Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Ja det kan jo umulig være for maskinvaren og fleksibiliteten. Hatt noen macer og iPhoner jeg også opp igjennom tiden. Men nå har man jo mistet plottet fullstendig.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har kraftige super-laptoper på løpende bånd på jobb, og bruker dem gjerne privat også.
    De krever stadig vedlikehold, og skiftes etter 3-4 år. Har ikke tall på hvor mange Windows laptoper jeg har hatt.
    Mac er i en annen liga når det gjelder stabilitet, det gjelder både operativsystem og hardware.
    Ja, jeg ser at det er dyrt, men for meg er det verd prisen.

    Det jeg ikke liker med min nye lille Mac er at den ikke har optisk lyd ut i minijacken.
    Og idag klarer den ikke å få kontakt med Naim SuperUniti gjennom USB med adapter, måtte gi opp etter en time.
    Koblet så til gamlefar og den tar det hele på direkten. Jeg installerte samme driver på begge maskinene før forsøket, uten at det hjalp på lilleMAc.
    Oppdatering av Naim kjører nå, men gudhjelpe meg hvor lang tid det tar.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg har desverre ikke samme erfaringen. Heldigvis så har jeg en rework station så jeg kan reflowe rambrikker og annet ved behov. Innvendig byggekvalitet er ikke allverden.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Spennende. Jobber med foto og bruker mye iphone 8 pluss for lokasjonsfoto (testing av lokasjoner før oppdrag) og dokumentering og en ting som er helt sikkert er at raw filene til Iphone ikke har den lilleste minste nubbesjans mot raf (raw) filene fra Fuji x-pro2 og DNG (raw) filene fra Leica M240
    Siste generasjon iPhone (XR, XS) gjør dette annerledes enn tidligere, og det er vel det det snakkes om her. Nå tas det automatisk ni (?) eksponeringer som prosesseres sammen til ett bilde. Noen raw-fil av dette får man ikke, men folkene bak Halide-appen har en slags løsning på det (https://blog.halide.cam/halide-1-10-the-smartest-raw-8dd2c0e44a77). Denne automatiske HDR prosesseringen er langt forbi hva noen kameraprodusent er i stand til å gjøre og kan nok i mange tilfeller gi et vekldig bra dynamikkomfang. Men fremdeles er jo optikk og sensor av telefonkvalitet så det begrenset hva som er mulig å oppnå av skarphet, støy osv. så et skikkelig kamera trengs fremdeles.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.390
    Sted
    Trondheim
    Jeg har kraftige super-laptoper på løpende bånd på jobb, og bruker dem gjerne privat også.
    De krever stadig vedlikehold, og skiftes etter 3-4 år. Har ikke tall på hvor mange Windows laptoper jeg har hatt.
    Mac er i en annen liga når det gjelder stabilitet, det gjelder både operativsystem og hardware.
    Ja, jeg ser at det er dyrt, men for meg er det verd prisen.
    Samme erfaring her. Hos oss har nesten alle byttet til Mac - jeg tror vi er over 80% Macbrukere på jobben. Dette til tross for at support kun støtter Windows. Macene bare virker.
    Min maskin på kontoret er en MacPro fra 2008. Dessverre er det blitt en feil på hovedkortet (regner jeg med) som gjør at den er litt vanskelig å få i gang, så nå må den vel byttes. Antagelig bare en motstand eller en kondensator som er dårlig, men det blir for mye styr med feilsøking.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ja det kan jo umulig være for maskinvaren og fleksibiliteten. Hatt noen macer og iPhoner jeg også opp igjennom tiden. Men nå har man jo mistet plottet fullstendig.
    Tror vi er i en overgangsfase nå, i løpet av to-tre år kan mye være forandret. Apple kommer til å ta mer og mer kontroll over hardwaren i årene fremover. Mac skal over på ARM, grafikkteknologi blir nå utviklet innomhus for iOS og kanskje snart Mac, 5G-modemer er under utvikling for å bli kvitt Quallcom og Intel, og det investeres i utvikling av microLED skjermer. Hva som skjer med Mac Pro er et stort spørsmålstegn, den blir vel gjerne bli holdt på Intel Xeon inntil Apple finner ut hva de skal gjøre i dette prestisjetunge men volummessig ganske ubetydelige segmentet.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det gikk også lenger tid mellom modelloppdateringene den gangen, men ser ut til at de har funnet tilbake til det nå etterhvert.
     
    S

    svk

    Gjest
    har en haug trollgamle windowsmaskiner på jobb. noen over 10år. virker som bare det
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Første Macen var denne i -87 (SE). Kosta meg over 20.000. Siden har jeg vært innen systemet.

    Vis vedlegget 532897

    https://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh_SE

    Har vel fremdeles en stående på loftet som jeg brukte på jobben. Var det 20 MB HardDisk? De måtte være noen jævler til å programmere den gang; selv Word tok nesten ingen plass.
    Min første MAC var en SE 20, 20 MB HD, 1988. Hadde den i Mange Mange år. Min eldste MAC nå er en Quadra 850AV fra ´94. Åpner fortsatt enorme grafiske filer i en hastighet Dagens PCer bare kan drømme om. Kunne med litt stash jobbe med 4096 x 4096 pixel video eller deromkring. Full analog AV in ut..., litt senere kom supermodemet (eksterne) som gjorde at en kunne sette opp full nettbutikk selv... full, realtime multi nettmeeting med bilde .... rett ut av boten... alt for mye å prøve å huske nå, klikk ram, RAM HD om en ønsket..... + + + + + + + + + + + + + +
    Den første Jurrasic Park ble redigert på en Quadra 900 men den eksporterte EDL til noen tallknusere av noe slag.... Ah... det har vært herlig å være så mange lysår foran... og totalt problemfritt i tillegg....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Greit nok at du ikke har det minste peil på MAC, sånn er det bare....
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Greit nok å være fanboy altså, men er du høy i tillegg?
    Greit å være litt uenig, og folk har en tendens til å foretrekke det de er vant med.
    Dette var vel aldri ment å være en for-og-imot diskusjonstråd?
    Det er ment å handle om hifi og musikk, og der har Apple en sterk historie.

    Kan jeg foreslå at noen starter en tilsvarende fanboy-tråd for Windows-PC.
    Der blir det sikkert mange entusiastiske konstruktive og hjelpsomme bidrag.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Bruker ikke Windows. Men at en Motorola processor og en treg snurredisk fra 94 skal være lysår foran det vi har idag? Det får da være grenser :) Er flere macer i husholdningen vår, og det må være mulig å påpeke det som Apple ikke lenger er bra på og den prisgaloppen som har vært i senere tid.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det var hvertfall ikke langt unna

    Min eldste MAC nå er en Quadra 850AV fra ´94. Åpner fortsatt enorme grafiske filer i en hastighet Dagens PCer bare kan drømme om.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jo det var ganske nær. Entusiasmen var ikke til å ta feil av der.
    Lysår er en romslig distanse, passer nok best en sen fredagskveld :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hehe :) Misforstå meg rett. Jeg er også veldig fan av macOS. Men jeg er også veldig fan av å bytte et batteri, ssd eller ei rambrikker.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.390
    Sted
    Trondheim
    Datamaskiner er gått fra å være noe man har som hobby til å være noe man bare bruker (hobby til utility). Akkurat som biler der man før måtte mekke selv (smøre koblinger, justere forgassere etc...). I dag gjør man ikke det - man leverer bilen til service. Bilen har blitt en "utility" - noe man bruker og leverer til andre for å justere/fikse. Folk er ikke "computer literate" - de vet ikke hvordan en datamaskin fungerer, og det interesserer dem ikke heller. Folk bytter ikke batterier, RAM-brikker og disker lenger (det finnes selvfølgelig unntak).
    Min MacBook Pro fra 2012 som jeg skriver dette på har fremdeles over 2 t batterilevetid. Da har den vært i daglig bruk i 7 år.
    Det er bedre å kjøpe noe som funker ut av boksen og som man ikke behøver å gjøre noe med før den er utslitt. Min datter fikk nettopp en ny PC på jobben. Den ble pakket ut og alt ble behørig installert av servicepersonell. Hun tok med maskinen hjem, koblet den opp mot hjemmenettet og ingen ting fungerte. Tilbake til servicefolkene på jobben. Sånn skal det ikke være.
     
    S

    svk

    Gjest
    kunne tenkt meg å prøvd mac som jobb pc neste gang.
    må bare få byttet ut windows programmet vi bruker til fakturering først
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.518
    Antall liker
    6.925
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Første Macen var denne i -87 (SE). Kosta meg over 20.000. Siden har jeg vært innen systemet.

    Vis vedlegget 532897

    https://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh_SE

    Har vel fremdeles en stående på loftet som jeg brukte på jobben. Var det 20 MB HardDisk? De måtte være noen jævler til å programmere den gang; selv Word tok nesten ingen plass.
    Det lå fantastisk mye ferdig i ROM på disse maskinene, så de slapp å generere alle prosedyrene på ny hver gang. Det var også svært rigide retningslinjer for grensesnitt, slik at det ble ikke kastet bort myebplass på «keiserens nye grensesnitt.»

    Et godt eksempel på håpløst grensesnitt er dagens Office 365 på PC (mac-utgaven har enda menysystemet i behold) - på PCen må du aksessere alt via knapper i et utall knapperader. Vet en ikke hvor en funksjon er, så er det å lete i knapperadene.

    Jeg har et stort sett med de originale «Inside Apple Macintosh»-bøkene, og det er utrolig hvor mye forsking og analyse som ligger bak brukergrensesnittet...

    Johan-Kr
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Spennende. Jobber med foto og bruker mye iphone 8 pluss for lokasjonsfoto (testing av lokasjoner før oppdrag) og dokumentering og en ting som er helt sikkert er at raw filene til Iphone ikke har den lilleste minste nubbesjans mot raf (raw) filene fra Fuji x-pro2 og DNG (raw) filene fra Leica M240
    Siste generasjon iPhone (XR, XS) gjør dette annerledes enn tidligere, og det er vel det det snakkes om her. Nå tas det automatisk ni (?) eksponeringer som prosesseres sammen til ett bilde. Noen raw-fil av dette får man ikke, men folkene bak Halide-appen har en slags løsning på det (https://blog.halide.cam/halide-1-10-the-smartest-raw-8dd2c0e44a77). Denne automatiske HDR prosesseringen er langt forbi hva noen kameraprodusent er i stand til å gjøre og kan nok i mange tilfeller gi et vekldig bra dynamikkomfang. Men fremdeles er jo optikk og sensor av telefonkvalitet så det begrenset hva som er mulig å oppnå av skarphet, støy osv. så et skikkelig kamera trengs fremdeles.
    Tja, for meg er det fleksibiliteten i raw filen som teller. HDR i JPEG er ikke noe profesjonelle systemer er opptatt av, Jeg bruker god gammeldags bracketing og da får man fleksibilitet som ikke en iPhone kan komme i nærheten av, og spesielt hvis man tar med støy og skarphet i sammenligningen. Lightroom/Photoshop tar seg av prossesseringen noe som er poenget med dyrere kamerasystem. Men jeg skjønner ideen om instaperfekte bilder og muligheten for at hver enkelt kan ta supre bilder. Men skal man sammenligne må man sammenligne på lik grunnlag, og hadde 5dn i videoen tatt like mange bilder og prosessert så hadde det blitt en flau affære.
     

    Loui

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.08.2007
    Innlegg
    190
    Antall liker
    113
    Sted
    Skudeneshavn
    Torget vurderinger
    13
    Har en MacBook Pro fra 2018 og ønsker å bruke den som kilde for å sjekke ut ny musikk gjennom anlegget. Ser at jeg kan få en Apple AirPort Express 2 ganske billig, men er det noe å stanse på eller bør jeg gå for noe annet ?

    kom med forslag til løsning:cool:
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Datamaskiner er gått fra å være noe man har som hobby til å være noe man bare bruker
    Enig i dette, jeg har slett ikke noe behov for å grisle med hardware. Dersom filbehandling kommer på plass i neste iOS er jeg klar til å gå over til iPad på fulltid, 10.5 tommeren er lynkjapp og totalt bekymringsfri. Det er den beste datamaskinen jeg har hatt. Konfigurasjon begrenser seg til å velge lagring, 4g er et must. Trenger kanskje en Mac Mini eller nuc som hjemmeserver i tillegg. iPaden kan attpåtil brukes som trådløs skjerm til en Mac Mini med støtte for Pencil vha. Luna Display.
     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Tja, for meg er det fleksibiliteten i raw filen som teller. HDR i JPEG er ikke noe profesjonelle systemer er opptatt av, Jeg bruker god gammeldags bracketing og da får man fleksibilitet som ikke en iPhone kan komme i nærheten av, og spesielt hvis man tar med støy og skarphet i sammenligningen.
    Kan kanskje trekke frem igjen denne artikkelen: https://www.theverge.com/2018/3/9/17097696/pixel-2xl-geneva-motor-show-2018

    Her ble det publisert en artikkel med masse bilder i en av de største techbloggene som har sin egen foto og videostab. Ingen lesere klaget over billedkvaliteten. Siden ble det avslørt at bildene var så å si rett ut av en Pixel XL. Det er helt sikkert feil å finne med bildene hvis man studerer dem nøye, men poenget er at leserne bryr seg ikke om at bildene er håndprosessert fra raw, de færreste vier mer enn noen sekunder på å kikke på hvert bilde.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Datamaskiner er gått fra å være noe man har som hobby til å være noe man bare bruker
    Enig i dette, jeg har slett ikke noe behov for å grisle med hardware. Dersom filbehandling kommer på plass i neste iOS er jeg klar til å gå over til iPad på fulltid, 10.5 tommeren er lynkjapp og totalt bekymringsfri. Det er den beste datamaskinen jeg har hatt. Konfigurasjon begrenser seg til å velge lagring, 4g er et must. Trenger kanskje en Mac Mini eller nuc som hjemmeserver i tillegg. iPaden kan attpåtil brukes som trådløs skjerm til en Mac Mini med støtte for Pencil vha. Duet Display.
    Jeg har en iPad 2018 (9,7") med tastatur hjemme. Kunne godt brukt den alene som PC, men trekker stadig tilbake til 14" PC. Hadde det vært best ville jeg gjerne brukt iPad som hovedmaskin.

    - Filsystem som virker
    - Godt tastatur med nok spacing
    - Jeg navigerer kjappere med musepeker enn touch.
    - Jeg føler meg litt belemret når jeg prøver å gjøre mer seriøse oppgaver på iPad. F.eks. en del epost-handlinger med mange mottakere, vedlegg osv...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Datamaskiner er gått fra å være noe man har som hobby til å være noe man bare bruker (hobby til utility). Akkurat som biler der man før måtte mekke selv (smøre koblinger, justere forgassere etc...). I dag gjør man ikke det - man leverer bilen til service. Bilen har blitt en "utility" - noe man bruker og leverer til andre for å justere/fikse. Folk er ikke "computer literate" - de vet ikke hvordan en datamaskin fungerer, og det interesserer dem ikke heller. Folk bytter ikke batterier, RAM-brikker og disker lenger (det finnes selvfølgelig unntak).
    Min MacBook Pro fra 2012 som jeg skriver dette på har fremdeles over 2 t batterilevetid. Da har den vært i daglig bruk i 7 år.
    Det er bedre å kjøpe noe som funker ut av boksen og som man ikke behøver å gjøre noe med før den er utslitt. Min datter fikk nettopp en ny PC på jobben. Den ble pakket ut og alt ble behørig installert av servicepersonell. Hun tok med maskinen hjem, koblet den opp mot hjemmenettet og ingen ting fungerte. Tilbake til servicefolkene på jobben. Sånn skal det ikke være.
    Det var vel bare spesielt interesserte som gjorde dette før også. Vanlige folk kunne derimot ta med seg proen på eplehuset å oppgradere til ssd og/eller få satt inn en rambrikke mens man ventet, det kan man ikke lenger.
    Det er en uting at ting ikke lenger kan repareres, det er en uting at produsentene skal kontrollere produktene fra fødsel til skraphaugen. Man ser det samme komme på bilfronten med f.eks tesla.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    - Filsystem som virker
    - Godt tastatur med nok spacing
    - Jeg navigerer kjappere med musepeker enn touch.
    - Jeg føler meg litt belemret når jeg prøver å gjøre mer seriøse oppgaver på iPad. F.eks. en del epost-handlinger med mange mottakere, vedlegg osv...
    Jeg vil bare kommentere et par av punktene. Det finnes jo flere gode tastaturalternativer. For semi-stasjonær bruk kan man jo bruke et Magic keyboard over bluetooth, da får man mediataster også, som mangler på iPadtastaturene. Ellers finnes det jo et tastatur som heter Brydge som gjør iPaden om til en Macbook-imitasjon minus trackpad.

    Avanserte handlinger på iPad er noe som kan løses med litt arbeid. Som bruker av PC eller Mac har man en forventning om hvordan ting skal fungere og hvilke programmer som er bra. På iPad må man bruke andre apper som ofte er overraskende gode alternativer til etablerte programmer, apper som Affinity Photo og Lumafusion i stedet for Photoshop og Final Cut. Det er også verdt å se på Snarveier-appen for de som liker å pludre litt, det masse ‘avanserte’ oppgaver som kan automatiseres.

    Hvorfor skal man bruke iPad? Fordi det er den beste bærbare hardwaren Apple lager, det er der utviklingsressursene benyttes nå for tiden. IPad pro har de beste skjermene, de raskeste CPUene, den beste batteritiden, er vifteløs og har 4g.

    Macstories er en inspirerende side om man er interesssert i iPad som hovedcomputer.
     
    Sist redigert:
    S

    svk

    Gjest
    brukte min air2 som pc fra des 14 til mai 18. hadde pc i bakhånd. knapt brukt pc'n i den perioden. nå går det helst i mobil med 6.3" skjerm og win laptop når det trengs
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Tja, for meg er det fleksibiliteten i raw filen som teller. HDR i JPEG er ikke noe profesjonelle systemer er opptatt av, Jeg bruker god gammeldags bracketing og da får man fleksibilitet som ikke en iPhone kan komme i nærheten av, og spesielt hvis man tar med støy og skarphet i sammenligningen.
    Kan kanskje trekke frem igjen denne artikkelen: https://www.theverge.com/2018/3/9/17097696/pixel-2xl-geneva-motor-show-2018

    Her ble det publisert en artikkel med masse bilder i en av de største techbloggene som har sin egen foto og videostab. Ingen lesere klaget over billedkvaliteten. Siden ble det avslørt at bildene var så å si rett ut av en Pixel XL. Det er helt sikkert feil å finne med bildene hvis man studerer dem nøye, men poenget er at leserne bryr seg ikke om at bildene er håndprosessert fra raw, de færreste vier mer enn noen sekunder på å kikke på hvert bilde.
    Var det noe spesielt med disse bildene? Selvfølgelig har det blitt sånn at journalister bruker mobil i stedet for dslr. Og man kan styre lyset via mobil. Her kommer klisjeen; det beste kamera er det du har med. Prøv å ta et bryllup med mobil, jeg skal gjerne kontre med mitt Leica..;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.390
    Sted
    Trondheim
    om en stapper litt mer ram i denne får en ikke en ok mac da da?tross alder?

    https://itmarked.no/produkt/dell-precision-t3600-xeon-2/
    Den er fra 2008. Dermed kan den ikke kjøre siste systemversjon og det er vanskelig (umulig?) å finne grafikkort som er kompatibelt, så du kan ikke oppgradere grafikkortet.
    4 diskplasser og 4 RAM-plasser. Du kan vel ha 64 GB RAM i den, og med en SSD i er den kjapp nok. Det er den maskinen jeg har på kontoret. Min har fått en feil på hovedkortet (tror jeg, hvis det ikke er grafikkortet) som gjør den ustabil. Jeg har 32 GB RAM og 13 TB disk i min (1 TB SSD systemdisk og 3*4 TB spinnedisk)

    Du må oppgradere RAMen på den og jeg ville satt inn en SSD. Da har du en grei maskin så lenge du ikke trenger å oppgradere systemet. RAM og disk kjøper du relativt rimelig fra OWC.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.518
    Antall liker
    6.925
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Den kan vel ikke kjøre nyere os enn El Capitan, hvis jeg ikke tar feil, men den har fremdeles brukbar ytelse.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.518
    Antall liker
    6.925
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jepp. Du kan enten bruke en emulator som f.eks. Parallels eller du kan kjøre Boot Camp der du velger om Macen skal starte opp i Windows eller Mac-modus.

    Johan-Kr
     
    S

    svk

    Gjest
    har en stor tower pc under pulten. drømmen er en mac mini oppå pulten. finner ingenting i windowsverden som matcher den på design.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.690
    Antall liker
    15.810
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte en Macbook Pro 2018 med touch-bar i januar i fjor. Burde egentlig ha sjekket tastaturet godt før jeg klinte til, for det er hardt og klikker, sammenlignet med tastaturet på min forrige bærbare. Her har Jonathan Ive bestemt seg for slim-slim-slimmest, og endt opp med et stort problem:

    Apple driver nemlig storstilt utbytting av butterfly-tastaturer, som nå er i tredje generasjon. Tredje er stillere enn første (gjett hva jeg har), men har samme problem med støv og tastaturfeil.

    Til slutt ble jeg lei og stakk innom Eplehuset med Mac'en. Apple bytter nemlig tastatur gratis om det påvises feil, og feil er det jo når man har taster som ikke virker eller får bbbbbbb, med annet.

    Fikk beskjed om at jeg ville få en ny Mac. Skjerm og touchpad og tastatur måtte byttes, så da var det like godt å ... gi meg en ny bærbar.

    Fint det -- inntil jeg skal ha en zoom-samtale og det viser seg at mikrofonen ikke fungerer. Så nå er det tilbake påservice med den nye Mac'en og tilbake til den gamle, som jeg virkelig liker tastaturet på.

    Undres hva dette koster Apple. Millioner av maskiner er "berørt".

    https://www.tek.no/artikler/apple-beklager-stadige-tastaturproblemer/461631
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mye problemer med min MB pro 2018 (touchbar) også. Dama har en lik uten noe problemer.
    Har noen hundre på jobb og mange har vært inne til rep.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn