Demperinger til rør.Hvor får man tak i disse?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Jeg har en Vincent CD-S6MK og Project Tube Box som jeg gjerne skulle hatt demperinger på rørene som står i.Er det noen her som vet hvor disse er å oppdrive?Tenker på noen som ikke er så altfor romstore av seg da det ikke er så mye plass til det i Tube-boxen i allefall.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Kabeldragern skrev:
Rør som har så mye mikrofoni at de trenger demperinger, er defekte!
Hehe,streng du skulle være da ::)

Jeg bare tenkte prøve ringene siden jeg leste at de skulle være med på å styrke i positiv retning,hva musikkgjengivelse angår.Tips om rør kan jeg godt ta senere for det er også interressant.Jeg vet at Golden Dragon ikke er optimalt.Men gode til prisen vil jeg da påstå de er.Tenkte på Telefunken Diamond til utgangstrinnet senere.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Kabeldragern skrev:
1: Stemmer det!
2: Eller de er uegnet til HiFi.
3: Noen liker den lyden ???

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
Kan du utdype hvorfor?

Mvh Amademus.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Amademus skrev:
Kabeldragern skrev:
Kan du utdype hvorfor?

Mvh Amademus.
Det er vel en grunn til at produsenter av rør-utstyr selekterer rør som de bruker først og fremst mht linjaritet og mikrofoni. Rør som kommer utenfor visse grenser blir dumpet eller solgt videre til rør-sjapper som selger dem videre dyrt til oss.

Linjaritet er en ting, men mikrofoni ødelegger jo alt det et rør skal gjøre; forsterke et mindre signal. Blir signalet besudlet med mikrofone er det umulig å opprettholde minimums designkrav til det aktuelle produkt. Å dempe et rør utvendig med absorberende ringer fjærner ikke mikrofonien, den endre den.

Bruk heller pengene på nye selekterte rør mht mikrofoni.

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
Amademus skrev:
Kabeldragern skrev:
Kan du utdype hvorfor?

Mvh Amademus.
Det er vel en grunn til at produsenter av rør-utstyr selekterer rør som de bruker først og fremst mht linjaritet og mikrofoni. Rør som kommer utenfor visse grenser blir dumpet eller solgt videre til rør-sjapper som selger dem videre dyrt til oss.

Linjaritet er en ting, men mikrofoni ødelegger jo alt det et rør skal gjøre; forsterke et mindre signal. Blir signalet besudlet med mikrofone er det umulig å opprettholde minimums designkrav til det aktuelle produkt. Å dempe et rør utvendig med absorberende ringer fjærner ikke mikrofonien, den endre den.

Bruk heller pengene på nye selekterte rør mht mikrofoni.
Skjønner og er enig i det stort sett, men noen ganger synes jeg gamle rør kan lyd "vakrere" i mine ører og de spiller godt uten demperinger, men enda bedre med.
Da får de den roen som trengs for at de skal fungerer i mine ører.
Måler sikkert ikke så bra men lyder vakkert/magisk og ganske så musikalsk med en stor "virklighets følese" synes jeg. Så jeg ville vel ikke helt utelatt gamle rør som trenger demperinger, fremfor nye velmålte rør uten demperinger i alle sammenheng. Noen ganger lyder det "riktig" selvom det ikke er det, om du skjønner hva jeg mener?
Men blir det for mye mikrofoni støy, er jeg helt enig. Da overskygger det det jeg noen ganger føler som magisk/vakkert.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Kabeldragern skrev:
Neida, de fungerer som pokker bare du setter demperinger på ;D

Elektron

Vedlegg

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Demperinger er et must ;)
Mine er fra Duende, og fungerer veldig godt.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Elektron skrev:
Kabeldragern skrev:

Elektron
Heheh,den var jo fin :) Så om man har mikrofoni eller ikke kan man verne seg mot det ved å sette på slike Ringer.Skal det ikke være bra for rør uten mirkofoni også da?Jeg er ikke så vis på dette området og jeg har også fått svar på det jeg spurte om men det er interressant og artig å lese det dere sier her også da. ;)

Et spørsmål bare.Er mikrofoni det samme som egenstøy?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Elektron skrev:
Kabeldragern skrev:

Elektron
Mikrofoni i rør oppstår i all hovedsak fordi noe er løst/dårlig festet INNI røret. Det kan ikke ordnes fra utsiden av røret. Er det så vanskelig å forstå?

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
Elektron skrev:
Kabeldragern skrev:

Elektron
Mikrofoni i rør oppstår i all hovedsak fordi noe er løst/dårlig festet INNI røret. Det kan ikke ordnes fra utsiden av røret. Er det så vanskelig å forstå?

Jeg er ikke veldig dreven i rør, men har test på gamle rør ved flere anledninger å lytte med og uten demperinger, og jeg hører vesentlig forskjell.
Hva kommer det av? Er det andre fenomen som spiller inn?
Har du noen tips på noen nye gode E88CC som er i topp sjiktet?
Jeg er intressert i å få tak i noe av topp klasse og som er greit å få tak i.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De som jeg kjenner som har testet demperinger, hevder det er en helt klar forskjell. Jeg husker ikke hva de mener er forskjellen, og jeg har ikke fått anledning til å teste selv.

Jeg har forresten hørt at enkelte merker skal være ekstra utsatt for mikrofoni enn andre. Et kjent japansk luksusmerke skal visstnok være plaget med det. Jeg kan ikke bekrefte påstanden ut fra egen erfaring her heller.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Mikrofoni er å betrakte som en svakhet eller feil. Rør (eller transistorer) skal forsterke det signalet som tilføres uten å påvirke det på annen måte enn å forsterke det. Hvis røret er mikrofonisk, vil du i tillegg få andre signaler tilført. Det kan være feedback fra høyttaleren, tale fra personer i rommet eller annen type for vibrasjon.
Noen liker dette ???
Feil er det uansett.
Feil kan rettes ved å finne årsaken og bytte en defekt komponent (rør).
Feil kan til en viss grad reduseres ved å tilføre en annen feil.
Du kan velge selv.
Tenk på hva som er mest rikltig.
Ingen feil, en feil eller flere feil.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.513
Torget vurderinger
28
Audiomix skrev:
Kabeldragern skrev:

Godt mulig rør som strengt tatt trenger rørdempere er defekte, men mener du at det ikke er hørbar effekt av rørdempere også på velfungerende rør?

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
Kan jo hende at de gamle røren jeg har prøvd er så gode selv med mikrofonistøy, at de spiller bedre en de fleste nye jeg har prøvd.
Men skjønner at mikrofoni ikke er noe pluss.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Kabeldragern skrev:
Elektron skrev:
Kabeldragern skrev:

Elektron
Neida såpass forstår jeg. Det er som å reparere en bilmotor med panseret igjen. Det er jo selvsagt nyanser innenfor mikrofoni og du mener vel ikke at mikrofoni = defekt. Da er vi ikke uenige.

mvh Elektron

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
De som jeg kjenner som har testet demperinger, hevder det er en helt klar forskjell. Jeg husker ikke hva de mener er forskjellen, og jeg har ikke fått anledning til å teste selv.

Jeg har forresten hørt at enkelte merker skal være ekstra utsatt for mikrofoni enn andre. Et kjent japansk luksusmerke skal visstnok være plaget med det. Jeg kan ikke bekrefte påstanden ut fra egen erfaring her heller.
Selvfølgelig er det forskjell med og uten demperinger. Det jeg har kommentert er at demperinger ikke kurerer mikrofoni.

Demperinger på et rør uten mikrofoni vil gi akustiske endringer til røret, ikke nødvendigvis forbedringer.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Fosse skrev:
Audiomix skrev:
Kabeldragern skrev:
Godt mulig rør som strengt tatt trenger rørdempere er defekte, men mener du at det ikke er hørbar effekt av rørdempere også på velfungerende rør?
Hørbar effekt?
Skal ikke påstå at en del ikke hører endring, men om det er en forbedring.................
Hvis jeg oppdager mikrofoni i et rør, bytter jeg til et som ikke har det problemet.
Jeg har hørt forsterkere med så mikrofoniske rør at de gjengir snakk i rommet. Tenk hva som skjer når en spiller musikk. Det gjør veldig mye med lyden. Med demperinger kan dette endres noe.

J

JAE

Gjest
Hei

Altså,viss vi tar utgangspunkt i at et kvalitetsrør er fri for mikrofoni..ikke defekt,vil dette da gjengi musikken på en uriktig/tilslørt måte med ringer, kontra uten ringer

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
JAE (active) skrev:
Hei

Altså,viss vi tar utgangspunkt i at et kvalitetsrør er fri for mikrofoni..ikke defekt,vil dette da gjengi musikken på en uriktig/tilslørt måte med ringer, kontra uten ringer
Alle rør er konstruert for bruk uten noen utvendig akustisk demping. All kvalitetskontroll foregår uten demperinger. Alle tekniske data er målt uten demperinger. Enkelte rør er konstruert for mere G-krefter påvirkning enn hva F16 tåler...

Et tankekors vedr. demperinger.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
JAE (active) skrev:
Hei

Ingen analoge komponenter er helt fri for mikrofoni, selv ikke en transistor. Alle komponenter er utsatt for omgivelsene sine. Når noen går over gulvet, så overføres den energien/rystelsen til komponenten. Den rystelsen kan komme fra hvilken som helst fysisk påvirkning, så spørsmålet om det finnes mikrofoni i gode komponenter er ikke til å komme utenom.

Spørsmålet er bare hvor mye, og hvor hørbar mikrofonien er. I teorien har alle komponenter noe å tjene på å stå mest mulig stødig, også forsterkere. Jeg bryr meg ikke så mye om det, sett bort fra med verket. Jeg aksepterer kanskje litt mer feil enn endel andre hifi-folk. Men jeg anerkjenner at i teorien så er det noe å vinne på det. Med rør er nok gevinsten større enn med transistorer, der forskjellen i de fleste tilfeller ikke vil være hørbar i det hele tatt. Et rør er stort og skjørt, og blir helt klart påvirket fysisk av omgivelsene sine. Spørsmålet er om det er så hørbart at vi vil høre forskjell på om det er dempet med ringer osv, eller ikke. De jeg kjenner sier at forskjellen er klart hørbar, selv om mikrofonien ikke er hørbar når du går over gulvet og slikt. Og forskjellene er ikke så radikale at alle bryr seg om dem.

Om det er forskjell eller ikke i lyden, er ikke helt klart for meg. Men det som er klart, er at en eller annen grad av mikrofoni plukkes opp av enhver elektrisk komponent. Alt annet er urealistisk. Sett bort fra digitale komponenter, antar jeg. Det som forundrer meg litt, er at det virker som om det er dyrere forsterkerkonstruksjoner som sliter mest med mikrofoni. De rimelige forsterkerne jeg har hørt har ikke hatt antydning til noe som helst hørbart når de utsettes for mikrofoni-fremkallende påkjenninger. Jeg har faktisk aldri hørt det selv, men har hørt rapporter om dyre forsterkere som ikke tåler at man går over gulvet. Og det synes jeg er så ille at jeg aldri kommer til å kjøpe noe slik, selv om fiffige hyller og ringer eliminerer problemet. En forsterker skal kunne spille fint selv når den står direkte på gulvet, for at jeg skal synes at den er praktisk å leve med.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Siden det startet med rør og demperinger, kan det med sikkerhet sies at mikrofoniske rør også høres i billige forsterkere.
At dyre forsterkere lettere fremhever et eventuelt mikrofoniproblem, tipper jeg kommer av at mange HiEnd produkter er designet på grensen mot det ustabile.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Tråden har jo endret seg litt i forhold til utgangspunktet men diskusjonen rundt demperinger og rør er blitt veldig bra selv om mitt eget innlegg nok var en flåsete spissformulering. Refleksjonene til Baluba og Audiomix er absolutt god lesning!

Elektron

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Takk for tipset,skal sjekke dem ut jeg. :)

Må man bruke to stk på hvert rør,Kyrjens?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.308
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Er litt usikker på dette med mikrofoni.
Når jeg "klakker" på rørene mine med fingeren/negelen så hører jeg det i høyttaleren. Er det mikrofoni?
Ellers når jeg spiller musikk er det rimelig støyfritt, rørene "tar ikke opp" lyder/bevegelser i rommet.
Er rørene mine mikrofoniske?

Håvard

kyrjens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2007
Antall liker
9
Sted
Hamar
Torget vurderinger
2
BanjoArrne skrev:
Takk for tipset,skal sjekke dem ut jeg. :)

Må man bruke to stk på hvert rør,Kyrjens?
Det blir annbefalt og bruke to pr rør.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.480
Torget vurderinger
11
Kabeldragern skrev:
Dette er vel en vel bastant uttalelse ;D Anerkjente rørforsterker produsenter slik som Audio Research og Conrad Johnson bruker demperinger orginalt på signalrørene. Selges disse forsterkerene med defekte rør da?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Haavard skrev:
Er litt usikker på dette med mikrofoni.
Når jeg "klakker" på rørene mine med fingeren/negelen så hører jeg det i høyttaleren. Er det mikrofoni?
Ellers når jeg spiller musikk er det rimelig støyfritt, rørene "tar ikke opp" lyder/bevegelser i rommet.
Er rørene mine mikrofoniske?

Håvard
De er nok mikrofoniske ja.
Det kan også være at selve konstruksjonen fremhever slike svakheter, Det finner du om du bytter rør.
Nå sitter en aldri å knipser på rørene, men det er en enkel måte å finne ut om det er et mikrofoniproblem.
At du ikke hører noe når du spiller betyr bare at problemet ikke er veldig stort.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
JK skrev:
Kabeldragern skrev:
Dette er vel en vel bastant uttalelse ;D Anerkjente rørforsterker produsenter slik som Audio Research og Conrad Johnson bruker demperinger orginalt på signalrørene. Selges disse forsterkerene med defekte rør da?
Jeg har tilgode å se en rørforsterker utstyrt med demperinger originalt fra fabrikk.
Men det er jo en del jeg ikke har sett ;)
Jeg har også tilgode å se forsterkere fra de to du nevner utstyrt med virkelig gode rør originalt.
Jeg sikter ikke til NOS.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.480
Torget vurderinger
11
Audiomix skrev:
JK skrev:
Kabeldragern skrev:
Jeg har tilgode å se en rørforsterker utstyrt med demperinger originalt fra fabrikk.
Men det er jo en del jeg ikke har sett ;)
Jeg har også tilgode å se forsterkere fra de to du nevner utstyrt med virkelig gode rør originalt.
Jeg sikter ikke til NOS.
Demperinger er orginal montert på signalrør på alle forsterkerene til ARC slik som VT100, LS26 osv. Det samme er det med alle
forsterkere/Preamper fra CJ. Bare se på hjemmesidene deres. Nå er vel dette stort sett på røret 6H30, og ja jeg vet du anser dette røret som uegnet til audio ;D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
JK skrev:
Nå er vel dette stort sett på røret 6H30, og ja jeg vet du anser dette røret som uegnet til audio ;D
Har jeg vel aldri sagt ;)
Jeg tror det henger sammen slik:
Litt mikrofoni synes mange er av det gode uten å vite hvorfor. Mikrofoniske rør spiller litt med.
Blir det for mye, dempes det med ringer.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
De røde demperingene ( o-ringene) er ikke gode til bruk for permanent montering de ringene sitter lenge på røret av gangen , fordi de både brenner seg fast , og lager stygge merker i glasset...(ksnakje mest viktig på synlige rør ala 300b we og rør som er så dyre at ett bruktsalg skaper vesentlige summer i kassa.

demperinger bruker jeg på 5687 dobbeltriodene mine , fordi det faktisk hjelper...det (som navnet sier , demper) men eliminerer ikke helt i mitt tilfelle ,ddet tok meg akkurat 3 minutter med ringene på å høre at det ble merkbart bedre ( på varme rør)

jeg bruker ringene fra Herbiesaudio.

ellers er ringene som Fosse refererer til fine saker...høy masse med ringer inni metallringene.

Duede er nok heller ikke dumme....men jeg vil ikke anbefale de røde der , jeg har fått ødlagt glasset på ett par 300b med sånne ringer

Nå er det ikke sikkert at alle røde sånne ringer er like dårlige som mine , men sier ifra....herbies og duede er ikke hakkende galt priset og det blir veldig lite å spare på mellomlegget egentlig....derfor kjøp duede eller herbies.

(eller de fine fosse refererer til over)

Espen

tuby

Medlem
Ble medlem
06.11.2007
Antall liker
0
Demperinger har som formål å eleminere påvirkning eller vibrasjoner fra omgivelsene uten for røret.Er røret mikrofonisk er noe løst inne i røret,og det vil gi ulyd med det samme strøm blir satt på.Dempering vil ikke fjerne dette.Enkelte rør kan være mer følsomme enn andre og gi sus og feedback i innstallasjoner med mye vibrasjoner uten at røret er mikrofonisk.Telefunken ECC803s fungerer utmerket i en Hi-Fi forsterker,men vil sjelden fungere i gitarcomboforsterker,netopp på grunn av vibrasjoner.Kan nevne at i militære installasjoner brukte de ofte "flytene" rørsokler og gedigne rørskjermere for opptimalisere arbeidsbetingelsene til rørene!Og dette hadde intet med lyd å gjøre,men at apparaturen skulle fungere mest mulig presist og nøyaktig.Min erfaring er jo bedre rør,hvor større følsomhet for ytre påvirkninger.Mikrofoni kan ikke måles eller detekteres med en rørtester.Rørknipsing må til!

Topp Bunn