Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har brukt ReadyNas fra Netgear med mine Macer i mange år nå og er strålende fornøyd. Om du holder deg til de kjente merkene som Qnap, Synology eller Netgear vil du ikke få nevneverdige problemer mot dine Mac maskiner. De fleste Nas`er støtter vel AFP overføringsprotokollen noe annet vil forundre meg.
    Apple Filing Protocol - Wikipedia, the free encyclopedia
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.165
    Antall liker
    10.691
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hva mener du med sømløst?
    At det fungerer knirkefritt med forskjellige OSX og IOS enheter.
    Hva skal fungere knirkefritt?
    Tenker du bare fildeling/lagring eller er det andre tjenester du tenker på. Streaming? foto deling? Støtte for AFP/Bonjour mm? .....

    Jeg har 2 stk netgear (6 bay ultra og 6 bay pro (disse 2 speiles vha. rsync) og brukes av både osx, ios, win7, win8, winserver2012 og forskjellige linux varianter.

    Men alle "kjente" varianter er helt sikkert godt nok.

    Skal du transcode HD videomateriale "on the fly" er det greit å ha en type med litt CPU kraft.
     

    Assi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    98
    Antall liker
    13
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener du med sømløst?
    Er det virkelig noe innen dataverderdenen som fungerer helt ​sømløst ?
    Absolutt ikke, men om for eksempel Netgear og QNAP har laget ting litt tilrette for Apple sine produkter, så vil jeg påstå at dette fungerer mer sømløst og er lettere og sette opp kontra noe som ikke er så tilrettelagt for Apple. Bare en tanke, jeg har ikke hatt NAS tidligere og dermed ingen bekjentskap.
    Derfor denne henvendelse i utgangspunktet.

    Hva mener du med sømløst?
    At det fungerer knirkefritt med forskjellige OSX og IOS enheter.
    Hva skal fungere knirkefritt?
    Tenker du bare fildeling/lagring eller er det andre tjenester du tenker på. Streaming? foto deling? Støtte for AFP/Bonjour mm? .....

    Jeg har 2 stk netgear (6 bay ultra og 6 bay pro (disse 2 speiles vha. rsync) og brukes av både osx, ios, win7, win8, winserver2012 og forskjellige linux varianter.
    Hovedsakelig fildeling og lagring, men også streaming til Apple TV og andre ios enheter. AFP og Bonjour har jeg ikke noe bekjentskap til.
    Det bør vær enkelt og sette opp og være brukervennlig. Kunne godt tenkt meg tilgang til NAS'en fra for eksempel utlandet.

    Men skal undersøke Netgear og QNAP ytterligere.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ohhhh nice one:


    Skjermbilde 2012-11-06 kl. 12.41.35.jpg


    Hmm Haugesund kanskje bambadoo sin ;)
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Da har jeg fått min 13" MacBook Pro Retina, må si jeg foreløpig er kjempeimponert hvor kjapp denne maskinen er. Er noe helt annet og bruke enn min 4 år gamle hvite MacBook. Har ikke satt den på de store prøvene enda, men steike for en kvalitetsfølelse og at den i tillegg er så flott og se på er jo ingen bakdel.:)

    Skjermbilde 2012-11-07 kl. 17.58.13.jpg
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Grattis. :) Ser "vanlige applikasjoner" OK ut på den? Fått det for meg at det kun er de som er laget for retinaskjerm som er veldig gode - og at de andre er så som så. Håper jeg tar feil.
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Grattis. :) Ser "vanlige applikasjoner" OK ut på den? Fått det for meg at det kun er de som er laget for retinaskjerm som er veldig gode - og at de andre er så som så. Håper jeg tar feil.
    Har ikke merket noe annet enn at alt ser greit ut, men er kun 3 timer siden jeg fikk den så det er begrenset hva jeg har prøvd enda.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Da har jeg fått min 13" MacBook Pro Retina, må si jeg foreløpig er kjempeimponert hvor kjapp denne maskinen er. Er noe helt annet og bruke enn min 4 år gamle hvite MacBook. Har ikke satt den på de store prøvene enda, men steike for en kvalitetsfølelse og at den i tillegg er så flott og se på er jo ingen bakdel.:)

    Vis vedlegget 164543
    Grattis - ser på ny bok selv i disse dager. Syntes det er litt dumt at ikke 13" kjører native 4-kjerner som 15"`eren selv om jeg nok egentlig​ ikke trenger det.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Strømforbruk/vekt/kjøling/plass. Vil tro at det er blant årsakene til at det ikke er 4-kjerners. Ventet også på en slik, men erkjenner at jeg er mer opptatt av de andre tingene enn superkvikk videokonvertering on-the-fly. Selv har jeg mer lyst på 16GB RAM, kan synes som om Mountain Lion er glad i slikt.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Så noen tester der de sammenlignet 13" og 15" - der var det merkbar forskjell å spore. Begge var raske men 15" var hakket vassere på alt, skulle vel bare mangle da.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Stort sett eg har installert via App Store har komme med Retina-støtte.
    Adobepakken har ikkje (makkverklappeteppe av emulert steinaldersoftware).
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Så noen tester der de sammenlignet 13" og 15" - der var det merkbar forskjell å spore. Begge var raske men 15" var hakket vassere på alt, skulle vel bare mangle da.
    Tenkte på en 15" til og begynne med siden prisen ikke er så enormt stor, men jeg er blitt så vant til 13" at jeg synes 15" ble litt stor til sofasurfing og den er nok mer enn rask nok til meg og mitt bruk.;)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.448
    Antall liker
    2.636
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Stort sett eg har installert via App Store har komme med Retina-støtte.
    Adobepakken har ikkje (makkverklappeteppe av emulert steinaldersoftware).
    Ble vel sagt på siste keynote at photoshop, lightroom m.fl kommer med retina støtte over nyttår (i nær framtid i allefall).
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.448
    Antall liker
    2.636
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    477
    Merkelig at det sku vere så komplisert å lage smart spilleliste for Lossless filer. Må lage smart liste etter type, og skrive inn dette: Apple Lossless-lydfil. Finner type under Vis info på en sang som du vet er lossless.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes ikke det er særlig komplisert :)

    Det jeg savner i det feltet er autocomplete sånn at jeg kan begynne å skrive Apple ... og så kan jeg velge resten fra liste.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    477
    Ikke komplisert når man først kan det nei ;) men tok litt spikulering før man fant ut av det... Hvertfall ingen elegant måte å gjøre det på når man ikke får opp en liste over alternative formater.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    For noen morsomme hastighter på en Macbook 2008 modell i ett Raid stripet oppsett med 2 disker. Kastet ut den optiske stasjonen og monterte inn en Vertex disk i tillegg til standard disken (vel standard og standard). Kjører over en SATA 2 tilkopling så jeg makser ut diskene på 484 MB/s les. Intel disken begrenser skrive hastigheten til 157MB/s siden det er en 2-gen. En Vertex 4 til så hadde jeg hatt 450+MB/s skriv også. Ble sinnsyk kvikk med nyinnstallert Mountain Lion.


    yes.png
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Tror ikke det er derfor. Kan du AirPlaye andre lyder fra din Mac eller bare iTunes? AirPlay fungerer som et eksternt lydkort og er uavhengig av hvilket program du bruker. Derfor burde du kunne sende alt til AirPlay.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Fikk iPhone 5 i går. Fantastisk kvalitetsintrykk!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.165
    Antall liker
    10.691
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har også en. Endel "bugs". Det er det også på min kamerats... Vet ikke om det er HW eller SW messig. Men i det store og hele en ok tlf.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    heisann til dere itunes brukere

    Siden jeg ikke kan bruke itunes via jobb pc lenger trenger jeg og skille ut musikk for anlegget (lossless) og musikk for den den bærbare (acc)

    Det skal være mulig med to uavhengige bibliotek på samme maskin som jeg forstår

    musikkfilene er lagret på uavhengige disker

    Noen fallgruber her ?

    Hadde hvert greit og vite før jeg starter :) per nå er det rimelig tungvint og først rippe til den bærbare,så overrippe til lossless for annlegget



    Men hvordan vil Logitech takkle 2 biblioteker ? noen som vet
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Nye iTunes 11 er ute.
    Positivt inntrykk så langt. Mange fine detaljer, heilt ny avspeling.

    Ein av dei kulaste detaljane er at "expanded view" henter farger fra coveret.



     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Og den er langt kjappere hos meg som har både bibliotek og filer på NAS.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Foreløpig rapporteres det at iTunes 11 fungerer med Audirvana Plus, BitPerfect, Decibel og Fidelia. Småutfordringer med PureMusic og Amarra.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Og den er langt kjappere hos meg som har både bibliotek og filer på NAS.
    Godt og høre kanskje jeg skal tørre og oppgradere jeg også men ingen Lossless i butikken altså ?

    -------------------

    Ser Apple har sendt min kones iPad mini 3-G også blir spennnede.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Sysler med å sette opp 3 stk. iPad Mini - én til hver av de unge håpefulle, som får de apper, filmer, musikk og innhold ellers jeg tipper de liker best individuelt. Tror en personlig laget iPad Mini på julaften blir en hit. :)

    Pakker dem ned i orgininalforpakningen igjen når de er tilpasset, så slipper nissen å sitte hele julekvelden med å legge over ditt og datt...

    XtremeMacs nye heldekkende cover (bak- og fremsiden) bygger svært lite, har god friksjon / gripebestandinghet og iPadMinien snappes lett på plass - og støtter autofunksjonen med slukk / tenn av iPaden. Anbefales som cover til iPad Mini. Har kjøpt 3 ulike farger (seff).

    mini-iPad_MicroFolio_Blue_Featured.jpg
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som bruker iBooks Author?

    Jeg benytter den til å samle sammendrag av pensum innen ulike fag til en av ungene - slik at hun lett har pensum tilgjengelig på en iPad og kan ta en refresh av tidligere deler av pensum og har "notater" samlet på ett sted. Lager også noen oppgaver i den elektroniske boka.

    Preview av boka gjøres lett ved å synche iPad / Macen - og boka ligger da også på iPaden, slik at frøkna kan lese siste versjon jeg har laget.

    apple_ibooks_author.jpg
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Foreløpig rapporteres det at iTunes 11 fungerer med Audirvana Plus, BitPerfect, Decibel og Fidelia. Småutfordringer med PureMusic og Amarra.

    Ikkje overraska, makkverk! PureMusic føles som det skal knekke sammen i gråt kvar gang eg opnar det.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Foreløpig rapporteres det at iTunes 11 fungerer med Audirvana Plus, BitPerfect, Decibel og Fidelia. Småutfordringer med PureMusic og Amarra.

    Ikkje overraska, makkverk! PureMusic føles som det skal knekke sammen i gråt kvar gang eg opnar det.
    Tja det har fungert tidligere men syntes det blir mindre og mindre oppgraderinger i den siste tiden.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Jada, fungerer gjer det, men det føles som ein ille holdt italiensk sportsbil. Derfor ikkje overraska over at gjengen ikkje har fått på plass støtte for siste itunes, sjølv om dei nok har hatt rikelig med tid.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Amarra: "Amarra only works for the first 2 seconds of a song. Nothing less or more to say. This is a known issue with the update to iTunes 11. We are testing a fix in house and hope to post shortly. You will be alerted when the new build is available when you launch Amarra or Hifi. The workaround is to de-select Pre-Load Tracks in Amarra or Amarra Hifi Preferences. Please note that Amarra users can use Amarra Playlist mode and not have any issue."

    PM: "Pure Music seemed to lag just a bit when loading into memory and is playing gapless just fine. I've read that the "part of a gapless album" option has been removed from iTunes 11 and now all albums are essentially gapless in iTunes' eyes. Does that mean Pure Music plays everything back gaplessly to our ears even if the option isn't selected?"

    Mao. småting. En dedikert tråd her: Official iTunes 11 Thread (Released 11/29/2012)
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Og den siste versjonen av Remote-appen for iPad er et stort fremskritt.
     
    Sist redigert:

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Enig at layouten på iTunes er blitt mye bedre og kunne legge sanger i kø uten å bruke spillelister har jeg savnet lenge, veldig greit og ha på fest f.eks.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn