Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.092
    Antall liker
    6.575
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Er den "perfekte" forsterker den som er den som gjengir signalet mest mulig lik opptaket? Hvis så er, hvorfor skulle en trenge "tonekontroller"?
    Kompensere for svakhetene i de påfølgende leddene? Høyttalere, rom, ører. Make your pick.

    Fordi man kanskje foretrekker det slik?

    Fordi man skaper en illusjon og opplevelsen skal bli best mulig for en selv.



    fordi fantasien alltid er mer spennende en virkeligheten

    det er jo opplagt at dersom man får dipper eller peaker som man ikke setter pris på så er det greit å kunne kompensere litt mener nå jeg

    den perfekte forsterkeren er dn som lar deg styre dette og ikke sette begrensinger på hva du kan gjøre,

    jeg som bor i en fiolinkasse har lært meg og sette pris på det. Det kommer aldri til å bli perfekt men det betyr ikke noe. Jeg trives i det. Er lyden som jeg foretrekker. Andre som er veldig opptatt av akustkktiltak vil aldri oppleve det samme som meg uansett da de vil høre alle feilene de så nitidig har jobbet hardt for å bli kvitt
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.201
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel bare å slå fast at man aldri noensinne vil komme til enighet her. Jeg klarer ikke bli enig med meg selv engang 😄
    Jeg kjøpte en forsterker til, men klarer ikke bestemme meg for hvilken jeg skal beholde. Og de låter så til de grader forskjellig.
     

    Vedlegg

    • Haha
    Reaksjoner: KMR

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    2.766
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Aldri hørt Magnepan, men har hørt elektrostater. Vet ikke om det blir noe av det samme.
    Planar eller bånd høytalere bruker faste magneter for å drive båndet ofte aluminium )Elektro staten trenger en egen driver spenning som skaper magnet feltet ( som er nødvendig ien hver motor " i overført betydning også HT
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis så er, at det er ønskelig å "justere, er" kildetro " til opptaket bare en illusjon?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    2.766
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel bare å slå fast at man aldri noensinne vil komme til enighet her. Jeg klarer ikke bli enig med meg selv engang 😄
    Jeg kjøpte en forsterker til, men klarer ikke bestemme meg for hvilken jeg skal beholde. Og de låter så til de grader forskjellig.
    ?
    Hvem av ampene gir deg mest fot " og bruk feks favoritt kilden din `? Jeg er allt mulig musikk elskende , men bare en av ampene mine kan rammstein , da er det duket for ramstein marathon om må .Har du rette oppsettet ellers vil den og spille annet med bravour ,,, jeg er ikke noe på klassisk , men da når du plutselig å kommer til å digge det ,,,ja da er du nesten i mål eller på rett spor
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.201
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    ?
    Hvem av ampene gir deg mest fot " `? Jeg er allt mulig musikk elskende , men bare en av ampene mine kan rammstein , da er det duket for ramstein marathon om må .Har du rette oppsettet ellers vil den og spille annet med bravour ,,, jeg er ikke noe på klassisk , men da når du plutselig å kommer til å digge det ,,,ja daer du nesten i mål eller på rett spor
    Den ene har en varme og fylde i lyden som er veldig behagelig, uten at det blir kjedelig. Den andre har en evne til å få det til å låte som hver en minste lille transient er nærmest fjærladet.
    En testlåt jeg ofte bruker er Bryan Ferry med When she walks in the room. Det høres nesten ut som det er 2 forskjellige inspillinger av låta med disse forsterkerne. Dette er en låt jeg bruker veldig mye når jeg tester utstyr. Forsterkere som gjerne blir kalt P.R.a.T. forsterkere gjør noe med denne låta som andre forsterkere ikke helt makter, selv om ikke det i seg selv er tegn på kvalitet. Men har hørt små Rega forsterkere gjøre noe med denne låta som store MC'er bare durer over...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For min del er den perfekte forsterker helt applikasjonsavhengig. Jeg vil ikke ha samme krav på forsterker til kompresjonsdriver som jeg vil ha til bassforsterker.
    Jeg ville heller ikke hatt samme krav når forsterkerne må gjemmes bort i en Ikea-hylle som jeg ville hatt hvis jeg hadde hatt et eget teknisk rom eller hvis sto fritt til å pynte i stuen med pene bokser.

    Ytelsesmessig er det bare ett kriterie som gjelder; Godt nok.
    Det er jo helt avhengig av applikasjonen det også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.022
    Antall liker
    22.182
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp.
    For min egen del skal jeg bare ha en effektiv omsetting av signalene fra lydkortet til driverne som er enten AMT eller dynamiske.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det er fortsatt bare en klasse Dv med 2 utgangsspoler. Hvor får du crossover-forvrengning i en klasse D?
    Det virker på mig som om at selv om videoen viser klart hvad der sker og hvad de gør stiller du alligevel spørgsmål om det nu er rigtigt
    Jeg er sådan set ligeglad med hvordan de gør dette men det ser ud til at de har løst dette problem og at de har taget patent på det.

    Så stor en producent af forstærkere laver ikke sådan en video hvis ikke det de gør er sandt.

    Men Snickers-is vil se kretsskjema for det er jo bare som du siger klasse Dv med 2 utgangsspoler ?

    Crown har valgt at kalde det en Klasse i forstærker uanset hvad du mener. :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    7.062
    Sted
    Kongsberg
    Se denne tråden @Lassencad

    Der forklarer de at dette er kun en variant av klasse D.
    Link til skjema og patent etc.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.354
    Antall liker
    16.489
    Sted
    Østfold
    Det virker på mig som om at selv om videoen viser klart hvad der sker og hvad de gør stiller du alligevel spørgsmål om det nu er rigtigt
    Jeg er sådan set ligeglad med hvordan de gør dette men det ser ud til at de har løst dette problem og at de har taget patent på det.

    Så stor en producent af forstærkere laver ikke sådan en video hvis ikke det de gør er sandt.

    Men Snickers-is vil se kretsskjema for det er jo bare som du siger klasse Dv med 2 utgangsspoler ?

    Crown har valgt at kalde det en Klasse i forstærker uanset hvad du mener. :)
    Men det er en kjent klasse D-variant uansett hva de har valgt å kalle den. Og crossover-forvrengning skjer ikke i klasse D. Videoen er misvisende. Den postulerer et fenomen som ikke eksisterer.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Men det er en kjent klasse D-variant uansett hva de har valgt å kalle den. Og crossover-forvrengning skjer ikke i klasse D. Videoen er misvisende. Den postulerer et fenomen som ikke eksisterer.
    Tror du virkelig på at Crown som er en af de største på deres felt laver en video der er løgnagtigt ?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.022
    Antall liker
    22.182
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det ville ikke være første gang en markedsavdeling har laget et salgspoeng av en misforståelse.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvor kildetro er det om en del av oppsettet har en komponent som ikke er nøytral?
    Sant nok. Er slik at de fleste anlegg har komponenter som ikke er kildetro? Om så er, hvor er det viktigst at det blir gjengitt ifht materiale? Høyttalere?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.022
    Antall liker
    22.182
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Minst mulig avvik fram til høyttalerne tenker nå jeg da. Høyttalerne i rommet er så kokekimonke at man godt kan ha en antikokelimonke-blackbox tidligere i signalveien.
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    2.255
    Plasserer man en høyttaler tett på hjørnene får man ca. 9dB pluss i deler av bassområdet. Plasserer man de langt ute på gulvet får man 0. Diskanten faller på avstand. Ingen høyttalerprodusent kan lage en targetkurve som da passer alle plasseringer, lytteavstand og rom.

    Så egentlig er det et must med DSP for å kunne tilpasse responsen til en enten en nøytral kurve eller krydret om man ønsker.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    2.766
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Den ene har en varme og fylde i lyden som er veldig behagelig, uten at det blir kjedelig. Den andre har en evne til å få det til å låte som hver en minste lille transient er nærmest fjærladet.
    En testlåt jeg ofte bruker er Bryan Ferry med When she walks in the room. Det høres nesten ut som det er 2 forskjellige inspillinger av låta med disse forsterkerne. Dette er en låt jeg bruker veldig mye når jeg tester utstyr. Forsterkere som gjerne blir kalt P.R.a.T. forsterkere gjør noe med denne låta som andre forsterkere ikke helt makter, selv om ikke det i seg selv er tegn på kvalitet. Men har hørt små Rega forsterkere gjøre noe med denne låta som store MC'er bare durer over...
    Jeg har mye av bryan men ikke den ,,,, men absolutt allt jeg har er noe av det bedre av innspillinger
    Er HT roksan med horn , amt ? eller bånd ,så vil den nok være avslørende både på kilde og litt forsterker valg itillegg til at det kan være en svakhet med designet .Det er jo igen grunn for ikke prøve små triks for å finne ut av ting
    Persolig tror en medium ss amp helst med andel klA blir bra?
    Jeg har hatt noen liknede tilfeller der vi rett og sltt dempet hornet med en enkel powerresistor bak på diskant terminalen , prøv 1ohm først
    Har du sølv kabler eller formav , fjern dem og bruk kobber i SS oppsettet
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    7.062
    Sted
    Kongsberg
    Tror du virkelig på at Crown som er en af de største på deres felt laver en video der er løgnagtigt ?
    De gjør et poeng av at klasse i ikke har crossover forvrengning. Men det har ikke klasse D heller.
    De overforenkler problemet med dead-time og shoot-through som klasse D kan ha til noe som blir helt feil på videoen.
    Dette er dessuten en løst problem på klasse D i dag.
    Slike "forkaringsvideoer" er ren markedsføring og går ikke i nærheten av nok i dybden til å forklare hva som egentlig foregår.
    Klasse i har riktignok sine fordeler over klasse D, men også ulemper.
    I prinsippet er de svært like.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.793
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er da ikke noen grunn til å bli kvalm!
    Dere dansker har jo ICEPower å være stolt av.
    Som dere merkelig nok velger ikke være så stolt av..
    Er det derfor du er kvalm?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.354
    Antall liker
    16.489
    Sted
    Østfold
    Tror du virkelig på at Crown som er en af de største på deres felt laver en video der er løgnagtigt ?
    Nei, men jeg vet at klasse D ikke har crossover-forvrengning på den måten klasse A og AB har, fordi du fungerer ikke på den måten.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.957
    Antall liker
    3.260
    Det er da ikke noen grunn til å bli kvalm!
    Dere dansker har jo ICEPower å være stolt av.
    Som dere merkelig nok velger ikke være så stolt av..
    Er det derfor du er kvalm?
    Har aldrig kunnet fordrage Icepower. Fuldstændigt aldeles rædselsfuld dem jeg har hørt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.793
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vil påstå ICEPower er noe med det beste forsterkerne jeg har hatt i hus.
    Da må det være noe feil her. Kan dere finne ut hva som er feil?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vil påstå ICEPower er noe med det beste forsterkerne jeg har hatt i hus.
    Da må det være noe feil her. Kan dere finne ut hva som er feil?
    Icepower seiler opp som alternativ for ny bassforsterker her i hus. Hvilken av dem er det du har?
    Trenger jeg størstebror for vofferne mine eller holder det med mellomste?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.793
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Icepower seiler opp som alternativ for ny bassforsterker her i hus. Hvilken av dem er det du har?
    Trenger jeg størstebror for vofferne mine eller holder det med mellomste?
    Det er et par med Midgard Oberon 4.1, der står det en ICEPower ASP 500 modul i hver monoblokk.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.957
    Antall liker
    3.260
    Vil påstå ICEPower er noe med det beste forsterkerne jeg har hatt i hus.
    Da må det være noe feil her. Kan dere finne ut hva som er feil?
    Går ud fra at du kompenserer på en eller anden måde med noget andet. Rørforforstærker og højttalere med udstødningsrør?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.793
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Går ud fra at du kompenserer på en eller anden måde med noget andet. Rørforforstærker og højttalere med udstødningsrør?
    Ingen rørpre, ja det er bassrefleks.
    Er det det som er feilen kanskje? At jeg har bassrefleks?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Icepower= iskald lyd… ligger i navnet… beklager dårlig søndagshumor🤓
    Jeg er skadet nok i hørselen til å mene at både Hypex ncore og Crown cdi låt fint, så sikkert håp for icepower og kuldelyden derfra også 😁
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.173
    Antall liker
    17.292
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er skadet nok i hørselen til å mene at både Hypex ncore og Crown cdi låt fint, så sikkert håp for icepower og kuldelyden derfra også 😁
    Bedre å være skada i hørselen enn i hodet. Blir nok bra. Hva har du til pre og kilde?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn