Møbler og underlag Den glemte komponent

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    ANM

    Gjest
    Før man piper om nakkestøtte og skinn bør man først fjerne bord og andre standard salongartikler samt dekke til fluttergeneratoren TVen og fylle igjen resonatorene som vinduspostene i rommet representerer. Det er jo så mye som farger i et rom og etter hva jeg har sett av diverse bilder her inne, virker det som mange synes det virker fornuftig å måke oppkjørselen med spisepinner. ;D
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    En møbelmanns betraktninger

    Artig tråd ANM og til lykke med stressless sofaen hvis du gikk for denne. Har solgt møbler i snart 26 år og har pushet en del Ekornes opp gjennom årene ( mange år siden sist). Må si at designet har tatt seg opp meget siden jeg så en sist. Selv så har jeg anskaffet nye sitte møbler mye som et akustisk tiltak, sofaen med sjeselong som jeg hadde skjermet for den ene høyttaleren. Har så langt jeg kan se ingen annen mulighet til møblering i forhold til lyd og lytteposisjon, men jeg synes det er riktig så bra i sweetspot! 😊 slenger ved et bilde.
    1483621657908-1455398652.jpg


    Holder på å kvitte meg med julepynt så litt crossover i puter og gardiner her!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Dessuten, minst like viktig som å ikke ha høy nakkestøtte bak ørene, er det vel å at man sitter langt nok ut i rommet til at veggen bak ikke bidrar med sine refleksjoner i for stor grad. Vil nok si dette er et mye større problem også, med mindre man har dempet veggen med absorbenter eller diffusorer.
    YMMV.

    Inntil bakveggen er det stedet hos meg der jeg hører nok bass uten at det er for mye tull med andre frekvensområder.

    Man må alltid gjøre noen kompromisser, uansett.

    Jeg skal ta noen målinger igjen snart, så får jeg fasiten på hvordan det egentlig ligger an. :)
    Joda, men det jeg sier er at før man bekymrer seg for mye om nakkestøtte og lignende på sofaer og stoler så bør mange kanskje tenke over hva en massiv vegg rett bak dem gjør med lyden også, når det er snakk om refleksjoner. Det er liksom ikke bare èn faktor som avgjør hvordan ting låter og hvorfor. Personlig ville jeg nok prioritert sittekomfort først, og bekymret meg for refleksjoner etterpå.

    Har forresten også opplevd rare ting med bassen ifht. plassering i rommet før. I den gamle stua mi var det nesten ikke noe bass der jeg vanligvis satt, men med en gang jeg akte meg forover til enden av sjeselongen var det mye mer trøkk. Så det beste er nok å prøve seg fram i hver enkelt situasjon.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig i at jeg også tenker komfort først, men investere ikke tusenlapper i noe som forverre de akustiske forholdene heller. Det er mulig med en mellomting. Og jeg har ikke funnet helt komforten fordi sofaen er klint inntil veggen slik at jeg må sitte med enten ekstra puter i ryggen eller frampå sofaen uten ryggstøtte for å få best mulig lyd. Det gidder jeg selvsagt ikke gjøre hele tiden, noe som har ført til at ommøblering av krypten sakte men sikkert sniker seg på meg.

    Bord kan jeg ikke gjøre så mye med slik situasjonen er nå, men vegger og gulv er godt dempet, og taket er av hyttetypen. Bordet blir nok litt dempet når jeg har nok ting stående på det som bryter opp de stående bølgene, og det har ikke glassplate som bordet i Bergens-krypten har. Aldri mer glassbord og nakne vegger hvis jeg har valgmuligheten! Alt fra afrikanske masker til gardiner og stor settehylle på den ene siden demper godt, mens bokhylle på andre siden sørger for en viss balanse. Alle tiltak er gjort med ting som ikke er laget spesifikt for demping, men jeg har også dempevegg kjøpt av Audiofoni som kan få plass etter en ommøblering. Utover det ingen ferdigkjøpte akustikktiltak.

    Vi må ikke bli helt hysteriske, det nekter i alle fall jeg å bli. Men å legge litt ressurser og tid i å få akustikken til å sitte bør man ta seg råd og tid til hvis man har et anlegg til 50-100.000 og oppover.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Lytter til musikk, ser TV og film, slumrer, drikker øl og gjør stort sett all stuedutyen i en BoConsept Mezzo loungesofa.
    Hodestøtten er ettermontert og justerer seg selv etter eget behov og ønske.

    På vegne av denne fantastiske birma-katten blir jeg fornærmet over at du våger å sette deg i stolen hans.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje det funker?

    *balubas uttrykk, jf. hans tidligere innlegg.
    Ja, det er vel dette pusherne spiller på, og som fører til ruin for oss avhengige. ;)
    Enig i at svaret mitt fremstår som litt tullete, men la oss reflektere (sic!) litt mer over det :)

    Hvis du setter deg ned i en skallstol med fremragende demping, vil vel lyden som kommer i øreregionen bli litt likere den lyden som er i et sterkt akustisk behandlet rom (litt som ekkofritt kammer?). Når jeg tenker over det, hadde det vært morsomt å prøve noe slikt, med DSP korrigering der hvor hodet vil være i det godt dempede, hodeomsluttende skallet.

    Nå ser det ikke ut som denne hifistolen er så godt dempet, og skallet dekker vel ikke øreregionen helt? Kanskje noe for DIYerne; å snekre en überstol med fremragende demping av refleksjoner i øreregionen?

    ;-)
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kanskje det funker?

    *balubas uttrykk, jf. hans tidligere innlegg.
    Ja, det er vel dette pusherne spiller på, og som fører til ruin for oss avhengige. ;)
    Enig i at svaret mitt er litt tullete, men la oss reflektere (sic!) litt mer over det :)

    Hvis du setter deg ned i en skallstol med fremragende demping, vil vel lyden som kommer i øreregionen bli litt likere den lyden som er i et sterkt akustisk behandlet rom (litt som ekkofritt kammer?). Når jeg tenker over det, hadde det vært morsomt å prøve noe slikt, med DSP korrigering der hvor hodet vil være i det godt dempede, hodeomsluttende skallet.

    Nå ser det ikke ut som denne hifistolen er så godt dempet, og skallet dekker vel ikke øreregionen helt? Kanskje noe for DIYerne; å snekre en überstol med fremragende demping av refleksjoner i øreregionen?

    ;-)
    Ok. Men det holder vel uansett ikke helt å dempe omgivelsene som befinner seg i umiddelbart nærhet av øret/hodet? Med normal plassering av høyttalerne vil vel refleksjoner fra resten av rommet fortsatt være til stede og påvirke hørselsinntrykket. Men kanskje det ideelle er både å ha et godt dempet rom og i tillegg demping via stol/seng/spikermatte eller hva man velger å sitte på. For min egen del ønsker jeg å sitte godt og behagelig - det fører til færrest forstyrrelser av sinnsroen.
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal

    Prøvde en slik for et par år siden. Holdt på å sovne. Men det er deilig å kunne lukke øynene, slappe helt av og la musikk bære deg avgårde.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde vintage Stressless i Bergen, men til slutt ble den så slitt at jeg kastet den. Må innrømme at det var et deilig møbel å sitte i, men den stod ikke i sweetspot for hifi. Ble mer brukt til TV enn musikklytting.
     

    Tiguan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    2
    Før man piper om nakkestøtte og skinn bør man først fjerne bord og andre standard salongartikler samt dekke til fluttergeneratoren TVen og fylle igjen resonatorene som vinduspostene i rommet representerer. Det er jo så mye som farger i et rom og etter hva jeg har sett av diverse bilder her inne, virker det som mange synes det virker fornuftig å måke oppkjørselen med spisepinner. ;D
    Hvis høye nakkestøtter og skinn ikke forandrer lyden ,så bør muligens du måke ørene med Qtips,;D
     
    A

    ANM

    Gjest
    Du bør kanskje pusse brillene og lese det jeg skrev en gang til.;D
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Håper denne ikke blir moderert som mitt forrige innlegg her ;)

    Har tatt i bruk denne etter å ha vert satt bort ett tiår og vel så det.
    Var fruen som hentet de frem,enda hun ikke likte stolene mine,
    men ett par spelsau skinn i de ønsket hun seg:)


    50L-(PC)_BL1924_FZ.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dessuten, minst like viktig som å ikke ha høy nakkestøtte bak ørene, er det vel å at man sitter langt nok ut i rommet til at veggen bak ikke bidrar med sine refleksjoner i for stor grad. Vil nok si dette er et mye større problem også, med mindre man har dempet veggen med absorbenter eller diffusorer.
    YMMV.

    Inntil bakveggen er det stedet hos meg der jeg hører nok bass uten at det er for mye tull med andre frekvensområder.

    Man må alltid gjøre noen kompromisser, uansett.

    Jeg skal ta noen målinger igjen snart, så får jeg fasiten på hvordan det egentlig ligger an. :)
    Joda, men det jeg sier er at før man bekymrer seg for mye om nakkestøtte og lignende på sofaer og stoler så bør mange kanskje tenke over hva en massiv vegg rett bak dem gjør med lyden også, når det er snakk om refleksjoner. Det er liksom ikke bare èn faktor som avgjør hvordan ting låter og hvorfor. Personlig ville jeg nok prioritert sittekomfort først, og bekymret meg for refleksjoner etterpå.

    Har forresten også opplevd rare ting med bassen ifht. plassering i rommet før. I den gamle stua mi var det nesten ikke noe bass der jeg vanligvis satt, men med en gang jeg akte meg forover til enden av sjeselongen var det mye mer trøkk. Så det beste er nok å prøve seg fram i hver enkelt situasjon.
    Når
    ein sit med ryggen mot veggen, er det ille. Eigentleg er det ille å møte veggen uansett. Då er det likegyldig med nakkestøtte også.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Før man piper om nakkestøtte og skinn bør man først fjerne bord og andre standard salongartikler samt dekke til fluttergeneratoren TVen og fylle igjen resonatorene som vinduspostene i rommet representerer. Det er jo så mye som farger i et rom og etter hva jeg har sett av diverse bilder her inne, virker det som mange synes det virker fornuftig å måke oppkjørselen med spisepinner. ;D
    Har du ikkje fjerna bordet eingong?

    Eg har fjerna alt som eg treng å fjerne. Det som står att, kallar eg nødvendige diffusorar, absorbentar m.m.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    Prøvde en slik for et par år siden. Holdt på å sovne. Men det er deilig å kunne lukke øynene, slappe helt av og la musikk bære deg avgårde.
    Artig at denne dukka opp nå, siden jeg bare noen timer senere henta meg en slik (eldre versjon vel å merke) nesten gratis fra noen som hadde lagt ut annonse på finn.
    I tillegg til å være absurd komfy, så har den også egenskapen at den øvre delen av ryggen som dere ser på bildet, kan heves og senkes etter behov. Selv for meg som er delvis hobbit, så kommer ryggen såpass lavt i laveste posisjon at skallen min stikker godt over stolryggen. Jeg regner med at alle dere som er fullvokste eksemplarer av arten vil oppleve at ørene er langt over ryggstøtta når den står i sin laveste posisjon, men samtidig har dere med samme stol, mulighet til å trekke ryggen opp når det er viktigere å kunne legge seg heeelt tilbake og småsove litt i godstolen.

    Min stol var vel å merke ikke tiltenkt som lyttestol, så jeg tenkte ikke på dette som en mulighet før jeg faktisk satte meg i den.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Før man piper om nakkestøtte og skinn bør man først fjerne bord og andre standard salongartikler samt dekke til fluttergeneratoren TVen og fylle igjen resonatorene som vinduspostene i rommet representerer. Det er jo så mye som farger i et rom og etter hva jeg har sett av diverse bilder her inne, virker det som mange synes det virker fornuftig å måke oppkjørselen med spisepinner. ;D
    Har du ikkje fjerna bordet eingong?

    Eg har fjerna alt som eg treng å fjerne. Det som står att, kallar eg nødvendige diffusorar, absorbentar m.m.
    Tøysegutt!;D Vet det er en språkbarriere, men nå er du bare vrien og kranglete. Hvor er svitspåtten din?

    Det er forøvrig ok for meg om du velger å oppfatte Geranium og Hardangerløpere som diffusor og absorbenter.:p Alt for kjærligheten...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Etter jeg har vennt meg til Stokke Gravity Balans så er det godt å trives når jeg lytter. Flyter i musikken, bokstavelig talt. Stort beist, så en må ha litt plass. Kan justeres hodestøtten ja baluba ;)
    Det er den beste stolen jeg noen gang har sittet/ligget i. For noen år siden, da ryggen plaget meg (før jeg oppdaget at det var trening den trengte, ikke hvile) brukte jeg mye tid på å teste stoler, og Gravity seilte fort til topps på ønskelista. Men arkitekten avskrev den som stor og stygg, så det ble med testen.
    Kunne godt tenke meg to lytterom, jeg, et med lave mørke Chesterfield og et med Gravity og Peel fra Stokke. Noen kaller meg en drømmer.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva med denne?

    lyttestol3.jpg


    eller denne for tyngre musikk:)

    lyttestol2.jpg
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    2960803_londonlavstolpalomacopper.jpg


    Vurderer meget sterkt denne. Komfortabel og justerbar, men med lav nok rygg til at problematikken med reflekterende hodestøtter unngås.
    (For noen år siden hadde du ikke fått meg ned i en Stressless uansett, men kombinasjonen av at jeg er blitt eldre og visere (les: mindre snobbet og forutinntatt) og at Stressless har tatt kvantesprang på designsiden har fått meg på bedre tanker).
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.523
    Sted
    Sørlandet
    Vurderer meget sterkt denne. Komfortabel og justerbar, men med lav nok rygg til at problematikken med reflekterende hodestøtter unngås.
    (For noen år siden hadde du ikke fått meg ned i en Stressless uansett, men kombinasjonen av at jeg er blitt eldre og visere (les: mindre snobbet og forutinntatt) og at Stressless har tatt kvantesprang på designsiden har fått meg på bedre tanker).
    Pen stol! Og på januarsalg.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tøysegutt!;D Vet det er en språkbarriere, men nå er du bare vrien og kranglete. Hvor er svitspåtten din?

    Det er forøvrig ok for meg om du velger å oppfatte Geranium og Hardangerløpere som diffusor og absorbenter.:p Alt for kjærligheten...
    Eg har ikkje svitspått, men svitfelt. Nesten heile min polske vinkelsofa har utmerka lyttetilhøve. Uansett korleis eg plasserar meg i han (ikkje med ansiktet ned, rett nok, eller med eine øyret skalka der seteregionen ideelt sett skal vere).
    Geranium fungar ikkje, men prøv nokre storvokste sukkulentar. Vatn ofte, og ha dryg potte med feit mold. Hardangesaum går ikkje. For mange hol i duken. Kona Quiltar, og eg oppmuntrar alt eg kan til skikkeleg mange og tunge lag med fyllvatt.
    Om du lurer på meir, skal eg komme med nokre oppmuntrande tilrop. Hugs at rett høgtalarval kan løyse mange ekteskapelege utfordringar. Svitspått er ikkje alt her i verda....
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal

    Prøvde en slik for et par år siden. Holdt på å sovne. Men det er deilig å kunne lukke øynene, slappe helt av og la musikk bære deg avgårde.
    Artig at denne dukka opp nå, siden jeg bare noen timer senere henta meg en slik (eldre versjon vel å merke) nesten gratis fra noen som hadde lagt ut annonse på finn.
    I tillegg til å være absurd komfy, så har den også egenskapen at den øvre delen av ryggen som dere ser på bildet, kan heves og senkes etter behov. Selv for meg som er delvis hobbit, så kommer ryggen såpass lavt i laveste posisjon at skallen min stikker godt over stolryggen. Jeg regner med at alle dere som er fullvokste eksemplarer av arten vil oppleve at ørene er langt over ryggstøtta når den står i sin laveste posisjon, men samtidig har dere med samme stol, mulighet til å trekke ryggen opp når det er viktigere å kunne legge seg heeelt tilbake og småsove litt i godstolen.

    Min stol var vel å merke ikke tiltenkt som lyttestol, så jeg tenkte ikke på dette som en mulighet før jeg faktisk satte meg i den.
    Fått prøvd den enda? Jeg har ikke tenkt på at skinn reflekterer lyd og at det kan påvirke noe som helst. Men når dere sier det, så høres det logisk ut.

    Ja, de instillingsmulighetene på den er herlige.
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    Sitter du anspent å lytter etter feil?
    Jeg liker å lukke øynene og høre hvor instrumentene blir plassert i rommet.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lytter aldri etter feil i innspillinger, alle innspillinger har stort sett noe å sette fingeren på. Men når rommet har gjort forholdene for høyttalerne dårlige så kommer det til et punkt da alle investeringer virker meningsløse, det opplevde jeg i den siste tiden jeg bodde fast i Bergen.
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    Jeg lytter aldri etter feil i innspillinger, alle innspillinger har stort sett noe å sette fingeren på. Men når rommet har gjort forholdene for høyttalerne dårlige så kommer det til et punkt da alle investeringer virker meningsløse, det opplevde jeg i den siste tiden jeg bodde fast i Bergen.
    Ja. Gleder med til den dagen jeg kan innrede et rent lytterom. Skal bli tider...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde en slik for et par år siden. Holdt på å sovne. Men det er deilig å kunne lukke øynene, slappe helt av og la musikk bære deg avgårde.
    Artig at denne dukka opp nå, siden jeg bare noen timer senere henta meg en slik (eldre versjon vel å merke) nesten gratis fra noen som hadde lagt ut annonse på finn.
    I tillegg til å være absurd komfy, så har den også egenskapen at den øvre delen av ryggen som dere ser på bildet, kan heves og senkes etter behov. Selv for meg som er delvis hobbit, så kommer ryggen såpass lavt i laveste posisjon at skallen min stikker godt over stolryggen. Jeg regner med at alle dere som er fullvokste eksemplarer av arten vil oppleve at ørene er langt over ryggstøtta når den står i sin laveste posisjon, men samtidig har dere med samme stol, mulighet til å trekke ryggen opp når det er viktigere å kunne legge seg heeelt tilbake og småsove litt i godstolen.

    Min stol var vel å merke ikke tiltenkt som lyttestol, så jeg tenkte ikke på dette som en mulighet før jeg faktisk satte meg i den.
    Fått prøvd den enda? Jeg har ikke tenkt på at skinn reflekterer lyd og at det kan påvirke noe som helst. Men når dere sier det, så høres det logisk ut.

    Ja, de instillingsmulighetene på den er herlige.
    Ikke som lyttestol, men har hatt noen timer i den allerede.
    For en som aldri har eid en lenestol noensinne før er dette en litt stor opplevelse.
    Kunne godt brukt den som lyttestol egentlig, men i sweetspoten står det allerede en diger sofa, så denne stolen blir rett og slett værende en helt vanlig... lenestol.

    For de som har angst for refleksjoner fra hodestøtta på gode lenestoler bør dere virkelig spandere på dere noen timers håndtverk for å bygge deres egen smale hodestøtte istedenfor den som sitter på. Det er som oftest enkel konstruksjon på de fleste modellene, og med litt godvilje bør man kunne modde den eksisterende eller bygge en egen som ikke er bredere enn hodet.
    På den måten vil man kunne sitte godt og tilbakelent og nyte musikk samtidig som at refleksjons-OCD'en ikke ødelegger opplevelsen.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Den ultimate lyttestol, det ultimate anlegget, og det rommet med best akustikk, har garre denne fyren her. PS! Mancave er for småpiker!
    throne3.gif


    Vil man snobbe ned, så har Ikea en fin stol i Ekenaset
    ekenaset-lenestol-gra__0277768_PE417101_S4.JPG


    Selv bruker jeg denne fra Bolia. Kan snurres og vippes tilbake.
    14826263_10154763188962994_1504697607_n.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å ikke bruke hodestøtte? Jeg er 50 år, ikke 90. ;)
    Om du kommer på besøk en gang lover jeg å gjemme alle nakkestøtter og dekke til all hud.
    Jeg setter pris på at du lover at du ikke kommer til å være naken, og nakkestøttene skal jeg overleve. Kan jo bare sette meg litt frampå stolen, slik jeg gjør når jeg skriver dette. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn