Høyttalere Den nye trenden - lyd med morofaktor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Interessant at "pila" virker å bevege seg litt mot dynamikk og bass for tida. Jeg ønsker trenden velkommen. Selv står jeg vel rimelig urokkelig på stedet hvil ett eller annet sted midt i mellom.
    Kanskje det har en sammenheng med formatene redbook og vinyl, og hvordan de generelt var mikset. I gamle dager var dynamikken i fonogrammene god fordi digital limiting ikke var praktisk mulig å få til i samme grad som i dag. Detaljnivået det var mulig å framdrive var også naturlig begrenset av vinyl som teknologi. Anleggene hadde et hovedfokus å få fram så mye detaljer i form av rom-informasjon m.m. som mulig, men uansett hvor presis anlegget ble var der en naturlig flaskehals som satte sine begrensninger i hvor detaljert fonogrammet kan gjengis i vinyl som format.

    Redbook kom omtrent samtidig med digital limiting som har redusert den dynamiske rekkevidden på fonogrammet betraktelig. For å kompensere blir anlegg med hovedfokus på dynamikk mer populært. Redbook er også overlegent LP som format når det kommer til nøyaktighet og muligheten til å hente ut detaljer, så selv dynamiske anlegg inneholder en god del detaljer.
    Jeg ser ikke se bort i fra at det kan ha noe med saken å gjøre. I tillegg til mange andre faktorer finnes det veldig mange surround anlegg med god bass som har spredd det glade budskap om dypbassens egenskaper effektivt i mange år.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ...
    Gjorde en interessant test en gang : Diva fra Focal til 100K mot JBL og DIY 8x12_tom bassystem for tilsammen 40K.
    ..

    Omtrent slik, ja.
    Det finnes jo veldig forskjellige ht i begge kategorier, og noen vil sikkert hevde at hverken av disse er brukelige, men jeg tror de illustrerer ganske bra hva dette handler om.

    Så, hvordan opplevde du disse systemene; forskjellig kompromiss eller utklassing fra det ene, kanskje noe låt bra på ene, og annet var bedre på det andre?
    Har han i det heletatt fått Diva til å låte brukbart, er han god - i alle fall flinkere enn meg. Rein nedtur da jeg hadde dem en kort tid.
    Har fulgt disse Divaene i fire rom. Det er ikke min type høyttaler, men mitt inntrykk er at de er veldig lette å "få til" i bassen, men at den siste prikken over i-en sitter langt inne.
    De går veldig dypt som Flageborg skriver.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ........................................
    Det mange opplever som hører klassisk musikk via anlegg, er (i alle fall gjør jeg det) at anlegget greier ett, to og kanskje opp til 5-6 instrumenter greit, men deretter baller det seg lett til. Musikken oppleves som "trangere" enn i virkeligheten, og et fullskala symfoniorkester er nesten umulig å gjengi på en fullgod måte. Instrumenter som enkeltvis kan gjengis utmerket gjennom et anlegg, f eks en klarinett eller en fløyte, får gjerne en tynn og pipete lyd når anlegget samtidig skal gjengi 100 andre instrumenter. Skrur man opp volumet, får man lett inntrykk av å få orkesteret "i trynet", og det er ikke slik klassisk musikk skal høres. Dette er OK - og kanskje ønskelig når det gjelder storbandmusikk - men ikke for klassisk. Har man høyttalere med såkalt stor morofaktor, øker man bare problemet og beveger seg enda lenger bort fra det lydbildet man får dersom man tar turen til operaen eller konserthuset.
    ..............
    Helt enig.
    Nærmest kommer jeg med elektrostater, men der skorter det på volum.
    Hybrid dipolsystemer som Gradient Revolution går også i riktig retning på dette, men ikke i nærheten av virkeligheten.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hør en skarptromme live, prøv å få den lyden ut av en ht, er ikke lett det.
    Dette ble jeg først virkelig klar over hjemme hos en i Skedsmo audio.
    Da hører man virkelig forskjellen mellom virkelighet og tilslørt lyd:)

    Steinar.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg leser innlegget slik at CD anses som overlegent vinyl mht å gjengi detaljer, men at vinyl har mer dynamikk.!?
    Er dette riktig forstått, og er folk enige i dette???
    I prinsippet har CD både lavere støygulv og lavere forvrengning enn vinyl, slik at mediet som sådant er bedre på å gjengi både detaljer og dynamikk. Dessverre har CD som distribusjonsmedium stort sett blitt ødelagt av "loudness war", hvor gjennomsnittsnivået på innspillingene drives oppover mot den absolutte max-grensen for å få hver eneste CD til å "låte høyere" enn alle andre CD'er. I praksis er det derfor mye mindre dynamikk på en nyere CD enn på en LP. Forvrengningen fra brickwall limiting og hard kompresjon sauser også ned detaljene i innspillingen, så det er ikke mye godt å si om lydkvaliteten på nyutgitte CD'er. Dessverre har denne galskapen også smittet over på hirez nedlasting. Det er ikke mye poeng i å betale ekstra for en "24-bits" nedlasting når den er mastret så hardt at det bare er 8 bits dynamikk på innspillingen.

    For meg var nok dette et startpunkt for nye høyttalere, ja. Den naturlige dynamikken er allerede flatklemt på innspillingene, så anlegget skal ihvertfall ikke komprimere dem mer. Det hadde selvsagt vært enklere å kjøpe JBL eller Klipsch, men jeg valgte altså å konstruere og bygge selv. Ting Tar Tid, men høyttalerne blir vel ferdige en gang.
    Jeg tror der kan være en svak sammenheng. Selv er jeg ikke helt overbevist over at ekstrem dynamikk er veien å gå. Har ikke all-verdens hands-on erfaring med høyttalere, men min erfaring med hodetelefoner er at det finnes en øvre grense for hvor kraftig dynamikk man ønsker. De hodetelefonene med størst dynamikk gjør det ubehagelig å lytte til mange innspilinger fordi dynamikken slår kunstig hardt selv på moderate lyttenivåer. Jeg tror denne erfaringen kan overføres til høyttalerlytting også.

    Utfordringen er å finne en god balanse mellom free og diffuse field uten at dynamikken blir kunstig kraftig eller kunstig svak, slik at man får både dynamikken og detaljrikheten. Det kan være vrient å finne en slik balanse, men når man gjør det merker man hvordan lydbildet åpner seg opp. Lyden blir både fyldigere og mer punchy, mellomtonen sitter som et skudd, og alt dette uten å gå på bekostning av detaljene i treble.

    En ting. Det er lettere å tone ned et oppsett som har for kraftig dynamikk enn det er å få mer dynamikk ut av et oppsett som har for lite av det.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hør en skarptromme live, prøv å få den lyden ut av en ht, er ikke lett det.
    Dette ble jeg først virkelig klar over hjemme hos en i Skedsmo audio.
    Da hører man virkelig forskjellen mellom virkelighet og tilslørt lyd:)

    Steinar.
    Ja Vidar det var deg jeg siktet til;)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror heller ikke det nødvendigvis er snakk om manglende dynamikk i det man savner "morolyd".

    Mine Rockport er i stand til voldsom dynamikk, de fungerer svært godt til akustisk, jazz og også formidabelt bra i hjemmekino. Men de svikter meg litt på rock og jeg tror problemet ligger i konstruktørens fokus på helt flat frekvenskurve, de oppleves som vel slanke i øvre bass / nedre mellomtone. I tillegg er de ikke altfor effektive, relativt forsterkerkrevende.

    Jeg synes generelt Klipsch og JBL lager stygge høyttalere. Unntaket er Palladium, men jeg har aldri hørt dem. De har jo også en såpass høy prislapp at de knapt blir en nedskalering sånn sett.

    Tenker litt på Tannoy DC 10, eller kanskje den eldre dimension-serien. Noen som har erfaring med dem til å kunne si noe om morofaktor vs hifi-egenskaper vedr disse?

    Jeg tror ikke jeg vil bort fra klasse A-forsterkere, men vil nok gjerne ha mer effektive høyttalere med større membranareal både i bass og mellomtone tror jeg.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Greit å ha referansen i stua:) Hvis jeg skulle komme til å tro at det låter som ekte vare av anlegget skal det bare ett slag på skarpen for å få meg tilbake på jorda:)
    Jeg er kanskje glad for at det ikke låter så brutalt for da måtte jeg lytte til musikk med hørselsvern;)[

    QUOTE=steinost;1862087]
    Hør en skarptromme live, prøv å få den lyden ut av en ht, er ikke lett det.
    Dette ble jeg først virkelig klar over hjemme hos en i Skedsmo audio.
    Da hører man virkelig forskjellen mellom virkelighet og tilslørt lyd:)

    Steinar.
    Ja Vidar det var deg jeg siktet til;)[/QUOTE]
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    SitatAtleT:

    "Har fulgt disse Divaene i fire rom. Det er ikke min type høyttaler, men mitt inntrykk er at de er veldig lette å "få til" i bassen, men at den siste prikken over i-en sitter langt inne.
    De går veldig dypt som Flageborg skriver. "

    Enig i det. Det jeg ikke fikk til, var den øvre bassen. Jeg følte at dypbassen og resten av høyttaleren ikke helt hang sammen. Det var diskant, mellomregister, og så et hulrom før dypbassen buldret. Jeg vet imidlertid at det har mye med rommet å gjøre. Min løsning var å gå over til Alto, og da var det ingen problemer.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    ........................................
    Det mange opplever som hører klassisk musikk via anlegg, er (i alle fall gjør jeg det) at anlegget greier ett, to og kanskje opp til 5-6 instrumenter greit, men deretter baller det seg lett til. Musikken oppleves som "trangere" enn i virkeligheten, og et fullskala symfoniorkester er nesten umulig å gjengi på en fullgod måte. Instrumenter som enkeltvis kan gjengis utmerket gjennom et anlegg, f eks en klarinett eller en fløyte, får gjerne en tynn og pipete lyd når anlegget samtidig skal gjengi 100 andre instrumenter. Skrur man opp volumet, får man lett inntrykk av å få orkesteret "i trynet", og det er ikke slik klassisk musikk skal høres. Dette er OK - og kanskje ønskelig når det gjelder storbandmusikk - men ikke for klassisk. Har man høyttalere med såkalt stor morofaktor, øker man bare problemet og beveger seg enda lenger bort fra det lydbildet man får dersom man tar turen til operaen eller konserthuset.
    ..............
    Helt enig.
    Nærmest kommer jeg med elektrostater, men der skorter det på volum.
    Hybrid dipolsystemer som Gradient Revolution går også i riktig retning på dette, men ikke i nærheten av virkeligheten.
    Kanskje skal vi være glad for at det "virkelige liv" overgår alt. Jeg pleier litt sleivete å si at døra inn til kjøkkenet som knirker som f... låter bedre enn anlegget. Elektrostater kan låte utrolig bra og "rent", men de få jeg har hørt (Martin Logan og Adyton) har hatt et litt flatt lydbilde, samtidig som sammenhengen mellom sub og resten av anlegget har vært et problemområde. Det store adyton-anlegget hos Oslo HFC (hvis de fortsatt har det oppe) låter fantastisk, men her er alt så tilpasset mht akustikk, sitteposisjon mv at det skal godt gjøres å få til noe liknende hjemme.

    Det som er lettest å få til, er musikk som gjengis via et anlegg også live. Uansett sjanger er det ganske lett å gjenskape slik musikk, og da gjerne med bedre lydkvalitet enn det du opplever hvis du møter opp på utestedet eller hvor det nå er. Men man mister selvfølgelig den umiddelbare kontakten med publikum og musikere, det visueolle inntrykket - og i gamle dager lukten fra 1000 sigaretter etc etc.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dynamikk ut fra hvilket lydnivå? Vår oppfatning av frekvenskurven endrer seg som kjent med lydtrykket. Ved DIY kan man avtemme mye av dette selv, hvilket trivselsvolum man foretrekker etc. En dyr høyttaler som ikke våkner til liv før volumknotten er på kl 13:00 må jo være en sur investering. Horn/waveguide eller vertikal parabol reduserer 1.refleksjon og øker lytteopplevelsen. Dynamiske velsavstemte horn er bare herlig å lytte til såsant bassen henger på greip.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.882
    Torget vurderinger
    23
    Glimrende observert, Wankel. Slik er det bare. :cool: ;);)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1.En dyr høyttaler som ikke våkner til liv før volumknotten er på kl 13:00 må jo være en sur investering.

    2. Horn/waveguide eller vertikal parabol reduserer 1.refleksjon og øker lytteopplevelsen. Dynamiske velsavstemte horn er bare herlig å lytte til såsant bassen henger på greip.
    1. Kva er ille med kl 13?
    2. Det kjem an på kva ein samanliknar med.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Life too short for boring hifi...
    Er vel slik at man etterhvert finner ut av hvilke prioriteringer man har. Har selv startet med moro anlegg, hatt flere år med sko esker, via åpen baffel og horn, tilbake til skoesker men fant da ut at jeg fant ikke samme gleden i musikken lenger så da ble det tilbake til horn. Nå er det også slik at med økt alder, fast jobb, hus osv. så gir det også visse muligheter som gjør at jeg ikke føler at det mangler noe i forhold til tidligere men har fått gleden, trøkket og følelsen av at bare en plate til ☺
    Men folk er forskjellig og vektlegger forskjellige aspekter ved opplevelsen, i forhold til de fleste anlegg jeg kan sammenligne med så trykker anleget mitt ganske bra, men når syttende Mai korpset gjallerrett utenfor husveggen litt over klokken åtte på morgenen må jeg nok bare innse at det fortsatt er langt igjen og mye å gå på ☺
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    1.En dyr høyttaler som ikke våkner til liv før volumknotten er på kl 13:00 må jo være en sur investering.

    2. Horn/waveguide eller vertikal parabol reduserer 1.refleksjon og øker lytteopplevelsen. Dynamiske velsavstemte horn er bare herlig å lytte til såsant bassen henger på greip.
    1. Kva er ille med kl 13?
    2. Det kjem an på kva ein samanliknar med.
    1) F.eks etter kl. 20
    2) Nei, det låter bra uansett
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    ååå fy faen hvor moro det blir når en i tillegg spiller musikk! Genialt, Egon!

    (Glær mæ til å komme hjem i natt til friuke. Lukter singler laaaang vei, det er moro det!)




    beklager OT
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Life too short for boring hifi...
    Er vel slik at man etterhvert finner ut av hvilke prioriteringer man har. Har selv startet med moro anlegg, hatt flere år med sko esker, via åpen baffel og horn, tilbake til skoesker men fant da ut at jeg fant ikke samme gleden i musikken lenger så da ble det tilbake til horn. Nå er det også slik at med økt alder, fast jobb, hus osv. så gir det også visse muligheter som gjør at jeg ikke føler at det mangler noe i forhold til tidligere men har fått gleden, trøkket og følelsen av at bare en plate til ☺
    Men folk er forskjellig og vektlegger forskjellige aspekter ved opplevelsen, i forhold til de fleste anlegg jeg kan sammenligne med så trykker anleget mitt ganske bra, men når syttende Mai korpset gjallerrett utenfor husveggen litt over klokken åtte på morgenen må jeg nok bare innse at det fortsatt er langt igjen og mye å gå på ☺
    Kommer vel litt an på korpset??

    Noen årganger her på berget tror jeg de fleste anlegg vil overdøve korpset.

    Men i hine hårde dager da jeg spilte selv, var jo alt så meget bedre!!!!

    Noe helt annet: Trådstarter fokuserte på høyttalerne. Så vidt jeg vet, påvirkes lyden også av andre faktorer. Hos meg er det preampen som gjør susen først og fremst.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ser flere som nevner at tradisjonelle ht har jevnere frekvensrespons enn de mere høytspillende oppsettene.
    Nå i dag så er det ikke nødvendigvis slik.

    Det er ofte gjort mye ut av kalibrering og justeringer, der akustisk målutstyr er brukt for å tune inn dette.
    Med dsp og separate subwoofersystemer kan en få til akkurat den responsen en vil ha, og som regel blir det justert til en jevn respons med noe tilt, og er det gjort noe spesielt utover dette så er det gjerne et løft helt nederst i bassen, under en 30-40hz, og det er faktisk gode grunner til at dette kan være en mere nøytralt og riktig.

    Spesielt bassystemet i slike oppsett er ren utklassing, og dette går ikke bare på kapasitet og evne til å spille høyt, en helt jevn respons under 100hz og nedover gjør stor forskjell også ved lavere lyttenivå.
    Faktisk så er dette en av årsakene til at det gjerne låter mye bedre på lavt nivå, fordi bassen fremdeles er med.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ..
    Noe helt annet: Trådstarter fokuserte på høyttalerne. Så vidt jeg vet, påvirkes lyden også av andre faktorer. Hos meg er det preampen som gjør susen først og fremst.
    Ja, den største begrensningen for godlyd ligger i kildematerialet - dvs kvaliteten på innspillingen.
    Men det kan en ikke gjøre så mye med, utover å velge bort noe av den verste musikken.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ..
    Noe helt annet: Trådstarter fokuserte på høyttalerne. Så vidt jeg vet, påvirkes lyden også av andre faktorer. Hos meg er det preampen som gjør susen først og fremst.
    Ja, den største begrensningen for godlyd ligger i kildematerialet - dvs kvaliteten på innspillingen.
    Men det kan en ikke gjøre så mye med, utover å velge bort noe av den verste musikken.
    Allikevel skinner selv dårlige opptak når det blir gjengitt av svært gode hifi oppsett mens det faller gjennom i hifi oppsett som er middels gode.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hos meg er det preampen som gjør susen først og fremst.
    Strengt tatt er det vel bare potensielt bedre impedanstilpasning som kan forbedre lyden gjennom en preamp?
    Det er vel farging som gjør at preampen lyder bedre enn direktedrift (der hvor dette er mulig og digital volumkontroll ikke er inne i bildet). Når det er sagt, så foretrekker jeg også preamp i kjeden.

    'No preamp is like no preamp' er det noe som heter.....
     

    chris33

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2011
    Innlegg
    166
    Antall liker
    31
    Sted
    Østlandet
    ..
    Noe helt annet: Trådstarter fokuserte på høyttalerne. Så vidt jeg vet, påvirkes lyden også av andre faktorer. Hos meg er det preampen som gjør susen først og fremst.
    Ja, den største begrensningen for godlyd ligger i kildematerialet - dvs kvaliteten på innspillingen.
    Men det kan en ikke gjøre så mye med, utover å velge bort noe av den verste musikken.
    Allikevel skinner selv dårlige opptak når det blir gjengitt av svært gode hifi oppsett mens det faller gjennom i hifi oppsett som er middels gode.
    Kan du være vennlig å utdype? Nå er ikke jeg så godt vant, men tenker at oppløsningen på hi end vil tale i negativ favør mtp dårlige opptak?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Min generelle holdning er at gøytalere er bedre enn høyttalere. Men en gøytaler må kunne spille høyt altså!

    Hadde en kollega helt blottet for musikk/hifiinteresse på besøk for å beskue hobbyen min for litt siden. Hans sitat "fy faen, her kunne jeg jo bare sitti med en kald en og spilt plate på plate hele kvelden, grisehøyt, uten å bli sliten!" er stort sett det beste komplemanget til lyden jeg kunne fått.

    Musikk og hifi skal være driv, moro, fot, brystkassekick fra mellombassen, bøtter med headroom og bredt glis. Ikke å sitte på enden av sofaen med øyne lukket og et alvorlig ansikt lyttende til Die Ultimate Referenz #592.

    Dårlige opptak låtert stort sett OK på anlegg med en gjennomtenkt og jevn klangbalanse, men de færreste har desverre muligheten til å påvirke denne i stor grad i lytterommet sitt...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Min generelle holdning er at gøytalere er bedre enn høyttalere. Men en gøytaler må kunne spille høyt altså!

    Hadde en kollega helt blottet for musikk/hifiinteresse på besøk for å beskue hobbyen min for litt siden. Hans sitat "fy faen, her kunne jeg jo bare sitti med en kald en og spilt plate på plate hele kvelden, grisehøyt, uten å bli sliten!" er stort sett det beste komplemanget til lyden jeg kunne fått.

    Musikk og hifi skal være driv, moro, fot, brystkassekick fra mellombassen, bøtter med headroom og bredt glis. Ikke å sitte på enden av sofaen med øyne lukket og et alvorlig ansikt lyttende til Die Ultimate Referenz #592.

    Dårlige opptak låtert stort sett OK på anlegg med en gjennomtenkt og jevn klangbalanse, men de færreste har desverre muligheten til å påvirke denne i stor grad i lytterommet sitt...
    Helt enig ;D Når man oppnår brystkassetrykket og flaggrende bukseben uten å føle at ørene faller av pga forvrengning, så er det en helt lidderlig deilig følelse, og spesielt på musikk med mye dynamikk i bassen. ;D Kommer til å bygge videre på denne filosofien for å få enda mer av dette.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.882
    Torget vurderinger
    23
    Min generelle holdning er at gøytalere er bedre enn høyttalere. Men en gøytaler må kunne spille høyt altså!

    Hadde en kollega helt blottet for musikk/hifiinteresse på besøk for å beskue hobbyen min for litt siden. Hans sitat "fy faen, her kunne jeg jo bare sitti med en kald en og spilt plate på plate hele kvelden, grisehøyt, uten å bli sliten!" er stort sett det beste komplemanget til lyden jeg kunne fått.

    Musikk og hifi skal være driv, moro, fot, brystkassekick fra mellombassen, bøtter med headroom og bredt glis. Ikke å sitte på enden av sofaen med øyne lukket og et alvorlig ansikt lyttende til Die Ultimate Referenz #592.

    Dårlige opptak låtert stort sett OK på anlegg med en gjennomtenkt og jevn klangbalanse, men de færreste har desverre muligheten til å påvirke denne i stor grad i lytterommet sitt...
    Fanken også - den har jeg ikke! Er den på 24Karat Gold SACD S&M tror du? ;)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hos meg er det preampen som gjør susen først og fremst.
    Strengt tatt er det vel bare potensielt bedre impedanstilpasning som kan forbedre lyden gjennom en preamp?
    Det er vel farging som gjør at preampen lyder bedre enn direktedrift (der hvor dette er mulig og digital volumkontroll ikke er inne i bildet). Når det er sagt, så foretrekker jeg også preamp i kjeden.

    'No preamp is like no preamp' er det noe som heter.....
    Tør ikke å gå inn i noen teknisk diskusjon om dette. Mitt sammenlikningsgrunnlag er hhv ingen preamp, passiv preamp via Manley Steelhead og aktiv preamp, bla Audio Valve Conductor. Det er helt riktig at Audiovalven farger lyden noe, men den gir også mer trøkk og liv. Crescendoer og diminuendoer høres bedre, bassen blir større og mer punchy (uten at det blir puddingbass) etc etc. Men dette er kanskje et resultat av bedre impedanstilpasning? Forklar det gjerne for meg - alltid lærevilje her i gården....:)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Nei, men jeg hørte noe om en 500grams dobbel 78RPM jomfruvinyl.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hos meg er det preampen som gjør susen først og fremst.
    Strengt tatt er det vel bare potensielt bedre impedanstilpasning som kan forbedre lyden gjennom en preamp?
    Det er vel farging som gjør at preampen lyder bedre enn direktedrift (der hvor dette er mulig og digital volumkontroll ikke er inne i bildet). Når det er sagt, så foretrekker jeg også preamp i kjeden.

    'No preamp is like no preamp' er det noe som heter.....
    Tør ikke å gå inn i noen teknisk diskusjon om dette. Mitt sammenlikningsgrunnlag er hhv ingen preamp, passiv preamp via Manley Steelhead og aktiv preamp, bla Audio Valve Conductor. Det er helt riktig at Audiovalven farger lyden noe, men den gir også mer trøkk og liv. Crescendoer og diminuendoer høres bedre, bassen blir større og mer punchy (uten at det blir puddingbass) etc etc. Men dette er kanskje et resultat av bedre impedanstilpasning? Forklar det gjerne for meg - alltid lærevilje her i gården....:)
    Med bedre impedanstilpasning mente jeg hvis dette opprinnelig er helt på viddene.
    Det man også ser er at følsomhet på sluttrinn noen ganger passer dårlig med kildens spesifikasjoner og dermed kan gain matches bedre med en preamp imellom (men dette kan også gå andre veien).
    Det er mer enn nok med tekniske folk her inne som kan utbrodere (les: krangle/spissformulere ;)) rundt disse tema.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Er horn blitt trendy nå?
    Jeg kasta ut audiofilhøyttalerne tidlig på '80-tallet.
    Ja, ja, nok om det.

    Forøvrig driver jeg med horn og åpne bafler for å slippe og spille høyt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ..
    Noe helt annet: Trådstarter fokuserte på høyttalerne. Så vidt jeg vet, påvirkes lyden også av andre faktorer. Hos meg er det preampen som gjør susen først og fremst.
    Ja, den største begrensningen for godlyd ligger i kildematerialet - dvs kvaliteten på innspillingen.
    Men det kan en ikke gjøre så mye med, utover å velge bort noe av den verste musikken.
    Allikevel skinner selv dårlige opptak når det blir gjengitt av svært gode hifi oppsett mens det faller gjennom i hifi oppsett som er middels gode.
    Kan du være vennlig å utdype? Nå er ikke jeg så godt vant, men tenker at oppløsningen på hi end vil tale i negativ favør mtp dårlige opptak?
    Selvagt subjektivt men her kommer det: rusk i frekvensresponsen hvor man har et søkk i midbassen grunnet høyttaler med liten basskapasitet langt ute på gulvet (kansellering fra gulv) kombinert med en frisk tuning av diskant er gjerne det som omtales som svært oppløst.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Min generelle holdning er at gøytalere er bedre enn høyttalere. Men en gøytaler må kunne spille høyt altså!

    Hadde en kollega helt blottet for musikk/hifiinteresse på besøk for å beskue hobbyen min for litt siden. Hans sitat "fy faen, her kunne jeg jo bare sitti med en kald en og spilt plate på plate hele kvelden, grisehøyt, uten å bli sliten!" er stort sett det beste komplemanget til lyden jeg kunne fått.

    Musikk og hifi skal være driv, moro, fot, brystkassekick fra mellombassen, bøtter med headroom og bredt glis. Ikke å sitte på enden av sofaen med øyne lukket og et alvorlig ansikt lyttende til Die Ultimate Referenz #592.

    Dårlige opptak låtert stort sett OK på anlegg med en gjennomtenkt og jevn klangbalanse, men de færreste har desverre muligheten til å påvirke denne i stor grad i lytterommet sitt...
    Helt enig ;D Når man oppnår brystkassetrykket og flaggrende bukseben uten å føle at ørene faller av pga forvrengning, så er det en helt lidderlig deilig følelse, og spesielt på musikk med mye dynamikk i bassen. ;D Kommer til å bygge videre på denne filosofien for å få enda mer av dette.
    Kan man få dette til med standard kjøpehøyttalere, i tilfelle hvilke?
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    De morsomste useriøse musikkopplevelsene mine har jeg fått av ett par cerwin al1000 med rock på full guffe. Når du fikk en skikkelig forsterker på dem så spilte de ikke så verst.
    Eksprimentering på lageret med en drøss 18 tommers suber med to toms horn på topp har også vert helt kanon. Jeg hadde en periode to logic systems 18 tommers suber og 15 topper med horn nedi kjellerstua (for tolv år siden) og det spilte som bare rakkeren. Eksprimenterte mye...Nå er jeg mer opptatt av at ting skal spille fint. Dette kommer sikkert til å endre seg etterhvert, men nå er det hodetelefoner som er tingen! Billig er det også. Jeg får ikke bukseflagring så ofte lenger. Derfor har jeg gjemt vekk en cerwin vega lw-12x aktiv sub så godt det går bak tven som GØYER opp ved festlige anledninger og av og til når naboen ikke er hjemme.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Forøvrig driver jeg med horn og åpne bafler for å slippe og spille høyt.
    Ja, det er målet.
    Kunne spille så lavt som mulig, og likevel få med energien og det fysiske.
    Litt kan nok gjøres, slik at en kommer et stykke på vei, men det viser seg at taktil respons er en følge av nok lydtrykk.

    Gode, dynamiske innspillinger hjelper.
    Er det flatt i utgangspunktet så blir alt sammen veldig høyt når en drar opp, og likevel blir det ikke skikkleig bra.
    Noe bassløft hjelper, men det er tross alt begrenset hvor mye en kan justere opp uten at det låter fryktelig basstungt og mørkt.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har testet ut Flagerborgs anbefalinger, samt den anbefalte Infected Mushroom låta. Mye morro her ja. Hører på Rodrigo y Gabriela Live in Japan as we speak. Trommesoloen på Slipknotskiva var også bra. De ultimate trommetracks for meg er gjort av Sheffield Records - The Drum Record med avbildet cover.
    Sheffield Lab Drum and Track Disc.jpg

    Jekk opp denne til 100dB og enjoy the show!! Har også denne skiva i en reutgitt utgave og den låter flatt og uengasjerende i forhold, men har et annet cover.

    Har mye musikk i samlinga i samme genre som Ramstein Herzeleid, joda Seeman har trøkk, men dette finnes det bedre eksempler på! Her er et par eksempler på hva jeg anser som kritiske skiver i metal genren for at lyden skal passere;
    Ayreon 01011001.jpg

    casual silence vertical horizon.jpg
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ...
    Forøvrig driver jeg med horn og åpne bafler for å slippe og spille høyt.
    Ja, det er målet.
    Kunne spille så lavt som mulig, og likevel få med energien og det fysiske.
    Litt kan nok gjøres, slik at en kommer et stykke på vei, men det viser seg at taktil respons er en følge av nok lydtrykk.

    Gode, dynamiske innspillinger hjelper.
    Er det flatt i utgangspunktet så blir alt sammen veldig høyt når en drar opp, og likevel blir det ikke skikkleig bra.
    Noe bassløft hjelper, men det er tross alt begrenset hvor mye en kan justere opp uten at det låter fryktelig basstungt og mørkt.
    Her har jeg tenkt på disse ørepluggene mange kjøper for å bruke på konsert, meningen med dem er at de skal beskytte hørselen, men bevare lydopplevelsen ved å senke lydnivået inn til øret gjevnt over hele frekvensbåndet. Har lyst til å kjøpe noen som kommer tett på, for på den måten kan man spille høyt, få trykket og samtidig beskytte hørselen, men få relativt lik lydopplevelse, men med en lavere opplevd lydstyrke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn