Bil, båt og motorsykkel Den bælsvære KLASSISKE Porsche tråden!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    1701721063658.jpeg

    This is what the Porsche 917 bare alloy chassis looks like. It weighs 42 kilograms (approx 93 pounds). At Le Mans, these cars were nearing 370 km/h (approx 230 mph) on the Mulsanne Straight.

    Men Ikke helt ufarlig 😎….

    As legendary Porsche racing engineer Norbert Singer explains in this video, the weight savings was significant. Singer says that 917s routinely came in 44 to 66 lbs heavier than the 1764-lb minimum weight required in the 5.0-liter Sports class in which they competed, largely because of the heavy flat-12 engine out back. So Porsche decided to experiment with magnesium chassis tubes instead of the standard aluminum.

    Obviously, this was wildly unsafe—magnesium ignites easily, and it burns super hot, often over 5000 degrees F. It's also extremely hard to extinguish: dousing a magnesium flame with nitrogen or carbon dioxide does nothing to stop the flames, and pouring water on burning magnesium actually creates new flammable compounds that propagate the fire. Honda built a magnesium-chassis Formula 1 car, the RA302, in 1968. John Surtees refused to drive it, so Honda tapped Jo Schlesser to pilot the car at the 1968 French Grand Prix. Schlesser crashed on lap 2, the car caught fire, and he died at the scene.



    Helt rått!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.157
    Antall liker
    9.484
    Auto-Union-Type-C.png

    Dersom man sier førere av 917 hadde baller, hva hadde da de som rattet Auto Union Type C? 6 liter V16 med kompressor. Drøye 500 hk, 880 n.m
    Toppfart 300+
    Fare for hjulspinn ved 160 km/t.

    Skulle vært interessant å hære Verstappens kommunikasjon med depotet dersom han hadde rattet en slike. :rolleyes:
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.445
    Antall liker
    12.574
    Sted
    Sørlandet
    Ikke akkurat en Porsche men minst like morro å ratte!

    Utgangspunktet noe så sjeldent som en temmelig rustfri 1303S. Innlandsbil og reddet av at dem ikke salter veiene.

    Deilig for-det-meste original lakk med finfin patina. Jeg bygget en noe mer langbeint girkasse og deretter en mild 1.9 liters motor med ca 130 hk. Fullt justerbart understell fra KW sammen med alle triks i boka fra VW cup. Felgene er av magnesium og dem fikk klistrete gateslicks. Summen av dette var en bil som holdt følge med det aller meste på slalombanen og på svingete veier. Utrolig morro bil. Og det var den som gikk i innbytte mot Porsche 912’n jeg postet bilder av tidligere.

    IMG_9820.jpeg F713690D-0C20-400B-9C4E-59DDBE9592F3.jpeg 1303SCC autoslalom.jpeg 1303SCC3 autoslalom.jpeg 1303SCC2 autoslalom.jpeg

    130hk er ikke all verdens men i en bil som veier 800kg så er det omtrent der grensen går. Man kan holde gassen i bånn stort sett hele tiden og gå tidlig på uten at man risikerer for mye.
     
    Sist redigert:

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer! Dette var fin julegave til deg selv. Jeg synes du har gjort et glimrende valg. Sitter vel en G50-kasse i denne?
    Det er nok ikke meg dessverre, men bilen blir i Bergen. Er G50 på denne ja.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Jeg var litt kjapp der. Beklager. Husket du var «litt» begeistret ved en anledning tidligere i høst og så gjettet jeg på at du hadde satt en strek over hele familiebudsjettet og kjørt en real solo 🤭.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan love deg, du kan få den samme følelsen i hvilken som helst fossil porsche, det trenger ikke være en GT eller turbo, det spiller ingen rolle hvilken det er, ny eller gammel, på bane eller på landevei, det er digg uansett!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.638
    Antall liker
    85.060
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg kan love deg, du kan få den samme følelsen i hvilken som helst fossil porsche, det trenger ikke være en GT eller turbo, det spiller ingen rolle hvilken det er, ny eller gammel, på bane eller på landevei, det er digg uansett!
    Jeg tviler ikke. Har kjørt Porsche to ganger, første gang 912 og andre gang en 911 til et medlem her inne (husker ikke korrekt betegnelse, men luftkjølt) Moro begge ganger og siste gikk ganske likt som den TT jeg hadde tidligere.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.445
    Antall liker
    12.574
    Sted
    Sørlandet
    Jeg tviler ikke. Har kjørt Porsche to ganger, første gang 912 og andre gang en 911 til et medlem her inne (husker ikke korrekt betegnelse, men luftkjølt) Moro begge ganger og siste gikk ganske likt som den TT jeg hadde tidligere.
    Det var denne du kjørte. Meget fin tur i strålende sol og du guidet oss selvsikkert til den store kraftstasjonen. I ettertid kjørte jeg flere turer rundt i det samme området.

    Bilen er en euro 911SC. Større bremser og skikkelig understell som gjorde at den opplevdes som alt annet enn å kaste en hammer med skaftet først. Motoren ble overhalt og gikk som en klokke.

    1704436861089.jpeg

    Her besøker jeg samme kraftstasjon med en annen morsom bil. Ford Fiesta ST 200. Clubsport 4 pot bremser 330mm, KW understell, Mountune programvare 290 hk. Klistrete gateslicks:

    1704438408576.jpeg
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.475
    Antall liker
    4.284
    Torget vurderinger
    10
    416115567_6835830589847845_1518109781337559592_n.jpg
    Magical Moments "On the brink of powerlessness"
    Willi Kauhsen, 77, from Aachen about his ride in a racing car with the President of the Federal Republic of Germany Gustav Heinemann as co-driver
    SPIEGEL: You drove on the 3rd of April 1973 with Gustav Heinemann at the Nürburgring. You were a well known racing driver at the time - how did that happen?
    Kauhsen: At the beginning of February somebody from Bonn (former capitol city of West-Germany) called me and asked: "Well, the President, who wishes to be ridden a lap over the Nürburgring in the strongest racing car in the world - you, can we do that?"
    SPIEGEL: The ring was a mountain and valley route for about 22 kilometers and was considered highly dangerous. It was extremely risky to drive there in the Porsche 917, which was called "Monster" because of its 1000 hp.
    Kauhsen: At the time, I also worked as a test driver at Porsche. I had covered many thousands of kilometers with this car. And I knew the Nürburgring from many races. It was also not about driving with the Heinemann in record time. The car's acceleration was so insane that anyone who did not know it was on the verge of fainting.
    SPIEGEL: So you suspected Heinemann would be easy to impress.
    Kauhsen: Yes. I did not have to do anything wild.
    SPIEGEL: However, there was an unexpected problem: The night before there was a onset of winter. Did Heinemann get scared?
    Kauhsen: Not him, but everyone else. When the whole delegation rolled up, Hilda Heinemann, his wife, asked: "Herr Kauhsen, is not that too dangerous?" I answered: "Only at two or three places will there be snow, so I drive carefully."
    SPIEGEL: What did Heinemann himself mean?
    Kauhsen: He was happy and beamed at me. He did not want to hear about concerns.
    SPIEGEL: How did the wintry trip start?
    Kauhsen: First a team car drove to the track to see if there are terrorists. With police officers left and right on the running boards, heavily armed. Heinemann got a helmet and sat next to me with suit and coat. Then we started.
    SPIEGEL: Did the ride go smoothly?
    Kauhsen: It was thawing, and indeed: at first everything was free. But suddenly I saw the crew car lying in the ditch. The police walked around and collected their submachine guns. I made an emergency stop - and the car spinned around.
    SPIEGEL: Was Heinemann feeling queasy at the same time?
    Kauhsen: I looked at him, he gave a thumbs-up.
    From the german Newsmagazin „Der Spiegel“ 14. Januar 2017
    Willi Kauhsen managed a Lap time with Dr. Heinemann in the Porsche and a snowy Nürburgring around 12:30.
    A lap in dry conditions at this time was around 7:30 and around 8:30 in the wet.
    In the evening there was a Dinner for Dr. Heinemann near the Nürburgring. The President was looking around to have a chat with Kauhsen., but Kauhsen was at this time back home in Aachen. Nobody invited him to the Dinner with the Pesident .
    415933717_3948549755372619_4560479640680758764_n.jpg

    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.475
    Antall liker
    4.284
    Torget vurderinger
    10
    Ikke lett å skulle mekke Porsche der.....
    417391352_790423059793642_7002916819936632585_n.jpg

    Mvh.
    SAL
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn