Demping av vinkelstue

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
stue.png
Takhøyde er 2,40m

En kjapp skisse over rommet jeg har anlegget i. jeg er delvis låst til denne plassering av høyttalere med unntak av muligheten for å endre avstand til sidevegg/bakvegg og sweetspot. Uansett, så er det ikke plassering av utstyr jeg er ute etter hjelp til (men om noen har ideer så kom med dem) da det uansett ikke kan bli optimalt med slik plassering i en vinkelstue. Har også 2 sub`r som ikke er tegnet inn som jeg ikke har greid å finne en god plassering til.

Hovedproblemet mitt er lyttetretthet som kommer av grøtete lyd med lite fokus/dybde/bredde. Blir veldig skrikete ved høyere volum og 85db føles mer som 75db om dere skjønner hva jeg mener. Jeg er i besittelse av 8 plater 10cm og 8 plater 5cm rockfon akustikkplater. Eneste jeg har satt opp er 1 10cm plate bak hver høyttaler (noe som roet lyden) og en 10cm plate på tvers i hjørnet ved venstre høyttaler. De 3 platene roet lyden betraktelig, men langt ifra nok.

Jeg vil ikke fjerne romklangen for mye, men regner med at romklangen fra spisestuedelen vil rote til stereobildet mitt uansett da det ikke kommer noe slik klang fra venstre side av rommet. Spørsmålet mitt til alle dere der ute er, hvordan demper jeg effektivt i en slik stue for å få mest ut av platene mine? taket ser jeg som en selvfølge å dempe i førsterefleksjonene samt venstre side om sofaen havner lengere bak i rommet.

Er det egentlig håp for godlyden i slikt rom? eller kaster jeg bare penger ut vinduet ved å begynne med akustisk tiltak i slikt rom?

Stuen er forøvrig ca 40 kvm.

Legger til at det er parkett på gulv, og plater på vegg og tak. mye bare flater som det henger bilder på. venstre vegg som er 7,26m, består av 3 store vinduer som går fra peis og til midten av sofa.

Høyttalere er b&w683 - sub`r dali ikon mk2

Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Hvordan avspiller du musikken? Om det er fra pc finnes det en romkorrigerings applikasjon som jeg tror kan fungere bra i vanskelige rom, Dirac kalles den. Er gratis å teste i 14 dager men du er avvhengig av en mikrofon.

- Du kan begynne med å dempe 1-refleksjon i vegger,tak, bakvegg og frontvegg. Bruk speilmetoden, dette bør gi deg meget godt resultat i forbedret stereoperspektiv, økt definisjon og bedre bass.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Hei
Har noe lignende oppsett.
En annmelder i Stereophile eller TAS levde også lenge med slik plassering av høyttalere.
Rådet var å dempe ditt venstre hjørne.Det ble akseptabelt,men selvfølgelig ikke opptimalt.

Har i ettertid fjernet dempingen med Rockfon i hjørne og erfart at de gav for lite demping.
Fikk noen "skummgummi" hjørnede absorbenter som gjordet en bedre jobb,ukjent fabrikat.

DSCN1733.JPG

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Hvordan avspiller du musikken? Om det er fra pc finnes det en romkorrigerings applikasjon som jeg tror kan fungere bra i vanskelige rom, Dirac kalles den. Er gratis å teste i 14 dager men du er avvhengig av en mikrofon.

- Du kan begynne med å dempe 1-refleksjon i vegger,tak, bakvegg og frontvegg. Bruk speilmetoden, dette bør gi deg meget godt resultat i forbedret stereoperspektiv, økt definisjon og bedre bass.
Hei, Jeb bruker macbook air, som ikke støtter mic med mindre det er en usb mic/lydkort. Jeg streamer over airplay til appletv. Jeg har audessey i min reciver som er en denon 2311 til å gjøre eventuelle koreksjoner. Føler at frem til rommet er behandlet, vil koreksjonen i dette tilfellet gjøre mine problemer større. Jeg har romnoder som lager problem i bassen ved 1 orden 35hz og 50hz hvor nivå er høyt samt at det ikke er mulighet for å plassere meg ut av de. da må jeg eventuelt sitte dønn i midten av begge lengderetningene samtidig noe som byr på fysiske utfordringer;) ved 2 orden kommer utfasinger ved 70hz og 100hz osv osv. Med tiden regner jeg med å løse opp i disse problemene med1 eller 2 bassfeller ala svanå sine produkter eller lage noe selv + noe mer bredbåndet absorbsjon.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Da anbefaler jeg deg å ta refleksjonspunktene først med platene du har og deretter kjøre rk i receiver. Har du målt romresponsen siden du vet hvor det dipper ?
Lettere å gi råd om du poster grafene.

Angående Dirac så trenger du da en UMIK-1 målemic, den har USB og lydkort i micen.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.070
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Kanskje det er noen på HFS som har en UMIK-1 du kunne få lånt for å teste Dirac, det fungerer dramatisk mye bedre enn audyssey i receiveren din. Hvor i landet bor du?

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Hei
Har noe lignende oppsett.
En annmelder i Stereophile eller TAS levde også lenge med slik plassering av høyttalere.
Rådet var å dempe ditt venstre hjørne.Det ble akseptabelt,men selvfølgelig ikke opptimalt.

Har i ettertid fjernet dempingen med Rockfon i hjørne og erfart at de gav for lite demping.
Fikk noen "skummgummi" hjørnede absorbenter som gjordet en bedre jobb,ukjent fabrikat.

Vis vedlegget 274544

Hei, og takk for svar. Vet du ca hvor langt ned i frekvens dine skumgummi produkter gjør en effektiv jobb?
Jeg forventer ikke optimal lyd i min stue, men jeg forventer at lyden skal bli renere,tightere og med et noe større bilde/bredde enn slik det er idag. ønsket sitteavstand fra ht er ca 3,5m og rommet spiller da en stor del av fargingen av lyden.

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Da anbefaler jeg deg å ta refleksjonspunktene først med platene du har og deretter kjøre rk i receiver. Har du målt romresponsen siden du vet hvor det dipper ?
Lettere å gi råd om du poster grafene.

Angående Dirac så trenger du da en UMIK-1 målemic, den har USB og lydkort i micen.

Jeg har målt frekvenskurven ved mange forskjelige plasser i rommet med en radioshack, derav har jeg konkludert med at disse 2 må være mine noder og atinoder. Har rew, men ikke mye til hjelp da jeg ikke har mulighet for å koble radioshacken til mac`n.

Hva er egentlig en dirac? er det en eq?

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Kanskje det er noen på HFS som har en UMIK-1 du kunne få lånt for å teste Dirac, det fungerer dramatisk mye bedre enn audyssey i receiveren din. Hvor i landet bor du?
Jeg bor i buskerud, 1,5 time kjøring fra drammen-kongsberg og hønefoss.

Du sier det fungerer mye bedre en audessey, men vil det si at det fungerer kun på innhold ifra mac og ikke fra bluray/tuner/cd-spiller?

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Dirac er et romkorrigeringsprogram noe liknende adyssey som du har i receiveren, men det er mye mer avansert. Hvis du titter på denne lenken: http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/74100-tilfluktsrommet-7.html får du se hvordan det virket hos meg.
Var inne å tittet på dine målinger, å ser at det hjelper på din kurve :) Audessey her hjemme greier også å flate ut min frekvenskurve en betydelig del, men jeg syntes ikke lyden blir bedre av den grunn. særlig 1khz øker den med 4-5 db i eq, noe som igjen kan føre til en stresset katt og vonde ører etter en kveld med noen ekstra drammer. Jeg har tro på slike "enkle" løsninger, men da må jeg få utgangspunktet mitt så bra som overhode mulig før jeg bruker slikt.

Hva mener dere om å dempe taket?, jeg vet at 1 refleksjonspunkt er et must, men hvordan vil jeg oppleve å dempe et større omeråde ala 10 kvm? tenker utsende messig at det blir finere med en stor firkant i taket enn med 3 små da dette tross alt er en stue også. Jeg er heldig å har ikke noe waf begrensinger fra det motsatte kjønn, men jeg er litt optatt av waf selv, så problemet er tilstede alikevel ;):rolleyes:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Å dempe taket vil hjelpe betraktelig dersom du har ett klangfylt rom i utganspunktet. Du kan kjøpe akustikkplater lage rammer og trekke med høytalerstoff, pass på og ha noen cm med luft imellom platen og taket.

Den svarte platen på dette bildet er av nevnte oppskrift.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.070
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Et lite tips til audyssey, som du kanskje vet allerede, er å gjøre alle målingene innenfor en sfere med 30cm diameter i sweetspot. Ta en titt på Johnny sine bilder fra kino/hifi rommet hans, så fint kan det bli:)

Jeg har en Denon 2310, så jeg har testet:)

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Å dempe taket vil hjelpe betraktelig dersom du har ett klangfylt rom i utganspunktet. Du kan kjøpe akustikkplater lage rammer og trekke med høytalerstoff, pass på og ha noen cm med luft imellom platen og taket.

Den svarte platen på dette bildet er av nevnte oppskrift.

Ja, ser for meg 4 plater med 10cm plater som er senket slik at det blir 10cm bak platen, så ser jeg for meg å bruke 5 cm som jeg legger slik at det flukter nedsenkingen og ligger på skrå utover til de havner med 5 cm under taket for å få en grei avslutning. så vil jeg trekke hele "kassen med noe hvitt stoff som lett lar seg blåse imellom. Er bare redd for å dempe for mye da en slik demping vil dekke nesten hele omerådet fra lytteposisjon til ht. Har også en del scenemolton jeg tenkte å legge på samtidig under det hvite stoffet for å fjerne refleksjoner fra selve platene.

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Et lite tips til audyssey, som du kanskje vet allerede, er å gjøre alle målingene innenfor en sfere med 30cm diameter i sweetspot. Ta en titt på Johnny sine bilder fra kino/hifi rommet hans, så fint kan det bli:)

Med sfere mener du en sirkel? Det er nytt for meg, da jeg har brukt å kjøre alle målinger med ca 60 cm forskjell for å få med meg sitteplassene på sidene i 3 seter sofa.

Har testet sofa med bodyshaker (hjemmelaget) . med den erfaringen har jeg lært at min sofa absorberer bass meget godt, da selv med fysisk laget vibrasjon i konstruksjon av sofa var flere av frekvensene svært redusert, men fra 30-15hz tok det veldig tak i hele meg så en bedre bodyshaker vil jeg nok gå for for å slippe å tune rommet ned i de laveste frekvensene.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Om det er ett livlig rom tror jeg ikke det skal bli problemer for å overdempe, 10cm plater med luft imellom vil virke ganske langt ned. Sist jeg hadde dialog rundt dette med orso så ble det vel antydet ned til rundt 200hz noe som er ganske bredbåndet og vil hjelpe også betraktelig på bassen. Ikke nødvendigvis fordi du behandler bassområdet men fordi du stopper refleksjoner oppover i frekvens som også maskerer betydelige deler av bassområdet.

Det med scenemolton skjønte jeg ikke ? Tror ikke jeg ville brukt dette imellom filten og platene da jeg er redd du vil minske effekten betraktelig.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13

Med sfere mener du en sirkel? Det er nytt for meg, da jeg har brukt å kjøre alle målinger med ca 60 cm forskjell for å få med meg sitteplassene på sidene i 3 seter sofa.

Har testet sofa med bodyshaker (hjemmelaget) . med den erfaringen har jeg lært at min sofa absorberer bass meget godt, da selv med fysisk laget vibrasjon i konstruksjon av sofa var flere av frekvensene svært redusert, men fra 30-15hz tok det veldig tak i hele meg så en bedre bodyshaker vil jeg nok gå for for å slippe å tune rommet ned i de laveste frekvensene.
Jeg har samme erfaringer som Vidar bare at jeg tok alle 8 målepunktene på nøyaktig samme plass, ble den beste målingen Audyssey har gjort i mitt rom i SS. :)

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Om det er ett livlig rom tror jeg ikke det skal bli problemer for å overdempe, 10cm plater med luft imellom vil virke ganske langt ned. Sist jeg hadde dialog rundt dette med orso så ble det vel antydet ned til rundt 200hz noe som er ganske bredbåndet og vil hjelpe også betraktelig på bassen. Ikke nødvendigvis fordi du behandler bassområdet men fordi du stopper refleksjoner oppover i frekvens som også maskerer betydelige deler av bassområdet.

Det med scenemolton skjønte jeg ikke ? Tror ikke jeg ville brukt dette imellom filten og platene da jeg er redd du vil minske effekten betraktelig.

Ja ok, da får jeg revurdere bruk av senemolton. Jeg bare leste at slike flater ofte relekterte de høyeste refleksjonene, og så har jeg også lest at de høyeste frekvensene er med på å skape rom i lydbildet. Slike det er her nå, kan jeg høre lyden komme ifra høyttalerne samtidig som noe av lyden er i senter. ved gitarspilling fks, kan noen toner komme fra senter men andre toner fra samme gitar kan komme både ifra høyre og venstre side. nesten slik at gitaristen spretter fra side til side :rolleyes:

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Jeg har bare 6 målepunkte i min audessey, og har også prøvd alle punktene ute å flyte mic vekk fra sweetspot, med eq kurven vil alltid dra opp 1khz omerådet nesten maks, og det resulterer i en litt for brutal lyd i den delen av kurven. Om jeg velger å sette reciver til manual, og manuelt korigere eq for denne toppen, mister jeg bidraget rk gjør i sub. samtidig mister jeg mye headrom, og jeg hører at rk gjør sitt beste for lyden mtp frekvensgang, men det er ikke noe problem å høre at det er "kunstig" lyd. Mikrodynamikk og transparent lyd finnes ikke her med eller uten rk.

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
tak.png

Dette er slik jeg ser for meg demping av taket. med 4 10cm plater i midten og 5cm plater langs kantene.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Jeg har bare 6 målepunkte i min audessey, og har også prøvd alle punktene ute å flyte mic vekk fra sweetspot, med eq kurven vil alltid dra opp 1khz omerådet nesten maks, og det resulterer i en litt for brutal lyd i den delen av kurven. Om jeg velger å sette reciver til manual, og manuelt korigere eq for denne toppen, mister jeg bidraget rk gjør i sub. samtidig mister jeg mye headrom, og jeg hører at rk gjør sitt beste for lyden mtp frekvensgang, men det er ikke noe problem å høre at det er "kunstig" lyd. Mikrodynamikk og transparent lyd finnes ikke her med eller uten rk.
Dette vil variere stort fra rom til rom så det gjelder å prøve og feile vil jeg tro.

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Jeg skal se om jeg får tid til å koble opp min stasjonære pc i stuen. Da har jeg mulighet til å måle med radioshack og rew om jeg har kabler som trengs, samt at jeg får hentet frem den tekniske delen av meg. Burde vel gjøre det for å se resultater før og etter dempingen.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg ser du sier du er låst til plassering, men kan det være aktuelt å plassere høyttalerne på hver side av hjørnet (oppe til venstre i skissen) og plassere sitteplassen foran den omvendte Ven (spissen hvor veggflatene møtes)?
Om det er en mulig plassering, så ville jeg ha prøvd det aller først.

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Jeg ser du sier du er låst til plassering, men kan det være aktuelt å plassere høyttalerne på hver side av hjørnet (oppe til venstre i skissen) og plassere sitteplassen foran den omvendte Ven (spissen hvor veggflatene møtes)?
Det har jeg prøvd. Problemet med den plasseringen er at jeg syntes ht kommer for tett inntil hverandre. hvis jeg da prøver å dra de ifra hverandre så havner de meget langt ut på sideveggene i rommet som igjen presser sofa lengere ut i rommet på sidene. Det er der problemet med personlig waf kommer inn. Da jeg har besøk er det greit at alle kan sitte rund bordet i sofa. jeg har også prøvd å spille ifra langveggen der vinduene er som ikke er på tegningen mellom sofa og peis. det som høres best ut er den plasseringen jeg har nå, selv om jeg er klar over at kanskje demping av rommet kan føre til andre plasseringer av ht også. Har også en tv benk som er ca 130 bred som står imellom ht. jeg har forøvrig ht såpass langt ut på gulvet (les 85cm fra bakvegg med bassport foran) at de skal ha full kontakt med hverandre. jeg sitter forøvrig 50 cm bak sweetspot, men kan enkelt plassere ht i likesidet trekant ved å spre de noe mer. problemet jeg da blir sittende å erge meg over er resonansene hjørnet gir meg og lyden blir trekt mot hjørnet. dette vil jo sikkert bli bedre med demping også.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.070
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg tenkte en kule på ca 30cm. Poenget er at du bare skal korrigere for sweetspot. Det kan også være viktig å legge noe i sofaen når du måler, en tom sofa kan gjøre mye rart med lyden (det er jo dumt å korrigere for målefeil). Du må også være klar over at Radioshack-målemikrofonen din ikke er helt nøyaktig, det er ganske stor variasjon fra mikrofon til mikrofon. Derfor vil ikke kalibreringskurvene du finner på nettet nødvendigvis passe for din mikrofon. Det er en av grunnene til at mange etterhvert har kjøpt UMIK-1 fra miniDSP.

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Ja, ok. skal prøve litt forskjellig med rk når jeg har fått dempet litt mer her.

Mener du at radioshack er forskjellige, eller at radioshack vs andre merker er forskjellige?

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.070
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Begge deler, det er individuelle forskjeller mellom Radioshackene og de er forskjellig fra feks Behringer ECM8000. Prøv også og kalibrer uten sofa.

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
hvor mange db forskjell kan man oppleve ved måling av frekvenskurve ved 2 forskjellige radioshack? Det kan vel umulig være snakk om store aviket?:confused: Men slik jeg har målt, så er det målinger for å få en pekefinger på hva som er problemet i rommet. I tidligere rom har jeg opplevd gode målinger, men ikke så godt opplevd som målingene tilsa. samtidig har det vært motsatt også.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det har jeg prøvd. Problemet med den plasseringen er at jeg syntes ht kommer for tett inntil hverandre. hvis jeg da prøver å dra de ifra hverandre så havner de meget langt ut på sideveggene i rommet som igjen presser sofa lengere ut i rommet på sidene. Det er der problemet med personlig waf kommer inn. Da jeg har besøk er det greit at alle kan sitte rund bordet i sofa. jeg har også prøvd å spille ifra langveggen der vinduene er som ikke er på tegningen mellom sofa og peis. det som høres best ut er den plasseringen jeg har nå, selv om jeg er klar over at kanskje demping av rommet kan føre til andre plasseringer av ht også. Har også en tv benk som er ca 130 bred som står imellom ht. jeg har forøvrig ht såpass langt ut på gulvet (les 85cm fra bakvegg med bassport foran) at de skal ha full kontakt med hverandre. jeg sitter forøvrig 50 cm bak sweetspot, men kan enkelt plassere ht i likesidet trekant ved å spre de noe mer. problemet jeg da blir sittende å erge meg over er resonansene hjørnet gir meg og lyden blir trekt mot hjørnet. dette vil jo sikkert bli bedre med demping også.
Om du plassere HT og SS i en likesidet trekant, så er det er godt utgangspunkt. Deretter så kan du skyve enten høyttalere ut/inn eller SS frem og tilbake. Toe in kan også hjelpe. Alt fra HT rett frem og til at linjene fra diskantene krysser frett fremfor deg. Når det gjelder demping av hjørner ol så vil slike dempinger måtte være relativt tykke for å dempe jevnt. Vi snakker da om 30-40cm dybde. En (P)EQ eller DSP vil kunne gjøre dette mye lettere, men det er ikke alle som takler å ha en slik boks i anlegget. Bruker selv DSPeaker 2.0 Antimode og er svært fornøyd med den. Bruker den også som DAC i oppsettet. Og som EQ.

Romnoder vil som du vet flytte seg i rommet etter hvordan du flytter på HT og på SS og samspillet mellom de og rommet. Det gjelder bare å ikke plassere seg i et nullpunkt eller en stor gain.

Når det gjeler plassering av slike absorbenter som Johnnygrandis har vist så er min erfaring at det er sideveggene og gulvet som skal prioriteres først. Deretter tak og bakvegg. Til sist frontvegg. Speilmetoden fungerer helt ok, men vil ikke gi deg nøyaktig plassering. Men med 60cm brede og 120cm høye eller omvent så treffer du nok relativt godt.

Lykke til.

HT = høyttalere
SS = Sweetspot

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.070
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Er slik du beskriver Retep som er grunnen til at plassering av ss og ht er slik det er hos meg. Høyttalere og ss har vært innom nesten alle tenkelige posisjoner innenfor 2 kvm per høyttaler samt at målinger er gjort i bredde og lengde, og alltid i ss. Høyttalerplassering er mer prøv å feil, hvor man ikke kan forutse utfallene, men å ha et utgangspunkt hjelper litt på psyken ;)

Jeg har nå dempet taket slik som tegning tilsier, men med 6 10cm plater istedet for 4. har ikke montert kantene med 5 cm enda. Lyden roet seg betydelig, og vokaler kom klarere frem med mer tørrhet og stramhet. Som nevnt tidligere her ,så kunne jeg oppleve bedre bass selv om jeg ikke nødvendigvis behandlet de nedre frekvensene. Dette kan jeg si stemte godt med hva jeg opplevde, hvor bassen ble mer definert og stram. Nå ønsker jeg bare å få strammet det opp enda litt til, og om det blir ved bruk av bassfeller diy eller ferdig hh har jeg ikke bestemt meg for. regner uansett med at om jeg skal begynne med slikt , så er jeg avhengi av at noen med greit målerutstyr og gode kunskaper kan bistå meg med målinger for å få karlagt rommets utfordringer og problemfrekvensene. En HH har vel høy q-verdi, så det blir vel som å treffe spikeren på hodet med hammeren.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Det neste jeg ville gjort er og ta venstre sidevegg og frontveggene, dette vil bidra ytterligere til alt det du opplever nå.

Nederste frekvenser i bassen er svært vanskelig å kontrollere uten at tiltakene blir for dominerende i en vanlig stue, jeg har som mange andre valgt å ta disse med digital eq. Dette kan gjøres på mange måter men en av de enkleste og som garantert gir gode resultater er en DSpeaker som både jeg og Peter over her bruker. Koster litt men prisen kan forsvares mange ganger spør du meg. Vet ikke hva du legger vekt på om det er musikk eller film ?

DSpeakeren er en Dac og har en svært enkel romkorrigeringsløsning som på ingen måter kan sammenlignes med Audyssey !

DSpeaker.PNG

DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core

Jeg har eid dacer til mange ganger prisen og denne er intet annet enn ett funn til prisen - for også pluss for meget enkel i bruk.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Hei

Dersom du bruker denne vil du se hvor i rommet div. frekvenser vil opptre.( 7.2 x 4.7 )

hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator

Ellers er en mono innspilling med stemmer greit å bruke.

Høyttalerne i fase og stemmen skal være klart fokusert midt mellom høyttalerne.

Dersom du bytter om ledningene på den ene og spiller med høyttalerne ute av fase
skal stemmen bre seg ut over hele lydbildet.

Siden den ene høyttaler hos deg få støtte fra sidevegg vil du kunne høre stemmen
som et litt sterkere punkt en eller annen plass mellom høyttarlerne når det spilles
ute av fase.

Slik jeg tror og mener skal dette reduseres mest mulig ved å flytte din venstre høyttaler.
Du vil kunne få mye lyd forover på/langs din venstre vegg.
De gjelder da å flytte høyttaler slik at lyden forflytter seg slik at denne refleksjonen ender
opp rett til siden eller litt bak venstre høyttaler.Dette går spesielt på fokus problemet.

Dette er min erfaring med en slik plassering.Det er etter min mening ikke så om å gjøre
å ha størst mulig avstand mellom høyttalerne.
Lydbilde blir stort også i bredden når sammspillet med sidevegger er opptimalt i forhold
til rommet og høyttaler.

Å plassere høyttaler både sideveis og i lengerettning med å dele på 3,5 og 7 er vel kjent.
MEN dette er også et viktig redskap når lyttepos. skal finnes i følge GamuT.Men ingen
lytterom er likt møblert.

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Hei

Dersom du bruker denne vil du se hvor i rommet div. frekvenser vil opptre.( 7.2 x 4.7 )

hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator

Ellers er en mono innspilling med stemmer greit å bruke.

Høyttalerne i fase og stemmen skal være klart fokusert midt mellom høyttalerne.

Dersom du bytter om ledningene på den ene og spiller med høyttalerne ute av fase
skal stemmen bre seg ut over hele lydbildet.

Siden den ene høyttaler hos deg få støtte fra sidevegg vil du kunne høre stemmen
som et litt sterkere punkt en eller annen plass mellom høyttarlerne når det spilles
ute av fase.

Slik jeg tror og mener skal dette reduseres mest mulig ved å flytte din venstre høyttaler.
Du vil kunne få mye lyd forover på/langs din venstre vegg.
De gjelder da å flytte høyttaler slik at lyden forflytter seg slik at denne refleksjonen ender
opp rett til siden eller litt bak venstre høyttaler.Dette går spesielt på fokus problemet.

Dette er min erfaring med en slik plassering.Det er etter min mening ikke så om å gjøre
å ha størst mulig avstand mellom høyttalerne.
Lydbilde blir stort også i bredden når sammspillet med sidevegger er opptimalt i forhold
til rommet og høyttaler.

Å plassere høyttaler både sideveis og i lengerettning med å dele på 3,5 og 7 er vel kjent.
MEN dette er også et viktig redskap når lyttepos. skal finnes i følge GamuT.Men ingen
lytterom er likt møblert.
Hvordan bruker man en slik kalkulator når det er en vinkel i stuen og ikke rektangulært?

Hva mener du med at refleksjonene skal treffe på siden eller bak venstre høyttaler?

Et slikt rom vil jo ha kompromisser i større grad, men dybde og mikrodynamikk burde vel være mulig om man greier å dempe på de rette stedene. Er det lett å måle interferense vs stående bølger?

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Kan legge til at venstre høyttaler alt står 1,17m fra venstre sidevegg.

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Det neste jeg ville gjort er og ta venstre sidevegg og frontveggene, dette vil bidra ytterligere til alt det du opplever nå.

Nederste frekvenser i bassen er svært vanskelig å kontrollere uten at tiltakene blir for dominerende i en vanlig stue, jeg har som mange andre valgt å ta disse med digital eq. Dette kan gjøres på mange måter men en av de enkleste og som garantert gir gode resultater er en DSpeaker som både jeg og Peter over her bruker. Koster litt men prisen kan forsvares mange ganger spør du meg. Vet ikke hva du legger vekt på om det er musikk eller film ?

DSpeakeren er en Dac og har en svært enkel romkorrigeringsløsning som på ingen måter kan sammenlignes med Audyssey !
frontveggen er alt dempet med 1stk 10cm akustikk plater bak/innside av hver høyttaler. har også 1 stk 10cm akustikkplate på tvers av venstre hjørnet.

Venstre side vegg er hele 1 reflekspunktet dekket av min 2 seter. Har lurt litt på hvor godt en skinn sofa demper refleksjoner, men antar at den reflekterer det meste?

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Du får frem hvilke frekvenser som gir rom noder.
Om du har vinkelstue så stemmer frekvensene og hvor de opptrer
i rommet sånn noenlunde allikevel.
Hos deg i lengderettning ca 47Hz og 71 Hz

Jeg hadde problem med 55 Hz og lagde Helmholtz resonatorer.
Men etter hvert,ved flytting av lytteposisjon ble de overflødige.

Hos meg har jeg hatt lyd på/langs vegg.Dette er refleksjoner jeg
ikke fikk vekk ved å plassere Rockfon på førsterefleksjon.

Ved å flytte høttalerne forsvant dette uten hjelp av å dempe førsterefleksjonen.
Lydbilde ble da breiere,dvs. instrumenter stod til siden for høyttaler,f.eks. tunge strykere
Lydbilde ble altså større en den fysiske avstanden mellom høyttarne.
Som det til tider skrives,veggene forsvinner.

På kalkulatoren kommer problemfrekvensene frem.
Disse kan lages og brennes på CD eller lastes ned på harddisken.
Finnes på nettet en eller annen plass,sikkert noen her på HFS som vet hvor.
Spill av og ta en vandring i rommet og du vil høre den avspillte
frekvens komme og gå alt etter hvor du står i rommet.
Du vil da se(høre) at dette vil vere overens med hva kalulatoren sier.

Er det lett å måle interferense vs stående bølger?
Har ikke peiling:),bruker XTZ analysatoren,men
skjønner ikke alt den viser,men har erfart at
en kan flytte seg vekk fra mange romproblemer,

Denne er også lærerik

http://www.mh-audio.nl/spk_calc.asp

Sist redigert:

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Jeg har erfart i dette rommet at ved å plassere høyttalere 1,5m ut i rommet, blir 50 hz dempet ned til normalen. Men da kommer høyttalere så langt ut i rommet at peisen blir et problem for sofa. regner med at ved den avstanden treffer jeg et punkt som kanselerer den stående bølgen ved ca 50 hz. så for å slippe problemet med peis, har jeg veldig lyst til å lage en helmholtz resonator for å ta vekk den. den varierer i stor grad fra 10db +-2 etterhvert som jeg justerer ss. altså ingen nevneverdig forandring uten at ht kommer for langt ut i rommet til at det vil være lite praktisk. det blir isåfall nærfelt, å det er ingen løsning her. Men jeg kommer til å begynne med litt flytting av ht nå som jeg har roet en del av lyden.

Bruker rew til å generer sinus toner, og 50 hz roer seg ikke før jeg er nesten bak ved peisen, eller rett over stuebordet ca. dette er det samme for nesten alle ht plasseringer bortsett ifra den nevnte over.

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.155
Torget vurderinger
2

Venstre side vegg er hele 1 reflekspunktet dekket av min 2 seter. Har lurt litt på hvor godt en skinn sofa demper refleksjoner, men antar at den reflekterer det meste?
Jeg byttet fra skinnsofa til tøy , for et par år siden , og det gjorde mye positivt med lyden her hos meg.
Den sto også på venstre langvegg , og utgjorde venstre refleksjonspunkt for høyre HT.

Topp Bunn