Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Det er det jeg kaller sutring om småpenger...... Allt Apple blåses opp...
    Ikke noe nytt...
    Dette gjelder Kanada...



    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Forandrer ikke noe sånn piss som det der.....


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     
    S

    svk

    Gjest
    Det er vel litt avhengig av hvordan butikken er organisert. I en vanlig butikk kjøper butikken inn og betaler for varene. Så eier de disse og kan sette en ny pris ved videresalg. Når du kjøper en film i iTunes store vil jeg tro at Apple bare er en mellommann som gjør produktet tilgjengelig i sin butikk, men når du handler handler du egentlig direkte med eieren av filmrettighetene. Du betaler ikke Apple for å få kjøpe varen - det er rettighetshaveren som betaler Apple for å gjøre filmen tilgjengelig. Apple har ikke kjøpt varen for videresalg, men gjør den lettere tilgjengelig. De bygger infrastrukturen og tar seg betalt for det, men kjøpet gjør du direkte med rettighetshaveren.
    Hvis det er slik butikken fungerer, og jeg sier hvis, kan knapt Apple kritiseres for at rettighetshaveren fjerner det man har kjøpt. Men de burde selvfølgelig ta saken opp med disse rettighetshaverne, for for brukerne spiller det jo egentlig liten rolle hvem som er ansvarlig. For dem er jo det vesentlige at filmene ikke forsvinner.

    Men hvor stor sak er egentlig dette? Jeg har søkt på nettet nå, men har ikke funnet noen referanse til dette annet enn det som er skrevet på itavisen.
    Jeg har også søkt, sansynligvis med en annen søkemotor enn deg :) Masse treff på dette, Tech radar, slashdot, slashgear osv

    Uansett, det kan sikkert være at Apple bare er mellommann og det forundrer meg ikke om det skulle stå med svært liten skrift at de ikke er ansvarlige for noe som helst.. Det som dog er hundre prosent sikkert er at de fleste utenom de største fanboysa vil rette pekefingeren mot apple
    jeg har opplevd dette, hadde lagret lokalt. så ingen problem
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Spander de få kronene det koster å utvide iCloud, har fungert prikkfritt fordi meg i mange år.
    At filmselskapet trekker filmer må du ikke skylde på Apple,det vil og gjelde andre film tilbydere isåfall.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Jeg betaler også for iCloud, men web-grensesnittet på mail, behandling av bilder osv... er veldig dårlig utviklet om du har prøvd f.eks. Google sine parallelle tjenester.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker nesten ikke tjenestene på nett, så har ikke så mye erfaring. Som regel så har man jo en enhet tilgjengelig. Skulle for en tid siden laste ned en god del bilder fra kona sin konto (både hun og enhetene var et annet sted) og da viste det seg at det lå en begrensing i bildeappen der man faktisk ikke kan markere flere bilder for nedlastnig, men kun laste ned enkeltvis. Dette ble visstnok fjernet for ca 6 mndr siden uten nærmere forklaring. Irriterende og meningsløst. (Tipper det har en sammenheng at sikert svært få brukere noensinne har logget på webportalen).

    Det er mye man kan si om funksjonalitet i googles løsninger, men de har iallefall svært mye å lære av Apples GUI. Synes personlig at alle GUIene til google er svært rotete og fremstår ulogisk. Feks synes jeg Google-drive er et mareritt å forholde meg til.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Ny info om "forsvinnende" videoer:

    Vedkommende det gjaldt hadde kjøpt for streaming og ikke fysisk lastet ned filmene. Mens han bodde i Australia. Så flyttet han til Canada og endret region fra Australia til Canada. I Canada var ikke de filmene det gjaldt tilgjengelige, og derfor kunne han ikke streame dem lenger.

    Lite å gjøre med Apple m.a.o.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    ^ Sammenlignbart med da DVDer hadde regionsbegrensninger og spillere var klarert for spesifikke regioner ...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det høres ut som en fornuftig forklaring, men siden dette var Apple var det nok ikke så viktig med nyansene.

    Det har jo alltid vært slik at de ulikelandenes iTunesbutikker har forskjellig tilbud. Filmbransjen detaljstyrer rettighetene mye mer enn musikkbransjen, det er grunnen til at det ikke finnes noen Spotify for film. Last alltid ned filmene til disk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Nettopp, Bach_Man.

    Det samme gjelder jo Netflix og HBO. Jeg er ofte i Praha. Netflix abonnementet mitt gjelder jo der også, men det er helt andre filmer og serier som er tilgjengelige der nede enn i Norge. Utvalget er mye større. For Netflix er jo Norge det landet med høyeste pris og dårligst utvalg. Jeg burde egentlig si opp mitt abonnement i Norge og abonnere i Tsjekkia. Utvalget i Norge ville ikke blitt bedre, men jeg ville betalt mye mindre for abonnementet.

    Når jeg kommer til Praha og oppdager at noe jeg streamer i Norge ikke er tilgjengelig (kanskje ikke så sannsynlig, men den andre veien er det jo helt normalt) burde jeg kanskje tweete om det og se om det får samme omtale i media. Av en eller annen grunn tviler jeg på det...
     
    S

    svk

    Gjest
    Spander de få kronene det koster å utvide iCloud, har fungert prikkfritt fordi meg i mange år.
    At filmselskapet trekker filmer må du ikke skylde på Apple,det vil og gjelde andre film tilbydere isåfall.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Jeg betaler også for iCloud, men web-grensesnittet på mail, behandling av bilder osv... er veldig dårlig utviklet om du har prøvd f.eks. Google sine parallelle tjenester.
    da ble det onedrive. logget på min min xcover 3 jobb mobil. fikk da 2år/100gb hos samsung
     
    S

    svk

    Gjest
    min atv vil ikke lenger kommunisere med fjernkontroll. har prøvd reset,nytt batteri. atv app. virker innimellom og max 3 sek. prøvd fjernkontroll kalibrering. elreturen next?
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    min atv vil ikke lenger kommunisere med fjernkontroll. har prøvd reset,nytt batteri. atv app. virker innimellom og max 3 sek. prøvd fjernkontroll kalibrering. elreturen next?
    Jeg knuste min ATV fjernkontroll i 1000 biter. Problemet mitt var at den sendte signaler på egenhånd og stoppet avspillingen osv. Klarte ikke å slå den av eller koble den i fra, så da knakk jeg den så glasset sprutet rundt i rommet. Nå bruker jeg bare Logitech fjernkontroll eller iPhone.

    Anbefaler å knekke fjernkontrollen direkte i bossdunken. Da slipper du omfattende støvsuging.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Det er nok ATV4 ja. Fjernkontrollen hadde i alle fall glass på toppen. Ble til ekstremt små glassbiter når den ble bøyd. Flaks jeg bruker briller... :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Denne fjernkontrollen er kanskje det dårligste produktet Apple lager, selv når den fungerer 100%. Jeg bruker helst appen, men selv den gamle fjernkontrollen var langt bedre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg er ikke spesielt glad i styreflaten på den nyeste fjernkontrollen, men jeg har aldri hatt noen problemer med den. Har noen prøvd å bruke Siri for å styre ATVen? Det er jo bare å snakke til fjernkontrollen, så skal det virke, men jeg har aldri sett poenget med å snakke til en dings. Det er sikkert bare fordi jeg er en GGG.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker av og til Siri, men det blir mest bare for å åpne apper, finne en film eller en innstilling (sier jeg for eksempel "slå av" så hopper den til "sett i dvale", men jeg må selv klikke derifra). Å gjøre ting i tredjepartsapper blir hit and miss. Apple markedsførte Siri på ATV som om du kunne si hva som helst til Siri og at det derfor ikke var nødvendig å lage en ergonomisk fjernkontroll, men det er langt fra sannheten. Du skal ikke være langt utenfor det helt enkle før Siri bryter helt sammen. Både mikrofonen og styreflaten på fjernkontrollen er jo også dårligere enn på iPhone.
     
    S

    svk

    Gjest
    Gode poeng: https://www.tek.no/artikler/tidligere-apple-topp-ut-mot-iphone-navnene/447439

    Jeg synes det alltid har vært en del surr innad i Apple-universet. Både ulogisk navnsetting, lite homogene GUI osv. Årsaken til at dette fremstår så gjennomført er jo stort sett at andre produsenter er så mye verre.
    iphone er overpriset.androide mobiler er mer fornuftig priset.
    i nettbrett verden er det omvendt.apple knuser alle.
    jeg har androidmobil. holder meg til d. ikke umulig at mitt neste brett blir ipad. androidbrett suger
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Endelig frister 12.9-tommeren. Og stilig at den har flate sider a la iPhone 5. Jeg har ventet lenge på det.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får ikke til å skru på "foreslått" tekst. Dette ser veldig greit ut, men jeg har faktisk ikke dette valget under tastaturinstillinger. I "bruksanvisningen" er det 8 slidere, men jeg har 7 og valget "foreslått tekst" er ikke der overhodet. Er dette en bug?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Har deaktivert fusion drive på en Mac mini sen 2012. Opererte maskinen og erstattet snurreHD med en SSD – Samsung 860EVO på 500 GB. Så nå står den originale SSD på 128 GB og den nye som to separate disker. Installert siste OS (10.14.2) på original SSD, og alt virker som det skal.

    Dog/Men: På den originale SSD som fulgte med som del av fusion drive opplegget, så er TRIM aktivert. På den nyinstallerte 860EVO er så ikke tilfellet. Begge diskene er APFS.

    Frage: Bør jeg aktivere TRIM på 860EVO, og hvordan gjøres det?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.554
    Antall liker
    7.061
    Endelig frister 12.9-tommeren. Og stilig at den har flate sider a la iPhone 5. Jeg har ventet lenge på det.
    Den frister selvom jeg strengt tatt ikke har noen grunn for å skifte ut min 12.9er kjøpt i 2016. Med tastatur fra Logitech, som er mye bedre enn Apple sitt, så er brukergleden blant de største jeg har hatt med noen dings, fra Apple inklusive.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal lage en "informasjonskiosk" på en stor skjerm der tanken er at det skal gå en del slides med generell informasjon. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke Keynote og Apple TV til dette, men lurer litt på det praktiske.

    Det enkleste er jo å lage en Keynotepresentasjon som looper og skifter slides automatisk. Problemet er at jeg også bruker Macen til å jobbe på og ser for meg at det en eller annen gang vil skje et uhell der privat innhold vil bli streamet over.

    En annen mulighet er å konvertere presentasjonen til film og streame denne via Quicktime. Filmer kan også automatisk loopes slik at denne vil gå til den stoppes. Ulempen med dette er at det blir mer komplisert å oppdatere slides da man også må konvertere ny filmfil og settes opp på nytt. Det vil også her være en fare for at privat innhold plutselig vises på den store skjermen.

    Jeg skulle gjerne hatt en app på Apple TV som var spesifikt beregnet til å vise presentasjoner uten direkte kobling til min egen skjerm. Det ser imidlertid ikke ut til at dette er mulig. Heller ikke har jeg funnet noen enkel måte å overføre en generert filmfil fysisk til Apple TV slik at man ikke har skjermdeling aktivert.

    Jeg er også åpen for PC, Powerpoint og evt chromecast, selv om jeg ikke har så mye erfaring med dette. Synes uansett det virker overkill at man må ha en dedikert maskin for å vise helt enkle presentasjoner.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hva er problemet med å exportere til video? Du må jo uansett lagre filen om du foretar endringer. Å lagre som video er et par tastetrykk ekstra.

    Ellers tror jeg at jeg ville kjørt en eller annen dummy-maskin som viser en html-side fra en katalog som er delt på nettverket. Da bare exporterer du fra keynote til html til den delte katalogen.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg har funnet løsningen. Hadde en iPod touch liggende. Satt opp som ny enhet uten sensitivt innhold. Skrudde av alle varsler. Delte så presentasjonen med den nye iCloudkontoen på enheten. Viser så presentasjonen med Airplay via Apple TV. Automatisk skifte av slides og hele presentasjonen satt i loop, dvs trenger bare å starte en gang så vil den gå evig.

    Med dette får jeg hva jeg ønsker - ikke fysisk koblet til noe som kan vise mitt eget skjermbilde (vet at dette ikke skal gå, ettersom tiden går vil det en eller annen gang skje en /bruker)feil) samtidig som at jeg lett kan redigere presentasjonen og at den da automatisk dukker opp på iPoden. Den må bare ligge konstant til lading, så får jeg se hvor stabil denne løsningen er.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Spennende. Jobber med foto og bruker mye iphone 8 pluss for lokasjonsfoto (testing av lokasjoner før oppdrag) og dokumentering og en ting som er helt sikkert er at raw filene til Iphone ikke har den lilleste minste nubbesjans mot raf (raw) filene fra Fuji x-pro2 og DNG (raw) filene fra Leica M240. -Men har sett at HDR funksjonen i iphone kan komme opp med et imponerende resultat (jpeg) men er da flere bilder som ligger oppå hverandre og dermed ut av kontekst. Har ikke sett klippet med lyd så vet ikke hva duden forklarer, men mistenker at det er programvaren og dermed jpeg resultat ut av hdr og ikke raw filene han tar hensyn til her.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her feires 10-års jubileum som Apple-bruker i år.
    Min gamle Macbook Pro fra 2009 fungerer fremdeles, men tastaturet har begynt å bli litt snodig,med et par knapper som bare virker når maskinen er varm.
    Så nå er den supplert med en ny Macbook, denne gangen den superlette og tynne Macbook 12"
    Den er så tynn og lett at det er nesten ubehagelig, men rask (SSD) og kjekk og ta med seg rundt.
    Den er tynnere enn iPad Pro, virker nesten naturstridig.
    Jeg savnet litt alle tilkoblingene, denne som har bare USB-C , og har kjøpt adapter med HDMI, USB og kortleser.
    Macbook Pro skal tømmes for bilder og video , og får et nytt liv som dedikert hjemmestudiomaskin med stadig større Garageband prosjekter.

    Da er vi godt besatt med ny Macbook, MB PRo, MB Air, iPAd Pro, IPad Mini, iPhone X og iPhone S. Glemte jeg noen?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Menne, 15k for lodda core m3, lodda ddr3 ram, lodda ssd, limt batteri og dongle. Har dere gått helt fra forstanden?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Betaler gladelig det for å slippe Windows......
    En Mac varer dobbelt så lenge uten problemer kontra tilsvarende w.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn