Høyttalere Den nye trenden - lyd med morofaktor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Har lyst til å kjøpe noen som kommer tett på, for på den måten kan man spille høyt, få trykket og samtidig beskytte hørselen, men få relativt lik lydopplevelse, men med en lavere opplevd lydstyrke.
    Audyssey Dynamisk EQ m/offset valgmulighet i 4 trinn(0dB, -5dB, -10dB og -15dB) gir et tilsvarende resultat...
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.719
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kunne vært interessant om folk skrev hvilke høyttalere de hadde før, og hvilke høyttalere de nå har gått over til som de føler har gitt morofaktoren :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har testet ut Flagerborgs anbefalinger, samt den anbefalte Infected Mushroom låta. Mye morro her ja. Hører på Rodrigo y Gabriela Live in Japan as we speak. Trommesoloen på Slipknotskiva var også bra. De ultimate trommetracks for meg er gjort av Sheffield Records - The Drum Record med avbildet cover.
    Det interessante her er at både Infected Mushroom og Rodrigo & Gabriela er knallhardt komprimerte greier. Det er bra trøkk, men toppkuttet så det rekker. Det er også en del andre innspillinger som er hardt komprimert, men låter dynamisk. The B-52's "Time Capsule" fra 1998 og Bluezeums "Portrait of a Groove" er i den kategorien. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor de låter såpass bra som de gjør, men tipper at forvrengningen fra de kuttede toppene gir en serie overharmoniske som stemmer overens med hvordan øret selv forvrenger ved høye lydtrykk, slik at det psykoakustisk oppleves som "høyt" heller enn "flatt". Det handler i så fall om detaljene i hvordan innslagskurven på kompressor/limiter er satt opp.

    Derimot er vel Sheffield Labs' trommesoloer omtrent så nær den ukomprimerte lyden av et trommesett som vi kan komme. Den er en av de første på spillelisten når mine nye høyttalere engang blir ferdige.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Har den Sheffield Lab trommeskiva både på vinyl og CD - men har ikke hørt LP versjonen på mange år (finner den ikke akkurat nå) Noen her som har begge og har hørt og sammenliknet? CD'en låter helt ok. BTW, det finnes andre "ikke-hifi-test-imponator" CD'er med både god musikk og spektakulær trommelyd som hiver deg ut av stolen (dersom du har dertil egnede ht da 8)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En tanke som slår meg, i tillegg til dette med ønske om lit 'liv og røre' fra stereoen:

    Det er mulig akkurat dette er en trend, men i så fall en i en rekke. Vi har hatt trender før, og vi får trender senere. Mitt inntrykk er at mange audiofile gjør ganske dramatiske hopp sideveis, mange gjør det flere ganger, noen igjen og igjen. Man bytter mellom komponenter og anlegg som preges av helt forskjellige prioriteringer. Jeg synes nesten det er uvanlig å holde seg på ett spor fra konfirmasjonsanlegget til pensjonistanlegget.

    Er det preferansene som endrer seg underveis?

    Er man dårlig orientert om hva markedet (i videste betydning) har å by på?

    Eller har man et uavklart forhold til egne preferanser?
     
    Sist redigert av en moderator:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Derimot er vel Sheffield Labs' trommesoloer omtrent så nær den ukomprimerte lyden av et trommesett som vi kan komme. Den er en av de første på spillelisten når mine nye høyttalere engang blir ferdige.
    Ukomprimert er vel å ta i. Kompressorer brukes i all innspilling, ellers ville resultatet sprengt alle hjemmehøyttalere på null komma svisj. Det som kommer ut av et trommesett eller en 4x12" gitaramp (eller to-tre) er ikke egnet for ukomprimert reproduksjon i stua.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det interessante her er at både Infected Mushroom og Rodrigo & Gabriela er knallhardt komprimerte greier. Det er bra trøkk, men toppkuttet så det rekker. Det er også en del andre innspillinger som er hardt komprimert, men låter dynamisk. The B-52's "Time Capsule" fra 1998 og Bluezeums "Portrait of a Groove" er i den kategorien. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor de låter såpass bra som de gjør, men tipper at forvrengningen fra de kuttede toppene gir en serie overharmoniske som stemmer overens med hvordan øret selv forvrenger ved høye lydtrykk, slik at det psykoakustisk oppleves som "høyt" heller enn "flatt". Det handler i så fall om detaljene i hvordan innslagskurven på kompressor/limiter er satt opp.

    Derimot er vel Sheffield Labs' trommesoloer omtrent så nær den ukomprimerte lyden av et trommesett som vi kan komme. Den er en av de første på spillelisten når mine nye høyttalere engang blir ferdige.
    Converting Vegetarians er ikke spesielt komprimert, og det er ikke overstyrt.
    De senere albumene, derimot, er ødelagt.
    Spesielt den siste - Army of Mushrooms, et ellers flott album der øreproppene til Tittentei kanskje kan være en god ide.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Avraz låter fetest når den grønne lampa på monitorene begynner å blinke 😉
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Kunne vært interessant om folk skrev hvilke høyttalere de hadde før, og hvilke høyttalere de nå har gått over til som de føler har gitt morofaktoren :)
    God ide! Jeg startet med en ht-pakke fra Hifi-klubben, Celestion skoesker og passiv sub..Var innom diverse DIY kreasjoner før jeg kjøpte mine første seriøse høyttalere; Ascolta Brennin (kit kjøpt fra NAT), disse hadde jeg i mange år før jeg havna på hornkjøret med Avantgarde UNO. Her starta vel egentlig moroa for alvor! Oppgraderte til AG Duo og Duo Omega supplert med Definitive Technology Supercube ref. suber (endte opp med to stk) før jeg virkelig røyk utpå etter et skjebnesvangert besøk i Slukoteket. Nå er det DIY/custom som banker alt av kjøpehaifai som gjelder:
    Høyttalersystem med digitalkilde.jpg


    OB basstårna er signert Sluket og er vel den komponent som utvilsomt har hatt aller mest å si for morrofaktoren i hele min hifi karriere. Siste sprell var å gå hel-aktiv med digitale delefilter og greier. Ikke mindre morro når man har full kontroll på frekvenskurvene må jeg si.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mitt forrige innlegg ble nå plutselig en meget blek skygge fikk jeg en følelse av.....her jeg sitter å rødmer.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    En tanke som slår meg, i tillegg til dette med ønske om lit 'liv og røre' fra stereoen:

    Det er mulig akkurat dette er en trend, men i så fall en i en rekke. Vi har hatt trender før, og vi får trender senere. Mitt inntrykk er at mange audiofile gjør ganske dramatiske hopp sideveis, mange gjør det flere ganger, noen igjen og igjen. Man bytter mellom komponenter og anlegg som preges av helt forskjellige prioriteringer. Jeg synes nesten det er uvanlig å holde seg på ett spor fra konfirmasjonsanlegget til pensjonistanlegget.

    Er det preferansene som endrer seg underveis?

    Er man dårlig orientert om hva markedet (i videste betydning) har å by på?

    Eller har man et uavklart forhold til egne preferanser?
    ---------
    Som nybegynner vil jeg si at det i hvert fall er veldig enkelt å tenke at oppløsning, detaljer, kompleksitet o.l. er det høyverdige/forfinede som man bør strekke seg etter. Det er mer kultivert og cerebralt/intellektuelt, og man romantiserer lett at man kommer nærmere musikkens kjerne. Motsetningen blir da det enkle, endimensjonale, det høylytte og brutale. Det primitive er kroppslig, følelsesbasert, medrivende osv.

    Men det betyr jo verken at et rent oppløsning/detaljprosjekt eller et rent morroprosjekt er galt, men de er utvilsomt ulike prosjekter. Kanskje de ender opp på samme sted også, for selvsagt kan detaljer være morsomme. Uansett, det må være veldig befriende for en person som har brukt mange årslønner og år på å monomant søke enten morro eller detaljer, og kunne dyrke andre sider av seg selv i musikkopplevelsen.

    Det er jo en klisje, men utgangspunktet bør vel være å finne en middelvei. :)

    vet ikke hvor meningsfullt det der ble....

    Var forresten innom en hifi-sjappe i dag og de sa at Sonus Faber og Piega ikke kunne spille rock sammenlignet med JBL. SF og Piega passer bedre til klassisk musikk o.l. fordi de maler et oppløst lydbilde med dybde, mente han. Hvis noe lignende er manges første møte med hifi så blir man jo nærmest tvunget til å gjøre et veivalg. Rock eller klassisk? Det "primitive" eller det "kultiverte"?

    Jeg løp gråtende hjem og spilte AC/DC på Piega'ene mine. Det hjalp!! :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    267221d1403640254-horny-kid-image.jpg


    Blir ikke mer moro enn man lager selv! Bokstavelig talt, altså.
    Mer bass på vei!

    Har gått løypa gjennom diverse store effekt-trinn og mange forskjellige modeller fra Dynaudio, via Avantgarde-horn til DIY.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    gut_man og emokid, helt rått! Veldig moro og inspirerende å se disse store anleggene med horn. ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    For 40 år siden - mitt første "kjøpehorn" så omtrent slik ut - scoop type bakladet horn med 15 JBL og Altec multicell horn på toppen.. før dette ble det bygget en mengde mindre hornkonstruksjoner

    jbl scoop 15.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Definitivt morofaktor på dette, selv om det egentlig er litt sammenrasket ventehorn mk II

    Uten horn
    kiler det ikke i svor'n :D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har lyst til å kjøpe noen som kommer tett på, for på den måten kan man spille høyt, få trykket og samtidig beskytte hørselen, men få relativt lik lydopplevelse, men med en lavere opplevd lydstyrke.
    Audyssey Dynamisk EQ m/offset valgmulighet i 4 trinn(0dB, -5dB, -10dB og -15dB) gir et tilsvarende resultat...
    Hvor billig kan man få kjøpt en receiver som har den funksjonaliteten? (tenker tv-anlegg)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Er det noen grunn til at de som har konvertert til moroanlegg prioriterer dipolbasser fremfor andre typer bassløsninger? Blir det ekstra moro med dipol i forhold til vanlig sub? Spør litt uvitende her da jeg selv vurderer mer bass i anlegget, men da mer tradisjonelle løsninger. Dipolbasser er vel egentlig ikke så mye standard vare i kommersielle løsninger, så jeg antar at det er diy som gjelder her med tilhørende forsterkning.
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Kunne vært interessant om folk skrev hvilke høyttalere de hadde før, og hvilke høyttalere de nå har gått over til som de føler har gitt morofaktoren :)
    Mitt anlegg har alltid blitt større og kraftigere. Jeg vil påstå at det har vært en viss morro faktor hele veien. Jeg har ikke denne diy kunnskapen, men jeg har kjøpt noen av de mest kommersielle kjente store høytalerene som det finnes i butikkene. Høytalervalgene han blitt litt voksnere etterhvert som jeg også er blitt litt eldre.

    Det hele startet med dali 909, så ble det Cerwin vega AL1000, videre til Cerwin vega DC1515. dette var gjort på 3 år. så kom min første feel good høytaler(mine nåværende bakhøytalere) Grandhigh GH7. Disse hadde jeg som front høytaler i 3 år før jeg fikk spart meg opp til mine nåværende høytalere. Montana KAS2. Disse er supplert av et par dobble 15 tommere subber ifra earthquake. Felles for fronten og subbene er at det er trykk kammer, så de slår ganske bra. Jeg har ikke byttet ut eller flyttet på morrofaktoren. For meg har den vært der hele veien. Nå er ikke jeg mer enn knappe 30 år så hifi veien er ikke ved veis ende enda, men dette har jo kostet litt så nå går det et år og to mellom hver gang jeg kjøper noe nytt til kinoen.
    BW3Q9508.jpg
    mars mobil bilder 136.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Stentøft konsept!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Til Ketil som lurte på hvorfor åpen baffel er valgt.. For min del var det følgende som gjorde utslaget:OB basser er for det første enklere å få til i rommet og gir betydelig mindre problemer ifht stående bølger enn andre sub systemer. De kjennetegnes av kjapp detaljert bass uten tendenser til "pære" formet lyd som jeg ofte synes kjennetegner typiske sub-systemer. Jeg opplever dem som mer troverdige og kjappere. Jeg har gitt beng i å tilstrebe flat respons til 20Hz og heller valgt en løsning som er fleksibel,lettdrevet, kjapp og naturtro. Mine basstårn deles på 650Hz, og måler pent opp mot 3000Hz (gir en uovertruffen fleksibilitet) , har 108dB følsomhet og har en ettersigende imponerende impedansekurve. Siden de har svært gode lydmessige egenskaper langt opp i frekvens er de svært enkle å få til å integrere med satelittsystemet og man får utnyttet det enorme headroomet og smekket opp i frekvensområdene der stortromme, bass og skarptromme befinner seg.
     
    Sist redigert:

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Bafler i bassen har med lyden å gjøre. Noen liker det, og noen liker det ikke. Vi er alle forskjellige, heldigvis.
    På et eller annet mystisk vis går bafler i bassen ofte godt sammen med horn i mellomtone og diskant.

    Muligens fordi det ikke er noe bremsing i lyden, og muligens på grunn av hvordan de påvirker lyden i lytterommet.
    Hvem vet.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Enig med deg slow. Det er viktig å kalkulere inn lyttebesøk i planleggingen av anlegg og veien videre. Det som er gull for noen, er gråstein og høgg for andre. Det finnes mange veier til målet og det er viktig å finne sine egne preferanser og hva man vil piroritere.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det finnes flere here inne som har god moro faktor uten å svi masse penger. De eksempler som er vist har kostet endel og jeg skjønner godt at eierne er stolte. Men mye moro kan også fås til med lite penger. Et eksempel er Håvard sine h6 som i kost/glede fint holder følge med mye av det som er vist til nå.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Enig med deg slow. Det er viktig å kalkulere inn lyttebesøk i planleggingen av anlegg og veien videre. Det som er gull for noen, er gråstein og høgg for andre. Det finnes mange veier til målet og det er viktig å finne sine egne preferanser og hva man vil piroritere.
    Ja, det er vel kanskje lit avhengig av hvordan man ser verden, eller hører musikken.
    Superrealistisk eller abstrakt - ekspresjonistisk.


    :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Sherwood rack og 3 veis SEAS
    Sherwood og Tandberg TL2520 DIY
    Klasse A og Gunnar Brekkes flaggskiphøyttaler Merrimac
    Klasse A og System Audio 1280
    Klipsch Synergy surroundoppsett.
    Respons Grand med flere store transistorforsterkere
    Dynaudio 25 og Bryston
    Sonodyne aktive monitorer nå og på kontoret har jeg fortsatt Tandberg TL2520 DIY sammen med H/K PM665 :)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Takk for svar. Kunne vært artig å prøvd å lage et open baffle bass system. Fant en som leverer deler til diy prosjekter her. Men blir vel til at jeg går for en tradisjonell løsning i form av den ny S5 subben til REL. Disse har ord på seg for å integrere bra med rommet og gir kanskje morofaktoren jeg er ute etter uten å skifte til gøytalere.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Er det noen grunn til at de som har konvertert til moroanlegg prioriterer dipolbasser fremfor andre typer bassløsninger? Blir det ekstra moro med dipol i forhold til vanlig sub? Spør litt uvitende her da jeg selv vurderer mer bass i anlegget, men da mer tradisjonelle løsninger. Dipolbasser er vel egentlig ikke så mye standard vare i kommersielle løsninger, så jeg antar at det er diy som gjelder her med tilhørende forsterkning.
    Hvordan lyden oppfattes bestemmes også av hvordan lydfeltet er.
    Det er en alminnelig oppfatning at måling av frekvensrespons og lydtrykk med en vanlig mikrofon gir et fullstendig bilde av lyden, men det stemmer ikke.
    Lyd er bølger som forplanter seg i luft, og er karakteriesert ved at de har trykk - det som vanligvis måles, et hastighetspotensiale - luftpartiklene beveger seg litt fram og tilbake, og intensitet - effekt, eller kraft, i lydbølgen.

    Dipol genererer lydbølger som er forskjellige fra en liten kasse, og dette kan utnyttes til å lage et lydfelt som oppfattes annerledes.
    Mye av det samme kan oppnås med rundstrålende subwoofere også, men krever da en litt annen fremgangsmåte.

    Det kan nok se ut som de som bygger seg dipoler i bassen ofte har kommet fram til at dette er bedre ved å prøve, lytte, oppleve, og så konkludere ut i fra hva de observerer, uavhengig av hva noen "eksperter" hevder.
    Praktiske forsøk og erfaringsutveksling erstatter da avanserte matematiske modeller for hvordan dette virker, poenget er jo å få til noe som fungerer, og da er det ikke så nøye med teorien bak.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    ( snip) ...., poenget er jo å få til noe som fungerer, og da er det ikke så nøye med teorien bak.

    Det er jeg ikke enig i. Teorien bak er meget viktig. Av og til stemmer teorien med det man hører, og da blir det ekstra bra ....
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Et annet interessant aspekt med lydfelt og hvordan lyden oppfattes:

    Kraft og dynamikk er ikke bare avgrenset til bass.
    Noen oppsett kan ha en helt annen smell og kraft oppover i mellomtonen, som regel lett å legge merke til på skarptrommer og andre mindre trommer.
    Lydkildens areal har stor betydning her, horn og store membranflater vil låte forskjellig fra små direktestrålende radiatorer.

    Det betyr at to forskjellige oppsett kan låte forskjellig selv om frekvensrespons og lydtrykk er det samme.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Har fortsatt mine gamle kasser og det skal mye til før de fyke ut. Med totalt åtte stk. 8" basser skjer der rimelig mye på bunnen.:cool:
    Dali40_4.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt endel horn/ob løsninger rundt forbi og synes selv dette er toppen av funfactor. Samtidig som man opplever en nærhet til musikken som er skremmende avkledd og "ekte" (ihvertfall med ALE-drivere!!) Men horn er nå ikke horn da. Klipsch er jo kjent for høy funfactor men jeg føler det som alt blir spilt gjennom en Marshall-vegg. Det gir jo mye fun men til akustisk musikk som fremføres vart og forsiktig kan det gå helt på trynet.

    Hadde forskjellige RF-modeller for mange år siden, og de har sikkert blitt bedre i dag, og opplevde litt for mye av dette.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det total membranareale som teller mest, eller er det et poeng i seg selv med store elementer? Jeg mener da for punch, trøkk og sånn type moro.
     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    Etter at jeg fikk Klipsch Kornwall i hus har jeg overhode ikke vurdert og bytte de ut. Kun finjustere elektronikken....
    Dette sier vel alt om hvilken retning jeg har valgt ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er det total membranareale som teller mest, eller er det et poeng i seg selv med store elementer? Jeg mener da for punch, trøkk og sånn type moro.
    De som har peiling på det pleier å si at store elementer hugger til og flytter luft på en helt annen måte enn flere små. Min smule erfaring på området tilsier at de har rett.

    Men det beste er nok flere store elementer. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn