Demping: mest mulig rockwool, eller lik mengde på h. og v. side?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Hei!
    Jeg skal forbedre akustikk-tiltakene mine i førsterefleksjon på sideveggene. Jeg har mulighet for å dempe med 30 cm rockwool på høyre side, men bare 20 cm på venstre side.
    Hva bør jeg gå for? Mest mulig rockwool i rommet, eller 20 cm på begge sider?
    Har idag en veldig god stereoeffekt og soundstage. Kan dette rammes av ulik tykkelse? Håpet mitt med å få inn mer rockwool er å få forbedring lenger ned i frekvensene

    Takk for svar!
    Ps: Ønsker at du som svarer har kunnskap eller ihvertfall en god mengde erfaring rundt temaet ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    På 20 cm dybde er du vel allerede nær grensen der Rockwool går over til å reflektere de dypere frekvensene pga tetthet, så tenker at ytterlige 10 cm på den ene siden ikke gjør så allverdens fra eller til. Da kan man like gjerne gå for symmetri.
    Størrelsen på førsterefleksjonen i m2 vil også ha stor betydning for hvor langt ned den er effektiv, så det kan jo være verdt å tenke litt på.


    Husker ikke farten hvilke produsenter som hadde mindre tetthet og dermed bedre effekt med store dybder, lurer på om det kanskje var Ursa isolasjon?
    @steinost ?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Her er fra et annet forum der en hadde lagt ut et bilde av en simulering og link til et produkt som het Dacron:
    Capture.JPG
    dacron
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Denne jeg brukte som er veldig god på dette.
    Bassen hos meg og førsterefleksjon er denne brukt.
    70 cm til bass, ca 25cm i dybde 120cm i bredden i førsterefleksjon.
    Er jo ikke å få tak i lengre hos Byggmax :=(
    Tror årsaken er dårligere isolasjonsevne en de andre.

    1631009292932.png

    Denne er også veldig bra har blitt meg fortalt :=)
    1631009372970.png
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er noen spesiell grunn til å gå for glassull kontra steinull? :unsure:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dacron er sånn fyll som brukes i boblejakker blant annet. Husker gode gamle Dynabel/Eltek solgte dette under navnet "Akustilux".
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg vil heller anbefale diffusjon på sideveggene enn absorbsjon, men 20 cm er litt snau dybde på en diffusor egentlig.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg vil heller anbefale diffusjon på sideveggene enn absorbsjon, men 20 cm er litt snau dybde på en diffusor egentlig.
    Hva vil du anbefale som minimum? Så jo også at du bruker skyline på vegg, vil det være problemfritt i førsterefleksjon også?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har ikke skyline på sidene, det er vanlige 1D diffusorer der. Jeg har 24 cm dype diffusorer, og det er nok helt på grensa. Skyline diffusorene mine er 40 cm.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Type qrd-diffusorer i førsterefleksjon da? Ser du har brukt slike isolasjonsplater man kan ha under betongdekker, men kan treverk brukes også?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    QRD ja. Treverk går selvsagt an også, men det blir jo mye tyngre. Det som er fint med XPS isolasjon er at det blir billig og med lav vekt. Men pent.... ? Njaaa
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg skal hente meg en del billige materialer i dag og har lyst til å gå "full idiot" for å skjule litt side- og bakhøyttalere som stikker 15cm ut fra veggen, om diffusorene blir litt dypere er ikke det noe problem. Trolig får jeg nok materialer til diffusorer på framvegg og førsterefleksjon. Kunne egentlig tenkt meg skyline i taket også et par steder, men de blir vel tunge kanskje også kan de ikke være for dype mtp prosjektor bakerst/fremmerst i rommet. :unsure: Er regelen for takdiffusorer de samme som for vegger? Altså 24cm dype som minimum?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.225
    Antall liker
    2.242
    Kanskje dette er et alternativ til å håndtere med støvete mineral-/glassull?

    Prisen ligger på 350kr/kvm ved 4 cm tykkelse.

    Reflekterende oppover i frekvens og målingene viser ikke effekt til musikkbruk i små rom.

    Ønsker man mer bassdemping på kjøpet, så er helt klar 30 cm på ene siden og 20 cm på andre siden det beste. Men det må være dempemateriale som optimalisert for den tykkelsen.

    "Mest mulig rockwool" i rommet er ikke ønskelig. Demping oppover i frekvens skal alltid ideelt sett være med kirurgisk presisjon, slik at man unngår et dødt rom som er overdempet for visse frekvenser. Ellers er alt avhengig av avstander, helheten og hva man ønsker å oppnå.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Rommet mitt og flere andre er jo beviset på att det ikke blir overdempet med tykk demping.
    Har prøvd med tynt, det var overdemping det, trykkende ble det.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har 20 cm tykk demping på hele frontveggen, og rundt 50% av hver sidevegg, samt en god del i taket også. Resten av vegger og tak har diffusorer av en eller annen art. Det høres ikke dødt ut i det hele tatt, selv om 60 dB decay er unnagjort under 0,3 sek.
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Reflekterende oppover i frekvens og målingene viser ikke effekt til musikkbruk i små rom.

    Ønsker man mer bassdemping på kjøpet, så er helt klar 30 cm på ene siden og 20 cm på andre siden det beste. Men det må være dempemateriale som optimalisert for den tykkelsen.

    "Mest mulig rockwool" i rommet er ikke ønskelig. Demping oppover i frekvens skal alltid ideelt sett være med kirurgisk presisjon, slik at man unngår et dødt rom som er overdempet for visse frekvenser. Ellers er alt avhengig av avstander, helheten og hva man ønsker å oppnå.
    Er det riktig om jeg forstår dette svaret som at jeg kan gå for 30 cm tykk rockwool? Jeg forstår at det finnes bedre produkter enn rockwool, men da stiger også kostnaden. Har 30 cm rockwool i mitt tilfelle, som er et ønske om å dempe nedover i frekvens?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er det noe å hente på å fylle undersiden av sofaen?
    Har en stor vinkelsofa I stoff
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.225
    Antall liker
    2.242
    Er det riktig om jeg forstår dette svaret som at jeg kan gå for 30 cm tykk rockwool? Jeg forstår at det finnes bedre produkter enn rockwool, men da stiger også kostnaden. Har 30 cm rockwool i mitt tilfelle, som er et ønske om å dempe nedover i frekvens?
    Rockwool har masse ulike produkter med svært ulike akustiske egenskaper. Man kan ikke bruke hva som helst.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    QRD ja. Treverk går selvsagt an også, men det blir jo mye tyngre. Det som er fint med XPS isolasjon er at det blir billig og med lav vekt. Men pent.... ? Njaaa
    Det større problemet etterhvert som dybden går opp blir jo også nødvendig avstand for at bølgefront skal forme seg ordentlig. Dette er oftest det største problemet imho. Men enig i at om man kan bruke diffusor så er det optimalt.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.226
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hunton har bedre målinger for demping enn hva rockwool har, samtidig er det trebasert og avgir dermed ikke glass støv
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.225
    Antall liker
    2.242
    Hunton har bedre målinger for demping enn hva rockwool har, samtidig er det trebasert og avgir dermed ikke glass støv
    Det avhenger av hvilke tykkelse og bruksområdet man snakker om. Man kan ikke generalisere.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.226
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det avhenger av hvilke tykkelse og bruksområdet man snakker om. Man kan ikke generalisere.
    Mener du da at det varierer hvem av de( rockwool og hunton) som måler best etter tykkelse på produktet. Som f eks 20cm rockvool er bedre enn 20cm hunton, mens 10cm kan være motsatt? Trodde slike målinger ble tatt med lik tykkelse i alle de forskjellige variantene og at hunton demper bass best
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De jeg har nevnt er best på bass. Men også like bra på førsterefleksjon.
    Men førsterefleksjon bør jo også dempes tykt for å få god effekt. Tykt demper ikke mer, bare jevnere.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det større problemet etterhvert som dybden går opp blir jo også nødvendig avstand for at bølgefront skal forme seg ordentlig. Dette er oftest det største problemet imho. Men enig i at om man kan bruke diffusor så er det optimalt.
    Da tenker du på den avstanden man bør har fra lytteposisjon til diffusor ikke sant? I så fall enig.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.225
    Antall liker
    2.242
    Mener du da at det varierer hvem av de( rockwool og hunton) som måler best etter tykkelse på produktet. Som f eks 20cm rockvool er bedre enn 20cm hunton, mens 10cm kan være motsatt? Trodde slike målinger ble tatt med lik tykkelse i alle de forskjellige variantene og at hunton demper bass best
    Det stemmer. En type fungerer best med en viss tykkelse og en annen best med en annen tykkelse. Og det kan variere i ulike frekvenser hva som er best. Type materiale må være optimalisert i forhold til tykkelsen og frekvensområdet det skal brukes til.

    Hunton, akkurat som rockwool og glava, har dessuten ulike produkter med ulike akustiske egenskaper.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.225
    Antall liker
    2.242
    Da tenker du på den avstanden man bør har fra lytteposisjon til diffusor ikke sant? I så fall enig.
    Med veldig kort avstand fra sidevegg til sitteposisjon vil det være lite energi som faktisk kan bli diffusert. Dessuten vil man med de fleste diffusorer ende opp med spekulære refleksjonen over ca. 4KHz.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det større problemet etterhvert som dybden går opp blir jo også nødvendig avstand for at bølgefront skal forme seg ordentlig. Dette er oftest det største problemet imho. Men enig i at om man kan bruke diffusor så er det optimalt.
    Dét optimale et at bruger diffusion. SMT Svanå Teknik V wings die virker på kort afstand også. De forbedrer bare lyden.
    Absorbenter på sidevæggene er en dårlig løsning.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Med veldig kort avstand fra sidevegg til sitteposisjon vil det være lite energi som faktisk kan bli diffusert. Dessuten vil man med de fleste diffusorer ende opp med spekulære refleksjonen over ca. 4KHz.
    Hva er "veldig kort" i denne sammenhengen?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.225
    Antall liker
    2.242
    Hva er "veldig kort" i denne sammenhengen?
    Da snakker vi gjerne kortere enn 1,2 m. Så ikke spesielt vanlig. Bør ideelt sett ha minst 2 m til diffusor slik at man får diffusert energi ned til 500 Hz.

    Med veldig kort avstand til ørene, så vil et hybridprodukt som diffuserer de høyeste frekvensene og demper under være bedre enn ren diffusor IMO. Om det er foretrukket framfor demping kommer helt ann på.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har et lytterom som er 5 meter bredt, så avstanden til diffusorene på sidevegg er i praksis 2,5 meter eller mer.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dét optimale et at bruger diffusion. SMT Svanå Teknik V wings die virker på kort afstand også. De forbedrer bare lyden.
    Absorbenter på sidevæggene er en dårlig løsning.
    Kan jo være like bastant i meninger som deg, nei det er feil det du sier.
    Du holder hardt på dine påstander om dette, men vil vell heller si att begge løsninger vil fungerer.
    Kan ikke du som oss andre legge ut målinger i REW tråden, med de samme kriteriene som stort sett alle bruker?
    Dette har jeg spurt deg om ganske mange ganger.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.225
    Antall liker
    2.242
    De fleste som prøver både diffusjon og bredbåndet demping av refleksjoner som kommer kort tid etter direktelyden foretrekker som regel demping. Og de fleste som prøver både diffusjon og bredbåndet demping til senere refleksjoner foretrekker diffusjon.

    Unntak til dette kan være forårsaket av:
    1. Man hører mye på klassisk, hvor mer spatial informasjon og diffusjon ofte fungerer bedre
    2. Store flater er allerede dempet mye, slik at diffusjon på litt kortere avstander også er foretrukket
    3. Høyttalerne har såpass smalt spredningsmønster at demping i refleksjonspunktene har lite for seg og demper da bare sene refleksjoner
    4. Høyttalerne er tunet relativt mørkt, slik at demping vipper det feil tonal retning
    5. Elektronikken har høyere forvrengning/støy og det blir for innelukket med demping
    6. Dagsform!
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Å regne på hvor høy luftgjennomstrømning man må ha på isolasjonen i forhol til tykkelsen og dermed laveste frekvens man skal dempe er da enkel matematikk eller søk i en tabell oversikt. Ikke at jeg har det foran meg eller i hodet akkurat nå, men det er nå det.....
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Å regne på hvor høy luftgjennomstrømning man må ha på isolasjonen i forhol til tykkelsen og dermed laveste frekvens man skal dempe er da enkel matematikk eller søk i en tabell oversikt. Ikke at jeg har det foran meg eller i hodet akkurat nå, men det er nå det.....
    Hvilke typer som er blant de beste er nevnt.
    Bør jo minst dempe en1/4 bølgelengde
    Hvor dypt de demper har med tykkelse/ mengde å gjøre. Vel og merke på samme sted.
    Thomas (thohaug) har vel disse tallene i hode, kjenner jeg han rett;>}
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn