P
Parelius
Gjest
Så kan en jo lure på om det er moderate, eller ekstreme, som sitter derKomponenten skrev:
|
Så kan en jo lure på om det er moderate, eller ekstreme, som sitter derKomponenten skrev:
Jeg venter med spenning på forklaringen fra de rettroende intellektuelle. Jeg har alltid lurt på hva stater som dreper folk fordi de skifter religion, gjør i FNs menneskerettighetsråd.
Det er ikke mulig å av-oppfinne islam eller de andre religionene. De er der, uansett hva vi måtte synes om det. Det er flere muslimer enn katolikker i verden. Jeg tror ikke det er noen god idé å forsøke å bli kvitt alle sammen. (Apropos FN: Hørt om generalforsamlingen? Hvor hvert medlemsland har en stemme? Demokrati, liksom? Det hadde selvsagt vært mye bedre om vi på off-topic-hjørnet kunne diktere hvilke land som fortjente å være med, men det er dessverre ikke slik.)Komponenten skrev:FN er ikke hva det en gang var:
http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=45&tekstid=1707
Intererssant å se hvem medlemslandene i FNs menneskerettighetsråd er, hvordan i alle dager kan FN gjøre dette, de mister enhver troverdighet.
Bibelsitatene finner jeg totalt meningsløse. Ingen kristne eller jøder lever etter dette i dag, det er noe helt annet med koranen, der tas alt like bokstavelig.
Hvor finner dere eksempler på at kristne eller jøder har drept tilfeldige uskyldige for å tekkes sin gud? Hvor finner dere prester eller rabbinere som forsvarer drap på annerledes troende, frafalne, man får forholde seg til dagens realiteter og hva som forårsaker det, dette er bare en tøvete sammenligning helt uten fornuft.
asbjbo skrev:Det er ikke mulig å av-oppfinne islam eller de andre religionene. De er der, uansett hva vi måtte synes om det. Det er flere muslimer enn katolikker i verden. Jeg tror ikke det er noen god idé å forsøke å bli kvitt alle sammen. (Apropos FN: Hørt om generalforsamlingen? Hvor hvert medlemsland har en stemme? Demokrati, liksom? Det hadde selvsagt vært mye bedre om vi på off-topic-hjørnet kunne diktere hvilke land som fortjente å være med, men det er dessverre ikke slik.)Komponenten skrev:FN er ikke hva det en gang var:
http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=45&tekstid=1707
Intererssant å se hvem medlemslandene i FNs menneskerettighetsråd er, hvordan i alle dager kan FN gjøre dette, de mister enhver troverdighet.
Bibelsitatene finner jeg totalt meningsløse. Ingen kristne eller jøder lever etter dette i dag, det er noe helt annet med koranen, der tas alt like bokstavelig.
Hvor finner dere eksempler på at kristne eller jøder har drept tilfeldige uskyldige for å tekkes sin gud? Hvor finner dere prester eller rabbinere som forsvarer drap på annerledes troende, frafalne, man får forholde seg til dagens realiteter og hva som forårsaker det, dette er bare en tøvete sammenligning helt uten fornuft.
Det er ingen naturlov som sier at forhistoriske lover i en eller annen hellig bok skal praktiseres bokstavelig for bestandig. Som sagt, på en eller annen måte har vi stort sett greid å bevege oss bort fra en bokstavtro praktisering av budene som står i bøkene fra bronsealderen, med mulig unntak av visse ultra-ortodokse nybyggere og fundamentalister i sydstatene.
Det er ingen ting med islam som tilsier at den religionen er dømt til å være mer bakstreversk enn f eks kristendom eller jødedom. Det finnes dekning for å si at Koranen er mer tolerant mot andre religioner enn f eks jødedom og kristendom, ut fra en bokstavelig tolkning av helheten i respektive bok. Da europere forlystet seg med heksebrenning (i henhold til et tydelig påbud i Bibelen!) var det opplysningstid i islam. Derfor regner vi med arabiske tall, lærer algebra (Al-Gebra) på skolen, og ser stjerner som Al-Debaran og Al-Gol på stjernehimmelen.
Siden da har det stort sett gått i forskjellig retning. Hvordan kan vi så påvirke for å bevege ting i riktig retning, dvs mot en noe mer pragmatisk tolkning? Invasjoner, sivilisasjonskonflikt og provokasjoner mot muslimer i største almenhet? Eller forsøk på dialog med de som er tilsnakkandes? Fritt valg.
Så Chomsky må stå tilregnelig for uttalelsene til de du finner det for godt at skal representere venstresiden for øyeblikket. Høyresidens reaksjon og angrep på Chomsky etter det prinsipielle innlegget for ytringsfrihet og din samvittighetsfulle gjentagelse av indignasjonen påpeker ikke annet enn ditt eget hykleri, som om jeg følger din logikk er representativt for høyresiden om jeg ønsker det.Slubbert skrev:Filmen er noe møl, akkurat som boka til Holocaust-fornekteren Robert Faurisson er noe møl. Som kjent gikk Noam "Venstresidas Gud" Chomsky ut med et flammende forsvar for utgivelsen av boka; skal bli interessant å se om et lignende forsvar for Wilders film kommer fra samme hold eller om venstresida hykler som vanlig.
Det er luthersk protestantisme. Katolikker ser dette noe annerledes. Bibelen veksler mellom flere synspunkter - frelse ved gode gjerninger alene (Matteus 25), gode gjerninger OG tro (Markus 16), ved troen alene (Johannes 3), eller ved å angre sine synder (Lukas 13). Morsomt at den boken ikke greier å bestemme seg for noe så grunnleggende for hele troen, ikke sant?Komponenten skrev:Det er ting med islam som skiller den klart fra for eksempel kristendommen. For å være en kristen er det nok å tro, det er alt som kreves, at man tror, ingen gjerninger behøves, ingen krav stilles utenom dette, da er man sikret plass i himmelen.
Forsåvidt. Derimot forbyr Koranen selvmord, og lover en rask tur i motsatt retning for den som er så formastelig å overprøve Allahs vilje for egen hånd. Det du beskriver er en liten gruppes tolkning. The jury is still out, også blant islamske lærde.For muslimer er det annerledes, de får ingen garanti om noe liv etter dette, de skal leve mest mulig etter islams lover, men de vet ikke om de er sikret plass i himmelen, med ett unntak, om de dør i hellig krig. Dette er dessverre mye av forklaringen til det man ser av terror og drap, når de dør for islam i kamp mot vanntro, og da er det altså tydeligvis nok etter deres tolkning at de sprenger seg i luften med fiender rundt seg, da er de sikret en plass i paradis.
Det største skillet er kanskje kravet til underdanighet (= "islam") eller blind lydighet for Allahs vilje. Et slikt krav er noe av det farligste som finnes, siden det så lett kan utnyttes av den som påberoper seg å fortolke Allahs vilje. "Meine Ehre heisst Treue" var mottoet til SS. "Gott mit Uns" sto det på beltespennene deres. Siden den gang har et slikt krav gått litt av moten i Europa. Men bevares, bibelen er også full av krav om absolutt lydighet for herrens ord, og full av trusler om de verste forbannelser for den som måtte være ulydig, så forskjellen gjelder mer dagens praktisering enn hva som står i respektive bok.Dette er et gigantisk skille mellom disse religionene, og det er nok utslagsgivende for hvorfor terror i så stor grad forekommer blant islamister og ikke forekommer blant kristne med bakgrunn i religionen i alle fall.
OK, steining, da: "Når en mann eller kvinne har en dødningeånd eller en spådomsånd i seg, skal de dø. De skal steines; det hviler blodskyld på dem."Hva er det tydelige påbudet i bibelen som angår heksebrenning?
Dette er ganske vriene spørsmål som det neppe finnes eksakte svar på. Det finnes flere teorier om hvorfor stagnasjonen satte inn i islam. Mongolenes invasjon og korstogene nevnes ofte, i tillegg til at islamske lærde valgte å søke innover til tidligere skriftlige autoriteter på det tidspunktet vitenskapen begynte å skyte fart.Islam har stagnert og stått på stedet hvil, andre religioner har tilpasset seg og endret seg underveis.
Hva kan vi gjøre for å få islam til å henge med i tiden? Eneste jeg kan komme på måtte være å bli muslimer for å påvirke innenfra, all påvirkning utenfra blir jo tatt ille opp. Nå hadde det jo ikke vært et stort problem for oss om ikke islam hadde trengt seg på oss som det gjør i dag, vi må faktisk ta stilling til både budskapet og menneskene bak, ikke nok med det vi må begrense hvilken påvirkning det skal få på vårt samfunn, for de samfunn som islam allerede har sterk påvirkning på frister jo ikke akkurat.
Hvorfor stoppet det helt opp for dem mens verden gikk videre for alle andre? Hvorfor er de aller fleste muslimske land så ille når det kommer til menneskerettigheter, mens de fleste kristne og jødiske har innført demokrati, likestilling og lignende?
Synes det er drøyt å påstå at vi bedriver provokasjoner, trøste og bære hvem er det som provoserer?
Å påpeke grusomheter, å tegne en mann som døde for mange herrens år siden, det er provokasjoner, mens drapstrusler, vold, nedrakking på kvinner og homofile det er helt greit?
Poenget er ikke at det er om å gjøre å provosere, poenget er at det er lov, og de som sier sin hjertens mening har rett til det uten å få dødsdom over seg, i Europa, i 2008. Det er det saken handler om.
Det var vel Wermacht som hadde Gott mit Uns på beltespennene sine, noe som ble brukt av tyskerne under første verdenskrig også,asbjbo skrev:"Meine Ehre heisst Treue" var mottoet til SS. "Gott mit Uns" sto det på beltespennene deres.
Digresjon?elrond skrev:Det var vel Wermacht som hadde Gott mit Uns på beltespennene sine, noe som ble brukt av tyskerne under første verdenskrig også,asbjbo skrev:"Meine Ehre heisst Treue" var mottoet til SS. "Gott mit Uns" sto det på beltespennene deres.
men da selvsagt uten den tyske ørn og hakekorset.
Waffen SS hadde Meine Ehre heißt Treue, mens de andre SS avdelingene tror jeg brukte bare SS runene.
Beklager digresjonen.
Bemerkningen min hadde vel ikke så mye med temaet i tråden å gjøre.Mengele Dershowitz skrev:Digresjon?elrond skrev:Det var vel Wermacht som hadde Gott mit Uns på beltespennene sine, noe som ble brukt av tyskerne under første verdenskrig også,asbjbo skrev:"Meine Ehre heisst Treue" var mottoet til SS. "Gott mit Uns" sto det på beltespennene deres.
men da selvsagt uten den tyske ørn og hakekorset.
Waffen SS hadde Meine Ehre heißt Treue, mens de andre SS avdelingene tror jeg brukte bare SS runene.
Beklager digresjonen.
http://www.livingislam.org/maa/dcmm_e.htmlThe above opinion [pro-terror] is problematic in three legal particulars [fusûl]:
(1) the target [maqtûl]: without doubt, civilians;
(2) the authority for carrying out the killing [âmir al-qitâl]: as no Muslim authority has declared war, or if there has been such a declaration there is at the time a ceasefire [hudna]; and
(3) the way in which the killing is carried out [maqtûl bih]: since it is either harâm and is also cursed as it is suicide [qâtil nafsah], or at the very least doubtful [shubuhât] in a way such that it must be avoided by those who are religiously scrupulous [wara']. Any sane Muslim who would believe otherwise and think the above to be not a crime [jinâya] would be both reckless [muhmil] and deluded [maghrûr].
[...]
The result in Islamic jurisprudence is: if a Muslim carries out such an attack voluntarily, he becomes a murderer and not a martyr or a hero, and he will be punished for that in the Next World.
http://sundaytimes.lk/080309/International/international0009.htmlTerrorism is completely wrong and un-thoughtful act whoever commits it, irrespective of his association to whatever religious community and class. Terrorism negates completely the teachings of Islam as it is the faith of love and peace and any terrorist activity which targets innocent people directly contradicts Islam's concept of peace."
For meg er det også ganske ubegripelig at noen lar seg provosere slik, siden jeg ikke tror et døyt på hverken den ene eller andre religionen. Derfor er min tolkning at noen snarere ser seg tjent med å piske opp irrasjonelle hatbølger mot vesten, enten det er det ene eller andre som er påskuddet, heller enn å tro at massene i Karachi leser Jyllands-Posten daglig og reagerer spontant på det de leser. F eks de danske imamene du nevner. Så er det interessante spørsmålet hvordan vi best "gjør noe med det".Og vi (noen) nikker og synes at det er forståelig at dette skjer, istedenfor å bli rasende over at det skjer og ønske å gjøre noe med det. Det er dette jeg ikke forstår, og det er dette som gjør meg rasende.
Det går seg ikke til ser det ut til. I de land det er naturlig å sammenligne seg med, som har drevet i importbransjen mye lenger enn oss i Norge, ser man at frontene skjerpes og innvandrerungdommen radikaliseres. Kriminaliteten stiger, den sosiale uroen stiger, og forholdene for den opprinnelige befolkningen forverres. Over hele Europa ser man nå en tiltagende utflytting av den opprinnelige befolkningen, etterhvert som innvandrerbefolkningen blir en stadig større del av totalbefolkningen.asbjbo skrev:Så får vi håndtere de mindre problemene (som f eks jentegymnastikk og bruk av slør i skolen) etterhvert. Der har jeg litt tro på at "de' går sæ te'" som man sier i Særp. Vi kommer hvertfall ingen vei ved å mistenkeliggjøre hverandre med den bredeste penselen.
http://en.wikiquote.org/wiki/Sun_TzuIt is said that if you know your enemies and know yourself, you will not be imperiled in a hundred battles; if you do not know your enemies but do know yourself, you will win one and lose one; if you do not know your enemies nor yourself, you will be imperiled in every single battle.
Den turen tar jeg hver dag.asbjbo skrev:Oddgeir: Ta deg en tur med T-banen østover fra Nationaltheateret. For hver enkelt kvinne med slør vil du se to-tre stolte ungjenter som jobber seriøst med utdannelse og karriére. Disse er ikke innstilt på å ta no shit from nobody (hva det nå enn heter på urdu).
Trodde Muddy var stengt jeg....oddgeir skrev:Den turen tar jeg hver dag.asbjbo skrev:Oddgeir: Ta deg en tur med T-banen østover fra Nationaltheateret. For hver enkelt kvinne med slør vil du se to-tre stolte ungjenter som jobber seriøst med utdannelse og karriére. Disse er ikke innstilt på å ta no shit from nobody (hva det nå enn heter på urdu).
Steike!oddgeir skrev:Brugata
Komponenten skrev:Den østerrikske høyrepolitikeren Susanne Winter trekkes for retten for forhånelse og nedverdigelse av religiøse symboler, noe som kan gi inntil to års fengselsstraff. Støttet av det nasjonale justisministerium, er det en statsadvokat fra Graz kommune som tar ut tiltale mot Winter. Det er særlig islamkritiske uttalelser fra et valgkampmøte i januar i år som ligger til grunn for tiltalen.
Hmm ;D ;D ;DGjestemedlem skrev:eller bare en flåsekjeft med sterke meninger om religionsproblemet
:oddgeir skrev:Hmm ;D ;D ;DGjestemedlem skrev:eller bare en flåsekjeft med sterke meninger om religionsproblemet
I så fall vil retten i østerrike fastslå dette en gang for alle og da er det jo ikke noe problem. Jeg vil jeg tro at denne politikerene vil være glad for å få muligheten til å fastslå dette også. Så hvorfor da denne bekymringen for kvinnen?BBking skrev:Winter blir naturligvis frikjent. Religionsforhånelse er da ikke rasisme.
Ja her er vi helt enige. Tyrika har en grunnlov som sikrer at landet forblir sekulært. Politikere som prover å innføre religøse lover eller å endre på dette kan tiltales, og deres parti forbys. Hæren har også en grunnlovsfestet rett til å gripe inn hvis en regjering prøver å endre på dette.Komponenten skrev:I Tyrkia risikerer nå statsministeren å bli tiltalt for å ha fjernet lovforbudet mot tildekking av kvinner på universitetene, det er tydelig at de ser alvorlig på all form for forsøk på å islamisere samfunnet, vi har nok noe å lære av dem der.
Sammenligningen blir litt pussig. De var Muhammed som skrev Koranen, men det var ikke Jesus som skrev det nye testamentet. Jesus er jo bare en karakter i fortellingene der, akkurat som Adam, Moses, og Noah var i tidligere fortellinger.Komponenten skrev:Når du skal sammenligne kristendommen og islam bør du først hoppe over GT, det er NT de kristne lever etter. Enda viktigere er det å sammenligne Jesus og Muhammed, hva de sa og hva de gjorde, det er der du finner de store motsetningene.
Gjestemedlem skrev:Komponenten skrev:Den østerrikske høyrepolitikeren Susanne Winter trekkes for retten for forhånelse og nedverdigelse av religiøse symboler, noe som kan gi inntil to års fengselsstraff. Støttet av det nasjonale justisministerium, er det en statsadvokat fra Graz kommune som tar ut tiltale mot Winter. Det er særlig islamkritiske uttalelser fra et valgkampmøte i januar i år som ligger til grunn for tiltalen.
Nå er det ikke islamkritikk denne politikeren etterforsker for da. Hennes uttalelser på en partkongress som beskrev Muhammed som en "child molester" who wrote the Koran "during epileptic fits". Det kan vel neppe ses på som islamkritikk?
"They were investigating whether or not it constituted incitement to racial hatred, he added.
Kammerer said Winter would be questioned about her comments in the next few days, after which prosecutors would decide what steps should be taken.
In Austria, incitement to racial hatred is a crime punishable by up to two years in prison."
Man kan jo gjenre diskuter hvorvidt politikere skal ha lov til å oppfordre til hat mot andre folkegrupper etter ikke. Det er jo en helt annen sak. Men det retten i østerrike skal forholde seg til er om hun har brutt denne loven eller ikke. Hva hun mener om islam er uvesntlig. Østerrike har jo en spesiell historie når det kommer til slike saker, så at de har en streng lovgiving på dette er vel for å bøte på det vil jeg tro.
Jeg aner ikke hva definisjoner de østerriske loven har på dette området. Men vi får vel svar på om politikeren er en kriminell oppvigler eller bare en flåsekjeft med sterke meninger om religionsproblemet hvis det blir en sak av det.
http://www.ejpress.org/article/news/23173
Jeg ønsker på ingen måte at hun skal bli dømt. Jeg mener det er mye bedre måter å imøtegå slike folk på enn å bruke loven mot dem. Jeg ville bare påpeke at det ikke er islamkritikk hun er tiltalt for men oppvigleri. Og hvilke oppviglerlover østerrike har er ikke en viktig sak for meg.Komponenten skrev:Klart at dette er religionskritikk, hva annet vil du kalle det? Det hun spør om er også viktig; kan man gjemme all mulig slags perversiteter bak en gud og komme unna med det, det er jo det som i stor grad foregår, og det er jo det som gjør at det er så farlig å innføre unntak for religioner når det kommer til legitim kritikk. At du, av alle, ikke reagerer på at noen kan bli tiltalt for slike uttalelser må jeg si kommer som en overraskelse, det hadde vært en helt annen låt i pipen om det hadde vært kristendommen hun omtalte på denne måten, det er jeg rimelig sikker på.
Siden saken gjelder eventuell overtredelse av loven som forbyr oppfordring til hat mor religøse grupper eller andre folkegrupper, (Om det er riktig eller ikke er ikke opp til meg å vurdere, det får retten ta stilling til) så kan jeg ikke helt se sammenhengen her. Jeg kan ikke se på hvilken måte den kunstneren du refererte til skal ha oppfordret til hat mot folkegrupper med sitt bilde. Det er vel heller omvendt vil jeg tro, at han prøver å skape en aksept for de homofile og også i kirken. At noen ikke liker disse sakene er en helt annen sak, men det er jo ikke det noen av dem handler om heller.Og hva med kunstneren skal han også tiltales for disse bildene synes du? Hadde det vært artig å se hva en domstol kom fram til også der?
Absolutt. At noen bruker religion som et unskyldning til å forgripe seg på barn er intet annet en forkastelig. Hva Muhammed eller andre personer i middelalderen foretok seg kan aldri brukes som noen unskyldning for noe slikt i dag.At Muhammed var en barneskjender etter dagens definisjon er jo hevet over enhver tvil. Han giftet seg med en 6 år gammel jente og gikk til sengs med henne da hun var 9, det er jo pedofili, ingenting annet, det er et overgrep, ett av de vi i dag finner mest avskyelig. Det verste med hele denne historien er at det brukes som unnskyldning for at muslimske menn i dag kan gjøre det samme, mange småjenter giftes bort til voksne menn, Muhammed var forbilde for denne praksisen, derfor er det heller ikke ansett som feil. Om man ikke skal ha lov til å kritisere dette uten å beskyldes for blasfemi, da er verden i fred med å gå helt av hengslene.
Han er vel en av hovedpersonene i fortellingene, men det er jo bare en del av puslespillet da.Jesus var bare en karakter ?? Nå må du komme nedpå litt Deph. Hva sier ordet KRISTENDOM deg? Jesus Kristus er jo utgangspunktet for hele religionen.
JA.. Gud er godt beskrevet i den gamle delen, Jesus i den nye, og ånden .. tja er ikke det mest en noe vag symbolbruk som brukes til geistelige seremonier og slikt da?Den kristne trosbekjennelsen dreier seg om Gud, Jesus og den hellig ånd, ingen snakk om Moses eller Noah eller Abraham, de er omtalt som historiske personer men de kan jo ikke sammenlignes med Jesus, guds stedfortreder på jorden.
En sammenligning mellom Muhammed og Jesus er helt naturlig, de er begge religionsstiftere, det er deres budskap som ligger til grunn for religionene og måten de praktiseres på, og deres levemåte likeså.
Hvorfor skal du ikke delta i slike debatter, og hvorfor skifte navn?KindOfBlue skrev:Jeg har nytt nick, og skal ikke delta i slike debatter, men jeg må da få lov til å sitere.
Kjære komponenten - er det nødvendig å forsvare kristendommen ved å fullstendig misforstå den? Det blir litt latterlig.
La meg minne deg om åpningen av Evangeliet etter Matteus, siden du er så opptatt av å påstå at GT er irrelevant for kristne. Merk deg spesielt hvordan Jesus beskrives som etterkommer av GTs to sentrale skikkelser:
Jesu ættetavle
1 Dette er ættetavlen til Jesus Kristus, Davids sønn og Abrahams sønn:
2 Abraham fikk sønnen Isak, Isak fikk Jakob, Jakob fikk Juda og brødrene hans, 3 Juda fikk sønnene Peres og Serah med Tamar, Peres fikk Hesron, Hesron fikk Aram, 4 Aram fikk Amminadab, Amminadab fikk Naksjon, Naksjon fikk Salma, 5 Salma fikk sønnen Boas med Rahab; Boas fikk sønnen Obed med Rut, Obed fikk Isai, 6 og Isai ble far til kong David.
David fikk sønnen Salomo med Urias hustru, 7 Salomo fikk Rehabeam, Rehabeam fikk Abia, Abia fikk Asa, 8 Asa fikk Josjafat, Josjafat fikk Joram, Joram fikk Ussia, 9 Ussia fikk Jotam, Jotam fikk Akas, Akas fikk Hiskia, 10 Hiskia fikk Manasse, Manasse fikk Amon, Amon fikk Josjia, 11 og Josjia ble far til Jojakin og brødrene hans, på den tiden da folket ble bortført til Babylon.
12 Etter bortføringen til Babylon fikk Jojakin sønnen Sjealtiel, Sjealtiel fikk Serubabel, 13 Serubabel fikk Abiud, Abiud fikk Eljakim, Eljakim fikk Asor, 14 Asor fikk Sadok, Sadok fikk Akim, Akim fikk Eliud, 15 Eliud fikk Eleasar, Eleasar fikk Mattan, Mattan fikk Jakob, 16 og Jakob ble far til Josef, Marias mann. Av henne ble Jesus født, han som kalles Kristus.
17 Altså er det i alt fjorten slektsledd fra Abraham til David, fjorten ledd fra David til bortføringen til Babylon og fjorten ledd fra bortføringen til Babylon og fram til Kristus.
Her er forøvrig et forsøk på å visualisere Jesu' utseende, basert på kjennskapen man har til fysiognomi, o.a. på den tiden.
![]()
http://archives.cnn.com/2002/TECH/science/12/25/face.jesus/index.html
Litt mer info om dette her:
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9903E6DE1E3DF932A15751C0A9629C8B63
Ikke å undres over at kristendommen sliter.Komponenten skrev:Levereglene fra GT gjelder ikke for kristne.
Tja, man har 4 anonyme personer som alle har hørt den samme fortellingen. Det er jo klart den varierer litt over tid. Litt legges til og trekkes fra for hver gang den fortelles, alt etter som hvor mange øl man har drukket når den fortelles og hvilken stemning man er i. Jesushistoriene er jo stort sett bare variasjoner av mange andre lignende historier fra den tiden likevel. De er slett ikke unike på noen som helst måte. Det er gamle sagn og legender som har fått en ny vri. Man kan derfor med stor sannsynlighet regne med at det hele ikke var noe annet enn en slik god historie. Og fortjener neppe mer oppmerksomhet enn en slik heller.Komponenten skrev:Evangeliene ble skrevet ca 50-80 år etter Jesus død så vidt jeg husker Deph, de forteller alle, med forskjellige ord, ganske like historier om hans liv.
Jo, men nå er da ikke Alqaida noen talsmenn for andre enn seg selv da. Men at religion må bekjempes er helt riktig. Men måten å gjøre det på er å ta det onde ved roten og få folk til å forstå at guder og guddommelige påbud kun er sprøyt og ondskapsfulle påfunn av maktsyke menn for å tvinge mennesker til lydighet, intet annet. Så lenge man ikke er villig til å gjøre dette, vil det alltid vokse frem nye varianter og ugresset får spre seg uhemmet. Så om løvetann eller åkertistel lukter best, er helt uvesentlig i den sammehengen. Når man skal luke i årkeren, tar man med begge.BBking skrev:Poenget er at når kristendommen er den 10. landeplagen, så er islam den 11. Islam er også en mye farligere religion, idet den inneholder en rekke påbud om tildels svært strenge straffer for homofili og utroskap osv. Nylig har alqaida erklært at FN ikke er forenlig med islam. Det å være fundamentalistisk er fullstendig stuereint i den muslimske verden. Islam brukes som rettferdiggjøring for undertrykking og inndragelse av grunnleggende menneskeretter, for ikke å snakke om terrordrap på sivile.
Det er ethvert fornuftig menneskes plikt å forhåne og bekjempe en slik religion og slike tankesett.
Du er vel klar over at Lukas-evangeliet har en helt annen stamtavle som ender med Jesus? Hvordan vil du forklare det? Matteus-evangeliets anerekke er en kongelig sådan, hos Lukas er Jesu forfedre av mye simplere byrd. Navnene - og antallet slektsledd - stemmer heller ikke fra det 3. ledd og bakover. Dogmatikkens teologer har stort sett prøvd å bortforklare dette, uten særlig troverdighet. Vel?KindOfBlue skrev:Jeg har nytt nick, og skal ikke delta i slike debatter, men jeg må da få lov til å sitere.
Kjære komponenten - er det nødvendig å forsvare kristendommen ved å fullstendig misforstå den? Det blir litt latterlig.
La meg minne deg om åpningen av Evangeliet etter Matteus, siden du er så opptatt av å påstå at GT er irrelevant for kristne. Merk deg spesielt hvordan Jesus beskrives som etterkommer av GTs to sentrale skikkelser:
Jesu ættetavle
1 Dette er ættetavlen til Jesus Kristus, Davids sønn og Abrahams sønn:
2 Abraham fikk sønnen Isak, Isak fikk Jakob, Jakob fikk Juda og brødrene hans, 3 Juda fikk sønnene Peres og Serah med Tamar, Peres fikk Hesron, Hesron fikk Aram, 4 Aram fikk Amminadab, Amminadab fikk Naksjon, Naksjon fikk Salma, 5 Salma fikk sønnen Boas med Rahab; Boas fikk sønnen Obed med Rut, Obed fikk Isai, 6 og Isai ble far til kong David.
David fikk sønnen Salomo med Urias hustru, 7 Salomo fikk Rehabeam, Rehabeam fikk Abia, Abia fikk Asa, 8 Asa fikk Josjafat, Josjafat fikk Joram, Joram fikk Ussia, 9 Ussia fikk Jotam, Jotam fikk Akas, Akas fikk Hiskia, 10 Hiskia fikk Manasse, Manasse fikk Amon, Amon fikk Josjia, 11 og Josjia ble far til Jojakin og brødrene hans, på den tiden da folket ble bortført til Babylon.
12 Etter bortføringen til Babylon fikk Jojakin sønnen Sjealtiel, Sjealtiel fikk Serubabel, 13 Serubabel fikk Abiud, Abiud fikk Eljakim, Eljakim fikk Asor, 14 Asor fikk Sadok, Sadok fikk Akim, Akim fikk Eliud, 15 Eliud fikk Eleasar, Eleasar fikk Mattan, Mattan fikk Jakob, 16 og Jakob ble far til Josef, Marias mann. Av henne ble Jesus født, han som kalles Kristus.
17 Altså er det i alt fjorten slektsledd fra Abraham til David, fjorten ledd fra David til bortføringen til Babylon og fjorten ledd fra bortføringen til Babylon og fram til Kristus.
Her er forøvrig et forsøk på å visualisere Jesu' utseende, basert på kjennskapen man har til fysiognomi, o.a. på den tiden.
![]()
http://archives.cnn.com/2002/TECH/science/12/25/face.jesus/index.html
Litt mer info om dette her:
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9903E6DE1E3DF932A15751C0A9629C8B63