Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Vedr tilgang til filene på Linux-serveren din, kan ikke de bare mountes som nettverksstasjoner direkte? iPad kjører vel en eller annen form for Unix-basert OS. Noen spesiell grun til å gå via Samba (siden du har mer peil enn meg regner jeg med du har tenkt på dette allerede, men jeg ser bare ikke helt problemet...)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg kan godt benytte NFS ja, men CIFS er klart å foretrekke siden jeg da benytter infrastrukuren som alle øvrige enheter benytter som også fungerer perfekt med tanke på tilganger, rettigheter osv. Men tilgang til et nettverksshare må da være implementert? Hva ellers skal man gjøre, lagre lokalt? Det høres merkelig ut og veldig begrensende i forhold til å benytte enheten i bedrifter. Man må på en måte regne med å komme borte Window-shares i bedrifter. Eller er ikke denne enheten laget for å være interoperabel til denne typen bruk?

    Itunes-avskyen min kan nesten ikke beskrives (itunes som tilleggsapp på Windows altså, ikke OS X). Jeg ser på det programmet (og da spesielt quicktime) som et regelrett virus. Hadde det vært en ørliten app som ikke la igjen noe fingeravtrykk på systemet hadde saken stilt seg helt annerledes.
    Jeg ønsker forøvrig ikke å diskutere itunes noe videre slik at stemningen forsures når dette tross alt er eple-tråden her på forumet. Jeg ønsker kun å vite hva jeg må forholde meg til i forhold til min tiltenkte bruk.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    marsboer skrev:
    Itunes-avskyen min kan nesten ikke beskrives (itunes som tilleggsapp på Windows altså, ikke OS X). Jeg ser på det programmet (og da spesielt quicktime) som et regelrett virus. Hadde det vært en ørliten app som ikke la igjen noe fingeravtrykk på systemet hadde saken stilt seg helt annerledes.
    Ingen som blir sur her, marsboer. Ditt forhold til iTunes på Windows er omtrent som mitt syn på Office i Mac.

    På Windows må det bli en add-on, og var jeg deg ville jeg forfulgt andre løsninger.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Itunes biten er det faktisk mulig å gjøre noe med for min egen del, bare jeg spiser en kamel eller to.

    Hvordan er det med å aksessere windows shares. Er dette mulig eller ikke?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    marsboer skrev:
    Itunes-avskyen min kan nesten ikke beskrives (itunes som tilleggsapp på Windows altså, ikke OS X). Jeg ser på det programmet (og da spesielt quicktime) som et regelrett virus. Hadde det vært en ørliten app som ikke la igjen noe fingeravtrykk på systemet hadde saken stilt seg helt annerledes.
    Litt artig. Har litt av samme oppfatning av MS Windows ;D ;D ;D ;) (Må tulle litt)
    Men hører at iTunes ikke er noe å skryte av på Win plattformen. I Mac OS X er det ingen store problemer å melde om iTunes og Quicktime programmene. Ikke noe form for ressurs hog eller crash.

    Litt av tanken med iOS enhetne er å få brukeren vekk fra den gammeldagse filstruktur og mappe tankegangen og heller tenke web (cloud) basert miljø, samt å gjøre alt du måtte sannsynligvis trenge tilgjengelig der. En innebygd filbrowser i en iOS enhet vil du nok aldri se offisielt fra Apple. Men dog finnes jo det andre 3 part løsninger på det du ønsker å få til Marsboer. Føler uansett at produktene ikke vil leve opp til deres forventninger slik du beskriver deres bruk og ønsker.

    Personlig bruker jeg Dropbox. Den er super kjekk og min iPhone, iPad, Jobb Mac og hjemme Mac er i konstant sync.
    Fungerer som en kule for mitt bruk og gjør alle min dokumenter og filer tilgjengelig på alle enheter overalt. Slike løsninger er heller ikke vanskelig å sette opp selv.

    Leker litt med denne om dagen også: DropDAV: http://dropdav.com/
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Takk for hjelpen sålangt. Da vet jeg i hvertfall hva man kan forvente av løsningen. Kanskje jeg gjør den feilen at jeg sammenligner ipad med en fullverdig datamaskin? Er det i prinsippet en forvokst iphone, slik at jeg bør legge lista på SMART-phone nivå med "någgå attåt"?
    Jeg ville på en måte ikke bli skuffet om ikke iphone eller android-baserte telefoner ikke kunne åpne filer over nettverket på en enkel måte for å si det slik.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.183
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kanskje Marie amelie burde hatt en iPad gjør ikke så mye om man er papirløs da.....

    Jeeez. Verdens dårligste humor.

    Denne mld er forøvrig skrevet på min iPhone...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.183
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har du ikke stavekontroll? Ipad skrives iPad. Ihvertfall på min aifoun.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ble litt ivrig... ;D stavepoliti

    Forøvrig godt du passer på.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Jepp Apple tar aldri feil.
    Veldig viktig å huske ;D
    Er jo en Eplehue, men det skremmer meg at i ren markedsverdi $$$ er Apple den 3 største selskap i verden etter PetroChina nr 2 og Exxon Mobil som nr 1.
    Helt sykt. Likte å være Think different karen jeg ::)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    digiman skrev:
    bambadoo skrev:
    Jepp Apple tar aldri feil.
    Veldig viktig å huske ;D
    Er jo en Eplhue, men det skremmer meg at i ren markedsverdi $$$ er Apple den 3 største selskap i verden etter PetroChina nr 2 og Exxon Mobil som nr 1.
    Helt sykt. Likte å være Think different karen jeg ::)
    Je å. Og jeg står på at den aksjen skal vilt langt opp...

    Think wide industry standard blir ikke det samme. ;D
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Noen som kjøpte aksjer i tidligere tider?

    (Nei, jeg gjorde ikke det)

    Men hvor høyt kommer den til å gå, og kan vi stole på dollares?
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Det var som jeg håpet, bare med Plex appen og remote mulighetene denne har rettferdigjør jo prisen jeg betalte for denne saken. Lekkert ! La inn ettpar PDF`er i ibooks etter en liten update til seneste software.
    Skal teste med Fidelity senere.





    iPeng skjermdump.
     

    Vedlegg

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    vredensgnag skrev:
    I dagens DN online ser jeg at noen nordmenn har utviklet "gest-styrt" interaksjon - nok ikke lenge til vi er på Minority Report stadiet overfor OLED veggen hjemme.
    Både Fujitsu og Samsung driver å utvikler bøybare papirtynne LCD-skjermer med touch. Så en videosnutt av en demo av disse, men finner ikke igjen url'en nå. Ganske imponerende greier. Så ut til å tåle omtrent hva som helst.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Noen som har prøvd Remote HD fra Appstore? Til iPad, o.a., visstnok meget bra. Driver og tenker om setup, og det ser ut som om Remote HD er bra.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Vel jeg finner det meget rart at noen henger seg opp i bagateller som skrivefeil og hva andre har installert av diverse lydfiler i en tråd som egentlig omhandler helt andre ting.
    Så du ser at i kongeriket N finnes det mange sorter i forskjellig smak.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    Noen som har prøvd Remote HD fra Appstore? Til iPad, o.a., visstnok meget bra. Driver og tenker om setup, og det ser ut som om Remote HD er bra.
    Ser spennende ut, må lese meg litt opp på denne.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Vel jeg finner det meget rart at noen henger seg opp i bagateller som skrivefeil og hva andre har installert av diverse lydfiler i en tråd som egentlig omhandler helt andre ting.
    Så du ser at i kongeriket N finnes det mange sorter i forskjellig smak.
    Da får jeg bare beklage.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Har nettopp fått min Mac mini i hus og skal til å sette den opp. Bruker da et USB PC tastatur, men har da problemer med å få opp @-tegnet. Noen som har et kjapt svar på hvordan jeg får frem @?

    Ved vanlig måte alt gr og 2 kommer det bare opp en prikk.....
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    baluba skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Vel jeg finner det meget rart at noen henger seg opp i bagateller som skrivefeil og hva andre har installert av diverse lydfiler i en tråd som egentlig omhandler helt andre ting.
    Så du ser at i kongeriket N finnes det mange sorter i forskjellig smak.
    Da får jeg bare beklage.
    Ingenting å beklage, lets move on :D

    ---
    Kjøpte meg samtidlig en slik dockingstajon for paden, er det noen som vet om batteriet tar skade av å stå tilkoplet denne selv om batteriet er fulladet ?
    Anyone vreden ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Anfield skrev:
    Har nettopp fått min Mac mini i hus og skal til å sette den opp. Bruker da et USB PC tastatur, men har da problemer med å få opp @-tegnet. Noen som har et kjapt svar på hvordan jeg får frem @?

    Ved vanlig måte alt gr og 2 kommer det bare opp en prikk.....
    Om du er på nett kan du lime/paste det inn, det måtte jeg gjøre engang.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    groovelab skrev:
    Eg trur @ er på asterisk tasten (*) på PC tastatur.
    Geir Ove
    Rækti.. :)

    Takker, da er oppsetningen av Mac Mini i gang for allvor....
     

    friedman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Innlegg
    230
    Antall liker
    10
    Har jeg et mikrofon-problem mon tro?
    Jeg ser det gir utslag i EQ ved samtale over MSN, men ingen lyd til mottaker. Jeg mottar imidlertid lyd.

    Litt mystisk at alle valgene er grået ut?

    EDIT: MIC fungerer på Skype, så da er det vel MSN som ikke funker
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Den siste tiden har min iMac (2010 modell) vært treig og den hakker, fx. når jeg scroller nedover en nettside m.m. Samtidig har Pure Music konsekvent nektet å spille album tagget som gapless, skrur jeg av memory play så går det fint... Er fortsatt forholdsvis fersk macbruker og er derfor litt rådvill på hva jeg skal gjøre. Det virker som om "noe" bruker/sperrer for ram.

    På min iMac ser aktivitetsmonitor over sytemhukommelse sånn ut:


    Til sammenlikning min MBP, med ca. de samme programmer oppe. Her er det ingen problemer.


    • Noen med tips til hva jeg skal gjøre?
    • Er det noe vedlikehold av mac som anbefales å gjøre fra tid til annen, så en unngår problemer? Mener det er skrevet noe om dette her før, men kan desverre ikke finne det..

    :)
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Skaff deg Clean MyMac, et billig program som går gjennom maskinen og fjerner ting du ikke har bruk for, men som legger beslag på minne.

    Skaff deg også noe som tilsvarer Xupport som jeg bruker, om du vil prøve noe annet - det kan du bruke for å gå gjennom permissions, o.a.
    http://download.cnet.com/Xupport/3000-2094_4-26975.html

    Du burde få mye hurtigere ytelse etter at disse har gjort jobben. Det finnes andre programmer en XSupport.

    Apple om permissions:
    http://support.apple.com/kb/HT2963
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    vredensgnag skrev:
    Skaff deg Clean MyMac, et billig program som går gjennom maskinen og fjerner ting du ikke har bruk for, men som legger beslag på minne.

    Skaff deg også noe som tilsvarer Xupport som jeg bruker, om du vil prøve noe annet - det kan du bruke for å gå gjennom permissions, o.a.
    http://download.cnet.com/Xupport/3000-2094_4-26975.html

    Du burde få mye hurtigere ytelse etter at disse har gjort jobben. Det finnes andre programmer en XSupport.

    Apple om permissions:
    http://support.apple.com/kb/HT2963
    Takk for svar! :) Skal sjekke ut de nevnte programmer..


    Tok forresten en omstart på macen og det ville den ikke, måtte forsøke flere ganger, deretter startet den men var fullstendig låst, Men nå tror jeg alt er ok igjen, nå ser forøvrig aktivitetsmonitor over sytemhukommelse sånn ut:


    Merkelig
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    ceroxol skrev:
    vredensgnag skrev:
    Skaff deg Clean MyMac, et billig program som går gjennom maskinen og fjerner ting du ikke har bruk for, men som legger beslag på minne.

    Skaff deg også noe som tilsvarer Xupport som jeg bruker, om du vil prøve noe annet - det kan du bruke for å gå gjennom permissions, o.a.
    http://download.cnet.com/Xupport/3000-2094_4-26975.html

    Du burde få mye hurtigere ytelse etter at disse har gjort jobben. Det finnes andre programmer en XSupport.

    Apple om permissions:
    http://support.apple.com/kb/HT2963
    Takk for svar! :) Skal sjekke ut de nevnte programmer..


    Tok forresten en omstart på macen og det ville den ikke, måtte forsøke flere ganger, deretter startet den men var fullstendig låst, Men nå tror jeg alt er ok igjen, nå ser forøvrig aktivitetsmonitor over sytemhukommelse sånn ut:


    Merkelig
    Det kan være du har behov for et program som Diskwarrior, som går inn og forener filene dine igjen.

    Har du oppdatert helt, inkl. firmware?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    ceroxol skrev:
    vredensgnag skrev:
    Skaff deg Clean MyMac, et billig program som går gjennom maskinen og fjerner ting du ikke har bruk for, men som legger beslag på minne.

    Skaff deg også noe som tilsvarer Xupport som jeg bruker, om du vil prøve noe annet - det kan du bruke for å gå gjennom permissions, o.a.
    http://download.cnet.com/Xupport/3000-2094_4-26975.html

    Du burde få mye hurtigere ytelse etter at disse har gjort jobben. Det finnes andre programmer en XSupport.

    Apple om permissions:
    http://support.apple.com/kb/HT2963
    Takk for svar! :) Skal sjekke ut de nevnte programmer..


    Tok forresten en omstart på macen og det ville den ikke, måtte forsøke flere ganger, deretter startet den men var fullstendig låst, Men nå tror jeg alt er ok igjen, nå ser forøvrig aktivitetsmonitor over sytemhukommelse sånn ut:


    Merkelig
    Vi er endel Mac brukere på arbeidsplassen vår og noen har hatt endel problemer med at maskinene "henger",- i noen tilfeller har det gått så langt at vi har kjørt en reinstallasjon av OS`et det har alltid løst problemet. Selvfølgelig i forkant har vi kjørt cleaning program av ymse slag + rep av rettigheter o.l

    En reinstallasjon tar 30 minutter uten leting av drivere da hele installasjonen fulger med på SL platen. Sier ikke at det trengs i dette tilfellet men kan være greit å vite.
    Om du ikke har backup kan det være greit å gjøre det nå før problemet forverrer seg.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Har rippet et tjuetalls konsert DVDer for moro skyld til MB Proen, og har avspillt disse med Plex på reiser. Disse er i full ISO format. Har nå lyst å legge disse, og flere til, inn på NASen, og trenger tips på følgende:

    1. Hvilket format bør jeg konvertere til som er lossless, og hvor filmene kan avspilles vha både Plex (kommer til å kjøpe en Mac Mini på et senere tidspunkt) og PS3?

    2. Hvilket program anbefales for batchkonvertering av disse filmene til format anbefalt over?


    mvh

    noruego
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    noruego skrev:
    Har rippet et tjuetalls konsert DVDer for moro skyld til MB Proen, og har avspillt disse med Plex på reiser. Disse er i full ISO format. Har nå lyst å legge disse, og flere til, inn på NASen, og trenger tips på følgende:

    1. Hvilket format bør jeg konvertere til som er lossless, og hvor filmene kan avspilles vha både Plex (kommer til å kjøpe en Mac Mini på et senere tidspunkt) og

    2. Hvilket program anbefales for batchkonvertering av disse filmene til format anbefalt over?


    mvh

    noruego
    1. Mp4 og Avi støttes av både PS3 og Plex. Med en gang du begynner å konvertere filmer til andre format mister du Lossless kvaliteten.


    2. Jeg løste inn lisens til dette programmet som fungerer ypperlig,- mulig du må "åpne/mounte" ISO filmene dine før du kan laste de inn i programmet. Fjerner kopisperrer og konverterer i samme operasjon.

    http://www.moviesmac.com/imedia-converter-mac/

    Husk også på og start DLna tjenesten (ReadyNas) og pek på filmene dine slik at de vises når du åpner din PS3 spiller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn