Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Lion varmere enn Snow Leopard? SMCFanControl viser 60-65 grader på normal surfng i Lion med Chrome. Vurderer nesten å gå tilbake til SL.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    3 x 750 mb-filer i Photoshop gikk greitt i SL, men i Lion… :mad:
    Må opp på 8 gb ram.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.527
    jeg har en ipad 2, med en "overgangsdings" som jeg plugger inn i applekontakten og som har usb i andre enden.

Prøver å få spilt av lyd inn i dacen min (Mcintosh mcd 1100, asynkron) . får ikke lyd ut og finner heller ikke noe "lyd ut" instilling i verktøy.

Noen tips?

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    No can do....

Det er sync/lade kontakt, ingen lyd ut av den, du må enten ha en "lyd dock" eller en Air Play dings som en Air Port e.l

Edit: Hvis det ikke er Camera Conection kit du mener, den kan muligens brukes hvis du jail breaker iPaden. Du kan bruke USB head set på denne, men da er det analog lyd du får.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Da har jeg levd med ipad 2 noen dager og jeg er meget imponert over hvor smooth og responsiv den er i bruk. SqueezePad fungerer nå fullstendig knirkefritt.....etter at jeg mekket et bash-script på Linux-serveren som kjørte igjennom all cover-art i musikkbiblioteket og resamplet all cover art over 1000x1000 i størrelse. 1000x1000 var en passende størrelse for optimal kvalitet men likevel liten filstørrelse for kjapp levering til SqueezePad over trådløst. Selvsagt benyttet jeg høykvalitetsprogramvare til dette med Lanczos som algoritme og en jpg-kvalitet på 90 for å unngå merkbart kvalitetstap.

De andre småtingene jeg oppdaget med SqueezePad skyldtes bugs i Squeezebox Server 7.6 og forsvant fullstendig når jeg oppdaterte til en nightly build av 7.6.1.

Ellers så tenkte jeg at det måtte være smart å kunne overføre filer via nettverk mellom datamaskiner og ipad. Det å koble til ipad med USB-kabel og synce via itunes er liksom så jævla 90-tallet at det kun skjer i absolutte nødstilfeller.
    Jeg fant ut at Apple allerede hadde en glimrende tjeneste for dette via MobileMe som jeg allerede hadde satt opp. Tjenesten heter iDisk og var akkurat det jeg trengte. MEN, det viser seg at iDisk skal ut til fordel for iCloud. De har derfor stoppet all nyregistrert bruk av iDisk, men UTEN at jeg kan ta i bruk iCloud enda. Amatørmessig er vel det eneste jeg har å si om den saken.

Løsningen ble derfor tredjepartsprogramvare i form av dropbox.

Dokkingen irriterer meg forøvrig mer og mer. Den sitter alt for hardt fast.

Jeg prøvde meg også på video-streaming via Plex, men det var noe av det latterligste jeg har vært borti. Sikkert 5-15 sekunders lastetid på hvert filmklipp avhengig av størrelse og kvalitet og selv krystallklar 720p ble totalt voldtatt i transcodingen med haugevis med komprimeringsartifakter.
    Man skal ha særdeles lave krav til en tjeneste om så ræva kvalitet og så elendig respons godtas.
    Serverprogramvaren er også en lidelse å bruke. Sirup GUI og så fort den får noe hardt å drive med så hurker det så vidt av gårde.

Når man er vant til umiddelbar respons og full kvalitet via det samme trådløse nettverket med en PC-løsning så kan jeg ikke fatte hvorfor noen vil bruke en ipad/iphone til dette formålet. Jeg har ikke prøvd Air Video enda, som så vidt jeg vet er et vanlig alternativ til Plex, men det ryktes at denne er tregere.

Foreløpig konklusjon er at ipaden fungerer strålende til SqueezePad, lett surfing, bok og pdf-lesing og kule avhengighetsdannende spill. Til det meste annet virker den fullstendig ubrukelig. Jeg hadde heller ikke forventet noe mer siden dette ikke er ment som en PC-erstatning.
    I tillegg må jeg si at det at Apple har klart å få den så utrolig responsiv GUI-messig virkelig imponerer meg. Batteritiden er også særdeles bra og stabiliteten har hittil vært like god som jeg har vært vant til fra andre OS (Windows og Linux), og milevis bedre enn Android 2.1 på min helråtne HTC Hero. Det må legges til at jeg regner med at nyere Android er langt mer pålitelig, responsiv og bugfri enn den versjonen jeg må lide meg gjennom i det daglige.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    1
    Plex til iOS er vel sånn ca enda på beta-stadiet.
    Det du må gjøre er å huske huke av for 8mbs (1080p) hastighet, or direct streaming (dette er uansett på som default).
    Foreløpig er det kun 720p som støtter direct streaming, men dette blir nok forandret til 1080p i neste ios-versjon. iPad2 støtter som første i-dings 1080p.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    marsboer skrev:
    Når man er vant til umiddelbar respons og full kvalitet via det samme trådløse nettverket med en PC-løsning så kan jeg ikke fatte hvorfor noen vil bruke en ipad/iphone til dette formålet. Jeg har ikke prøvd Air Video enda, som så vidt jeg vet er et vanlig alternativ til Plex, men det ryktes at denne er tregere.
    Har ingen problemer med Plex appen og syntes kvaliteten og hurtigheten er meget bra, feilen er kanskje at du kjører Plex serveren igjennom en pc og ikke en Mac.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører Plex server på en Ubuntu server, og streamer til iPad uten problemer. En DVD bruker 4-5 sekunder på å starte(max).
    Av alle løsninger jeg har forsøkt for å streame til forskjellige dingser (ipad,PS3,android) så er denne på langt nær den beste og enkleste løsningen.
    Eneste "problemet" er at når jeg skal gjenoppta avspillingen etter å ha stoppet opp så må jeg ut i hovedmenyen og starte på nytt (Resume from XX:XX:XX), selv om det er et mindre problem. Har ikke prøvd annet en SD materiale enda, men til sitt bruk er kvaliteten upåklagelig.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    stejorge skrev:
    Jeg kjører Plex server på en Ubuntu server, og streamer til iPad uten problemer. En DVD bruker 4-5 sekunder på å starte(max).
    Av alle løsninger jeg har forsøkt for å streame til forskjellige dingser (ipad,PS3,android) så er denne på langt nær den beste og enkleste løsningen.
    Jeg klasket inn Plex-serveren på Windows 7 Pro 64-bit siden det bare var en test. Kanskje denne ikke fungerer optimalt fordi filene ligger på filserveren via gigabit? Maskinen oppnår full gigabithastighet på filaksess mot serveren, dvs ca 110MB/s reell hastighet så det burde ikke stå på det, men det er mulig at den ekstra latencyen blir et problem?

Jeg skal prøve å legge over en fil lokalt på maskinen. Selve maskinen er et beist så den er med 100% sikkerhet ikke en begrensende faktor. (Quad-core i7 med Hyper-Threading, 8GB RAM, OCZ Revodrive PCI-e SSD 500+MB/s les og skriv)

Hvis løsningen skule vise seg bruksverdig vil jeg kjøre Plex-serveren på Debian som da har lokal tilgang på filene.
    Dessverre fantes det ingen åpenbare justeringsmuligheter for kvalitet på transkodingen på serveren, så kvaliteten er jo fremdeles elendig selv om hastigheten skulle bli noe mer spiselig og server GUIet på mystisk vis skulle bli mer responsivt. I gårsdagens forsøk fikk jeg samme GUI-sirupsfølelse som i Wimp bare for å sammenligne med noe, bare at det var enda et par strøk med sirup i mellom meg som bruker og programvaren.

Finnes det innstillingsmuligheter for video-kvaliteten utover de nærmest ikke-eksisterende mulighetene på Plex-serveren?

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    "Offer higher bitrate over 3G" er eneste valget jeg får opp på serveren. Mulig en kan bruke XBMC og har noen flere instillings muligheter der?
    Ellers så er eneste muligheten å velge kvalitet i Plex for IOS ved å velge tillkobblings hastighet 8Mbs under WIFI setting.
    Litt artifacts er det, men ikke plagsomt, skal en nyte film med "høy" kvalitet så ser jeg heller på TV.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner ikke hva som er problemet ditt Marsboer. Bildet kan ikke bli klarere på min ipad2 ved bruk av Plex. Det er null artifacts whatsoever. Jeg ble også litt usikker på om 8mbs (1080p)-innstillingen i iOS Plex medfører direct streaming av 1080p.. det virker nesten slik, selv om jeg trodde dette var begrenset til 720p. For nå streamer jeg 3 forskjellige filmer på 1080p til 3 forskjellige i-dingser. Den ene transkodet til 480p, den andre til 720p, og på ipad2 som da står på høyeste kvalitet. Alt streames uten problem, og serveren er ikke noe mer enn en mac mini c2d 2,66ghz.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Man skrev:
    Jeg skjønner ikke hva som er problemet ditt Marsboer. Bildet kan ikke bli klarere på min ipad2 ved bruk av Plex. Det er null artifacts whatsoever. Jeg ble også litt usikker på om 8mbs (1080p)-innstillingen i iOS Plex medfører direct streaming av 1080p.. det virker nesten slik, selv om jeg trodde dette var begrenset til 720p. For nå streamer jeg 3 forskjellige filmer på 1080p til 3 forskjellige i-dingser. Den ene transkodet til 480p, den andre til 720p, og på ipad2 som da står på høyeste kvalitet. Alt streames uten problem, og serveren er ikke noe mer enn en mac mini c2d 2,66ghz.
    Jeg hadde ingen problemer med avspilling jeg heller, bare så det er sagt (DVD-ISO-avspilling begynte riktignok aldri å avspille. Venta kanskje 30 sek med loading før jeg avbrøt hele greia)

Videoene spiller m.a.o slik de skal, og metadata lastes ned, om enn noe sporadisk og tregt, selv etter at jeg hadde manuelt funnet match der automatikken feilet.

Det jeg reagerer på er hovedsaklig at det tar minst 5 sek, og ved høyere kvalitet enda lengre tid, før videoene starter og at kvaliteten var betydelig redusert utover det man burde kunne forvente. Plex serveren er også som å svømme i sirup GUI-messig selv om ting fungerer sånn ca som de skal. Serveren har ingen problemer ressursmessig i følge ressursmonitoreringen så tregheten skyldes enten selve programvaren Plex (i kombinasjon med Windows?) eller andre rammefaktorer.

Jeg er fullstendig åpen for at dette skyldes at Plex ikke fungerer noe særlig på Windows 7, eller at det faktum at filene ligger på nettverket i forhold til serveren er et problem. Jeg skal som sagt teste dette bedre når jeg får mulighet i kveld. 8 mb/s valget så jeg intet sted, men det kan jo være en faktor.

EDIT: Det virker som om PMS på Windows er noe som kom nå nylig og denne ikke har fått funksjonalitet tilsvarende den opprinnelige OS X-versjonen. Jeg leser på nett at Windows-versjonen fremdeles er litt "rufsete i kantene".

Da skal jeg prøve plex på Ubuntu siden det finnes ferdig pakke for denne distroen. Er linux-versjonen OK kontra OS X-versjonen? Det virker som om den er nokså moden i forhold til windows-versjonen i allefall.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trodde linux og win var funksjonsmessig det samme som osx, minus flash/silverlight, etter siste oppdatering.
    Det må være en bug m.h.t til transkoding i Win-versjonen. Setter du kvalitet til det høyeste i Plex for iOS, og velger direct stream, så er det ikke noe transkoding som foregår, men kun remuxing.
    Jeg har t.o.m plex kjørende på en readynas, men dette er kun musikk foreløpig. Jeg kunne prøvd å streame 1080p-filmer herfra fpr å sjekke om det virkelig blir remuxet til ipad2. readynas-prosessoren er altfor treg til transkoding.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Denne meget nylige testen på dinside treffer spikeren på hodet i forhold til hva jeg selv opplever her hjemme.
    Plex på ipad fikk terningkast 3. Platformen i testen her var også Windows.
    I tillegg har ikke jeg problemer med å finne serveren min (Windows brannmuren blokkerer bonjour med mindre man gjør noe aktivt, noe jeg mistenker at de ikke fant ut av)

http://www.dinside.no/875490/videostromming-paa-ipad-boxee-vs-plex

Dinside-testene fremstår vanligvis fullstendig amatørmessige og overfladiske, så også denne, så jeg legger ikke alt for mye i denne. Men han opplever også at det tar lang tid å legge til ting i biblioteket og oppstart av film går meget tregt, fra 10-30 sekunder avhengig av kvalitet. Det er faktisk enda tregere enn jeg opplever.

Kollegaen hans påstår at det fungerer langt bedre på OS X så da er det sikkert noe i det at Windows-versjonen per i dag er ubrukelig til sitt formål.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Man skrev:
    Jeg trodde linux og win var funksjonsmessig det samme som osx, minus flash/silverlight, etter siste oppdatering.
    Det må være en bug m.h.t til transkoding i Win-versjonen. Setter du kvalitet til det høyeste i Plex for iOS, og velger direct stream, så er det ikke noe transkoding som foregår, men kun remuxing.
    Jeg har t.o.m plex kjørende på en readynas, men dette er kun musikk foreløpig. Jeg kunne prøvd å streame 1080p-filmer herfra fpr å sjekke om det virkelig blir remuxet til ipad2. readynas-prosessoren er altfor treg til transkoding.
    Så vidt jeg kan se finnes det ingen justering for kvalitet på Windows-versjonen under innstillinger.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Man skrev:
    Så vidt jeg kan se finnes det ingen justering for kvalitet på Windows-versjonen under innstillinger.
    du justerer kvaliteten inni iOS-appen.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Man skrev:
    du justerer kvaliteten inni iOS-appen.
    Haha, det kan jo hjelpe på. Takk ;D

På alle andre streamerløsninger jeg har vært borti har dette blitt gjort på serveren. Lett å bli litt "blind".

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid gått utifra at man bestemmer kvaliteten på streamen på selve enheten man streamer *til*..
    Uansett står nok på 2mbs som default, og dette gir gir ikke noe bra bilde på en ipad2.
    Jeg har verifisert at kombinasjonen av nåværende PMS og Plex for iOS ikke støtter directstreaming av 1080p. Readynasen hakker som bare det.
    720p via direct streaming går som en lek via readynasen (single core atom), starter opp på under 5 sek.
    Egentlig er det Apple sin feil at det er ventetid i det hele tatt. Man har ikke lov til å støtte andre videoformater enn hva selve iOS støtter. Remuxing (direct stream) er en grei måte å omgå dette på, men litt ventetid blir det likevel, men det er ikke Plex sin feil.

Det er eksakt samme ventetid når man spiller av en mkv-fil nativt via PS3. Da gjennom PS3 Media Server som bruker samme remuxing-trikset.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Du hadde helt rett Man. Default er 2mbit og det ser direkte jævlig ut. Når jeg smalt Plex App'en opp på 8 mbit er det upåklagelig bildekvalitet til sitt bruk. Med andre ord var dette med kvalitet ren og skjær brukerfeil fra min side.
    Som du også kommenterer transcodes mer eller mindre alt av normale "serieformater". I hvertfall tyder CPU-bruken hos meg på det. Det gjør forsåvidt ingenting men det bidrar med ca 5 sekunders oppstartstid på det meste her hos meg. Fullt levelig, men ikke så raskt man skulle ønske.

Når det er sagt så må jeg også få si at Windows-versjonen av PMS er nærmest totalt ubrukelig GUI-messig i sin nåværende form. Dersom man bare trykker litt fort på innstillingene går det f.eks helt i stå. Å legge til f.eks bilder tar seriøst en hel evighet så jeg gadd aldri vente mer etter at det første kvarteret hadde gått hvor PMS bare hang i GUIet selv om det tiltet inn noen nye mapper i ny og ne. Det verste er egentlig at CPU-bruken er svært lav og nettverket knapt benyttes selv om alle målfilene ligger på en nettverksdisk, så det er helt klart at det er noe grunnleggende inneffektivt med PMS på Windows.

Jeg ser derfor frem til å dytte dette inn på Debian-serveren min. Forhåpentligvis forsvinner PMS-GUI-tregheten med Linux-versjonen. Gjør den ikke det er jeg glad for at man sjelden trenger å gå innom PMS etter at bibliotekene er satt opp for å si det slik.

Jeg har forøvrig ett annet ankepunkt og det er at DVD-ISO fungerer særdeles dårlig på min installasjon. På enkelte DVDer starter den f.eks ekstramateriellet, mens den quiter etter få sekunder på andre DVDer.
    Kan jeg forvente ordentlig filmavspilling fra 1:1 ISO-ripper av DVD med Plex, gitt at PMS fungerer optimalt, eller er ikke dette helt på plass enda?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det snakkes mye om ting jeg ikke har greie på her nå, men legger til antagelig heller ikke bruk for.
    Det snakkes om å streame ( film) til iPad, og det jeg da lurer på er hvorvidt det skal overføres en film til iPad for så å kunne sees i en eventuell situasjon (telting e.l. ?) hvor en ikke har tilgang til større skjerm, eller om en virkelig skal se på en film på denne lille skjermen hjemme med tilgang til flatskjerm av god størrelse annet sted i heimen.............det siste skjønner jeg i så fall ikke bæra av.........dog kanskje morsomt med teknikk ::)

Mvh.KW

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Tjaa, du har tydeligvis ikke små barn i hjemmet ditt.
    Med en overaktiv 4 åring i huset har DVD plater en gjennomsnittlig levetid på 14 dager. Da er det brilliant å ha de lagret på server, så kan hun se på iPad via plex uten at DVD plater ligger strød over hele gulvet :-\ så kan far se fotball eller nyheter i stedet for Kaptein Sabeltann eller Tom og Jerry ( selv om sistnevnte er morsomt nok i små doser)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er riktig ;D
    Men LCD skjermer i mer normal størrelse er jo snart gratis og sikkert mulig å få de enda nærmere gratis brukt ;)

Regner det videre som rimelig sannsynlig, at en del raskt får en skjerm eller fler til overs.

Men det du nevner er jo et argument, så da er det ingen som gjør det slik og som ikke har barn slik som gamle KW.

I f.eks. bilen på tur og med barn så skjønner jeg at det er en grei sak, siden iPad jo kan brukes til mye annet også.

Mvh.KW

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Kan jeg forvente ordentlig filmavspilling fra 1:1 ISO-ripper av DVD med Plex, gitt at PMS fungerer optimalt, eller er ikke dette helt på plass enda?
    Tror ikke ISO-støtten er 100%, men jeg tror dette er muligens opp til klientene.
    f.eks gir 24bit Alac bare støy i desktop-klientene, disse bygger på en gammel ffmpeg og dette blir ikke forandret før den interne mediaplayeren i plex er omskrevet.
    iOS-klientene spiller derimot 24bit Alac helt fint :D

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.933
    Sted
    Phobos
    Man skrev:
    marsboer skrev:
    Tror ikke ISO-støtten er 100%, men jeg tror dette er muligens opp til klientene.
    f.eks gir 24bit Alac bare støy i desktop-klientene, disse bygger på en gammel ffmpeg og dette blir ikke forandret før den interne mediaplayeren i plex er omskrevet.
    iOS-klientene spiller derimot 24bit Alac helt fint :D
    Jeg har sjekket ut dette nærmere og ISO-støtten er bare helt basic. Dvs at du kan ha en ISO-ripp hvor alt innhold bortsett fra filmen er fjernet.
    Dette var egentlig som forventet. Det spørs om jeg skal rippe disney-filmene til lossless MKV for unga i tillegg til ISO-backupen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gråt, tårer avløser hverandre. Endelig tilbake på Macbookpro igjen :D

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg begynte å lese denne tråden fra begynnelsen av, men gav opp.

Får levert en Mac Mini neste uke.

Jeg ønsker å legge alle mine cd-plater på harddisk og spille de av fra Mac via anlegget. Har digital inngang ledig på min Meridian G92 (preamp/radio/dvd-spiller). Ønsker å fjernstyre musikkavspilling i første omgang fra iPhone (tenker på å anskaffe iPad etterhvert...)

Er det noen som kan gi meg en rask oppsummering over hva jeg trenger?

Time Capsule?
    AppleTV?

Og hvordan jeg gjør ting?

Kanskje en egen tråd med oppskrift for sånne som meg som er helt grønn på både pc og mac :-[

Mulig det står i denne tråden, men det tar tid å lese igjennom 120 sider+

På forhånd takk!

C

Cappuccino

Gjest
    Peter skrev:
    Jeg begynte å lese denne tråden fra begynnelsen av, men gav opp.

Får levert en Mac Mini neste uke.

Jeg ønsker å legge alle mine cd-plater på harddisk og spille de av fra Mac via anlegget. Har digital inngang ledig på min Meridian G92 (preamp/radio/dvd-spiller). Ønsker å fjernstyre musikkavspilling i første omgang fra iPhone (tenker på å anskaffe iPad etterhvert...)

Er det noen som kan gi meg en rask oppsummering over hva jeg trenger?

Time Capsule?
    AppleTV?

Og hvordan jeg gjør ting?

Kanskje en egen tråd med oppskrift for sånne som meg som er helt grønn på både pc og mac :-[

Mulig det står i denne tråden, men det tar tid å lese igjennom 120 sider+

På forhånd takk!
    Suverent.
    I første omgang trenger du følgende for musikkavspilling:
    -en optisk kabel med mini-toslink i den ene enden (som skal inn i Mac minien) og ordinær toslink i den andre.
    -Remote app til iPhone/iPad (gratis på iTunes store)
    -Du bør naturligvis også ha en backup-løsning. Time Capsule er en mulighet, men det går an å bare koble til en ekstern disk også og kjøre Time Machine programmet mot denne. Hvis du ikke har flere Mac´er i huset kan det siste være vel så greit. Har du flere Mac´er i heimen, slik jeg har, er Time Capsule uhyre praktisk.

Annet / Optional for å få optimal lydkvalitet til musikk (og som jeg har gjort mer eller mindre):
    -Ripp til AIFF. Låter bittelitt bedre enn Apple Lossless. Med du bør i det minste rippe til Lossless!!
    -Gå for å bruke firewire/usb utgangen på Mac Minien i stedet for å bruke den optiske. Da må du anskaffe f.eks. en Weiss INT202 firewire->spdif konverter (som jeg har og er sykt fornøyd med!) eller en god USB->spdif konverter.
    -Lagre all musikken på en ekstern disk i stedet for den innebygde. (NB! Dersom du bruker usb utgangen for lyd, bør harddisken ikke være koblet opp via USB inngang. Da de fleste disker har USB utgang taler det til fordel for å bruke Weiss firewire-spdif konverter)
    -Oppgrader kabelen mellom harddisken og Mac Minien (firewire eller usb, thunderbolt kan vel være en opsjon nå også, vet ikke om det finnes særlig utvalg av kabler der ennå...)
    -Skaff programmet Pure Music (Det integrerer sømløst med iTunes og hever lydkvaliteten flere hakk)
    -Ikke kjør Time Machine programmet når du spiller musikk.
    -Slå av spotlight.
    -Slå av auto-oppdatering av Mac´en.
    -Slå av strømsparing.
    -Slå av Bluetooth og wifi om mulig.
    -Ha så lite apper kjørende som mulig.
    -Du må også sette de riktige innstillingene i iTunes; det står omtalt en del ellers her, men f.eks. slå av EQ, lydforbedrer osv. (er på farten og har ikke tid til å gå inn på alt dette nå, men kanskje noen andre utdyper eller linker til tidligere poster om dette...)
    -Tilsvarende må du sette deg inn i Pure Music innstillinger om du anskaffer dette programmet.
    -Og lær deg sudo renice kommandoer i Mac for å angi høyeste prioritet til iTunes (og evt Pure Music programmet).
    -Oppgrader nettkabelen til din Mac Mini med f.eks. Nordost Purple Flare med Fig.8 kontakt
    -Sett noe vibrasjonsdempende under Mac Minien og harddisken, f.eks. Nordost Sort Kone.
    Om du gjør alt dette har du et drivverk i toppklasse!! Men vil særlig anbefale å investere i en USB- eller firewire-spdif konverter.

Apple TV trenger du ikke når du har Mac Mini! Hvis du har to-kanals anlegg benytter du HDMI ut fra Mac Minien kun for bilde. Dersom du har flerkanals anlegg, noe jeg er litt usikker på om du har, kan du velge om du vil bruke optisk ut eller hdmi ut for surroundlyd (avhengig av hva slags surroundprosessor man har). Anbefaler ellers programmet PLEX til filmavspilling, alternativt VLC om du ikke ønsker fullt mediasenter. Jeg bruker VLC for å slippe å kjøre PLEX server da jeg har blodtrimmet Mac´en for musikkavspilling. Begge programmene har forøvrig remote app til iPhone/iPad.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Bra innlegg Cappucino! Har stort sett det samme som deg men lurte på enten å koble en ekstern harddisk på mac mini eller bytte ut ruter med Timecapsule og legge musikk og bilder der. Synspunkter på det?
    I dag ligger musikken på en ReadyNas noe som er litt klønete synes jeg. Kan heller bruke den som ren backup.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.859
    I tillegg til det som alt er nevnt, så ville jeg nok heller gått for en Airport Extreme med ekstern harddisk tilkoblet, enn en Time Capsule.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Takk for innspill, har tenkt tanken og den er jo en tusing billigere ca- hvis man har en disk å koble på. Man mister ikke noe hastighet eller stabilitet? Ikke meningen å kuppe spørsmålet til Peter men dette hjelper forhåpentligvis han også!

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.859
    Sting skrev:
    Takk for innspill, har tenkt tanken og den er jo en tusing billigere ca- hvis man har en disk å koble på. Man mister ikke noe hastighet eller stabilitet? Ikke meningen å kuppe spørsmålet til Peter men dette hjelper forhåpentligvis han også!
    Nei, man får alt det samme og mere til.

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Glimrende! Tusen takk for svar, Cappuccino!

I og med at jeg nevnte Time Capsule, var fordi jeg tenkte å bruke denne som lagringsenhet for musikk samt ruter til trådløst nettverk.

Det jeg glemte å si var at i den første tiden vil jeg ha Mac Mini plassert vekk fra anlegg, altså må det overføres trådløst dit... ergo tenkte jeg på Apple TV. Kan denne brukes til det? Senere vil Mac Mini bli mere integrert.

Jeg har i dag et surroundanlegg med Meridian G92 som "hjernen". Den har dog ikke de siste formatene (lyd via Hdmi) så jeg må belage meg på digital inngang via optisk eller rca for lyd...

Takker igjen for hjelpsomhet og råd!

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Kjør med Air port hvis det kun er musikk du skal spille av, skal du ha video så er ATV et mer fornuftig kjøp.

C

Cappuccino

Gjest
    stejorge skrev:
    Kjør med Air port hvis det kun er musikk du skal spille av, skal du ha video så er ATV et mer fornuftig kjøp.
    Du mente nok "Airport Express" for musikk ;)

C

Cappuccino

Gjest
    Peter skrev:
    Det jeg glemte å si var at i den første tiden vil jeg ha Mac Mini plassert vekk fra anlegg, altså må det overføres trådløst dit... ergo tenkte jeg på Apple TV. Kan denne brukes til det? Senere vil Mac Mini bli mere integrert.
    Apple TV er å betrakte som en forlenget Front Row app, dvs. henter musikk, bilder og film fra iTunes biblioteket ditt. Å streame HD video er ikke alltid like smooth, men å streame 720p mp4 fra iTunes biblioteket bør dog gå greit. Du kan ellers out-ot-the-box ikke benytte andre apps som VLC osv. Det er de som sier de har jail-breaket ATV og kjører Plex på den, noe jeg selv aldri prøvd.

Når du på sikt får Mac Minien på plass i anlegget anbefaler jeg å ikke ha trådløs tilkobling til musikkbiblioteket. Det låter faktisk best kablet!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn