Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Hvor attraktivt er det å drive med opgradering egentlig?
    På både iMac og Mac mini kan man enkelt sette inn ekstra RAM selv, og hva mer er det aktuelt å oppgradere på denne typen maskiner? Harddisk er vel egentlig det eneste, men ekstra disk henger man vel på Thunderbolt-porten?
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men de nyeste retina maskinene og air modellene kan du ikke engang skifte minne og hdd,eller batteri for den del.Spørs om du kan oppgrader minne/hdd på iMac også siden denne er blitt så tynn. Så da må du kjøpe ferdig konfigurert fra Apple, og de vet å ta seg godt betalt for oppgraderingene.
    En tynn bærbar er forsåvidt greit, men en stasjonær maskin tar like mye plass på pulten enten den er 20mm eller 80mm.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    RAM-plassene både på mini og iMac kan nås av bruker (8GB (two 4GB) of 1600MHz DDR3 memory; four user-accessible SO-DIMM slots (direkte fra Apples sider om nye iMac)).
    Det er mulig å bytte minne og harddisk på Retina MacBook Pro. Den er faktisk enklere å åpne enn den gamle Proen. Batteriet er verre da det er limt fast. Men det koster omtrent det samme å bytte batteriet på den (må riktignok leveres inn for å gjøre det) som å kjøpe et nytt batteri til den gamle utgaven.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    RAM-plassene både på mini og iMac kan nås av bruker (8GB (two 4GB) of 1600MHz DDR3 memory; four user-accessible SO-DIMM slots (direkte fra Apples sider om nye iMac)).
    Det er mulig å bytte minne og harddisk på Retina MacBook Pro. Den er faktisk enklere å åpne enn den gamle Proen. Batteriet er verre da det er limt fast. Men det koster omtrent det samme å bytte batteriet på den (må riktignok leveres inn for å gjøre det) som å kjøpe et nytt batteri til den gamle utgaven.
    Må bare presisere at dette gjelder 27" iMac.. 21.5"ern har ikke "user accessible" slots...
    HDD må sikkert tas på eget ansvar, på lik linje, om ikke værre enn på 2011 modellen...

    mvh
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er vel en stund siden MS fant på noe nytt, så vi får sette et kryss i margen.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Har hatt W7.x (Metro-grensesnittet) telefon sidan tidleg i vår og det er ca dei samme appane som ligg under "recommended" i appstoren (Sparebank1, Spotify, vêrapp). På snart 7 månader har det altså ikkje komt meir enn 1-2 apps som er fronta som interessante av MS sjølv. Medan det i iOS har komme fleire kvar veke. Og slik har det vore sidan iPhone kom til Noreg (3G-versjonen).
     
    L

    leser1

    Gjest
    Loevhagen, ref dine to bilder fra Apples pressekonferanse:

    anser Apple en iPad å være en personal computer eller gjelder det nederste bilde kun tablets fra de forskjellige leverandørene?

    En annen sak. Noen som bruker Netflix på en Mac her inne? Får dere HD lyd?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Neither. Synes å huske at essensen var at salget av nettbrett (og da spesielt iPads) øker og tar andeler i markedet.
     
    L

    leser1

    Gjest
    Neither. Synes å huske at essensen var at salget av nettbrett (og da spesielt iPads) øker og tar andeler i markedet.
    Takk. Ja, det er interessante tall og også interessant utvikling at tablets i så stor grad tar over PC bruken.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Neither. Synes å huske at essensen var at salget av nettbrett (og da spesielt iPads) øker og tar andeler i markedet.
    Takk. Ja, det er interessante tall og også interessant utvikling at tablets i så stor grad tar over PC bruken.
    Merker det selv i hverdagen.. Etter ungen er i seng, er det mer behagelig å slappe av på sofan med pad'n enn å sitter på "datan". Nettbank er det som fortsatt gjøres på den, da app'n for pad er noe begrenset i funksjonalitet bl.a.. og den vanlige www portalen kraver java, er vi låst.. Men enten blir det bedre, eller så kanskje bytter vi bank etterhvert (ikke superfornøyd pr idag). Fruens bruk at "datan" er nesten falt til 0 pga pad'n.
    (BTW: tabs i iCloud er snedig.. vet jeg at jeg har surfta innom ei intr nettside kvelden før på pad'n, er det bare å åpne de på iphone, og fortsette derfra)

    Det som gjør brukan av pad enda mer "bekvemt", er at min Synology NAS leverer masse tjenester som man kan nyte godt av.. bl.a egen app for å se på film og tv serier fra NAS.. transkodes-on-the-fly av NAS'n, så codec'n er ikke noe stress. (Synology har vel totalt 6 app'n til ulik bruk for iph og ipad)

    mvh
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    2
    Da ble iPad mini 16GB WiFi bestillt. Ut i fra størrelse og batteritid virker det som en perfekt kombinasjon for en fjernkontroll. Jeg bruker den til SONOS og J.River.
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    633
    Antall liker
    343
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Hei, benytter en Mac mini som avspilling. Denne er ca 3-4 år gml.
    Kjøpt Stello U3 for å spille 192/24 USB link, får meget fint lydbilde med dette, men av og til så er det knitter og spraking.
    Sjekket alt, utenom Mac mini.
    Noen som kan hjelpe?
    Mvh
    M1
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Bestilte den vanlige størrelse iPad (4) med 32gb, lurer på en mini også. Men det får bli ved en senere annledning
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.642
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har fått iphone5.. Så nå har jeg 4 stk ipads (1 ipad1, 2 ipad2 og 1 ipad3) atk iphone 4s og 1stk iphone 5 samt siste versjon macbook air.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    ga bort ipaden til fatter. likte den ikke noe særlig. foretrekker MBP til sofabruk
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Denne er jo litt digg..


    images.jpeg




    Neida en iPad mini står høyt oppe på nisselisten :)
     
    Sist redigert:

    audiomur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Innlegg
    422
    Antall liker
    6
    Har fått iphone5.. Så nå har jeg 4 stk ipads (1 ipad1, 2 ipad2 og 1 ipad3) atk iphone 4s og 1stk iphone 5 samt siste versjon macbook air.
    Jeg har lyst til å bøye det helt ned og ta det bakfra dette innlegget.:)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Gode nyheter folkens: Scott Forstall har endelig fått sparken. For de som ikke vet har han i mange år vært sjefen for Apples IOS-avdeling. Der har han lagt seg ut med det som kan krype og gå av Apples ledersjikt som en machiavellisk mini-Jobs med særdeles spisse albuer. Etter Jobs død har det visst gått helt over styr, og mange ledende ansatte har nektet å delta i møter med ham uten toppsjef Tim Cook tilstede. Jonathan Ive ville ikke se ham i det hele tatt. De latterlige bokhyllefrontene og den smakløse skinninnbundne kalenderen er Scott Forstalls verk – merkelig nok med støtte fra Steve Jobs. Nå skal geniet Jonathan Ive får en mer fremtredende rolle i softwaredesignet, så da tror jeg vi har mye å se frem til.

    Forstall’s exit from Apple: Conflict with execs, “jubilation” from employees | Ars Technica
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Nå er vel dette en tråd for de største Applefansa her inne, men er det lov å si at man synes de siste nyheter fra Apple var til dels kjedelige saker. Litt tynnere, litt sprekere, litt mindre. Akkurat som alle andre. Og svært lite nytt på IOS-fronten. Er langt mellom de kreative nyvinningene i mine øyne.

    Synes også de viser tegn til å ignorere proffmarkedet, selv om det selvfølgelig er mikroskopisk i forhold til telefon og tablets. Borte er 17-tommers skjermer på MBPene, som er veldig gode å ha når man driver med grafikk og musikk. Høyere oppløsning gir dessverre ikke samme effekten i praksis uten å måtte slepe rundt på en ekstra skjerm. Portabilitet er visst det eneste som gjelder om dagen.
    Mac Proene er det lenge siden har fått en skikkelig oppdatering (bortsett fra litt raskere cpu og mulighet for SSD), de mangler fortsatt thunderbolt og usb 3 (?). Men de påstår at de kommer nye i løpet av 2013..

    Som mangeårig "fikler" med all slags hardware til PCer, er det også litt synd at formfaktoren gjør det vanskelig på endel modeller å oppgradere maskinvaren på egen hånd i noen særlig grad etterhvert som det trengs.

    Man håper jo at de kommer etter på Pro-fronten etterhvert også.

    Vel, det var bare noen små personlige betraktninger som neppe faller i god jord her inne :eek:
     
    Sist redigert:

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Har kjøpt en macbook air i dag som skal brukes til musikkavspilling,
    Mener en kan kjøre dig ut fra hodetelefonutgangen og inn i dac og det skal testes i morgen.

    Har fått aktivert airplay fra itunes, men klarer ikke å få det til med spotify.
    Prøver med alt knappen inne og lydknappen, men airplay kommer ikke opp.
    Noen tips?
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Air har ikke dig ut - i hvert Fall ikke alle.

    Airplay bør bare være å alt-klikke på høytalerikonet i menylinja i toppen av skjermen.
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Er det bare Pro som har dig ut?
    Har prøvd det uten hell. Airplay er som sagt aktivert ettersom den kommer opp på Itunes
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Det tror jeg. En kjenning har Air og der er det ikke, men det er selvfølgelig teoretisk mulig at det er forskjell på Air modellene. Prøv å søke litt på Google.

    Pussig. Bare for å være heeelt sikker:) AirPlay ikonet er ikke i selve Spotify (som i iTunes) men altså på menylinja i toppen?
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Leser nå ja at det kun er Pro som har dig ut:-(

    Får bare interne ht som valg. Sjekket igjen med Itunes og der er airplay aktivert.
    Her det noe huk i Spotify som må krysses av?
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Nei, ingen hakk i Spotify. Har du testet om det faktisk virker i iTunes?
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    De gamle MacBook (hvit) har også dig ut, men det hjelper selvfølgelig ikke deg. Litt pussig at air ikke har, men sånn er det jo med mange Apple disposisjoner.
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Det er det som er rart. Itunes i samme mac fungerer på airplay.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har google "hele" internet... er sprikende rykter om HDD alternativene i nye iMac.. 1 og 3Tb snurredisk kommer, det gjør også 128Gb SSD + 1 eller 3Tb sammen som Fusion drive. MEN, hvis man kun vil ha en normal SSD, vil det kun bli et 8000kr tillegg for en 768Gb?! Håper av hele mitt vesen, at det vil være mulig å få en 256, evt 128/512Gb SSD til en spiselig pris (overpriset, men ikke sinnsyk slik som 768'n!). Lagring har jeg plenty av uansett.. håper å unngå snurredisk inni iMac'n.
    Når jeg først skal konvertere fra Win til osx, vil jeg ha et oppsett jeg er fornøyd med.
     

    Assi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    98
    Antall liker
    13
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kjører en form for NAS som er brukervennlig i sammen med Apple sin programvare og kan anbefale meg noe kurant?
    Har lest meg litt opp på Qnap sitt, dette virker som skal funke ganske så sømløst sammen med Apple produkter generelt.
    Hva bruker dere? Begynner og bli noe lite lagringsplass på de eksterne diskene mine, så trenger et mer "sømløst" alternativ der alle kan få utnytte dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn