Peter skrev:
Jeg begynte å lese denne tråden fra begynnelsen av, men gav opp.
Får levert en Mac Mini neste uke.
Jeg ønsker å legge alle mine cd-plater på harddisk og spille de av fra Mac via anlegget. Har digital inngang ledig på min Meridian G92 (preamp/radio/dvd-spiller). Ønsker å fjernstyre musikkavspilling i første omgang fra iPhone (tenker på å anskaffe iPad etterhvert...)
Er det noen som kan gi meg en rask oppsummering over hva jeg trenger?
Time Capsule?
AppleTV?
Og hvordan jeg gjør ting?
Kanskje en egen tråd med oppskrift for sånne som meg som er helt grønn på både pc og mac :-[
Mulig det står i denne tråden, men det tar tid å lese igjennom 120 sider+
På forhånd takk!
Suverent.
I første omgang trenger du følgende for musikkavspilling:
-en optisk kabel med mini-toslink i den ene enden (som skal inn i Mac minien) og ordinær toslink i den andre.
-Remote app til iPhone/iPad (gratis på iTunes store)
-Du bør naturligvis også ha en backup-løsning. Time Capsule er en mulighet, men det går an å bare koble til en ekstern disk også og kjøre Time Machine programmet mot denne. Hvis du ikke har flere Mac´er i huset kan det siste være vel så greit. Har du flere Mac´er i heimen, slik jeg har, er Time Capsule uhyre praktisk.
Annet /
Optional for å få optimal lydkvalitet til musikk (og som jeg har gjort mer eller mindre):
-Ripp til AIFF. Låter bittelitt bedre enn Apple Lossless. Med du bør i det minste rippe til Lossless!!
-Gå for å bruke firewire/usb utgangen på Mac Minien i stedet for å bruke den optiske. Da må du anskaffe f.eks. en Weiss INT202 firewire->spdif konverter (som jeg har og er sykt fornøyd med!) eller en god USB->spdif konverter.
-Lagre all musikken på en ekstern disk i stedet for den innebygde. (NB! Dersom du bruker usb utgangen for lyd, bør harddisken ikke være koblet opp via USB inngang. Da de fleste disker har USB utgang taler det til fordel for å bruke Weiss firewire-spdif konverter)
-Oppgrader kabelen mellom harddisken og Mac Minien (firewire eller usb, thunderbolt kan vel være en opsjon nå også, vet ikke om det finnes særlig utvalg av kabler der ennå...)
-Skaff programmet Pure Music (Det integrerer sømløst med iTunes og hever lydkvaliteten flere hakk)
-Ikke kjør Time Machine programmet når du spiller musikk.
-Slå av spotlight.
-Slå av auto-oppdatering av Mac´en.
-Slå av strømsparing.
-Slå av Bluetooth og wifi om mulig.
-Ha så lite apper kjørende som mulig.
-Du må også sette de riktige innstillingene i iTunes; det står omtalt en del ellers her, men f.eks. slå av EQ, lydforbedrer osv. (er på farten og har ikke tid til å gå inn på alt dette nå, men kanskje noen andre utdyper eller linker til tidligere poster om dette...)
-Tilsvarende må du sette deg inn i Pure Music innstillinger om du anskaffer dette programmet.
-Og lær deg sudo renice kommandoer i Mac for å angi høyeste prioritet til iTunes (og evt Pure Music programmet).
-Oppgrader nettkabelen til din Mac Mini med f.eks. Nordost Purple Flare med Fig.8 kontakt
-Sett noe vibrasjonsdempende under Mac Minien og harddisken, f.eks. Nordost Sort Kone.
Om du gjør alt dette har du et drivverk i toppklasse!! Men vil særlig anbefale å investere i en USB- eller firewire-spdif konverter.
Apple TV trenger du ikke når du har Mac Mini! Hvis du har to-kanals anlegg benytter du HDMI ut fra Mac Minien kun for bilde. Dersom du har flerkanals anlegg, noe jeg er litt usikker på om du har, kan du velge om du vil bruke optisk ut eller hdmi ut for surroundlyd (avhengig av hva slags surroundprosessor man har). Anbefaler ellers programmet PLEX til filmavspilling, alternativt VLC om du ikke ønsker fullt mediasenter. Jeg bruker VLC for å slippe å kjøre PLEX server da jeg har blodtrimmet Mac´en for musikkavspilling. Begge programmene har forøvrig remote app til iPhone/iPad.