Jeg befinner meg i et relativt trangt betonghelvete (bortimot kvadratisk rom på 16 kvm'ish), og ideell demping og plassering lar seg ganske enkelt ikke gjennomføre, men tenker at noe i alle fall er bedre enn ingenting. Oppussing på gang, og demping av førsterefleksjoner er uansett en del av planen. Det jeg dog her lurer på er hvorvidt demping av bakvegg kan gi en form for simulert følelse av mer rom bak lytteposisjon. Sofa er sånn passe klint inntil bakvegg og det er selvsagt helt håpløst. Kan denne katastrofen 'lures' en smule med demping?
Tror ikke du får noen illusjon av rom bak lytteposisjon, men du kan redde stereoperspektivet. Det kan fort bli litt snålt å ha et "sort" hull bak hodet og jeg er enig med Orso at man bør unngå reflektert lyd. Jo hardere plate jo mer høyfrekvente frekvenser vil bli reflektert, så jeg ville sett i retning av Flexi A med transparent stoff evt stoff som absorberer høyefrekvenser godt.
Vidarje har dempet bakveggen med en enkelt plate bak og over hodet og det fungerte kjempebra hos han. Tror det er viktig at du ikke demper for stort område så du beholder litt refleksjoner i rommet. Min erfaring er at jo mindre rom jo mer fintfølende er plasseringen av dempingen, så du bør nok prøve deg frem.