I sin tid fikk jeg tilsendt kabler fra RS for å prøve. Den gang hadde jeg Conrad Johnson Premier 17LS2 forforsterker, CJ Premier 350 effektforsterker, Audio Aero Capitole mk2 cd-spiller og Magnepan MG 3,6R høyttalere. Elektronikken stod plassert i et Finite Elemente rack.
Med forbehold om at det er noen år siden, så erindrer jeg at min vurdering av kablene til RS var prikk lik denne vurderingen til Endre Askeland. Jeg mente også at bassen var det beste på de kablene, mens mellomtone og ikke minst diskant falt helt igjennom i forhold til de kablene jeg brukte den gang (noen diy sølvkabler laget i Danmark).
Etter min mening er det stor forskjell på det å ha tro på egne produkter, oppdagelser og meninger og det å mistro alt annet og andres opplevelser.
De aller fleste ønsker gjerne å finne utstyr som koster lite, men som låter best. Det virker å være mange som mener at RS-kablene er glimrende, men det finnes også mange som har hørt dem som ikke er enige. Det er en virkelighet det burde være mulig å leve med uten å idiotisere de som ikke er enig med en selv.
For øvrig er det mitt inntrykk at reproduksjon av lyd hele tiden går fremover. Det lages bedre forsterkere, høyttalere, cd-spillere og platespillere enn tidligere. Utviklingen går fremover.
Man skulle tro det samme var tilfelle med kabler, så å bruke gamle inntrykk fra enten hifiblader eller hifibutikker som sannhetsvitner for noe som helst annet enn hvordan det var den gang, er etter min mening lite relevant, siden de eneste kablene det kan virke som det ikke er gjort noen utvikling på er nettopp RS-kablene. (PS. i dette tilfelle vil selv 80- og 90-tallet være gamle dager).
NB. men jeg prøver gjerne RS-kablene med like åpent sinn som sist. For alt jeg vet, kan det jo hende at RS-kablene passer bedre til mitt nåværende anlegg enn det jeg hadde for noen år siden.
Roy