Den store bilpleietråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.985
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, noterer at det er endel bilinteresserte her. Og siden mange av oss tenker hiend i "alle ledd" og ikke bare hifi.

Hvordan behandle bilen. Vasking, svamp, børste, maskin, polering, lakkrens, biltema eller ikke, avfetting, motorvask, rustbehandling, rengjøring av ruter, behandling av skinn/stoff interiør, vinylrens etc.

Så første spørsmål... (Jeg har aldri vasket bilen i maskin), og har en 2 år gammel bil. Kjøpt ny. Hvit som nissens skjegg. Men etter vask og når jeg stirrer nært rett bak forhjula (på døra) virker det som om det er mange bittesmå rustmerker. Så har jeg skjønt at det ikke er rust på bilen men kanskje bremsespon eller bittesmå metallrester som fester seg under kjøring sammen med skjitt.
    Disse er utrolig irriterende og veldig vanskelig å bli kvitt.

Noen gode råd?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Eg har av og til ramla inn på denne sida: http://www.detailersclub.no/
    Trur den forklarer alt og litt til, dei kara er absurde på bilpleie. Kanskje litt samme følelsen som å komme inn hit første gangen.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    For å bli kvitt urenheter i "nyere" lakk som ikke avfettingen klarer ville jeg brukt "clay-bar"
    Bruk avfetting, vask og tørk bilen godt, clay bilen, poler og tilslutt bruker du wax ( voks )

Søk på Youtube etter "clay" så forstår du hva jeg mener.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.997
    Pan-Glans fåes kjøpt på alle bensinstasjoner. Det fjerner asfaltrester og annet smuss på en skånsom måte.
    Når man har renset lakken så er det ingen snarvei for å få best mulig resultat. Simoniz Gul voks er det eneste som duger, men den er et h"#¤%& å jobbe med. Simoniz Gul er en ren voks, uten rensemidler.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg vil ikke anbefale deg enkelt produkter da det er innsatsen du legger i det som er avgjørende for resultatet. Endel "elbowgrease" må man regne med å bruke. Sett av en dag eller 2.
    Jeg har allerede brukt nærmere 1000 kr på Vårprodukter sålangt denne sesongen og regner med å måtte bruke 1000 til før alt er på plass.. Litt penger går det til slikt.

Ps bruk youtube for å lære de grunnleggende teknikkene.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd ulike typer lakkrens/polish,til kvit 92mod japse,autoglym,seajet båtpolish,mguiars,turtle,og swissol med ca 30% carnuba.

Alle typene funker bra,men det som betyr mest,som Griffenfeldt er inne på er utstyret og hyppighet av jobben.(helst 3ganger i året.)
    Kjøpte proff poleringsmaskin(flex)som brukes 1gang pr/år,det kan absolutt anbefales.

Gjøres jobben 3ganger pr/år,blir bilen lett som ein plett både å vaske og polere.(vasker med swissol frotteklut,ikkje svamp.)

Swissol funker veldig bra på kvit bil,blir litt blåskjer i kvitfargen i rette lyssettingen.
    Det som er fordelen med kvit bil og polering er at den blir absolutt 100% rein i lakken,siden den minste detalj vises lett.

Kjøper du standard polish,og 2-3 mjuke frottehåndklær-2-3 mikrofiberkluter på feks europris,som vaskes i maskin på 60grader etter bruk uten vaskemidler,blir det bra resultat.

Mvh.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Dessuten er det ei sjappe med allt av bilpleieutsyr i utkanten av Haugesund sentrum trur eg(på toppen av ein stigning)
    Enormt utvalg,og bedre pris enn ellers.

Husker ikkje navnet på butikken,han driv som grossist/utsalg.

Skal prøve å finne ut navnet på sjappa.

Mvh.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Thorsov bilrekvisita kjører 25% rabatt på bilpleieprodukter noen dager til. Verdt å ta med seg de rabattene som er. Tror nemlig ikke det er mulig å få tilsendt kjemikalier i posten v netthandling fra O store ydland.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.985
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Man har en gigantisk biltema her. Meconomen, jula - jo og Haugesund bilsenter ett eller annet (var det Varden bilsenter mon tro.. Kanskje det du mener?. Tror utvalget i distriktet er rimelig godt kan man si :) Er jo i nærheten av en av rånehovedstadene. Dvs. omtrent hele Karmøy ;)

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.549
    Griffenfeldt skrev:
    Tror nemlig ikke det er mulig å få tilsendt kjemikalier i posten v netthandling fra O store ydland.
    Har kjøpt ganske store mengder bilpleieprodukter fra både ett og to utland, det eneste som ikke går er aerosolprodukter. Autogeek.net og shinearama.co.uk er to av de mest brukte. Men jeg forsøker i størst mulig grad å støtte norske foretak også, f.eks. Scandicshine.no og Swissvax.no :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    La inn en ordre hos Autogeek på litt Poorboy produkter, men Avbestilte når jeg ble gjort oppmerksom på fraktkostnader på 60$
    Noen som har erfaring med bestilling fra andre utenlandske nettsider som forhandler bilpleie?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Da bestilte jeg fra Blankbil.no.
    Poorboy såpe, glaze, voks og 2 pads fra Mothers. Det kom på ca 900 kr inkl frakten.

Han5y

Medlem
    Ble medlem
    12.10.2010
    Antall liker
    0
    Oi, dette er en tråd jeg har oversett. Perfekt for meg som driver med bilpleie på hobbybasis. ;D

For å starte smått, det finnes 2 typer poleringsmidler, det ene er fyllende polisher (inneholder filler):
    Denne "fyller" igjen swirls (http://lib.store.yahoo.net/lib/autopia/SonusSwirl.jpg) med poleringsproduktet. Etterhvert vil produktene starte å bli borte i fra lakken etter en del vasker, holdbarhet er avhengig av produkt, og hvilken beskyttelse du bruker (beskyttelse = voks eller sealer).
    Husk; Ser bra ut i starten, ser ikke så bra ut etter x antall mnd.

Det andre produktet er midler som inneholder små slipemidler, når man polerer bilen vil disse slipemidlene slike ned klarlakken noen få MY (1 my = 1/1000mm, de fleste biler har mellom 120 og 150my med grunning, base, og klarlakk) for å gjevne ut lakken slik at swirls`ene blir borte.
    Hvis man vedlikeholder bilen bra, dvs. vasker med vaskehanske (svamp er FY FY), god såpe, samt tar i bruk skumkanon, så vil lakken holde seg bra i lengre tid enn fyllende polish.

Dette er et veldig omfattende tema, så du/dere for spørre, så får jeg svare etter beste emne :)

Litt lesning i kjedsomhetens time også, en liten "show and shine" på en bil jeg polerte i sommer:
    http://www.detailersclub.no/forum/topic/7161-honda-s-2000/

37 timer gikk totalt med på bilen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder maskinvask; jeg tror det er lurt å maskinvaske med underspyling med jevne mellomrom gjennom vinteren. Dette rimer iallefall med mine funn, selv om de neppe er allmenngyldige.
    Min forrige bil (BMW 5-serie solgt i 2004) ble kun håndvasket, mens den nye jeg kjøpte da (BMW 5-serie 2004-mod) har blitt vasket i maskin med underspyling nesten hver uke vinterhalvåret. Det er ikke en flekk rust noe sted, ei heller på bremser. Jeg tror også det er gunstig for foringer på understellsdeler o.l., som heller ikke har vist noe behov for å byttes etter 130kkm. Nå har den modellen riktignok markedets laveste rustindeks (om man skal tro NAF) med 0.01 men jeg har stor tro på underspylingens gunstigheter.

Bruker Autoglym polish og lakk-konservering 1-2 ggr årlig, vasker gjerne manuelt sommerhalvåret, og det er trygt å si at det ikke fins et eneste synlig spor etter maskinvask på bilen etter syv år nå. Jeg tror at dersom man finner en skånsom maskin og velger program med underspyling, så er det bedre enn kun manuell vask. Ikke bare blir bilen vasket oftere vinterstid (praktiske årsaker) men underspylingen kan spare dyre delebytter.

Jeg har en ny '11-modell BMW 535i xDrive i bestilling i øyeblikket, og er ikke i snev av tvil om at jeg vil bruke maskin med underspyling hyppig på den de syv årene jeg ser for meg å eie den.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Underspyling er smart. Billig kontra delekonstanad av oppheng og alt dette...

mvh

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.501
    Torget vurderinger
    13
    Bruker Autoglym polish og deretter lakkforsegler/glansemiddel på bil og mc, fungerer meget bra syntes jeg men så er jeg nøye også 8)

Dette er 10 års gammel lakk. ( HDR - med forskjellige eksponeringer på bilde 1) men lakken er meget bra i virkeligheten også)

Vedlegg

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Da er vårjobben på Superben unnagjort.
    Etter grundig vask med avfetting og høytrykk med varmt vann og en runde med "Prickbort" kjørte jeg på med Meguiars 3 trinns polering, godt hjulpet av Biltemas 2-hode poleringsmaskin.
    Altfor mye jobb, men blank og fin ble den jo. Problemet er at det ikke holder så lenge.................

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hva er grunnen til at det ikke holder lenge? 3-trinnsbehandlig som i polish, wax og forsegler eller alt i samme flaske?

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    3-trinns som i rens, polish og voks. Mao 3 gnikkerunder på hele bilen (som akkurat da er altfor stor).
    Produktene som er brukt heter:
    Deep Crystal System Paint Cleaner
    Deep Crystal System Polish
    Og Deep Crystal System Carnauba Wax

Alt altså fra: http://www.meguiars.no/index.php?_room=1

Med all den jobben synes JEG det burde holde et år - men det gjør det altså ikke.

Bilen har "Black magic perle" lakk og denne behandlingen får frem "perle" effekten bedre enn de andre polishene jeg har forsøkt.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

Samme lakk som på min med andre ord. Har kikket litt på Meguiars produktene og er litt fristet til å prøve litt mer enn bare nxt shampoen jeg har.

Satser på å ta bilen min så snart jeg får pakken fra Blankbil.no

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.549
    Jøss, bare 19 000,-? Mener å huske at den kosta opp mot 4-5 ganger så mye for noen år siden. Da fikk man riktignok gratis påfyll resten av livet...

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.683
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Så første spørsmål... (Jeg har aldri vasket bilen i maskin), og har en 2 år gammel bil. Kjøpt ny. Hvit som nissens skjegg. Men etter vask og når jeg stirrer nært rett bak forhjula (på døra) virker det som om det er mange bittesmå rustmerker. Så har jeg skjønt at det ikke er rust på bilen men kanskje bremsespon eller bittesmå metallrester som fester seg under kjøring sammen med skjitt.
    Disse er utrolig irriterende og veldig vanskelig å bli kvitt.

Noen gode råd?
    Jeg har også hvit bil men aldri sett slike "rustflekker"... :D
    Gratulerer med ypperlig fargevalg. Jeg kjøpte min i '99 da hvit var aldeles ut ;D

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et stykke ut på 2000-tallet var hvitt så upopulært at biler som var hvite innkasserte betydelig mindre kroner enn de som hadde andre farger. En hvit Mondeo som normalt hadde en listepris på 70k var det vanskelig å selge for mer enn 50k i 2005.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Bilde tatt med dårlig mobilkamera etter samme behandling i fjor:

Vedlegg

oyvind

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    Eg har av og til ramla inn på denne sida: http://www.detailersclub.no/
    Trur den forklarer alt og litt til, dei kara er absurde på bilpleie. Kanskje litt samme følelsen som å komme inn hit første gangen.

Det kan jeg skrive under på!

Hadde min forrige bil inne hos en av disse gutta:
    http://www.detailersclub.no/forum/topic/5351-bmw-e46-m3-04-mod/

Og min nåværende:
    http://www.detailersclub.no/forum/topic/7530-bmw-320d-m-sport/

Begge har jeg fått igjen i en sånn tilstand at de like godt kunne kommet fra fabrikken dagen før. Ekstremt bra!

Ellers når jeg vasker og fikser selv, er det stort sett kun Swissvax det går i :)

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    80 timer er mange timer når det gjelder bilvask ,men bra ble det!

McLaren

oyvind

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    McLaren skrev:
    80 timer er mange timer når det gjelder bilvask ,men bra ble det!

McLaren
    Litt mer enn bare vask da. Her var det opptil 100% korreksjon, og det ble gjort en del ekstra ettersom bilen skulle i bladet Gatebil i en bilpleieartikkel. Men mange timer, ja :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor er denne tråden blitt så gammel? Ingen som pleier bilen sin lengre?
    Jeg finner ihvertfall ikke en mer relevant tråd, så da så.

Idag har jeg prøvd Autoglym Super Resin Polish på nybilen, noen felter med små overflateriper. Sannsynligvis merker og riper fra insekter og kvister/greiner, og noen grå riper rundt håndtak og på innlastingsterskelen bak.
    Bilen er mindre enn et år gammel, og min første nybil, i tillegg en riktig vakker en, så for første gang er jeg motivert til å drive polering og passe på små overflateskader.
    Jeg er imponert og forbauset over hvor effektiv denne polishen fra Autoglym er, har prøvd polering og voks av andre merker uten at det hjalp mye, så her skal det handles større flasker Autoglym og etableres rutiner ja.
    Bør jeg legge på lakkforsegler, eller er Autoglym Super Resin Polish beskyttende nok som overflatebahandling?

T

TT.

Gjest
    Jeg ville hatt på Autoglym extra gloss protection over den ja. Blir veldig bra sluttresultat.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg ville nok ha brukt en voks over polishen og avsluttet med en sealer. Super resin polish fungerer ++ men effekten forsvinner relativt fort uten wax og sealer.
    Husk å polere vinduene også.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville hatt på Autoglym extra gloss protection over den ja. Blir veldig bra sluttresultat.
    Sikkert lurt. Men blir det blankere nå blir naboen sur

Hva bruker du på vinduene, Griff?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Husk bare å sveive ned vinduet litt slik at du får polert toppen av vinduet også. Smør gjerne litt silikon rundt og inne i vinduskarmen også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn