Den absolutte bassreferansen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Har brukt spor 5, "In Motion/ Lucky Loop" på Eldbjørg Raknes' "So Much Depends Upon A Red Wheel Barrow" som basstest i det siste. Denne trekker alt jeg har helt i bånn. Det spesielle med denne er at det benyttes synthbass med struktur. Du hører derfor ikke bare hvor langt ned ht'ene dine går, du kan også avgjøre definisjon og oppløsning. Dette sporet fungerer derfor veldig bra som referanse når du skal plassere høyttalere osv. Det aller beste er at 2/3 av sporet har denne synthen som fundament så du har ikke dårlig tid når du holder på. Vet ikke hvor lavt dette går, men det er bra rått.

    Du kan høre et klipp på Amazon, men dette stopper desverre før bassen starter.
     

    Vedlegg

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.456
    Antall liker
    458
    Torget vurderinger
    2
    Mest ekstreme dypbassen (og dynamikken) æ har hørt,eller skal æ heller si følt ;D va på ei direktegravert vinylplate med kirkeorgel. Sto advarsel på skiva om at dette va en alvorlig påkjennig for ethvert stereoanlegg i og med at det va fullt nivå fra 16Hz og oppover,va ingen bruk av kompressor og EQ. E heilt enig at "loudness war" e noe dritt men en viss bruk av kompressor må nok til,plata va jo egentlig nesten ikkje spillbar i den forstand at det måtte spilles høyt hvis man skulle høre alt som foregikk,noen gang va det så lavt at man nesten ikkje hørte noe mens andre ganger trudde æ 13tommerne skulle forlate korgene :eek:

    mvh Filip
     
    J

    JIGSAW

    Gjest
    Jan Hammer, plata "Behind the minds eye" har ett spor med en type synthbass av den umulige typen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    F.E. skrev:
    Mest ekstreme dypbassen (og dynamikken) æ har hørt,eller skal æ heller si følt ;D va på ei direktegravert vinylplate med kirkeorgel. Sto advarsel på skiva om at dette va en alvorlig påkjennig for ethvert stereoanlegg i og med at det va fullt nivå fra 16Hz og oppover,va ingen bruk av kompressor og EQ. E heilt enig at "loudness war" e noe dritt men en viss bruk av kompressor må nok til,plata va jo egentlig nesten ikkje spillbar i den forstand at det måtte spilles høyt hvis man skulle høre alt som foregikk,noen gang va det så lavt at man nesten ikkje hørte noe mens andre ganger trudde æ 13tommerne skulle forlate korgene :eek:

    mvh Filip
    Du har nok hørt på denne

    Virgil Fox, fra 1977
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Jøgga skrev:
    Du har nok hørt på denne

    Virgil Fox, fra 1977
    Det var denne som var referansen før CD'enes tid. En virkelig høydare, utgitt på Crystal Clear i 77, direct to disc selvfølgelig.

    Ser at du har ESL63. Regner med at du ble like overrasket som meg første gang du spilte denne via Quad'ene.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ayaboh skrev:
    Jøgga skrev:
    Du har nok hørt på denne

    Virgil Fox, fra 1977
    ...
    Ser at du har ESL63. Regner med at du ble like overrasket som meg første gang du spilte denne via Quad'ene.
    Interessant, jeg tror aldri jeg har prøvd denne på ESL63. Sist jeg spilte denne var på Monopulse 82A og det var rystende. Men jeg har spilt kirkeorgel på elektrostatene og det var overraskende flott, helt nydelig faktisk. Jeg ble litt nysgjerrig nå, dette skal testes i morgen. Håper ikke de revner og tar fyr ;)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Er det noen som har nevnt LFO her ??

    Hørte dem første gang i Oslo på Hifi Klubben i Grensen. Og det var nede i kjelleren på et par Cervin Vega 1215 .. Og dæggern det var bra dypt på den tiden .. ( det var vel for sånn bortimot 20 år siden :eek: ) Og det er jo like dypt enda da men .... kommet fler skiver av dem - er vel "elektronika" (noen syntes det bare er grusomt) ;)
    Men det er ihvertfall noe som setter systemer på prøve.

    Fler nevner jo Infected Mushroom ..... Og da må i hvertfall noen av gamlekara nevnes 8)
     

    Vedlegg

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.156
    Torget vurderinger
    32
    Virgil Fox-plata er på vei til meg fra USA i 180 grams vinyl-utgave.

    Skal bli spennende å høre hvordan den låter.

    Roy
     
    A

    asvaberg

    Gjest
    J.O skrev:
    torf skrev:
    En nå avdød kompis hadde en live-innspilling av Tsjaikovskis 1812 symfoni med ekte kanoner på vinyl. Man kunne se med det blotte øyet på plata hvor kanonene kom inn. Han tok knekken på flere komponenter og høytalere med denne vinylskiva. Det burde ha vært mulig å beregne hz ved å måle lengden på utslaget med relativ stifthastighet ;)
    Det er en Telarc innspilling du snakker om der, ifølge coveret går kanonene ned til 6hz, hvis ikke pickupen blir kastet av da... Eller høytalerene spytter ut elementene...
    eller denne:


    "This disc caused quite a stir when first issued in the early 1960s. With a panoply of infantry in the Beethoven, and bells and cannon in the Tchaikovsky, Dorati goes for maximum impact: just what both pieces need when heard outside the concert hall or arena. Wellington's Victory has often been labelled Beethoven's worst major work--pointlessly if you consider it was written as a quick commission for a new line of mechanical instrument! Take it with a fair pinch of salt and enjoy. 1812 is a better work than many people, including Tchaikovsky, would give it credit for. Again, it's not profound, nor was it meant to be. It sounds fabulous in this latest transfer--40 years just melt away as you listen. The Minneapolis SO is not in the "super league" of US orchestras, but they rise to the occasion as Dorati encourages them to do. You also get a hard and fast Capriccio Italen, and two discussions on how the sessions for the main works were set up. As the results amply demonstrate, it's a slice of recording history to treasure. --Richard Whitehouse"
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.456
    Antall liker
    458
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    ayaboh skrev:
    Jøgga skrev:
    Du har nok hørt på denne

    Virgil Fox, fra 1977
    ...
    Ser at du har ESL63. Regner med at du ble like overrasket som meg første gang du spilte denne via Quad'ene.
    Interessant, jeg tror aldri jeg har prøvd denne på ESL63. Sist jeg spilte denne var på Monopulse 82A og det var rystende. Men jeg har spilt kirkeorgel på elektrostatene og det var overraskende flott, helt nydelig faktisk. Jeg ble litt nysgjerrig nå, dette skal testes i morgen. Håper ikke de revner og tar fyr ;)
    Kan se ut som den ja..Ja spill med andakt,farlig den der ;)

    mvh Filip
     
    J

    J.J

    Gjest
    asvaberg skrev:
    J.O skrev:
    torf skrev:
    En nå avdød kompis hadde en live-innspilling av Tsjaikovskis 1812 symfoni med ekte kanoner på vinyl. Man kunne se med det blotte øyet på plata hvor kanonene kom inn. Han tok knekken på flere komponenter og høytalere med denne vinylskiva. Det burde ha vært mulig å beregne hz ved å måle lengden på utslaget med relativ stifthastighet ;)
    Det er en Telarc innspilling du snakker om der, ifølge coveret går kanonene ned til 6hz, hvis ikke pickupen blir kastet av da... Eller høytalerene spytter ut elementene...
    eller denne:


    "This disc caused quite a stir when first issued in the early 1960s. With a panoply of infantry in the Beethoven, and bells and cannon in the Tchaikovsky, Dorati goes for maximum impact: just what both pieces need when heard outside the concert hall or arena. Wellington's Victory has often been labelled Beethoven's worst major work--pointlessly if you consider it was written as a quick commission for a new line of mechanical instrument! Take it with a fair pinch of salt and enjoy. 1812 is a better work than many people, including Tchaikovsky, would give it credit for. Again, it's not profound, nor was it meant to be. It sounds fabulous in this latest transfer--40 years just melt away as you listen. The Minneapolis SO is not in the "super league" of US orchestras, but they rise to the occasion as Dorati encourages them to do. You also get a hard and fast Capriccio Italen, and two discussions on how the sessions for the main works were set up. As the results amply demonstrate, it's a slice of recording history to treasure. --Richard Whitehouse"
    Denne har jeg på CD - og jeg kan bekrefte at dette er HEFTIGE greier. Kanonene er heeelt suverene :) og det blir oxo beskrevet hvordan innspillingen er hjort .. Klokkespillet oxo.

    Jeg testet kanonskuddene med TH mine + en DIY topp (18sound bestykning) og etter at det kanonskuddene smalt så måtte jeg se bak meg om det var store hull i veggen min ;D ;D
    Det var brutalt ekte - rett og slett.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    For dere som liker elektronika, dere kjenner kanskje til Plastikman?

    Albumet Consumed er ekstremt minimalistisk techno, mye sus og dypbass og veldig bra musikk etter min mening.
     

    Vedlegg

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.825
    Antall liker
    14.861
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Mari Boines Leahkastin inneholder et par spor med store mengder dypbass.

    Spor 3 og 11 gjør at min kjære REL Studio fungerer en løvblåser. Tror det var på spor 3 at peaken ligger rundt 15 hz og det er god guff under 10 hz.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Eeh, det er litt rart hvordan bass oppleves. Lånte frøkna's Skoda Superb her om dagen, den har det største anlegget med harddisk i spilleren og den var full av div musikk. Kom borti Lady Gaga under søken etter noe og en låt som heter So Happy I could die. I svarte, like før dørene fløy av bilen, skikkelig dotter i ørene! Tonekontrollene sto i nøytral, hmmm, dette må sjekkes hjemme.....nedtur.....Bassen i låta treffer nok en peak i bilen som er helt vill men hjemme hvor det er mer ryddig og nøytralt ble det bare sånn passe kjedelig....
     

    DrB

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Dypbass:
    The Chemical Brothers: Singles 93-03 inneholder mye heftige bassrytmer, kanskje spesielt dypbassen på spor 5 "Block Rockin´ Beats" der min DD18 gir kroppen god "bassmassasje", sannsynligvis rundt 15-20 Hz.

    Mellombass:
    Best of Seal 91-04: Spor 3; "Killer". Ikke så dyp, men en voldsom pondus i bassen.

    Buldrebass:
    Rammstein: Rosenrot, siste spor "Ein Lied". Bassbuldring som får vinduer, panelovner og det meste som ikke er skrudd fast i stua til å vibrere.
     

    ChuckNorris

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    104
    Antall liker
    39
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    3
    ikke dypbass, men denne har et veldig fyldig og dypt lydbilde og bass med en vokal som ligger veldig dypt.
    ble også veldig positivt overasket over lydkvaliteten her.
    forøvrig en veldig fin låt.


    Allan Taylor - Colour To The Moon

     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    ikke dypbass, men denne har et veldig fyldig og dypt lydbilde og bass med en vokal som ligger veldig dypt.
    ble også veldig positivt overasket over lydkvaliteten her.
    forøvrig en veldig fin låt.


    Allan Taylor - Colour To The Moon

    Referanselyd....
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Janis Ian begik en plade med reference niveau på alle måder "Breaking Silence".
    Pladen er optaget med ren rørteknologi,og bassen har det der "saftige" svoop uden at blive svulstig,eller tør,som mange indspilninger lider af.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.718
    Antall liker
    58.812
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Janis Ian begik en plade med reference niveau på alle måder "Breaking Silence".
    Pladen er optaget med ren rørteknologi,og bassen har det der "saftige" svoop uden at blive svulstig,eller tør,som mange indspilninger lider af.
    Jepp! Helt enig!
    Som jeg skulle sagt det sjøl,-bortsett fra at jeg ikke snakker dansk:)
    .
    Super plate,- analogt håndverk!


    Sound Stage Direct:
    About Breaking Silence by Janis Ian:

    This album finds Janis' voice in its purest, most vital form ever. The tracks were recorded as live as possible without sounding retro. This 1992 all-analogue recording, praised as much for the artist's too infrequently heard talents as for it's recorded dynamics, is now available on the medium that is a natural: 180-gram vinyl!
    Both audiophile LP and CD versions reflect what the two top bibles of high-end audio decree as an impeccable production that has come to be regarded as a high-fidelity reference. Matched with Ian's very personal songs, delivered in a voice that draws you in close in confidence, Breaking Silence is one of the very few recordings of recent years that by reproducing a pure analogue sound, has attained true audiophile status.
    Tracks were recorded at Nightingale Studio on a Studer 820, 24-track machine, 30 IPS, non-dolby, at the elevation of +6/250 nu using Ampex 499 tape.
    Included among the mics used on the recording dates were: Nuemann M-49, AKG C-12, Telefunken 251, Sheffield C-9 and a custom built tube direct box on the bass. Janis' vocal was recorded using a Telefunken U-47 and a Mastering Lab mic preamp, linked with series-one Monster Cable direct to the back of the multi-track machine with no EQ or Limiting.
    The album was mixed at Bill Schnee Studio to an Ampex ATR 1/2 machine, at 30 IPS, non-dolby, at the elevation of +3/250 nu on Ampex 499 tape. The reverb on the album was an EMT tube plate used along with natural room sounds captured in the recording. During the mixing of the album, Some People's Lives was recorded direct to two-track using the same vocal chain as above and Telefunken 251's on the piano. Take number two was used as the album cut. The album was mixed using Mastering Lab modified Tannoy SGM-10's powered by Sherwood-Sax mono-block tube amps.Produced, engineered and mixed by Jeff Balding. Mastered by Doug Sax.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    S

    Sommerand

    Gjest
    Ved ikke om denne er nævnt endnu Saint-Saëns - Symphony No. 3: "Organ Symphony" , Youtube klip af de nok mest kendte passager


    På CD fortrækker jeg selv denne udgave hvor der skulle være output til 16 Hz , ved ikke 100 % om det er rigtigt , men der er godt nok nogle dybe passager.

    51xEqy6OygL._SX300_.jpg


    Herfra : Amazon.com: Saint-Saëns: Symphony No. 3; Poulenc: Organ Concerto; Barber: Toccata Festiva: Samuel Barber, Francis Poulenc, Camille Saint-Saens, Christoph Eschenbach, Philadelphia Orchestra, Olivier Latry: Music

    Men 16 Hz skulle der være på denne version som er beskrevet her Deepest Bass Ever? | Sound and Vision Magazine The Boston Audio Society Music and Test CD Boston Audio Society - Music & Test CD

    Og lidt lokal fusions jazz Jøkleba Live det sidste nummer afsluttes med en dyb tone og pedalen slippes til sidst.

    SHOP-FILE-12140.jpg


    Taget hefra Jøkleba Live by Jøkleba | GubeMusic


    Nils Lofgren - Live CD 2 nr. 9 Bass and Drum Intro her er lyde "under bassen".

    5704338.jpg


    Taget herfra Nils Lofgren - Live CD Album

    Spotify http://open.spotify.com/track/1v5Qz44gB35Expy7nZkV3h


    Starten af R.Strauss, also sprach zarathustra som de fleste nok kender herfra:


    Tonen høres tydeligt så den er ikke så dyb, 64Hz måske blandet med 32 fra orglet, ved det ikke.

    Det er et flot stykke musik synes jeg, prøv evt. at hører det hele evt her Richard Strauss: Also sprach Zarathustra - Jansons/BRSO(2007Live) - YouTube


    Felix Hell Organ Sensation mener det er nr 8. som ikke er nem at holde styr på, men hele pladen er en udfodring især for basrefleks højtalerer.

    030911101015_185.jpg


    Taget herfra https://www.hdtracks.com/index.php?file=catalogdetail&valbum_code=030911101015




    Saint-Saëns: Christmas Oratorio:

    61YA9S0T5AL._SL500_AA300_.jpg

    Taget herfra:

    http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000BSLZAK/ref=oh_details_o00_s00_i00?ie=UTF8&psc=1

    Nr. 7. Oratorio de Noel, Op. 12: Trio: Tecum principium kan være vanskelig , der skal klart kunne høres tre adskilte sangere, noget inde i stykket starter et orgel, er alt i orden akkompagnerer orgelet på en naturlig måde i baggrunden, men mange gange lyder det som en stor lastbil, fiskekutter eller noget i den stil som starter og bliver meget dominerende fremme i lydbilledet.

    Lytning ingen af dem er den rigtige udgave fra Proprius:

    http://open.spotify.com/track/4zvT6tLNOzqPGjDtxG1TWT

    https://soundcloud.com/necmusic/saint-sa-ns-oratorio-de-no
     
    Sist redigert:

    tarjeik

    Medlem
    Ble medlem
    03.09.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Emika - Drop The Other
    Porselenet og bildene på veggen ryker på 1:22 :)
    :cool:

    Hvilken forsterker(e), høytalere og rom har du?
    En Wyred4Sound DAC-2 som også har jobben som preamp, 2 stk W4S mAmp monoblokker (ICEpower ASX2 basert) og Dynaudio Contour S1.4. Ikke akkurat det mest bassfokuserte anlegget altså, men det er overraskende mye trykk i S1.4 når de får nok drivstoff :)

    Rommet er en åpen stue/kjøkken løsning på rundt 50 kvadrat som er helt umulig å beskrive (les funkis) :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fint oppsett - uten at jeg har noen erfaring med komponentene (utenom hørt S1.4)
    Godt at du satte et :) bak det med porselen og bilder..... ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.569
    Antall liker
    35.499
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ikke dypbass, men denne har et veldig fyldig og dypt lydbilde og bass med en vokal som ligger veldig dypt.
    ble også veldig positivt overasket over lydkvaliteten her.
    forøvrig en veldig fin låt.

    Allan Taylor - Colour To The Moon
    Kjøpte den, hører på den nå. Den låter bra, noen ganger også med dyp bass (C1 ved 32 Hz på spor 9 og 10, trur eg), men det den typiske "audiofile" Stockfisch-lyden med ganske lite dynamikk. Lett komprimert og ganske hardt toppkuttet med en limiter for å skape et "nært" lydbilde med fokus på "mikrodetaljer". Andre artister i samme kategori er Sara K og Chris Jones. Masvis-analyse her, for den som er spesielt interessert: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-post1589901.html#post1589901
     
    Sist redigert:

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    303
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Hvis anlegget har litt bass betoning, så blir det ALT for mye bass.:cool:
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.911
    Antall liker
    14.028
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    For mye av en god ting er akkurat passe det, Miles ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn