Den beste konserten som er opplevd ?

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Har opplevd noen gode konserter opp igennom årene. Clash i Drammenshallen, Kraftwerk på Rockefeller, Napalm Death/Obituary i kjelleren på Chateau Neuf for å nevne noen, men den jeg husker aller best er nok EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN i de gamle lokalene til Akers Mekaniske Verksted like før de ble revet til fordel for byggingen av Aker Brygge (et dårlig bytte med tanke på for et fantastisk egnet konsertlokale det var til denne konserten ;D ;D ;D). Dette var også mens E.N. hadde litt av den upolerte råskapen inne enda. De har jo blitt svært så rund i kantene med årene...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
oi oi, vanskelig å plukke...

- Gillan, Nedarøhallen '80 var stort, siden det var min
konsertdebut.
- Første gangen jeg så mine barndoms helter Nazareth, samme sted litt senere var også stort.
- Whitney Houston Wembley Arena 3. rad i '86 var knall. Da hun var ung og lovende, og ikke lite forførende for en gutt i sine beste tenår.
- BB King Hammersmith Odeon, samme år var bra.
- Deep Purple Valle Hovin omtrendt samme år var bra. Fikk hilst på Ritchie Blackmore.
- Heart på Wembley Arena i 91 var bra, men å sitte på bakerste rad uten kikkert var ikke like bra.
- Judas Priest i Spektrum i år var knall, selv om jeg kanskje egentlig burde være for gammel til å like slikt. Men det er noe spesielt med gamle helter....

Men den beste tror jeg likevel må bli Robert Plant for noen år siden. Den lille fyren er ren magi.  

Og så er jeg veldig sjalu på en venninne som var på Pink Floyd på Wembley arena i 1980. Comfortably Numb...  Og en kompis som så Led Zeppelin på The Garden NY i '75. The Song Remains The Same...
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
873
Antall liker
127
Sted
Bergen
Etter konserten med MB fikk jeg prate med bandmedlemmene, spesielt Justin Hayward og John Lodge. Uforglemmelig øyeblikk.
Dæven......

De spilte i Oslo konserthus på samme tiden,Keys to the kingdom turneen.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
;D RUSH - Stockholm 2004 ;D
:) Dreamtheater - Oslo 2005 :)
;D Bjørn Berge - Brønnøysund 199X ;D
:) Kaizsers - Brønnøysund 199X:)
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.954
Antall liker
28.015
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Thin Lizzy, 1980 på Chateau Neuf.
Vi stod utenfor og ventet halve kvelden, tollerne streiket og slapp ikke gjennom bilene med utstyret.
Når de endelig slapp inn folket ble det sånn trengsel at en stakkar ble trykket tvers gjennom en glassdør i mellomgangen, blødde som en gris - men han skulle ikke ha noen førstehjelp - han skulle inn og se Lizzy!
Så fikk vi da også en sjef konsert som takk for tålmodigheten; først et langt sett, så opp for fem ekstranummer, og opp igjen for tre ekstranummer til  8) Live and Dangerous!!!!
Vel, så rakk vi ikke siste toget hjem og måtte sitte hele natta på steingolvet inne på Oslo Ø. Dritt samma.

Det har vært mye annet bra og;
Noen omganger Marillion på -80 tallet, Tina Turner i Drammen -85, den dama eier scenen! - og det var helt greit med Bryan Adams som forband!

I -83 var forresten Chris Rea forband for Saga i Ekeberghallen, det er litt sprøtt å tenke på noen år senere.....

To omganger med Pink Floyd på Valle Hovin var også "helt greit"  ;D

Prince; både på Valle Hovin og noen år senere i Spektrum, u ha, den lille rare mannen er altså kun genial i boka mi.

Mvh

Lagga

PS Jeg glemte Kaizers Orchestra, Utilgivelig :-[ Dét, er live-gruppe det! DS
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.750
Antall liker
871
Torget vurderinger
35
Den beste: RUSH - Manchester 2004 - vanvittig!

Høyt oppe: Jane's Addiction - Rockefeller 2003 & Audioslave - Norwegian Wood 2003
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Dæven......
Det kan du si ... konserten var relativt intim, kanskje rundt 1000 tilstede. Etter konserten så jeg at kun et pat stykker gikk rundt hjørnet på bygget. Tydeligvis var bandet ennå inne i bygget.

Det var riktig og da de kom ut, ble de en knapp times tid for å prate med oss 5-6 stykker som stod der.

Det var nesten surrealt å plutselig kunne snakke med dem etter å ha hatt glede av musikken deres siden tenårene. Dessverre hadde jeg ikke noe kamera for å forevige dette. Jeg hadde jo ingen idé om at dette skulle blitt mulig. Men i det minste fikk jeg autografene i et hefte fra konserten.
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Springsteen Valle Hovin i 93. Etter over 4 timer med fullt øs avsluttes det hele med at gitarteknikeren spiller Twist and Shout. Overlegent!!
 

jojen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2004
Innlegg
96
Antall liker
2
MIN beste: Yes, Royal Albert Hall 2000.

Etter 30 år.......
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
belle & sebastian- quart 01/02
emperor- rockefeller 05
metallica- roskilde 04
uriah heep-hellerudsletta-92
ac/dc-spektrum 96
bob hund- rockefeller 01
sigur ros-quart(01)
beck- quart 01
motorpsycho rockefeller 00-01 eller var det 01-02?:) for et liveband
 

cromlech

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
53
Antall liker
19
Torget vurderinger
1
Darkthrone, satyricon og dissection 96 rockefeller.
megadeth anacrusis new orleans 91
fear factory roskilde 96
hedningarne folken eeeeee husker ikke dato men sjefs konsert.
tiamat roskilde 95
rage angainst the machine roskilde 94
zyklon og aterneus tribute
alt jeg fikk se av seigmen roskilde, folken sandved parken
+ mye mer Live er gøy uansett. har bare en grusom opplevelse live og det var borknagar Folken OMG verste lyden jeg har hørt.
 

cromlech

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
53
Antall liker
19
Torget vurderinger
1
eeee glemte en av de store opplevelsene. KREATOR på tribute var STOOOOOOOORT. for en gammel metal gutt. ;D
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Steve Vai og Eric Sardinas på Rockefeller er en av de beste konsertopplevelser jeg har hatt i nyere tid
 
O

om.s

Gjest
Midnight Choir på Rockefeller 14 desember 2001, den konserten som ble en "offisiell bootleg" med 6 låter....
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.070
Antall liker
33.764
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Masse bra på 70-tallet:

Zappa-Kalvøya
Zappa-Njårdhallen
Gentle Giant
Genesis
Yes
Weather Report (med Pastorius på bass)
Peter Gabriel
Ry Cooder
+ en mengde andre

Senere år: Manhattan Transfer,Oregon,Sting,Diana Krall,Gong,King Crimson++

Umulig å velge ut EN konsert.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Steve Vai og Eric Sardinas på Rockefeller er en av de beste konsertopplevelser jeg har hatt i nyere tid
dro halvveis jeg:)
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Joanna Newsom - Roskilde 05
Helvete, der skulle jeg også ha vært. Håper hun kommer til Scandinavia igjen. Dama er genial!
Min beste konsertopplevelse er vel Roger Waters Pros and Cons. konserten han hadde på Isstadion i Stockholm i 84. Eric Clapton var med. 10 000 satt stille og rolig og hørte gammel Pink Floyd og ny Waters musikk. Setter nok denne høyest.

mag.
 
B

bamsemann

Gjest
uten tvil.. springsteen stockholm stadion 1988. hele stadion hoppa opp og ned i takt. det var et helt rått trøkk...
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Pearl jam her i oslo 1990 var vel året.
Soundgarden i 91 eller 92 var også veldig bra.
Samtlige metallica konserter som har vert i Norge har alle vert skikkelig fett.
Bruce Springsteen sin opptreden i forbindelse med goast of tom joad var vanvittig bra.

Konsert jeg gjerne skulle vert på: pearl jam unplugged. Det er simpelten det feteste konsertopptaket jeg noen gang har hørt.
 

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Den aller beste var Buddy Guy m/husorkester på Antone's en gang i '93. Utrolig! Den nest beste var Buddy Guy m/husorkester på Antone's kvelden etter.

Disse konsertene står i sterk kontrast til den sørgelige forestilling Buddy et al gjorde i kjelleren på Chateau Neuf sommeren '92. Bare så synd Buddy aldri har fått det til på plate.

Norgesturneen til Lee Clayton høsten '88 var vel også allright. Fikk med Trondheims-konserte, konserten fra Cruise blir fremdeles hentet fram på vinyl:)

BJ
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Helvete, der skulle jeg også ha vært. Håper hun kommer til Scandinavia igjen. Dama er genial!
Min beste konsertopplevelse er vel Roger Waters Pros and Cons. konserten han hadde på Isstadion i Stockholm i 84. Eric Clapton var med. 10 000 satt stille og rolig og hørte gammel Pink Floyd og ny Waters musikk. Setter nok denne høyest.

mag.
Jeg hadde ventet 10 år på å se Black Sabbath live, og selv om man ikke kan sammenligne Joanna med Black overhodet......

Joanna banka konsertopplevelsen med Black rett til helvete og tilbake.

Jeg snakket ikke på en time etterpå, og frysningene gikk gjennom hele kroppen der jeg sto og niholdt i gjerdet foran scenen. Det gjorde vondt....i hjertet.

Jeg vil unngå å forklare mere, i redsel for at mine usle ord ikke skal strekke til i en forklaring....
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Gary Moore. Romsdalsmuseet 1997!!!!! ;D ;D
Men den beste showeren i to sko er sammy hagar 8),ex van halen.. Så han på sweeden rockfestival 2005,kunne ingen av sangene men det var allikevel top 2 konsert!! det sier litt!! ;D ;D
 

psv

Medlem
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
U2 - The Joshua Tree Tour 1987, Estadio Santago Bernabeau Madrid m/90.000 tilskuere og UB40 samt The Pretenders som support (I got U babe)

Fish - Return to Childhood, Rockefeller 2005 (Fantastisk å få høre mitt favoritt album spilt i sin helhet)

Aerosmith - Pump Tour 1990, Newcastle City Hall

Depeche Mode - Spectrum 2001?

London Chamber Orchestra etterfulgt av David Byrne - Det Grønne teltet i Roskilde 1993

Duran Duran - Newcastle Arena 2004 og Roskilde 2005 (2x2 timer med hits)
 
O

om.s

Gjest
Ble påminnet om en meget god Raga Rockers konsert i Tromsö, tror den må ha värt i 88.


mvh
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
Gary Moore. Romsdalsmuseet 1997!!!!! ;D ;D
Men den beste showeren i to sko er sammy hagar 8),ex van halen.. Så han på sweeden rockfestival 2005,kunne ingen av sangene men det var allikevel top 2 konsert!! det sier litt!! ;D ;D

Hehe...der var jeg også! Jeg gledet meg stort til å få høre still got the blues, og den kom jo selvsagt!

Det var god stemning på bjerget da ja! Men slår nok ikke seansen i denmark!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
For ikke å snakke om Count Basie Big Band i Oslo Konserthus i 1978 (79?), med Butch Miles på trommer!

....og for sikkerhets skyld Oscar Peterson og Nils Henning Ørstedt Pedersen sammen med Ella, samme sted, dagen etter!
Det var tider.
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
For ikke å snakke om Count Basie Big Band i Oslo Konserthus i 1978 (79?), med Butch Miles på trommer!

....og for sikkerhets skyld Oscar Peterson og Nils Henning Ørstedt Pedersen sammen med Ella, samme sted, dagen etter!
Det var tider.

Kunne tenkt meg en tur tilbake børjan av 60-tallet og bill evans!
En livekonsert med Bill, Scott LaFaro og Paul Motian troner særdeles høyt på ønskelisten. Men må nok pent nøye meg med opptak, synd!
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Mye å skulle velge mellom. Motorhead i 1987 var en høydare. Jeg var backstage med en kamerat som var journalist og fikk en lang prat med gutta før konserten. Ellers er nok The Cult på sentrum scene på midten av 90-tallet, den konserten jeg først tenker på når jeg får dette spørsmålet. Det rocket ut av en annen verden!!!
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
Var på en KNALL-konsert igår kveld. I langevåg kirke med ytre suløen som hadde fått venner både fra new orleans og molde på besøk. Det var fyrverkeri og en del musikere viste veldig godt samspill med artig "battling" ;P
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Det blir konserten med Richard Sinclair og Panzerpappa på Amatøren i september i år. Helt fantastisk! Synd jeg ikke fikk sett Hatfield and The Norths "reunion"-konsert i fjor...
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Antony and the Johnsons var rimelig bra på søndag.
 

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
132
Antall liker
3
Motorpsycho i Folken, Trust us turneen. Det sto en helt ukjent (flott) dame ved siden av meg. Vi begynte å kline med det samme musikken startet. Uvisst av hvilken grunn, da vi ikke vekslet ett ord. Lyden og musikken var magisk, det var kanskje derfor :)
Jeg hadde en diametralt motsatt opplevelse på konsert med Motorpsycho på Kroa i Bø i -95 eller deromkring. En usannsynlig flott dame. Vi klinte ikke, men vekslet en mengde ord. Faen, jeg burde skjønt at det skulle være motsatt. Noen fysikere her med tilgang til et ormehull?
 

Arnold777

Medlem
Ble medlem
29.10.2003
Innlegg
13
Antall liker
0
Min første STORE konsertopplevelse var Springsteen konsert på Nya Ullevi - Gøteborg (Born in the USA tour). Denne konserten er sagnomsust ennå. De kunne vel ikke holde noen konserter der på lang tid etter, pga folkehavet som ble satt i bevegelse og det oppstod problemer med grunnforholdene på stadionanlegget.
Vil også nevne Radioheads konsert på Rockefeller (OK Computer touren), White Stripes også våre egne Kaizers da ;D

Arnold
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.154
Antall liker
4.318
Torget vurderinger
1
Mørkemannen NicK Cave i spektrum 2001 (?), iskald intimkonsert for 6-7000 mennesker, en ren makt demonstrasjon, menigheten var samlet.

mvh
KJ
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Zappa på Kalvøya ´74 - beste bandet han har hatt!

"Tosca" på Den Norske Opera med Placido Domingo. (en gang på 90-tallet).

Chet Baker på Club7/Sardines

+ en "once in a lifetime" opplevelse i Geneve. På en liten jazzklubb spilte Junior Wells og Buddy Guy. Utrolig bra. Men så, etter pause kommer en dame fra publikum og og setter seg ved pianoet, relativt drita, men spiller fantastisk. Etterhvert synger hun også sammen med gutta.

Det var ingen ringere enn Nina Simone! Den improviserte trioen glemmer jeg aldri. Dagen etter hadde jeg såre hender etter all applausen.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Miles Davis i Grieghallen i 88 var helt religiøst.  ;)
Men er du sikker på at det ikke var i 87 han var på Sardines?

Vet forresten at det finnes NRK-opptak av begge disse konsertene. Hvis det er noen som har noen mastertapes liggende og slenge, er det bare til å gi et ord - jeg kommer og henter... 8)


Mvh
Karl Erik
Har for en tid siden fått bekreftet at NRK fortsatt har opptakene fra Sardines -87...jfr. Erling Wicklund kan det bli aktuelt å sende det i reprise engang, -kanskje i anledning Miles' 80-års dag 25/5 2006

...jepp...skulle gjerne hatt kopi av de mastertapene...om det er riktig som en fugl hvisket meg i øret engang var det ingen ringere enn legendariske Sven Erik Børja som stod for innspillingen....!

Miles spilte 2 kvelder på rad også året etter...jeg gråter ennå av at jeg bare hadde råd til den ene kvelden...23.oktober-88

En annen konsert på samme tiden som må nevnes er De Lillos på Sardines-89.....første konserten etter utgivelsen av Hjernen er alene....et tydelig nervøst band stilte i 60-talls dresser og vannkjemmet hår...sveisen holdt halvveis ut i første låt...som var selveste Hjernen er alene i en "faen heller"-holdning jeg ikke har hørt dem spille den i siden...derfra hadde Lars oss i sin hule hånd. Av de mellom 25-30 gangene jeg hørte DeLillos er det denne gangen jeg minnes aller best.

Lenny Kravitz, Betong
Morpine, Rockefeller
Peter Gabriel, Kalvøya (knall lyd, thanx Adyton)
Ben Harper, Rockefeller
Maria McKee, Betong
Nils Petter Molvær, Kongsberghallen
Sting, Drammenshallen (-89 ? det var før mor&far begynte å like han...)
Garbarek, Karpedammen, Akershus Festning i år.
David Bowie, Spectrum

Young Niles, Rockefeller...lille julaften...hvert eneste år....
 
Topp Bunn