Mat, drikke og røyk Den lille Cognac tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balla1823

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    133
    Antall liker
    1
    Cognac tråden.

    John_Harald skrev:
    I kveld nytes rolig jazz med Martell XO :) Den anbefales selv om den koster noen kroner, til og med på taxfree..
    Det høres ikke vondt ut det nei ;)

    BALLA
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Cognac tråden.

    _BALLA_ skrev:
    John_Harald skrev:
    I kveld nytes rolig jazz med Martell XO :) Den anbefales selv om den koster noen kroner, til og med på taxfree..
    Det høres ikke vondt ut det nei ;)

    BALLA
    Hallå Balla ;D

    Å nyte en favortitt på riktig måte, er aldri feil.
     

    Balla1823

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    133
    Antall liker
    1
    Cognac tråden.

    På tide å roe nervene før staffetten med noe godt og brunt. Denne anbefales ;)

    Camus Extraordinaire.




    BALLA
     

    Vedlegg

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Bache Gabrielsen XO, smaker fortreffende forann peisen! ;D
     

    audiomur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Innlegg
    422
    Antall liker
    6
    Det er bare meg som har peiling på konjager her, resten er jo bare amatører! ;D

    Neida.. jeg er absolutt ingen "kjenner", men har etter hvert fått smakt på en del forskjellige sorter.
    Siden min gamle favoritt(mitt forrige innlegg i tråden) ikke lenger er og oppdrive, har jeg funnet en ny:


    En mild og meget god konjakk syns jeg.
    Synd den er, i mine øyne, så kostbar.
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Julens og laaangt ut i neste års varer er banket inn.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Håper det ble noe bra saker da Alshus :)
    Tesseron No 53 er ikke så værst, dog er den overpriset og med tullete sprø voks rundt korken.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Kjøpte en flaske med Martell Cordon Blue til Yggdrasill som takk for hjelpen...
    Tviler på om jeg noensinne vil få vite hvordan den smaker.
    Men så er jeg nå heller ikke noe cognacmenneske :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7


    Ren og elegant smak på denne.




    Har ikke smakt denne ennå.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Så drikk cognac selv da!! ;D ;D ;D

    Etter sterkt press fra medlemmer her på HFS må jeg jo bare finne fram et cognacglass som da behørig fylles med denne:



    Demain Christmas Cognac XO

    En meget hyggelig og "julete" cognac med rik og fyldig smak av frukt og sjokolade, aprikos og røyk kommer inn i ettersmaken som er meget langvarig.

    Duften er vel det mest "julete" ved denne cognacen. Her er det uspesifisert citrusfrukter med noe overvekt av appelsin, sherry og krydder, finner et hint av kanel og muligens mandarin?

    Hadde passet perfekt til en Havaneser, men været der ute frister ikke til slikt. Cigar røyker man ikke inne lenger da det rett ut sagt lukter for jævlig dagen etter !! Så i mangel av cigaren tyr jeg til en sterk kopp Cubansk kaffe. ;D

    I forhold til pris er dette en meget grei cognac, tør jeg si rett ut at det er et godt kjøp? Ja kanskje? Det beror jo mye på smak og behag.
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Hei alle konjakk elskere her.

    Flott tråd her. På tide å løfte den opp med å hylle den edle vare. Skal prøve å komme innom av og til med egne vurdering.

    Nyter akkurat nå et glass Thomas XO Prestige fra Bache Gabrielsen flaske nr 32797. Når denne er tom er det over til flaske nr 39645.
    Gir en hyllest til en utmerket konjakk. De bare kan det.
    Skål.

    Vennlig hilsen
    Harald
     

    nittenfemtitre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    175
    Antall liker
    9
    Sted
    Os, Hordaland
    Ja, bare lekker den der, en topp konjakk. Solgt på Privaten bar i Bergen for en stund siden for 189 kr 4cl. Grådig lavt priset den gang. Sist jeg var der hadde de lagt på en 100 lapp.

    Sammenlignet den for et par år siden med Richard 1500 kr for 4 cl. Ricard var ikke syv ganger bedre!
    Mulig den står på innkjøpslisten min på Antalya airport i april.

    Harald
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    cognac.jpg Må vel handle inn noen cognac xo og ha i skapet mitt , er ikke så værst den i mitten eller bache gabrielsen 3 sterners.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg bruker denne...
    0298729.jpg

    ...men kun til smaksetting av sauser og lignende. Anbefales på ingen måte til bruk som nytelsesmiddel.

    Gir en mild opplevelse av å bli oppfattet som tungt alkoholisert når den brandyen skal kjøpes inn til matlaging, samt at jeg også kjøper polets billigste vodka til bruks om kuldemedium mellom ytre og indre stålbolle i ismaskinen min.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Hanket med meg en slik fra tax free, eller "free tax" som flyvertinna sa



    En De Luze XO. Er ingen kjenner av cognac, men denne syns eg er rund og fin, og det går helt greit å klemme ned en liten flaske på en kveld :D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Jean_Fillioux_Meget_344135a.jpg Ent meget god Cognac jeg tilfeldig snublet over for noen måneder siden.
    Langt unna den typiske "norske" cognacen. svært ren i smaken.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Fantastisk rund og aromatisk - når du tar ut proppen på den flaska så strømmer velduften ut i hele rommet! Hver gang min far kom en tur innom (cognactørst, som alltid..) så åpnet han Cordon Bleu flasken og snuste demonstrativt helt til jeg fant frem glasset!

    Denne bruker jeg også konskvent til matlaging (flambering, hummersuppe etc.) - prøvde å erstatte den med vanlig rimelig vare en gang men det slo uheldig ut i suppa.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Blæh! ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vis vedlegget 208659 Ent meget god Cognac jeg tilfeldig snublet over for noen måneder siden.
    Langt unna den typiske "norske" cognacen. svært ren i smaken.
    Enig. "Den norske smaken" ødelegger nyansene - det blir stortrommesmak i stedet for bløte visp over trommeskinn og cymbaler, for å si det slik. Hyllene er jo stappfulle av norsk cognac, men innimellom finner man ting.

    Jeg velger å banne i kirken, og slå et slag for Armagnac fra Chateau de Laubade - flere å finne i bestillingslisten til polet. Den 12 år gamle er ren fryd over ganen. Men ellers har de en del å velge mellom.

    Château De Laubade - Les Millésimes
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: kns

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har lenge hatt et ønske om å smake på denne etter å ha drukket lillebrødrene Age des fruit og Age des fleurs hvor Fleurs gledet ganen mest. Den har lenge vært utilgjengelig på polet, men da jeg så den på Vika i forrige uke ble den med hjem.


    Leopold Gourmel et relativt ungt firma, grunnlagt i 1972. De dyrker uten sprøytemidler og blander ikke destillater fra forskjellige årganger eller jordlapper slik så å si alle andre cognacprodusenter gjør. LG tilsetter ingenting i cognacen. Her er det ikke trekstrakt, karamell (E150) eller sukker for å få cognacen til å virke eldre eller rikere enn det den er. Cognacen er ikke filtrert og den lagres på franske eikefat som ikke har blitt brent.
    Vanilje, blomstereng, honning og kryddertoner i nesen. Nydelig og lang ettersmak av moden frukt honning og pepper.


    Léopold Gourmel






     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Cognac er noe jeg kan drikke meg ein god snurr på , er spessiel den rusen du får av brun brennevin synes jeg nam nam.
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    C'est correct! Som for eksempel Ragnaud-Sabourin g.c. nr 20 eller 35.....
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Cognac er noe jeg kan drikke meg ein god snurr på , er spessiel den rusen du får av brun brennevin synes jeg nam nam.
    Skikkelige varer drikker man for smakens skyld.
    men 40% alkohol eller der omkring er en vesentlig del av smaken på "skikkelige varer"; jeg kan ikke se at salget av alkoholfri cognac går særlig bra...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Cognac er noe jeg kan drikke meg ein god snurr på , er spessiel den rusen du får av brun brennevin synes jeg nam nam.
    Skikkelige varer drikker man for smakens skyld.
    men 40% alkohol eller der omkring er en vesentlig del av smaken på "skikkelige varer"; jeg kan ikke se at salget av alkoholfri cognac går særlig bra...
    Selvsagt. Poenget er at blir man på en snurr er det fordi SMAKEN er så bra, ikke fordi man bælmer i seg noe søppel for å bli på en snurr.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Cognac er noe jeg kan drikke meg ein god snurr på , er spessiel den rusen du får av brun brennevin synes jeg nam nam.
    Skikkelige varer drikker man for smakens skyld.
    men 40% alkohol eller der omkring er en vesentlig del av smaken på "skikkelige varer"; jeg kan ikke se at salget av alkoholfri cognac går særlig bra...
    Selvsagt. Poenget er at blir man på en snurr er det fordi SMAKEN er så bra, ikke fordi man bælmer i seg noe søppel for å bli på en snurr.
    sant så sant
     

    OskarIII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Innlegg
    239
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Grönstedts VSOP Konjak=Congnac
    Med min extrema konjaks konsumtion kan du nog ha förvandlats till en VS innan den druckits upp :)
    Grönstedts VSOP.jpg
    Älskar kaffe och konjak med en kaka eller bakelse, på sommarkvällen men kan gärna byta konjaken (I synnerhet Grönstedts VSOP) mot Punsch till kaffet och kakan.
    51025.JPG
    Trosapunsch
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    god Armagnac er bedre enn det meste av Cognac som vreden poengterer tidligere i tråden. denne plukket jeg opp i strømstad by. helt innerst i lokalet. et røverkjøp 500 svenske for en halvliter.
    ar.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn