Dempefaktor i forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Små søte rørforsterkere eller små klasse A transistor uten tilbakekobling og med gjerne lav dempefaktor?
    Eller store kraftige forsterkere med gjerne mye tilbakekobling med høy dempefaktor?

    Del gjerne erfaring opp mot matching av høyttalere!

    Mvh
    oks
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Selv spiller jeg med klasse A, griselav dempefaktor, og masse forvrengning på fulltoner i OB.
    Dette låter knall på 70 og 80 talls rock.
    På moderne listepop er det litt så som så.... :)

    "No free lunch"
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Noen forslag på forsterkere som er uten feedback, og dermed litt lavere dempefaktor?
    Jeg kommer bare på Musical Innovation, Doxa og noen First Watt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dempefaktor er bare en komplisert måte å oppgi utgangsimpedans på. Df = 8/Zout

    Lav dempefaktor, dvs høy utgangsimpedans, betyr at frekvensgangen i systemet i større grad følger impedanskurven i høyttalerne. Det er sikkert helt OK hvis det tilfeldigvis er akkurat den eq-profilen man vil ha.

    Det er lett å eksperimentere med "lyden av dempefaktor": Man setter bare en effektmotstand i serie med høyttaleren. Hvis forsterkeren i utgangspunktet har Df = 800 (dvs Zout = 0,01 ohm) kan man sette 1 ohm motstand på utgangsterminalen, og vips har man dempefaktor 8/(1+0,01) = 7,92 i stedet for 800. (Dette er forøvrig eksakt hva Bybee-filtre er og gjør, bare med mindre motstandsverdier.)

    Da vil frekvensavvikene på en høyttaler f eks med minimum impedans 3 ohm og maksimum 25 ohm være 20 log(3/(3+1,01)) = -5 dB ved impedansminimum, men bare 20 log(25/(25+1,01)) = -0,3 dB ved impedansmaksimum. Så man får en eq-profil med nesten 5 dB cut ved impedansminimum, ofte et sted rundt 80-120 Hz, sammenlignet med impedansmaksimum, som gjerne ligger ved 30-40 Hz et sted.

    Resultatet avhenger helt av impedanskurven for høyttaleren som er i bruk. Om det vil oppleves som positivt eller ikke kommer også an på hvilken eq-profil som egentlig behøves i det aktuelle lytterommet.

    Enjoy. :)
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dempefaktor er bare en komplisert måte å oppgi utgangsimpedans på. Df = 8/Zout

    Lav dempefaktor, dvs høy utgangsimpedans, betyr at frekvensgangen i systemet i større grad følger impedanskurven i høyttalerne. Det er sikkert helt OK hvis det er akkurat den eq-profilen man vil ha. Det er lett å eksperimentere med "lyden av dempefaktor": Man setter bare en effektmotstand i serie med høyttaleren. Hvis forsterkeren i utgangspunktet har Df = 800 (dvs Zout = 0,01 ohm) kan man sette 1 ohm motstand på utgangsterminalen, og vips har man dempefaktor 8/(1+0,01) = 7,92 i stedet for 800. Enjoy.
    Der lærte jeg litt nytt denne gangen også! Derfor fulltoner gir mer diskant, og mer bass rundt Fs med lav dempefaktor :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare som en illustrasjon: Effekten av utgangsimpedans 0,002 - 0,102 ohm i steg på 0,025 ohm med en nokså typisk to-veis 8-ohms høyttaler (trykkammer, ikke bassrefleks):

    143789d1341578483-hvilke-egenskaper-ma-apparatene-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler-bybees.png


    Det tilsvarer dempefaktorer fra 4000 ned til 78, ca. Her har jeg også tatt med effekten av høyttalerkabelen, men den er lik i alle kurvene.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dette er bra Asbjørn!! Tusen takk!
    Det forklarer en hel del! Ikke minst at en må bruke øra ved matching forsterker-høyttaler!
    :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Illustrerer dette forsterkerdiskusjonen som pågår?
    Det er jo åpenbart at en slapp forsterker balanserer ut en tynn moderne høyttaler eller en litt spiss fulltone.

    Har hatt First Watt F2J og på en Fostex FE203En-S 99dB fulltone på moderat volum låt det herlig: FIRST WATT F2J
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det blir en slags illustrasjon :)

    F2J er egentlig ikke slapp, den er lynende hurtig, men har omtrent ikke dempefaktor (0,5)
    Faktisk så kan tre motstander på utgangen av F2J loddes ut og en har utgangsimpedans på 700ohm (dempefaktor = 0,011)
    Samtidig har den 2.harmonisk forvrengning som låter "sukkersøtt" i våre ører, slik mange liker (ikke alle) :)

    Edit: "sukkersøtt" er urnorsk for "smooth" ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    F2J er en vanvittig god forsterker til rett bruksområde.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    F2J er en vanvittig god forsterker til rett bruksområde.
    Ser den!! :)
    Med diy forsterkeren min kjenner jeg nok bare litt av dunsten for hvordan en skikkelig FW låter, til sitt bruk! :)

    Har ikke du en SIT no da? Den er vel enda bedre!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har en følelse av at når man spiller på kompresjonsdrivere i smale frekvensområder så har ikke type forsterker så mye å si bare det er ok kvalitet, lite forvrengning og lite sus.

    Men.......det får jeg svar på når Anaview er på lufta :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tipper du kommer til å like klasse A best. Høy bias har en tendens til å låte litt bedre, slik jeg erfarer. Dette vil jeg tro selv på lave effektuttak som du kommer til å ha på kompresjonsdriverne.
    First Watt vrenger mindre med lavt effektuttak.

    Lite støy blir ett must!!

    Du har jo noen forsterkere som kan flyttes rundt på, så det blir artig å høre dommen!
    Bare å sette NADen opp mot SIT på det store hornet så finner du vel kjapt ut resultatet, det er jo to forsterkere som er veldig ulike i oppbygning :)

    Dette er ting jeg bare tror :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Kommer

    Kommer i http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-19.html

    chart4.gif


    since the damping factor is so high, it is still greater than 100 at 20kHz!


    Power output with 1kHz test signal
    • 8-ohm load at 1% THD: 413W
    • 8-ohm load at 10% THD: 506W

    • 4-ohm load at 1% THD: 658W
    • 4-ohm load at 10% THD: 821W

    SoundStage! Measurements - Belles 350A Reference Stereo Amplifier (9/2006)

    Furthermore, the attainable power is quite a bit more than the rated power for this amp. I contacted Mr. Belles to check on this and he said something to the effect that he "likes to be conservative." Well, that is the most conservative amplifier power output rating I have seen!

    Bruker nå

    Confluence Pastorale

    Pastorale | hifi.amicale.net

    P1010948.jpg


    filtre du premier ordre à 6dB par octave


    Fiche technique:


    • Sensibilité: 93 dB/1W/1m
    • Puissance nominale/ crête: 120W / 300W
    • Ampli recommandé: de 25 à 300W.
    • Impédance nominale/minimale: 8 et 4,2 ohms
    • Distorsion: <1% au dessus de 35Hz
    • Bande passante: 31Hz à 24 kHz à -3db dans l'axe / 17kHz à 30° horizontal ou 10° vertical.
    • Dimensions (hauteur x largeur x profondeur): 115,7 x 40,5 x 41 cm
    • Poids: 41 kg

    vil snart bli byttet med " OB BETSY" Med SEAS


    DSC_0184.jpg


    http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/75561-seas-ob.html





     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da spiller du med høy dempefaktor Ymir :)
    Tipper du må ha korreksjonsfilter på Seasene.

    Lav dempefaktor har tendensen til å rette litt på feilene som er med fulltoner.

    Kanskje litt på sidelinjen, men FW sine single ended konstruksjoner med "Constant Current Source" har evnen til å ikke se impedansen i høyttaleren, bare resistansen.
    Dette pga de er strømstyrte.
    Noe i den retningen :)

    Står mer her:
    http://www.firstwatt.com/pdf/art_cs_amps.pdf
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nå synes jeg dempingsfaktorens betydning blir veldig overdrevet da den oppgitte faktoren ikke tar hensyn til høyttalercoilens R som også ligger i serie med imp på amp. Å snakke om faktor på flere 100 virker for meg meningsløst.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nå synes jeg dempingsfaktorens betydning blir veldig overdrevet da den oppgitte faktoren ikke tar hensyn til høyttalercoilens R som også ligger i serie med imp på amp. Å snakke om faktor på flere 100 virker for meg meningsløst.
    Du har rett i det du skriver. Og dempefaktor er langt i fra alt. :)
    Dempefaktor ble diskutert i ett par andre tråder, derfor ble denne tråden opprettet.

    En kan fint dra inn tilbakekobling også, som skal gi høyere dempefaktor, men gir gjerne andre utfordringer.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg mistenker sterk(eller vet) at tilbakekobling ble et fyord når en gjeng glade amatører ville inn på markedet, men ikke klarte å forstå konseptet eller få det til å fungere stabilt.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Bruker Holton 50w klasse A til Infiinity Emim bånda, tror det er den beste jeg har prøvd på bånd tårna mine. Dempefaktoren er på 800 v 100hz /8ohm.
    Hvordan det hadde blitt med lav dempefaktor vet jeg ikke, tror ikke jeg gidder å teste :--)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Da gjenstår det faktiske "problemet" med at enkelte lyttere som ikke vet hva de lytter til, og ikke kjenner begrepene dempefaktor eller motkobling, ofte foretrekker det musikalske budskapet som gjengis med forsterkere uten motkobling, og dermed lav dempefaktor.
    På papiret er det liten tvil om at forsterkere med høy dempefaktor måler mest korrekt. Allikevel ser vi altså at enkelte lyttere gjentagende foretrekker det motsatte, da det musikalske uttrykket er så mye nærmere den virkelige opplevelse av musikk og akustikk. Det er sikkert mulig å finne ut hvorfor, men pr. i dag ser det ikke ut til å være hensyntatt på de mest benyttede målinger.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    A

    ANM

    Gjest
    Da gjenstår det faktiske "problemet" med at enkelte lyttere som ikke vet hva de lytter til, og ikke kjenner begrepene dempefaktor eller motkobling, ofte foretrekker det musikalske budskapet som gjengis med forsterkere uten motkobling, og dermed lav dempefaktor.
    På papiret er det liten tvil om at forsterkere med høy dempefaktor måler mest korrekt. Allikevel ser vi altså at enkelte lyttere gjentagende foretrekker det motsatte, da det musikalske uttrykket er så mye nærmere den virkelige opplevelse av musikk og akustikk. Det er sikkert mulig å finne ut hvorfor, men pr. i dag ser det ikke ut til å være hensyntatt på de mest benyttede målinger.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hvem er det et problem for?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da gjenstår det faktiske "problemet" med at enkelte lyttere som ikke vet hva de lytter til, og ikke kjenner begrepene dempefaktor eller motkobling, ofte foretrekker det musikalske budskapet som gjengis med forsterkere uten motkobling, og dermed lav dempefaktor.
    På papiret er det liten tvil om at forsterkere med høy dempefaktor måler mest korrekt. Allikevel ser vi altså at enkelte lyttere gjentagende foretrekker det motsatte, da det musikalske uttrykket er så mye nærmere den virkelige opplevelse av musikk og akustikk. Det er sikkert mulig å finne ut hvorfor, men pr. i dag ser det ikke ut til å være hensyntatt på de mest benyttede målinger.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Flott forklart! :)
    Musikk kommer ikke ut som tall og bokstaver, men som lyd :)
    Men så er det noe med forståelsen og teorien bak da....

    Mvh oks som ikke skriver like godt som Rognlien, kan bevises med en sliten Ng i norsk.... :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da gjenstår det faktiske "problemet" med at enkelte lyttere som ikke vet hva de lytter til, og ikke kjenner begrepene dempefaktor eller motkobling, ofte foretrekker det musikalske budskapet som gjengis med forsterkere uten motkobling, og dermed lav dempefaktor.
    På papiret er det liten tvil om at forsterkere med høy dempefaktor måler mest korrekt. Allikevel ser vi altså at enkelte lyttere gjentagende foretrekker det motsatte, da det musikalske uttrykket er så mye nærmere den virkelige opplevelse av musikk og akustikk. Det er sikkert mulig å finne ut hvorfor, men pr. i dag ser det ikke ut til å være hensyntatt på de mest benyttede målinger.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hvem er det et problem for?
    Det er heldigvis bare ett i hermetegn problem, ikke ett radioaktiv lekasje problem :)
     
    Sist redigert:

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Min forsterker har høy dempefaktor, har jeg bra lyd?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Min forsterker har høy dempefaktor, har jeg bra lyd?
    Det har du helt sikkert, i lag med høyttalerne dine som sikkert passer til forsterkeren, og gir den lyden du liker! :)
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Jeg er ikke professor, så langt derifra, så mesteparten av det som er sagt i tråden er "gresk" så jeg får følge med og se om det kommer noe jeg forstår her.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Da gjenstår det faktiske "problemet" med at enkelte lyttere som ikke vet hva de lytter til, og ikke kjenner begrepene dempefaktor eller motkobling, ofte foretrekker det musikalske budskapet som gjengis med forsterkere uten motkobling, og dermed lav dempefaktor.
    På papiret er det liten tvil om at forsterkere med høy dempefaktor måler mest korrekt. Allikevel ser vi altså at enkelte lyttere gjentagende foretrekker det motsatte, da det musikalske uttrykket er så mye nærmere den virkelige opplevelse av musikk og akustikk. Det er sikkert mulig å finne ut hvorfor, men pr. i dag ser det ikke ut til å være hensyntatt på de mest benyttede målinger.

    Mvh
    Håkon Rognlien


    I svært mange av dine innlegg Håkon, ja Trond sine også, konkluderer jeg inne i knotten min at lyd ikke er tall - selv om mye kan måles.

    Og jeg tenker tilbake - tilbake på all kritikken dere Fidelity gutta boys har fått opp gjennom fordi dere "bare" har lyttet - fremfor å angi div. måletall. Som jeg (og mange andre mener) ikke alltid er til å stole på eller er en rettferdig mal for sammenlignelse av produkter.

    OK; (kube-) målingene Hifi & Musik benytter på forsterkere syntes jeg sier en hel del, men jaggu er det masse tallverdier & sånt som kan misbrukes eller tolkes feil innen dette "faget."

    Det jeg imidlertid savner, når hi-fi veteraner tester produkter, er av med lokket og la oss vite hva dere ser - ders egne synspunkter på konstruksjonen som igjen kan si oss andre mye.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Der er tre faktorer i dette spil efter min mening, den ene er højtalernes Q (afstemning) som indirekte bestemmer impulsgengivelse fra højtaleren , den vil blive påvirket af dæmpningsfaktoren, den anden faktor er at man hører forskel på modkobling , eller ingen modkopling, og jeg tror tit det er den afgørende faktor.
    Ps man opnår aldrig de ekstremme tal for DF som nogle forstærkere har uden kraftig modkobling , det er helt umuligt.

    Har man prøvet at sætte modkobling af og på en forstærker så ved man hvad jeg taler om, der er markant lydforskel selv med ganske lidt modkobling 6-12db, den lydforskel kan slet ikke forklares ved de små frekvensafvigelser som Asbjørn nævner.
    Frekvensafvigelser som også er en faktor i dette, og i ekstremme tilfælde eksempelvis en kombination med rør og en uheldig impedans-kurve kan det gå hen og være den afgørende faktor.
    Det er som sagt hi-fi for begyndere at man skal være opmærksom på ikke at få sat sådanne uheldige kombinationer sammen. Hvis det da ikke er fordi man ønsker den sound.

    I de senere år hvor klasse D har holdt sit indtog har vi måtte vende os til modkobling og lyden af dette , fordi disse forstærkere kan overhovedet ikke spille uden kraftig modkobling

    Hvad vi ved om dette når det drejer sig om forstærkere er at forvrængningsmønsteret ændre sig med og uden modkopling, THD falder med modkobling, støj for et unaturligt forløb med modkobling, typisk en mere tilspidset sound zzzhhhssss i stedet bredbåndet støj , og som sagt dæmpningsfaktoren vil påvirkes, vil blive større med modkobling.

    Jeg har prøvet at nulle signalet med hensyn til ind og udgang med et oscilloskop på en forstærker som havde over 1MHz båndbrede uden modkobling , og der kunne virkelig nulles, som betyder at der ingen forskel er på ind og udgangssignalet, jeg kunne simpelthen ikke detekterer nogen forskel på om der var modkobling eller ikke i denne simple test, men lyden var der til gengæld markant forskel på. på trods af at det kun var tale om ca 10db modkobling.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Sammenligning av mikrofonmålt romresponse med 90 watts transistorforsterker med utgangsimpedanse 0.13 (Df 60 ved 8 ohm) og 8 watts rørforrsterker med 1.2 ohm utgangsimpedanse, dvs dempefaktor under 6.7 ved 8 ohm.Mens disse tungdreve høyttalerne er 4 ohm. Man ser at trasistorforstekeren ligger litt over i nivå ved høye og lave frekvenser, noe som henger mer sammen med frekvensrepsonsen enn utgangsimpedensen, selv om det må inrømmes at høye frekvenser vil dempes av en høy utgangsimpedanse.
    Forstyrrelsen i frekvensgang som man kunne forvente fra høyttalerens impedanse kurve er slett ikke så ille som man kunne tro basert kun på tekniske data, Det skulle nemlig gitt 2.2 db avvik mellom minimumimmpedansen på 3.1 og max 15.0 ,men dem største målte forskjellen i rommet er 1.2db mellom 3.2omh og 15ohm punktet .

    Capture.jpg


    Virgo II sin høyttaler impedanse
    Capture.jpg



    så til en ANNEN rørforsterker en 6 watt KT88 triodekoblet SET, EN rør push pull Monoblokk på 36watt, og samme transistorforsterker. Slik varierer SPENNINGEN ved lave frekvenser. Betydelig mere variasjon i SPENNING enn LYDNIVÅET.
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mistenker sterk(eller vet) at tilbakekobling ble et fyord når en gjeng glade amatører ville inn på markedet, men ikke klarte å forstå konseptet eller få det til å fungere stabilt.
    Det er nok et vesentlig poeng. Det er også verdt å notere at mange kretsløsninger "uten tilbakekobling" benytter metoder som er ekvivalente med tilbakekobling, men som gir høyere utgangsimpedans: Distortion and Feedback

    Historien om Otala & TIM står også samme sted: Distortion and Feedback
    Kortversjonen er at den egentlige mekanismen bak TIM er er for lav slew rate til å kunne følge signalet. Har ingen ting med feedback å gjøre, egentlig.

    Den andre måten å adressere dette på, heller enn å lete rundt etter kombinasjoner av forsterkere og høyttalere som tilfeldigvis gir riktig eq-kurve i lytterommet, er å bruke nøytrale forsterkere som ikke affiseres av høyttalerimpedans, og så sette en equalizer i signalkjeden for å kunne skru lyden slik at den blir riktig.

    @Balle: Regneeksemplet mitt over hadde vesentlig større forskjell mellom utgangsimpedansene enn i ditt forsøk, og høyttalerimpedansen hadde større forskjell på min og max. Dessuten vil impedansen av høyttalerkablene også påvirke resultatet. Spenningsfallet over høyttalerterminalene ved en gitt frekvens er gitt som Zload/(Zload + Zout + Zcable) ved den aktuelle frekvensen. (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider)
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mistenker sterk(eller vet) at tilbakekobling ble et fyord når en gjeng glade amatører ville inn på markedet, men ikke klarte å forstå konseptet eller få det til å fungere stabilt.
    Tenker du da på de glade amatørene Nelson Pass, Andy Grove og Knut Øystein Lauvland?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var vel ikke NP som drev den TIM vs NFB-diskusjonen på 1970-tallet? Han har jo patenterte kretser med nøstede feedback-sløyfer som brukes i de kommersielle konstruksjonene hans. Dempefaktor 1000 og deromkring. https://passlabs.com/articles/super-symmetric-amplification

    Jeg mistenker at ANM tenkte på noen vesentlig nærmere disse kanter. :)
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg mistenker sterk(eller vet) at tilbakekobling ble et fyord når en gjeng glade amatører ville inn på markedet, men ikke klarte å forstå konseptet eller få det til å fungere stabilt.
    Tenker du da på de glade amatørene Nelson Pass, Andy Grove og Knut Øystein Lauvland?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Disse er med all respekt dverger! Spør disse hvilke som er de store innovatørene? De vil kanskje nevne Widlar, Shokley og en rekke ukreditterte stakkarer på Bell Labs, Phillips osv.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mistenker sterk(eller vet) at tilbakekobling ble et fyord når en gjeng glade amatører ville inn på markedet, men ikke klarte å forstå konseptet eller få det til å fungere stabilt.
    Tenker du da på de glade amatørene Nelson Pass, Andy Grove og Knut Øystein Lauvland?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Disse er med all respekt dverger! Spør disse hvilke som er de store innovatørene? De vil kanskje nevne Widlar, Shokley og en rekke ukreditterte stakkarer på Bell Labs, Phillips osv.
    Dverger, javisst, men det er noe helt annet enn "glade amatører". Jeg vet for eksempel om en dverg som heter Alex Peychev, som lager bedre CD-spillere enn Sony. Veldig mye bedre, tilogmed.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn