Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    JD skrev:
    johnnygrandis skrev:
    JD skrev:
    Muligens et dumt spørsmål: Hvordan får jeg mini'en til å automatisk prioritere ethernet og ikke airport? Vil jo gjerne ha på airport, men opplever da at filmer hakker.
    Skru bare av Airport i menylinjen.
    Er jo litt knotete hvis jeg da vil bruke airplay til minien, og måtte skru den på for hver gang. Ingen andre fikse løsninger?
    Airplay virker da via ethernet fra computer til ruter her hos meg iallefall. Brukte det i hele går kveld med Airport avslått. Sparer masse ressurser på nettverket også.
    Jaggu gitt... Strålende, alt på stell. Undervurderte Apple her.
     

    harhau

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.07.2007
    Innlegg
    72
    Antall liker
    1
    JD skrev:
    Muligens et dumt spørsmål: Hvordan får jeg mini'en til å automatisk prioritere ethernet og ikke airport? Vil jo gjerne ha på airport, men opplever da at filmer hakker.
    Tilkoblingene prioriteres etter den rekkefølgen du har på listen i Systemvalg/Nettverk. Du trenger ikke skru noe av/på. (Endre rekkefølgen ved å velge "Angi tjenesterekkefølge..." i popup-menyen nederst i listen)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    .. rett nok, samtidig så er det jo også rimelig meningsløst å ha Airport påslått all den tid Mini'en allikevel er koblet til en vel så rask nettforbindelse via ethernet.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    .. rett nok, samtidig så er det jo også rimelig meningsløst å ha Airport påslått all den tid Mini'en allikevel er koblet til en vel så rask nettforbindelse via ethernet.
    Da er airport av, og mini spiller fra iPhone via airplay. Antok at det måtte gå trådløst, derav navnet AIRplay, men det funker jo som en drøm.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ruteren er tilknytningspunktet uansett. Jeg tror kanskje du tenkte det gikk direkte fra Mini trådløst utenom den? Det gjør det ikke, det er som sagt ruteren. Mini'en har ikke ruter-funksjonalitet. Samme hvordan du kobler deg til den så er det ruteren som er senteret i et trådløst Airplay-system.

    Mini spiller forresten ikke fra iPhone via Airplay som du sier, det blir helt feil tenkt. I beste mening, men for å forstå opplegget her; den er enten streamingkilde via ruter, eller den er kun fjernkontroll for en annen kilde som spiller via ruter. Skjønner at noe begrepsforvirring kan oppstå i dette, men man får prøve å forestille seg et tenkt kart over datastrømmer så ser man fort hvordan det må henge sammen.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Tenker å kjøpe meg iPhone. Søker, men finner ikke så mye skrevet om kommende versjon 5. Bør jeg vente? Sies at Apple alltid lanserer i juni, men antar ankomst Norge blir utpå høsten?
    På forhånd takk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.421
    Sted
    Trondheim
    Det er mye diskusjon om det på nettet. Noen sier at den kommer i august/september, andre mener at den kommer først neste år, og at det er en oppdatering av iPhone 4 (ala 3 -> 3GS) som kommer til høsten.
    Consensus er vel at ingen vet noe som helst og alt er bare spekulasjponer.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk Otare. Jeg fant noe selv også nå.
    Jeg ser nå å lese at det spekuleres i September.
    Det spekuleres også i designendring, manglende levering av batterier fra Japan ( av kjente årsaker). Det ble meg fortalt at endring kun bestod i flytting av antennen. Det skrives at denne utgaven er for US only og at øvrige vil få en helt " ny" design.
    Da er det vel som du skriver, ingen vet, bare spekulasjoner.

    Bruker daglig en HTC Desire jobb telefon. Den er grei nok og en kjempeoppgradering fra HTC Touchpro II, men mine erfaringer med iPad og iPod Touch sier meg at iPhone er for meg.



    otare skrev:
    Det er mye diskusjon om det på nettet. Noen sier at den kommer i august/september, andre mener at den kommer først neste år, og at det er en oppdatering av iPhone 4 (ala 3 -> 3GS) som kommer til høsten.
    Consensus er vel at ingen vet noe som helst og alt er bare spekulasjponer.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    IOS 5 kommer i september, og jeg anser det som svært sannsynlig at det kommer en ny telefon samtidig. Ryktene spriker ellers i alle retninger. Nå sitter jeg forresten på hytten og bruker Iphone som wifi-hotspot for Macen. Utrolig enkelt og praktisk.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, WiFi ruterfunksjonen i iPhone 4 er utrolig kjekk, bruker den omtrent daglig. Det har også blitt spekulert på om neste iPhone vil få mulighet for 64GB minne. Selv hadde jeg ikke engang vurdert å vente; det vil alltid komme noe nytt hele tiden uansett hvilken generasjon man kjøper. 32GB er rikelig minne for 128kbs musikk iallefall, plass til hundrevis av album.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Enig. Oppgraderinger kommer hele tiden.
    Er greit å vite om den ligger rett rundt hjørnet, uten å ha fått det med seg.

    Fulgte et annet tips her, å slå av Airport i Mini.
    Sjekket at Ethernet var tilkoblet, slo av Airport.

    Resultat, en veldig mye mer responsiv iPad/ Remote.
    Takk



    Vidar P skrev:
    Ja, WiFi ruterfunksjonen i iPhone 4 er utrolig kjekk, bruker den omtrent daglig. Det har også blitt spekulert på om neste iPhone vil få mulighet for 64GB minne. Selv hadde jeg ikke engang vurdert å vente; det vil alltid komme noe nytt hele tiden uansett hvilken generasjon man kjøper. 32GB er rikelig minne for 128kbs musikk iallefall, plass til hundrevis av album.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Vidar P skrev:
    Ja, WiFi ruterfunksjonen i iPhone 4 er utrolig kjekk, bruker den omtrent daglig. Det har også blitt spekulert på om neste iPhone vil få mulighet for 64GB minne. Selv hadde jeg ikke engang vurdert å vente; det vil alltid komme noe nytt hele tiden uansett hvilken generasjon man kjøper. 32GB er rikelig minne for 128kbs musikk iallefall, plass til hundrevis av album.
    Hadde jo vært kjekt om iP5 hadde kommet med slot for minnekort, så kunne den innebygde kapasiteten gjerne forblitt på 32GB for min del...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stover skrev:
    Takk Otare. Jeg fant noe selv også nå.
    Jeg ser nå å lese at det spekuleres i September.
    Det spekuleres også i designendring, manglende levering av batterier fra Japan ( av kjente årsaker). Det ble meg fortalt at endring kun bestod i flytting av antennen. Det skrives at denne utgaven er for US only og at øvrige vil få en helt " ny" design.
    Da er det vel som du skriver, ingen vet, bare spekulasjoner.

    Bruker daglig en HTC Desire jobb telefon. Den er grei nok og en kjempeoppgradering fra HTC Touchpro II, men mine erfaringer med iPad og iPod Touch sier meg at iPhone er for meg.



    otare skrev:
    Det er mye diskusjon om det på nettet. Noen sier at den kommer i august/september, andre mener at den kommer først neste år, og at det er en oppdatering av iPhone 4 (ala 3 -> 3GS) som kommer til høsten.
    Consensus er vel at ingen vet noe som helst og alt er bare spekulasjponer.
    Du bør ikke ta dine erfaringer med iPad og iPod som gode eksempler på hvorfor du bør velge iPhone også. iPod bruker du ikke til å skrive noe særlig med, og iPad har en størrelse som gjør at tastaturet er relativt godt å bruke. Min bror gikk fra HTC Touch HD til iPhone 3G da han ødela sin HTC. Nå har også den blitt skiftet ut med en iPhone 4. Glimrende telefoner begge to, men han har etter en periode med iPhone 4 bestemt seg for å vende tilbake til HTC ved neste korsvei. Om det blir med Win7/8 eller Android har han ikke tatt stilling til enda, den avgjørelsen kommer når handel blir aktuelt. Årsaken er at tastaturet er håpløst dårlig i forhold til det som HTC Touch HD hadde, noe han som aktiv sms-er er ganske skuffet over.

    Og det ville vært ok hvis hvis han hadde funnet en tastatur-app som er tilfredsstillende. Det har han ikke funnet, og han har testet alternativer. Alt i alt fungerte det originale tastaturet best, selv om han synes det er håpløst å skrive på. Selv hadde jeg klart å leve greit med iPhones, for mitt originale tastatur til Samsung Galaxy Mini (Android) er ganske likt. Men det finnes et utall velfungerende tastaturer å kjøpe til Android, og alle vil finne et som passer dem. Jeg ønsker ikke å slenge dritt om iPhone i denne tråden. Langt ifra. Men imo er det ingen funksjonelle årsaker til å velge Apple foran Android eller omvendt. Begge OS er enkle å manøvrere i og stabile. Det er i praksis veldig liten forskjell på dem. Windows er nok annerledes i og med at det OS-et er mer komplisert og avansert enn de to andre. Det er mer for pc-nerder, mens de to andre er for menigmann.

    Skulle jeg valgt mellom en iPhone 4 og en tilsvarende priset Android-telefon måtte jeg nesten foretatt valget med bind for øynene, så vanskelig synes jeg det valget er. Jeg ser nesten ingen forskjell på brukervennligheten mellom de to OS-ene. Hvis det ikke er en bestemt app som kun finnes til det ene systemet som avgjør valget så er fanboy-argumenter helt greie til å ta en avgjørelse. Skriver du mye bør du før du tar en avgjørelse få råd fra de som har førstehåndserfaring med tastatur-apper først. Både iPhone og min Android har tastaturer som er på grensen til vanskelige i bruk på grunn av størrelsen. Der var HTC Windows mye bedre i originalversjonen. Betyr det mye for deg så er det viktigere enn image og erfaringer fra iPad.

    Epleskrottene her på forumet vet helt sikkert om det finnes gode tastaturer til iPhone som kan lastes ned. Hvis de ikke har noen gode råd vil jeg vurdere hvor mye tastaturet blir brukt. Blir det brukt mye ville jeg velge Android, Windows synes jeg blir unødvendig komplisert selv om det er bra. En telefon bør være så enkel som iPhone og Android er synes jeg. Teknisk er modellene stort sett like bra i sine respektive prisklasser, og det er nok bare LGs hurtighet med dobbel prosessor som utgjør noen avgjørende forskjell. Utover det med app for skriving så kan du også ha filformater i bakhodet. Lat som jeg er liker jeg å kjapt slenge flac-filer over på telefonene uten å konvertere on the fly eller på noen annen måte. Drag and drop og ferdig med det. Hvis du bruker alac som format faller det argumentet bort. Men det er summen av alle de små forskjellene der som til slutt avgjør hvilken som er best for deg, i og med at iPhone og Android er så like i bruk.

    Telefon er noe jeg ikke velger med hjertet, for image betyr ingenting for meg. Så sett deg ned og lag en liste over absolutte nødvendigheter, og ta hensyn til funksjoner som ikke har noen praktisk betydning for deg.

    Før noen føler seg støtt vil jeg opplyse om to ting: Jeg er selv litt epleskrott som tidligere Mac-fan og eier av en lampefot. Epleskrott er ikke et skjellsord, men ment som et litt morsomt kjælenavn inspirert av logoen som er et halvspist eple. Tidligere har noen trodd at jeg harselerer med eplefolk ved å kalle dem epleskrotter, men slik er det altså ikke. Men at det ligger et lite element av erting av fanboys i det skal jeg ikke nekte for. For sinte fanboys er alltid like morsomme... ;)

    Alternativ fremgangsmåte: Drit i alt og kjøp den en iPhone. Du vil ikke bli skuffet hvis du unngår å foreta sammenligninger i ettertid som viser at du kunne gjort et bedre valg for personlige behov. Eventuelt gjør det samme med HTC. Det er ikke helt uten grunn at eplet har den statusen det har i dag, selv om "hjerneløse" moteslaver er en del av årsaken. Men det er heller ikke uten grunn at et for få år siden ukjent brand som HTC i dag er mer verdifull enn Nokia. Det skyldes ikke at Nokia er ræva. Det skyldes at HTC faktisk er svært bra, med unntak av noen tidlige modeller med dårlig batterikapasitet. Vi kan jo ikke bruke iPhones manglende multitasking i de første modellene som et argument mot iPhone heller. Selv ville jeg ikke kunne levd med hverken dårlig batterikapasitet eller fravær av multitasking, noe som gjorde at jeg sent kastet meg på touch-moten. I dag kan ingen påstå at det ene valget er objektivt sett dårligere enn det andre. I denne bransjen går utviklingen så fort at Desire allerede er en gammel modell, og bør ikke farge ditt syn på hva en nyere modell kan tilby. Og som jeg skrev om tilfellet min bror så er det mulig å bli skuffet hvis man går fra noe som fungerer bra for deg. En oppgradert versjon av det man har fra før føles ofte mer tilfredsstillende for de fleste. En iPhone-bruker kan bli skuffet over HTC utelukkende fordi de er vant med iPhone, og omvendt.

    Eller du kan rett og slett velge telefon ut fra størrelse og utseende. Det har stort sett fungert greit for de fleste, selv om min bror er blant et fåtall som føler de har valgt feil telefon ved å bruke magefølelsen. So ist das leben.

    Lykke til med valget. Det blir sikkert gøy med ny telefon uansett hvilken logo den har. Sett bort fra de med need for speed så finnes det ingen klare svar om hvilken telefon som er best.

    (Er det ok med slike innlegg som dette i vennetråden for epler?)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for at du gidder skrive så mye. Interessant forsåvidt, men føler vel at mye av dette er routet mot yngre brukere.

    Angående image. Personlig foretrekker jeg min Nokia 6700 Classic. Enkel og velfungerende.
    Jobb og andre sysler har vist meg at en Smartphone er kjekt. Kalender har classic også, men sende og motta mail med vedlegg er viktig for meg.

    Du skriver endel om HTC. Jeg har erfaring med 5 ulike HTC modeller, 4 av dem Windowsbasert. Disse er bare helt totalt håpløse og normale folk klarer ikke å forholde seg til slikt. Nervøse, ustabile, går i lås, virker ikke, ringer ikke og you name it.
    Desire og Android derimot, er et steg i riktig retning (les Apple).

    Jeg mener bestemt at iPod Touch og iPad viser hva en iPhone har å tilby. Med det mener jeg at den ikke er "nervøs" som HTC er (også desire til en viss grad).
    Den responderer tydeligere og mer stabilt på tastetrykk, sammenlignet med HTC. Slikt er viktig for meg. Man kommer heller ikke utenom at hele filosofien, det intuitive, er mer naturlig med iPhone. Vel, perfekt er det sikkert ikke.

    Dersom jeg skulle kjøpe en iPhone så kan det hende jeg skifter mening, hvem vet.
    Takk igjen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stover skrev:
    Takk for at du gidder skrive så mye. Interessant forsåvidt, men føler vel at mye av dette er routet mot yngre brukere.

    Angående image. Personlig foretrekker jeg min Nokia 6700 Classic. Enkel og velfungerende.
    Jobb og andre sysler har vist meg at en Smartphone er kjekt. Kalender har classic også, men sende og motta mail med vedlegg er viktig for meg.

    Du skriver endel om HTC. Jeg har erfaring med 5 ulike HTC modeller, 4 av dem Windowsbasert. Disse er bare helt totalt håpløse og normale folk klarer ikke å forholde seg til slikt. Nervøse, ustabile, går i lås, virker ikke, ringer ikke og you name it.
    Desire og Android derimot, er et steg i riktig retning (les Apple).

    Jeg mener bestemt at iPod Touch og iPad viser hva en iPhone har å tilby. Med det mener jeg at den ikke er "nervøs" som HTC er (også desire til en viss grad).
    Den responderer tydeligere og mer stabilt på tastetrykk, sammenlignet med HTC. Slikt er viktig for meg. Man kommer heller ikke utenom at hele filosofien, det intuitive, er mer naturlig med iPhone. Vel, perfekt er det sikkert ikke.

    Dersom jeg skulle kjøpe en iPhone så kan det hende jeg skifter mening, hvem vet.
    Takk igjen.
    Butikker bør gi kundene mulighet til å prøve ut hvordan skjermen responderer og slikt hvis de forlanger mange tusen kroner for telefonen. Er det en rimelig modell så kan de slippe unna med å ikke ha batteri i demomodellen, men en toppmodell vil jeg gjerne sjekke før handel.

    Enig i at Win ikke var særlig stabilt i Touch HD, men det skal visstnok ikke være noe problem med de som kommer nå. Det har nok fulgt utviklingen til de store OS-ene. Men jeg synes at Win er altfor komplisert til et så enkelt produkt som en smarttelefon. Kvaliteten på skjermene varierer fra måned til måned, så og si. Da Galaxy ble introdusert var Samsung milevis foran den daværende iPhone på alle områder som hadde med skjerm å gjøre, men så kom iPhone 4. Det handler om at siste toppmodell fra de forskjellige merkene er de med best ytelse i øyeblikket. Utviklingen går såpass fort at det ene halvåret ligger Apple foran, så overtas tronen av LG, så HTC, så Samsung osv osv. Selv valgte jeg en billig Samsung fordi den tilbydde det jeg trengte til en minimal pris. Så enkelt var det for min del. Telefoner er ikke noe liker å bruke penger på.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken SSD er det som gjelder nå for tiden? Tenkte å booste MacBook Proen med ny disk og starte fresh når Lion blir tilgjengelig.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    usikker på akkurat kva disk som gjelder for øyeblikket.
    men, for optimal hastighet:

    SSD disk erstatter DVD-rom.
    OS og alle program på SSD.
    SSD-disk som minne for programpakker som Adobe Creative Suite.
    Alltid over 60% ledig plass.
    Dokumenter på vanlig 7200rpm disk.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    (Er det ok med slike innlegg som dette i vennetråden for epler?)
    Jepp, sålenge du er med i epleskrottklubben og eier minst ett halvspist eple er det helt OK..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    (Er det ok med slike innlegg som dette i vennetråden for epler?)
    Jepp, sålenge du er med i epleskrottklubben og eier minst ett halvspist eple er det helt OK..
    Jeg har den vakreste av alle halvspise epler som finnes, og da vet du godt hvilken. ;)
    Hint: Museum of Modern Art.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Noen som vet om gode (og fortrinnsvis gratis/rimelige) OSX konverteringsprogrammer for filer fra PDF til DOC/XLS?

    Har en bråte med tabeller i PDF som jeg håper jeg slipper å taste for hånd inn i redigerbare tabeller i Excel...
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Takk for den, skal prøve ut når jeg kommer hjem. Sjekket også med en kollega som nevnte PDF2OFFICE som et like godt verktøy som Adobe Acrobat, men til godt under halve prisen (USD 80 eller deromkring), om jeg trenger mer avansert konvertering for tabellene.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Har blitt invitert på en fest i kveld i anledning Sør Sudans uavhengighet, og har blitt bedt om å ta med musikk.

    Vet at verten har en JBL iPod/iPhone dock og trådløst internett. Kan jeg putte min iPhone i docken, koble til trådløst internett, åpne Spotify-appen og kjøre ut musikken via docken? Har ikke noen dock selv så jeg har aldri prøvd dette før. Nr jeg har brukt Spotify på iPhone med vanlige hørlurer virker det som musikken avspilles i lav oppløsning, men hvis signalet tas ut via dock så er det vel ikke noen grunn til at det ikke skulle være av samme kvalitet som skulle jeg ha drasset med meg min MBP, eller?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke prøvd med Spotify, men du kan iallefall spille fra andre trådløse steder (som f.eks nettradio) med en docket iPhone. Når du docker den får du mulighet til å velge høyttaler, og da velger du bare dock.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Ok, da tar jeg sjansen på at det funker også med Spotify. Og skulle det ikke fungere så får jeg heller innstallere Spotify på hans Mac og heller logge meg på der. Fest blir det nok okke som.

    I anledning dagen så er det jo naturlig med litt afrikansk messing på et eller annet tidspunkt, som denne gjengen her:

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det bør virke med Spotify også, da det synes for meg som om det er iOS som gir deg valget hvorvidt du vil sende din trådløse streaming via dock. Fint med tilbakemelding i morgen om du gidder.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Vidar P skrev:
    Det bør virke med Spotify også, da det synes for meg som om det er iOS som gir deg valget hvorvidt du vil sende din trådløse streaming via dock. Fint med tilbakemelding i morgen om du gidder.
    Det fungerte alldeles strålende, må vite! Verten hadde en JBL dock som faktisk ga overraskende god lyd både i garasjen og ute på plenen. Dette funket så bra at jeg allerede har begynt å tenke på dette må da være en mye bedre løsning enn feks Logitech sin Boom, og det beste må vel være en dock som tar lyden ut digitalt fra iPhonen. Meridian har vel noen løsninger for dette, såvidt jeg minnes.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tilbakemld. Ang dock'er; B&W Zeppelin Air er også en av de digitale dock'ene, og den har Airplay i tillegg. Jeg har også en Meridian med dock, fin den også.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Vidar P skrev:
    Takker for tilbakemld. Ang dock'er; B&W Zeppelin Air er også en av de digitale dock'ene, og den har Airplay i tillegg. Jeg har også en Meridian med dock, fin den også.
    Aha, visste ikke at Zeppelinen også konverterer signalet fra iPhone, da burde det være en opplagt kandidat. Den er jo også i en mer passende prisklasse enn F80 fra Meridian.

    Siden du har Zeppelin Air, er den robust nok bygget, tenker da spesielt på dock-armen, til å tåle at andre fikler med den?

    Hvis man bruker en slik med iPhone og Spotify i festlig lag så er det vel nesten ikke til å unngå at folk begynner å lete frem sine favorittspor, eller logger seg på egen konto for å hente frem sine spillelister etc.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Synes den virker solid nok til å skulle tåle det. Nå trengs jo forresten ikke fysisk docking engang, folk kan jo streame fra sine iPhone'er til Zeppelin Air uten docking, så lenge de er logget på nettverket ditt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    noruego skrev:
    Vidar P skrev:
    Det bør virke med Spotify også, da det synes for meg som om det er iOS som gir deg valget hvorvidt du vil sende din trådløse streaming via dock. Fint med tilbakemelding i morgen om du gidder.
    Det fungerte alldeles strålende, må vite! Verten hadde en JBL dock som faktisk ga overraskende god lyd både i garasjen og ute på plenen. Dette funket så bra at jeg allerede har begynt å tenke på dette må da være en mye bedre løsning enn feks Logitech sin Boom, og det beste må vel være en dock som tar lyden ut digitalt fra iPhonen. Meridian har vel noen løsninger for dette, såvidt jeg minnes.
    Var helt sikker på at dette kom til å fungere, og det er kjekt at mine tanker om saken stemte. Når det gjelder som alternativ til SB Boom så er det jo en ulempe, og det er at du tar med deg musikken når du går. Da må en annen stappe enten en iPhone eller en iPod i den for at det skal bli lyd igjen.

    Du nevner Meridian, men det finnes da rimeligere ting enn det. Denons dock tar også ut det digitale signalet, og har digitalutgang. Mener i alle fall å ha sett noe slik. Vi hadde en lignende dock i bruk på en julefest på Palografen da jeg kurset meg der, og den fungerte glimrende til bruken. Ganske fyldig og grei lyd til kontorlandskapet.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    baluba skrev:
    noruego skrev:
    Vidar P skrev:
    Det bør virke med Spotify også, da det synes for meg som om det er iOS som gir deg valget hvorvidt du vil sende din trådløse streaming via dock. Fint med tilbakemelding i morgen om du gidder.
    Det fungerte alldeles strålende, må vite! Verten hadde en JBL dock som faktisk ga overraskende god lyd både i garasjen og ute på plenen. Dette funket så bra at jeg allerede har begynt å tenke på dette må da være en mye bedre løsning enn feks Logitech sin Boom, og det beste må vel være en dock som tar lyden ut digitalt fra iPhonen. Meridian har vel noen løsninger for dette, såvidt jeg minnes.
    Var helt sikker på at dette kom til å fungere, og det er kjekt at mine tanker om saken stemte. Når det gjelder som alternativ til SB Boom så er det jo en ulempe, og det er at du tar med deg musikken når du går. Da må en annen stappe enten en iPhone eller en iPod i den for at det skal bli lyd igjen.
    Vel, med AirPlay så trenger den jo ikke annet enn at iTunes server den fra en eller annen datamaskin eller NAS, og som Vidar påpeker så kan man jo også sende trådløst fra smarttelefoner. SB Boom må jo også serves, såvidt jeg vet.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    noruego skrev:
    baluba skrev:
    noruego skrev:
    Vidar P skrev:
    Det bør virke med Spotify også, da det synes for meg som om det er iOS som gir deg valget hvorvidt du vil sende din trådløse streaming via dock. Fint med tilbakemelding i morgen om du gidder.
    Det fungerte alldeles strålende, må vite! Verten hadde en JBL dock som faktisk ga overraskende god lyd både i garasjen og ute på plenen. Dette funket så bra at jeg allerede har begynt å tenke på dette må da være en mye bedre løsning enn feks Logitech sin Boom, og det beste må vel være en dock som tar lyden ut digitalt fra iPhonen. Meridian har vel noen løsninger for dette, såvidt jeg minnes.
    Var helt sikker på at dette kom til å fungere, og det er kjekt at mine tanker om saken stemte. Når det gjelder som alternativ til SB Boom så er det jo en ulempe, og det er at du tar med deg musikken når du går. Da må en annen stappe enten en iPhone eller en iPod i den for at det skal bli lyd igjen.
    Vel, med AirPlay så trenger den jo ikke annet enn at iTunes server den fra en eller annen datamaskin eller NAS, og som Vidar påpeker så kan man jo også sende trådløst fra smarttelefoner. SB Boom må jo også serves, såvidt jeg vet.
    Mulighetene er så mange at man kan bli svimmel av mindre. En gang i tiden hadde vi vinyl, kassett, og spolebånd for de mest kresne. Er det rart at gamle skrotter føler seg litt avfeldige i disse dager, og erklærer krig mot alt moderne? De som frykter HDD har min sympati, og heldigvis har vi en fagmann i syke sinn som selv har klart å komme seg videre inn i den moderne tidsalder på sentralen. Blå resept til terapi for frustrerte cd-venner burde vært prioritert av styresmaktene, og mangel på et skikkelig psykiatrisk tilbud til de som lider av HDD-vegring burde stått på opposisjonens liste over viktige valgkampsaker imo. Så langt har i alle fall de store opposisjonspartiene sviktet med å fullstendig overse dette åpenbare behovet. Er det ingen som ser de traumene middelaldrende menn går gjennom nå? Vi må begynne å tenke på at effekten kan bli en strøm av middelaldrende menn som faller ut av arbeidsmarkedet som uføretrygdede hifi-nevrotikere. Faren har aldri vært større! Smekk på fingrene til både røde, grønne og blå politikere for sin unnfallenhet. :mad:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.305
    Antall liker
    3.106
    Torget vurderinger
    4
    Hei.

    Skal oppgradere minne til en eldre imac slik at den kan oppgraderes til Lion, Apple shoppen skal ha over 1600 for 4G!
    Er det noen grunn til at jeg ikke kan sette i 2 vanlige PC2-5300 brikker i denne? (Er PCbruker selv)

    -Minutten




    iMac (Anodized Aluminum) 1st Generation - Summer 2007
    Anodized Aluminum Summer 2007, 24-inch with 2.0+ (or better) Processor

    Priser:

    Apple Memory Module 4GB 667MHz DDR2 (PC2-5300) - 2x2GB SO-DIMMs kr 1.640,00

    Crucial DDR2 SO-DIMM PC5300 2GB CL5 (219 x2) kr.438

    Corsair Value DDR2 SO-DIMM PC5300 4GB, kr. 399
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Minutten skrev:
    Hei.

    Skal oppgradere minne til en eldre imac slik at den kan oppgraderes til Lion, Apple shoppen skal ha over 1600 for 4G!
    Er det noen grunn til at jeg ikke kan sette i 2 vanlige PC2-5300 brikker i denne? (Er PCbruker selv)

    -Minutten




    iMac (Anodized Aluminum) 1st Generation - Summer 2007
    Anodized Aluminum Summer 2007, 24-inch with 2.0+ (or better) Processor

    Priser:

    Apple Memory Module 4GB 667MHz DDR2 (PC2-5300) - 2x2GB SO-DIMMs kr 1.640,00

    Crucial DDR2 SO-DIMM PC5300 2GB CL5 (219 x2) kr.438

    Corsair Value DDR2 SO-DIMM PC5300 4GB, kr. 399
    Ingen grunn nei. Har brukt 3 part ram i alle år i Macene mine. Kingston har jeg bare hatt gode erfaringer med. Ingen med vettet i behold kjøper RAM fra Applestore :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.305
    Antall liker
    3.106
    Torget vurderinger
    4
    Ang. Kingston,så denne tilbakemeldingen på komplett:

    "Kjøpte disse brikkene til min Macbook (hvit). Det var dumt gjort. Maskinen ville ikke starte og ble bare stående med svart skjerm. Jeg dro til den lokale applebutikken og fikk høre at ramen var for ustabil og derfor ikke kunne brukes i mac:S I hvert fall, ikke kjøp hvis du har mac!"


    Kingston ValueR DDR2 SO-DIMM PC5300 2GB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn