Dempefaktor i forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kjapt spørsmål; Er det viktig å ha en forsterker som matcher høytaleres powerhandling, eller er det viktigste strømreserver og dempefaktor? Kan for lite Watt ødelegge høytalere, eller er det det motsatte, med for lite krefter som ikke får kontroll over elementene presist og kjapt nok? Jeg har en powerhandling på 650 w på mine Tango R. Kan jeg da bruke kraftige effektforsterkere med nok strømreserver, men kun 200 w konservativt oppgitt. Tenker da i øyeblikket på AVM effekttrinn?
    Høyttaleres power handling er gjerne nokså optimistiske tall. En høyttaler med f eks 90 dB følsomhet har en effektivitet på 0,6 %. Det vil si at 0,6 % av effekten blir til lyd, resten til varme som må ledes bort fra høyttalermotoren. Som et enkelt lite forsøk: Sett en kokeplate eller varmeovn på 650 W, putt den inn i en liten lukket kasse med vatt og skumplast som isolasjon innvendig, og se hva som skjer etter noen minutter. Det blir varmt, veldig varmt, og så tar det fyr.

    I praksis er det få høyttalerelementer som tåler noe særlig mer enn 50 W eller så kontinuerlig over noe særlig tid, ihvertfall ikke slike som er ment for hifi. Ratingen på PA-elementer er noe mer realistisk, men de tåler ikke 1000 W kontinuerlig, de heller.

    Power Handling Vs. Efficiency

    Som oks81 sier: Du må se på hvor høyt du vil spille, hvor stor crest factor det er i musikken du liker å høre på, og så dimensjonere etter det. Først med tilstrekkelig store høyttalere, deretter med forsterkere. Om høyttalerne ikke kan spille så høyt som du vil uten å brenne opp har det ikke så mye å si hvilken forsterker du setter på dem, med mindre du har tenkt å bruke forsterkerens klipping som et slags høyttalervern. (Det funker dårlig.) Deretter får du finne forsterkere som kan drive høyttalerne til det nivået uten å klippe eller forvrenge.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Kjapt spørsmål; Er det viktig å ha en forsterker som matcher høytaleres powerhandling, eller er det viktigste strømreserver og dempefaktor? Kan for lite Watt ødelegge høytalere, eller er det det motsatte, med for lite krefter som ikke får kontroll over elementene presist og kjapt nok? Jeg har en powerhandling på 650 w på mine Tango R. Kan jeg da bruke kraftige effektforsterkere med nok strømreserver, men kun 200 w konservativt oppgitt. Tenker da i øyeblikket på AVM effekttrinn?
    Finnes kjappe spørsmål, men kjappe svar er ikke alltid like enkelt ;)
    Du må nesten finne litt ut selv hva du liker, det er ikke noen fasit som er hugget inn i steintavler desverre.

    Av det jeg leser så liker du å spille høyt?
    Når en forsterker tynes når den til slutt max spenningssving, og det ender med klipping. Da fyker det fort diskanter.
    En større forsterker kan tynes lenger før den når max spenningssving. Men til slutt så er forsterkeren så kraftig at den smelter spoler når en drar skikkelig på.
    En spiller nok da temmelig høyt!

    Se heller litt på følsomheten som høyttalerne dine har, og impedanse. Det sier litt mer om hvor høyt det blir med en gitt forsterker.
    Håper dette er til hjelp! Flere kan kanskje bidra?

    Mvh
    oks
    Takker for svar
    Her er litt fra høytaler specs:

    5-driver 3-way floorstanding loudspeaker with 6dB/octave filters at 280 and 2800Hz 1 x 1-inch silk-dome tweeter ; 1 x 5-inch composite carbon paper midrange; 3 x 8-inch paralleled carbon fiber woofers
    • 18Hz to 25kHz ±3dB; 89dB sensitivity; 650 watts RMS power handling
    • 5.6-ohm flat impedance below 300Hz without a saddle response

    Virker kanskje ikke veldig vanskelig muligens, men å få fart og virkelig respons i basselemntene har vist seg vanskelig. Ja, kan like å spille høyt litt av og til, men stort sett normalt volum. Her specs på den jeg tenker å kjøpe:

    2x200 watt 8ohm (4 ohm 2x350 watt/2 ohm 2x 600 watt)
    200 000 mikroFarad ladelytter pr. kanal
    24 utgangstranistor-par pr. kanal (MOS-FET). Dempefaktoren er mer enn 1000 pr. kanal i 8 ohm. Strømtrekk er oppgitt til maksimalt 3500 VA.
    Slew rate er 200V pr. mikrosekund
    120 Amp pr lyttebank
    Stabil ned i 1 ohm

    Jeg får ikke muligheten til å høre den først, men den burde vel ha nok kontroll på høytalerne, tror du ikke? Beklager hvis emnet spores litt av, trenger bare litt hjelp til å bestemme meg, ikke alltid enkelt det;)
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Godt poeng. Jeg gjorde noen effekttester på forsterkeren min (150w 8r, 270W 4R) med effektmotstand i en gryte med vann. Det tok overraskende kort tid før vannet begynte å koke.
    Noen få sekund med klipping i 4R gav dette resultatet:


    Tviler på at et element i lukket kasse ville overlevd særlig lenge med den varmeutviklingen,
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjapt spørsmål; Er det viktig å ha en forsterker som matcher høytaleres powerhandling, eller er det viktigste strømreserver og dempefaktor? Kan for lite Watt ødelegge høytalere, eller er det det motsatte, med for lite krefter som ikke får kontroll over elementene presist og kjapt nok? Jeg har en powerhandling på 650 w på mine Tango R. Kan jeg da bruke kraftige effektforsterkere med nok strømreserver, men kun 200 w konservativt oppgitt. Tenker da i øyeblikket på AVM effekttrinn?
    Finnes kjappe spørsmål, men kjappe svar er ikke alltid like enkelt ;)
    Du må nesten finne litt ut selv hva du liker, det er ikke noen fasit som er hugget inn i steintavler desverre.

    Av det jeg leser så liker du å spille høyt?
    Når en forsterker tynes når den til slutt max spenningssving, og det ender med klipping. Da fyker det fort diskanter.
    En større forsterker kan tynes lenger før den når max spenningssving. Men til slutt så er forsterkeren så kraftig at den smelter spoler når en drar skikkelig på.
    En spiller nok da temmelig høyt!

    Se heller litt på følsomheten som høyttalerne dine har, og impedanse. Det sier litt mer om hvor høyt det blir med en gitt forsterker.
    Håper dette er til hjelp! Flere kan kanskje bidra?

    Mvh
    oks
    Takker for svar
    Her er litt fra høytaler specs:

    5-driver 3-way floorstanding loudspeaker with 6dB/octave filters at 280 and 2800Hz 1 x 1-inch silk-dome tweeter ; 1 x 5-inch composite carbon paper midrange; 3 x 8-inch paralleled carbon fiber woofers
    • 18Hz to 25kHz ±3dB; 89dB sensitivity; 650 watts RMS power handling
    • 5.6-ohm flat impedance below 300Hz without a saddle response

    Virker kanskje ikke veldig vanskelig muligens, men å få fart og virkelig respons i basselemntene har vist seg vanskelig. Ja, kan like å spille høyt litt av og til, men stort sett normalt volum. Her specs på den jeg tenker å kjøpe:

    2x200 watt 8ohm (4 ohm 2x350 watt/2 ohm 2x 600 watt)
    200 000 mikroFarad ladelytter pr. kanal
    24 utgangstranistor-par pr. kanal (MOS-FET). Dempefaktoren er mer enn 1000 pr. kanal i 8 ohm. Strømtrekk er oppgitt til maksimalt 3500 VA.
    Slew rate er 200V pr. mikrosekund
    120 Amp pr lyttebank
    Stabil ned i 1 ohm

    Jeg får ikke muligheten til å høre den først, men den burde vel ha nok kontroll på høytalerne, tror du ikke? Beklager hvis emnet spores litt av, trenger bare litt hjelp til å bestemme meg, ikke alltid enkelt det;)
    Den forsterkeren ser ut til å ha bra med krefter og bør ha bra kontroll. Vanskelig å si da jeg ikke kjenner noen av delene, men du kan sikkert spille høyt nok med det her vil jeg tro! :)

    Det jeg ikke vil anbefale er en 10w rørforsterker, da tror jeg du ville blitt skuffet. Forsterkern du nevner er helt i andre enden av skalaen av en 10w rørforsterker så tipper det vil fungere bra.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Godt poeng. Jeg gjorde noen effekttester på forsterkeren min (150w 8r, 270W 4R) med effektmotstand i en gryte med vann. Det tok overraskende kort tid før vannet begynte å koke.
    Noen få sekund med klipping i 4R gav dette resultatet:


    Tviler på at et element i lukket kasse ville overlevd særlig lenge med den varmeutviklingen,
    Uff! Hva slags forsterker driver dette kokeapparatet? Er det rett i koppen du prøver å lage? :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Her er kokeapparatet. ;)


    Testmotstandene tok dessverre kvelden før jeg fikk prøvd den store forsterkeren. :(
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja 2 fejl konstruktioner som tildels udligner hverandre.
    Et godt eksempel på dette er jo der man benytter en altfor dårlig forsterker og må kompensere ved å gjøre lasten lettere og på den måten gå på kompromiss med lyden.
    Det finnes ikke feilkonstruksjoner, det finnes bare konstruksjoner.
    Alle konstruksjoner har sin plass og mening. Noen liker mora, andre datteren. Det er fritt frem å like de konstruksjonene en selv synest er bra, samme hva det er!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det kom kanskje ikke tydelig nok frem, men du understreker altså poenget mitt.
    Vil bare ikke ha drikkekonkuranse igjen, alltid en eller annen som må gå tidlig hjem :)
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må bare si at jeg har lært veldig mye av alle dere dyktige folk her på HFS!
    Det er bra at vi som ikke har så veldig erfaring kan lære av dere som har løpt gjennom en haug med snubletråder tidligere!! :)

    Jeg aksepeterer fult ut at det gjerne i ene enden av dempefaktor skalaen så finner en Klasse A/B og D med my tilbakekobling, gjerne kombinert med 4ohms høyttalere og følsomhet langt nede på 80 tallet.

    I andre enden finner en gjerne rør kombinert med kompresjosdrivere og horn.

    I mellom dette finnes det ett fargefult spekter av alt mulig som en kan plukke og velge på egenhånd slik at en selv finner sin egen løsning som en liker :)
    Fasit eksisterer ikke, det er bare en selv som kan bedømme om en liker det eller ikke! :)

    Dette er ikke oppsumering av tråden! Det er bare å fortsette med tips og tweaks!! :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har tidligere hatt en tanke rundt tema som jeg vil lufte her:

    Klasse A og lettdrevne høyttalere:
    Forsterkeren er svak og smooth slik at en kan bruke lettdrevne høyttalere. En har fortsatt bra lydtrykk og det låter bra.

    Kraftig klasse A/B eller D og tungdrevne høyttalere:
    Forsterkeren er kraftig og med kanskje litt hard klang, høyttalerne er smooth og dempet. Samme resultat. Fortsatt bra lydtrykk og det låter bra.

    Klasse A demper unoter. Tungdrevne høyttalere demper unoter.

    Dette er bare en tanke, og det er aldeles ikke en formulering for å terge noen!! :)
    Det er bare en tanke jeg lufter for å få litt innspill og lære mer! :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det er et ekstremt komplekst og nyansert bilde du roter borti her oks. Vi hadde jo nylig en del om lettdrevne høyttalere i en annen tråd for ikke lenge siden.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Eg synast strømtilbakekopling virker veldig interessant eigentleg, og her er jo dempefaktoren låg, men i bunn og grunn er jo eit elements drivkraft bestemt av strømmen, ikkje spenninga. Om ein har strømtilbakekopling vil således motinduserte spenningar som uungåeleg vil oppstå bli bortimot kansellert, kabeltykkelse vil også bli eliminert. Meg fortald, vil systemet totalt sett få langt lågare forvrenging, noko bortimot same på eit element utan kortslutningsring, som eit normalt oppsett med kortslutningsring. Ganske tøft.

    Men den varierande impedansen er jo klart ei lita utfordring, ein må kompensere for dette andre plassar i systemet.

    Hadde det ikkje vore for dei forbaska mainstream konsumarane som skal kunne kombinere alle slags høgtalarar med alle slags forsterkarar, så hadde vi kanskje hatt generelt betre lyd i dag:)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Hvis du er nysgjerrig på CFA, kan kanskje ett slewmaster bygg være noe for deg? Her har du separat inn- og utgangstrinn med valg mellom flere CFA og VFA inngangstrinn.
    Slewmaster - CFA vs. VFA "Rumble" - diyAudio

    Jeg bygde først VFA, så CFA etterpå. Jeg prøvde CFA på en kanal og VFA på den andre og lyttet. Den eneste åpenbare forskjellen var at VFA kortet mitt hadde ørlite mer gain. Noen rapporterer at VFA fungerer bedre enn CFA til bass.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Eg synast strømtilbakekopling virker veldig interessant eigentleg, og her er jo dempefaktoren låg, men i bunn og grunn er jo eit elements drivkraft bestemt av strømmen, ikkje spenninga. Om ein har strømtilbakekopling vil således motinduserte spenningar som uungåeleg vil oppstå bli bortimot kansellert, kabeltykkelse vil også bli eliminert. Meg fortald, vil systemet totalt sett få langt lågare forvrenging, noko bortimot same på eit element utan kortslutningsring, som eit normalt oppsett med kortslutningsring. Ganske tøft.

    Men den varierande impedansen er jo klart ei lita utfordring, ein må kompensere for dette andre plassar i systemet.

    Hadde det ikkje vore for dei forbaska mainstream konsumarane som skal kunne kombinere alle slags høgtalarar med alle slags forsterkarar, så hadde vi kanskje hatt generelt betre lyd i dag:)
    Hvordan skal man ta hensyn til elektrisk fase med en strømstyrt forsterker?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    "Juksedempefaktor" :)
    Kjører 8ohm motstand i serie med fulltone, bruker MI10 som forsterker, veit ikke dempefaktor på denne men tipper 20...??
    Gir i hvertfall dempefaktor på ca "1" :)

    Nevner denne igjen, side 4:
    http://www.firstwatt.com/pdf/art_cs_amps.pdf
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Hvordan skal man ta hensyn til elektrisk fase med en strømstyrt forsterker?
    Eg har akkurat starta å skumme overflata, så sidan du spør slik, så er det sikkert eit problem du har tenkt på langt meir enn meg. Eg ser kor du vil hen, men antok at det lot seg kompensere for, om ein ser både forforsterkar/DSP, effekttrinn og høgtalar som ein samla enhet.

    Kva tenker du om saken?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Vel, om vi ser på en driver og en forsterker i kombinasjon, og vi antar at denne driveren jobber forbi sin resonansfrekvens, så vil jo forsterkeren generere veldig mye spenning rundt denne. Vi kan se for oss at forsterkeren har en slags "komfortsone" der forholdet mellom strøm og spenning er gunstig, også må forsterkeren feilkorrigere enormt når impedansen øker. Jeg er usikker på hva dette innebærer stabilitetsmessig. Man kunne jo se for seg at man kompenserte dette med impedanskorreksjon, men avvik vil da moduleres direkte som spenning, noe som ville gitt skyhøy harmonisk forvrengning. Man vil få litt av det samme om man kompenserer med DSP også.

    Jeg er heller ikke sikker på hvordan dette ser ut om vi kikker på den elektriske fasen dynamisk.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Legger ut denne som litt info siden jeg snublet over den i forbindelse med OB tårn tråden.
    The Subwoofer DIY Page v1.1 - Dipole Bass Systems

    Høyere Qts-verdi på bassdriver i OB gir gjerne dypere bass, eller dvs heving av nivå rundt fs.
    Da står det så fint under pkt. 2:
    "The Q of the system is increased by employing a series resistor (Qes is increased, which results in an increase in Qts)."

    Dette betyr vel igjen at faktisk lav dempefaktor gir dypere bass i OB.
    Men en får vel mindre punch og mindre kontroll som baksiden av medaljen.. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fra en annen tråd er det blitt tema om First Watt SIT mot Anaview klasse D på kompresjonsdrivere.
    Tema er forvrengning.

    Selv har jeg tatt sjansen å påstå at på kompresjonsdriver er behovet for effekt så ekstremt lavt, at forvrengning som påpekes på FW SIT blir da så minimal at en kan sidestille denne med Anaview angående forvrengning.

    En sitter da igjen med de andre egenskapene til disse forsterkerne angående hva slags lyd en får ut.
    Selv har jeg hverken hørt Anaview eller SIT.

    Kjør på med innspill!! :)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Fordelen med klasse D er temperatur. Min erfaring, i mitt relativt lille lytterom så varmer Pass Labs kl. A forsterkeren ganske mye. Også er vel muligens Anaview (og sikkert også Hypex) enklere å sette sammen, og muligens ikke noe dyrere heller?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Selvfølgelig, klasse A er jo kjempegreier om vinteren, også om sommeren om en liker badstu... :)
    Anaview koster vel bare en brøkdel av dine Pass Labs vil jeg tro :)

    Tema er vel at SIT påstås å være så full av vreng at dette farger veldig, men jeg mener denne forvrengningen nærmest forsvinner som tema om en benytter den på kompr.drivere og horn.
    Så venter jeg på å bli arrestert for å ha feil...... :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    klasse A er jo kjempegreier om vinteren, også om sommeren om en liker badstu... :)
    Dette er et kjempeproblem i mitt 16m2 rom.
    Med stort TV, klasse A og rørtrinn så blir det fort ulevelig både for meg og utstyret, spesielt under multikanal og film opplevelser.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    klasse A er jo kjempegreier om vinteren, også om sommeren om en liker badstu... :)
    Dette er et kjempeproblem i mitt 16m2 rom.
    Med stort TV, klasse A og rørtrinn så blir det fort ulevelig både for meg og utstyret, spesielt under multikanal og film opplevelser.
    Hadde dette problemet selv. For en lettelse det var å plassere alt i et rack i et annet rom. Da ble det levelig på sommeren igjen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Varmepumpe på full kjøling! :) Og pakke seg inn i frosne grønnsakspakker fra frysern. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er konklusjonen på mitt innlegg ang. forvrengning så enkelt at klasse A forsterkerne er for varme, så da bør en bruke klasse D? :);)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Selvfølgelig, klasse A er jo kjempegreier om vinteren, også om sommeren om en liker badstu... :)
    Anaview koster vel bare en brøkdel av dine Pass Labs vil jeg tro :)

    Tema er vel at SIT påstås å være så full av vreng at dette farger veldig, men jeg mener denne forvrengningen nærmest forsvinner som tema om en benytter den på kompr.drivere og horn.
    Så venter jeg på å bli arrestert for å ha feil...... :)
    Det ble litt ufullstendig siste inlegget mitt, ble litt distrahert så glemte å "dobbelt sjekke" innlegget før jeg la det inn, sorry :rolleyes: Det jeg mente å si var at Anaview muligens er enklere å sette sammen, og muligens ikke noe dyrere enn en Pass DIY løsning (antar at SIT er en DIY løsning). Pass XA30.8 til ca 80k er definitivt dyrere enn både Anaview og eventuelle Pass sine DIY løsninger.

    På sommeren når det ligger rundt 19 grader i kjelleren, så vil det etter en lang og god lytteøkt på 5-10 timer fort runde 24 grader i rommet på slutten, først og fremst takket være Pass Labs og undertegnede som "varmeovner". På vinteren så er det selvsagt en helt annen sak :cool:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mitt siste innlegg var litt spøk, ingen sorry nødvendig Næss! :)
    SIT er forsterkere som er fra Pass selv, ikke så mye diy, ikke enda, siden tegningene ikke er gitt ut.
    Meget spesielle transistorer i de :)

    Puristen, nei da, det er bare å kjøre på med høy bias klasse A hele året! Det må vi og produktene tåle! :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Mitt siste innlegg var litt spøk, ingen sorry nødvendig Næss! :)
    SIT er forsterkere som er fra Pass selv, ikke så mye diy, ikke enda, siden tegningene ikke er gitt ut.
    Meget spesielle transistorer i de :)

    Puristen, nei da, det er bare å kjøre på med høy bias klasse A hele året! Det må vi og produktene tåle! :)
    Geir Fredriksen har laget et jævli unnskyld uttrykket😎 god
    kl D forsterker. Powersupplyet på den er nesten på størrelse
    med et kl A powersupply i superhighend klassen.😀
    Sluttrinnet heter M-1 tror jeg og produseres av Audio-Insight.😀
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Klasse D-forsterkere har andre krav til PSU enn klasse A og A/B. De trenger kanskje ikke like mye strøm, effektiviteten tatt i betraktning, men de har lav PSRR og tenderer til å slippe eventuelt rippel fra PSU videre til høyttalerne. Grunnen til det er selve virkemåten: En pulsbreddemodulert forsterker veksler mellom å koble positiv og negativ rail til output. Den ligger ikke og styrer mellom de to ytterpunktene. Den switcher bare mellom de to railspenningene. Utgangsfilteret glatter ut selve oscillasjonen, men restene av rippelet på hver rail blir med ut. En Hypex UcD har bare 65 dB PSRR, mens selv en LM3886 chipamp har 105-120 dB. Derfor er det minst like krevende å lage en god strømforsyning for klasse D som for andre forsterkerklasser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn