Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bruker en MB pro m4 max, 36GB maskin. Anskaffet i håp om å kjøre noen lokale AI modeller. Men LLM og mac er sgs. no go. Ja det virker men er ufattelig tregt. Omtrent alt er optimalisert for Nvidia (Cuda) og tildels AMD.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.713
    Sted
    Ein knaus
    Det siste der var mitt argument også. Jeg fikk ha mac mot at jeg var min egen it-support. Ni år seinere er det fortsatt uproblematisk.
    Eit Windows-økosystem har veldig mange finessar for å fjernstyra innstillingar og tilgangar på klientane. Spørsmålet er om det eigentleg er naudsynt, eller berre må til fordi Windows er så dårleg i utgangspunktet.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    32Gb minne er antakeligvis marginalt for LLM. Det avhenger av hvilken modell og hvilke parametre du kjører.

Sjekk denne https://apxml.com/tools/vram-calculator

Johan-Kr
    Joda, kjenner til alt det der men f.eks. modeller som er optimert for 16GB+ så klarer eks. et nvidia kort (med 16GB) jobben langt over 10 ganger kjappere enn denne. "Unified" memory er no-go foreløpig. Dette er ganske kjent nå. Testet akkurat hidream e1.1 bilde editor. Et bilde og et prompt for redigering.
    loaded completely 9.5367431640625e+25 319.7467155456543 True
    model weight dtype torch.bfloat16, manual cast: torch.float32
    model_type FLOW
    Requested to load HiDream
    loaded completely 9.5367431640625e+25 32626.596801757812 True

100%|█████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████| 20/20 [2:10:37<00:00, 391.85s/it]
    Prompt executed in 02:12:06
    2t 12 minutter for å redigere et bilde.
    316*512 oppløsning. Jeg bruker comfyui som "rammeverk" til jobben. Det er nesten ingen modeller som klarer å "offloade" til GPU.

Merk dette er open source løsninger, der anbefales Nvidia sterkt. Ikke uten grunn at Nvidia har fått en helt grei verdi på børsen...
    Det finnes kanskje noen betalbare som er optimalisert men jeg har ikke sjekket ut enda.

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.598
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hidream er ikke helt der på Apple silicon enda, ser det ut til etter noe googling.

Johan-Kr

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.726
    Kjøpte min første MB Pro, den svære og ikke spesielt lette søttentommeren i det som må ha vært 2007, om jeg husker rett. Med oppgradering av RAM og hyppig bruk av ukrainske MacPaw så funket den lytefritt i ti år til jeg skiftet den ut i 2017 med trettentommeren, da jeg trengte en mindre og lettere MacBook grunnet hyppige jobbreiser. Denne funket også helt lytefritt etter hard bruk gjennom åtte år da jeg ga solgte den i vinter.

Strålende fornøyd så langt med min M4 Air med 16GB, og som kombinerer det beste av de to tidligere MB Proene, stor behagelig skjerm og en portabel vekt som vel er rundt hva min forrige generasjon iPad Pro ligger på.

Mye man kan anklage Apple for, eksempelvis kostnaden for å øke spesifikasjon for internminne og lagringsplass som så sveises sammen. Men når jeg ser tilbake på nesten tjue år med MB Pro og nå Air; at jeg ikke trengte å reparere noe og fikk solgt begge MBPer for god restverdi, så brukte jeg langt større summer på ymse bærbare PCer det alltid var et eller annet plunder med i tiåret før 2007, og som etter få år var økonomisk nærmest verdiløse.

Mulig jeg har vært heldig, men også sammenliknet med hva vi bruker på kontoret på å drifte våre PCer (jeg har også hatt to iMacer) for arbeid som ikke er spesielt prosessor-tungt, så vil jeg mene at Apple langt fra er så uforskammet dyrt som mange vil ha det til.

PS @Harry Stoteles skal ved høve teste ut ditt argument om å få innkjøpt en Mac på jobb mot at jeg tar ansvar for vedlikehold og drift selv.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dersom din 13 tommer fra 2017 (regner med det var Butterfly tastatur) virket fint og ikke fikk skjermproblemer eller tastaturproblemer har du enten vært griseheldig eller brukt den veldig lite.
    De gamle (2007 modellen som du nevner) var arbeidshester.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.967
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en 16" fra 2016 med Butterflytastaturet. Den ble brukt som min standardmaskin i 6 år ved NTNU. Den ble med meg hjem da jeg sluttet. Den fungerer fint enda. Ingen problemer med hverken skjerm eller tastatur.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Enten lite brukt eller griseheldig.
    Det er få som ikke har fått problemer over tid med disse. Det finnes heldigvis noen fikser men du må være veldig fingernem. Det er en for kort flex kabel som også ligger i klem. Når skjerm åpnes og lukkes tilstrekkelig ganger blir det brudd. Det er ikke til å unngå på disse.
    Jeg har 2 stk 13.3" som har fått skiftet tastatur og skjerm og en senere 2019 16" som bare døde. Det er også noe som skjer og som er kjent sak. Kan ikke repareres dessverre da feilen som inntreffer også ødelegger den fastloddede SSD. Husker ikke akkurat modellbenevnelsen men den kommer opp som en av værstingene.
    Fellesnevner er at det er feilkonstruksjoner som lett kunne vært unngått og som har blitt justert i senere modeller.
    Det har vel vært noen recalls både på tastatur og skjermer men for mange så inntreffer feilen etter at recall programmet er avsluttet dessverre.
    Macs med M cpuene jeg har hatt har fungert helt prikkfritt. Tidlige AIR og Pro også.
    i 2016 var det vel 15"?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.967
    Sted
    Trondheim
    Du har rett - 15,4"
    Det var min maskin som ble brukt på alle forelesninger og på kontoret i 6 år. Så skjermen ble åpnet og lukket flere ganger om dagen.
    Og jeg kjenner jo til disse historiene med taststuret og skjermen, men det har som sagt aldri skjedd med min maskin. Nå brukes den ikke så mye lenger da jeg har en Mac Mini M2 Pro med en LG skjerm jeg bruker nå siden jeg ikke har det store behovet for mobilitet lenger.

Edit: En dag på vei til jobben gled jeg på en issvull og landet på ryggen med maskinen i ryggsekken. Stor bulk i kassen og det er en kraftig sprik mellom skjermen og maskinen - hele chassiset er bøyd. Men maskinen virker like fint.

Sist redigert:

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    27.224
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5
    MB Pro 2011 i dagleg bruk her. Største utfordringa er program som ikkje fungerer skikkeleg lenger pga manglande oppdateringar.
    Litt hw-skavanker er det nok etterkvart (peikeplate, batteri, ...), men kan ikkje anna enn å skryte av denne maskinen.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.726
    Dersom din 13 tommer fra 2017 (regner med det var Butterfly tastatur) virket fint og ikke fikk skjermproblemer eller tastaturproblemer har du enten vært griseheldig eller brukt den veldig lite.
    De gamle (2007 modellen som du nevner) var arbeidshester.
    Har lest at det var en del problemer med den, derav min referanse til å ha vært heldig. For den var definitivt ikke lite brukt.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Historisk er det nok ingen tvil at på h/w var, og kanskje er, Apple ganske ledende. Har vært Apple bruker, litt av/på, siden 1989
    har flere Mac og MacBook, ingen nyere en 2017 og alle funker.
    det beste er nok en mini Mac 2011, eller er det 2012, sikkert x antal eiere før meg, men kjøpt på finn for kr 1500 i 2018. Den står og går uten feilslag

så sjølsagt kommer det an på bruken, men slike maskiner holder lenge for hvermannsen til vanlig kontor applikasjoner, musikk webing og slikt
    også vanligvis lett å finne hjelp og få hjelp
    real value for money

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.726
    Til de mer data/Apple-kyndige her: har begynt å få en popup som sier BatteriesAvocadoWidget” differs from previously opened versions. Are you sure you want to open it?!"

Så vidt jeg har kunnet søke meg frem til er dette en widget som gjør at jeg kan sjekke batteristatus på assosierte Apple-produkter som iPhone og iPad, men fikk aldri denne meldingen opp på min forrige MBP. Noen som vet om det er trygt/utrygt å åpne denne?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Har dessverre aldri vært borti noe slikt før mine maskiner

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.317
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har aldri brukt annet enn Mac i jobbsammenheng (unntatt en kort periode i skolen på begynnelsen av 80-tallet der jeg brukte Tiki og Scandis - det er lenge siden det!). Jeg har heller aldri behøvd å bruke MS Office.

Det interessante er at jeg var den siste på jobben som nektet å bytte til PC, og da jeg sluttet brukte vel nærmere 70% av de ansatte Mac. Enda mer interessant er det at da jeg sluttet hadde vi en driftsavdeling der 90% av tiden gikk med på å drifte PCene til tross for at bare 30% av brukerne hadde PC. Og PCene ble byttet ut hvert 3 år, mens Macene stort sett ikke ble byttet før etter 5-6 år. Så man kan jo spørre seg om hva som var mest kostnadseffektivt

PS: Jeg har brukt Mac siden 1986 og har aldri hatt problemer.
    Jeg driftet tidligere et av Norges største trykkerier, hadde snaut 100 mac-er og 2 PC-er i førtrykksmiljøet. De 2 siste var kun i bruk noen få ganger i året for spesifike kundejobber og det var et spetakkel hver gang. 😂
    Mac-ene dunket og gikk, stort sett uten problemer.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.317
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har for øvrig fortsatt min 17 tommer MBPro fra 2007.
    Fungerer fortsatt fint.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.617
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Til de mer data/Apple-kyndige her: har begynt å få en popup som sier BatteriesAvocadoWidget” differs from previously opened versions. Are you sure you want to open it?!"

Så vidt jeg har kunnet søke meg frem til er dette en widget som gjør at jeg kan sjekke batteristatus på assosierte Apple-produkter som iPhone og iPad, men fikk aldri denne meldingen opp på min forrige MBP. Noen som vet om det er trygt/utrygt å åpne denne?
    Du har rett i hva det er, og du kan trygt slette den. Sannsynligvis finner du den som en prosess under Påloggingsobjekter: https://support.apple.com/no-no/guide/mac-help/-mh15189/mac

Funksjonaliteten til widgeten er tatt inn i MacOS: https://support.apple.com/no-no/guide/mac-help/mh20865/mac

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Bergen
    Du har rett i hva det er, og du kan trygt slette den. Sannsynligvis finner du den som en prosess under Påloggingsobjekter: https://support.apple.com/no-no/guide/mac-help/-mh15189/mac

Funksjonaliteten til widgeten er tatt inn i MacOS: https://support.apple.com/no-no/guide/mac-help/mh20865/mac
    Ble litt forvirret mht funksjonaliteten til den beskrevne widgeten.
    sjekk av batteristatus på hver enkelt apple/mac har vel, såvidt jeg husker, vært standard i OSet ganske så lenge….
    jeg tolket, og antagelig feiltolket, widgeten slik at man kunne sjekke batteristatus på flere Mac/apple enheter fra en
    og det går kanskje dersom de alle er koblet på nettet og man har gjort de tilgjengelig for «remote» (men uten å logge inn remote på hver enhet)?

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.617
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Widgeten kan også vise batteritilstand, altså hvor mye av den originale batterikapasiteten som er igjen.

Jeg brukte den på macbook en stund for å overvåke batteritilstanden og hvordan den sank over tid, mest av nysgjerrighet.

Det er så vidt jeg vet ikke så veldig lenge siden Apple sine OS begynte å vise dette av seg sjøl. På min iPad pro fra 2017 må jeg bruke en Snarvei som henter ut data fra rapportene som sendes til Apple for å få vite hvordan det ligger an. Det sparte meg for noen tusenlapper da jeg fikk vite at batteritilstanden var på 85% og at jeg hadde urealistiske forventninger til batteritiden til en iPad. Holdt på å kjøpe ny!

Må legge til et forbehold her, om at jeg tenker på helt feil widget, eller at funksjonaliteten har blitt endret. Finner som deg @tjua veldig lite info om den nå. Bare dette: https://github.com/udevsharold/compactbatteryavocado

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.713
    Sted
    Ein knaus
    MacBook med Samsung inside...

Vis vedlegget 1135411
    Disk-kontrollar

StorageReview skrev:
    At the component level, we see Apple has opted for Samsung components once again, as they did in many other notebooks including the drive inside our dissection of the MacBook Air (July-2011). The controller is a Samsung PCIe 3.0 x4 AHCI Flash controller with the markings S4LN058A01. The drive RAM and NAND are also Samsung, marked as K4E4E324ED and K9LDGY8S1D-XCK0 respectively. The NAND are 16GB each totaling 128GB over 8 chips.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn