Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.632
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    janghell skrev:
    bambadoo skrev:
    Fikk meg en iphone 4s idag. Skulle bytte ut iphone 4... Får desverre "No service" der som Telenor skal stå... Noen som vet noe om dette.
    Telefonen fikk jeg aktivert.
    Kan være at du må få deg ett nytt sim kort til telefonen.
    Etter at jeg fikk deaktivert sim kode og rebootet en 3-4 ganger kom den opp.
    Så da virker den da..
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Trenger ikke Mac Mini for avspilling av Netflix og film fra NAS, en ATV2 klarer denne oppgaven fint. Har en ATV2 med XBMC, og denne spiller filmer fra serveren med upåklagelig kvalitet denne er jo så liten at den kan monteres bak TVén
    Når det gjelder TV lyd, så kan jeg absolutt anbefale Yamaha YSP lydplankene, med en sub i tillegg så er dette et så minimalistisk surround anlegg som det er mulig å få.

    http://no.yamaha.com/no/products/audio-visual/hometheater-systems/digital-sound-projector/ysp-5100_black__g/?mode=model
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.560
    Antall liker
    7.087
    stejorge skrev:
    Trenger ikke Mac Mini for avspilling av Netflix og film fra NAS, en ATV2 klarer denne oppgaven fint. Har en ATV2 med XBMC, og denne spiller filmer fra serveren med upåklagelig kvalitet denne er jo så liten at den kan monteres bak TVén
    Når det gjelder TV lyd, så kan jeg absolutt anbefale Yamaha YSP lydplankene, med en sub i tillegg så er dette et så minimalistisk surround anlegg som det er mulig å få.

    http://no.yamaha.com/no/products/audio-visual/hometheater-systems/digital-sound-projector/ysp-5100_black__g/?mode=model
    Men er det mulig å bruke HMA sin VPN tjeneste på ATV2en, som jeg jo trenger for å få NetFlix til å funke?
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Det er jeg faktisk usikker på, men du kan jo uansett bruke en router med dd-wrt og legge inn all trafikk på den via HMA
    http://wiki.hidemyass.com/DD-WRT
    Du får routere som er kompatibel med dd-wrt for 3-400,- så kan du linke trafikken fra atv2 gjennom denne, og all annen trafikk kan gå via den vanlige routeren.
    Eller Unblock-us i ATV http://support.unblock-us.com/customer/portal/articles/291549. Har ikke prøvd denne løsningen selv, men det så jo enkelt ut :eek:
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.560
    Antall liker
    7.087
    stejorge skrev:
    Det er jeg faktisk usikker på, men du kan jo uansett bruke en router med dd-wrt og legge inn all trafikk på den via HMA
    http://wiki.hidemyass.com/DD-WRT
    Du får routere som er kompatibel med dd-wrt for 3-400,- så kan du linke trafikken fra atv2 gjennom denne, og all annen trafikk kan gå via den vanlige routeren.
    Eller Unblock-us i ATV http://support.unblock-us.com/customer/portal/articles/291549. Har ikke prøvd denne løsningen selv, men det så jo enkelt ut :eek:
    Unblock-US funker som en kule! Tok meg 10 minutter å få NetFlix til å kjøre på PS3en. I motsetning til HMA sin VPN-tjeneste, så har jeg vanlig nedstrømshastighet med U-US, og streaming av HD innhold går dermed så det suser!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Siden min late 2008 MB uni fikk en full kopp Statoil-kaffe over seg så har den vært litt rar. Disken virket ikke, så den bootet ikke. Jeg byttet disken til en WD Scorpio Black (750GB/7200rpm) og installerte sikkerhetskopi fra TC, dermed virket maskinen igjen. Merket godt at WD-disken var mer responsiv enn den gamle 5400rpm-disken ja! Litt mer sus når man legger øret helt inntil, men ingen vibrasjoner. Sikkert godt hjulpet av det geniale opphenget, og noen klatter sorbothane fra Audioquest.

    Imidlertid; den driver og slår seg inn i dvale noen sekunder av gangen, med ujevne mellomrom. Kan virke fint hele dagen, for så å slå seg i dvale hvert minutt hele ettermiddagen. Eller omvendt. Holder seg i dvale noen sekunder. Rart.
    Jeg kjørte Apple Hardware Test (utvidet) uten funn. Installerte alle tre operativsystemer jeg har (Leopard, Snow Leopard og Lion) men samme greia. Flere batterier og uten batteri gir samme resultat, og jeg tok ut disken og installerte OS på en ekstern 5400rpm-disk, men samme greia allikevel. Har ikke funnet ut av det ennå, bortsett fra at det ikke ser ut til å være en software-sak.

    Uansett, da jeg ble møkk lei Windows-elendigheten med min 15" Dell XPS/W7 ila få dager i utlendighet, så løp jeg og kjøpte en ny MacBook Air 13" (i5 / 256GB) igår. Lett og fin. Rykter vil ha det til at det kanskje kommer en mye oppdatert MacBook Pro til våren, så jeg ville ikke kjøpe enda en slik nå. Venter til da. Nye Air er mye mer responsiv enn gamle Air, særlig 13" med 256GB er bra synes jeg. Men det er ingen MacBook Pro. Merker det. Den er liksom litt mer kantete, klønete og ikke så smooth og solid å holde og bruke. Men lett og fin, kjekk å ha med seg i bilen. Savner ikke diskdrev da DVD-deling fungerer veldig bra trådløst også til programinstallasjon, men det skulle gjerne vært ethernet! Men en kjekk og hendig ta-med-seg-computer. Kan nå bruke alle slags ladere fra alle slags MagSafe-produkter, så det er strøm å få overalt. Til og med i bilen, via HyperMac. Brukbar batterikapasitet også (se bilde).
     

    Vedlegg

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Skulle gjerne ha hatt 8GB RAM dersom det var mulig da, noen som vet?
    Er ikke mulig. Minnet er loddet fast på Macbook air.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ok takk. Vel, får venne seg til å ikke kjøre så mye på samme tid da. Den bruker visst SSD'en mye for veksling også virker det som, så det ser ut som om det går bra, og bedre enn med en HDD.
     
    N

    nb

    Gjest
    Min (dvs samboerens for å være presis) MBA oppleves som meget snappy med SSD og 4GB RAM. Nå skal det sies at den kun brukes til svært enkle oppgaver - hovedsaklig nettsurfing og en og annen youtube-snutt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det, den er snappy og veldig responsiv for "vanlig" bruk. Å konvertere musikk fra f.eks FLAC til ALAC eller AAC, evt film fra et format til et annet, tar imidlertid merkbart mer tid enn med større maskiner. F.eks så vil min 3.06GHz Quad-core i7 iMac27 med 16GB RAM (8 virtuelle kjerner) konvertere et album på få sekunder (i XLD), det er kanskje snakk om 5 sekunder.
    Tilsvarende operasjon på MBA 1.7 i5 tar nok nærmere 30 sekunder. MacBook Pro ligger et sted midt mellom dette. Så store biblioteker vil ta tid. Men det spiller liten rolle, til "daglig" bruk så foregår alle tidkrevende oppgaver på iMac allikevel.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Savner ikke diskdrev da DVD-deling fungerer veldig bra trådløst også til programinstallasjon, men det skulle gjerne vært ethernet!
    Det finnes vel en ethernet-adapter som kan stikkes inn i USB-porten. Jeg har forresten Apples diskdrev til min (kjekk sak som også får strøm fra USB-kontakten), men det legger seg støv på det mellom hver gang det er i bruk.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det fins flere alternativer med adaptere, jeg har bestilt Apple sin og en $4-variant fra DX for moro skyld, så det blir da kabling snart ja.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hvorfor i all verden har jeg bare valget "lag lossless versjon"? Alle album er i lossless i utgangspunktet. Jeg skulle gjerne ha hatt mp3 versjoner for iPod.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Du har vel satt importinnstillingene i itunes (antar det er det det er snakk om, selv om du ikke nevner det) til å rippe i lossless. Vel ripping til mp3 eller aac i importinnstilingene.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    Du har vel satt importinnstillingene i itunes (antar det er det det er snakk om, selv om du ikke nevner det) til å rippe i lossless. Vel ripping til mp3 eller aac i importinnstilingene.
    Trodde da det var mulig å lage mp3 versjon av lossless? Å rippe 1000 plater igjen er ikke aktuelt.

    Har forresten mange i Mp3 i Mac´ens harddisk (alle lossless er på ekstern), men når jeg skal velge bibliotek med å holde alt tasten nede når jeg åpner iTunes og skal velge bibliteket hvor alle albumnavn er synlige får jeg opp " Fant ingen iTunes-bibliotekfil, velg en annen".
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.334
    Sted
    Trondheim
    For noen iPoder kan du velge at iTunes automatisk konverterer til AAC ved synkronisering.
    For å gjøre det manuelt går du inn i importinnstillinger og ber iTunes rippe til AAC (eller mp3). Da dukker "Konverter til AAC" (eller mp3) opp i menyen.
    Husk bare å stille tilbake til ALAC etterpå.
    Evt kan du bruke XLD
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    otare skrev:
    For noen iPoder kan du velge at iTunes automatisk konverterer til AAC ved synkronisering.
    For å gjøre det manuelt går du inn i importinnstillinger og ber iTunes rippe til AAC (eller mp3). Da dukker "Konverter til AAC" (eller mp3) opp i menyen.
    Husk bare å stille tilbake til ALAC etterpå.
    Evt kan du bruke XLD
    Okay, det hørtes ikke mye logisk ut med da endrer den seg til mp3 konvertering ja. Takk, Otare :). Uten at jeg har utforsket selv så kan jo spørre om tips til sortering for mpr versjonene.

    Skal prøve med Ipod´en om den har denne valgmuligheten direkte.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    - iTunes kan settes opp til at alle sanger man har (f.eks. lossless / ALAC) i biblioteket blir konvertert til AAC når man skal overføre de til en iDings. Ulempen er at 128kbps er den raten som velges. Derfor bruker jeg ikke den automatikken
    - Man tar rett og slett å konverterer alle sine ALAC til AAC 320kbps og velger lav kompleksitet (ikke HE). HE er for lavere strømningsrater enn 320 kbps
    - Så kan man eventuelt velge og ha to bibliotek, eller rett og slett sette opp såkalte smarte spillelister som skiller på raten

    Ikke verre enn det. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Finnes den settingen i ei konfigurasjonsfil slik at man kan endre den automatikken til noe mer fornuftig? F.eks. bytte ut 128 med 320...

    EDIT: Har lett litt, men sliter med å finne ut den muligheten. Skulle ønske vi fikk det valget native i iTunes.
     

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    164
    Antall liker
    53
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Antar er svaret er gitt når man spør i denne tråden, men bør man rippe CDene sine til ALAC eller FLAC? Har omsider fått satt opp en NAS og da melder dette spørsmålet seg.

    Noen flere spørsmål:
    1. Jeg har frem til nå spilt det lille jeg har rippet av musikken min gjennom iTunes på min MacBook Pro, men legger til grunn at jeg må bytte til et annet avspillingsprogram om jeg velger FLAC?

    2. Dersom jeg holder meg til Mac- og OSX-plattformen og går for ALAC-ripping, kan jeg på et senere tidspunkt finne et egnet software og konvertere alt til FLAC?

    3. Holder det med å rippe med iTunes om man vil ha det til ALAC, eller er det andre foretrukne rippeprogram som gir bedre resultat?

    4. Ved eventuell ripping til FLAC, hvilke program anbefales?

    5. Har hørt/lest at det er noen tagge-issues ved valg av FLAC. Stemmer det?


    mvh
    CF
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ALAC vs FLAC; begge er nå åpne. Aner ikke om støtte for ALAC i andre os'er, men i OSX har jeg ingen problem med å konvertere FLAC til ALAC i en fei. Bruker XLD som er suverent, men det fins mange andre muligheter.

    Så dersom FLAC er mer anvendelig i Windows (det vet jeg ikke da jeg får hikke, myalgier og generelle abdominalplager av å se Windows-logoen nå til dags), og man ikke har et plassproblem, så kan man gjerne rippe til FLAC og konvertere en kopi til ALAC for bruk i iTunes.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    1. Praktisk; ja. Formelt sett; nei. Søk på "Fluke". Eller, kanskje enda bedre -> http://getsonora.com/

    2. Ja. Man kan kovertere tapsfritt mellom ulike losslessformater

    3. iTunes for ALAC fungerer 100%. Har selv prøvd XLD / MAX, som begge fungerer 100% - men jeg gadd ikke bruke noe annet enn iTunes da jeg ikke ser behovet.

    4. XLD / MAX

    5. Har ikke hørt det selv
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke vits i å velge noe annet en alac når en er på OSX. Når det er sagt så kan en ved hjelp av programmer som Bitperfect, Amarra, PureMusic få støtte for High Rez flac i iTunes. (fluke støtter kun 16/44.1)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Skal man ha ALAC (hvilket jeg også synes er det beste når man er på OSX), så spiller iTunes high-res uten de ekstraprogrammene.

    Nevner det bare for ordensskyld. De benyttes "utelukkende" til å switche digitalutgangen slik at man får bit-perfect output til DAC. Så har man noen lydforbedringsegenskaper med enkelte av disse programmene, men det er en annen skål.

    Nevner også Decibel og Audirvana som slike program.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Testing fører til at 128 mbps antagelig er godt nok. Kanskje Apple har funnet ut nettopp det. Vel, det hadde jo ikke skaldet med noen valg til da. Uansett. Slipper å dele opp platene da og det er bra.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Lyngen skrev:
    Testing fører til at 128 mbps antagelig er godt nok. Kanskje Apple har funnet ut nettopp det. Vel, det hadde jo ikke skaldet med noen valg til da. Uansett. Slipper å dele opp platene da og det er bra.
    Hihi. Apple kjører sitt løp, hele veien. Det er dealen. Take it or leave it. Kjøpte Ipad 2 til min bedre halvdel. Hun er strålende fornøyd, mens jeg føler meg rævpult av Jobs hver gang jeg bruker den. Klarer knapt å vente på jailbreak så man får en liten smule av sjølråderett. :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Bruk AAC når man konverterer fra lossless AAC til komprimert. AAC-codec er ypperlig, gir deg valgmuligheter og 256 har samme innhold som høyere-sample codecs i andre formater.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Rhesus skrev:
    Lyngen skrev:
    Testing fører til at 128 mbps antagelig er godt nok. Kanskje Apple har funnet ut nettopp det. Vel, det hadde jo ikke skaldet med noen valg til da. Uansett. Slipper å dele opp platene da og det er bra.
    Hihi. Apple kjører sitt løp, hele veien. Det er dealen. Take it or leave it. Kjøpte Ipad 2 til min bedre halvdel. Hun er strålende fornøyd, mens jeg føler meg rævpult av Jobs hver gang jeg bruker den. Klarer knapt å vente på jailbreak så man får en liten smule av sjølråderett. :)
    Spørs hvor fornøyd deres bedre halvdel blir etter du rævxxxxx iPaden hennes.
    Tror nok du burde vurdere et annet produkt om du ikke kan leve med de egenskapene den har. Mye annet fint å velge i.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.632
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Noen andre som har iphone 4s og opplever usannsynlig dårlig batterikapasitet. Til tross for at "alt" er slått av? IOS 5.0.1
    SIRI har jeg enda ikke fått til å fungere på noe som helst BTW :) Men sikkert morsomt når det kjører ok... Ergo slått av hun også.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Noen andre som har iphone 4s og opplever usannsynlig dårlig batterikapasitet. Til tross for at "alt" er slått av? IOS 5.0.1
    SIRI har jeg enda ikke fått til å fungere på noe som helst BTW :) Men sikkert morsomt når det kjører ok... Ergo slått av hun også.
    Lader hver natt. Dog er min svært aktivt i bruk med alt skrudd på pga jobb.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Rhesus skrev:
    Lyngen skrev:
    Testing fører til at 128 mbps antagelig er godt nok. Kanskje Apple har funnet ut nettopp det. Vel, det hadde jo ikke skaldet med noen valg til da. Uansett. Slipper å dele opp platene da og det er bra.
    Hihi. Apple kjører sitt løp, hele veien. Det er dealen. Take it or leave it. Kjøpte Ipad 2 til min bedre halvdel. Hun er strålende fornøyd, mens jeg føler meg rævpult av Jobs hver gang jeg bruker den. Klarer knapt å vente på jailbreak så man får en liten smule av sjølråderett. :)
    Det er jo ikke noen stor ting dette. Itunes kan konvertere til hvilken ønsket bitrate når man jobber manuelt, men den automatiske omkodingen er satt til 128kbps. En funksjon jeg uansett aldri har brukt siden det tar for lang tid å konvertere alle sporene mens man venter på at synkroniseringen skal fullføres. De fleste i målgruppen for den funksjonen synes finner sikkert ingen ting å klage på ved lyden og setter pris på plassbesparelsen, de andre kan får full kontroll på musikkbiblioteket ved å konvertere manuelt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn