JAE (active) skrev:
Hei
Altså,viss vi tar utgangspunkt i at et kvalitetsrør er fri for mikrofoni..ikke defekt,vil dette da gjengi musikken på en uriktig/tilslørt måte med ringer, kontra uten ringer
Ingen analoge komponenter er helt fri for mikrofoni, selv ikke en transistor. Alle komponenter er utsatt for omgivelsene sine. Når noen går over gulvet, så overføres den energien/rystelsen til komponenten. Den rystelsen kan komme fra hvilken som helst fysisk påvirkning, så spørsmålet om det finnes mikrofoni i gode komponenter er ikke til å komme utenom.
Spørsmålet er bare hvor mye, og hvor hørbar mikrofonien er. I teorien har alle komponenter noe å tjene på å stå mest mulig stødig, også forsterkere. Jeg bryr meg ikke så mye om det, sett bort fra med verket. Jeg aksepterer kanskje litt mer feil enn endel andre hifi-folk. Men jeg anerkjenner at i teorien så er det noe å vinne på det. Med rør er nok gevinsten større enn med transistorer, der forskjellen i de fleste tilfeller ikke vil være hørbar i det hele tatt. Et rør er stort og skjørt, og blir helt klart påvirket fysisk av omgivelsene sine. Spørsmålet er om det er så hørbart at vi vil høre forskjell på om det er dempet med ringer osv, eller ikke. De jeg kjenner sier at forskjellen er klart hørbar, selv om mikrofonien ikke er hørbar når du går over gulvet og slikt. Og forskjellene er ikke så radikale at alle bryr seg om dem.
Om det er forskjell eller ikke i lyden, er ikke helt klart for meg. Men det som er klart, er at en eller annen grad av mikrofoni plukkes opp av enhver elektrisk komponent. Alt annet er urealistisk. Sett bort fra digitale komponenter, antar jeg. Det som forundrer meg litt, er at det virker som om det er dyrere forsterkerkonstruksjoner som sliter mest med mikrofoni. De rimelige forsterkerne jeg har hørt har ikke hatt antydning til noe som helst hørbart når de utsettes for mikrofoni-fremkallende påkjenninger. Jeg har faktisk aldri hørt det selv, men har hørt rapporter om dyre forsterkere som ikke tåler at man går over gulvet. Og det synes jeg er så ille at jeg aldri kommer til å kjøpe noe slik, selv om fiffige hyller og ringer eliminerer problemet. En forsterker skal kunne spille fint selv når den står direkte på gulvet, for at jeg skal synes at den er praktisk å leve med.