Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Minutten skrev:
    Ang. Kingston,så denne tilbakemeldingen på komplett:

    "Kjøpte disse brikkene til min Macbook (hvit). Det var dumt gjort. Maskinen ville ikke starte og ble bare stående med svart skjerm. Jeg dro til den lokale applebutikken og fikk høre at ramen var for ustabil og derfor ikke kunne brukes i mac:S I hvert fall, ikke kjøp hvis du har mac!"


    Kingston ValueR DDR2 SO-DIMM PC5300 2GB
    Ok! Alle kan selvfølgelig være uheldig.
    Har selv installert Kingston i hundrevis av Macer (jobb sammenheng) og svært sjeldent sett problemer, men alle produsenter kan selvfølgelig levere defekte brikker.
    De 2-3 tilfellene jeg har opplevd defekte brikker de siste 4-5 år har løst seg svært enkelt. Kingston har livstid garanti og bytter de raskt.

    Har forøvrig 2 x 4gig brikker i min MBP som jeg sitter på her nå :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Regner med det går bra, Takk for svar.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    Hadde vært morro om Vidar kunne prøvd med en 1080P fil med høy bitrate ...?
    Det går dårlig trådløst ser det ut til. Nuvel, plugget opp PS3 med en 10m CAT5e-kabel fra Time Capsule idag, og nå suser det HD fra mine hdd'er til skjermen. Skjema blir noe slik;

    Iomega 2x2TB <-- (FW800) --> iMac27 <-- (CAT5e) --> Time Capsule <-- (CAT5e) --> PS3 <-- (HDMI) --> Pana plasma

    Om det gir noen mening. Poenget er at det foregår helt kablet nå. Så bra som det fungerer så lurer jeg på å kable opp litt til i huset for å bruke noen Minier etc som klienter, trenger vel en switch e.l. da for å øke antallet LAN-porter. Må sikkert spørre en hel masse utover :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Vidar P skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Hadde vært morro om Vidar kunne prøvd med en 1080P fil med høy bitrate ...?
    Det går dårlig trådløst ser det ut til. Nuvel, plugget opp PS3 med en 10m CAT5e-kabel fra Time Capsule idag, og nå suser det HD fra mine hdd'er til skjermen. Skjema blir noe slik;

    Iomega 2x2TB <-- (FW800) --> iMac27 <-- (CAT5e) --> Time Capsule <-- (CAT5e) --> PS3 <-- (HDMI) --> Pana plasma

    Om det gir noen mening. Poenget er at det foregår helt kablet nå. Så bra som det fungerer så lurer jeg på å kable opp litt til i huset for å bruke noen Minier etc som klienter, trenger vel en switch e.l. da for å øke antallet LAN-porter. Må sikkert spørre en hel masse utover :)
    Jepp, jeg gjorde det samme når jeg først fant ut hvor godt det virker.

    Jeg er blitt en god kunde hos Zyxel med disse fine billige Gigabit Switch boksene de leverer. Har prøvd noen D-link bokser men de tåler ikke lange trekk uten å miste hastighet, vel d.v.s i noen tilfeller så sluttet de faktisk å virke.

    Dette er boksen for menn med hår på brystet... ;D Forøvrig kan det være lurt å sjekke prisguiden da det kan fort variere en 100 lapp i prisen på disse. Sjekk også før du trykker "betal" for noen er også flinke med å legge momsen med helt tilslutt.



    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391155


    Også trenger du noen plugger RJ-45 plugger:





    Og en shrimpetang:





    Og litt cat5-e kabel så er du igang.

    Kluet er jo å treffe med de riktige fargete ledninger i de rette portene på pluggen, det kan være en utfordring til en først for grepet på det men når du først har bannet litt så går det greiere etterhvert ;D
     

    Vedlegg

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Tror jeg må investere i en ny router, AE kanskje.
    Min D-Link fungerer knirkefritt med min windows pc der har trådløs nettverkskort, men på MBP`en tar det noen ganger dager før sider laster, uten at jeg vet hvorfor. Oppdaterer dhcp leien en gang iblant men det har kanskje ingen effekt. Vet ikke hvor problemet ligger.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har en D-link 655 ruter og opplever den som stabil og raskt til alle Macene og pc`ene jeg har i huset.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Netgear er mye bedre enn D-link er min erfaring.. har D-link 655 og hadde en D-link switch som konket ut, ble erstattet av en billig netgear switch- null problemer..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Sting skrev:
    Netgear er mye bedre enn D-link er min erfaring.. har D-link 655 og hadde en D-link switch som konket ut, ble erstattet av en billig netgear switch- null problemer..
    Hvilke problemer opplevde du, husker du har nevnt noen om det men husker ikke hva...?

    Jeg hadde ett Thompson Multimoden som bare krasjet for meg. Etter at jeg fikk D-linken har jeg ikke hatt noen problemer....bank i bordet
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Jeg hadde feks en Nas koblet til en D-Link swich som ikke dukket opp som valg i time machine ( med D-link 655 som router). Den sluttet og virke og jeg kjøpte en Netgear switch som jeg satte inn i stedenfor og Nas dukket opp i time machine tvert. Vet ikke hvorfor.. Flere gamer kompiser sier kjøp Netgear, for meg teller det litt , de har mere peil enn meg :) Jeg er egentlig godt fornøyd med D-Link 655 men den jeg har hatt med best rekkevidde er Airport Extreme, den var helt rå-før den røyk :)
     

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    626
    Antall liker
    552
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Vidar P skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Hadde vært morro om Vidar kunne prøvd med en 1080P fil med høy bitrate ...?
    Det går dårlig trådløst ser det ut til. Nuvel, plugget opp PS3 med en 10m CAT5e-kabel fra Time Capsule idag, og nå suser det HD fra mine hdd'er til skjermen. Skjema blir noe slik;

    Iomega 2x2TB <-- (FW800) --> iMac27 <-- (CAT5e) --> Time Capsule <-- (CAT5e) --> PS3 <-- (HDMI) --> Pana plasma

    Om det gir noen mening. Poenget er at det foregår helt kablet nå. Så bra som det fungerer så lurer jeg på å kable opp litt til i huset for å bruke noen Minier etc som klienter, trenger vel en switch e.l. da for å øke antallet LAN-porter. Må sikkert spørre en hel masse utover :)
    Jepp, jeg gjorde det samme når jeg først fant ut hvor godt det virker.

    Jeg er blitt en god kunde hos Zyxel med disse fine billige Gigabit Switch boksene de leverer. Har prøvd noen D-link bokser men de tåler ikke lange trekk uten å miste hastighet, vel d.v.s i noen tilfeller så sluttet de faktisk å virke.

    Dette er boksen for menn med hår på brystet... ;D Forøvrig kan det være lurt å sjekke prisguiden da det kan fort variere en 100 lapp i prisen på disse. Sjekk også før du trykker "betal" for noen er også flinke med å legge momsen med helt tilslutt.



    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391155


    Også trenger du noen plugger RJ-45 plugger:





    Og en shrimpetang:





    Og litt cat5-e kabel så er du igang.

    Kluet er jo å treffe med de riktige fargete ledninger i de rette portene på pluggen, det kan være en utfordring til en først for grepet på det men når du først har bannet litt så går det greiere etterhvert ;D
    Viktig lesning!! :) http://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568-B Husk å bruke wiring B :D
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Mye nytt fra Apple i dag. OSX Lion, Macbook Air er bedre og billigere, og Cinema Display har blitt til Thunderbolt Display.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    Mye nytt fra Apple i dag. OSX Lion, Macbook Air er bedre og billigere, og Cinema Display har blitt til Thunderbolt Display.
    Jupp :) Mac Mini har fått Sandy bridge brikkesett også nå.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mac Mini er også blitt mye billigere, og angivelig bedre. Så da spørs det om jeg skal skaffe en slik som mediaspiller på en 42" Panasonic plasma jeg har på et av rommene her. Tenker å koble den opp via ethernett på hjemmenettverket.

    Noen som har erfaring med hvordan HDMI-utgangen på Mini har pleid å fungere opp mot tv-skjermer? Er det greit å få til de rette størrelsene og formateringene?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Mac Mini er også blitt mye billigere, og angivelig bedre. Så da spørs det om jeg skal skaffe en slik som mediaspiller på en 42" Panasonic plasma jeg har på et av rommene her. Tenker å koble den opp via ethernett på hjemmenettverket.

    Noen som har erfaring med hvordan HDMI-utgangen på Mini har pleid å fungere opp mot tv-skjermer? Er det greit å få til de rette størrelsene og formateringene?
    Hos meg har det vært helt problemfritt mot en Pioneer - aldri hatt feil mask eller annet. Stilte den på automatic recognition of format, og har ikke behøvd tenke på det etterpå.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    ai, ai, ai - her var det anda flere gode nyheter enn forventet!

    Hadde egentlig tenkt å be en kompis ta med en ATV fra Statene, men nå tror jeg sannelig jeg legger inn en bestilling på en ny Mini i stedet!

    PS ser ut som nye Mini kommer uten optisk drev. Dette er vel like greit så kan man heller koble til et eksternt BD-drev i stedet?


    noruego
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    noruego skrev:
    PS ser ut som nye Mini kommer uten optisk drev. Dette er vel like greit så kan man heller koble til et eksternt BD-drev i stedet?
    Jo, problemet er bare hva du kan bruke dette drevet til.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Wright skrev:
    Kjører Lion nå. Lynraskt.
    Tenkte å se om jeg kunne kjøre en "clean install" av Lion. Noen som har tips til hensiktsmessige fremgangsmåter så mottas det med takk.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Wright skrev:
    Kjører Lion nå. Lynraskt.
    Tenkte å se om jeg kunne kjøre en "clean install" av Lion. Noen som har tips til hensiktsmessige fremgangsmåter så mottas det med takk.
    Lion vil bli tilgjengelig på en «bootable» USB pinne om kort tid fra Apple. Rent offisielt er fremgangsmåten å installere 10.6 først også oppdaterere til 10.7

    Ellers har Apple kommet med Lion Recovery, men er usikker om på dette er bare for siste hardware med Lion forhånd installert. Ser da kjekt ut :)
    http://www.apple.com/macosx/recovery/
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Denne spiller av rene AVCHD filer på direkte på Macen din, vet ikke hvordan det er med en Blu-Ray plate men ser ingen grunn for at de ikke skal gå når den kan spille av en mounted AVCH blu-ray ISO fil som ligger på disk,- er ikke det praktisk talt det samme ? For dog ikke opp menyer men er noe usikker på om det er meny på klippet jeg prøvde, samtidlig så hakker det hos meg for prosessor og sannsynligvis grafikk kortet har for lite power. Nyere Macer vil nok kunne "dra" slike laster...





    http://www.macblurayplayer.com/index.htm
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Vidar P skrev:
    Wright skrev:
    Kjører Lion nå. Lynraskt.
    Tenkte å se om jeg kunne kjøre en "clean install" av Lion. Noen som har tips til hensiktsmessige fremgangsmåter så mottas det med takk.
    The Boz har ei løysing.

    http://www.yayhooray.com/thread/208980/Mac-OS-X-10.7-"Lion"?page=9
    Men om det er stuereint og fungerer optimalt er eg usikker på. Trur heller ikkje det er noko spesielt å hente på å ta clean install. Med mindre Macen din er eit reir.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Clean install skal kunne gjøres etter at man har installert. Da slettes HD og Lion installeres fra nettet (man er da selvfølgelig avhengig av nettverk). Evt kan man lage en DVD etter denne oppskriften: http://mac1.no/artikkel/9909/slik-lager-du-en-lion-dvd

    Jeg kjørte en vanlig install i går og er svært fornøyd med et klart raskere system.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    johnnygrandis skrev:
    [...] den kan spille av en mounted AVCH blu-ray ISO fil som ligger på disk,- er ikke det praktisk talt det samme ?
    Da er nok kopibeskyttelsen fjernet, den som er grunnen til at Apple ikke bryr seg om BD.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Lion går så det suser. Utrolig smidig med tanke på at dette er en point 0 release.
    Nettsider i Safari laster raskere en noen gang. Har ikke oppdaget noen ikke løsbare problemer på vår iMac 27", Mac Mini 2010, Macbook Pro 2010 og Mac Pro 2010 modell. Har forøvrig beta testet igjennom jobben siden mars i år, så var litt forberedt :)

    Denne siden er kjekk for å sjekke kompatibilitet med 3.part programvare:
    http://roaringapps.com/apps:table/tags/_a/index_tags/_a

    For Kr 209,- er det nye OSet verdt prisen alene på grunnlag av hastighetsøkningen den gir.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Ja, det fungerer utrolig bra. Skal begynne å leke meg med Server når jeg kommer hjem fra ferie.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da var en Mini (minste) med Lion bestilt som forsøk på medieavspiller. Da jeg har en ny trådløs Mighty Mouse fra før, så bestilte jeg bare trådløst tastatur og HDMI-kabel som sideretter. 5.500,- var ikke verst pris!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja "innstegsmodellene" til apple er helt ok priset. Det er når man spekker opp at de virkelig tar seg betalt. Som med premium tyske bilmerker ;) Men dette vet du alt om Vidar :) Jeg også... med min Audi... Tillykke med den nye Minien. er nok et bra produkt.
    Selv skaffet jeg meg "toppmodellen" av ipad med 64gb, 3g etc... for noen måneder siden.. Vel har kanskje brukt den 5 ganger maks.. Så en 16gb hadde gjort nytten og vel så det.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Vil det være uproblematisk å sette inn ekstra ram og en ekstra ssd-disk selv?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg satte inn 8GB i min minimac sjøl, ikke vanskelig selv om jeg følte meg litt usikker på om jeg hadde trykket de langt nok inn, og det hadde jeg ikke i første omgang (fikk hjelp her via bilde jeg tok).
    Jeg snakker da om nye macmini hvor en bare vrir av lokket på undersiden.
    Minne var det eneste jeg skiftet og det er kanskje overkill, men kostet meg ikke mer enn 5-6 hundre.

    Mvh.KW
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Det er enkelt å sette inn RAM på en Mini. Tror det er verre å skifte disk. Det gjør du ikke selv. Så hvis du vil ha en SSD er det best å bestille den med en slik installert fra Apple.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Takker, KW og otare. Når det gjelder ssd så tenkte jeg ikke å erstatte, men sette den inn som ekstra, slik som en av bestillingsmulighetene opererer med. Men prisforskjellen mellom å sette inn en ekstra selv er kanskje ikke så stor fra å bestille ferdig montert.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    bambadoo skrev:
    Ja "innstegsmodellene" til apple er helt ok priset. Det er når man spekker opp at de virkelig tar seg betalt.
    Legg merke til at de mest attraktive oppgraderingene ofte bare fås på toppmodellene, f.eks. må man kjøpe dyreste Air for å få lov til å betale for oppgradering til raskest mulige CPU. Men greit nok, Apple gir bra valuta for pengene over hele linjen om man slutter å se seg blind på rene specs og måler i brukeropplevelse, kvalitetsfølelse og annenhåndsverdi. Bare prøv å selge en tre år gammel PC for tusenvis av kroner og se hvor mange som er interessert.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Da var en Mini (minste) med Lion bestilt som forsøk på medieavspiller. Da jeg har en ny trådløs Mighty Mouse fra før, så bestilte jeg bare trådløst tastatur og HDMI-kabel som sideretter. 5.500,- var ikke verst pris!
    Du trenger egentlig ikke tastatur, dersom du har en laptop eller iPhone. Jeg bruker Screen Sharing for å få opp skjermen på Mac mini på min Mac Book, og Teleport for å få opp samme på min iPad/iPhone. Så styrer man den derfra.

    Jeg brukte mitt iMac tastatur da jeg konfigurerte Mac mini i sin tid, og har et trådløst tastatur et sted, men det bruker jeg ikke, siden Screen Sharing/Skjermdeling er så enkelt å bruke.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Kjører Lion nå virker raskt og fint. Prøver og finne ut hvorfor scrollingen på mushjulet går motsatt vei ?
    Prøver også å finne ut hvordan du kan legge til flere vinduer slik at en kunne ha flere arbeidsoppgaver liggende i hvert vindu slik en kunne i SL, syntes det var ganske kjekt.

    En oppgradering av SuperDuper måtte til,- Tror jammen jeg oppgraderer mine minier også ... ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn