Dempefaktor??

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Har fått høre att høy DF er viktig på amper til bassen.
Stemmer dette @Asbjørn @Armand @Snickers-is?
For oss som er så sære att vi må ha amper til alt mulig :=)
Vi var innom dette blant annet i hyttetråden til Hornlyd, der jeg anbefalte ham å vurdere å konstruere en bassdel til høyttalerne som egentlig ikke fungerer normalt fordi den har for lav Re, også emulere at forsterkeren har høyere utgangsimpedans ved hjelp av EQ. Dette gir høyere virkningsgrad men krever da også at man har tilgang på et litt større spekter av spenning og strøm.

Til en vanlig subwoofer er dempingsfaktoren nesten uviktig, så lenge man befinner seg nær spenningsdrift. Men da er det viktig at den holder seg konstant gjennom hele perioden, også ved nær max effekt. Det finnes en del forsterkere med ekstreme tall for utgangsimpedans, og en del med langt mer moderate tall, og mange av dem fungerer påfallende likt. Det finnes også en del både med ekstreme og moderate tall som fungerer påfallende dårlig. Disse tallene er målt ved hjelp av en resistiv last. Man kan også i teorien måle dette ved et større reaktivt spekter, altså med litt spoler og kondensatorer ved å lage seg en kunstig reaktiv last. Men det er ekstremt viktig at man også inkluderer hvordan dette påvirker momentan gain, for man kan lett ende opp med ok tall både for reaktive, resistive og induktive laster, men allikevel ser man at gain påvirkes momentant av dette, noe som i sin tur medfører intermodulasjonsforvrengning og får det til å høres ut som om forsterkeren er nummeret før å gi opp.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.720
Torget vurderinger
10
Husker jeg hadde diverse First Watt innom for mange år siden da jeg lekte med fulltoner.

Stramme fulltoner som låt litt huggorm låt mindre huggorm med First Watt F2J og F3:

1.jpg

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hva med forsterkere med lav DF, og høyttalerkabler? Vil tro at det ikke er så mye motstand i en kabel men kan det ha noe å si?

Kabelens egenskaper kan gjøre hørbar forskjell, om en setter sammen en høyttaler med lav impedans, en forsterker med høy utgangsimpedans og en ukonvensjonell høyttalerkabel med enten høy kapasitans eller induktans. En kan og få problemer med disse kabeltypene ved at forsterkeren blir ustabil.

Johan-Kr

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Jeg er litt skeptisk til det må jeg tilstå. For det første må vi huske på at kapasistansen, som er i parallell, ikke blir noe "nær kortslutning" i audioområdet. La oss si man har 4 ohm utgangsimpedans på forsterkeren, og ved 20k utgjør kapasistansen 100ohm i en ekstremt kapasitiv kabel. Det er fortsatt et neglisjerbart førsteordens filter.

Typisk vil forsterkere som reagerer på slike laster ved å bli ustabile være forsterkere som allerede har feedback og er noe reaktive i dette området for å få kontroll over dempingen hele veien opp. Sjansen for å se dette i kombinasjon med utgangsimpedans over 1 ohm er svært liten.

Så har vi induktansen. Det er lite sannsynlig at den gjør forsterkeren ustabil. En induktiv last er typisk ikke et problem for en forsterker med høy utgangsimpedans siden det bare er snakk om en bitteliten økning i impedansen mot høye frekvenser. Induktansen kommer jo i serie med lasten og forsterkeren.

Hadde en kabel vært en kapasistans og en induktans i serie med hverandre hadde det vært noe annet, men det må man i såfall lage som en separat krets, og da kan man i teorien vippe hva som helst av pinnen, om ikke annet så fordi det ser kortslutning.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har selv opplevd forskjellen på akkurat dette.

Jeg hadde noen danskproduserte høyttalerkabler, som var silkeisolerte enkeltledere av flatvalset sølv. Lederne var separat adskilt, og ikke i samme kabel.

Dette stod i et anlegg med Cary SLA70 rørforsterker og et par høyttalere som var en DIY-variant av Monitor Audio 652/1200.
Disse høyttalerne er en veldig lett last for forsterkeren.

Jeg gikk så over til Kef Reference 107/2, som riktignok har en helt paddeflat impedans, men den er jevnt på 4 ohm over hele frekvensområdet (dvs halvparten av MAene). Dette ga direkte utslag i skrikende topp.

Jeg fikk prøvd et par sølvkabler av samme kvadrat, men runde ledere i teflonisolasjon. Det kurerte problemet. I mine øyne er det da bare kablenes elektriske egenskaper som skulle være forskjellen.

Johan-Kr

Topp Bunn