Møbler og underlag Den glemte komponent

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    PS Gir vel en slags nakkestøtte.
    PS PS Har dessverre ikke opplysninger om induktans og kapasitans.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nakkestøtten som passer til min sofa er bare en lavtbyggende pølse som kun fyller nakken, men kan høydejusteres.
    Da er stolen godkjent sålenge du har andre elementer i rommet som demper litt. Ble et øyeblikk redd for at også du var en av disse ynkryggene som trenger støtte langt over nakken for å være istand til å sitte som vanlige folk. Jeg skjønner ikke hvordan folk ikke umiddelbart på mikrosekundet skjønner at det er noe galt med lyden når nakkestøttet går helt opp den blanke issen deres. Det hjelper ikke engang å softe med myk velour eller lignende, lyden stopper to cm fra ørene og bli slengt tilbake, selv om det er i mindre grad enn om det skulle være laget av hardplast.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Klarer ikke helt ta innover meg at nakkestøtte eller skinntrukket stol skal være den største synden man gjør baluba.:) Om man har tatt 100% kontroll på rommet ellers, ja kanskje. Faktumet er at den minste bevegelse endrer lydbildet og uansett vil et sittemøbel som stikker utenfor kroppen påvirke opplevd lydbilde. Noen ganger ønsker man bare nyte musikken å la seg lulles inn i en halvdvale, da er komfort et must.

    Mest audiohygeniske møbel selges vel bla på XXL

    robens-discover-stools-850x671.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Baluba har heilt klart eit poeng. Og får mi fulle støtte. Stolen, eller helst krakken, skal vere av tre, utan noko form for pute. Du skal sitte rak i ryggen, utan ryggstø, og halde hovudet i perfekt svitspått. Er du ein ynkrygg som ikkje fiksar dette, finnest det heldigvis hjelpemidlar:
    stol.jpg
     
    A

    ANM

    Gjest
    Fy, så negativ du er Arve. Du er vel bare gretten for at du hverken har sweetspot eller plass til både møbler og anlegg der blant konas potteplanter og heklede duker. :pTungt å se at du begynner å bli gammel og bitter, du som alltid har vært en slik solskinnsgutt!:(
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Forøvrig har jeg en sånn som skal flyttes opp til hifirommet og gjøre tjeneste der når den blir pensjonert fra stua hvor den står nå. Må bare få inn noe nytt først så man slipper å sittte på gulvet. :)

     

    Mirage

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    79
    Skeidar har salg på denne nå:


    Jeg kjøpte en slik med tilhørende fotpall for noen år siden, meget god sittekomfort og god kvalitetsfølelse.
    Riktignok ikke lytteposisjonen min, da innredning ikke tillater en stol midt i stua, så den er vel diskvalifisert fra tråden automatisk:cool:
     
    A

    ANM

    Gjest
    Forøvrig har jeg en sånn som skal flyttes opp til hifirommet og gjøre tjeneste der når den blir pensjonert fra stua hvor den står nå. Må bare få inn noe nytt først så man slipper å sittte på gulvet. :)

    Det er en lignende løsning jeg nå pensjonerer.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Forøvrig har jeg en sånn som skal flyttes opp til hifirommet og gjøre tjeneste der når den blir pensjonert fra stua hvor den står nå. Må bare få inn noe nytt først så man slipper å sittte på gulvet. :)

    Det er en lignende løsning jeg nå pensjonerer.
    Da ligger du litt foran. Min er fra den tiden jeg bodde alene, og hvor den også ble brukt foran anlegget, men nå som man er samboer og har litt andre behov passer det best å installere den foran anlegget igjen. Håper bare det er plass til den i bredden så jeg får sjeselongdelen i sweetspot. Hvis ikke må jeg vurdere andre løsninger. Men jeg er ganske fornøyd med komforten i den, og savner ikke nakkestøtte selv om ryggen er lav. Man kan heller bare skli legemet nedover så hodet kommer i høyde med rygglenet, jo slackere man blir utover kvelden. Før man omtrent uten unntak sovner. Den er også behageligere enn skinn IMO siden den er trukket i ull. Merker jeg har blitt ganske glad i denne sofaen når jeg kjenner etter.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jeg bruker en slik i mørk grå/eik og tar av nakkestøtten dersom det er kritisk finlytting en sjelden gang. Ellers er den behagelig og vakker etter min oppfatning:

    varier-peel1-black.jpg
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.232
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har noe så lite avansert som Stressless i sort skinn. Veldig gode å sitte i. Kan dra opp nakkestøtten, og vippe ryggen helt ned i horisontalen. Tåler en skvett rødvin og får ikke fuktflekker hvis du sitter naken og hører på Søstrene Bjørklund 8)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hadde selv en veldig behagelig skinnsofa med reclinerfunksjon som jeg pensjonerte når rommet ble pusset opp. Det nye ble en sofa i microfiber med lav rygg. Og må si at det er vesentlig forskjell på å ikke ha noe bak hodet. Selv i rommet mitt hvor det var nær 100% akustisk kontroll var det veldig store forskjeller i lydbilde og stereoperspektiv med og uten høy rygg. Som absorbent betyr den mindre siden jeg har voldsomt med akustikk fra før, men når resten av refleksjonene ligger 30db ned i nivå så merkes det enormt godt med en så tidlig refleksjon som man får fra en slik høy rygg.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    NEO AND MORPHEUS ON HIFI FURNITURE

    Morpheus: These are vintage chairs, for vintage sound.

    Neorotic: Baluba and Arve told me to avoid hide chairs.

    Morpheus: The hifi neurosis is everywhere. It is all around us. Even now, in this very room. You can see it when you look out your window or when you turn on your television. You can feel it when you go to work... when you go to church... when you pay your taxes. It is the world that has been pulled over your eyes to blind you from the truth.

    Neorotic: What truth?

    Morpheus: That you are a hifi neurotic, Neo. Like everyone else you were born into bondage. Into a prison that you cannot taste or see or touch. A prison for your mind.

    Neorotic.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok ingen nevrose å skjønne at å ha reflektorer montert bak ørene er lite ideelt. Det forundrer meg ofte at man bruker hundretusenere på utstyr, tusener på akustikk og så kjøper en svindyr lyttestol som ødelegger alle pengene man har lagt ned i den gode lyden. Spesielt når hodestøtten i tillegg buer slik at du i praksis sitter inne i et horn og lytter. Men akkurat den stolen med buet hodestøtte hadde heldigvis muligheten for å ta det av når man skal lytte kritisk og ikke bare sitte pisse skeiv og slumre til DSOTM. :rolleyes:

    Men seriøst, jeg kan ikke forstå at noen vil investere penger i en stol som garantert gjør lyden i sweetspot dårligere. Hører man ikke den negative effekten av refleksjonene fra hodestøtten bør man virkelig vurdere om hifi er en hobby som passer for seg selv. Eller kanskje rundstrålere vil hjelpe på det? Skinn eller ikke er et spørsmål om hvor godt resten av rommet er dempet. Hvis det ellers er god akustikk så funker det nok helt fint med skinn, til og med kunstskinn.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Etter jeg har vennt meg til Stokke Gravity Balans så er det godt å trives når jeg lytter. Flyter i musikken, bokstavelig talt. Stort beist, så en må ha litt plass. Kan justeres hodestøtten ja baluba ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En dag skal jeg besøke deg, HC, og oppleve det å sveve fritt mens jeg hører på deilig musikk på ditt fantastiske system. Håper det blir lett servering slik at jeg ikke sovner i den behagelig ligge/sittestillingen. :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En dag skal jeg besøke deg, HC, og oppleve det å sveve fritt mens jeg hører på deilig musikk på ditt fantastiske system. Håper det blir lett servering slik at jeg ikke sovner i den behagelig ligge/sittestillingen. :D
    Lett servering skal jeg nok få til :). Og hjertelig velkommen skal du være. Har plass til overnatting. Kunne gjort det til en liten turné ved bredden av den største pytten i Norge :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og her har vi stolen som jeg er kjempefornøyd med.
    Det at det er en billig sak fra Ikea ser jeg bare som et pluss
    ikea-poaeng-chair-sofa-lounging_139256d027_xxl.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En dag skal jeg besøke deg, HC, og oppleve det å sveve fritt mens jeg hører på deilig musikk på ditt fantastiske system. Håper det blir lett servering slik at jeg ikke sovner i den behagelig ligge/sittestillingen. :D
    Lett servering skal jeg nok få til :). Og hjertelig velkommen skal du være. Har plass til overnatting. Kunne gjort det til en liten turné ved bredden av den største pytten i Norge :)
    Slettes ikke verst, dette ser jeg fram til. 2017 skal bli mer sosialt aktiv IRL for meg siden det ikke ligger an til noen større forandringer i krypten. :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    A

    ANM

    Gjest
    Det er nok ingen nevrose å skjønne at å ha reflektorer montert bak ørene er lite ideelt. Det forundrer meg ofte at man bruker hundretusenere på utstyr, tusener på akustikk og så kjøper en svindyr lyttestol som ødelegger alle pengene man har lagt ned i den gode lyden. Spesielt når hodestøtten i tillegg buer slik at du i praksis sitter inne i et horn og lytter. Men akkurat den stolen med buet hodestøtte hadde heldigvis muligheten for å ta det av når man skal lytte kritisk og ikke bare sitte pisse skeiv og slumre til DSOTM. :rolleyes:

    Men seriøst, jeg kan ikke forstå at noen vil investere penger i en stol som garantert gjør lyden i sweetspot dårligere. Hører man ikke den negative effekten av refleksjonene fra hodestøtten bør man virkelig vurdere om hifi er en hobby som passer for seg selv. Eller kanskje rundstrålere vil hjelpe på det? Skinn eller ikke er et spørsmål om hvor godt resten av rommet er dempet. Hvis det ellers er god akustikk så funker det nok helt fint med skinn, til og med kunstskinn.
    Kan hende noen av oss er imune mod hodestøtterefleksjoner vettu...

    Ytre_ore_bilde_utstaaende_forfra_1.jpg
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Bambadoo: Slå denne tråden sammen med dilldalltråden under off topic.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    GJENNOMPRØVD SITTEPOSISJON FOR LYTTING

    Det slår meg at de mest ideelle lytteposisjoner har lang fartstid. Her sitter du såpass komfortabelt at musikken får full oppmerksomhet i et passe oppvarmet rom med fremragende akustiske forhold.

    Noe å tenke på som ideal når man bygger og innreder selv hjemme?

    kirkebenk.jpg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok ingen nevrose å skjønne at å ha reflektorer montert bak ørene er lite ideelt. Det forundrer meg ofte at man bruker hundretusenere på utstyr, tusener på akustikk og så kjøper en svindyr lyttestol som ødelegger alle pengene man har lagt ned i den gode lyden. Spesielt når hodestøtten i tillegg buer slik at du i praksis sitter inne i et horn og lytter. Men akkurat den stolen med buet hodestøtte hadde heldigvis muligheten for å ta det av når man skal lytte kritisk og ikke bare sitte pisse skeiv og slumre til DSOTM. :rolleyes:

    Men seriøst, jeg kan ikke forstå at noen vil investere penger i en stol som garantert gjør lyden i sweetspot dårligere. Hører man ikke den negative effekten av refleksjonene fra hodestøtten bør man virkelig vurdere om hifi er en hobby som passer for seg selv. Eller kanskje rundstrålere vil hjelpe på det? Skinn eller ikke er et spørsmål om hvor godt resten av rommet er dempet. Hvis det ellers er god akustikk så funker det nok helt fint med skinn, til og med kunstskinn.
    Kanskje en grunn til at denne, med nettingrygg, er populær i studioer?

    Aeron - Office Chair - Herman Miller

    hero_aeron_chairs_1.jpg
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Lytter til musikk, ser TV og film, slumrer, drikker øl og gjør stort sett all stuedutyen i en BoConsept Mezzo loungesofa.
    Hodestøtten er ettermontert og justerer seg selv etter eget behov og ønske.

     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    GamuT mener dette er den ultimate lyttestol (ikke rart da de selger den selv) men den ser egnet ut med dempende stoff i nakkestøtten. Noen som har den eller testet på messe? Prisen er vel drøye 45-50 inkl fotskammel.

    Vis vedlegget 419071

    The Gamut Hi-Fi Lobster Chair - Gamut Audio

    World’s first ‘listening chair’ makes waves at CES: introducing the Gamut Hi-Fi Lobster Chair - Gamut Audio
    Artig, men det blir vel litt "reflektor"* og "inni er horn"* her også?

    Gamut skriver følgende på nettsiden:

    "The Gamut Hi-Fi Lobster Chair is the world’s first music listening chair. Its ingeniously-crafted headrest incorporates a special material designed to better reflect sound around your ears."

    Kanskje det funker?

    *balubas uttrykk, jf. hans tidligere innlegg.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Basert på den teorien kan det vel ikke være lenge før vi får se slike ting markedsført som "lyttestol"



    Hi-Fi Klubben hadde faktisk gjort en pinlig tabbe i en av katalogene sine for ikke lenge siden, hvor noen interiørløker tydeligvis hadde fått oppdrag å ta pene bilder med anlegg, og hadde plassert opp en slik stol som på bildet som lyttestol.

    Tviler på at det kommer til å skje igjen. Regner med at noen syntes det var litt flaut.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Basert på den teorien kan det vel ikke være lenge før vi får se slike ting markedsført som "lyttestol"



    Hi-Fi Klubben hadde faktisk gjort en pinlig tabbe i en av katalogene sine for ikke lenge siden, hvor noen interiørløker tydeligvis hadde fått oppdrag å ta pene bilder med anlegg, og hadde plassert opp en slik stol som på bildet som lyttestol.

    Tviler på at det kommer til å skje igjen. Regner med at noen syntes det var litt flaut.
    Tviler på at segmentet som HFK henvender seg til i katalogene sine skjønner greia, så det er neppe noen fare eller noen som bryr seg. De eneste som tenker over at en nakkestøtte eller høy rygg på en sittemaskin kan skape "uheldige refleksjoner" når man hører på musikk er sånne som henger her inne. Vanlige folk driter nok litt i sånt. :)

    Dessuten, minst like viktig som å ikke ha høy nakkestøtte bak ørene, er det vel å at man sitter langt nok ut i rommet til at veggen bak ikke bidrar med sine refleksjoner i for stor grad. Vil nok si dette er et mye større problem også, med mindre man har dempet veggen med absorbenter eller diffusorer.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dessuten, minst like viktig som å ikke ha høy nakkestøtte bak ørene, er det vel å at man sitter langt nok ut i rommet til at veggen bak ikke bidrar med sine refleksjoner i for stor grad. Vil nok si dette er et mye større problem også, med mindre man har dempet veggen med absorbenter eller diffusorer.
    YMMV.

    Inntil bakveggen er det stedet hos meg der jeg hører nok bass uten at det er for mye tull med andre frekvensområder.

    Man må alltid gjøre noen kompromisser, uansett.

    Jeg skal ta noen målinger igjen snart, så får jeg fasiten på hvordan det egentlig ligger an. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn