Bruker en MB pro m4 max, 36GB maskin. Anskaffet i håp om å kjøre noen lokale AI modeller. Men LLM og mac er sgs. no go. Ja det virker men er ufattelig tregt. Omtrent alt er optimalisert for Nvidia (Cuda) og tildels AMD.
|
Eit Windows-økosystem har veldig mange finessar for å fjernstyra innstillingar og tilgangar på klientane. Spørsmålet er om det eigentleg er naudsynt, eller berre må til fordi Windows er så dårleg i utgangspunktet.Det siste der var mitt argument også. Jeg fikk ha mac mot at jeg var min egen it-support. Ni år seinere er det fortsatt uproblematisk.
Joda, kjenner til alt det der men f.eks. modeller som er optimert for 16GB+ så klarer eks. et nvidia kort (med 16GB) jobben langt over 10 ganger kjappere enn denne. "Unified" memory er no-go foreløpig. Dette er ganske kjent nå. Testet akkurat hidream e1.1 bilde editor. Et bilde og et prompt for redigering.32Gb minne er antakeligvis marginalt for LLM. Det avhenger av hvilken modell og hvilke parametre du kjører.
Sjekk denne https://apxml.com/tools/vram-calculator
Johan-Kr
2t 12 minutter for å redigere et bilde.loaded completely 9.5367431640625e+25 319.7467155456543 True
model weight dtype torch.bfloat16, manual cast: torch.float32
model_type FLOW
Requested to load HiDream
loaded completely 9.5367431640625e+25 32626.596801757812 True
100%|█████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████| 20/20 [2:10:37<00:00, 391.85s/it]
Prompt executed in 02:12:06
Har lest at det var en del problemer med den, derav min referanse til å ha vært heldig. For den var definitivt ikke lite brukt.Dersom din 13 tommer fra 2017 (regner med det var Butterfly tastatur) virket fint og ikke fikk skjermproblemer eller tastaturproblemer har du enten vært griseheldig eller brukt den veldig lite.
De gamle (2007 modellen som du nevner) var arbeidshester.
Jeg driftet tidligere et av Norges største trykkerier, hadde snaut 100 mac-er og 2 PC-er i førtrykksmiljøet. De 2 siste var kun i bruk noen få ganger i året for spesifike kundejobber og det var et spetakkel hver gang.Jeg har aldri brukt annet enn Mac i jobbsammenheng (unntatt en kort periode i skolen på begynnelsen av 80-tallet der jeg brukte Tiki og Scandis - det er lenge siden det!). Jeg har heller aldri behøvd å bruke MS Office.
Det interessante er at jeg var den siste på jobben som nektet å bytte til PC, og da jeg sluttet brukte vel nærmere 70% av de ansatte Mac. Enda mer interessant er det at da jeg sluttet hadde vi en driftsavdeling der 90% av tiden gikk med på å drifte PCene til tross for at bare 30% av brukerne hadde PC. Og PCene ble byttet ut hvert 3 år, mens Macene stort sett ikke ble byttet før etter 5-6 år. Så man kan jo spørre seg om hva som var mest kostnadseffektivt
PS: Jeg har brukt Mac siden 1986 og har aldri hatt problemer.
Du har rett i hva det er, og du kan trygt slette den. Sannsynligvis finner du den som en prosess under Påloggingsobjekter: https://support.apple.com/no-no/guide/mac-help/-mh15189/macTil de mer data/Apple-kyndige her: har begynt å få en popup som sier “BatteriesAvocadoWidget” differs from previously opened versions. Are you sure you want to open it?!"
Så vidt jeg har kunnet søke meg frem til er dette en widget som gjør at jeg kan sjekke batteristatus på assosierte Apple-produkter som iPhone og iPad, men fikk aldri denne meldingen opp på min forrige MBP. Noen som vet om det er trygt/utrygt å åpne denne?
Ble litt forvirret mht funksjonaliteten til den beskrevne widgeten.Du har rett i hva det er, og du kan trygt slette den. Sannsynligvis finner du den som en prosess under Påloggingsobjekter: https://support.apple.com/no-no/guide/mac-help/-mh15189/mac
Funksjonaliteten til widgeten er tatt inn i MacOS: https://support.apple.com/no-no/guide/mac-help/mh20865/mac
Disk-kontrollar
StorageReview skrev:At the component level, we see Apple has opted for Samsung components once again, as they did in many other notebooks including the drive inside our dissection of the MacBook Air (July-2011). The controller is a Samsung PCIe 3.0 x4 AHCI Flash controller with the markings S4LN058A01. The drive RAM and NAND are also Samsung, marked as K4E4E324ED and K9LDGY8S1D-XCK0 respectively. The NAND are 16GB each totaling 128GB over 8 chips.
Ånei…. Ikke ta livsløgnen fra oss Apple fan gamliser.. hva blir det neste? Noe Microsoft greier…