- Ble medlem
- 20.08.2014
- Antall liker
- 0
En kjapp skisse over rommet jeg har anlegget i. jeg er delvis låst til denne plassering av høyttalere med unntak av muligheten for å endre avstand til sidevegg/bakvegg og sweetspot. Uansett, så er det ikke plassering av utstyr jeg er ute etter hjelp til (men om noen har ideer så kom med dem) da det uansett ikke kan bli optimalt med slik plassering i en vinkelstue. Har også 2 sub`r som ikke er tegnet inn som jeg ikke har greid å finne en god plassering til.
Hovedproblemet mitt er lyttetretthet som kommer av grøtete lyd med lite fokus/dybde/bredde. Blir veldig skrikete ved høyere volum og 85db føles mer som 75db om dere skjønner hva jeg mener. Jeg er i besittelse av 8 plater 10cm og 8 plater 5cm rockfon akustikkplater. Eneste jeg har satt opp er 1 10cm plate bak hver høyttaler (noe som roet lyden) og en 10cm plate på tvers i hjørnet ved venstre høyttaler. De 3 platene roet lyden betraktelig, men langt ifra nok.
Jeg vil ikke fjerne romklangen for mye, men regner med at romklangen fra spisestuedelen vil rote til stereobildet mitt uansett da det ikke kommer noe slik klang fra venstre side av rommet. Spørsmålet mitt til alle dere der ute er, hvordan demper jeg effektivt i en slik stue for å få mest ut av platene mine? taket ser jeg som en selvfølge å dempe i førsterefleksjonene samt venstre side om sofaen havner lengere bak i rommet.
Er det egentlig håp for godlyden i slikt rom? eller kaster jeg bare penger ut vinduet ved å begynne med akustisk tiltak i slikt rom?
Stuen er forøvrig ca 40 kvm.
Legger til at det er parkett på gulv, og plater på vegg og tak. mye bare flater som det henger bilder på. venstre vegg som er 7,26m, består av 3 store vinduer som går fra peis og til midten av sofa.
Høyttalere er b&w683 - sub`r dali ikon mk2
Sist redigert: