Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.752
    Torget vurderinger
    2
    Takk Dr.Dong.

    Det er jo bare idiotisk. Får se litt på det når jeg får mannet meg til å koble opp saken. Synes flere av Apple sine senere produkter har svakheter. Kjøpte nylig en iPhone 6S og den har en form som gjør den umulig å betjene og bare ber om at du mister den i bakken. Det er simpelthen dårlig design som ikke ivaretar funksjon. Likte gamle 5S bedre.
    Enig når det gjelder 6S. Jeg beholder min 5S til den kneler. Når det gjelder kun HDMI ut på ATV regner jeg med at Apple har tenkt å lansere høyoppløsningsformater og ønsker DRM-låsen som ligger i HDMI (ved konvertering i annen prosessor).
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk Dr.Dong.

    Det er jo bare idiotisk. Får se litt på det når jeg får mannet meg til å koble opp saken. Synes flere av Apple sine senere produkter har svakheter. Kjøpte nylig en iPhone 6S og den har en form som gjør den umulig å betjene og bare ber om at du mister den i bakken. Det er simpelthen dårlig design som ikke ivaretar funksjon. Likte gamle 5S bedre.
    Helt enig,
    jeg kvier meg selv for å kjøpe den nye iphone nettopp av den grunn. Og er svært glad for at jeg kjøpte 5s med max lagring når jeg først handlet. Har et par av den forrige generasjonen Apple TV med optisk ut. Det forundret meg stort at dette forsvant med ny generasjon. Denne ble både større, og mye dyrere enn forrige generasjon som man kunne kjøpe for en 500 lapp.
    Har ikke satt meg inn i det, men har funksjonaliteten endret seg mye jfr. Forrige generasjon?
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Jeg startet denne tråden Ny Apple TV uten optisk lyd ut ! og resultatet for meg har blitt, Apple tv4 kun til tv`n. Kjøpte Bluesound Node 2 for og ha sammen med Stereo. Har koblet til en ekstern hardisk med hele Itunes bibloteket lastet ned. Stor forbedring på lyd med Node 2 kontra Airplay og Apple tv.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Takk Dr.Dong.

    Det er jo bare idiotisk. Får se litt på det når jeg får mannet meg til å koble opp saken. Synes flere av Apple sine senere produkter har svakheter. Kjøpte nylig en iPhone 6S og den har en form som gjør den umulig å betjene og bare ber om at du mister den i bakken. Det er simpelthen dårlig design som ikke ivaretar funksjon. Likte gamle 5S bedre.
    En fin mulighet til å glede seg over det man har. Mac-maskiner lever lenge, iphone også dersom man skifter batteri og lar vær å knuse dem. Jeg er på en fjerde året med min Macbook Air, har nettopp fått satt inn et nytt batteri, men maskinen ellers er god som ny og kjører El Capitan med letthet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Styrte unna apple tv4 og gikk for en nvidia shield tv, den er det bare å gnure i dac'n med usb, Det er også helt uproblematisk å synce itunes biblioteket enten med doubletwist eller google play music
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg vurderer en Mac mini som skal stå som dedikert musikkstreamer. Er det noen som kan si noe om mengden RAM og /eller flashminne har noen betydning ved konfigurasjon av en slik? Jeg tenker en modell med fusion drive.

    Den skal kun benyttes til Audirvana og Tidal hifi.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Den eple-TV-en likte jeg godt. TV-en hadde digital ut så alt løste seg.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Sitter i Spania og prøver å koble opp en Airport Extreme og to Airport Express men det virker ikke.
    Router/modem er en ZTE ruter (hvor den får signalet fra vet jeg ikke for den er ikke koblet til med noe i veggen, men internet fungerer som dere kan se), fra denne ruteren har jeg en kabel til Airport Extreme men denne flasher bare et orange lys, og den vises ikke i Airport Verktøy på iPad så det er litt vanskeligt å finde ut hva problemet er.
    Hjemme i Norge har jeg en Zyxel roter/modem fra Telenor, her er Time Capsule koblet til denne og det fungerer helt fint, all trådløs trafikk går igjennom TC'en.
    Noen hint til hva jeg må gjøre her? Ville sette Airport Extremen i Bridge modus og da bruke to stk Airport Express til å utvide rekkevidden men får jo som sagt ikke kontakt med Airport Extremen.

    edit:funker, må inn på Innstillinger, wifi, velge den nye AE der og konfigurere først, da dukker den opp.
     
    Sist redigert:

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vurderer en Mac mini som skal stå som dedikert musikkstreamer. Er det noen som kan si noe om mengden RAM og /eller flashminne har noen betydning ved konfigurasjon av en slik? Jeg tenker en modell med fusion drive.

    Den skal kun benyttes til Audirvana og Tidal hifi.
    Har lest litt siden jeg fikk Mac mini til Jul. Hvis man bare skal streame, holder det vel med standard 4 GB RAM. Men forstår det slik at ved spilling av høyoppløste filer, vil ha nytte av høyere RAM. Ser også at det nevnes L3 cache, dom bør være høyest mulig. Er selv på gyngende grunn på dette området. Målet er å passere CD-spilleren som så langt leverer best lyd med god margin kontra IPad via DAC.

    En interessant link for hardcore-folket: Link
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    4GB RAM er nesten litt snaut bare for OS X nå. Jeg ville klasket til med 8 for å få en generelt mer smidig opplevelse.
    Er brikkene loddet fast i Mini nå eller kan man bytte selv fremdeles?
    Størrelse på L3 cachen er ikke noe å bry seg om. Noen ser ut til å tro at en hel sang (eller mer!) blir lagret i L3, det er bare tull.

    Fushion drive eller ikke spiller heller ingen rolle for lydkvaliteten, men igjen blir det en mer hyggelig maskin å bruke generelt.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    4GB RAM er nesten litt snaut bare for OS X nå. Jeg ville klasket til med 8 for å få en generelt mer smidig opplevelse.
    Er brikkene loddet fast i Mini nå eller kan man bytte selv fremdeles?
    Størrelse på L3 cachen er ikke noe å bry seg om. Noen ser ut til å tro at en hel sang (eller mer!) blir lagret i L3, det er bare tull.

    Fushion drive eller ikke spiller heller ingen rolle for lydkvaliteten, men igjen blir det en mer hyggelig maskin å bruke generelt.
    Loddet fast siden 2014-modellen. 4GB funker fint, spesielt med ssd-pci eller fusion, men greit å ha 8GB just in case. Har selv bare 4GB på mine windows laptoper, og rambrikken(e) er også loddet fast og det funker fortsatt som fy (med SSD). Men det hadde vært greit med 8GB for litt mer heavy fotoredigering etc. Husker jeg hadde 16GB når jeg hadde Mac mini (2011). Det var litt bortkasta penger når jeg aldri fikk somlet meg til å skifte harddisken med en SSD.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Jeg vurderer en Mac mini som skal stå som dedikert musikkstreamer. Er det noen som kan si noe om mengden RAM og /eller flashminne har noen betydning ved konfigurasjon av en slik? Jeg tenker en modell med fusion drive.

    Den skal kun benyttes til Audirvana og Tidal hifi.
    Har lest litt siden jeg fikk Mac mini til Jul. Hvis man bare skal streame, holder det vel med standard 4 GB RAM. Men forstår det slik at ved spilling av høyoppløste filer, vil ha nytte av høyere RAM. Ser også at det nevnes L3 cache, dom bør være høyest mulig. Er selv på gyngende grunn på dette området. Målet er å passere CD-spilleren som så langt leverer best lyd med god margin kontra IPad via DAC.

    En interessant link for hardcore-folket: Link

    Min Mac mini i7 2011 modell fikk ett formidabelt løft når jeg bootet med SD kort, koblet (fysisk) av HD og bruk av ekstern LPS (lineær strømforsyning). Jeg bruker også Regen sammen med USB ut. Anbefaler deg å prøve i det minste booting med SD kort, koster kun noen hundrelapper og er ganske enkelt å få til. Les deg gjerne opp på CA, det står mye bra men også en del som strekker det langt.

    ATTENTION Current Mac mini/A+ users: Boot Mavericks from an SD card, load a RAMdisk, dismount your internal SATA drives, and pour a drink for the musicians walking out of your speakers!

    Og ja Class, jeg kan fortsatt skille ut min mini i en blidtest når som helst:)

    Tommy
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Såg at vibrasjonsdemping av Mac mini var nevnt i tråden. Testet dette. Stor effekt. Startet med gummi, så Pulsar Points og til slutt BC Kone frå Nordost. Ikkje enig i at effekten ikkje var positiv. Bedring heile vegen etter min meining. Har ikkje SSD disc. Irriterende ??????. Mulig eg hadde sluppet vibrasjonsdemping da...
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    4GB RAM er nesten litt snaut bare for OS X nå. Jeg ville klasket til med 8 for å få en generelt mer smidig opplevelse.
    Er brikkene loddet fast i Mini nå eller kan man bytte selv fremdeles?
    Størrelse på L3 cachen er ikke noe å bry seg om. Noen ser ut til å tro at en hel sang (eller mer!) blir lagret i L3, det er bare tull.

    Fushion drive eller ikke spiller heller ingen rolle for lydkvaliteten, men igjen blir det en mer hyggelig maskin å bruke generelt.
    Loddet fast siden 2014-modellen. 4GB funker fint, spesielt med ssd-pci eller fusion, men greit å ha 8GB just in case. Har selv bare 4GB på mine windows laptoper, og rambrikken(e) er også loddet fast og det funker fortsatt som fy (med SSD). Men det hadde vært greit med 8GB for litt mer heavy fotoredigering etc. Husker jeg hadde 16GB når jeg hadde Mac mini (2011). Det var litt bortkasta penger når jeg aldri fikk somlet meg til å skifte harddisken med en SSD.
    Jo tregere disk jo bedre er det jo med mye ram. Det er når ram-en tar slutt og du må begynne å cache til disk at det virkelig går tregt ... slik jeg har forstått det ... :)
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er når ram-en tar slutt og du må begynne å cache til disk at det virkelig går tregt ... slik jeg har forstått det ... :)
    Det er helt korrekt.
    RAM ledig gjør ikke noe som helst på noen måte for bedre ytelse, eller lyd.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    Da har jeg endelig fått oppgradert utstyrsparken litt. Handlet meg en iMac 27" i romjulen samt oppgraderte hjemmenettverket til ny Extreme og to Expresser. Vel tilbake på jobb så ga jaggu Android-Gunnarene på vår IT-avdeling opp etter to år med intens motstandskamp. Kvitterte ut en iPhone 6s+ samt en iPad Pro med tastatur i går. Ahh, har ikke oppgradert til slikt teknologisk premium-velvære siden jeg kjøpte MBP 17" i 2009!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har også installert komplett Apple-system på jobben i år; med faste iMac'er både 27 og 21.5 tommere på alle kontorer, portable MacBook og Macbook Air og Airport Extreme nettverk. iPhone 6s til alle. Bruker Apple TV til prosjektorene på møterom osv, så presentasjoner går trådløst via AirPlay fra en av Mac'ene... hele staben på åtte personer er himmelfallent begeistret over den voldsomme oppgraderingen fra Windows-baserte systemer vi var vant til. Express'er til skrivere og iCloud Drive til dokumenter... du verden for noen produkter dette er! Premium var et godt begrep!
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    Har også installert komplett Apple-system på jobben i år; med faste iMac'er både 27 og 21.5 tommere på alle kontorer, portable MacBook og Macbook Air og Airport Extreme nettverk. iPhone 6s til alle. Bruker Apple TV til prosjektorene på møterom osv, så presentasjoner går trådløst via AirPlay fra en av Mac'ene... hele staben på åtte personer er himmelfallent begeistret over den voldsomme oppgraderingen fra Windows-baserte systemer vi var vant til. Express'er til skrivere og iCloud Drive til dokumenter... du verden for noen produkter dette er! Premium var et godt begrep!
    Presis, blir alltid godt arbeidsmiljø og -lyst når man vet å verdsette sine medarbeidere ved å gi dem skikkelige verktøy, Vidar!
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    Takk Dr.Dong.

    Det er jo bare idiotisk. Får se litt på det når jeg får mannet meg til å koble opp saken. Synes flere av Apple sine senere produkter har svakheter. Kjøpte nylig en iPhone 6S og den har en form som gjør den umulig å betjene og bare ber om at du mister den i bakken. Det er simpelthen dårlig design som ikke ivaretar funksjon. Likte gamle 5S bedre.
    Herom er det delte meninger. I min bok var fem-serien et i alle fall delvis bomskudd der Apple mistet store deler av det proffmarkedet som ikke går rundt med mobiltelefonen liggende ved siden av snolken i dongeribuksen. Svært mange av mine kolleger som ellers hadde holdt seg til Apple i årevis gikk for første gang over til Samsung på grunn av større skjerm da deres størrelsesbegrensning handlet om høyre innerlomme på dressjakken. 5C fortonte seg også som den samme tabben Nokia i sin tid gjorde ved å droppe proffmarkedet og satse alt på gøyale farger på så små telefoner som mulig. Men på samme måte som jeg mener Apple erkjente at det var en tabbe å ikke tilby en større telefon enn 5 da de kom med 6eren så kan jeg heller ikke begripe hvorfor de ikke lagde en 6er i 5er størrelse for alle dem som mener den har den optimale.
     
    Sist redigert:

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har en iPhone 5C fra jobben med kun 8GB, og da blir det snaut med lagring.

    Noen som vet hvorfor jeg med kun 2 bilder i bildebiblioteket har oppført 435MB under "Bildebibliotek" under lagring? Slettet alt, og iCloud er slått av.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er old skool og tviholder på iPhone 4S 32Gb.
    Den er helt på grensen av hva jeg mener er akseptabel ytelse men jeg har ikke lyst til å betale 7-8000,- for en ny iPhone jeg synes er for stor, nesten like lite som jeg har lyst på noe med Android.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Se der ja, det virker lovende, håper det er hold i ryktene.
    At det er 'lower-end' er helt greit for meg.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes fremdeles at 5-serien er en stiligere telefon enn den glatte og litt Korea-pregløse 6-eren.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har en iPhone 5C fra jobben med kun 8GB, og da blir det snaut med lagring.

    Noen som vet hvorfor jeg med kun 2 bilder i bildebiblioteket har oppført 435MB under "Bildebibliotek" under lagring? Slettet alt, og iCloud er slått av.
    Sjekket hva som ligger i andre mappene enn "Kamerarull"... type "Videoer".. "Nylig slettet" osv ?
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har en iPhone 5C fra jobben med kun 8GB, og da blir det snaut med lagring.

    Noen som vet hvorfor jeg med kun 2 bilder i bildebiblioteket har oppført 435MB under "Bildebibliotek" under lagring? Slettet alt, og iCloud er slått av.
    Sjekket hva som ligger i andre mappene enn "Kamerarull"... type "Videoer".. "Nylig slettet" osv ?
    Slettet alt innhold i alle mapper...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mulig å bytte ut kontakter i noen ladere.
    Apple tilbakekaller Ipad-ladere - Bergens Tidende

    Har funnet 7 stk selv som jeg tar med meg. Men siden noen av de er kjøpt eksternt (for å ha ekstra) så spørs det om alle kan byttes ?
    [h=2]Innbytteprosessen[/h]Velg et av alternativene nedenfor. I løpet av innbytteprosessen må vi kontrollere serienummeret på Mac, iPad, iPhone eller iPod, så finn fram serienummeret på forhånd. Å finne serienummeret på enheten din er enkelt.
    http://www.apple.com/no/support/ac-wallplug-adapter/
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har en iPhone 6 som er ca 1,5 år gammel som oppfører seg litt rart i kulden (?).

    Stort sett hver dag etter jobb går jeg en times tid med bikkja i skauen - da har jeg på BT headsett og spiller musikk - dette fungere strålende. Men så fort jeg begynner å trykke litt på den, typisk lese ett par mails eller sende noen sms, så går den tom for batteri og jeg får ikke skrudd den på igjen før jeg plugger i strømmen. Eksempelsvis idag så hadde jeg rundt 80% når jeg gikk ut, skrudde seg av når jeg leste mail og når jeg kom hjem, plugget den i strøm hadde jeg 71% med engang. Var ikke mere enn -2 grader ute idag.

    Noen som opplever det samme, eller er det bare min som begynner å bli dårlig..? Selv om jeg kunne tenke meg en med større skjerm hadde jeg håpet at den holder ett år til eller to...

    Edit _ ikke noe enestående tilfelle ser jeg:

    http://www.teknologia.no/2014/03/skrur-iphone-seg-av-i-kulda/
     
    Sist redigert:

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Min 5S oppfører seg mye på samme måten. Den er snart 2 år gammel, men føler den har gjort dette siden den var ny.
    Liker svært dårlig og bli aktivt brukt (altså trykket på) i kulde, da slår den seg rett og slett av og er ikke mulig og få på igjen før den enten plugges i lader eller er kommet opp i romtemperatur igjen.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Hei, nei det har jeg ikke turt - da sletter jeg vel alt som er?
    Nei du gjør ikke det men du kan jo ta en backup først likevel.

    Force Reset/ Force Restart (ble usikker på om Hard Restart er riktig uttrykk dette er ikke det samme som 0-stilling av telefonen via innstillinger)

    Dette gjøres ved å holde inne hjem knappen og "av" knappen samtidig inntil eplet kommer opp på nytt. Da vil den kvitte seg med eventuelle unoter som den kan ha tillagt seg.


    How to force restart

    You should force restart your iPhone, iPad, or iPod touch as a last resort, and only if it's not responding. To force restart your device, press and hold both the Sleep/Wake and Home buttons for at least ten seconds, until you see the Apple logo.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Min iPhone 6 liker heller ikke kulde noe særlig. Gikk en tur med hunden i går kveld med iPhone i frontlomme på buksa, mot låret. -5 grader var nok til at den gikk i svart da jeg svarte på en melding. Var riktignok bare 15-20% batterilevetid igjen, men synes iPhone 5C var mer robust mot kulde. Begge med nye batterier, da jeg reparerer iPhone deltid.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er andre mobiler også slik, eller er dette bare ett problem for oss som betaler litt ekstra for en apple logo :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.752
    Torget vurderinger
    2
    Slik passer du på mobilen i kulda - Aftenposten

    Smarttelefoner er sårbare i kulden. Spesielt fargeskjermene som kneler. Har samme problem med gps til bikkja. Eldre håndenhet tåler sprengkulde, nyere med faegeskjerm tåler ikke under 4 minus.

    Finsk test for noen år siden avslørte generelle problemer med smarttelefoner, men iPhone var mest utsatt. Jeg har en vinterfon og en iPhone. Nyere smarttelefoner er enda mer sårbare.


    image.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn