Den BESTE Redbook CD spiller?

J

Janpe

Gjest
Kort inpå:
Istedenfor å høre på de som anbefaler spillere de ikke har hørt ville jeg hørt på de som har konkret erfaring med high end spillere i egne high end oppsett.

Ellers står du selvsagt fritt til å søke videre i tåkeheimen.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
JanPE,vil du si at Edge spilleren er utpreget nøytral men med total dynamisk ekthet?

Jeg forbinder den liksom også med denne Plinius cdspilleren.
De minner om hverandre sånn i konsept synes jeg.
 
J

Janpe

Gjest
Hva menes med "total dynamisk ekthet"??? Et nytt, håpløst uttrykk for å beskrive lyd?

Edge spilleren er etter hvordan jeg hører den i MITT system fullstendig tro mot kildematerialet. Mitt lydmessige ideal ligger der Neil Patel fra Avalon så treffende beskriver som "lyden av ingenting".

I mitt system av Edge og Avalon synes jeg at dette oppnås lang vei, det er nøytralt og svært lite påtrengende. Jeg er ikke i tvil om at Edge spilleren bidrar sterkt, som de andre komponentene. De som kan og skjønner engelsk bør lese TAS hvis de ønsker en seriøs tilnærming til musikk og utstyr. TAS pakker ikke inn testene i uforståelige floskler.

HP ville ha valgt Edge G CD som spiller selv hvis han måtte ta hensyn til økonomi. At han gjør dette bør få noen og enhver til å vurdere denne spilleren HVIS resten av systemet er av samme klasse.

Hva angår Plinius-spilleren kan jeg bare gjenta:
Jeg vil ikke som så mange andre her snakke om eller anbefale spillere jeg ikke har hørt.

Mvh
JP
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
I denne sammenhengen så må man ikke glemme Zanden Audio som med sin Model 2000 Transport og Model 5000 Signature D/A-converter antagelig faktisk er verdens beste CD-spiller.
Link: http://www.zandenaudio.com/products/english/index.html

Endre
Den beste CD-spelaren som er å få, vart utstilt på audiofilmessa til Hificenterkjeden sist helg i Stavanger, og eg reknar med han også kan opplevast i Molde. Dette er Esoteric sin største modell. Sjølv om eg skulle ynskt meg eit betre rom og litt anna anlegg under demonstrasjonen(aller helst ville eg hatt han heim), er det lite tvil om at dette er langt betre enn den litt billegare Esotericen eg prøvde.

Men Ed Meitner har også laga ein usannsynleg god spelar. Sjå også sist Fidelity. Desse kan kjøpast for pengar, i motsetnad til Esoteric, der ein kan ta betalinga i einebustadar...
 
A

Akle

Gjest
Kort inpå:
Istedenfor å høre på de som anbefaler spillere de ikke har hørt ville jeg hørt på de som har konkret erfaring med high end spillere i egne high end oppsett.

Ellers står du selvsagt fritt til å søke videre i tåkeheimen.
Forstår ikke hvorfor en som har kjøpt alle komponentene sine på samme sted og som kun fremmer disse har høyere kredibilitet enn nysgjerrige folk med kritisk sans og kreative innspill.

Ingen kjøper blindt på forslag fra forumsmedlemmer, dette er hifisentralen, ikke SS.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
I denne sammenhengen så må man ikke glemme Zanden Audio som med sin Model 2000 Transport og Model 5000 Signature D/A-converter antagelig faktisk er verdens beste CD-spiller.
Link: http://www.zandenaudio.com/products/english/index.html

Endre
Men de som har testet Zanden settet mot min APL NWO har i alle tilfeller foretrukket APL. Hvorfor da gå for ren CD når man kan få "ALT"? ;) ;)
 
A

Akle

Gjest
Den delen med high end spillere i egne high end oppsett fikk meg til å sette frokosten i halsen, på vei opp. Nå fikk jeg full sympati med de som vil fjerne begrepet high end...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Trådstarter nevner at alt over 30 000 er uaktuelt, hvorfor driver vi da og prater om cd-spillere i klassen 50 000 og oppover?
 
O

om.s

Gjest
For ikke å glemme denne:



Kun en cd spiller, mens EPSén i bunn er xtra....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Trådstarter nevner at alt over 30 000 er uaktuelt, hvorfor driver vi da og prater om cd-spillere i klassen 50 000 og oppover?
Godt spm!, det lurer jeg litt på også, selv om mitt bidrag ligger mellom 30-40K...

mvh
 
J

Janpe

Gjest
Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner forskjellen på 30` og 50`. Nå føyet jeg imidlertid til "brukt" og at det er min oppfatning at Edge G CD er meget god til prisen.
Både ny OG brukt.
 
O

om.s

Gjest
Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner forskjellen på 30` og 50`. Nå føyet jeg imidlertid til "brukt" og at det er min oppfatning at Edge G CD er meget god til prisen.
Både ny OG brukt.
Nå! det gjør vel de fleste!, skjønner forskjellen mellom 30K og 50K mener jeg, men det begynner å bli endel ut av proposjonen med anbefalinger i mange hundre tusnerkroners klassen når innledningen var som den var.....

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hva menes med "total dynamisk ekthet"??? Et nytt, håpløst uttrykk for å beskrive lyd?

Hva angår Plinius-spilleren kan jeg bare gjenta:
Jeg vil ikke som så mange andre her snakke om eller anbefale spillere jeg ikke har hørt.

Mvh
JP
Total dynamisk ekthet...
My word...

Noen cdspillere overdriver dynamiske elementer...
De låter litt for imponerende... Kan vi være enige om dette?
Veldig imponerende med en gang, men etterhvert så skjønner man at det er litt "pynting på sannheten"...

Når det gjelder dette å "anbefale spillere som man ikke har hørt"

Du er veldig seriøs i dine valg av ord, dritbra, for nå man fronter en nettside, som du da blir ett ansikt for her på forumet, så skal man selvsagt virkelig vokte sine ord og opptre korrekt og noenlunde troverdig.
Dette gjør du JanPE!

Andre igjen kan kanskje ville hinte om at det også er noen andre ,som virker troverdige som også har testet en cdspiller de fant bra. Javel... da har du en uttalelse om en spiller i ett kjent miljø å gå på. (Tenk ett review av en spiller her)
Så kan man på ett forum som her si at:
Hei, jeg ser at denne spilleren har fått skryt, kanskje den kunne være noe å tenke på.
Kan hende man ser likhetstrekk med systemet til leser og det testede system rundt denne spilleren.
Da vil det være naturlig å trekke en paralell.

Vi kjenner ikke ditt rom JanPE, vi vet ikke hva du hører annet enn det du sier om det du tester.
Du gjør en kvalifisert vurdering av en komponent basert på den tilskudd i ditt annlegg.
Se nå, andre gjør dette og.
Det kan til og med være at man kan gjøre en kvalifisert gjettning baert på en rekke parametre...

Design har ofte mye å si!
Jeg vil spesielt trekke frem dette og:
I vår hobby er det ikke bare absoluttheter.
Det å utvide noens valghorisont vil kanskje få dem til å se på ett valg med litt andre øyne, kanskje de ikke vleger seg den spilleren "jeg" anbefalte (kan hende jeg bare leste en artikkel om den) ... men muligens JanPE så vil lesing av artikkel, evt føre til at man får vite noe, noe kritisk som jeg ikke vet at vedkomne trente å vite. Du vet ikke at det var nødvendig, vedkomne selv visste dette ikke da.

Musikk er om følelser... valg av komponenter baserer seg ikke alltid på lyd, det er mange sider ved dette.

Jeg synes ikke det personlig er noen vits å henge seg opp i hvorfor noen kommer med ett forslag. Ja det er nok en viss gehalt i dette med at det er lurere å vektlegge faktisk erfaring en tilsynelatende synsing...

Et forslag er alltid velkomment mener jeg. Leseren får rett og slett avgjøre selv hva han tilslutt skaffer seg.

Å informere om enda en komponents eksistens har jeg aldri skjønt skulle være ett problem...
Som at du her nå anbefaler en spiller til 53K når noen spør om råd rundt 30K
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Mener du seriøst at noen hi-fi-komponenter overdriver dynamiske elementer? Jeg får i hver fall en vekker hver 17. mai, dynamikk slik vi finner den i virkeligheten har jeg tilgode å høre innen hi-fi. Men, det er mulig jeg misforstår deg, så forklar gjerne mer utdypende.
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Jeg lurer litt på hva som har hendt med american wired. Får ikke lenger fram siden?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Mener du seriøst at noen hi-fi-komponenter overdriver dynamiske elementer? Jeg får i hver fall en vekker hver 17. mai, dynamikk slik vi finner den i virkeligheten har jeg tilgode å høre innen hi-fi. Men, det er mulig jeg misforstår deg, så forklar gjerne mer utdypende.
Vel, hvis det ikke blir forståelig at noen komponenter pynter litt på virkeligheten, så vet jeg desverre ikke hvordan dette kan sies enklere.
:)
Kansje det at noen komponenter legger til litt i frekvenskurven sin?
Mjæ... bedre?
 
J

Janpe

Gjest
Blir jo litt off topic, men:

americanwired.com vil gjenoppstå som wireddaddy.com. Det som gjenstår er "business-siden" av dette. Mye ligger klart men må altså vente litt. Jeg skal si ifra her på HFS og andre steder når siden er oppe.

Mvh
JP
Sr. European Editor ( som det så flott heter).
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Vel, hvis det ikke blir forståelig at noen komponenter pynter litt på virkeligheten, så vet jeg desverre ikke hvordan dette kan sies enklere.
:)
Kansje det at noen komponenter legger til litt i frekvenskurven sin?
Mjæ... bedre?
At noen komponenter pynter på virkeligheten forstår jeg, men at de fremstiller overdreven dynamikk forstår jeg ikke. Frekvenskurve og dynamikk er da to vidt forskjellige ting ???
 
K

kbwh

Gjest
Noe som ringer. Høyfrekvente transienter som ikke dør så raskt som de burde. Høyttalere med metalldiskanter. Høyttalere med trappetrinn opp i overgangen til diskanten. Osv. Sad sad sad.

(Det med høyttalere hører ikke til topic, men skitt au)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Du mener at dette kan oppleves som dynamikk? For dynamikk er da vitterlig noe helt annet? Men snakker du om at det subjektivt kan oppfattes som dynamikk så er jeg enig.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
At noen komponenter pynter på virkeligheten forstår jeg, men at de fremstiller overdreven dynamikk forstår jeg ikke. Frekvenskurve og dynamikk er da to vidt forskjellige ting ???
Ja, du kan så spørre...
Det er jo ett lite mysterie dette hvorfor bl.a cdspillere kan låte så forskjellig

Siden ingen andre har kommet med ett fullstendig svar på dette... så skjønner jeg ikke hvorfor du mener jeg skal komme med det...
Man hører det liksom bare at det er noe som ikke stemmer.
Det hele handler jo om det subjektive da...

"Den låter naturlig"
"Den har litt overdrevet bassområde"
osv...
"ikke noe frekvensområde stikker seg ut" osv...

Driver du å erter eller...?
Jeg har lest 10 talls tester der dette nevnes at de er litt overdrevet her og der.
Jeg liksom hva? Hvor har man vært liksom? Ikke fått med seg dette språklige begrepet?

Håper ikke jeg virker frekk her altså, men jeg skjønner ike spørsmålet jeg...
Bra dynamikk, håndtering av slaglyder, ekko, diverse...

Ok... Jeg skal prøve å sette ord på dette da.

Noen digitale komponenter selv om de er imponerende utviser en lyd som ikke finnes:
- De spiller lyder ut ifra ett sort tomt hull som er helt stille..
- Når ble dette så?

Dette er tull!

Lyder kommer ikke ut av noe sort og tomt!
Når du er på en konsert eller hva, så hører du at det er en fysisk tetthet, en vekt på stillheten. Luften er full av støv og damp og tilstedeværelse...
Den lever og puster og utifra dette kommer stemmer og instrumenter...

Når en digital komponent presenterer denne totale sorte bakgrunnen... Jeg tror det egentlig ikke er riktig jeg.

Det er selvsagt nyansert her, støygulvet kan godt være ikke eksisterende, det er ikke det...

Men det er altså noen spillere/dacer som liksom rekreerer lyden hermetisk... det låter ikke ekte...
Det er glassklart og oppløst... men livløst alikevell...
Jeg liker det ikke!

Dette er ikke dynamisk ekthet... dette er, jeg vet ikke hva
det er feil... mener jeg, min private mening...

Det jeg spurte JanPE om var om hans spiller får med seg
denne atmosfæren, eller om alt kommer ut av ett sort hull... Lyder bare oppstår som av intet og så er de søkk vekke igjen...

De likosm ikke forsvinner, når de når langt nok ned i sitt utkling så blir det liksom helt tyst og tomt der de var.

Dette er ikke dynamisk ekthet... det er kunstig...
Ble det klarere nå?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Nei, du har skrevet her i denne tråden at noen cd-spillere overdriver dynamiske elementer, og dette har jeg helt seriøst problemer med å forstå hva du mener med.

Jeg fatter, og er helt enig i at cd-spillere låter forskjellig, jeg har bare problemer med å fatte at noen kilde eller hifi-komponent kan ha overdreven dynamikk. Jeg oppfatter virkeligheten overlegen på dette området, alt annet er dynamisk dempet.

Så, nei, jeg erter ikke...
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Nei, du har skrevet her i denne tråden at noen cd-spillere overdriver dynamiske elementer, og dette har jeg helt seriøst problemer med å forstå hva du mener med.

Jeg fatter, og er helt enig i at cd-spillere låter forskjellig, jeg har bare problemer med å fatte at noen kilde eller hifi-komponent kan ha overdreven dynamikk. Jeg oppfatter virkeligheten overlegen på dette området, alt annet er dynamisk dempet.

Så, nei, jeg erter ikke...
Da kommer jeg til kort rett å slett i å formidle min mening.
Får bare beklage.
Men selvsagt... å dempe noe inne den dynamiske envelop
for så å tillate noe annet å forbli for høyt i det oppfattede nivå blir jo å overdrive deler av spekteret.
Du får ha meg unnskyldt da, men jeg finner dette litt komisk jeg... rett og slett.

Personlig så driver jeg ikke å spør om meningen av ord, jeg skjønner det aller meste selv...
Det kan være at jeg har en rask oppfattelse av mening og
sammenheng og at jeg ikke helt klarer å forstå at andre ikke har dette...
Jeg skal prøve å være litt enklere i min tale...
Når erfarne personer ikke skjønner begreper jeg bruker, som er bl.a oversatt ifra engelsk...

Truth of timbre , dynamic liniarity, dynamic scaling,
decay, decay rate, inner resolution, sounscape with front,
with back, Attack, percieved threshold, imaging, tonality, dispersion, coalescing, diffusion, nulling, fat, thin.

Jeg har lest veldig mye av Srajan Ebaen.
Han har mildt sagt forkjærlighet for å "lage" seg ord eller å kombinere begreper og bruke fremmedord ifra alle kulturer å sammenhenger...
Men som regel så er det ganske klart hva som menes...
Seffern, det er nok ikke samme swung over meg det er jo klart... ::)
 
K

kbwh

Gjest
Du mener at dette kan oppleves som dynamikk? For dynamikk er da vitterlig noe helt annet? Men snakker du om at det subjektivt kan oppfattes som dynamikk så er jeg enig.
Ja og ja og vi er enige :D
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Slapp av tweakman, jeg tror ikke det er oppfattelsen min det er noe galt med. Jeg har vel heller ikke så store problemer med de engelske uttrykkene du nevner. Jeg søkte kun en presisering av din uttalelse. Det må være lov, uten å bli møtt med anklagelser om treg oppfattelse.

Ut i fra det du nå forklarer forstår jeg hva du mener. Men, jeg mener faktisk at det da ikke er snakk om overdrevne dynamisk egenskaper, men heller andre feil i lydgjenngivelsen som subjektivt gir oppfattelse av økt dynamikk. Men nok om det, dette blir en avsporing av tråden.
 

hansa_bergen

Medlem
Ble medlem
07.05.2006
Innlegg
5
Antall liker
0
ABRAHAMSEN tidligere electrocompanet kommer med ny cd spiller den er vert og vente på, tror det blir noe av det råeste en kommer til og finne i den prisklassen
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
ABRAHAMSEN tidligere electrocompanet kommer med ny cd spiller den er vert og vente på, tror det blir noe av det råeste en kommer til og finne i den prisklassen
Hvorfor?
 
A

Antonx

Gjest
Jeg ble litt nysgjerrig p audio note DAC 2.1 Er det noen som kan fortelle hvordan den låter?

Den kommer nok på over 10k men hvilken prisklasse for integrerte kan i sammenligne dem med?
 
J

Janpe

Gjest
Ja, du kan så spørre...
Det er jo ett lite mysterie dette hvorfor bl.a cdspillere kan låte så forskjellig

Siden ingen andre har kommet med ett fullstendig svar på dette... så skjønner jeg ikke hvorfor du mener jeg skal komme med det...
Man hører det liksom bare at det er noe som ikke stemmer.
Det hele handler jo om det subjektive da...

"Den låter naturlig"
"Den har litt overdrevet bassområde"
osv...
"ikke noe frekvensområde stikker seg ut" osv...

Driver du å erter eller...?
Jeg har lest 10 talls tester der dette nevnes at de er litt overdrevet her og der.
Jeg liksom hva? Hvor har man vært liksom? Ikke fått med seg dette språklige begrepet?

Håper ikke jeg virker frekk her altså, men jeg skjønner ike spørsmålet jeg...
Bra dynamikk, håndtering av slaglyder, ekko, diverse...

Ok... Jeg skal prøve å sette ord på dette da.

Noen digitale komponenter selv om de er imponerende utviser en lyd som ikke finnes:
- De spiller lyder ut ifra ett sort tomt hull som er helt stille..
- Når ble dette så?

Dette er tull!

Lyder kommer ikke ut av noe sort og tomt!
Når du er på en konsert eller hva, så hører du at det er en fysisk tetthet, en vekt på stillheten. Luften er full av støv og damp og tilstedeværelse...
Den lever og puster og utifra dette kommer stemmer og instrumenter...

Når en digital komponent presenterer denne totale sorte bakgrunnen... Jeg tror det egentlig ikke er riktig jeg.

Det er selvsagt nyansert her, støygulvet kan godt være ikke eksisterende, det er ikke det...

Men det er altså noen spillere/dacer som liksom rekreerer lyden hermetisk... det låter ikke ekte...
Det er glassklart og oppløst... men livløst alikevell...
Jeg liker det ikke!

Dette er ikke dynamisk ekthet... dette er, jeg vet ikke hva
det er feil... mener jeg, min private mening...

Det jeg spurte JanPE om var om hans spiller får med seg
denne atmosfæren, eller om alt kommer ut av ett sort hull... Lyder bare oppstår som av intet og så er de søkk vekke igjen...

De likosm ikke forsvinner, når de når langt nok ned i sitt utkling så blir det liksom helt tyst og tomt der de var.

Dette er ikke dynamisk ekthet... det er kunstig...
Ble det klarere nå?
Unnskyld og med all mulig respekt:

Dette er tåketale fra ende til annen. Om lyden kommer ut av et sort hull? Mitt system får med seg det det skal og hverken tilsetter eller utelater elementer i musikken. Slik synes jeg at det skal være og vanskeligere enn dette har jeg ingen intensjoner å gjøre den hobbyen jeg har mye glede av.

Eller er det jeg som er for enkel??

Mvh
JP
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Neida, det er bare det at en 20 - 30 andre testere sier det sånn ca som jeg har sagt det..
JanPE, du sier ifra din mening, det er bra! ;D
Da kan vi være uenige for tiden og kose oss med musikken.
Det har vi iallefall felles tror jeg! ;D
Vi har tydeligvis ikke felles vokabular.
Eller jeg er helt på jordet ordmessig, ta den du liker best ::)
(Dette konkluderer mine skriverier på denne streng... )
(Jeg blir ikke forstått, så da gir jeg opp... ;))
 
Topp Bunn