.
    Selv de som er mot lavkarbo er egentlig for i prinsippet.
    Lyle McDonald, Paul Clayton m.fl er ikke store fan av prinsippet men har likevel ulike former for lowcarb med som viktige deler av diettene de setter opp. Har liksom blitt en motesak og være mot LCHF, man må jo skille seg ut fra mengden...

Det så godt som alle ernæringseksperter er enige om er at det er fornuftig å redusere karb inntaket, men det er uenighet om hvor mye som er fornuftig. Eneste som ikke har skjønt dette er de som blir utdannet på universitetet. ::)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    7.015
    Jeg spiser mer og mer karbo (og godt over gjennomsnittet til typisk vestlig beboer), har gått fra verksted til kontorjobb og har gått litt ned i vekt. Holder meg på stødige 75kg.

Gjesp.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado skrev:
    og fra ekle glisekari hadde vi følgende:

""Jeg vil helst ikke gå inn på lavkarbo, for det blir litt for mye på detaljnivå føler jeg"

lol

bra innlegg kw.
    Takk!

Jeg er på vei til å se det som du ser det, en interessekonflikt (næring) kombinert med ? uvitenhet/feiltolkninger.
    Jeg blir faktisk litt forbannet, på dette med Hjertegod jeg også, gikk over til det for 5 år siden av helsemessige grunner, så er det 50% + margarin i det.
    Så blir det hevdet og så langt jeg har skjønt at meierismør, som jeg slutta med for over 35 år siden og prøvde å overbevise mine foreldre til å følge (uten hell), er helt greit, i motsetning til det jeg den gang leste meg til at en burde unngå.

Brodern har i år opplevd å spise potetskall som tilnærmet egen rett (i Skottland trur eg det var)
    Det har jeg alltid slukt sammen med potetene, har spist med skallet de siste 40 åra, inntil juni i år hvor jeg kutta ut poteter, kalvemat (melk) kutta jeg for 5 år siden.
    Kanskje det neste blir at potetene skrelles og spises, så får grisene potetene ;D

Mvh.KW

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.060
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hehe KW..din lettvekter... hyggelig du er i gang med sunnere livsstil... stå på 8)

Mvh,
    TAS

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Det blir ikke akkurat den store samtalen av en slik TVdebatt, men det er vel siikker heller ikke meningen.

Det er vel i hovedsak to hovedretninger innen kosthold og slanking.

1) Kalorirestriksjon: Grete Roede + VG vektklubb.
    2) Lavkarbo: ( Atkins, Lutz, LCHF, Fedon)

Hva om begge retningene har litt rett, og det egentlig er de samme effekter man snakker om.

Lavkarbo: Begrense produksjon av hormonet insulin i kroppen er det essensielle her. Er det ikke slik at dette også vil gjelde for de på Grete Roede etc, siden de må kutte ut søtsaker?

Kalorirestriksjon: Man må bruke mer energi enn man tar inn, ved å spise mindre og bevege seg mer. Det har vist seg i noen undersøkelser at de som spiser lavkarbo vil automatisk begrense kalorinntaket, enda man kan spise ubegrenset av fett og protein.

Det viktigste må vel være å finne matvaner som man trives med over lang tid, uten for mye selvdisplin. For en som meg som er veldig matglad, så er valget veldig enkelt. For andre så passer lavkalori bedre, og for noen har det ingen betydning for de legger ikke på seg uansett.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Rappa fra et forum.

"Hei. Jeg har lest på sidene ett par måneder nå, og bestemte meg for å melde meg helt inn i dag. Har holdt på med lavkarbo i en måned nå og er overbevist om at dette er veien videre. Merker stor forskjell i humør og energi, og vekten er på full fart nedover.Resten av familien joinet for snart 2 uker siden.

Jeg har tenkt litt på hvorfor forskermiljø og presse er så steilt imot å kutte ut karbohydrater som ett ledd i bedre helse/redusere overvekt. Det er jo advarsler og dommedag annenhver dag nå på nettforum og i aviser (eller er jeg bare blitt mer opps kanskje?) De virker ihvertfall for meg nesten litt krakilske i sitt engasjement, noe ala kjønnsforskerne Harald Eia kledde av i "Hjernevask".

Kan årsaken ha sammenheng med hva konsekvensen hadde vært hvis plutselig de statlige ernæringsrådene snudde 180 grader og ba folk straks redusere inntaket av korn,ris, pasta, sukker, potet og grønnsaker. Kutte ut alt som heter lightprodukter, spise urmat og ikke frossenpizza og ferdigmat.

Mye av økonomien i vårt samfunn er avhengig av karbohydratspising.

Tenk på alle melk, korn og potetbønder i Norge. Alle landbruksbyråkrater. Alle arbeidsplassene rundt salg og utvikling av ferdigmat og lightprodukter. Alle arbeidsplasser rundt livsstilssykdommer. Alle ernæringseksperter og forskere med fast jobb i staten...

Jeg tror ikke det er så lett å få noe forskerstipend fra staten for å teste de oppleste sannhetene rundt dagens kostholdsskole. Hadde alle matglade mennesker i verden begynt med hva vi holder på med hadde finanskrisen bare blitt ett lite parantes...

Vel vel. Jeg skal prøve og oppdatere signaturen min og vil vel være mer aktiv på disse flotte sidene fremover. Kona og jeg handler råvarer og prøver oppskrifter hver dag nå. Snart 2 uker uten pommes frites og frossenpizza for ungene, (de savner det ikke heller) Vår før meget humørsyke 9 åring er blitt som en fremmed for meg Dette lover godt!

Takk for oppmerksomheten "

Skrvet av signaturen Es71

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Omega 3, - og hvorfor vanlig fiskeolje kan være en dårlig kilde...

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/10/16/rudi-moerck-on-fish-oil.aspx

Om plantebasert omega 3:

Still, I do not recommend using these plant-based sources as a substitute for animal-based omega-3 (DHA/EPA), or as your only source of omega-3.

Why?

Because the conversion of ALA to the far more essential EPA and DHA is typically severely impaired by inhibition of delta 6 desaturase. This is an enzyme that is necessary to produce the longer chain EPA and DHA from ALA.

Elevated insulin levels impair this enzyme, and over 80 percent of Americans have elevated insulin levels. So from that perspective alone, plant-based omega-3 simply will not work well for most people.

Men vi på lavkarbo har jo ikke forhøyede insulinverdier så da går det kanskje bedre. :)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.388
    Jammen inni granskauen da .... sukk. ok, så krill olje er tingen?
    Gode kilder for krill olje?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Var ikke noe krillolje i mine Omega 3 nei.

Kan starte her:

http://shopping.kelkoo.no/ssc-133601-krill-omega-3.html

Denne inneholder 20mg. pr. dagsdose, men føler at de prøver å lure oss da det står en av markedets beste angjeldende krillinnhold (les sjøl og rett meg om jeg tar feil), da jeg først leste det som over 1000mg.
    Et av markedets mest høykonsentrerte krillkapsler!
    Hele 1090mg omega 3 per dagsdose 2 kapsler.

Vitae pro, denne inneholder 300mg pr. dagsdose.
    http://www.buyhelse.no/WebPages/Pro...term=VitaePro -naturens sterke antioksidanter

Kanskje gå over til Vitae Pro da, det er ihvertfall mye reklame for akkurat det merket for tiden.

Litt andre meninger:
    http://blog.tjomlid.com/?p=565

Andre innspill/meninger?

Mvh.KW som nå også inntar ei teskje (i vann) med ølgjær hver dag.................kjempegodt ;D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    Var ikke noe krillolje i mine Omega 3 nei.

Kan starte her:

http://shopping.kelkoo.no/ssc-133601-krill-omega-3.html

Denne inneholder 20mg. pr. dagsdose, men føler at de prøver å lure oss da det står en av markedets beste angjeldende krillinnhold (les sjøl og rett meg om jeg tar feil), da jeg først leste det som over 1000mg.
    Et av markedets mest høykonsentrerte krillkapsler!
    Hele 1090mg omega 3 per dagsdose 2 kapsler.

Vitae pro, denne inneholder 300mg pr. dagsdose.
    http://www.buyhelse.no/WebPages/Pro...term=VitaePro -naturens sterke antioksidanter

Kanskje gå over til Vitae Pro da, det er ihvertfall mye reklame for akkurat det merket for tiden.

Litt andre meninger:
    http://blog.tjomlid.com/?p=565

Andre innspill/meninger?

Mvh.KW som nå også inntar ei teskje (i vann) med ølgjær hver dag.................kjempegodt ;D
    Mer info om antioksidanten astaxanthin her:

http://www.astaxanthin.org/

Omega 3 innhold i fisk:
    http://www.nifes.no/forskning/sjomathelse/mer om/omega-3 i ulike fiskeslag/

Mer om fiskens fortreffeligheter:
    http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.1852937

http://www.howmuchfish.com/

http://iform.nu/kosthold/mat-og-sunnhet/vi-spiser-10-ganger-for-mye-omega-6

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Mente at det var noe kjent med det ordet for meg.
    I kjøleskapet fant jeg et par poser som har ligget der i rimelig mange år.

Hvorfor hadde jeg så disse liggende der?

De ble kjøpt inn for å tilsette foret til mine kanarifugler (15 år siden) som hadde anlegg for å bli (mer) rødfarget (ved hjelp av dette) enn den guloransje og mer brunaktige fargen de hadde uten dette.

Det var påkrevd for å nå opp ved utstilling i fargekanariklassen.

Ja, det hadde helt klart en forbedrende effekt på fargen............mot mer rødt.

Det påvirker også oss mennesker og pigmentene i huden og under det foredraget over her, så hevdes det jo at en ikke blir solbrent (trolig i samme grad) med slikt inntak av dette stoffet, samt at det også påvirker fargepigmentene i huden til en viss grad.

Nå har det jeg har et litt annet navn enn det som fremkommer i linkene, men blant oss fuglefolk ble det som oftest omtalt som betakaroten, som forøvrig også finnes i gulrøtter og broccoli bl.a.

Nå hevder ikke jeg at dette er akkurat det samme stoffet, men beslektet tror jeg det er.

Kanskje begynne å ha det i teen min, kanarifugler har jeg ikke hatt på 15 år, noe som betyr at pulveret er like gammelt, kanskje best å bare kaste det ::)

Mvh.KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Den siste linken til topline var fin,enkel og oversiktelig synes jeg.
    Legger inn tabellen fra den linken.
    Sardin i olje var ikke bra sett i sammenheng med forholdet mellom O3 og O6.
    Selv om sardiner i seg selv er blant de mest næringsrike som finnes ved siden av egg (særlig vaktelegg)
    Tror jeg får begynne med vaktler jeg..............faktisk 8)
    Røkt makrell står seg meget godt.

KW

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Her et eksempel på hva et mini mellommåltid kan bestå av for meg og som smaker fortreffelig.

Skjærer skiver av Norvegia og av f.eks. som her skiver av Chorizopølse

Her er den Chorizopølsa jeg bruker akkurat nå.

Fuet pølse bruker jeg også og begge er vel i dette tilfelle spanske, kjøpt i Sverige i August og ja, billigere der enn her.

Ser at det er noen E tilsetningsstoffer ja, skal vel vanskelig la seg gjøre å slippe unna det i denne type pølser og mye annen mat.

Godt og lavkarbo.

Mvh.KW

Vedlegg

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    KW skrev:
    Her et eksempel på hva et mini mellommåltid kan bestå av for meg og som smaker fortreffelig.

Ser at det er noen E tilsetningsstoffer ja, skal vel vanskelig la seg gjøre å slippe unna det i denne type pølser og mye annen mat.

Godt og lavkarbo.

Mvh.KW
    Takk for tips, KW :)

Selv bruker jeg 100g røket laks/ørret med Philadelphia ost som mellommåltid nå.
    Nam nam mat som gir rundt 25g protein, 19g fett og 1 karb. 275 kcal

:)

N

nb

Gjest
    KW skrev:
    Prøv en ost som faktisk smaker noe neste gang og få en positiv opplevelse;)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker Norvegia godt jeg, men det er pølsa oppå som er smaksnacket.
    Andre oster brukes til kveldsmåltid div. camenbert og brie (de Paris) bl.a., da på Wasa groveste knekkebrød.
    Helt ok. sammen med Earl Grey te.

Mvh.KW

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.388
    Norzola og liknende er kjempegodt som pynt på biff osv ...

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips!

KW skrev:

Forøvrig:

• E300-E305: Askorbinsyrer (vitamin C)
    • E250: Natriumnitritt
    • E252: Kaliumnitrat

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Anonym skrev:
    Noen som har vurdert muligheten for at ekspertene i de ulike retningene har litt rett og at det finnes flere gode metoder for vektreduksjon?
    Har et par klienter nå som kommer til å bli satt på "fettfaste". Det er løsningen når ikke noe annet fungerer, som det faktisk ikke gjør i noen tilfeller. Ene klienten min har tidligere gått på Fedon kurs og var den eneste som gikk opp... på Euro-dietten gikk hun litt ned men ikke så mye.
    Nå skal vi prøve fettkuren.
    En uke med 1000kcal om dagen, 100g fett, 17g protein og 10g karbo. Det pleier å løse saken med å få igang fettforbrenning.
    Dietten blir da som følger (fordelt på 4-5 måltider):

1 Egg, kokt 67.0 g
    Smør 15.0 g
    Valnøtter 40.0 g
    Isbergsalat, issalat, norsk, 50 g
    Rapsolje, kaldpresset, Odelia 3 ss 33.0 g
    1 Avocado
    1 Kiwi
    + mye vann!!

= 1000 kcal, 100g fett, 17g protein og 10g karbo..

Er tøfft men til å leve med en noen få dager om gangen. 8)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Huff - glad jeg ikke skal på den kuren der.

N

nb

Gjest
    @topline - noen grunn til at du bruker rapsolje, eller funker en hvilkensomhelst plateolje (soya, oliven osv). Fettinnholdet i slike oljer er vel identisk?

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Rapsolje, soyaolje osv er rafinerte greier. Ikke bra i det hele tatt. Kaldpresset olivenolje til nøds.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    @topline - noen grunn til at du bruker rapsolje, eller funker en hvilkensomhelst plateolje (soya, oliven osv). Fettinnholdet i slike oljer er vel identisk?
    Rapsolje har best forhold mellom omega 3 / omega 6, sammen med olivenolje. Enkelte av oljene innholder altfor mye omega 6..
    Ligger en tabell tidligere i strengen her tror jeg. Må selvsagt være kaldpresset... ;)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Om melkefett..

Melk antas å inneholde rundt 100 000 bioaktive stoffer og over 400 fettsyrer. Melk inneholder et lavt og gunstig forhold mellom fettsyrene omega-6 og omega-3. I det norske kostholdet generelt får vi generelt for mye omega-6, noe som gir større tendens til blodpropp, høyt blodtrykk og betennelsesreaksjoner

http://www.umb.no/forsiden/artikkel/sunt-a-leve-fett

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn