Den himmelske lyds plass

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Ikke vanskelig å se at du har holdt i både hammer og sag tidligere! Flott resultat!
    Takk, det var hyggelig sagt. Jeg tok faktisk svennebrev som møbelsnekker i min pure ungdom og jobbet litt her og der før jeg ble feit og lat og fant meg en sittende geskjeft.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Låter kjent..:rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    ;D Du får bytte nick... Ken Guru!
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm... montert ned P5 og Benchmark DAC. Det ligger veldig an til GS'en tar over jobben for begge fra nå. Blir nok et par annonser på torget i morgen, må bare sove på det først. Fikk Roland lydkort og Behringer målemic i posten i dag og har begynt å prøve å skjønne noe av XoverWizard programmet. Meget bratt læringskurve. Det lille som er av hjelpeinfo er skrevet for folk på lydingeniør-nivå. Foreløpg må jeg bare spille på det som Robert satt opp i hui og hast for meg. Låter bra det, men jeg er sikker på at det er mer å hente her.

    Ja ja, da er man inne på dypt digitalt farevann, føles litt som et veiskille må jeg si. Men...oppover og framover! Spratt en øl og satte på Van der Graaf's underkjente mesterverk "World Record". Saft suse så fett det låter i stua. Akkurat så mørkt og progressivt som den skiva skal være.

     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Blir veldig spennende og se hva du får til med GS'en fremover.
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    "Mikserpult" på stua... er det en grense? Et punkt hvor man sier at nå har det tatt av? Legg for øvrig merke til den substansielle haugen med puter i lyttestolen som har til formål å simulere husbondens velformede kropp.

    20140719_D3_5924(975).jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Herlig! Betyr det at du har fått skikk på måleutstyret? Artig hvis du legger ut en måling.
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    urghhh...

    eller noe sånt. En hel dag tilbrakt svettende over ganske så fiendtligsinnet programvare (XoverWizard) og flyttende rundt på høyttalere med lasermåler og tommestokk. Og så låter det bare ræva uansett hva jeg prøver på. Det bør for pokker være ganske så lyst i andre enden av tunnelen.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.385
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Foreskriver umiddelbart en god whisky, lenestol og favorittmusikk på anlegget!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nullstill eq og sett tilbake til delingen som Robert målte seg frem til. Gjem bort mikrofonen, Fyll opp glasset og snurr en plate eller ti. Jeg er sikker på at det låter bra nok til å nyte musikken mellom slagene
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Overmåte gode forslag kjære lydfrender. Whisky og musikk coming up :cool:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du kan trøste deg med at jeg spiller nå vinyl igjennom en fæl liten digitaldelefilterventedings til ca 700kr, og Serge Chaloffs fete saksofon er like fet som vanlig. Foten går og stemningen er høy, så det skal igrunn ikke så mye til!
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Selv tok jeg en måling før jeg byttet da jeg var fornøyd. Da har jeg i det minste en kurve å jobbe mot i første omgang. Ting er såpass på plass at jeg har gitt blanke i å målinger og justerer på øret.
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Nok et solskinnsdag med undertegnede klistret foran skjermen. Nerderefleksen overstyrer all sunn fornuft, og lydrotet fortsetter sin skeive gang. Vel i dag greide jeg i alle fall å lage et oppsett på GS'en som bare låt halvjævlig. Den største missen sist var nok at jeg overså behovet for å klarere tidligere oppsett fra boksen før jeg gikk i gang med nye målinger. Det ble altså et sett med målinger og deretter delefrekvenser og PEQ'er oppå det som allerede var der. Klart det ble horribelt. Det tok lang tid før jeg så den mens jeg holdt på i dag.

    Så nå fikk jeg i alle fall til noe. Hoppet (som Robert gjorde) over all automatikken hvor programmet setter opp masse forslags PEQ'er og gikk rett fra måling til oppsett. Da han var her tok han bare måling rett foran høyttaleren og gikk etterpå inn på impulsrespons-grafen og "skar" vekk resultatet før førsterefleksjonene. Jeg tok måling i dag fra lytteposisjon som er drøye tre meter unna. Det tok ca 10 ms før signalet kommer fram og jeg fjernet det som var før dette. Aner ikke om det er riktig. Så satte jeg forskjellige gatinger avhengig av hva jeg målte. For tweeter tok jeg med ca 10 ms, for mellomtone 20 ms og for woofer hele 110 ms. Dette fordi måleresultatet ikke blir riktig for lavfrekvente signaler hvis man kutter for tidlig.

    Alle målingene ble gjort fra bare en kanal, og programmet kopierer dette over til den andre. Nå har jeg en xlr splittkontakt slik at jeg kan måle begge, men jeg vet ikke helt når man bør gjøre det i denne sammenheng.

    Jeg valgte deling på 200 og 2800 hz. Litt forskjellige kurver med brattere på woofer og tweeter og slakkere på Accuton-mellomtonen. Dette fordi jeg leste at XTZ har gjort det samme på sine passive delefiltre. De har derimot delt på 250 og 2500. Så var dette med delay. Aner ikke hvordan jeg skal gå fram her, så jeg lot programmet finne et forslag. Litt merkelig fordi det satte 0.0104 ms på tweeter og hele 7.7188 på woofer. Kommer dette av de forskjellige vinduene jeg valgte på måleresultatet? Jeg lot det nå i alle fall stå.

    Jeg var ganske sparsommelig med PEQ's (synes jeg). Robert sa det blir best hvis man gjør minst mulig. Men det ble nødvendig å endre på gain. -3 db på mellomtone og hele -10 db på tweeter. Dette kan jeg kanskje forbedre ved å sette forskjellig gain (analogt) ut fra GS til de forskjellige kanalene før jeg tar målinger. Prøver det neste gang.

    Så endelig et resultat og jeg var spent som en åtteåring på juleaften. Men nok en gang et slag i trynet. Ikke bra. Men heller ikke så grusomt som sist så det går framover. Det var temmelig pistrete og småsyntetisk. Jeg gikk så inn og la til en preset. Disse kan man legge inn i fire av på boksen. Det er filtre som man setter på inputsignalet og som derfor er med og endrer det endelige resultatet. Jeg lagde en 1. ordens low pass shelving på 6 db som jeg la på 150 hz. det blir altså en boost i bassen, og det hjalp på lyden men bra ble det ikke. Godt jeg kan gå tilbake til danskens oppsett nå som kvelden nærmer seg.

    Har vel lært noe i dag også.

    waterfall_140720_01.jpg


    waterfall_140720_02.jpg


    waterfall_140720_03.jpg


    Okei, siste dag i ferien min nå, så resten av kvelden blir det whisky og musikk. Sitter forresten å tygger litt på om den DP 6.4P'en som Zomby_Woof har lagt ut kunne være noe å kjøre på wooferne her :p
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    140731-26527 (975).jpg


    Liker at det kommer drivende inn litt rekved fra den store Amazon-floden.

    Ferien er over og pliktoppfyllende kommuneansatt som jeg er har det blitt lange turnusskift i sommervarmen. Lite overskudd til tweaking m.a.o, men endelig har jeg fått en fridag og litt overskudd til å gi meg i kast med GroundSound-boksen og måleutstyr igjen. Med litt hjelp fra vår danske venn Robert har jeg fått en vag ide om hvordan jeg kan komme i gang med egne målinger og oppsett. Har laget meg en deling som jeg faktisk kan høre på uten for mye ubehag. Tok utgangspunkt i måling av venstre kanal fra lytteposisjon. Gjorde det veldig enkelt med et minimum av PEQ's. Delte på 216 og 2800 hz som er litt "bredere" på mellomtonen enn de passive delefiltrene i Divine som går (tror jeg) på 250 og 2500. Låneforsterkeren på wooferne må jobbe litt hardere så jeg måtte redusere litt gain på mellomtone og tweetere. Delay har jeg fortsatt ingen aning om hvordan jeg skal jobbe med så der lot jeg programmet finne en autoløsning. Ellers gjør jeg alt "manuelt", mest gøy det.

    Stua mi er jo ikke symmetrisk sånn akustisk sett, så det neste blir å lage et oppsett basert på 6 målinger, ikke bare 3 som nå. Men det kan vente litt. Myk samba med Joao Gilberto akkompagnert av lun klukking fra whiskyglasset frister mer akkurat nå.
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Meridian 557 tilbake i hus etter make-over på operasjonsbenken til Ivar Malmin. Den gamle arbeidshesten driver bassen og trives som aldri før. Stor takk til JoHoo som stilte med låneforsterker i mellomtiden.
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Har jobba litt siste tida med å få lyden på plass ved hjelp av GS boksen. Jeg synes det begynner å sitte nå. Kanskje ikke så 100% haifai som jeg har fiksa det til tidligere, men lyden engasjerer og kroppen spretter opp og ned i godstolen - og det gjør meg glad. :cool: Live musikk låter bra enten det er fra stampen i Stockholm i 76 eller Osaka/Tokyo i 72. Mer om arbeidsprosessen i Ground Sound-tråden.

    Snapshots fra stua i dag:

    140813-26582_3_4_5_6 (975).jpg


    140813-26597_598_599_600_601 (975).jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Dette ser så snasent ut (selv om det ikke er horn..:cool:) du kan formelig SE at dette låter bra!
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig kommentar, Sluket. Skulle jeg mot formodning (en sånn lekkerbisken som jeg er) forbli ungkar vil det sikkert gro ut både rør og horn en vakker dag. Men for nå spiller dette akkurat så fett og gildt som jeg alltid har drømt om at husanlegget mitt skulle gjøre.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Man skal ikke mer enn å være borte et øyeblikk fra sentralen, og jaggu begynner gamle kjente å traffikere dette subkulturforumet vårt. Hyggelig å se både deg og anlegget ditt her, Trygve! Sier meg enig med alliansebroder Sluket, dette kan man formelig SE at låter bra, (selv om det ikke er horn eller rør noe sted....)
    Tror jeg må ta deg på ordet og stikke innom å lytte en kveld!
    Gratulerer med tilstedeværelse og ny platevasker! ;)
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hilsen, Trond. Regnet med at jeg ville støte på deg her før eller siden. Jepp, platevasker fra Scrooge kom i hus på fredag og nå er jeg i full fart med å gjøre reint til jul. Førsteinntrykket er meget bra. Jeg hørte igjennom 5-6 skiver i går etter vask og jeg er strålende fornøyd.. Nå er dette vinyl som har vært ute en vinternatt (bokstavlig talt) så at det er arr og mikroslitasje som i noen tilfeller er hørbare kommer en ikke bort fra. Men ellers er det lyden som av fersk pressing - ja kanskje til og med bedre da jeg kan tenke meg det ligger støv fra pressinga igjen på nye skiver.

    20141005_D3_7336(975).jpg


    Først er det bare å stable vinyl på spindelen med mellomringer i mellom. Meningen er visstnok å kunne ta 8 om gangen, men jeg ble nødt til å redusere til 7 da den nærmeste skiva ble hengende i kanten på karet. De aller heftigste fettflekkene har jeg først gnidd av med skjermrens og mikrofiberklut.

    20141005_D3_7337(975).jpg


    Spindelen legges opp på klaffene og er klar til å senkes i badet. Dette er også mulig å bruke som tørkeposisjon etter vask hvis man ikke har bråhast med å sette i gang en ny vask og kan plassere platene et annet sted til tørk. Med kun noen få hundre skiver er det ikke noe pes for mitt vedkommende. Jeg lar platene henge en god time før jeg pakker inn - i nye innercovere så klart.

    20141005_D3_7339(975).jpg


    Platene senkes i badet og så er det bare å punche inn valgt temperatur og tid. Jeg har kjørt 30 grader i 30 minutter men det er sikkert mange andre forslag til hva som funker best. Oppfinneren selv trakk bare lett på skuldrene og ga meg carte blanche til å eksperimentere. :) Spindelen roterer majestetisk med ca 1/4 omdreining i minuttet så væsken får tid til å renne av slik at ikke labelen i midten blir våt.

    20141005_D3_7338(975).jpg


    Liquid in motion. Det er altså ultralyd som setter vannet i bevegelse, skaper temperatur og som danner mikroskopiske gass-implosjoner som trekker møkka ut av rillene. High-tech dyprens med andre ord. Vann blandes med litt isopropanol og et par dråper Zalo for det ønskede resultat. Jeg har brukt billig vindusspylervæske i stedet for ren isopropanol og det ser ut til å funke helt greit.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Gratulerer, hyggelig å lese at du er fornøyd! :)
    Ser ellers at du har en kommentar om at den ytterste platen ble hengende i kanten på karet. Om LP'n subber litt i karkanten(e), er dette uten praktisk betydning.
    Motoren som driver spindelen rundt har ingen problemer med å takle dette, og LP'n i seg selv overlever nok ganske greit den også.
    Så legg i 8 stk du, det skal gå helt greit!
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøvde det Jan, men den hang faktisk så mye at dette hindret spindelen i å rotere. Spiller uansett ingen som helst rolle for meg - sju i slengen holder fint ;-)
     

    Songbird

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2014
    Innlegg
    8
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Veldig flott tråd, mange tips og mye inspirasjon å hente her! Ble nysgjerrig på vinylvaskeren - har du noen referanse på hvor man kan få tak i en slik en?
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Forumets egen eminente Scrooge som har montert den. Du får sende han en PM og sjekke om der er muligheite evt. sjekke litt rundt etter en brukt.

    PS! min er ikkje til salgs ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn