Den gilde RIAA-tråden - hvor alle deler sine erfaringer og favoritter!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    Oj! Du kjøpte deg en Dynavector XV 1-s, altå! Et helt utenomjordisk element. Gratulerer!!
    Jo, nå blir det vel XV-1S sikkert, men ikke i hus ennå; og en Ortofon Winfeld når det byr seg et høve. Begge trenger den tunge motvekta, og Naim lager impedanseplugger til begge, så det blir kjekt :)

    Mvh Vidar P
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.916
    Torget vurderinger
    24
    Vidar P skrev:
    Fosse skrev:
    Har du kjøpt XV-1s Vidar P? I tilfelle må jeg gratulere. Blir spennende å høre dine erfaringer med komboen Linn-Naim-Dynavector.
    Hei, Naim-forum er stappfullt av brukere av XV-1S og de litt mindre DV'ene i Aro på LP12. Naim selv bruker XV-1S i sin voicing av analoge produkter, de har flere av de på fabrikken sies det. SuperLine er utviklet med bl.a XV-1S.

    Så det er liksom en DV-kultur blant naimister :)

    Mvh Vidar P
    Høres ut til å være fin kultur blandt naimister....
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De har pleid å trykke til sitt bryst pu'er med kropp og sjel, og samtidig spisskvaliteter på PR&T, så som f.eks Linn Troika, Arkiv, Akiva og de største DV'ene. Noen har eskapert langs Lyra's veier, mens de fleste synes å mene at de blir litt "slanke" og en anelse kalde i Naim-systemer.

    Jeg aner jo ikke hvordan det blir, men det spiller ikke så stor rolle; det blir sikkert bedre enn nå, og jeg har vel uansett slitt den ut før jeg rekker å legge merke til alt som er galt med den :)

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Jo, nå blir det vel XV-1S sikkert, men ikke i hus ennå; og en Ortofon Winfeld når det byr seg et høve. Begge trenger den tunge motvekta, og Naim lager impedanseplugger til begge, så det blir kjekt :)

    Mvh Vidar P
    Dette høres spennende ut, Vidar. Her blir det nok er skikkelig analogt løft når både XV-1S og Superline er på plass. Ser at en på Naim-forum har fått laget seg et ekstra motvektslodd til Ekos SE-armen sin. Ser litt jalla ut, så vi med Ekos bør vel legge press på Ivor slik at Linn kan tiby et tyngre lodd enn det som følger med.

    FZ

    PS. CD-spilleren din kommer vel til å låte temmelig trist når alt analogstæsjet er montert... ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Ikke tristere enn de fleste :)

    Jeg er litt opptatt av en viss balanse mellom kildene. CDS3 inn i NAC552 låter temmelig friskt kan jeg love, ikke minst med CD555PS!

    Ang riaa; NAC552 blir strømforsyning for den strømløse SuperLine. Man kan bruke alle Naim psu'er fra FlatCap opp til SuperCap (pluss preampene selvsagt) til å strømforsyne riaa'en.

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Ang riaa; NAC552 blir strømforsyning for den strømløse SuperLine. Man kan bruke alle Naim psu'er fra FlatCap opp til SuperCap (pluss preampene selvsagt) til å strømforsyne riaa'en.

    Mvh Vidar P
    Etter sigende låter Superline enda ett hakk vassere med SuperCap. Har du mer plass i Fraim'en? Uansett, skal bli spennende med tilbakemelding om hvordan dette låter.....

    FZ
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    Ang riaa; NAC552 blir strømforsyning for den strømløse SuperLine. Man kan bruke alle Naim psu'er fra FlatCap opp til SuperCap (pluss preampene selvsagt) til å strømforsyne riaa'en.

    Mvh Vidar P
    Etter sigende låter Superline enda ett hakk vassere med SuperCap. Har du mer plass i Fraim'en? Uansett, skal bli spennende med tilbakemelding om hvordan dette låter.....

    FZ
    Det sies at SC er et hakk bedre, med 552PS på en god 2.plass, langt bedre enn med HC. Men husk at jeg har gratis strøm fra 552PS, mens SC vil koste en formue. Jeg tror det blir en stund til separat SC med Burndy, men vi får se.
    Fraim'en er forresten modulær, så plass der er ikke problem.

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    Har Dynaen ankommet, Vidar P? Spent på dine inntrykk.
    Neitta neitta, som Ante Valente sa, da han skulle lage scooter-sandwich.

    Jeg venter på at Naim skal gjøre seg ferdig med platteringen av mitt ekstra tunge baklodd til Aro, og at de skal lage en 430R og 470R resistans til meg til SuperLine'en min (plugg som på bildet over).

    470R/1nF rapporteres så langt å være veldig bra til XV-1S, og til TK Rua også.

    Vet ikke om du får opp denne;

    http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/4042952417

    det følger lister vedr impedanser til XV-1S en eller annen plass i tråden. Det er også endel betraktninger fra brukere vedr loadingen.

    Mvh Vidar P
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Valentino skrev:
    Fankern. Jeg vil og ha DV.
    Skjønner jeg godt Valentino. Lyden fra XV-1s er noe av det mest komplette jeg har hørt! I følge min venn indoneseren, har DV akkurat skrudd opp prisene. Han kan imidlertid skaffe en flunk ny Dynavector Te Kaitora Rua til gammel pris: $1650 + shipping. Med dagens dollarpris, er det et godt kjøp imho.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Du vil jo bare herje med den i det digitale domenet likevel! ;D

    Uansett, jeg har fundert litt på om jeg burde ha gått for the full monty når jeg kjøpte XX2en...men kommet til at jeg er svinfornøyd, og at riggen
    min neppe fortjener en XV1s....ennå ;D

    O.
    Valentino skrev:
    Fankern. Jeg vil og ha DV.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Ser storveis ut Vidar, ser virkelig frem til å høre om dine opplevelser når den kommer! Ikke glem å post det her!(Naim meg her og naim meg der liksom ;))

    O.
    Vidar P skrev:
    Noen bilder av Naim SuperLine og de loading-plugger som følger, courtesy Kuma på moderforumet;
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Apropos RIAA; det ser ut som om det kommer en Aesthetix Janus på besøk her en periode... RIAA delen i denne, er ganske identisk med Rhea, bare at den deler kabinett og psu med linjetrinnet i denne versjonen. Gleder meg til å høre det. Kanskje jeg blir frelst og går for Calypso/Rhea komboen. Den har vært vurdert en stund.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dog skrev:
    Ser storveis ut Vidar, ser virkelig frem til å høre om dine opplevelser når den kommer! Ikke glem å post det her!(Naim meg her og naim meg der liksom ;))

    O.
    Får dere opp linken?

    Mvh Vidar P
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Linken funker fint hos meg.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bra, jeg var redd for at man måtte registrere seg eller noe slik :)
    Det er en veldig moro tråd! Hvor man gjennomgår loading med forskjellige pu'er på en systematisk-demokratisk måte. Et eksempel til etterfølgelse, om det noen gang var et, for HFS.

    Mvh Vidar P
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Vidar P skrev:
    Bra, jeg var redd for at man måtte registrere seg eller noe slik :)
    Det er en veldig moro tråd! Hvor man gjennomgår loading med forskjellige pu'er på en systematisk-demokratisk måte. Et eksempel til etterfølgelse, om det noen gang var et, for HFS.

    Mvh Vidar P
    Takker for linken, skal lese gjennom den veed første anledning. Får anledning til å eksperimentere med en del parameter med mitt nye RIAA trinn. Til nå har jeg testet forskjellig VTF ut i fra den relativt heftige debatten som har rast på diverse fora. Høy VTF som HP foretrekker på XV-1s, kvalte mikrodynamikk hos meg. Jeg har endt opp med 1.8 VTF. Nå er jeg way of topic, beklager! Gratulerer med ny pickup Vidar :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Drar frem igjen denne spennende og informative tråden. :)

    Noen som har erfaring eller har sikre kilder med erfaring med denne riiaen?

    Plinius Koru










    Frequency Response: Within RIAA spec, 20Hz to 20kHz ±0.2dB
    Gain: User adjustable, 50dB, 56dB, 60dB, 66dBdB
    Load: User adjustable, 47k ohms, 22k ohms, 1k ohms, 470 ohms, 220 ohms, 100 ohms, 47 ohms, 22 ohms
    Input Capacitance: User adjustable, 100pF, 570pF
    Signal to Noise Ratio: 80dB A weighted wrt 5mV input
    THD: < 0.01% at all levels below clipping
    Input: Unbalanced RCA
    Output: Unbalanced RCA, XLR balanced
    Dimensions: Height 70mm (2.75"), Width 450mm.
    Finishes: Black or Silver.





    Jeg ser for meg denne i sort :)
     
    B

    break_out

    Gjest
    emotikon skrev:
    Drar frem igjen denne spennende og informative tråden. :)

    Noen som har erfaring eller har sikre kilder med erfaring med denne riiaen?

    Plinius Koru










    Frequency Response: Within RIAA spec, 20Hz to 20kHz ±0.2dB
    Gain: User adjustable, 50dB, 56dB, 60dB, 66dBdB
    Load: User adjustable, 47k ohms, 22k ohms, 1k ohms, 470 ohms, 220 ohms, 100 ohms, 47 ohms, 22 ohms
    Input Capacitance: User adjustable, 100pF, 570pF
    Signal to Noise Ratio: 80dB A weighted wrt 5mV input
    THD: < 0.01% at all levels below clipping
    Input: Unbalanced RCA
    Output: Unbalanced RCA, XLR balanced
    Dimensions: Height 70mm (2.75"), Width 450mm.
    Finishes: Black or Silver.





    Jeg ser for meg denne i sort :)
    Vil mistenke denne for å være rimelig gjennomsiktig og lite fargende om den har samme fraværende signatur som mitt tidligere Plinius forsterkersett, men det er bare en gjettning.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Den så meget interessant ut Emotikon! Pris?

    O.
    emotikon skrev:
    Drar frem igjen denne spennende og informative tråden. :)

    Noen som har erfaring eller har sikre kilder med erfaring med denne riiaen?

    Plinius Koru










    Frequency Response: Within RIAA spec, 20Hz to 20kHz ±0.2dB
    Gain: User adjustable, 50dB, 56dB, 60dB, 66dBdB
    Load: User adjustable, 47k ohms, 22k ohms, 1k ohms, 470 ohms, 220 ohms, 100 ohms, 47 ohms, 22 ohms
    Input Capacitance: User adjustable, 100pF, 570pF
    Signal to Noise Ratio: 80dB A weighted wrt 5mV input
    THD: < 0.01% at all levels below clipping
    Input: Unbalanced RCA
    Output: Unbalanced RCA, XLR balanced
    Dimensions: Height 70mm (2.75"), Width 450mm.
    Finishes: Black or Silver.





    Jeg ser for meg denne i sort :)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på hvordan denne plinius koru er!

    Også om noen har erfaring med Mantra eller Thorhauge RIAA!
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Dog skrev:
    Denne har jeg blitt mer og mer interessert i...noen som har sett eller hørt den?
    Evt andre Whest-trinn av det bedre slaget?

    O.
    Dog skrev:
    Hva tror dere om denne?



    "This phonostage is quite the fastest, most dynamic unit, with the highest resolution one can buy! " Holger Barske Lp 2/2008

    "…the Whest PS.30R easily plays at the same level as the best phonoamps in the world"
    Thomas Broszio Hörerlebnis No. 63



    O.
    Hei,

    Er siden i sommer eier av et eksemplar av denne RIAA.

    Har ikke sammenlignet den med andre topp RIAA'er, men jeg er megtig imponert over det lydbilde den representerer. Dynamikken som jeg var ute etter å forbrede, er alldeles glimrende. Den skaper transparent og stor lydbilde, samtidig som det er veldig nært på instrumenter og stemmer. Den gav vinyllyden hos meg et klart løft. Jeg spilte på en lånt DP 2.0 før jeg fikk denne i hus.
    Må si jeg er meget godt fornøyd med dette kjøpet :).
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Kortene var et "begrenset opplag" fra "langtvekkistan", skjema/sm fant jeg hos passlabs.com
    Det finnes en ca. tilsvarende klone/kort å få kjøpt fra tyskland.
    Kost-pris med matchede & sorterte komponenter, chassi, psu, ++ er et stykke over 10k

    Arne K
     

    niklasthedolphin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2006
    Innlegg
    352
    Antall liker
    1
    Dog skrev:
    Hva tror dere om denne?



    "This phonostage is quite the fastest, most dynamic unit, with the highest resolution one can buy! " Holger Barske Lp 2/2008

    "…the Whest PS.30R easily plays at the same level as the best phonoamps in the world"
    Thomas Broszio Hörerlebnis No. 63



    O.
    Det kan jeg kun bekræfte.

    "dolph"
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Spennende tråd, men det hadde jo vært svært hyggelig om de som poster info om sine riia, eller en de drømmer om,
    kunne oppgi ca. ny-pris for herligheten, eventuelt hva de betalte for den og når, og om det var ny eller brukt.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Rudi skrev:
    Som nevnt tidligere i denne tråden så skal jeg "teste allt i "vinylveis" fra Trigon", dvs Vanguard, Volcano og Advance.
    Og den Trigon Vanguard II som du testet i Fidelity nr 37 blir nå min, ferdig innspilt og greier, takk for det! :)
    Så den og storebroren på børsen i dag, og hev meg på tlf. Selvsagt fristet av storebroren Advance som du også hadde til test ( og som derfor nå går til gunstig demopris), særlig mtp fremtidig ny spiller, men må holde meg litt i skinnet ad økonomien nå. Går nok en stund før jeg får dannet meg ett inntrykk av den. Holder på med full ommøblering, men knapt med tid til heimen f.t. - og skal snart reise vekk en mnds tid, så ting tar tid. Om jeg ikke har fått noen ny spiller i hus til over påske vil den bli prøvd med Rega P3-24 med AT-OC9 (og min gamle Harman Kardon T-60 fra 1983 ), via Musical Fidelity A300 integrert, ArtesUno MA 1.1 stativhøyttalere samt Sennheiser HD600 hodetlf via X-Canv2. Til nå har jeg bare brukt riaan i den integrerte...
     

    JonArne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2008
    Innlegg
    258
    Antall liker
    1
    Heisan!!
    Dette var ein super tråd for folk som er ute etter ny Riaa.
    Her var det mykje snadder og god info.
    Takker for hjelpa folkens ;) ;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.620
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    zimon skrev:
    Rudi skrev:
    Som nevnt tidligere i denne tråden så skal jeg "teste allt i "vinylveis" fra Trigon", dvs Vanguard, Volcano og Advance.
    Og den Trigon Vanguard II som du testet i Fidelity nr 37 blir nå min, ferdig innspilt og greier, takk for det! :)
    Så den og storebroren på børsen i dag, og hev meg på tlf. Selvsagt fristet av storebroren Advance som du også hadde til test ( og som derfor nå går til gunstig demopris), særlig mtp fremtidig ny spiller, men må holde meg litt i skinnet ad økonomien nå. Går nok en stund før jeg får dannet meg ett inntrykk av den. Holder på med full ommøblering, men knapt med tid til heimen f.t. - og skal snart reise vekk en mnds tid, så ting tar tid. Om jeg ikke har fått noen ny spiller i hus til over påske vil den bli prøvd med Rega P3-24 med AT-OC9 (og min gamle Harman Kardon T-60 fra 1983 ), via Musical Fidelity A300 integrert, ArtesUno MA 1.1 stativhøyttalere samt Sennheiser HD600 hodetlf via X-Canv2. Til nå har jeg bare brukt riaan i den integrerte...


    Fin riaa det, jeg har en slik jeg også med Volcano II strømforsyning som jeg bruker sammen med en Linn LP12 og Stax hodetelefonsett med rørdriver.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    vil bare anbefale Adyton Tempere sin RIAA :D
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.620
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    ................ så altså folkens........ jeg anbefaler fremdeles Trigon riaa'ene og spesielt Vanguard II som jeg synes er mye for pengene og den billigste riaa som jeg synes holder ordentlig lydmessig kvalitet............ og den blir ikke noe dårligere når man oppgraderer den med en Volcano II batteri-strømforsyning, da "tåler" den enda dyrere pickuper ;)
     

    JonArne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2008
    Innlegg
    258
    Antall liker
    1
    Rudi!!
    Har lese ein test du har skrive om Rhea riaa.
    Har du fått høve til å prøve Signature??
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.620
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    JonArne skrev:
    Rudi!!
    Har lese ein test du har skrive om Rhea riaa.
    Har du fått høve til å prøve Signature??


    Har ikke det gitt, det var noe som stod høyt på lista i våres. Jeg ville sågar kjøpe en slik, men så lenge jeg kunne få både en brukt ARC PH5 OG en Cary 302 riaa for mellomlegget så valgte jeg og hoppe over. Har kjøpt nye topprør til den vanlige utgaven istedet, fikk et tipps fra en kamerat "over-there" om at det kunne være et meget godt alternativ. På den annen side er det jo nå mere intresant enn noensinne og få testet Signature utgaven for og se om den holder mål......... jeg får bare krysse fingrene og håpe på at en slik riaa en dag finner veien hit ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn